Problems of information technologies automation for the NAS of Ukraine scientific institutions’ administrative-managerial activity and approaches to solve them

Specific problems of the National Academy of Sciences (NAS) of Ukraine Scientific Institutions’  administrative-managerial activity (AMA) informatization is analyzed. Seven reference AMA Information Technologies (IT) are proposed for scientific-organizational, progress, staffing and accounting Insti...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автори: Sinitsyn, I.P., Ignatenko, P.P., Fedorenko, R.M., Gitkevich, O.B.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут програмних систем НАН України 2023
Теми:
Онлайн доступ:https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/576
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Problems in programming
Завантажити файл: Pdf

Репозитарії

Problems in programming
id pp_isofts_kiev_ua-article-576
record_format ojs
resource_txt_mv ppisoftskievua/7a/ae446cb98fc417b29b0d30e446dc107a.pdf
spelling pp_isofts_kiev_ua-article-5762024-04-28T11:54:59Z Problems of information technologies automation for the NAS of Ukraine scientific institutions’ administrative-managerial activity and approaches to solve them Проблеми автоматизації інформаційних технологій адміністративно-управлінської діяльності наукових установ НАН України та підходи до їх вирішення Sinitsyn, I.P. Ignatenko, P.P. Fedorenko, R.M. Gitkevich, O.B. informatization; administrative-managerial activity; scientific institution; scientific- organizational activity; planning and economic activity; appreciative inquiry; affimative topic; affimative core UDC 681.3 інформатизація; адміністративно-управлінська діяльність; наукова установа; науковов-організаційна діяльність; планово-економічна діяльність; позитивно зорієнтоване дослідження; позитивно-стверджувальна тема; позитивне ядро змін УДК 681.3.06 Specific problems of the National Academy of Sciences (NAS) of Ukraine Scientific Institutions’  administrative-managerial activity (AMA) informatization is analyzed. Seven reference AMA Information Technologies (IT) are proposed for scientific-organizational, progress, staffing and accounting Institutions’ services. Industrially tested tools are investigated for AMA IT automated support. National software platform UnityBase with A5 SYSTEMS Application is substantiated as a tool for first stage of informatization. Approach for managing NAS of Ukraine Scientific Institutions informatization based on UnityBase platform is proposed. It is based on innovative management methodology, namely Appreciative Inquiry, – to cope with organizational resistance concerning informatization and elaborate its effective strategy.Prombles in programming 2023; 3: 05-21 Проаналізовано особливості інформатизації адміністративно-управлінської діяльності (АУД) наукових установ Національної академії наук (НАН) України. Запропоновано сім рамкових інформаційних технологій (ІТ) АУД науково-організаційних, планово-виробничих, кадрових і бухгалтерських служб установ. Досліджено індустріально апробовані засоби автоматизованої підтримки ІТ АУД. Обгрунтовано вибір для першої черги інформатизації вітчизняної програмної платформи UnityBase з додатком А5 SYSTEMS. Запропоновано підхід до організації інформатизації наукових установ НАН України на платформі UnityBase із застосуванням новітньої методології управління змінами – Позитивно зорієнтованого дослідження – для запобігання організаційного спротиву інформатизації та вироблення її ефективної стратегії.Prombles in programming 2023; 3: 05-21  Інститут програмних систем НАН України 2023-10-06 Article Article application/pdf https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/576 10.15407/pp2023.03.005 PROBLEMS IN PROGRAMMING; No 3 (2023); 5-21 ПРОБЛЕМЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯ; No 3 (2023); 5-21 ПРОБЛЕМИ ПРОГРАМУВАННЯ; No 3 (2023); 5-21 1727-4907 10.15407/pp2023.03 uk https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/576/626 Copyright (c) 2023 PROBLEMS IN PROGRAMMING
institution Problems in programming
baseUrl_str https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/oai
datestamp_date 2024-04-28T11:54:59Z
collection OJS
language Ukrainian
topic informatization
administrative-managerial activity
scientific institution
scientific- organizational activity
planning and economic activity
appreciative inquiry
affimative topic
affimative core
UDC 681.3
spellingShingle informatization
administrative-managerial activity
scientific institution
scientific- organizational activity
planning and economic activity
appreciative inquiry
affimative topic
affimative core
UDC 681.3
Sinitsyn, I.P.
Ignatenko, P.P.
Fedorenko, R.M.
Gitkevich, O.B.
Problems of information technologies automation for the NAS of Ukraine scientific institutions’ administrative-managerial activity and approaches to solve them
topic_facet informatization
administrative-managerial activity
scientific institution
scientific- organizational activity
planning and economic activity
appreciative inquiry
affimative topic
affimative core
UDC 681.3
інформатизація
адміністративно-управлінська діяльність
наукова установа
науковов-організаційна діяльність
планово-економічна діяльність
позитивно зорієнтоване дослідження
позитивно-стверджувальна тема
позитивне ядро змін
УДК 681.3.06
format Article
author Sinitsyn, I.P.
Ignatenko, P.P.
Fedorenko, R.M.
Gitkevich, O.B.
author_facet Sinitsyn, I.P.
Ignatenko, P.P.
Fedorenko, R.M.
Gitkevich, O.B.
author_sort Sinitsyn, I.P.
