Витрати палива технологій теплової енергетики в маневрених режимах

A characteristic feature of the present day development of power engineering lies in the increase in the unevenness of power systems schedules. The structure of generating powers of Ukrainian energy engineering is overloaded with basic powers and characterized by a sharp deficit of maneuvering wanes...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2020
Автор: Kobernik V.S.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2020
Теми:
Онлайн доступ:https://systemre.org/index.php/journal/article/view/766
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:System Research in Energy

Репозитарії

System Research in Energy
id oai:www.systemre.org:article-766
record_format ojs
institution System Research in Energy
baseUrl_str
datestamp_date 2023-07-07T07:16:15Z
collection OJS
language Ukrainian
topic теплова енергетика
енергоблок
маневрений режим
електричне навантаження
питома витрата палива
spellingShingle теплова енергетика
енергоблок
маневрений режим
електричне навантаження
питома витрата палива
Kobernik V.S.
Витрати палива технологій теплової енергетики в маневрених режимах
topic_facet thermal power
power unit
maneuverable mode
electrical load
specific fuel consumption
теплова енергетика
енергоблок
маневрений режим
електричне навантаження
питома витрата палива
format Article
author Kobernik V.S.
author_facet Kobernik V.S.
author_sort Kobernik V.S.
title Витрати палива технологій теплової енергетики в маневрених режимах
title_short Витрати палива технологій теплової енергетики в маневрених режимах
title_full Витрати палива технологій теплової енергетики в маневрених режимах
title_fullStr Витрати палива технологій теплової енергетики в маневрених режимах
title_full_unstemmed Витрати палива технологій теплової енергетики в маневрених режимах
title_sort витрати палива технологій теплової енергетики в маневрених режимах
title_alt Fuel consumption of thermal power technologies under maneuvering modes
description A characteristic feature of the present day development of power engineering lies in the increase in the unevenness of power systems schedules. The structure of generating powers of Ukrainian energy engineering is overloaded with basic powers and characterized by a sharp deficit of maneuvering wanes. To cover the uneven load of the power system during the operation of existing and construction of new power plants, it is necessary to take into account the possibility of their operation under maneuvering modes. This paper determines the influence of work of power plants i under maneuvering modes on the specific consumption of conditional fuel on the released electric energy at working on gas or coal fuel. Fuel consumption for starting of a unit depends on its type and downtime in reserve. The use of steam–and–gas facilities and gas turbines helps to enhance the maneuverability of power plants. Alternative options for the development of thermal energy are the introduction of gas–piston power plants and power units with fluidized–bed boilers. We present formulas for the calculations of fuel consumption on by power units for start–ups and specific consumptions depending on the load and degree of their involvement to regulating loads for different thermal energy technologies: steam–turbine condensation and district heating power units; steam–and–gas and gas turbine plants; gas piston installations; power units with fluidized bed boilers. For enhancing the maneuverability of power plants, working on fossil fuels, their modernization and renewal of software are necessary. Quantitative assessment of the efficiency of power units and separate power plants during their operation under variable modes is important for forecasting the structure of generating capacities of power systems, the need to introduce peak and semi–peak capacities, the choice of the most profitable composition of operating equipment at different schedules of electrical loads
publisher General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine
publishDate 2020
url https://systemre.org/index.php/journal/article/view/766
work_keys_str_mv AT kobernikvs fuelconsumptionofthermalpowertechnologiesundermaneuveringmodes
AT kobernikvs vitratipalivatehnologíjteplovoíenergetikivmanevrenihrežimah
first_indexed 2025-09-24T17:33:58Z
last_indexed 2025-09-24T17:33:58Z
_version_ 1850410273949614080
spelling oai:www.systemre.org:article-7662023-07-07T07:16:15Z Fuel consumption of thermal power technologies under maneuvering modes Витрати палива технологій теплової енергетики в маневрених режимах Kobernik V.S. thermal power, power unit, maneuverable mode, electrical load, specific fuel consumption теплова енергетика, енергоблок, маневрений режим, електричне навантаження, питома витрата палива A characteristic feature of the present day development of power engineering lies in the increase in the unevenness of power systems schedules. The structure of generating powers of Ukrainian energy engineering is overloaded with basic powers and characterized by a sharp deficit of maneuvering wanes. To cover the uneven load of the power system during the operation of existing and construction of new power plants, it is necessary to take into account the possibility of their operation under maneuvering modes. This paper determines the influence of work of power plants i under maneuvering modes on the specific consumption of conditional fuel on the released electric energy at working on gas or coal fuel. Fuel consumption for starting of a unit depends on its type and downtime in reserve. The use of steam–and–gas facilities and gas turbines helps to enhance the maneuverability of power plants. Alternative options for the development of thermal energy are the introduction of gas–piston power plants and power units with fluidized–bed boilers. We present formulas for the calculations of fuel consumption on by power units for start–ups and specific consumptions depending on the load and degree of their involvement to regulating loads for different thermal energy technologies: steam–turbine condensation and district heating power units; steam–and–gas and gas turbine plants; gas piston installations; power units with fluidized bed boilers. For enhancing the maneuverability of power plants, working on fossil fuels, their modernization and renewal of software are necessary. Quantitative assessment of the efficiency of power units and separate power plants during their operation under variable modes is important for forecasting the structure of generating capacities of power systems, the need to introduce peak and semi–peak capacities, the choice of the most profitable composition of operating equipment at different schedules of electrical loads Характерною рисою сучасного розвитку енергетики є збільшення нерівномірності графіків енергетичних систем. Структура генеруючих потужностей української енергетики переобтяжена базовими потужностями і характеризується гострим дефіцитом маневрених потужностей. Для покриття нерівномірності навантаження енергосистеми при роботі існуючих та будівництві нових енергетичних установок необхідно враховувати можливість їх експлуатації в маневрених режимах з найкращими показниками економічності. У статті визначено вплив роботи енергетичних установок в маневрених режимах на питомі витрати умовного палива на відпущену електричну енергію при роботі на газовому або вугільному паливі. Витрата палива на пуск блоку залежить від його типу і часу простою в резерві. Підвищенню маневреності електростанцій сприяє застосування парогазових і газотурбінних установок. Альтернативними варіантами розвитку теплової енергетики є впровадження газопоршневих електростанцій і енергоблоків з котлами киплячого шару. Отримано формули для розрахунків витрат палива на пуски та питомих витрат залежно від навантаження і від ступеня їх залучення до регулювання навантаження для різних технологій теплової енергетики: паротурбінних конденсаційних і теплофікаційних енергоблоків; парогазових і газотурбінних установок; газопоршневих установок; енергоблоків з котлами киплячого шару. Для підвищення маневреності електростанцій, що працюють на викопному паливі, необхідна модернізація устаткування та оновлення програмного забезпечення. Кількісна оцінка ефективності енергоблоків і окремих енергетичних установок при їх роботі в змінних режимах має важливе значення для прогнозування структури генеруючих потужностей енергетичних систем, вибору найбільш вигідного складу функціонуючого обладнання при різних графіках електричних навантажень. General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2020-12-28 Article Article application/pdf https://systemre.org/index.php/journal/article/view/766 10.15407/pge2020.04.045 System Research in Energy; No. 4 (63) (2020): The Problems of General Energy; 45-49 Системні дослідження в енергетиці; № 4 (63) (2020): Проблеми загальної енергетики; 45-49 2786-7102 2786-7633 uk https://systemre.org/index.php/journal/article/view/766/660