Туристичний кластер як форма інноваційної діяльності
Introduction. At the moment, innovation development is among key priorities in the development of Latvian economy. According to European Innovation Scoreboard assessment, Latvia joined the group of Moderate Innovators in 2016. However, its level of innovation effectiveness only reached 54% of the av...
Збережено в:
| Дата: | 2019 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | English |
| Опубліковано: |
Dr. Viktor Koval
2019
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/98 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Economics Ecology Socium |
Репозитарії
Economics Ecology Socium| id |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-98 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics Ecology Socium |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2019-07-18T02:10:33Z |
| collection |
OJS |
| language |
English |
| topic |
кластер інноваційна діяльність туризм. |
| spellingShingle |
кластер інноваційна діяльність туризм. Odinokova, Tatyana Туристичний кластер як форма інноваційної діяльності |
| topic_facet |
cluster innovation activity tourism. кластер інноваційна діяльність туризм. |
| format |
Article |
| author |
Odinokova, Tatyana |
| author_facet |
Odinokova, Tatyana |
| author_sort |
Odinokova, Tatyana |
| title |
Туристичний кластер як форма інноваційної діяльності |
| title_short |
Туристичний кластер як форма інноваційної діяльності |
| title_full |
Туристичний кластер як форма інноваційної діяльності |
| title_fullStr |
Туристичний кластер як форма інноваційної діяльності |
| title_full_unstemmed |
Туристичний кластер як форма інноваційної діяльності |
| title_sort |
туристичний кластер як форма інноваційної діяльності |
| title_alt |
Tourism cluster as a form of innovation activity |
| description |
Introduction. At the moment, innovation development is among key priorities in the development of Latvian economy. According to European Innovation Scoreboard assessment, Latvia joined the group of Moderate Innovators in 2016. However, its level of innovation effectiveness only reached 54% of the average EU index. That said, it has to be noted that enterprises that are innovation active in the service industry only account for 23.4%. In view of this, diverse forms of innovation activity and clusters in particular, have become more and more relevant. In 2006 European Competitiveness Council defined clusters as one of nine priorities aimed to promote and develop innovations. According to the European Commission, clustering is a key factor for successful innovation and enhanced competitiveness.
Aim and tasks. The subject matter of this article are tourism clusters as a type of innovation activity.
Results. Scientific research as well as practical experience of a number of countries have shown that cluster approach in tourism business is an effective instrument to enhance competitiveness both nationwide and at the level of an industry.At the present time, entrepreneurs are facing serious difficulty in converting ideas into new products and services. This is true of the national economy as a whole as well as particular industries. That said, the primary objective is the development and implementation of a program aimed at the cooperation of a wide range of social partners involved in innovation activity, who are capable of facilitating the enhancement of economic effectiveness.
Conclusions. The development of tourism sectoris regarded as a priority of Latvian economy. According to Central Statistical Bureau of Latvia, tourism is a major factor of Latvia’s economic development, an important source of export revenue, and a key factor of GDP growth. The development of Latvian tourism industry is part and parcel of global tourism market. Latvia has a strong potential for the development of business and health tourism. However, Latvia’s climate, its geographic position and the lack of world-famous architecture have an unfavorable effect on its tourism development opportunities. This is the reason why it is essential for Latvia to spur innovative activity in tourism industry with a focus on clustering. Creation of new clusters in tourism industry, such as business tourism cluster as an example, as well as the implementation of formerly declared goals related to the existing clusters, will help to meet some of the objectives. |
| publisher |
Dr. Viktor Koval |
| publishDate |
2019 |
| url |
https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/98 |
| work_keys_str_mv |
AT odinokovatatyana tourismclusterasaformofinnovationactivity AT odinokovatatyana turističnijklasterâkformaínnovacíjnoídíâlʹností |
| first_indexed |
2025-09-24T17:26:24Z |
| last_indexed |
2025-12-02T15:28:08Z |
| _version_ |
1850410835520782336 |
