Розроблення методики управління режимом навантаження об’єднаної енергосистеми України за умови використання нових принципів регулювання генеруючими потужностями атомних, сонячних і вітрових електростанцій

The share of electric vehicles in the world's total vehicle fleet is growing rapidly, given the urgency of global climate change and the limited resources of fossil fuels. Another important aspect is the impact of the electric vehicles use on the functioning of power systems, for example for vo...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2022
Main Authors: Lenchevsky , Eugene, Godun , Oleg
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2022
Subjects:
Online Access:https://systemre.org/index.php/journal/article/view/613
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:System Research in Energy

Institution

System Research in Energy
id oai:www.systemre.org:article-613
record_format ojs
institution System Research in Energy
baseUrl_str
datestamp_date 2023-07-12T11:21:06Z
collection OJS
language Ukrainian
topic енергосистема
електричні теплогенератори
графік навантаження
система управління
spellingShingle енергосистема
електричні теплогенератори
графік навантаження
система управління
Lenchevsky , Eugene
Godun , Oleg
Розроблення методики управління режимом навантаження об’єднаної енергосистеми України за умови використання нових принципів регулювання генеруючими потужностями атомних, сонячних і вітрових електростанцій
topic_facet power system
electric heat generators
load schedule
control system
енергосистема
електричні теплогенератори
графік навантаження
система управління
format Article
author Lenchevsky , Eugene
Godun , Oleg
author_facet Lenchevsky , Eugene
Godun , Oleg
author_sort Lenchevsky , Eugene
title Розроблення методики управління режимом навантаження об’єднаної енергосистеми України за умови використання нових принципів регулювання генеруючими потужностями атомних, сонячних і вітрових електростанцій
title_short Розроблення методики управління режимом навантаження об’єднаної енергосистеми України за умови використання нових принципів регулювання генеруючими потужностями атомних, сонячних і вітрових електростанцій
title_full Розроблення методики управління режимом навантаження об’єднаної енергосистеми України за умови використання нових принципів регулювання генеруючими потужностями атомних, сонячних і вітрових електростанцій
title_fullStr Розроблення методики управління режимом навантаження об’єднаної енергосистеми України за умови використання нових принципів регулювання генеруючими потужностями атомних, сонячних і вітрових електростанцій
title_full_unstemmed Розроблення методики управління режимом навантаження об’єднаної енергосистеми України за умови використання нових принципів регулювання генеруючими потужностями атомних, сонячних і вітрових електростанцій
title_sort розроблення методики управління режимом навантаження об’єднаної енергосистеми україни за умови використання нових принципів регулювання генеруючими потужностями атомних, сонячних і вітрових електростанцій
title_alt Development of a methodology for managing the load regime of the unified energy system of ukraine, using new principles of regulating the generating capacities of nuclear, solar and wind power plants
description The share of electric vehicles in the world's total vehicle fleet is growing rapidly, given the urgency of global climate change and the limited resources of fossil fuels. Another important aspect is the impact of the electric vehicles use on the functioning of power systems, for example for voltage regulation, which is important for the functioning of the UES of Ukraine against the background of declining electricity consumption. It should be noted that important feature of EV is the opportunity to change charging consumption during the day. It is possible to remove charging consumption to the night time due to different regulatory and/or stipulating measures. Certain advantages and disadvantages of EV are identified, which allows making an informed choice. In particular, the biggest advantages are the economic and «climatic» efficiency of their operation, and the biggest disadvantages are the high cost of EV and batteries, as well as the limited infrastructure of charging stations. Given technological progress, many shortcomings are becoming less significant. The aim of the article is to analyze the state and prospects of development of the electric car fleet in the EU, as well as to assess the environmental and «climatic» efficiency of EV operation per 1 km. A method for assessing the environmental and «climatic» efficiency of operation of electric vehicles per 1 km is proposed, which allows to determine in which countries these indicators are more favorable for the development of electric transport, and in which it is necessary to use stimulating legislative measures. An assessment of the environmental and «climatic» efficiency of electric vehicles in the EU are given. It is determined that the environmental efficiency of EV operation in Europe is from 9 to 18 eurocents per 1 km. «Climatic» efficiency of EV operation in Europe is from 5 to 20 g of CO2 per 1 km. For comparison, these figures in Ukraine are 15 eurocents per 1 km and 20 g of CO2 per 1 km.
publisher General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine
publishDate 2022
url https://systemre.org/index.php/journal/article/view/613
