Application of system analysis of implementation of a multicomponent system of river e-navigation

Context. Applied scientific approach of a modern navigation system on inland waterways of Ukraine is considered to solve, first of all, weakly structured problems characterized by the presence of an uncertainty factor and containing both formalized and unformulated elements that are not translated i...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2019
Автори: Doronin, V.V., Spiian, О.М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: State Institution Scientific Hydrophysical Centre of the National Academy of Sciences of Ukraine 2019
Теми:
Онлайн доступ:https://oceanographic-journal.org.ua/index.php/journal/article/view/11
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Oceanographic Journal (Problems, methods and facilities for researches of the World Оcean)

Репозитарії

Oceanographic Journal (Problems, methods and facilities for researches of the World Оcean)
id oceanographic-journalorgua-article-11
record_format ojs
institution Oceanographic Journal (Problems, methods and facilities for researches of the World Оcean)
collection OJS
language Ukrainian
topic safety of navigation
Inland ECDIS
oceanographic research
multiparametric optimization
undirected graph
безпека судноплавства
Inland ECDIS
океанологічні дослідження
багатопараметрична оптимізація
неорієнтований граф
spellingShingle safety of navigation
Inland ECDIS
oceanographic research
multiparametric optimization
undirected graph
безпека судноплавства
Inland ECDIS
океанологічні дослідження
багатопараметрична оптимізація
неорієнтований граф
Doronin, V.V.
Spiian, О.М.
Application of system analysis of implementation of a multicomponent system of river e-navigation
topic_facet safety of navigation
Inland ECDIS
oceanographic research
multiparametric optimization
undirected graph
безпека судноплавства
Inland ECDIS
океанологічні дослідження
багатопараметрична оптимізація
неорієнтований граф
format Article
author Doronin, V.V.
Spiian, О.М.
author_facet Doronin, V.V.
Spiian, О.М.
author_sort Doronin, V.V.
title Application of system analysis of implementation of a multicomponent system of river e-navigation
title_short Application of system analysis of implementation of a multicomponent system of river e-navigation
title_full Application of system analysis of implementation of a multicomponent system of river e-navigation
title_fullStr Application of system analysis of implementation of a multicomponent system of river e-navigation
title_full_unstemmed Application of system analysis of implementation of a multicomponent system of river e-navigation
title_sort application of system analysis of implementation of a multicomponent system of river e-navigation
title_alt Застосування системного аналізу впровадження багатокомпонентної системи річкової е-навігації
description Context. Applied scientific approach of a modern navigation system on inland waterways of Ukraine is considered to solve, first of all, weakly structured problems characterized by the presence of an uncertainty factor and containing both formalized and unformulated elements that are not translated into the language of mathematics. Such problems, first of all, include conducting a set of oceanological studies in the interests of the safety of navigation. Objective–development of the methodology of system analysis at the stage of introduction of the river e-navigation on inland waterways of Ukraine, using the subsystem of the complex applied oceanographic. It guarantees high quality of modeling in accordance with the exact criteria of navigation and economy. Method. An approach to data processing is proposed, which is based on the study of the properties of the system with her further formalization. A model of the layout of the subsystems using elements of oceanographic research based on electronic chart systems is developed, characterizing thefulfillment of the assigned tasks with an increased probability of safe navigation. The features of the state of the system using most important subsystems as a mathematical model undirected graph. An algorithm for realizing the functional stability of the system is proposed. The results of the experiments make it possible to recommend the proposed method for introducing of the river e-navigation on inland waterways of Ukraine. Results. The parameters of the functioning of the stages of the functional stability of the coastal infrastructure and ship navigation equipment and the impact of oceanographic research on them. Conclusions. In the process of research a set of procedures that contain elements of scientific novelty are used and are aimed at formulating a problem situation, proposing a set of alternatives that are compared with performance criteria using the system stability factors.
publisher State Institution Scientific Hydrophysical Centre of the National Academy of Sciences of Ukraine
publishDate 2019
url https://oceanographic-journal.org.ua/index.php/journal/article/view/11
work_keys_str_mv AT doroninvv applicationofsystemanalysisofimplementationofamulticomponentsystemofriverenavigation
AT spiianom applicationofsystemanalysisofimplementationofamulticomponentsystemofriverenavigation
AT doroninvv zastosuvannâsistemnogoanalízuvprovadžennâbagatokomponentnoísistemiríčkovoíenavígacíí
