Development support system formation and analysis of annual reports of institutions of NAS of Ukraine

The results of the development of an automated system to support the formation and analysis of annual reports of institutions of Ukraine. The analysis of legal materials, regulations, and procedures for the organization reporting the Academy. Based on the analysis was built detailed functional model...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2017
Автори: Tverdokhlib, Ye.M., Perkonos, P.I., Subotin, S.V.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: PROBLEMS IN PROGRAMMING 2017
Теми:
Онлайн доступ:https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/163
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Problems in programming
Завантажити файл: Pdf

Репозитарії

Problems in programming
id pp_isofts_kiev_ua-article-163
record_format ojs
resource_txt_mv ppisoftskievua/07/9e31efc6cd3cbed5cae8c35f25d55a07.pdf
spelling pp_isofts_kiev_ua-article-1632025-10-29T11:17:26Z Development support system formation and analysis of annual reports of institutions of NAS of Ukraine Разработка системы поддержки формирования и анализа годовых отчетов учреждений НАН Украины Розробка системи підтримки формування і аналізу річних звітів установ НАН України Tverdokhlib, Ye.M. Perkonos, P.I. Subotin, S.V. reporting; coordination; decision support; information systems; electronic document UDC 004.4 отчетность; координация; поддержка принятия решений; информационные системы; электронный документооборот УДК 004.4 звітність; координація; підтримка прийняття рішень; інформаційні системи; електронний документообіг УДК 004.4 The results of the development of an automated system to support the formation and analysis of annual reports of institutions of Ukraine. The analysis of legal materials, regulations, and procedures for the organization reporting the Academy. Based on the analysis was built detailed functional model of the technological cycle collection and analysis of data reporting institutions applying best practices, focused on the organizational structure of scientific institutions in the country and the traditions that have developed institutions. Briefly describes the basic technological and technical solutions system, namely the proposed system architecture; software tools are used as finished components; tools integration platform for software development and specific components of the system; specification of components and software information. Рассмотрены результаты разработки автоматизированной системы поддержки формирования и анализа годовых отчетов учреждений НАН Украины. Проведен анализ нормативных материалов, положений и методик по организации отчетности в Академии. На основе проведенного анализа была построена подробная функциональная модель технологического цикла сбора и обобщения отчетных данных учреждений, которая применяет передовые методики, ориентированная на организационную структуру научных учреждений в стране и на традиции, сложившиеся в учреждениях. Кратко описаны основные технологические и технические решения системы, а именно: предложенная архитектура системы; программные средства, применяемые в качестве готовых компонент; инструментальные платформы для интеграции программных средств и разработки специфических компонентов системы; спецификации компонентов информационного и программного обеспечения. Розглянуті результати розробки автоматизованої системи підтримки формування і аналізу річних звітів установ НАН України. Проведено аналіз нормативних матеріалів, положень, та методик щодо організації звітності в Академії. На основі проведеного аналізу була побудована детальна функціональна модель технологічного циклу збору та узагальнення звітних даних установ, яка застосовує перодові методики, орієнтована на організаційну структуру наукових закладів в країні та на традиції, які склалися в установах. Коротко описані основні технологічні та технічні рішення системи, а саме: запропонована архітектура системи; програмні засоби, які застосовуються в якості готових компонент; інструментальні платформи для інтеграції програмних засобів та розробки специфічних компонентів системи; специфікації компонентів інформаційного та програмного забезпечення. PROBLEMS IN PROGRAMMING ПРОБЛЕМЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯ ПРОБЛЕМИ ПРОГРАМУВАННЯ 2017-06-16 Article Article application/pdf https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/163 PROBLEMS IN PROGRAMMING; No 4 (2015) ПРОБЛЕМЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯ; No 4 (2015) ПРОБЛЕМИ ПРОГРАМУВАННЯ; No 4 (2015) 1727-4907 uk https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/163/157 Copyright (c) 2017 ПРОБЛЕМИ ПРОГРАМУВАННЯ
institution Problems in programming
baseUrl_str https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/oai
datestamp_date 2025-10-29T11:17:26Z
collection OJS
language Ukrainian
topic reporting
coordination
decision support
information systems
electronic document
UDC 004.4
spellingShingle reporting
coordination
decision support
information systems
electronic document
UDC 004.4
Tverdokhlib, Ye.M.