title Problems of information technologies automation for the NAS of Ukraine scientific institutions’ administrative-managerial activity and approaches to solve them
title_short Problems of information technologies automation for the NAS of Ukraine scientific institutions’ administrative-managerial activity and approaches to solve them
title_full Problems of information technologies automation for the NAS of Ukraine scientific institutions’ administrative-managerial activity and approaches to solve them
title_fullStr Problems of information technologies automation for the NAS of Ukraine scientific institutions’ administrative-managerial activity and approaches to solve them
title_full_unstemmed Problems of information technologies automation for the NAS of Ukraine scientific institutions’ administrative-managerial activity and approaches to solve them
title_sort problems of information technologies automation for the nas of ukraine scientific institutions’ administrative-managerial activity and approaches to solve them
title_alt Проблеми автоматизації інформаційних технологій адміністративно-управлінської діяльності наукових установ НАН України та підходи до їх вирішення
description Specific problems of the National Academy of Sciences (NAS) of Ukraine Scientific Institutions’  administrative-managerial activity (AMA) informatization is analyzed. Seven reference AMA Information Technologies (IT) are proposed for scientific-organizational, progress, staffing and accounting Institutions’ services. Industrially tested tools are investigated for AMA IT automated support. National software platform UnityBase with A5 SYSTEMS Application is substantiated as a tool for first stage of informatization. Approach for managing NAS of Ukraine Scientific Institutions informatization based on UnityBase platform is proposed. It is based on innovative management methodology, namely Appreciative Inquiry, – to cope with organizational resistance concerning informatization and elaborate its effective strategy.Prombles in programming 2023; 3: 05-21
publisher Інститут програмних систем НАН України
publishDate 2023
url https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/576
work_keys_str_mv AT sinitsynip problemsofinformationtechnologiesautomationforthenasofukrainescientificinstitutionsadministrativemanagerialactivityandapproachestosolvethem
AT ignatenkopp problemsofinformationtechnologiesautomationforthenasofukrainescientificinstitutionsadministrativemanagerialactivityandapproachestosolvethem
AT fedorenkorm problemsofinformationtechnologiesautomationforthenasofukrainescientificinstitutionsadministrativemanagerialactivityandapproachestosolvethem
AT gitkevichob problemsofinformationtechnologiesautomationforthenasofukrainescientificinstitutionsadministrativemanagerialactivityandapproachestosolvethem
AT sinitsynip problemiavtomatizacííínformacíjnihtehnologíjadmínístrativnoupravlínsʹkoídíâlʹnostínaukovihustanovnanukraínitapídhodidoíhviríšennâ
AT ignatenkopp problemiavtomatizacííínformacíjnihtehnologíjadmínístrativnoupravlínsʹkoídíâlʹnostínaukovihustanovnanukraínitapídhodidoíhviríšennâ
AT fedorenkorm problemiavtomatizacííínformacíjnihtehnologíjadmínístrativnoupravlínsʹkoídíâlʹnostínaukovihustanovnanukraínitapídhodidoíhviríšennâ
AT gitkevichob problemiavtomatizacííínformacíjnihtehnologíjadmínístrativnoupravlínsʹkoídíâlʹnostínaukovihustanovnanukraínitapídhodidoíhviríšennâ
first_indexed 2024-09-16T04:08:05Z
last_indexed 2024-09-16T04:08:05Z
_version_ 1818527987846348800
fulltext Прикладне програмне забезпечення 5 УДК 681.3.06 http://doi.org/10.15407/pp2023.03.005 І.П. Сініцин, П.П. Ігнатенко, Р.М. Федоренко, О.Б. Житкевич ПРОБЛЕМИ АВТОМАТИЗАЦІЇ АДМІНІСТРАТИВНО- УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НАУКОВИХ УСТАНОВ НАН УКРАЇНИ ТА ПІДХОДИ ДО ЇХ ВИРІШЕННЯ Проаналізовано особливості інформатизації адміністративно-управлінської діяльності (АУД) наукових установ Національної академії наук (НАН) України. Запропоновано сім рамкових інформаційних техно- логій (ІТ) АУД науково-організаційних, планово-виробничих, кадрових і бухгалтерських служб установ. Досліджено індустріально апробовані засоби автоматизованої підтримки ІТ АУД. Обґрунтовано вибір для першої черги інформатизації вітчизняної програмної платформи UnityBase з додатком А5 SYSTEMS. Запропоновано підхід до організації інформатизації наукових установ НАН України на платформі UnityBase із застосуванням новітньої методології управління змінами – Позитивно зорієнтованого дослі- дження – для запобігання організаційного спротиву інформатизації та вироблення її ефективної стратегії. Ключові слова: інформатизація, адміністративно-управлінська діяльність, наукова установа, науково- організаційна діяльність, планово-економічна діяльність, позитивно зорієнтоване дослідження, позитив- но-стверджувальна тема, позитивне ядро змін. Вступ Упродовж останніх десяти років ко- лектив Інституту програмних систем докла- дав зусиль з інформатизації адміністратив- но-управлінської діяльності наукових установ НАН України в програмі інформатизації НАН України. Відповідний інструментальний засіб отримав назву типова АІС «УСТАНОВА» [1]. В її рамках було запропоновано, реалізовано та впроваджено окремі програмні комплек- си з автоматизації інформаційних технологій (IT) адміністративно-управлінської діяльності (АУД) на підтримку основної діяльності уста- нов за їх власним вибором. Перед колективом Інституту стояла (і стоїть) задача інформати- зувати таку діяльність (що забезпечує інфор- маційні процеси) в усіх наукових установах відомства, а їх налічується понад 170. Досвід впровадження АІС «Установа» в програмі ін- форматизації показав, що потрібно виробити підхід до розв’язання цієї задачі, а її успішне розв’язання неможливе без застосування ад- міністративного ресурсу відомства. У статті описано основні проблеми розв’язання цієї складної задачі та запропо- новано підходи до їх вирішення. Основні проблеми На підставі отриманого досвіду щодо впровадження автоматизованих ІТ АУД у наукових установах НАН України слід зазначити такі основні проблеми: 1) відсутність затвердженої й обов’язкової до використання в НАН Укра- їни типізації та уніфікації автоматизованих функцій, що спричиняє значну варіантність програм їх реалізації; 2) необхідність відмови від пошире- них нині платформ і засобів реалізації, роз- робником яких є Російська Федерація (РФ); 3) відсутність у наукових установах НАН України достатніх коштів на заку- півлю та підтримку розвинутих у світі се- редовищ функціонування автоматизованих інформаційних технологій адміністратив- но-управлінської діяльності; 4) недостатня комп’ютерна квалі- фікація персоналу наукових установ НАН України, потенційних користувачів відпо- відних автоматизованих IT. Типізація та уніфікація автоматизованих функцій АУД Типізація та уніфікація автоматизо- ваних функцій у складі забезпечуючих ІТ АУД наукових установ – важливий етап ін- форматизації установ НАН України. За результатами аналізу близько де- сяти типових наукових установ було запро- поновано сім рамкових забезпечуючих ІТ АУД для першої черги інформатизації. Ко- ристувачами цих ІТ є фахівці науково-органі- заційного відділу забезпечення досліджень, ©І.