AT spiianom zastosuvannâsistemnogoanalízuvprovadžennâbagatokomponentnoísistemiríčkovoíenavígacíí
first_indexed 2024-04-21T19:44:23Z
last_indexed 2024-04-21T19:44:23Z
_version_ 1796974747247968256
spelling oceanographic-journalorgua-article-112023-03-29T18:46:22Z Application of system analysis of implementation of a multicomponent system of river e-navigation Застосування системного аналізу впровадження багатокомпонентної системи річкової е-навігації Doronin, V.V. Spiian, О.М. safety of navigation, Inland ECDIS, oceanographic research, multiparametric optimization, undirected graph безпека судноплавства, Inland ECDIS, океанологічні дослідження, багатопараметрична оптимізація, неорієнтований граф Context. Applied scientific approach of a modern navigation system on inland waterways of Ukraine is considered to solve, first of all, weakly structured problems characterized by the presence of an uncertainty factor and containing both formalized and unformulated elements that are not translated into the language of mathematics. Such problems, first of all, include conducting a set of oceanological studies in the interests of the safety of navigation. Objective–development of the methodology of system analysis at the stage of introduction of the river e-navigation on inland waterways of Ukraine, using the subsystem of the complex applied oceanographic. It guarantees high quality of modeling in accordance with the exact criteria of navigation and economy. Method. An approach to data processing is proposed, which is based on the study of the properties of the system with her further formalization. A model of the layout of the subsystems using elements of oceanographic research based on electronic chart systems is developed, characterizing thefulfillment of the assigned tasks with an increased probability of safe navigation. The features of the state of the system using most important subsystems as a mathematical model undirected graph. An algorithm for realizing the functional stability of the system is proposed. The results of the experiments make it possible to recommend the proposed method for introducing of the river e-navigation on inland waterways of Ukraine. Results. The parameters of the functioning of the stages of the functional stability of the coastal infrastructure and ship navigation equipment and the impact of oceanographic research on them. Conclusions. In the process of research a set of procedures that contain elements of scientific novelty are used and are aimed at formulating a problem situation, proposing a set of alternatives that are compared with performance criteria using the system stability factors. Актуальність. Застосований науковий підхід щодо побудови структури впровадження сучасної системи навігації на внутрішніх водних шляхах України у вигляді вирішення слабоструктурованих проблем, що характеризуються наявністю фактору невизначеності і містять як формалізовані, так і неформалізовані елементи, що не перекладаються на мову математики. До таких проблем, в першу чергу, відноситься проведення комплексу океанологічних досліджень в інтересах безпеки судноплавства. Мета роботи – розробка методики системного аналізу на етапі впровадження річкової е-навігації на внутрішніх водних шляхах України із застосуванням такої підсистеми як проведення комплексу прикладних океанологічних досліджень. Це гарантує високу якість моделювання згідно з точнісними критеріями судноплавства і економічності. Метод. Запропонований підхід до обробки даних заснований на вивченні властивостей системи з подальшою її формалізацією. Розроблена модель компонування підсистем із застосуванням елементів океанологічних досліджень на базі електронно-картографічних систем, що характеризує виконання поставлених завдань з підвищеною ймовірністю безпечного плавання. Розглянуто особливості стану системи з використанням найважливіших підсистем у вигляді математичної моделі неорієнтованого графа. Запропонований алгоритм реалізації функціональної стійкості системи. Результати експериментів дозволяють рекомендувати запропонований метод для впровадження річкової енавігації на внутрішніх водних шляхах України. Результати. Відпрацьовані показники процесу функціонування етапів функціональної стійкості берегової інфраструктури і суднового навігаційного обладнання та впливу на них етапу океанологічних досліджень. Висновки. У процесі дослідження використаний комплекс процедур, що мають елементи наукової новизни і спрямовані на формулювання проблемної ситуації, висунення множини альтернатив, які зіставляються з критеріямиефективності із застосуванням коефіцієнтів стійкості системи. State Institution Scientific Hydrophysical Centre of the National Academy of Sciences of Ukraine 2019-04-09 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://oceanographic-journal.org.ua/index.php/journal/article/view/11 10.37629/2709-3972.1(12).2019.88-104 Oceanographic Journal (Problems, methods and facilities for researches of the World Ocean); No. 1(12) (2019): Oceanographic Journal (Problems, methods and facilities for researches of the World Ocean); 88-104 Океанографічний журнал (Проблеми, методи та засоби досліджень Світового океану); № 1(12) (2019): Океанографічний журнал (Проблеми, методи та засоби досліджень Світового океану); 88-104 2709-3972 2709-3964 10.37629/2709-3972.1(12).2019 uk https://oceanographic-journal.org.ua/index.php/journal/article/view/11/7