Проблеми та тенденції регіонального розвитку туризму в Латвії

Introduction. Tourism industry is one of the most promising and rapidly developing sectors of the global economy. In modern conditions of increased competition in the global market of tourist services, the problem of increasing the competitiveness of the tourism industry in Latvia is becoming more u...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2019
Автор: Lukjanova, Jelena
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: Dr. Viktor Koval 2019
Теми:
Онлайн доступ:https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/90
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Economics Ecology Socium

Репозитарії

Economics Ecology Socium
id oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-90
record_format ojs
institution Economics Ecology Socium
baseUrl_str
datestamp_date 2019-05-01T05:11:24Z
collection OJS
language English
topic регіональний туризм
кластер
транскордонне співробітництво
сільський туризм курорт.
spellingShingle регіональний туризм
кластер
транскордонне співробітництво
сільський туризм курорт.
Lukjanova, Jelena
Проблеми та тенденції регіонального розвитку туризму в Латвії
topic_facet regional tourism
cluster
cross-border cooperation
resort
rural tourism
marketing strategy.
регіональний туризм
кластер
транскордонне співробітництво
сільський туризм курорт.
format Article
author Lukjanova, Jelena
author_facet Lukjanova, Jelena
author_sort Lukjanova, Jelena
title Проблеми та тенденції регіонального розвитку туризму в Латвії
title_short Проблеми та тенденції регіонального розвитку туризму в Латвії
title_full Проблеми та тенденції регіонального розвитку туризму в Латвії
title_fullStr Проблеми та тенденції регіонального розвитку туризму в Латвії
title_full_unstemmed Проблеми та тенденції регіонального розвитку туризму в Латвії
title_sort проблеми та тенденції регіонального розвитку туризму в латвії
title_alt Problems and trends of regional tourism development in Latvia
description Introduction. Tourism industry is one of the most promising and rapidly developing sectors of the global economy. In modern conditions of increased competition in the global market of tourist services, the problem of increasing the competitiveness of the tourism industry in Latvia is becoming more urgent, and studying the issue of the competitiveness of regional tourist markets is particularly relevant. The level of competitiveness of a particular region determines its success in relation to other regions of the state and the world, indicates the presence of existing problems and helps to find solutions to them. Aim and tasks. This article explores some aspects of solving the problems of regional tourism in Latvia. Results. Factors that hinder in the successful development of regional tourism, external and internal, has been revealed. The importance of combining the efforts of a number of territories to form a common tourist offer and its promotion both the level of Latvia and internationally. Successful initiative that promotes the development of regional tourism is a creation of tourism clusters at the national and regional levels. As a promising direction for the development of regional tourism, it’s possible to point out the expansion of the circle in territories of Latvia that have received resort status. Rural tourism contributes to development of regional tourism, but there is a certain range of problems that impede the attractiveness of this type of tourism for foreign tourists. In the order to gain a competitive advantage, Latvian regions need to step up their efforts to form an unique tourist offers. More marketing activities to promote regional tourist product in local and foreign markets require attention. Conclusions. Latvia has high potential for regional tourism, but there are a number of factors hindering its development. In analysis of regional tourism development programs Latvia has shown that regions are trying to conduct active work of the development, support and regulation of foreign and local tourism. It is necessary to develop measures to improve the tourism management mechanism, which would face coordination and cooperation among the various actors, avoiding disproportionate regulation and inefficient use of resources. In the framework of promoting the development of regional tourism, it is necessary to combine efforts of both the state and local governments, and entrepreneurs and other parties who can be involved in the tourism sector.
publisher Dr. Viktor Koval
publishDate 2019
url https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/90
work_keys_str_mv AT lukjanovajelena problemsandtrendsofregionaltourismdevelopmentinlatvia
AT lukjanovajelena problemitatendencííregíonalʹnogorozvitkuturizmuvlatvíí
first_indexed 2025-09-24T17:26:23Z
last_indexed 2025-09-24T17:26:23Z
_version_ 1850410807062429696