П. Сініцин, П.П. Ігнатенко, Р.М. Федоренко, О.Б. Житкевич, 2023 ISSN 1727-4907. Проблеми програмування. 2023. №3 Прикладне програмне забезпечення 6 планово-економічного відділу, відділу ка- дрів, бухгалтерії, керівники наукових та об- слуговуючих підрозділів (в частині, що їх стосується). АІС «УСТАНОВА» автоматизує виконання основних функцій вказаних під- розділів за допомою таких рамкових ІТ АУД: 1) підтримка науково-організаційної діяльності наукової установи (НОД); 2) автоматизована підтримка плано- во-економічної діяльності наукової устано- ви (ФІНЕК); 3) автоматизація обліку кадрів нау- кової установи (КАДРИ); 4) автоматизований розрахунок за- робітної плати співробітників наукової установи (ЗАРПЛАТА); 5) матеріальний облік наукової уста- нови» (МАТОБЛІК); 6) фінансовий облік наукової устано- ви (ФІНОБЛІК); 7) розрахунки з нарахування за по- слуги оренди приміщень орендарям уста- нови («ОРЕНДА»). Функціональні можливості ІТ АУД підсумовано в табл.1. Таблиця 1. Склад автоматизованих функцій рамкових ІТ АУД Рамкова IT Функції Група Елемент групи НОД 1. Формування тематики науко- вих досліджень 1.1 Формування документу «Запит на відкриття теми»; 1.2 Формування документу «Договір на виконання наукових дослі- джень»; 1.3 Формування документу «Пропозиції на відкриття тем пошукової тематики»; 1.4 Формування документу «Господарський договір»; 1.5 Формування Тематичного плану інституту за даними запитів і до- говорів 1.6 За даними запитів і договорів формується Робочий план за темою 2. Реєстрація, облік і поточний контроль вико- нання тем науко- вих досліджень 2.1 За даними документів запитів та договорів формується Реєстра- ційна картка; 2.2 За даними документів запитів та договорів формується Облікова картка; 2.3 формування документу «Додаткова угода до договору». 3. Приймання завершених тем наукових дослі- джень: 3.1 Завершення роботи над темою за державною та програмно-цільо- вою тематикою оформляється актом здачі/приймання наукової теми; 3.2 Для відомчої та пошукової тематики формується Протокол при- ймання та оцінки науково-дослідної роботи; 3.3 Для договірної тематики розроблений відповідний акт здавання/ приймання 4. Публікації 4.1 Формування списку публікацій; 4.2 Формуються звіти про публікації до річного звіту за формами VIII_1, VIII_2, VIII_3; 4.3 Формуються звіти про публікації до Методики оцінювання ефек- тивності діяльності наукових установ Національної академії наук України. 5. Патенти 5.1 Формування списку патентах; 5.2 Формуються звіти про патенти до річного звіту за формами VII_1, VII_3, VII_4; 5.3 Формуються звіти про патенти до Методики оцінювання ефек- тивності діяльності наукових установ Національної академії наук України. Прикладне програмне забезпечення 7 Рамкова IT Функції Група Елемент групи 6. Конференції, семінари, з’їзди, виставки 6.1 Формування списків конференцій, семінарів, з’їздів виставок; 6.2 Формуються звіти про конференції, семінари, з’їзди, виставки за обраний період до річного звіту. 7. Річний звіт ін- ституту До річного звіту необхідно ввести дані описового характеру з клавіа- тури, дані кількісного характеру формуються з наявних в АІС ФІНЕК 1. Планування кошторису дохо- дів і видатків 1.1 Заповнення тимчасового кошторису; 1.2 Заповнення річного кошторису; 1.3 Заповнення довідок про зміни до кошторису; 1.4 Формування скоригованого кошторису; 1.5 Формування звіту «Аналіз кошторису»; 1.6 Формування звіту «Зміни кошторису»; 1.7 Формування звіту «Реєстр про зміни кошторису» 2.Формування штатного розпи- су організації 2.1 Заповнення необхідних довідників для штатного розпису (вакан- сії, підрозділи, посади та інші); 2.2 Формування та зміна штатного розпису; 2.3 Групове коригування посадових вилок штатного розпису за кое- фіцієнтом; 2.4 Внесення змін до штатного розпису у кадрових документах; 2.5 Групове коригування нарахувань співробітникам за коефіцієнтом при введенні нового штатного розпису; 2.6 Формування звіту «Поіменний штатний розпис»; 2.7 Формування звіту «Штатний розпис» для Президії НАН України за їх вимогами; 2.8 Формування звіту «Розрахунок до штатного розпису» для Прези- дії НАН України; 2.9 Формування звіту «Картка співробітника» 3. Моделювання штатного розпи- су організації 3.1 Додавання нової моделі штатного розпису; 3.2 Формування документів зміни штатного розпису в моделі; 3.3 Формування звітів штатного розпису для моделі 4. Розподіл фак- тичних витрат по зарплаті та підготовка для перенесення до бухобліку 4.1 Формування документу «Розподіл витрат по зарплаті на теми»; 4.2 Формування документу «Плановий розподіл зарплати на місяць»; 4.3 Формування звіту «Відомість фактичного розподілу витрат ЗП за темами»; 4.4 Формування звіту «Зведена відомість фактичного розподілу ви- трат на зарплати за темами»; 4.5 Відображення зарплати в регламентному обліку. КАДРИ 1. Ведення та коригування загальної інформації про організацію, посади, наукові звання, вчені ступені, категорії посад, відповідальних осіб та інші довідники для ведення кадро- вої інформації 2. Ведення структури організації по підрозділах 3. Облік працівників організації й фізичних осіб, які мають відносини з організацією 4. Облік руху кадрів 4.1 Прийняття на роботу; 4.2 Кадрове переміщення; 4.3 Звільнення з організації 5. Облік відсутно- сті працівників на роботі 5.1 Оформлення відрядження; 5.2 Оформлення відпустки; 5.3 Оформлення відсутності на роботі Прикладне програмне забезпечення 8 6. Інші кадрові до- кументи 6.1 Оформлення встановлення надбавки по організації; 6.2 Оформлення заохочення (стягнення) в організації; 6.3 Оформлення зміни графіку роботи; 6.4 Оформлення заміщення працівника; 6.5 Оформлення суміщення працівника 7. Формування та друк єдиного кадрового наказу за період у форматі Word 8. Ведення календаря для обліку робочого часу, графіки роботи. 9. Формування та- беля обліку робо- чого часу 9.1 Формування електронного документу «Табель обліку робочого часу»; 9.2. Формування форми для друку табеля 10.Ведення вій- ськового обліку 10.1 Формування довідників 10.2 Формування звітів: − «Донесення про кількість громадян у запасі»; − «Чисельність працюючих та заброньованих громадян запасу»; − «Повідомлення до військкоматів»; − «Список початкової постановки на військовий облік»; − «Список громадян, які підлягають постановці на військовий облік»; − «Список юнаків 15–16 років»; − «Прийняті та звільнені військовозобов’язані». − «Прийняті та звільнені працівники, які підлягають призову»; − «Звіт про чисельність працюючих і заброньованих військовозо- бов’язаних (форма 6)» 11.Формування ка- дрових звітів − «Особова картка форма П-2»; − «Кадрові звіти»; − «Звіт про відрядження»; − «Чисельний склад (щомісячно)»; − «Форма №1-наука (квартальна)»; − «Контрольний список наукових робітників та спеціалістів»; − «Звіт ф1 К»; − «Поповнення та звільнення молодих спеціалістів у 20хх році»; − «Молоді наукові працівники (звіт на 01.01.хх року)»; − «Список наукових робітників та спеціалістів за сумісництвом (на 01.01.