Гібридний накопичувач електроенергії типу «акумуляторна батарея — суперконденсатор» для мікромобільного електротранспорту

The study proves the importance of hybridising the power supply system of micromobile electric vehicles, taking into account the strict limitations on the final size and weight of the storage device, using the example of an electric bicycle. The authors offer a brief overview of the main hybridizati...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2023
Hauptverfasser: Manzhelii, Anton, Bondarenko , Oleksandr
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: PE "Politekhperiodika", Book and Journal Publishers 2023
Schlagworte:
Online Zugang:https://www.tkea.com.ua/index.php/journal/article/view/TKEA2023.1-2.14
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Technology and design in electronic equipment

Institution

Technology and design in electronic equipment
id oai:tkea.com.ua:article-35
record_format ojs
institution Technology and design in electronic equipment
baseUrl_str
datestamp_date 2025-08-11T09:08:46Z
collection OJS
language Ukrainian
topic гібридна система
суперконденсатор
акумуляторна батарея
гібридизація
топологія
мікромобільний електротранспорт
електровелосипед
spellingShingle гібридна система
суперконденсатор
акумуляторна батарея
гібридизація
топологія
мікромобільний електротранспорт
електровелосипед
Manzhelii, Anton
Bondarenko , Oleksandr
Гібридний накопичувач електроенергії типу «акумуляторна батарея — суперконденсатор» для мікромобільного електротранспорту
topic_facet hybrid system
supercapacitor
battery
hybridization
topologies
micromobile electric vehicles
electric bicycle
гібридна система
суперконденсатор
акумуляторна батарея
гібридизація
топологія
мікромобільний електротранспорт
електровелосипед
format Article
author Manzhelii, Anton
Bondarenko , Oleksandr
author_facet Manzhelii, Anton
Bondarenko , Oleksandr
author_sort Manzhelii, Anton
title Гібридний накопичувач електроенергії типу «акумуляторна батарея — суперконденсатор» для мікромобільного електротранспорту
title_short Гібридний накопичувач електроенергії типу «акумуляторна батарея — суперконденсатор» для мікромобільного електротранспорту
title_full Гібридний накопичувач електроенергії типу «акумуляторна батарея — суперконденсатор» для мікромобільного електротранспорту
title_fullStr Гібридний накопичувач електроенергії типу «акумуляторна батарея — суперконденсатор» для мікромобільного електротранспорту
title_full_unstemmed Гібридний накопичувач електроенергії типу «акумуляторна батарея — суперконденсатор» для мікромобільного електротранспорту
title_sort гібридний накопичувач електроенергії типу «акумуляторна батарея — суперконденсатор» для мікромобільного електротранспорту
title_alt Hybrid battery-supercapacitor energy storage system for micromobile electric vehicles
description The study proves the importance of hybridising the power supply system of micromobile electric vehicles, taking into account the strict limitations on the final size and weight of the storage device, using the example of an electric bicycle. The authors offer a brief overview of the main hybridization topologies and analyze the advantages and disadvantages of each of them. The paper describes the possibilities of using supercapacitors as an additional source of energy for a hybrid system and proposes a way to deal with the disadvantages of using standard batteries by combining them with an additional energy source. A mathematical basis is given to such a solution being able to unload the main power source by drawing excessive current at peak consumption times, thereby providing a wider range of operating voltages compared to using only a standard power source. To ensure optimal weight and size parameters of the drive, an active system with a controlled auxiliary power source is chosen. In this topology, the second converter is installed between the additional energy source, the supercapacitor storage device, and the battery. It is proposed to implement the schematic of this converter using a Chuck converter with an automated control system containing a feedback loop and based on a microcontroller, which ensures a relatively quick change of the control algorithm depending on the configuration and requirements for the system. The paper also presents the algorithm of the storage system operation for possible modes of electric bicycle operation. The transfer characteristic is calculated using the averaged state method. To confirm the operability of the auxiliary power source, a converter circuit is developed and simulation modelling is carried out in MATLAB Simulink. The system simulation allowed assessing the nature of the transient processes of the open-loop system and the accuracy of the transfer characteristic calculation.
publisher PE "Politekhperiodika", Book and Journal Publishers
publishDate 2023