| spelling |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-982019-07-18T02:10:33Z Tourism cluster as a form of innovation activity Туристичний кластер як форма інноваційної діяльності Odinokova, Tatyana cluster, innovation activity, tourism. кластер, інноваційна діяльність, туризм. Introduction. At the moment, innovation development is among key priorities in the development of Latvian economy. According to European Innovation Scoreboard assessment, Latvia joined the group of Moderate Innovators in 2016. However, its level of innovation effectiveness only reached 54% of the average EU index. That said, it has to be noted that enterprises that are innovation active in the service industry only account for 23.4%. In view of this, diverse forms of innovation activity and clusters in particular, have become more and more relevant. In 2006 European Competitiveness Council defined clusters as one of nine priorities aimed to promote and develop innovations. According to the European Commission, clustering is a key factor for successful innovation and enhanced competitiveness. Aim and tasks. The subject matter of this article are tourism clusters as a type of innovation activity. Results. Scientific research as well as practical experience of a number of countries have shown that cluster approach in tourism business is an effective instrument to enhance competitiveness both nationwide and at the level of an industry.At the present time, entrepreneurs are facing serious difficulty in converting ideas into new products and services. This is true of the national economy as a whole as well as particular industries. That said, the primary objective is the development and implementation of a program aimed at the cooperation of a wide range of social partners involved in innovation activity, who are capable of facilitating the enhancement of economic effectiveness. Conclusions. The development of tourism sectoris regarded as a priority of Latvian economy. According to Central Statistical Bureau of Latvia, tourism is a major factor of Latvia’s economic development, an important source of export revenue, and a key factor of GDP growth. The development of Latvian tourism industry is part and parcel of global tourism market. Latvia has a strong potential for the development of business and health tourism. However, Latvia’s climate, its geographic position and the lack of world-famous architecture have an unfavorable effect on its tourism development opportunities. This is the reason why it is essential for Latvia to spur innovative activity in tourism industry with a focus on clustering. Creation of new clusters in tourism industry, such as business tourism cluster as an example, as well as the implementation of formerly declared goals related to the existing clusters, will help to meet some of the objectives. Вступ. На даний час інноваційний розвиток є одним з ключових пріоритетів у розвитку економіки Латвії. В 2016 році згідно з оцінкою Європейського інноваційного табло, Латвія приєдналася до групи помірних інноваторів (Moderate Innovators), однак рівень ефективності інновацій досяг тільки 54% від середнього показника ЄС. Проте, слід зазначити, що інноваційно активні підприємства сфери послуг складають лише 23,4%. У зв'язку з цим особливої актуальності набувають різні форми інноваційної діяльності, зокрема кластери. Європейська Рада з конкурентоспроможності у 2006 році визначила кластери як один з дев'яти пріоритетів, спрямованих на просування і розвиток інновацій. За даними Європейської комісії, кластеризація є ключовим фактором для успішних інновацій та підвищення конкурентоспроможності. Мета і завдання. У статті розглядається питання туристичних кластерів як форми інноваційної активності. Результати. Наукові дослідження та практичний досвід ряду країн показали, що кластерний підхід в туристичному бізнесі є ефективним інструментом підвищення конкурентоспроможності як на національному рівні, так і на рівні галузі. В даний час підприємці стикаються з серйозними труднощами у перетворенні ідей у нові продукти та послуги. Це стосується як національної економіки в цілому, так і окремих галузей. При цьому основною метою є розробка та реалізація програми, спрямованої на співпрацю широкого кола соціальних партнерів, залучених до інноваційної діяльності, які здатні сприяти підвищенню економічної ефективності. Висновки. Розвиток туристичного сектора вважається пріоритетом латвійської економіки. Згідно з даними Центрального статистичного бюро Латвії, туризм є основним фактором економічного розвитку Латвії, важливим джерелом експортних доходів і ключовим фактором зростання ВВП. Розвиток латвійської туристичної індустрії є невід'ємною частиною глобального туристичного ринку. Латвія має потужний потенціал для розвитку бізнесу та оздоровчого туризму. Однак клімат Латвії, її географічне положення та відсутність всесвітньо відомої архітектури мають несприятливий вплив на її можливості для розвитку туризму. Саме тому для Латвії важливо стимулювати інноваційну діяльність у туристичній галузі, зосереджуючись на кластеризації. Створення нових кластерів у туристичній індустрії, як, наприклад, кластер бізнес-туризму, а також реалізація раніше заявлених цілей, пов'язаних з існуючими кластерами, допоможе досягти деяких цілей. Dr. Viktor Koval 2019-06-20 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/98 10.31520/2616-7107/2019.3.2-1 Economics Ecology Socium; Vol. 3 No. 2 (2019): Economics. Ecology. Socium; 1-11 Економіка Екологія Соціум; Том 3 № 2 (2019): Економіка. Екологія. Соціум; 1-11 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2019.3.2 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/98/61 Copyright (c) 2019 © Economics. Ecology. Socium |