Perkonos, P.I.
Subotin, S.V.
Development support system formation and analysis of annual reports of institutions of NAS of Ukraine
topic_facet reporting
coordination
decision support
information systems
electronic document
UDC 004.4
отчетность
координация
поддержка принятия решений
информационные системы
электронный документооборот
УДК 004.4
звітність
координація
підтримка прийняття рішень
інформаційні системи
електронний документообіг
УДК 004.4
format Article
author Tverdokhlib, Ye.M.
Perkonos, P.I.
Subotin, S.V.
author_facet Tverdokhlib, Ye.M.
Perkonos, P.I.
Subotin, S.V.
author_sort Tverdokhlib, Ye.M.
title Development support system formation and analysis of annual reports of institutions of NAS of Ukraine
title_short Development support system formation and analysis of annual reports of institutions of NAS of Ukraine
title_full Development support system formation and analysis of annual reports of institutions of NAS of Ukraine
title_fullStr Development support system formation and analysis of annual reports of institutions of NAS of Ukraine
title_full_unstemmed Development support system formation and analysis of annual reports of institutions of NAS of Ukraine
title_sort development support system formation and analysis of annual reports of institutions of nas of ukraine
title_alt Разработка системы поддержки формирования и анализа годовых отчетов учреждений НАН Украины
Розробка системи підтримки формування і аналізу річних звітів установ НАН України
description The results of the development of an automated system to support the formation and analysis of annual reports of institutions of Ukraine. The analysis of legal materials, regulations, and procedures for the organization reporting the Academy. Based on the analysis was built detailed functional model of the technological cycle collection and analysis of data reporting institutions applying best practices, focused on the organizational structure of scientific institutions in the country and the traditions that have developed institutions. Briefly describes the basic technological and technical solutions system, namely the proposed system architecture; software tools are used as finished components; tools integration platform for software development and specific components of the system; specification of components and software information.
publisher PROBLEMS IN PROGRAMMING
publishDate 2017
url https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/163
work_keys_str_mv AT tverdokhlibyem developmentsupportsystemformationandanalysisofannualreportsofinstitutionsofnasofukraine
AT perkonospi developmentsupportsystemformationandanalysisofannualreportsofinstitutionsofnasofukraine
AT subotinsv developmentsupportsystemformationandanalysisofannualreportsofinstitutionsofnasofukraine
AT tverdokhlibyem razrabotkasistemypodderžkiformirovaniâianalizagodovyhotčetovučreždenijnanukrainy
AT perkonospi razrabotkasistemypodderžkiformirovaniâianalizagodovyhotčetovučreždenijnanukrainy
AT subotinsv razrabotkasistemypodderžkiformirovaniâianalizagodovyhotčetovučreždenijnanukrainy
AT tverdokhlibyem rozrobkasistemipídtrimkiformuvannâíanalízuríčnihzvítívustanovnanukraíni
AT perkonospi rozrobkasistemipídtrimkiformuvannâíanalízuríčnihzvítívustanovnanukraíni
AT subotinsv rozrobkasistemipídtrimkiformuvannâíanalízuríčnihzvítívustanovnanukraíni
first_indexed 2025-07-17T09:59:16Z
last_indexed 2025-10-30T02:15:17Z
_version_ 1850411536689922048
fulltext Прикладні засоби програмування та програмне забезпечення © Є.М. Твердохліб, П.І. Перконос, С.В. Субботін, 2015 ISSN 1727-4907. Проблеми програмування. 2015. № 4 93 УДК 004.4 Є.М. Твердохліб, П.І. Перконос, С.