Використання часткового зарядно-розрядного циклу акумуляторної батареї для збільшення її ресурсу

The work investigates a way to extend the lifespan of electric vehicle battery packs. Currently, there is a notable absence of solutions for recycling and disposal of lithium-based battery packs. Therefore, investigating possible ways to prolong the lifespan of existing electric vehicle battery pack...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2023
Hauptverfasser: Bondarenko, Oleksandr, Lipko, Dmytro
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: PE "Politekhperiodika", Book and Journal Publishers 2023
Schlagworte:
Online Zugang:https://www.tkea.com.ua/index.php/journal/article/view/TKEA2023.3-4.09
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Technology and design in electronic equipment

Institution

Technology and design in electronic equipment
id oai:tkea.com.ua:article-26
record_format ojs
spelling oai:tkea.com.ua:article-262025-08-11T09:08:27Z Using partial charge-discharge cycle of battery to increase its lifespan Використання часткового зарядно-розрядного циклу акумуляторної батареї для збільшення її ресурсу Bondarenko, Oleksandr Lipko, Dmytro electric vehicle battery state of charge partial cycle battery lifespan електромобіль акумуляторна батарея рівень заряду частковий цикл ресурс акумуляторної батареї The work investigates a way to extend the lifespan of electric vehicle battery packs. Currently, there is a notable absence of solutions for recycling and disposal of lithium-based battery packs. Therefore, investigating possible ways to prolong the lifespan of existing electric vehicle battery packs becomes crucial to delay their disposal and allow more time to find new effective recycling solutions. This study analyzes the average daily mileage of vehicles in Ukraine and other countries, revealing that it does not exceed 50 km per day. This mileage is significantly lower than the full charge-discharge cycle range of any electric vehicle traction battery pack. The authors investigated the impact of limiting the depth of discharge of the battery pack on its lifespan and found that by restricting the depth of discharge to 50%, the battery lifespan could increase by 20%. Statistical data from other scientists were gathered and organized to analyze the influence of the depth of discharge on the battery lifespan across different charge levels during the charge-discharge cycle. It was shown that when using battery packs with the same depth of discharge but in different charge-discharge cycle ranges, the batteries degrade differently. In conclusion, it was noted that to increase the battery lifespan, it is essential to keep it in the optimal charge level range for as long as possible. The paper provides recommendations for identifying this optimal charge level range. It proposes ways for upgrading electric vehicle control systems that can increase the lifespan of their traction battery pack without setting substantial restrictions for users. Проаналізовано середньостатистичний денний пробіг автомобіля в Україні та інших країнах і встановлено, що він значно менший запасу ходу будь-якого серійного електромобіля. Було досліджено, як впливає обмеження глибини розряду акумуляторної батареї на її ресурс в таких умовах. Отримані результати показали, що при використанні циклу з обмеженням глибини розряду до 50% ресурс батареї можна збільшити на 20%. Розглянуто шляхи модернізації електромобіля для збільшення ресурсу акумуляторної батареї без обмежень для користувача. PE "Politekhperiodika", Book and Journal Publishers 2023-12-19 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://www.tkea.com.ua/index.php/journal/article/view/TKEA2023.3-4.09 10.15222/TKEA2023.3-4.09 Technology and design in electronic equipment; No. 3–4 (2023): Technology and design in electronic equipment; 9-15 Технологія та конструювання в електронній апаратурі; № 3–4 (2023): Технологія та конструювання в електронній апаратурі; 9-15 3083-6549 3083-6530 10.15222/TKEA2023.3-4 uk https://www.tkea.com.ua/index.php/journal/article/view/TKEA2023.3-4.09/20 Copyright (c) 2023 Oleksandr Bondarenko, Dmytro Lipko http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
institution Technology and design in electronic equipment
baseUrl_str
datestamp_date 2025-08-11T09:08:27Z
collection OJS
language Ukrainian
topic електромобіль
акумуляторна батарея
рівень заряду
частковий цикл
ресурс акумуляторної батареї
spellingShingle електромобіль
акумуляторна батарея
рівень заряду
частковий цикл
ресурс акумуляторної батареї
Bondarenko, Oleksandr
Lipko, Dmytro
Використання часткового зарядно-розрядного циклу акумуляторної батареї для збільшення її ресурсу
topic_facet electric vehicle
battery
state of charge
partial cycle
battery lifespan
електромобіль
акумуляторна батарея
рівень заряду
частковий цикл
ресурс акумуляторної батареї
format Article
author Bondarenko, Oleksandr
Lipko, Dmytro
author_facet Bondarenko, Oleksandr
Lipko, Dmytro
author_sort Bondarenko, Oleksandr
title Використання часткового зарядно-розрядного циклу акумуляторної батареї для збільшення її ресурсу
title_short Використання часткового зарядно-розрядного циклу акумуляторної батареї для збільшення її ресурсу
title_full Використання часткового зарядно-розрядного циклу акумуляторної батареї для збільшення її ресурсу
title_fullStr Використання часткового зарядно-розрядного циклу акумуляторної батареї для збільшення її ресурсу
title_full_unstemmed Використання часткового зарядно-розрядного циклу акумуляторної батареї для збільшення її ресурсу
title_sort використання часткового зарядно-розрядного циклу акумуляторної батареї для збільшення її ресурсу
title_alt Using partial charge-discharge cycle of battery to increase its lifespan
description The work investigates a way to extend the lifespan of electric vehicle battery packs. Currently, there is a notable absence of solutions for recycling and disposal of lithium-based battery packs. Therefore, investigating possible ways to prolong the lifespan of existing electric vehicle battery packs becomes crucial to delay their disposal and allow more time to find new effective recycling solutions. This study analyzes the average daily mileage of vehicles in Ukraine and other countries, revealing that it does not exceed 50 km per day. This mileage is significantly lower than the full charge-discharge cycle range of any electric vehicle traction battery pack. The authors investigated the impact of limiting the depth of discharge of the battery pack on its lifespan and found that by restricting the depth of discharge to 50%, the battery lifespan could increase by 20%. Statistical data from other scientists were gathered and organized to analyze the influence of the depth of discharge on the battery lifespan across different charge levels during the charge-discharge cycle. It was shown that when using battery packs with the same depth of discharge but in different charge-discharge cycle ranges, the batteries degrade differently. In conclusion, it was noted that to increase the battery lifespan, it is essential to keep it in the optimal charge level range for as long as possible. The paper provides recommendations for identifying this optimal charge level range. It proposes ways for upgrading electric vehicle control systems that can increase the lifespan of their traction battery pack without setting substantial restrictions for users.
publisher PE "Politekhperiodika", Book and Journal Publishers
publishDate 2023
url https://www.tkea.com.ua/index.php/journal/article/view/TKEA2023.3-4.09
work_keys_str_mv AT bondarenkooleksandr usingpartialchargedischargecycleofbatterytoincreaseitslifespan
AT lipkodmytro usingpartialchargedischargecycleofbatterytoincreaseitslifespan
AT bondarenkooleksandr vikoristannâčastkovogozarâdnorozrâdnogocikluakumulâtornoíbatareídlâzbílʹšennâííresursu
AT lipkodmytro vikoristannâčastkovogozarâdnorozrâdnogocikluakumulâtornoíbatareídlâzbílʹšennâííresursu
first_indexed 2025-09-24T17:30:15Z
last_indexed 2025-09-24T17:30:15Z
_version_ 1850410199020470272