Ключові інновації в професійній орієнтації на ринку праці

Introduction. In a modern dynamic society, new vocations and fields of activity are constantly emerging. The goal of the modern vocational education, information and counselling is to enable the individual to develop a career in the whole life course, full of changes and events. Former approaches ha...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2019
1. Verfasser: Drobnic, Janez
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: Dr. Viktor Koval 2019
Schlagworte:
Online Zugang:https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/99
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Economics Ecology Socium

Institution

Economics Ecology Socium
id oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-99
record_format ojs
institution Economics Ecology Socium
baseUrl_str
datestamp_date 2019-07-18T02:11:22Z
collection OJS
language English
topic автономія
кар'єра
конструктивізм
самовизначення
ринок праці.
spellingShingle автономія
кар'єра
конструктивізм
самовизначення
ринок праці.
Drobnic, Janez
Ключові інновації в професійній орієнтації на ринку праці
topic_facet autonomy
career
constructivism
self-determination
labour market.
автономія
кар'єра
конструктивізм
самовизначення
ринок праці.
format Article
author Drobnic, Janez
author_facet Drobnic, Janez
author_sort Drobnic, Janez
title Ключові інновації в професійній орієнтації на ринку праці
title_short Ключові інновації в професійній орієнтації на ринку праці
title_full Ключові інновації в професійній орієнтації на ринку праці
title_fullStr Ключові інновації в професійній орієнтації на ринку праці
title_full_unstemmed Ключові інновації в професійній орієнтації на ринку праці
title_sort ключові інновації в професійній орієнтації на ринку праці
title_alt The key innovations in career guidance on labour market
description Introduction. In a modern dynamic society, new vocations and fields of activity are constantly emerging. The goal of the modern vocational education, information and counselling is to enable the individual to develop a career in the whole life course, full of changes and events. Former approaches have proved inadequate; therefore, new ways are being sought. Therefore, it is necessary to design approaches in managing careers, including those with special needs, and which counselling approaches for a career are best suited to an increasingly dynamic labour market. Aim and task. The basic research goal is to find all those innovations in theories and practices that appear in newer career guidance and career counselling approaches. For that purpose,, an longitudinal analysis of articles, studies, guidelines has been carried out that are accessible on web portals. Thus, the most important innovations that are often found in recent theories and practices are revealed. Results. System theories and constructivism in career guidance represent an urgent response to changes in a dynamic society, but still include some parts of previous theories and practices. Meaning, the present essentially implies the accumulating and merging of previous approaches that deal with individuals in a way that individuals become agents who manage their own careers. The most important innovations are: learning as the individual's own project, narrative approach with storytelling, reconstruction of self-esteem, self-determination, nonlinear career, empathy in counselling, decision-making autonomy, no directed counselling.  So new constructivist perspective continues to influence career theory and practice. Conclusions. The study shows that it is impossible to talk about the best universal theories or approaches in the field of career guidance and career counselling, but about the most usable ones, in the given circumstances. The development of practices in career guidance and counselling is most influenced by psychology, and recently also by social-cognitive psychology, but the influence of other disciplines, such as sociology, ethics, economics and others, is increasing. Innovations that have been identified show the integration of diverse concepts; in particular, the contextual view that appears also in other social sciences. In emphasizing the active nature of individuals as self-building, self-renewing and self-organizing system within constructivist approach, it is viewed as important underpinning for the practice which is responding to ever changing times.
publisher Dr. Viktor Koval
publishDate 2019
url https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/99
work_keys_str_mv AT drobnicjanez thekeyinnovationsincareerguidanceonlabourmarket
AT drobnicjanez klûčovíínnovacíívprofesíjníjoríêntacíínarinkuprací
AT drobnicjanez keyinnovationsincareerguidanceonlabourmarket
first_indexed 2025-09-24T17:26:25Z
last_indexed 2025-12-02T15:28:10Z
_version_ 1850410838114959360