В. Субботін РОЗРОБКА СИСТЕМИ ПІДТРИМКИ ФОРМУВАННЯ І АНАЛІЗУ РІЧНИХ ЗВІТІВ УСТАНОВ НАН УКРАЇНИ Розглянуті результати розробки автоматизованої системи підтримки формування і аналізу річних зві- тів установ НАН України. Проведено аналіз нормативних матеріалів, положень, та методик щодо ор- ганізації звітності в Академії. На основі проведеного аналізу була побудована детальна функціональ- на модель технологічного циклу збору та узагальнення звітних даних установ, яка застосовує пере- дові методики, орієнтована на організаційну структуру наукових закладів в країні та на традиції, які склалися в установах. Коротко описані основні технологічні та технічні рішення системи, а саме: за- пропонована архітектура системи; програмні засоби, які застосовуються в якості готових компонент; інструментальні платформи для інтеграції програмних засобів та розробки специфічних компонентів системи; специфікації компонентів інформаційного та програмного забезпечення. Ключові слова: звітність, координація, підтримка прийняття рішень, інформаційні системи, електрон- ний документообіг Вступ Ефективність наукових досліджень при однакових витратах суттєво залежить від оптимального вибору напрямків дос- ліджень та розподілу виділених ресурсів. Тому ретельний, обґрунтований та своє- часний вибір тематики досліджень з ура- хуванням об’єктивного стану ресурсів, та аналізу досягнутих результатів діяльності має велике значення, а в умовах фінансо- вої кризи набуває життєвої необхідності. Щорічний обсяг досліджень що виконується в НАН України налічує ти- сячі проектів за різними напрямками, ці- льовими програмами, фінансується з різ- них джерел. Координація такого обсягу досліджень потребує збору, обробки та аналізу величезної кількості звітних да- них від установ, керівництва цільових програм, різного роду комісій, комітетів та її регіональних центрів. Своєчасно та якісно такий обсяг робіт не можливо здійснити без налагоджених механізмів координації, інформаційної підтримки та автоматизації рутинних процедур збору, перевірки, статистичної обробки та підго- товки даних до виду, зручному для аналі- зу та прийняття рішень. Тому для забезпечення ефективної та злагодженої роботи підрозділів прези- дії академії наук та установ НАН України в процесі формування зведеної звітності в рамках програми інформатизації НАН України розроблена система підтримки формування зведеної звітності. 1. Аналіз стану інформатизації проблеми На даний час в Національній акаде- мії наук України налічується більше 200 установ, запроваджено більше 30 цільових програм, 6 регіональних центрів, десятки рад і комісій, що звітують щорічно до Пре- зидії академії наук. Діючий порядок формування звіт- ності визначається статусом НАН України і положеннями про її структурні підрозді- ли [1–6]. Склад звітності, вимоги щодо її підготовки визначається розпорядження- ми щодо проведення звітної компанії [7]. Цей порядок базується на традицій- ному паперовому документообігу, який не забезпечує потрібного рівня оперативності та глибини аналізу. Для обліку та аналізу деяких на- прямків діяльності НАН України викорис- товується ряд функціональних комплексів, які можуть використовуватись для підго- товки зведеної звітності. Однак склад показників і форми їх заповнення не збігаються з тими, що ви- значені розпорядженнями [7]. Це усклад- нює використання цих систем при підгото- вці зведеної звітності і фактично вимагає Прикладні засоби програмування та програмне забезпечення 94 подвійної роботи від установ під час звіт- ної компанії. Крім того, збір звітних даних здій- снюється шляхом заповнення запропоно- ваних форм у форматі Excel, які переда- ються в Президію на носіях або елект- ронною поштою і завантажуються опе- ратором вручну, що обумовлює значні трудовитрати і терміни виконання цих робіт. Відсутність єдиного інформаційно- го простору в установах під час підгото- вки звітних даних створюють складнощі однозначної ідентифікації звітних даних при завантаженні і подальшому їх уза- гальненні. 2. Мета проекту Система підтримки формування та аналізу річних звітів установ НАН Украї- ни (далі – ФАЗАН) була розроблена в рамках Програми інформатизації НАН України з метою:  скорочення термінів збору пер- винних даних від установ та формування зведених даних і загальних трудовитрат у процесі збору та обробки звітності;  підвищення глибини аналізу даних;  підвищення обґрунтованості прийняття рішень, швидкості інформа- ційного обміну між учасниками процесу;  підвищення прозорості та кон- трольованості процесу формування звіт- ності. Засоби, що розробляються у рам- ках системи, призначені для:  створення єдиного інформа- ційного середовища, в якому накопичу- ються звітні дані;  забезпечення взаємодії Прези- дії НАН України та підзвітних установ в єдиному інформаційному середовищі з доступом до нього через глобальні мережі в режимі реального часу;  автоматизації операцій техно- логічного циклу формування та аналізу звітності НАН України;  забезпечення всіх учасників процесу єдиною моделлю показників та структури звіту для не суперечної та її однакової інтерпретації усіма учасни- ками процесу та можливості її консо- лідації. 