work_keys_str_mv AT lenchevskyeugene developmentofamethodologyformanagingtheloadregimeoftheunifiedenergysystemofukraineusingnewprinciplesofregulatingthegeneratingcapacitiesofnuclearsolarandwindpowerplants
AT godunoleg developmentofamethodologyformanagingtheloadregimeoftheunifiedenergysystemofukraineusingnewprinciplesofregulatingthegeneratingcapacitiesofnuclearsolarandwindpowerplants
AT lenchevskyeugene rozroblennâmetodikiupravlínnârežimomnavantažennâobêdnanoíenergosistemiukraínizaumovivikoristannânovihprincipívregulûvannâgeneruûčimipotužnostâmiatomnihsonâčnihívítrovihelektrostancíj
AT godunoleg rozroblennâmetodikiupravlínnârežimomnavantažennâobêdnanoíenergosistemiukraínizaumovivikoristannânovihprincipívregulûvannâgeneruûčimipotužnostâmiatomnihsonâčnihívítrovihelektrostancíj
first_indexed 2025-09-24T17:33:44Z
last_indexed 2025-09-24T17:33:44Z
_version_ 1850410251330781184
spelling oai:www.systemre.org:article-6132023-07-12T11:21:06Z Development of a methodology for managing the load regime of the unified energy system of ukraine, using new principles of regulating the generating capacities of nuclear, solar and wind power plants Розроблення методики управління режимом навантаження об’єднаної енергосистеми України за умови використання нових принципів регулювання генеруючими потужностями атомних, сонячних і вітрових електростанцій Lenchevsky , Eugene Godun , Oleg power system, electric heat generators, load schedule, control system енергосистема, електричні теплогенератори, графік навантаження, система управління The share of electric vehicles in the world's total vehicle fleet is growing rapidly, given the urgency of global climate change and the limited resources of fossil fuels. Another important aspect is the impact of the electric vehicles use on the functioning of power systems, for example for voltage regulation, which is important for the functioning of the UES of Ukraine against the background of declining electricity consumption. It should be noted that important feature of EV is the opportunity to change charging consumption during the day. It is possible to remove charging consumption to the night time due to different regulatory and/or stipulating measures. Certain advantages and disadvantages of EV are identified, which allows making an informed choice. In particular, the biggest advantages are the economic and «climatic» efficiency of their operation, and the biggest disadvantages are the high cost of EV and batteries, as well as the limited infrastructure of charging stations. Given technological progress, many shortcomings are becoming less significant. The aim of the article is to analyze the state and prospects of development of the electric car fleet in the EU, as well as to assess the environmental and «climatic» efficiency of EV operation per 1 km. A method for assessing the environmental and «climatic» efficiency of operation of electric vehicles per 1 km is proposed, which allows to determine in which countries these indicators are more favorable for the development of electric transport, and in which it is necessary to use stimulating legislative measures. An assessment of the environmental and «climatic» efficiency of electric vehicles in the EU are given. It is determined that the environmental efficiency of EV operation in Europe is from 9 to 18 eurocents per 1 km. «Climatic» efficiency of EV operation in Europe is from 5 to 20 g of CO2 per 1 km. For comparison, these figures in Ukraine are 15 eurocents per 1 km and 20 g of CO2 per 1 km. Розглянуто перспективні напрямки щодо побудови нових систем регулювання генеруючих потужностей атомних, сонячних і вітрових електростанцій, здатні змінити і покращити процеси керування режимом навантаження об’єднаної енергосистеми України (ОЕСУ). Проведені дослідження показали, що за реалізації нових систем існує реальна можливість відмовитись від сучасних, але занадто коштовних засобів маневреної генерації, таких як резервні станції із високоманевреними ТЕС, а також від систем підтримки регулювання частоти (СПРЧ) з використанням потужних акумуляторних батарей. На відміну від цього пропонується в процесах управління режимом ОЕСУ застосувати вже нові принципи та засоби регулювання генеруючих потужностей АЕС, а також ВЕС і СЕС. Для цього в ОЕСУ потрібно буде створити нові резерви із автоматично керованого навантаження потужних електрокотлів ЕК. При цьому, процеси регулювання навантаженням потужних ЕК повинна буде виконувати лише автоматизована система диспетчерського управління (АСДУ). При цьому передбачається, що інформаційні дані щодо поточних параметрів регулювання навантаження комплексів ЕК будуть надходити до автоматизованої системи диспетчерського управління (АСДУ) від спеціалізованих засобів, побудованих на основі використання інформаційно-вимірювальних технологій (ІВТ), розроблених в ІЗЕ НАН України. Результатом проведених досліджень стала розробка методичних підходів щодо управління режимом ОЕСУ, з використанням нових принципів регулювання генеруючих потужностей як електромережі АЕС, так і в містах встановлення ВЕС і СЕС. General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2022-12-27 Article Article application/pdf https://systemre.org/index.php/journal/article/view/613 10.15407/srenergy2022.02.022 System Research in Energy; No. 2(71) (2022): System Research in Energy; 22-30 Системні дослідження в енергетиці; № 2(71) (2022): Системні дослідження в енергетиці; 22-30 2786-7102 2786-7633 uk https://systemre.org/index.php/journal/article/view/613/535