Використання теплових вторинних енергоресурсів методом термохімічної регенерації у двигуні внутрішнього згоряння
The most efficient way of the use of thermal secondary energy resources, being formed in various thermal facilities working on natural gas, is connected with the method of thermochemical recuperation, based on the reactions of fuel reforming with exhaust gases (EG). The aim of this work is to develo...
Збережено в:
| Дата: | 2013 |
|---|---|
| Автори: | , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine
2013
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://systemre.org/index.php/journal/article/view/507 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | System Research in Energy |
Репозитарії
System Research in Energy| id |
oai:www.systemre.org:article-507 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:www.systemre.org:article-5072023-07-06T12:42:16Z Use of thermal secondary energy resources by the method of thermochemical recuperation in a reciprocating internal combustion engine Використання теплових вторинних енергоресурсів методом термохімічної регенерації у двигуні внутрішнього згоряння Shraiber O.A. Yatsenko V.P. thermochemical recuperation, exhaust gases, internal combustion engine, reformed fuel, thermodynamic calculation. термохімічна регенерація, відпрацьовані гази, двигун внутрішнього згоряння, конвертоване паливо, термодинамічний розрахунок. The most efficient way of the use of thermal secondary energy resources, being formed in various thermal facilities working on natural gas, is connected with the method of thermochemical recuperation, based on the reactions of fuel reforming with exhaust gases (EG). The aim of this work is to develop a scheme of using thermochemical recuperation for a reciprocating internal combustion engine, working with a certain air excess, and a method of its thermodynamic calculation. Since the presence of oxygen in the reagent of fuel reforming decreases substantially its parameters, we propose a way of oxygen removal from that part of EG which serves as the reagent of reforming. The scheme consists of a heat exchanger for using the sensible heat of reformed fuel (RF), a combustion chamber where a certain part of RF is burnt in oxygen of the corresponding part of EG, and two parallel thermochemical reactors. We also give some examples of calculation of the scheme mentioned above, which show that its use enables one to economize up to 12.2 % of primary fuel. For comparison, we calculate the simplest scheme where the reagent of fuel reforming contains oxygen. In this case, the fuel economy is by 4.3 – 6.8 % lower. Найбільш доцільний шлях використання теплових вторинних енергоресурсів, що утворюються у різних теплових установках, які працюють на природному газі, пов’язаний із методом термохімічної регенерації, що ґрунтується на реакціях конверсії палива з продуктами згоряння (ПЗ). Мета цієї статті – розробити схему використання термохімічної регенерації для двигуна внутрішнього згоряння, що працює з певним надлишком повітря, та метод її термодинамічного розрахунку. Оскільки присутність кисню в реагенті для конверсії палива істотно знижує її показники, ми пропонуємо спосіб видалення кисню з тієї частини ПЗ, що служить як реагент для конверсії. Схема складається із теплообмінника для використання ентальпії конвертованого палива (КП), камери згоряння, де певна частка КП спалюється у кисні відповідної частини ПЗ, та двох термохімічних реакторів, встановлених паралельно. Наводяться також приклади розрахунку згаданої схеми, які демонструють, що її використання дозволяє зекономити 12,2% первинного палива. Для порівняння було розраховано найпростішу схему, де реагент для конверсії палива містить кисень. У цьому випадку економія палива на 4,3–6,8% менша. General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2013-12-19 Article Article application/pdf https://systemre.org/index.php/journal/article/view/507 System Research in Energy; No. 4 (35) (2013): The Problems of General Energy; 47-51 Системні дослідження в енергетиці; № 4 (35) (2013): Проблеми загальної енергетики; 47-51 2786-7102 2786-7633 uk https://systemre.org/index.php/journal/article/view/507/441 |
| institution |
System Research in Energy |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2023-07-06T12:42:16Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
термохімічна регенерація відпрацьовані гази двигун внутрішнього згоряння конвертоване паливо термодинамічний розрахунок. |
| spellingShingle |
термохімічна регенерація відпрацьовані гази двигун внутрішнього згоряння конвертоване паливо термодинамічний розрахунок. Shraiber O.A. Yatsenko V.P. Використання теплових вторинних енергоресурсів методом термохімічної регенерації у двигуні внутрішнього згоряння |
| topic_facet |
thermochemical recuperation exhaust gases internal combustion engine reformed fuel thermodynamic calculation. термохімічна регенерація відпрацьовані гази двигун внутрішнього згоряння конвертоване паливо термодинамічний розрахунок. |
| format |
Article |
| author |
Shraiber O.A. Yatsenko V.P. |
| author_facet |
Shraiber O.A. Yatsenko V.P. |
| author_sort |
Shraiber O.A. |
| title |
Використання теплових вторинних енергоресурсів методом термохімічної регенерації у двигуні внутрішнього згоряння |
| title_short |
Використання теплових вторинних енергоресурсів методом термохімічної регенерації у двигуні внутрішнього згоряння |
| title_full |
Використання теплових вторинних енергоресурсів методом термохімічної регенерації у двигуні внутрішнього згоряння |
| title_fullStr |
Використання теплових вторинних енергоресурсів методом термохімічної регенерації у двигуні внутрішнього згоряння |
| title_full_unstemmed |
Використання теплових вторинних енергоресурсів методом термохімічної регенерації у двигуні внутрішнього згоряння |
| title_sort |
використання теплових вторинних енергоресурсів методом термохімічної регенерації у двигуні внутрішнього згоряння |
| title_alt |
Use of thermal secondary energy resources by the method of thermochemical recuperation in a reciprocating internal combustion engine |
| description |
The most efficient way of the use of thermal secondary energy resources, being formed in various thermal facilities working on natural gas, is connected with the method of thermochemical recuperation, based on the reactions of fuel reforming with exhaust gases (EG). The aim of this work is to develop a scheme of using thermochemical recuperation for a reciprocating internal combustion engine, working with a certain air excess, and a method of its thermodynamic calculation. Since the presence of oxygen in the reagent of fuel reforming decreases substantially its parameters, we propose a way of oxygen removal from that part of EG which serves as the reagent of reforming. The scheme consists of a heat exchanger for using the sensible heat of reformed fuel (RF), a combustion chamber where a certain part of RF is burnt in oxygen of the corresponding part of EG, and two parallel thermochemical reactors. We also give some examples of calculation of the scheme mentioned above, which show that its use enables one to economize up to 12.2 % of primary fuel. For comparison, we calculate the simplest scheme where the reagent of fuel reforming contains oxygen. In this case, the fuel economy is by 4.3 – 6.8 % lower. |
| publisher |
General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine |
| publishDate |
2013 |
| url |
https://systemre.org/index.php/journal/article/view/507 |
| work_keys_str_mv |
AT shraiberoa useofthermalsecondaryenergyresourcesbythemethodofthermochemicalrecuperationinareciprocatinginternalcombustionengine AT yatsenkovp useofthermalsecondaryenergyresourcesbythemethodofthermochemicalrecuperationinareciprocatinginternalcombustionengine AT shraiberoa vikoristannâteplovihvtorinnihenergoresursívmetodomtermohímíčnoíregeneracííudvigunívnutríšnʹogozgorânnâ AT yatsenkovp vikoristannâteplovihvtorinnihenergoresursívmetodomtermohímíčnoíregeneracííudvigunívnutríšnʹogozgorânnâ |
| first_indexed |
2025-09-24T17:33:33Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:33:33Z |
| _version_ |
1850410237958291456 |