3. Реінжиніринг процесу формування зведеної звітності Ефективність процесу формування звітності в цілому визначається тим, наскі- льки чітко окреслені та регламентовані функції кожного елементу механізму та наскільки ці елементи чітко взаємодіють та відповідають один одному. Тому основу проекту становить реконструкція процесу формування звітності, доведена до окре- мих операцій, які виконуються окремими виконавцями. Реконструкція процесів ґрунтується на наступних принципах:  механізми формування звітнос- ті не повинні суперечити чинному законо- давству;  механізми повинні орієнтувати- ся на поточну організаційну структуру НАН України, але ролеві функції виконав- ців у процесі формування звітності можуть бути переглянутими;  потрібно враховувати специфі- ку та традиції що склалися. Реконструкція процесів виконува- лась шляхом декомпозиції загального про- цесу формування звітності (рис. 1). Для побудови моделі була викорис- тана формальна мова та інструментальне середовище для моделювання ділових процесів [8]. Модель складається з наступних елементів:  процеси і окремі операції;  послідовність їх виконання;  виконавці операцій та їх ролеві функції;  джерела інформації;  інформаційні потоки;  програмні засоби, що викорис- товуються. За допомогою цієї моделі було отримано діаграми виконання основних задач системи, специфікація організаційної структури та ролеві функції її елементів, схему документообігу, специфікацію еле- ментів інформаційного забезпечення. Прикладні засоби програмування та програмне забезпечення 95 <<ініціює>> створення "розпорядження про звітну компанію" Корегування розпорядження Затвердження створення звітів установ підтвердження отримання звітів Ознайомлення з розорядженням Звіт установи : 1 Розпоряджен ня : 1 Розпоряджен ня : 2 Звіт установи : 2 Розпоряджен ня : 3 Розпорядження : 4 [немає відповідальних] [змінився склад підзвітних] [всі розділи визначені] [є зміни в структурі] установи початковий зміст терміни зміст розпорядження підтвердження надання звітів підтвердження прийому звітів Закриття розпорядження <<БП>> Формування звіту установи <<ініціює>> <<виконує>> <<використовує>><<використовує>><<використовує>> <<призначає підзвітних>><<призначає відповідальних>> <<виконує>> <<ініціює>> <<використовує>> <<виконує>> <<виконує>> <<вносить зміни в склад розділіу та показників>> <<виконує>> зміст попереднього розпорядження стан розпорядження звіт установи вимоги розділи підзвітні стан розпорядження стан розпорядження стан розпорядження стан розпорядження Співробітник президії : 1 Співробітник президії : 2 хп створення розпорядження Співробітник сектору зведеного планування : 1 Співробітник сектору зведеного планування : 2 хп перевірки стану звітів вчений секретар Рис. 1. Загальна діаграма процесу формування звітності 4. Технологічні рішення Процес формування зведеної звітнос- ті НАН України, своєчасне виявлення кри- тичних ситуацій, синхронізація дій корис- тувачів, засновані на використанні мето- дології Workflow [9, 10]. Особливості використання методоло- гії Workflow полягають у наступному: 1. Технологічний процес розклада- ється на сукупність чітко регламентованих Прикладні засоби програмування та програмне забезпечення 96 ділових процесів (бізнес-процесів). 2. Для кожного типового бізнес- процесу формально визначається та фіксу- ється в системі регламент його виконання, у тому числі:  сукупність елементарних опе- рацій, які складають процес;  сукупність характерних ознак стану процесу;  для кожної операції визнача- ється група користувачів, які за посадо- вими обов’язками повинні її виконувати;  для кожної операції визнача- ються ознаки, при яких можливе її вико- нання;  для кожної операції визнача- ються ознаки, які настають або зникають після її виконання; 3. Для кожного реального процесу, який розпочинається, в єдиному інформа- ційному середовищі, створюється елект- ронний документ відповідно до типу цьо- го процесу. 