Стан реалізації та інвестиційного забезпечення Енергетичної стратегії України

The comparison of the actual indicators of Ukraine’s energetic economic development in 2005-2011 with the corresponding basic forecasted indicators of the acting Energy strategy (ES) of Ukraine (gross domestic product (GDP), primary fuel-energy resources (FER), electric power, natural gas, and GDP p...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2012
Автор: Kulyk М.M.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2012
Теми:
Онлайн доступ:https://systemre.org/index.php/journal/article/view/441
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:System Research in Energy

Репозитарії

System Research in Energy
id oai:www.systemre.org:article-441
record_format ojs
institution System Research in Energy
baseUrl_str
datestamp_date 2023-06-25T16:25:03Z
collection OJS
language Ukrainian
topic енергетична стратегія
енергоресурси
споживання
структура
вугілля
електроенергія
природний газ
інвестиції.
spellingShingle енергетична стратегія
енергоресурси
споживання
структура
вугілля
електроенергія
природний газ
інвестиції.
Kulyk М.M.
Стан реалізації та інвестиційного забезпечення Енергетичної стратегії України
topic_facet energy strategy
power resources
consumption
structure
coal
electric power
natural gas
investments.
енергетична стратегія
енергоресурси
споживання
структура
вугілля
електроенергія
природний газ
інвестиції.
format Article
author Kulyk М.M.
author_facet Kulyk М.M.
author_sort Kulyk М.M.
title Стан реалізації та інвестиційного забезпечення Енергетичної стратегії України
title_short Стан реалізації та інвестиційного забезпечення Енергетичної стратегії України
title_full Стан реалізації та інвестиційного забезпечення Енергетичної стратегії України
title_fullStr Стан реалізації та інвестиційного забезпечення Енергетичної стратегії України
title_full_unstemmed Стан реалізації та інвестиційного забезпечення Енергетичної стратегії України
title_sort стан реалізації та інвестиційного забезпечення енергетичної стратегії україни
title_alt The state of realization and investment support of the Energy strategy of Ukraine
description The comparison of the actual indicators of Ukraine’s energetic economic development in 2005-2011 with the corresponding basic forecasted indicators of the acting Energy strategy (ES) of Ukraine (gross domestic product (GDP), primary fuel-energy resources (FER), electric power, natural gas, and GDP power consumption) is performed. It is established that the indicated actual indicators in 2006-2008 were close or better than those of the optimistic scenario of ES. The financial economic crisis in 2008 and subsequent years broke this tendency to the side of their significant deterioration in 2009. However, the volumes of GDP, electric power consumption, and primary FER fell on the pessimistic development trajectory forecasted by the acting Energy strategy already in 2011 (their divergence with actual data is 1.5-2.5 %). This demonstrates a sufficiently high accuracy and the reliability of the forecasting executed at the development of the acting Energy strategy.It is shown that the conditions and the requirements concerning the backing of the necessary sizes of financing of the processes of innovation and development of the enterprises of the electric power complex (EPC) in 2006-2010 become essentially worse as compared with those in the period 2001-2005. The situation formed in the investment of Ukraine’s EPC requires that the capital investment to its development be realized not only at the expense of enterprises-producers, but also from an additional powerful source, namely from State’s fund for development of EPC (Fund).It is expedient to ensure the replenishment of the Fund at the expense of the following sources: target electric rate charges; state’s preferential credits; state’s investments to the development of EPC; and state’s part of incomes from the activity of the enterprises of EPC. The target electric rate charges are the most reliable and powerful source.To ensure the size of investments from the Fund, which exceed or are equal to 50% of the required ones, it is sufficient to set the target rate charges to be 17.3-20 % (the period till 2020). In the subsequent periods during the formation of the processes of steady development in Ukraine’s economy, the target rate charge can be decreased down to 3.8 %. The mean target electric rate charge for the whole period till 2030 is equal to 13 %.The indicated values of target charges are quite suitable for country’s economy and social sphere. Their introduction will give possibility for power companies to perform a technical reequipment of the branches of Ukraine’s EPC aimed at the attainment of the technical and economic indicators corresponding to those of the power systems of EC.
publisher General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine
publishDate 2012
url https://systemre.org/index.php/journal/article/view/441
work_keys_str_mv AT kulykmm thestateofrealizationandinvestmentsupportoftheenergystrategyofukraine
AT kulykmm stanrealízacíítaínvesticíjnogozabezpečennâenergetičnoístrategííukraíni
AT kulykmm stateofrealizationandinvestmentsupportoftheenergystrategyofukraine
first_indexed 2025-09-24T17:33:26Z
last_indexed 2025-09-24T17:33:26Z
_version_ 1844167528176156672