хх)»; − «Довідник для форми №3 наука (для п. 3.4)»; − «Форма № 3 – наука ( річна)»; − «Форма 6 ПВ-річна»; «Форма ДН (річна) Облік наукових працівників зі званнями» З А Р П - ЛАТА 1. Підготовка інформації для початку роботи з підсистемою «Зарплата». Фор- мування довід- кової інформації для нарахування зарплати − Види розрахунків; − Розміри Єдиних соціальних внесків(ЄСВ) та нарахування на фонд оплати праці (ФОП); − Розміри утримання із зарплати; − Види доходів податку доходів фізичних осіб (ПДФО); − Типи та розміри пільг працівників податку до фонду оплати. − Розміри мінімальної оплати праці; − Розміри прожиткових мінімумів; − Для індексації зарплати; − Планові нарахування працівників із штатного розпису; − Планові утримання працівників; − Плановий аванс Рамкова IT Функції Група Елемент групи Прикладне програмне забезпечення 9 2. Перенесення зарплати з бази даних, яку використовувала до впровадження нової програми 3. Створення пер- винних документів для нарахування ЗП. Розрахунок зарплати, податків та нарахування на фонд оплати праці. Розподіл зарплати по темах. Форму- вання документів на виплату зарп- лати Документи з інформацією на 1 місяць: − Разові нарахування; − Оплата за святкові та вихідні дні, за нічні години; − Акт на виконання робіт за договором з фізичною особою; − Розрахунок компенсації за невикористану відпустку при звіль- ненні; − Річний перерахунок ПДФО; − Нарахування зарплати та розрахунок податків; − Платіжні документи на виплату зарплати; − Закриття періоду зарплати та реєстрація боргів із зарплати. Документи з інформацією на декілька місяців: − Виконавський лист (утримання аліментів); − Заява на використання пільги із податку на дохід. Документи для розрахунку по середньому заробітку: − Оплата відпустки; − Листки непрацездатності; − Оплата за середнім заробітком. Документи для розподілу зарплати по темах наукової діяльності: − Розподіл відпрацьованого часу за темами наукової діяльності; − Плановий розподіл зарплати за місяць; − Розподіл зарплати за темами; Розподіл накладних витрат 4. Створення звітів та довідок із зарп- лати − Звіти із зарплати; − Заява-розрахунок до фонду соцстраху; − Довідку про доходи працівника; − Відомість про утримання аліментів; − Відомість про розподіл зарплати по темах наукової діяльності; − Відомість для клієнт-банку для перерахування зарплати на карт- кові рахунки працівників; – Платіжна відомість для отримання зарплати через касу організа- ції готівкою. 5. Реєстрація зарплати в бухобліку 6. Вивантаження зарплати в інші інформаційні системи. Об’єднаний розрахунок для за- вантаження в МЕДОК 7. Підготовка інформації для початку роботи з підсистемою «Зарплата». Фор- мування довід- кової інформації для нарахування зарплати − Види розрахунків; − Розміри Єдиних соціальних внесків(ЄСВ) та нарахування на фонд оплати праці (ФОП); − Розміри утримання із зарплати; − Види доходів податку доходів фізичних осіб (ПДФО); − Типи та розміри пільг працівників податку до фонду оплати; − Розміри мінімальної оплати праці; − Розміри прожиткових мінімумів; − Для індексації зарплати; − Планові нарахування працівників із штатного розпису; − Планові утримання працівників; − Плановий аванс 8. Перенесення зарплати з бази даних, яку використовували до впровадження нової про- грами Рамкова IT Функції Група Елемент групи Прикладне програмне забезпечення 10 9. Створення пер- винних документів для нарахування ЗП. Розрахунок зарплати, податків та нарахування на фонд оплати праці. Розподіл зарплати по темах. Форму- вання документів на виплату зарп- лати Документи з інформацією на 1 місяць: − Разові нарахування; − Оплата за святкові та вихідні дні, за нічні години; − Акт на виконання робіт за договором з фізичною особою; − Розрахунок компенсації за невикористану відпустку при звіль- ненні; − Річний перерахунок ПДФО; − Нарахування зарплати та розрахунок податків; − Платіжні документи на виплату зарплати; − Закриття періоду зарплати та реєстрація боргів із зарплати. Документи з інформацією на декілька місяців: − Виконавський лист (утримання аліментів); − Заява на використання пільги до податку на дохід. Документи для розрахунку по середньому заробітку: − Оплата відпустки; − Листки непрацездатності; − Оплата за середнім заробітком. Документи для розподілу зарплати по темах наукової діяльності: − Розподіл відпрацьованого часу по темах наукової діяльності; − Плановий розподіл зарплати за місяць; − Розподіл зарплати за темами; − Розподіл накладних витрат 10. Створення зві- тів та довідок із зарплати − Звіти по зарплаті; − Заява-розрахунок до фонду соцстраху; − Довідку про доходи працівника; − Відомість про утримання аліментів. − Відомість про розподіл зарплати по темах наукової діяльності. − Відомість для клієнт-банку для перерахування зарплати на карт- кові рахунки працівників; − Платіжна відомість для отримання зарплати через касу організа- ції готівкою 11. Реєстрація зарплати в бухобліку 12. Вивантаження зарплати в інші інформаційні системи. Об’єднаний розрахунок для завантаження в МЕДОК МАТ- ОБЛІК 1. Введення початкових залишків (НА, ІНМА, ТМЦ(запаси), БСЗ): редагування результа- тів введення початкових залишків (НА, ІНМА, ТМЦ(запаси), БСЗ) 2. Формування договорів на постачання ТМЦ – в ІПС заглушки. 3. Довіреність на отримання товарів (НА, ІНМА, ТМЦ(запаси), БСЗ). 4. Надходження товарів і послуг (НА, ІНМА, ТМЦ(запаси), БСЗ) 5. Введення в експлуатацію (НА, ІНМА) 6. Повернення постачальнику (НА, ІНМА, ТМЦ (запаси), БСЗ) – в ІПС не використову- ється 7. Повернення від покупця (НА, ІНМА, ТМЦ (запаси), БСЗ) – в ІПС не використовується 8. Внутрішнє переміщення (НА, ІНМА, ТМЦ (запаси), БСЗ) 9. Реалізація товарів і послуг (НА, ІНМА, ТМЦ (запаси), ТМЦ (послуги), БСЗ) 10. Комплектація (розукомплектація) НА – в ІПС не використовується. Рамкова IT Функції Група Елемент групи Прикладне програмне забезпечення 11 11. Переоцінка товарів (НА, ІНМА, ТМЦ(запаси), БСЗ) 12. Розрахунок зносу НА, ІНМА 13. Інвентаризація товарів ((НА, ІНМА, ТМЦ (запаси), ТМЦ (дорогоцінні метали), БСЗ) 14.Списання товарів (НА, ІНМА, ТМЦ (запаси), БСЗ) ФІН- ОБЛІК 1.