4. Користувачі під час здійснення процесу фіксують у цьому документі фак- ти виконання операцій, стан процесу, рек- візити та результати виконання операцій. 5. Переглядаючи перелік процесів, їх стан, регламент та протокол виконання користувачі мають змогу контролювати хід процесів, виявляти процеси, які пот- ребують їх участі, своєчасно виконувати операції згідно регламенту процесів та уникати критичних ситуацій. Підтримка прийняття рішень за- снована на використанні технології OLAP або за допомогою аналітичних звітів. Ос- новні принципи OLAP полягають у на- ступному:  визначається сукупність показ- ників, на основі яких приймаються рі- шення;  для кожного показника визна- чається структура його аналітичного об- ліку (сукупність ознак, за якими викону- ється деталізація обліку показника);  визначаються правила, за яки- ми формується OLAP модель показників на основі первинних даних, зафіксованих у документах;  за визначеними правилами фо- рмується OLAP модель, як векторна фун- кція показників від векторного аргументу аналітичних ознак;  показники надаються особі, яка приймає рішення, у табличному або гра- фічному вигляді з можливістю згортки показників за аналітичними ознаками. Взаємодія учасників процесу забез- печується за рахунок єдиного інформацій- ного простору в якому підтримується в реальному часі нормативна база, класифі- катори та довідники понятійного середо- вища, електронні документи що супрово- джують процеси формування звітності. Віддалений доступ користувачів до єдиного інформаційного простору і здійс- нення операцій у відповідності з техноло- гічним циклом забезпечується за допомо- гою WEB технологій. 5. Архітектура Найбільш критичним фактором для технологічного циклу формування звітно- сті є низька швидкість обміну інформаці- єю між учасниками процесу, обумовлена неефективною паперовою технологією, а також адміністративним та географічним розмежуванням учасників. Тому архітек- тура системи (рис. 2) в першу чергу спря- мована на своєчасне інформаційне забез- печення всіх учасників процесу. Центра- льним місцем цієї архітектури є єдине інформаційне середовище. В ньому, в ре- жимі реального часу, накопичуються но- рмативні матеріали та звіти, формалізова- ні реквізити і показники діяльності уста- нов, відстежується стан виконання проце- сів та формується аналітична модель по- казників діяльності. Всі користувачі мають доступ до єдиного інформаційного середовища без- посередньо зі своїх робочих місць, через Інтернет. При цьому вони мають можли- вість розміщення та отримання необхідної інформації для виконання функцій у від- повідності зі своїми обов’язками та пов- новаженнями. Прикладні засоби програмування та програмне забезпечення 97 Рис. 2. Загальна архітектура системи ФАЗАН Для виконання операцій застосо- вуються програмні компоненти, які забез- печують користувачам:  зручний інтерфейс для розмі- щення, пошуку та отримання необхідних матеріалів у інформаційному середовищі;  автоматичний контроль ціліс- ності, несуперечності вхідних даних за формальними ознаками;  синхронізацію дій користувачів у відповідності з регламентом виконання процесів та контроль за проходженням процесів підготовки та надання звітних матеріалів;  підтримку прийняття рішень за допомогою автоматизованого формування звітів та побудови аналітичних моделей показників на основі первинних даних, які накопичуються в інформаційному середо- вищі. Компоненти програмного забезпе- чення розміщені на спеціалізованих серве- рах в локальній мережі разом з єдиним інформаційним полем. Централізоване роз- міщення програмного та інформаційного забезпечення дозволить мінімізувати ви- трати на експлуатаційне супроводження та адміністрування системи. На робочих місцях використову- ються стандартні операційні системи та WEB браузери для взаємодії з централізо- ваним програмним забезпеченням, а також стандартні офісні пакети для автономної роботи з текстовими та графічними мате- ріалами. 