url https://www.tkea.com.ua/index.php/journal/article/view/TKEA2023.1-2.14
work_keys_str_mv AT manzheliianton hybridbatterysupercapacitorenergystoragesystemformicromobileelectricvehicles
AT bondarenkooleksandr hybridbatterysupercapacitorenergystoragesystemformicromobileelectricvehicles
AT manzheliianton gíbridnijnakopičuvačelektroenergíítipuakumulâtornabatareâsuperkondensatordlâmíkromobílʹnogoelektrotransportu
AT bondarenkooleksandr gíbridnijnakopičuvačelektroenergíítipuakumulâtornabatareâsuperkondensatordlâmíkromobílʹnogoelektrotransportu
first_indexed 2025-09-24T17:30:16Z
last_indexed 2025-09-24T17:30:16Z
_version_ 1850410200536711168
spelling oai:tkea.com.ua:article-352025-08-11T09:08:46Z Hybrid battery-supercapacitor energy storage system for micromobile electric vehicles Гібридний накопичувач електроенергії типу «акумуляторна батарея — суперконденсатор» для мікромобільного електротранспорту Manzhelii, Anton Bondarenko , Oleksandr hybrid system supercapacitor battery hybridization topologies micromobile electric vehicles electric bicycle гібридна система суперконденсатор акумуляторна батарея гібридизація топологія мікромобільний електротранспорт електровелосипед The study proves the importance of hybridising the power supply system of micromobile electric vehicles, taking into account the strict limitations on the final size and weight of the storage device, using the example of an electric bicycle. The authors offer a brief overview of the main hybridization topologies and analyze the advantages and disadvantages of each of them. The paper describes the possibilities of using supercapacitors as an additional source of energy for a hybrid system and proposes a way to deal with the disadvantages of using standard batteries by combining them with an additional energy source. A mathematical basis is given to such a solution being able to unload the main power source by drawing excessive current at peak consumption times, thereby providing a wider range of operating voltages compared to using only a standard power source. To ensure optimal weight and size parameters of the drive, an active system with a controlled auxiliary power source is chosen. In this topology, the second converter is installed between the additional energy source, the supercapacitor storage device, and the battery. It is proposed to implement the schematic of this converter using a Chuck converter with an automated control system containing a feedback loop and based on a microcontroller, which ensures a relatively quick change of the control algorithm depending on the configuration and requirements for the system. The paper also presents the algorithm of the storage system operation for possible modes of electric bicycle operation. The transfer characteristic is calculated using the averaged state method. To confirm the operability of the auxiliary power source, a converter circuit is developed and simulation modelling is carried out in MATLAB Simulink. The system simulation allowed assessing the nature of the transient processes of the open-loop system and the accuracy of the transfer characteristic calculation. Обґрунтовано важливість гібридизації системи живлення електровелосипеда з урахуванням жорстких обмежень щодо кінцевих розмірів та ваги накопичувача. Наведено стислий огляд основних типів топології для гібридизації та проаналізовано переваги й недоліки кожного з них. Обґрунтовано важливість гібридизації системи живлення мікромобільного електротранспорту з урахуванням жорстких обмежень щодо кінцевих розмірів та ваги накопичувача на прикладі електровелосипеда. Наведено огляд основних типів топології для гібридизації та проаналізовано переваги й недоліки кожного з них. Описано можливості використання суперконденсаторів як вторинного джерела гібридної системи. Запропоновано шлях подолання недоліків використання стандартних акумуляторів через їх поєднання із вторинним джерелом. Проведено розрахунки, які підтверджують доцільність використання гібридної системи для поліпшення експлуатаційних умов акумуляторної батареї. На прикладі електровелосипеда представлено алгоритм роботи системи накопичення для можливих режимів його роботи. PE "Politekhperiodika", Book and Journal Publishers 2023-12-19 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://www.tkea.com.ua/index.php/journal/article/view/TKEA2023.1-2.14 10.15222/TKEA2023.1-2.14 Technology and design in electronic equipment; No. 1–2 (2023): Technology and design in electronic equipment; 14-26 Технологія та конструювання в електронній апаратурі; № 1–2 (2023): Технологія та конструювання в електронній апаратурі; 14-26 3083-6549 3083-6530 10.15222/TKEA2023.1-2 uk https://www.tkea.com.ua/index.php/journal/article/view/TKEA2023.1-2.14/29 Copyright (c) 2023 Anton Manzhelii, Oleksandr Bondarenko http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/