Облік операцій з безготівковими коштами (банк): 1.1 Надходження грошових коштів до бюджету; 1.2 Оплата від покупця; 1.3 Повернення грошових коштів постачальником; 1.4 Розрахунки за кредитами та позиками; 1.5 Купівля продаж валюти; 1.6 Інше надходження грошових коштів; 1.7 Оплата постачальнику; 1.8 Повернення коштів покупцю; 1.9 Перерахування ЗП; 1.10 Перерахування стипендій; 1.11 Перерахування податків; 1.12 Отримання виписок доручень з Казначейства здійснюється через СДО. СДО – система дистанційного обслуговування «Клієнт Казначейства – Казначейство»; 1.13 Відправлення платіжних доручень до Казначейства здійсню- ється через СДО 2. Облік операцій з готівкою (каса): 2.1 Оплата покупця; 2.2 Прихід грошових засобів, роздрібна виручка; 2.3 Повернення грошових коштів підзвітними особами; 2.4 Повернення грошових коштів постачальником; 2.5 Отримання готівкових грошових коштів в банку; 2.6 Розрахунки за кредитами і позики контрагентами; 2.7 Розрахунки за кредитами і позиками з працівниками; 2.8 Прихід грошових засобів. Інше; 2.9 Інші розрахунки с контрагентами; 2.10 Повернення грошових засобів працівником; 2.11 Оплата постачальнику; 2.12 Повернення коштів покупцю; 2.13 Видача грошових коштів підзвітній особі; 2.14 Інша витрата коштів; 2.15 Видача коштів у касу ККМ; 2.16 Виплата ЗП; 2.17 Внесення готівкових коштів до банку; 2.18 Розрахунки за кредитами та позиками з контрагентами; 2.19 Розрахунки за кредитами та позиками з працівниками; 2.20 Інші розрахунки з контрагентами; 2.21 Виплата заробітної плати за відомостями; 2.22 Виплата ЗП працівнику Рамкова IT Функції Група Елемент групи Прикладне програмне забезпечення 12 3. Ведення догово- рів у бюджетних установах 3.1 Усі господарські відносини установи з постачальниками товарів, робіт та послуг з покупцями, замовниками та іншими дебіторами оформляються договорами; 3.2 Форми договорів та порядок їх укладання регламентуються Ци- вільним кодексом України; 3.3 Витрати за договорами, укладеними без відповідних бюджетних здійснюватися не можуть; 3.4 Перераховані авансові платежі та попередня оплата повинні від- повідати умовам договору; 3.5 Договори, укладені установою з юридичними та фізичними осо- бами в будь-якій формі (усній або письмовій), реєструються в Книзі обліку асигнувань; 3.6 Договори, які в поточному році були не проплачені, переносять- ся у Книгу обліку асигнувань наступного року 4. Облік ПДВ: 4.1 Настройка методу обліку ПДВ за видами діяльності установ, джерелами фінансування та структурного підрозділу; 4.2 Вигрузка податкових накладних у всі системи електронної звіт- ності 5. Облік взаємо- розрахунків 5.1 Виписка актів звірки взаєморозрахунків; 5.2 Інвентаризація заборгованості в таких розрізах: джерела фінан- сування; КЭКР; контрагент; договір; документ 6. Фінансова звіт- ність: 6.1 Баланс; 6.2 Звіт про фінансові результати; 6.3 Звіт про рух грошових коштів; 6.4 Звіт про власний капітал; 6.5 Примітки до річної фінансової звітності ОРЕН- ДА 1. Вести облік орендарів та договорів з орендарями 2. Вести облік орендованих приміщень 3. Формування договорів із контрагентом на оренду: документ «Договір із надання регу- лярних послуг оренди». 4. Щомісячно розраховувати оплату за надані послуги 5. Щомісячно формувати рахунки на оплату за надані послуги 6. Щомісячно формувати акти наданих послуг. 7. Щомісячно формувати податкові накладні та файл для імпорту в підсистему податкової 8. Формувати зведену відомість про надані послуги 9. За необхідності формувати акти звірки з орендарем за довільний період 10. Формувати меморіальний ордер № 4. 11. Формувати бухгалтерські проводки з оренди Рамкова IT Функції Група Елемент групи Прикладне програмне забезпечення 13 Уніфікований опис наведених ІТ і рі- шень з їх реалізації з використанням плат- форми 1С подано в документації, переданій Державній службі інтелектуальної власно- сті України під час оформлення щодо них Свідоцтв про реєстрацію авторського права на твір [1–7]. Розглядаємо їх як типові ІТ, що мо- жуть бути конкретизовані в наукових устано- вах НАН України залежно від особливостей їх адміністративно-управлінської системи (за необхідності) в рамках проведення додатко- вого дообстеження установ НАН України. Вибір платформи та засобів реалізації ІТ АУД Підстави вибору. Наразі під час вибору платформи та засобів реалізації на- ведених ІТ АУД 1)-7) необхідно врахову- вати актуальні вимоги до експлуатації АІС «Установа», а саме: 1) Заборона використання платформ і засобів, створених в країні-агресору РФ; 2) Необхідність мінімізації вартості підтримки функціонування загального про- грамного забезпечення (оплати ліцензій, підтримки експлуатації тощо); 3) Необхідність мінімізації вартості технічного забезпечення для експлуатації АІС «Установа» в наукових установах ; 4) Можливість навчання користува- чів АІС «Установи» (за потреби). Враховуючи вимоги 1)-4), було про- аналізовано інструменти комплексної авто- матизації АУД для бюджетних організацій у відповідності до державного законодавства України, доступні для вибору й застосуван- ня. Результати дослідження й аналізу ви- світлюють лише декілька таких інструмен- тів, які до того ж мають обмежений функ- ціонал і застосовні лише в певних галузях діяльності. Розглянемо наразі доступні плат- форми та створені на їхній основі застосун- ки, які можуть бути використані для реалі- зації функцій ІТ АУД, поданих у табл.1. Використання платформи SAP. Компанія SAP (https://a4.com.ua/scho-take- sap-erp/) здійснює розробку автоматизова- них систем управління такими внутрішні- ми процесами підприємства, як: бухгал- терський облік, торгівля, виробництво, фі- нанси, управління персоналом, управління складами тощо. Додатки зазвичай можна адаптувати під правовий контекст певної держави. Крім поставок програмного за- безпечення, фірма пропонує послуги з його впровадження, одгочасно використовуючи власну методологію впровадження. Модулі SAP ERP: – Управління фінансами – дає змогу вести облік основних засобів, контролюва- ти фінансові операції, автоматизувати робо- ту бухгалтерії, вести необхідну звітність; – Виробництво – управління всіма аспектами виробництва: планування, кон- троль та аналіз робіт; – Замовлення – регуляція взаємо- відносин з контрагентами. Підтримка опе- рацій з продажу, обслуговування, сервісу клієнтів тощо; – Управління якістю – планування та контроль якості продукції під час вироб- ництва та закупівель; – Ремонт та обслуговування осна- щення – планування коштів на проведення ремонтних робіт та облік витрат; – Інформаційні потоки – з’єднання модулів з інструментами, технологіями і сервісами, спільними для додатків. Можна задати правила, згідно з якими дана частина системи автоматизує господарські операції; – Управління персоналом – плану- вання зайнятості співробітників, розраху- нок заробітної плати, витрат на відряджен- ня, пільг тощо. Модуль сприяє впорядку- ванню найму персоналу, забезпченню під- вищення його кваліфікації. Додаток SAP Business One – це про- грамне забезпечення для управління біз- несом (англ. Enterprise Resource Planning – ERP) взаємовідносинами з клієнтами для малих і середніх підприємств, що прода- ється німецькою компанією SAP SE. SAP Business One можна розгорнути на СУБД SAP HANA та Microsoft SQL. SAP HANA — це платформа, яка пропонує іn-memory технологію для збе- реження й обробки даних. Робота SAP Business One на платформі SAP HANA уможливлює використання інструментів прогнозної аналітики. Прикладне програмне забезпечення 14 Модулі SAP Busines One: – Адміністрування; – Фінанси; – CRM (Customer Relationship Management); – Продажі; – Закупівлі; – Бізнес-партнери; – Розрахунки; – Запаси; – Ресурси; – Виробництво; – MRP (Material Requirements Planning); – Сервіс; – Персонал; – Звіти. Платформа UnityBase – для ІТ АУД цікава своїм додатком A5 Systems (//a5erp. solutions), що підтримує: 1) Бухгалтерський і податковий облік; 2) Управління персоналом; 3) Облік праці та розрахунок заро- бітної плати; 4) Особистий кабінет; 5) Облік запасів; 6) Управління збутом; 7) Фінансове планування; 8) Інвентаризація; 