6. Інформаційне забезпечення Основу інформаційного забезпечен- ня системи складає база даних у якої в формалізованому вигляді накопичуються та зберігаються звітні дані та підтриму- ється в актуальному стані інформація щодо ходу звітної компанії. При моделю- ванні використовувалась методологія та базові структури системи СФЕРА/5 [11] які забезпечують сумісність розроблених моделей з системою підтримки класифі- каторів та механізмів документообігу, Архітектура ФАЗАН БД ФА- ЗАН Термінальний сервер WEB сервер Сервер Локальна мережа Back Office Front Office Президія НАНУ •Підготовка та подання звітів Інтернет •Формування розпорядження та структури звіту •Формування складу показників •Прийом звітів та Контроль ходузвітної компанії •Аналіз показників •Формування зведеного звіту •Підтримка нормативно довідкових да- них Прикладні засоби програмування та програмне забезпечення 98 прийнятих у системі СФЕРА/5. Інформація, яка циркулює у систе- мі, розпадається на три взаємопов’язані частини. 1. Документообіг містить електрон- ні документи (рис. 3), в яких накопичу- ються звітні дані та протоколюється хід процесів звітної компанії. Формальна мо- дель документів використовує реляційні посилання на описи суттєвостей (показни- ки, установи, класифікатори ) які співвід- носяться із значеннями показників і текс- тами параграфів у документах. 2. Суттєвості містять описи, які од- нозначно і не суперечно визначають об’єкти і поняття предметної галузі (по- казники, установи, класифікатори) що до- зволяє просто посилатися на ці описи за- мість дублювання їх реквізитів в докумен- тах. 3. Інформаційна модель містить впорядковані в регулярній структурі зна- чення показників діяльності НАН України, співвіднесені з об'єктами, поняттями та документами (аналітичними розтинами). Процес формування звіту користу- вачі відстежують документ «Розпоряджен- ня», який визначає звітній період, перелік <<рядок>> <<рядок>> <<підлеглий рядок>> <<підлеглий рядок>> <<підлеглий>> <<включає>> <<відповідає>> <<включає>> <<відповідає>> <<включає>> <<відповідає>> <<показник>> <<аналітичний розтин>> <<підмножина аналітики>> 1,1 0,n 1,1 1,1 <<звітує>> <<надає>> 1,1 1,1 1,1 1,1 1,1 1,1 0,n 0,n 0,n 1,1 1,1 1,1 1,1 0,n 0,n <<рядок документу>> підзвітна установа <<рядок документу>> метаопис розділу звіту <<рядок документу>> метаопис таблиці показників <<рядок документу>> параграфи <<суттевість>> показник <<документ>> Звіт установи <<документ>> розділ звіту доп реквізити (Суттєвості) опис объекту : 1 <<рядок документу>> таблиця показників <<рядок документу>> текст параграфу <<суттевість>> суттевість робочий клас ( <<документ>> Розпорядження звітний період Документи стовпчики таблиці Строки установа : 1 установа : 2 рєєстрація суттевості (Суттєвості) показник (Суттєвості) опис объекту : 2 Робочі класи (Суттєвості) Рис. 3. Структура опису електронних документів Прикладні засоби програмування та програмне забезпечення 99 підзвітних установ структуру звіту та ви- моги до змісту його розділів. Метаопис структури звіту в розпорядженні дозво- лить гнучко змінювати та настроювати систему показників і зміст звіту при необ- хідності. Розпорядженню підлеглі звіти усіх установ, формування яких є підпро- цесами загального технологічного циклу формування звіту НАН України. В свою чергу формування звіту окремої установи також розгалужується на ряд підлеглих підпроцесів формування його розділів. Таким чином звітні дані накопичуються в ієрархічній системі підлеглих документів кінцевими вузлами якої є розділи звіту які саме й містять зміст звіту у вигляді текс- тових параграфів та набору показників визначеного складу та структури. Розділи поєднуються узагальнюючим документом звіту установи який визначає установу та звітний період та сам у свою чергу підко- ряється розпорядженню і який консолідує звіти усіх установ. 