spelling oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-992019-07-18T02:11:22Z The key innovations in career guidance on labour market Ключові інновації в професійній орієнтації на ринку праці Drobnic, Janez autonomy, career, constructivism, self-determination, labour market. автономія, кар'єра, конструктивізм, самовизначення, ринок праці. Introduction. In a modern dynamic society, new vocations and fields of activity are constantly emerging. The goal of the modern vocational education, information and counselling is to enable the individual to develop a career in the whole life course, full of changes and events. Former approaches have proved inadequate; therefore, new ways are being sought. Therefore, it is necessary to design approaches in managing careers, including those with special needs, and which counselling approaches for a career are best suited to an increasingly dynamic labour market. Aim and task. The basic research goal is to find all those innovations in theories and practices that appear in newer career guidance and career counselling approaches. For that purpose,, an longitudinal analysis of articles, studies, guidelines has been carried out that are accessible on web portals. Thus, the most important innovations that are often found in recent theories and practices are revealed. Results. System theories and constructivism in career guidance represent an urgent response to changes in a dynamic society, but still include some parts of previous theories and practices. Meaning, the present essentially implies the accumulating and merging of previous approaches that deal with individuals in a way that individuals become agents who manage their own careers. The most important innovations are: learning as the individual's own project, narrative approach with storytelling, reconstruction of self-esteem, self-determination, nonlinear career, empathy in counselling, decision-making autonomy, no directed counselling.  So new constructivist perspective continues to influence career theory and practice. Conclusions. The study shows that it is impossible to talk about the best universal theories or approaches in the field of career guidance and career counselling, but about the most usable ones, in the given circumstances. The development of practices in career guidance and counselling is most influenced by psychology, and recently also by social-cognitive psychology, but the influence of other disciplines, such as sociology, ethics, economics and others, is increasing. Innovations that have been identified show the integration of diverse concepts; in particular, the contextual view that appears also in other social sciences. In emphasizing the active nature of individuals as self-building, self-renewing and self-organizing system within constructivist approach, it is viewed as important underpinning for the practice which is responding to ever changing times. Вступ. У сучасному динамічному суспільстві нові професії та сфери діяльності перманентно з'являються. Мета сучасної професійної освіти та консультування є дати можливість персоналу розвинути кар'єру протягом усього життя. Попередні підходи виявилися неадекватними; новим викликам. Тому необхідно розробити підходи до управління кар'єрою, в тому числі з особливими потребами, і які підходи до професійної орієнтації, що найкраще підходять для все більш динамічного ринку праці. Мета і завдання. Основною метою дослідження є обгркнтквати інновації в теоріях і практиках, які з'являються в нових підходах до профорієнтації. Для цього автор провів поздовжній аналіз статей, досліджень, посібників, доступних на веб-порталах. Таким чином, автор виявив найбільш важливі нововведення, які часто зустрічаються в останніх теоріях і практиках. Результати. Системні теорії і конструктивізм в профорієнтації є невідкладною відповіддю на зміни в динамічному суспільстві, але все ж включають в себе деякі частини попередніх теорій і практик. Сенс в тому, що даний по суті має на увазі накопичення і об'єднання попередніх підходів, які мають справу з людьми таким чином, що люди стають агентами, які керують своєю власною кар'єрою. Найбільш важливими інноваціями є: навчання як індивідуальний проект, відновлення самооцінки, самовизначення, нелінійна кар'єра, емпатія в консультуванні, автономія в прийнятті рішень, відсутність спрямованого консультування. Таким чином, нова конструктивістська перспектива продовжує впливати на теорію і практику кар'єри. Висновок. Дослідження показує, що неможливо говорити про кращі універсальні теорії або підходи в області профорієнтації. На розвиток практики профорієнтації та консультування найбільше впливає психологія, а останнім часом і соціально-когнітивна психологія, але збільшується вплив інших дисциплін, таких як соціологія, етика, економіка. Інновації, які були визначені, показують інтеграцію різних концепцій; зокрема, контекстуальний погляд, який з'являється і в інших соціальних науках. Підкреслюючи активну природу індивідуумів як тих, що саморозвиваються, самооновлються і самоорганізовуються в рамках конструктивістського підходу, вона розглядається як важлива основа для практики. Dr. Viktor Koval 2019-06-21 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/99 10.31520/2616-7107/2019.3.2-2 Economics Ecology Socium; Vol. 3 No. 2 (2019): Economics. Ecology. Socium; 12-22 Економіка Екологія Соціум; Том 3 № 2 (2019): Економіка. Екологія. Соціум; 12-22 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2019.3.2 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/99/62 Copyright (c) 2019 © Economics. Ecology. Socium