9) Тарифікація. Бухгалтерський і податковий облік охоплює: – Облік ОС і НМА; – Облік ПДВ по розрахунках з по- стачальниками / підрядниками; – Облік розрахунків з податку на прибуток Управління персоналом підтримує: – Штатний розпис – Персонал – Накази з персоналу Облік праці та розрахунок заробіт- ної плати охоплює: – Особові рахунки працівників – Облік робочого часу – Розрахунковий лист Особистий кабінет: – Підвищення зручності та опера- тивності комунікацій між працівниками й фахівцями з управління персоналом; – Підвищення зручності та якості інформування працівників; – Підвищення оперативності доку- ментообігу між працівниками та фахівцями з управління персоналом. Облік запасів: – Облік запасів сировини і матеріа- лів; – Наявність і рух запасів по місцях зберігання та матеріально відповідальним особам; – Оприбуткування, переміщення. Управління збутом: – Облік реалізації продукції покуп- цям, друк накладних, супроводжувальних листів; – Формування первинних докумен- тів на відвантаження товарів і готової про- дукції покупцям; – Облік повернення товару і готової продукції покупцями. Фінансове планування – Формування бюджетів: – Бюджетування; – Аналіз та контроль виконання бю- джетів. Інвентаризація: – Фіксація, збереження, модифіка- ції, керування, аналіз і відображення усіх форм географічної інформації; – Додання / актуалізація ортофото; – Створення польотного завдання. Тарифікація: – Тарифікація; – Робочі місця; – Звіти; – Довідники. Платформа ІТ-Enterpise і лінійка продуктів MASTER – продукт української компанії IT-Enterprise (https://www.it.ua/) розробника сучасних цифрових і хмарних рішень для управління підприємством, по- стачальника й популяризатора технологій класу Industry 4.0 IT-Enterprise, що працює на ринку України понад 30 років. IT-Enterprise – ERP-платформа, що підтримує управління бізнесом, удоскона- лення бізнес-процесів і застосування най- кращих рішень для клієнтів. Для реалізації рамкових IT AУД 1)- 7) у цій платформі є перспективна лінійка Прикладне програмне забезпечення 15 продуктів MASTER – це програмні про- дукти для автоматизації бухгалтерського та податкового обліку, організації кадрової роботи, управління заробітною платою, електронного документообігу та CRM. Як стверджують автори платформи, продук- ти MASTER є повноцінною заміною таким системам, як 1С, KBS, Бітрікс24, Flowlu, RetailCRM, Tilda CRM, OneBox, МойСклад, Мегаплан тощо. Типовий програмний продукт для бухгалтерського та податкового обліку підприємств малого й середнього бізнесу MASTER: Бухгалтерія має повний функці- онал усіх аспектів обліку: Банк і каса – документи банку, Клі- єнт-банк, документи каси, звітність. Купівлі та продаж – документи поку- пок, вхідні податкові, документи продажів, виписка податкових, акти звірки, аналіз за- боргованості. Склад – документи обліку ТМЦ, ін- вентаризація ТМЦ, оборотно-сальдова ві- домість щодо ТМЦ, залишки на складі, об- лік дорогоцінних металів. Виробництво – документи виробни- цтва, облік випуску, переробка ТМЦ, облік ТМЦ у переробці. Основні засоби та нематеріальні ак- тиви – документи руху ОЗ и НМА, картоте- ка ОЗ, розрахунок зносу, інвентаризація ОЗ, переоцінка ОЗ. Податковий облік – облік ПДВ, пода- ток на прибуток, трансфертне ціноутворен- ня, імпорт/експорт податкових накладних; Кадри – накази, штатний розпис, особова картка; Зарплата – розрахунок відпусток і лікарняних, разові та умовно-постійні на- рахування, відомості на виплату в касу, бан- ківську картку, звітність із зарплати. Звітність – фінансова звітність, звіт- ність за ПДВ, звітність за прибутком, стан- дартні звіти; Довідники – організації, договори, товари, продукти, послуги, цінник, план ра- хунків; Вартість програмних продуктів і по- слуг; Бухгалтерський облік – комплексний бухгалтерський облік за всіма напрямами; зведена бухгалтерська звітність; податко- вий облік згідно діючому ПКУ; автоматич- не формування фінансової звітності; Е-документообіг – обмін (отримання та відправка) та облік (реєстрація) е-доку- ментів із КЕП; налаштовані бізнес-проце- си обробки вхідних, внутрішніх, вихідних е-документів; єдине середовище зберігання документів. Система бухгалтерського обліку BOOKKEEPER (https://bookkeeper.kiev.ua) – сучасна онлайн бухгалтерія, що дає змогу вести облік діяльності, складати та подава- ти звітність підприємств і ФОП усіх систем оподаткування та неприбуткових організа- цій з будь-якого пристрою. BOOKKEEPER розроблений за принципом перевіреного досвіду користувачів (UX) із гаслом «Ще ніколи бухгалтерські програми в Україні не були такими зручними!». В сервісі для ведення бухгалтерії онлайн реалізований функціонал для вирішення актуальних за- дач малого й середнього бізнесу, а також некомерційних підприємств. За допомо- гою віддаленої бухгалтерії кожен користу- вач зможе самостійно складати необхідні операції та розрахунки, вести оперативний облік торгівлі, сформувати регламентовані звіти та здати електронну звітність. Наявні операції обліку: продажу й придбання, управління запасами та вироб- ництвом, касою й банком, підтримки розра- хунків за зарплатою та за договорами ЦПХ, управління необіговими активами, ЗЕД. Передбачена можливість ведення обліку декількох юридичних осіб в одній базі бухгалтерської програми. Працівники компаній можуть налаштувати власний на- бір прав доступу до елементів і документів бази. Це, а також багато інших інструментів, забезпечують самостійне ведення бухгалте- рії онлайн користувачами без професійних знань у сферах обліку та ІТ. Основний пе- релік операцій охоплює: – Необігові активи; – Придбання; – Реалізація; – Запаси і виробництво; – Каса і банк; – Зарплата і Персонал; – ЗЕД; Прикладне програмне забезпечення 16 – Податки; – Звітність та ЕЦП; – Імпорт/Експорт; – Інтеграція з клієнт-банком; – Підприємства та користувачі. Система управління Дебет Плюс (https://debet.com.ua/) – українська крос-платформна автоматизована система управління підприємством (АСУП) і про- грамна платформа, написана поверх Eclipse RCP. Має багаті можливості конфігуруван- ня. Як СУБД можна використовувати вбу- довану Apache Derby, Open Source SQL-сер- вера PostgreSQL і MySQL, або, для платної корпоративної версії, комерційні Oracle, MS SQL чи DB2. Система Дебет Плюс побудована за модульним принципом: для ведення бух- галтерського, управлінського, банківського обліку використовуються модулі (підсисте- ми), що автоматизують ведення відповідно- го розділу обліку. Базова архітектура систе- ми забезпечує збереження всієї інформації у вигляді первинних документів, довідни- ків і початкових залишків. Стандартна базо- ва конфігурація «Дебет Плюс v12» поєднує 11 підсистем (ІТ): – Звід бухгалтерського балансу; – Облік банківських операцій; – Облік касових операцій; – Облік товарно-матеріальних цін- ностей (склад, продаж, виробництво); – Облік основних засобів; – Облік заробітної плати; – Облік кадрів; – Управлінський облік; – CRM (Взаємовідносини з клієн- тами); – Автотранспорт (облік транспорт- них засобів, витрат ПММ, ведення дорож- ніх листів); – Адміністратор комплексу. Порівняння розглянутих інстру- ментів