7. Програмне забезпечення Доступ користувачів до потрібної інформації, перетворення її у зручний для сприйняття вигляд, автоматизоване вико- нання операцій забезпечують програмні компоненти. Для підтримки географічно розпо- діленої топології робочих місць викорис- товується архітектура тонкого клієнта. Ця архітектура передбачає використання централізованого прикладного програмно- го забезпечення, яке за допомогою станда- ртних протоколів виконує запити до єди- ного інформаційного середовища на отри- мання інформації та виконання приклад- них операцій по її опрацюванню. На робочих місцях використову- ються стандартні операційні системи та WEB браузери для взаємодії з централізо- ваним програмним забезпеченням, а також стандартні офісні пакети для автономної роботи з текстовими та графічними мате- ріалами. Централізоване прикладне програм- не забезпечення за своїм призначенням та специфікою підрозділяється на дві групи. Front office – орієнтовано на підзві- тні установи. Коло цих користувачів вели- ке однак вони використовують обмежену частину операцій системи пов’язану лише з підготовкою власних звітів. Тому цей модуль використовує WEB інтерфейс, який не потребує ніяких налаштувань з боку клієнта. Back office – орієнтовано на прези- дію НАН України. Коло цих користувачів значно менше однак вони використовують в основному більш складні процедури ана- лізу і узагальнення звітних даних. Тому цей модуль виконано в клієнт серверній архітектурі, яка більш ефективна для цього типу обробки. Віддалена взаємодія з цим програмним забезпеченням здійснюється також через Інтернет але з використанням термінального доступу. Програмне забезпечення, що реалі- зує Back office, побудовано на основі про- грамної оболонки системи СФЕРА/5 [13]. Система СФЕРА/5 надає керуючу оболо- нку яка забезпечує на основі метаопису функціональності відображення доступ- них функцій та запуск користувачами по- трібних форм для здійснення цих функ- цій. Для виконання функцій система динамічно завантажує бібліотеки програ- мних модулів, що реалізують ці функції. До складу системи СФЕРА/5 входять біб- ліотеки, що реалізують базові механізми Workflow та предметно незалежні функ- ції, у тому числі. Картотеки документів − забезпе- чують контроль та аналіз проходження процесів, пошук потрібних процесів, отримання інформації про стан і хід про- цесів, отримання відомостей про реквізити і результати процесів, відстеження історії виконання процесів, дослідження взаємоз- в'язку процесів, реєстрація фактів завер- шення етапів процесів і фіксація результа- тів їх виконання, підтримка виконання окремих операцій за рахунок автоматизації трудомістких функцій. Редактор класів і об’єктів − забез- печує підтримку онтологічних моделей об'єктів понятійного середовища предмет- ної області, пошук потрібних об’єктів для зазначення в документах, отримання відо- мостей про об’єкти, нормативно- довідкових даних. Прикладні засоби програмування та програмне забезпечення 100 Мета-куб аналізу інформаційних моделей − забезпечує динамічний перег- ляд і аналіз даних, накопичених в обліко- вих моделях. Компонента надає засоби автоматичної агрегації показників з авто- матичним розрахунком інтегральних пока- зників, дозволяє приховувати деталі облі- кових моделей, показуючи інтегральні по- казники на самому верхньому рівні, розк- риваючи розподіл показників за аналітич- ними розрізами у міру аналіза, дозволяє динамічно міняти порядок аналітичної деталізації, сортувати аналітичні показни- ки, вибудувавши аналітику показників у порядку зростання або спадання того чи іншого критерію, представляти розподіл показників за аналітичними розрізами в графічному вигляді (ділова графіка). Генератор звітів − дозволяє проек- тувати дизайн і наповнення аналітичних звітів і використовувати потім сформова- ний і збережений у системі мета-опис для отримання аналітичних звітів для аналіза і документування накопичених даних. Для виконання специфічних опера- цій формування звітності НАН України базові бібліотеки були доповнені спеціа- льно розробленими прикладними бібліоте- ками, що реалізують ці функції, у тому числі і редагування документів і класифі- каторів. Для розробки прикладних бібліо- тек ФАЗАН використовувались інструмен- тальні засоби системи СФЕРА/5. Підсистема Фазан/Back office пра- цює під керуванням операційної системи WINDOWS, може бути встановлений на робочому місці в тій ж локальній мере- жі, що і база даних. Для віддалених кори- стувачів передбачається використовувати термінальний доступ при якому Підсис- тема Back office встановлюється і вико- нується на термінальному сервері, а кори- стувач взаємодіє з ним за допомогою віддаленого робочого стола, підтримка