Огляд тенденцій та перспектив розвитку електротранспорту в ЄС і оцінка економічної / «кліматичної» доцільності експлуатації електромобілів

The share of electric vehicles in the world's total vehicle fleet is growing rapidly, given the urgency of global climate change and the limited resources of fossil fuels. Another important aspect is the impact of the electric vehicles use on the functioning of power systems, for example for vo...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2022
1. Verfasser: Ivanenko , Nataliia
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2022
Schlagworte:
Online Zugang:https://systemre.org/index.php/journal/article/view/604
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:System Research in Energy

Institution

System Research in Energy
id oai:www.systemre.org:article-604
record_format ojs
institution System Research in Energy
baseUrl_str
datestamp_date 2023-07-03T15:05:34Z
collection OJS
language Ukrainian
topic сталий розвиток транспорту
електромобілі
енергетична ефективність
«кліматична» ефективність
spellingShingle сталий розвиток транспорту
електромобілі
енергетична ефективність
«кліматична» ефективність
Ivanenko , Nataliia
Огляд тенденцій та перспектив розвитку електротранспорту в ЄС і оцінка економічної / «кліматичної» доцільності експлуатації електромобілів
topic_facet sustainable transportation development
electric vehicles
energy efficiency
«climate» efficiency
сталий розвиток транспорту
електромобілі
енергетична ефективність
«кліматична» ефективність
format Article
author Ivanenko , Nataliia
author_facet Ivanenko , Nataliia
author_sort Ivanenko , Nataliia
title Огляд тенденцій та перспектив розвитку електротранспорту в ЄС і оцінка економічної / «кліматичної» доцільності експлуатації електромобілів
title_short Огляд тенденцій та перспектив розвитку електротранспорту в ЄС і оцінка економічної / «кліматичної» доцільності експлуатації електромобілів
title_full Огляд тенденцій та перспектив розвитку електротранспорту в ЄС і оцінка економічної / «кліматичної» доцільності експлуатації електромобілів
title_fullStr Огляд тенденцій та перспектив розвитку електротранспорту в ЄС і оцінка економічної / «кліматичної» доцільності експлуатації електромобілів
title_full_unstemmed Огляд тенденцій та перспектив розвитку електротранспорту в ЄС і оцінка економічної / «кліматичної» доцільності експлуатації електромобілів
title_sort огляд тенденцій та перспектив розвитку електротранспорту в єс і оцінка економічної / «кліматичної» доцільності експлуатації електромобілів
title_alt Overview of trends and prospects of electric transport development in the eu and assessment of economic / «climate» efficiency of electromob operation
description The share of electric vehicles in the world's total vehicle fleet is growing rapidly, given the urgency of global climate change and the limited resources of fossil fuels. Another important aspect is the impact of the electric vehicles use on the functioning of power systems, for example for voltage regulation, which is important for the functioning of the UES of Ukraine against the background of declining electricity consumption. It should be noted that important feature of EV is the opportunity to change charging consumption during the day. It is possible to remove charging consumption to the night time due to different regulatory and/or stipulating measures. Certain advantages and disadvantages of EV are identified, which allows making an informed choice. In particular, the biggest advantages are the economic and «climatic» efficiency of their operation, and the biggest disadvantages are the high cost of EV and batteries, as well as the limited infrastructure of charging stations. Given technological progress, many shortcomings are becoming less significant. The aim of the article is to analyze the state and prospects of development of the electric car fleet in the EU, as well as to assess the environmental and «climatic» efficiency of EV operation per 1 km. A method for assessing the environmental and «climatic» efficiency of operation of electric vehicles per 1 km is proposed, which allows to determine in which countries these indicators are more favorable for the development of electric transport, and in which it is necessary to use stimulating legislative measures. An assessment of the environmental and «climatic» efficiency of electric vehicles in the EU are given. It is determined that the environmental efficiency of EV operation in Europe is from 9 to 18 eurocents per 1 km. «Climatic» efficiency of EV operation in Europe is from 5 to 20 g of CO2 per 1 km. For comparison, these figures in Ukraine are 15 eurocents per 1 km and 20 g of CO2 per 1 km.
publisher General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine
publishDate 2022
url https://systemre.org/index.php/journal/article/view/604
work_keys_str_mv AT ivanenkonataliia overviewoftrendsandprospectsofelectrictransportdevelopmentintheeuandassessmentofeconomicclimateefficiencyofelectromoboperation
AT ivanenkonataliia oglâdtendencíjtaperspektivrozvitkuelektrotransportuvêsíocínkaekonomíčnoíklímatičnoídocílʹnostíekspluatacííelektromobílív
first_indexed 2025-09-24T17:33:44Z