свідчить, що практично всі вони в основному обмежуються автоматизацією спрощеного функціоналу для бухгалтер- ської роботи, кадрового обліку, нарахуван- ня заробітної плати та обліку матеріальних цінностей. Специфіка АУД у наукових уста- новах НАН України порівняно з іншими бюджетними організаціями потребує більш розширеного функціоналу, автоматизація якого недостатня або відсутня в наявних програмних розробках. На погляд авторів, наведеним вище вимогам (1-4) наразі задовольняють вітчиз- няна програмна платформа UnityBase фірми СОФТЛАЙН [8] з додатком А5 SYSTEMS, а також платформа з використанням Сер- віс-орієнтованої та Мікросервісної архітек- тури, що зорієнтовані на реалізацію функ- цій рамкових IT АУД, охарактеризованих у табл.1 [9]. На наш погляд, для побудови модер- нізованого СПЗ як подальшого розвитку функціональних можливостей АІС «Уста- нова», орієнтованого на актуальні умови та потреби, найбільш перспективним є підхід із використанням у його архітектурі прин- ципів таких базових платформ як Сервіс-о- рієнтована архітектура та Мікросервісна архітектура. Такий підхід дає змогу: – забезпечити спадкоємність щодо підтримки ділових процесів, орієнтованих на участь підрозділів організаційної струк- тури об’єкту автоматизації; – гармонійно поєднувати функції ведення основної бази даних із можливос- тями її мобільного поповнення оператив- ною інформацією; – надати користувачам можливості та засоби розширення аналітичного функ- ціоналу СПЗ; – розширити взаємодію з користу- вачами інших АІС. WEB-сервер підтримується за до- помогою платформи Unity Base, що забез- печує повний цикл розробки WEB-орієн- тованих додатків та можливість інтеграції компонентів. Зокрема, забезпечується можли- вість підтримки інформаційної безпеки (ведення користувачів, аутентифікація, ау- дит тощо). Сервісні компоненти СПЗ побудо- вані згідно архітектурного шаблону MVC, виокремлюючи в своєму складі елементи: 1) Модель, яка інкапсулює дані та основний функціонал їх обробки (запобі- гання залежності від процесу введення/ви- ведення); Прикладне програмне забезпечення 17 2) Вигляд – форма подання даних на виході; 3) Контролер – елемент, що забез- печує отримання вхідних даних та їх пе- ретворення на команди для Моделі чи Ви- гляду. Додатковою перевагою використан- ня MVC є можливість створення контроле- рів, які підтримують адміністрування облі- кового запису користувача. Важливою особливістю архітек- турних рішень щодо WEB-серверу СПЗ є часткове розміщення бізнес-логіки мікро- сервісних додатків у фронтенді. Разом із доступом до бібліотек JavaScript це надає широкі можливості мікросервісного роз- витку функціоналу за безпосередньої уча- сті користувача. Робота з базою даних підтримуєть- ся засобами СКБД MS SQL. Сервіси вико- ристовують базу даних за допомогою спе- ціального програмного прошарку між ними та засобами СКБД. Протоколом взаємодії між WEB-сер- вером та тонкими клієнтами є HTTPS – роз- ширення протоколу HTTP для підтримки шифрування з метою захисту інформації. Він здійснює передачу даних зверх крипто- графічних прототипів TLS. Мікросервіси використовують хмар- не середовище для реалізації своєї функціо- нальності через програмно визначений вір- туальний центр обробки даних. Через WEB API мікросервісів може здійснюватися вза- ємодія з іншими АІС та WEB-сервером. Мікросервісна організація СПЗ ра- зом із кластеризацією, що здійснюється за допомогою використання платформи Kubernetes, надає наступні переваги: − гнучке створення та розгортання додатків; − можливість організації слабозв’я- заних, розподілених, гнучких, виділених мікросервісів; − підвищення спостережуваності за роботою додатків; − відокремлення додатків від інфра- структур; − покращення управління та масш- табування потрібних для роботи обчислю- вальних ресурсів; − ефективне використання ресурсів: висока продуктивність та компактність. Впровадження та налаштування рамкових IT АУД у наукових установах НАН України Пропонований підхід. Враховую- чи складність задачі – організації процесу інформатизації АУД у наукових установах НАН України, запропоновано підхід до її розв’язання, що передбачає три рамкові кроки. Крок 1. Оприлюднення на корпо- ративному порталі НАН України (www. nas.gov.ua) або на спеціально створеному Веб-ресурсі інформатизації АУД докладних описів IT АУД 1)-7) включно з функціоную- чими макетними зразками їх поточної реа- лізації (на платформі 1С) для ознайомлення з ними всіх зацікавлених сторін. Крок 2. Розроблення анкети для не- кількісного оцінювання адекватності IT АУД 1)-7) діловим процесам конкретної установи й доцільності їх безпосереднього впровадження або визначення аспектів не- відповідності й потреб модифікації IT АУД для неї та розсилка анкети відповідальним виконавцям АУД наукових установ для за- повнення. Крок 3. Розгортання системи вза- ємопов’язаних деліберативних процесів вироблення ефективної стратегії доопра- цювання, налаштування й впроваджен- ня IT АУД на вибраній платформі, уні- фікованої й ситуативно налаштованої на особливості окремих установ, у форматі Позитивно зорієнтованого дослідження [10-12]. Шаблон анкети має містити три бло- ки питань в уніфікованому форматі: а) щодо адекватності складу функці- ональних можливостей ІТ АУД особливос- тям АУД установи (зокрема, які IT/функції зайві, які необхідні додатково); б) щодо адекватності інформаційно- го забезпечення й алгоритмів рамкових IT АУД, визнаних адекватними для установи, із зазначенням аспектів неадекватності; в) щодо функцій, інформаційного забезпечення й алгоритмів додаткових IT АУД, специфічних для установи. Прикладне програмне забезпечення 18 Вироблення формулювань питань у блоках та їх апробація – предмет подаль- ших досліджень авторів. Результати анкетування, розбиті на тісні групи за допомогою технік кластери- зації, стають підґрунтям для вироблення Позитивно-стверджувальної теми та склад- ником інформаційного контексту для реш- ти етапів Позитивно зорієнтованого дослі- дження. Позитивно орієнтоване досліджен- ня. Позитивно орієнтоване дослідження (ПОД), зване також Заохочувальним за- питом (Appreciative Inquiry, С.Шріваства, Д.Куперрайдер, Р.Фрай) [10-12] – методоло- гія керування змінами шляхом систематич- ного, повноаспектного, ситуативно залеж- ного виявлення й використання чинників. Зокрема «найкращих» атрибутів суб’єктів й об’єктів, людино-машинної системи, які разом стало забезпечують «ідеальне май- бутнє» – її найвищу ефективність в еконо- мічному, екологічному й соціальному ас- пектах. Вибір саме ПОД для вироблення ефективної стратегії інформатизації АУД наукових установ НАН України замість традиційних методологій керування зміна- ми (наприклад, циклу PDC(S)A Е.Дьомінга, керування за цілями П.Друкера, керування вигодами С.