якого забезпечується операційною систе- мою Windows. Додатково, для безпечного з’єднання в глобальній мережі передбача- ється використовувати шифрований канал зв’язку VPN. Підсистему Фазан/Front office по- будовано, як WEB-застосування, яке пра- цює з тією ж базою даних, що і Back office, однак реалізує підмножину функцій, дос- татню для підготовки звітів в установах. Для реалізації Front office обрано платфо- рму JAVA і бібліотеку класів VAADIN, яка надає базові класи для організації інте- рфейсу користувача через WEB. На даний час система підтримки фо- рмування та аналізу річних звітів установ НАН України проходить дослідну експлу- атацію. Висновки Впровадження системи підтримки формування та аналізу річних звітів уста- нов НАН України скоротить терміни і тру- домісткість формування, зведення і аналізу річних звітів установ і підготовки річного звіту НАН України. 1. Статут Національної академії наук Укра- їни, 2002 р. 2. Положення про секцію НАН України 1998 р. 3. Типовий статут регіонального наукового центру НАН України і Міннауки України. 4. Положення про відділення наук Націона- льної академії наук України. 5. Основні принципи організації та діяльності науково-дослідного інституту Національ- ної академії наук України. 6. Положення про порядок формування ці- льових комплексних програм наукових до- сліджень НАН України. 7. Розпорядження № 729 від 30.11.2012. Про підготовку звіту про діяльність НАН Укра- їни у 2012 році. 8. PowerDesigner General Features Guide Us- er's GuideVersion 12.0 Document number: DC38093-01-1200-01 June 2005 Sybase, Inc. and its subsidiaries. 9. Макаров Станислав. Workflow и ECM: что это такое? http://www.directum.ru/425972.shtml 10. Твердохліб Є.М., Перконос П.І., Лой А.І. Керування потоками наукових робіт в грід- системах // Проблеми програмування. – 2013. – № 3. – С. 69–78. 11. Твердохліб Є.М., Перконос П.І. Автомати- зация управления: информационный кон- вейер в действии. КПД (Компьютерное проектирование и технический документо- оборот). – Киев, 08.2009. Прикладні засоби програмування та програмне забезпечення 101 1. The charter of the National Academy of Sci- ences of Ukraine, 2002 2. The provisions of section 1998 of NAS of Ukraine. 3. Typical charter of regional scientific center of NAS of Ukraine and Ministry of Science Ukraine. 4. The provisions on the separation of the Na- tional Academy of Sciences of Ukraine 5. Basic principles of organization and activities of the Research Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine. 6. The provisions on the formation of complex target programs of scientific research of Ukraine. 7. Ordinance № 729 from 11.30.2012. On the preparation of the report on the activities of NAS of Ukraine in 2012. 8. PowerDesigner General Features Guide Us- er's Guide Version 12.0 Document number: DC38093-01-1200-01 June 2005 Sybase, Inc. and its subsidiaries. 9. Stanislaw Makarov. Workflow and ECM: What is this such? http://www.directum.ru/425972.shtml 10. Tverdokhlib E.M., Perkonos P.I., Loy A.I. Flow control scientific work in grid systems // Problems of programming. – 2013. – N 3. – P. 69–78. 11. Tverdokhlib E.M., Perkonos P.I. Automation Control: Clearing conveyor in action. CRC (Design and tehnycheskyy of computer doc- ument circulation), Kiev, 08.2009 Одержано 25.05.2015 Про авторів: Твердохліб Євген Миколайович, кандидат технічних наук, старший науковий співробітник відділу, Кількість наукових публікацій в українських виданнях – 20. ORCID orcid.org/0000-0001-6594-5468. E-mail: Eugine@nas.gov.ua, Перконос Петро Іванович, старший науковий співробітник відділу, Кількість наукових публікацій в українських виданнях – 15. ORCID orcid.org/0000-0002-5958-0260. E-mail: Perkonos@nas.gov.ua, peter@protoka.kiev.ua, Субботін Сергій Васильович, науковий співробітник відділу, Кількість наукових публікацій в українських виданнях – 15. ORCID orcid.org/0000-0002-5958-0260. E-mail: subbotin@protoka.kiev.ua Місце роботи авторів: Інститут програмних систем НАН України 03680, Київ, Проспект Академіка Глушкова, 40, Тел.: +38(044) 526 6408 http://orcid.org/0000-0002-5958-0260 mailto:Perkonos@nas.gov.ua mailto:peter@protoka.kiev.ua mailto:subbotin@protoka.kiev.ua