spelling oai:www.systemre.org:article-4412023-06-25T16:25:03Z The state of realization and investment support of the Energy strategy of Ukraine Стан реалізації та інвестиційного забезпечення Енергетичної стратегії України Kulyk М.M. energy strategy, power resources, consumption, structure, coal, electric power, natural gas, investments. енергетична стратегія, енергоресурси, споживання, структура, вугілля, електроенергія, природний газ, інвестиції. The comparison of the actual indicators of Ukraine’s energetic economic development in 2005-2011 with the corresponding basic forecasted indicators of the acting Energy strategy (ES) of Ukraine (gross domestic product (GDP), primary fuel-energy resources (FER), electric power, natural gas, and GDP power consumption) is performed. It is established that the indicated actual indicators in 2006-2008 were close or better than those of the optimistic scenario of ES. The financial economic crisis in 2008 and subsequent years broke this tendency to the side of their significant deterioration in 2009. However, the volumes of GDP, electric power consumption, and primary FER fell on the pessimistic development trajectory forecasted by the acting Energy strategy already in 2011 (their divergence with actual data is 1.5-2.5 %). This demonstrates a sufficiently high accuracy and the reliability of the forecasting executed at the development of the acting Energy strategy.It is shown that the conditions and the requirements concerning the backing of the necessary sizes of financing of the processes of innovation and development of the enterprises of the electric power complex (EPC) in 2006-2010 become essentially worse as compared with those in the period 2001-2005. The situation formed in the investment of Ukraine’s EPC requires that the capital investment to its development be realized not only at the expense of enterprises-producers, but also from an additional powerful source, namely from State’s fund for development of EPC (Fund).It is expedient to ensure the replenishment of the Fund at the expense of the following sources: target electric rate charges; state’s preferential credits; state’s investments to the development of EPC; and state’s part of incomes from the activity of the enterprises of EPC. The target electric rate charges are the most reliable and powerful source.To ensure the size of investments from the Fund, which exceed or are equal to 50% of the required ones, it is sufficient to set the target rate charges to be 17.3-20 % (the period till 2020). In the subsequent periods during the formation of the processes of steady development in Ukraine’s economy, the target rate charge can be decreased down to 3.8 %. The mean target electric rate charge for the whole period till 2030 is equal to 13 %.The indicated values of target charges are quite suitable for country’s economy and social sphere. Their introduction will give possibility for power companies to perform a technical reequipment of the branches of Ukraine’s EPC aimed at the attainment of the technical and economic indicators corresponding to those of the power systems of EC. Виконано співставлення фактичних показників енергоекономічного розвитку України у 2005-2011 рр. з основними відповідними прогнозними показниками діючої Енергетичної стратегії (ЕС) України (валовий внутрішній продукт (ВВП), первинні паливно-енергетичні ресурси (ПЕР), електроенергія, природний газ, енергоємність ВВП). Установлено, що зазначені фактичні показники у 2006-2008 роках були близькими або кращими за показники оптимістичного сценарію ЕС. Фінансово-економічна криза 2008 та подальших років порушила цю тенденцію в бік їх значного погіршення у 2009 році, однак вже станом на 2011 рік обсяги виробництва ВВП, споживання електроенергії і первинних ПЕР вийшли на траєкторію песимістичного розвитку, передбачену діючою Енергетичною стратегією (їх розбіжність з фактичними даними складає 1,5-2,5%). Це демонструє досить високу точність та надійність прогнозування, проведеного при розробленні діючої Енергетичної стратегії.Показано, що у порівнянні з періодом 2001-2005 років умови та вимоги щодо забезпечення необхідних обсягів фінансування процесів оновлення та розвитку підприємств електроенергетичного комплексу (ЕЕК) в період 2006-2010 рр. суттєво погіршились. Ситуація, що склалася в інвестуванні ЕЕК України, вимагає, щоб на протязі всього періоду до 2030 року капіталовкладення в його розвиток здійснювались не лише за рахунок підприємств-виробників, але й з потужного додаткового джерела, а саме, з державного фонду розвитку ЕЕК (Фонд).Наповнення Фонду доцільно забезпечувати за рахунок таких джерел: цільові надбавки до тарифів на електроенергію; пільгові державні кредити; державні інвестиції в розвиток електроенергетичного комплексу; державна частка прибутків від діяльності підприємств ЕЕК. Найбільш надійним та потужним із цих джерел є цільові надбавки до тарифів на електроенергію.Для забезпечення обсягів інвестицій з Фонду, що перевищують, або рівні 50% від необхідних, достатньо установити цільові надбавки до тарифу на електроенергію у розмірі 17,3 – 20% (період до 2020 року). В подальших періодах в процесі становлення в економіці країни процесів сталого розвитку цільова надбавка зменшується до 3,8%. Середня цільова надбавка до тарифів на електроенергію за весь період до 2030 року становить 13%.Зазначені показники цільових надбавок є цілком прийнятними для економіки та соціальної сфери країни. Їх введення надасть можливість енергетичним компаніям провести технічне переоснащення галузей ЕЕК країни з досягненням їх технічних і економічних показників, що відповідають показникам енергетичних систем Європейського Союзу. General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2012-04-26 Article Article application/pdf https://systemre.org/index.php/journal/article/view/441 System Research in Energy; No. 1 (28) (2012): The Problems of General Energy; 5-14 Системні дослідження в енергетиці; № 1 (28) (2012): Проблеми загальної енергетики; 5-14 2786-7102 2786-7633 uk https://systemre.org/index.php/journal/article/view/441/379