spelling oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-902019-05-01T05:11:24Z Problems and trends of regional tourism development in Latvia Проблеми та тенденції регіонального розвитку туризму в Латвії Lukjanova, Jelena regional tourism, cluster, cross-border cooperation, resort, rural tourism, marketing strategy. регіональний туризм, кластер, транскордонне співробітництво, сільський туризм курорт. Introduction. Tourism industry is one of the most promising and rapidly developing sectors of the global economy. In modern conditions of increased competition in the global market of tourist services, the problem of increasing the competitiveness of the tourism industry in Latvia is becoming more urgent, and studying the issue of the competitiveness of regional tourist markets is particularly relevant. The level of competitiveness of a particular region determines its success in relation to other regions of the state and the world, indicates the presence of existing problems and helps to find solutions to them. Aim and tasks. This article explores some aspects of solving the problems of regional tourism in Latvia. Results. Factors that hinder in the successful development of regional tourism, external and internal, has been revealed. The importance of combining the efforts of a number of territories to form a common tourist offer and its promotion both the level of Latvia and internationally. Successful initiative that promotes the development of regional tourism is a creation of tourism clusters at the national and regional levels. As a promising direction for the development of regional tourism, it’s possible to point out the expansion of the circle in territories of Latvia that have received resort status. Rural tourism contributes to development of regional tourism, but there is a certain range of problems that impede the attractiveness of this type of tourism for foreign tourists. In the order to gain a competitive advantage, Latvian regions need to step up their efforts to form an unique tourist offers. More marketing activities to promote regional tourist product in local and foreign markets require attention. Conclusions. Latvia has high potential for regional tourism, but there are a number of factors hindering its development. In analysis of regional tourism development programs Latvia has shown that regions are trying to conduct active work of the development, support and regulation of foreign and local tourism. It is necessary to develop measures to improve the tourism management mechanism, which would face coordination and cooperation among the various actors, avoiding disproportionate regulation and inefficient use of resources. In the framework of promoting the development of regional tourism, it is necessary to combine efforts of both the state and local governments, and entrepreneurs and other parties who can be involved in the tourism sector. Вступ. Індустрія туризму є одним з найбільш перспективних і швидкозростаючих секторів світової економіки. У сучасних умовах загострення конкуренції на світовому ринку туристичних послуг проблема підвищення конкурентоспроможності туристичної індустрії в Латвії стає все більш актуальною, і вивчення проблеми конкурентоспро­можності регіональних туристичних ринків стає особливо актуальним. Рівень конкурентоспроможності того чи іншого регіону визначає його успішність по відношенню до інших регіонів держави і світу, свідчить про наявність існуючих проблем і допомагає знаходити шляхи їх вирішення. Мета і завдання. У межах даної статті розглядаються деякі аспекти вирішення проблем регіонального туризму в Латвії. Результати. Виявлено фактори, що перешкоджають успішному розвитку регіонального туризму, як зовнішні, так і внутрішні. Представлено важливість об'єднання зусиль ряду територій для формування загального туристичного пропозиції і його просування як на рівні Латвії, так і на міжнародному рівні. Успішною ініціативою, що сприяє розвитку регіонального туризму, є створення туристичних кластерів на національному та регіональному рівнях. Як перспективний напрям розвитку регіонального туризму можна виділити розширення кола на територіях Латвії, які отримали курортний статус. Сільський туризм сприяє розвитку регіонального туризму, але існує ряд проблем, які перешкоджають привабливості цього виду туризму для іноземних туристів. Щоб отримати конкурентну перевагу, латвійські регіони повинні активізу­вати свої зусилля по формуванню унікальних туристичних пропозицій. Більше уваги вимагають маркетингові заходи щодо просування регіонального туристичного продукту на місцевому та зарубіжному ринках. Висновки. Латвія має великий потенціал для регіонального туризму, але існує ряд чинників, що перешкоджають його розвитку. В аналізі регіональних програм розвитку туризму Латвія показала, що регіони намагаються вести активну роботу з розвитку, підтримки і регулювання іноземного і місцевого туризму. Однак необхідно розробити заходи щодо вдосконалення механізму управління туризмом, який би стикався з координацією і співробітництвом між різними учасниками, уникаючи непропорційного регулювання і неефективного використання ресурсів. В рамках сприяння розвитку регіонального туризму необхідно об'єднати зусилля як держави, так і місцевих органів влади, а також підприємців і інших сторін, які можуть бути залучені в туристичний сектор. Dr. Viktor Koval 2019-03-31 Article Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/90 10.31520/2616-7107/2019.3.1-1 Economics Ecology Socium; Vol. 3 No. 1 (2019): Economics. Ecology. Socium; 1-11 Економіка Екологія Соціум; Том 3 № 1 (2019): Економіка. Екологія. Соціум; 1-11 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2019.3.1 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/90/53 Copyright (c) 2019 © Economics. Ecology. Socium