last_indexed 2025-09-24T17:33:44Z
_version_ 1850410250923933696
spelling oai:www.systemre.org:article-6042023-07-03T15:05:34Z Overview of trends and prospects of electric transport development in the eu and assessment of economic / «climate» efficiency of electromob operation Огляд тенденцій та перспектив розвитку електротранспорту в ЄС і оцінка економічної / «кліматичної» доцільності експлуатації електромобілів Ivanenko , Nataliia sustainable transportation development, electric vehicles, energy efficiency, «climate» efficiency сталий розвиток транспорту, електромобілі, енергетична ефективність, «кліматична» ефективність The share of electric vehicles in the world's total vehicle fleet is growing rapidly, given the urgency of global climate change and the limited resources of fossil fuels. Another important aspect is the impact of the electric vehicles use on the functioning of power systems, for example for voltage regulation, which is important for the functioning of the UES of Ukraine against the background of declining electricity consumption. It should be noted that important feature of EV is the opportunity to change charging consumption during the day. It is possible to remove charging consumption to the night time due to different regulatory and/or stipulating measures. Certain advantages and disadvantages of EV are identified, which allows making an informed choice. In particular, the biggest advantages are the economic and «climatic» efficiency of their operation, and the biggest disadvantages are the high cost of EV and batteries, as well as the limited infrastructure of charging stations. Given technological progress, many shortcomings are becoming less significant. The aim of the article is to analyze the state and prospects of development of the electric car fleet in the EU, as well as to assess the environmental and «climatic» efficiency of EV operation per 1 km. A method for assessing the environmental and «climatic» efficiency of operation of electric vehicles per 1 km is proposed, which allows to determine in which countries these indicators are more favorable for the development of electric transport, and in which it is necessary to use stimulating legislative measures. An assessment of the environmental and «climatic» efficiency of electric vehicles in the EU are given. It is determined that the environmental efficiency of EV operation in Europe is from 9 to 18 eurocents per 1 km. «Climatic» efficiency of EV operation in Europe is from 5 to 20 g of CO2 per 1 km. For comparison, these figures in Ukraine are 15 eurocents per 1 km and 20 g of CO2 per 1 km. Частка використання електротранспорту в загальному парку транспортних засобів у світі швидко зростає, враховуючи нагальність проблеми глобальної зміни клімату і обмеженість ресурсів органічних видів палива. Іншим важливим аспектом є вплив використання електромобілів на функціонування енергосистем, наприклад для регуляції напруги, що є важливим для функціонування ОЕС України на тлі зниження споживання електроенергії. Визначені певні переваги і недоліки електромобілів, що дозволяє зробити обґрунтований вибір. Зокрема до найбільших переваг відносяться економічна і «кліматична» ефективність їх експлуатації, а до найбільших недоліків – висока вартість електромобілів і батарей, а також обмежена інфраструктура станцій зарядки. Враховуючи технологічний прогрес багато недоліків стають все менш значущими. Електромобілі можуть забезпечити регулювання частоти та напруги в енергосистемах. Слід зазначити, що важливою особливістю використання електротранспорту є можливість регулювати його споживання протягом доби. За рахунок регуляторних та/чи стимулюючих заходів можна перенести головне навантаження від заряджання акумуляторів на нічний час. Метою статті є проаналізувати стан і перспективи розвитку парку електромобілів в ЄС, а також провести оцінку екологічної і «кліматичної» ефективності експлуатації електромобілів в розрахунку на 1 км. Запропоновано методику оцінки екологічної та «кліматичної» ефективності експлуатації електромобілів в розрахунку на 1 км, що дозволяє визначити, в яких країнах ці показники є більш сприятливими для розвитку електротранспорту, а в яких необхідно використовувати стимулюючі законодавчі заходи. Проаналізовано поточний стан і перспективи розвитку парку електромобілів в ЄС. Проведено оцінку екологічної і «кліматичної» ефективності експлуатації електромобілів в ЄС. Визначено, що економічна ефективність експлуатації електромобілів в Європі складає від 9 до 18 євроцентів на 1 км. «Кліматична» ефективність експлуатації електромобілів в Європі складає від 5 до 20 г СО2 на 1 км. Для порівняння ці показники в Україні становлять 15 євроцентів на 1 км і 20 г СО2 на 1 км. General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2022-12-27 Article Article application/pdf https://systemre.org/index.php/journal/article/view/604 10.15407/srenergy2022.02.013 System Research in Energy; No. 2(71) (2022): System Research in Energy; 13-21 Системні дослідження в енергетиці; № 2(71) (2022): Системні дослідження в енергетиці; 13-21 2786-7102 2786-7633 uk https://systemre.org/index.php/journal/article/view/604/530