Дженнера тощо) зумовлений обмеженнями останніх, дедалі критичні- шими за поточних умов інформатизації: − реактивною природою – опрацю- ванням чинників, актуальних «учора»; − труднощами нового бачення; − зорієнтованістю на виявлення й опрацювання негативних «проблем» за- мість позитивних історій успіху й можли- востей; − небажанням (і/або неспроможні- стю) потенційних агентів змін вирішувати «чужі» проблеми, прагненням «захистити- ся» від них. Натомість ПОД реалізує делібера- тивний процес ставлення структурованих питань й отримання відповідей, які дають змогу стало підвищувати спроможність лю- дино-машинної системи пізнавати, перед- бачати й посилювати її позитивний потен- ціал. Методичне підґрунтя ПОД складають принципи, підсумовані в табл.2. Згідно з окресленими принципами, ПОД виконують у форматі деліберативного процесу за моделлю «1+4 D», поданою на рис. 1 [10, 11]. Рис.1. «1+4 D»-модель процесу ПОД Одноразовий первинний етап Ви- значення (Definition) фокусу дослідження має надати відповідь на питання, «чого людино-машинна система наразі потре- бує найбільше?», тобто щодо найкращого можливого результату взаємодії потен- ційних учасників змін і, можливо, залу- чених фасилітаторів процесу, у форматі 3-5 позитивних формулювань, названих Позитивно-стверджувальними темами (Affirmative Topic). Далі стало повторюється «4 D» цикл з етапами Розвідування (Discovery), Мріян- ня (Dream), Проєктування (Design) і доле- носного Створення належного ідеального майбутнього (Destiny/Delivery). Наведені етапи реалізуються в єдиному поповню- ваному концептуальному й інформаційно- му середовищі. Його структуру визначає так зване Позитивне ядро змін (Affrmative Core), високорівневими складниками якого є [10]: – історії успіху, пов’язані з Пози- тивно-стверджувальними темами; – описи чинників успіху, вилучені з історій; – описи контекстів використання чинників – фактичного (в минулому) й пе- редбачуваного (в майбутньому) для здійс- нення змін. Прикладне програмне забезпечення 19 Висновки У рамках виконання Програми ін- форматизації НАН України протягом ос- таннього десятиріччя в ІПС НАН Укра- їни розроблялись і впроваджувались ІТ АУД в рамках типової АІС «Установи» на платформі 1С. Враховуючи запроваджен- ня санкцій проти ІТ-компанії «1С», плат- форма 1С заборонена для застосовування у державних органах влади та інститутах НАН України. Відповідно до цього є необ- хідність переведення ІТ на іншу платфор- му, а також іншу концепцію інформатизації ІТ АУД інститутів НАН України. Водночас потрібно: 1) уточнити функції та використан- ня ІТ АУД інститутів в рамках пропонова- ного деліберативного процесу; 2) здійснити рефакторинг [12] про- грамного забезпечення ІТ АУД на вибраній програмній платформі із застосуванням за потребою елементів реінжинірингу [13]; 3) побудувати систему функціону- вання АІС «Установа» для інститутів та АІС Президії НАН України, що мінімізує витрати інститутів на реалізацію та під- тримку функціонування їх АІС «Установа». Література 1. Загородній А.Г. Впровадження сучасних інформаційних технологій в наукових до- слідженнях НАН України / А.Г.Загородній, П.І.Андон, І.А.Процинкевич // Проблеми програмування. – 2017. – №3. – C.3-18. 2. Матвейшин С.М. Комп’ютерна програма «Автоматизація діяльності кадрової служ- би наукової установи НАН України» («КА- ДРИ»). Свід. про реєстрацію авт. права на твір №73286 від 11.08.2017. / С.М.Матвей- шин, Н.О.Галазюк – Київ: Державний Таблиця 2. Принципи ПОД Принцип Теза Сутність Конструктивізму (Constructionist Principle) Слова створюють світи Реальність, як ми її знаємо, має суб’єктивний та об’єктив- ний аспект і створюється соціально за допомогою мови та обговорень Одночасності (Principle of Simultaneity) Запит створює зміни У той момент, коли ми ставимо запитання, ми починаємо створювати зміни. «Питання, які ми ставимо, доленосні» Поетичності (Poetic Principle) Можна обирати, що досліджувати Команди та організації, як відкриті книги, є нескінченни- ми джерелами вивчення та навчання. Те, що ми вибираємо для вивчення, має значення. Він описує – навіть створює – світ, яким ми його знаємо Передбаченості (Anticipatory Principle) Образи надихають на дії Людські системи рухаються в напрямку своїх образів май- бутнього. Чим позитивнішим і обнадійливішим є образ майбутнього, тим позитивнішими є сьогоднішні дії Позитивності (Positive Principle) Позитивні пи- тання призво- дять до змін на краще Імпульс для малих/масштабних змін вимагає значних по- зитивного впливу й соціальних зв’язків. Його найкраще генерують позитивні питання, які поповнюють позитивне ядро Оповідності (Narrative Principle) Історії – мости між минулим і майбутнім Історії успіху є каталізатором змін. Слухаючи історії ін- ших, ми встановлюємо зв’язки та вчимося на аналогіях. Прагнемо виявити подібність до власного досвіду, а не шукаємо відмінностей. Минуле, теперішнє й майбутнє – не окремі етапи, а початкові, серединні й завершальні ста- дії неперервної історії, співавторами якої щодня є члени людино-машинної системи Прикладне програмне забезпечення 20 департамент інтелектуальної власності МОНУ. 3. Матвейшин С.М. Комп’ютерна програма «Автоматизація науково-організаційної ді- яльності наукової установи НАН України» («НОД»). Свід. про реєстрацію авт. права на твір №73288 від 11.08.2017 / / С.М.Матвей- шин, Л.В. Коваль – Київ: Державний депар- тамент інтелектуальної власності МОНУ. 4. Матвейшин С.М. Комп’ютерна програма «Автоматизація планово-виробничої ді- яльності наукової установи НАН України» («ФІНЕК»). Свід. про реєстрацію авт. пра- ва на твір №73287 від 11.08.2017. / С.М. Матвейшин – Київ: Державний департа- мент інтелектуальної власності МОНУ. 5. Галазюк Н.О. Комп’ютерна програма «Ав- томатизація розрахунків та обліку зарплати у науковій установі НАН України» («ЗАРП- ЛАТА»). Свід. про реєстрацію авт. права на твір №73285 від 11.08.2017. / Н.О. Галазюк – Київ: Державний департамент інтелекту- альної власності МОНУ. 6. Сироватський Л.А. Комп’ютерна програ- ма «Автоматизація обліку надання послуг з оренди приміщень у науковій устано- ві НАН України» («ОРЕНДА»). Свід. про реєстрацію авт. права на твір №73284 від 11.08.2017 / Л.А.Сироватський – Київ: Дер- жавний департамент інтелектуальної влас- ності МОНУ. 7. Коваль Л,В., Сироватський Л.А. Комп’ютер- на програма «Облік та аналіз публікацій на- укової установи НАН України» («Публіка- ції»). Свід. про реєстрацію авт. права на твір №90190 від 26.68.2019. 8. Коваль Л,В., Сироватський Л.А. Комп’ютер- на програма «Програмний комплекс обліку матеріальних ресурсів наукової установи НАН України» («Матеріальний облік»). Свід. про реєстрацію авт. права на твір №90191 від 26.06.2019. 9. Офіційний сайт платформи UnityBase. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://unitybase.info. 10. Rothwell W.J. Practicing Organization Development: A guide to leading change and transformation (4th ed.) / W.J. Rothwell, R.L. Sullivan, J.M. Stavros – Wiley, 2015. – 504c. 11. Lewis S. Appreciative Inquiry for Change Management: Using AI to Facilitate Organizational Development. (2nd ed.) / S.Lewis, J.Passmore, S.Cantore – Kogan Page, 2016 – 304p. 12. Mens T. A Survey of Software Refactoring / T.Mens, T.Tourwe // IEEE Trans. on software engineering – 2004. – V.30. – N2. – P. 126-139. References 1. Zagorodniy A.G., Andon P.I., Protsykevych I.A. Introduction of modern information technologies in scientific research of NAS of Ukraine / A.G.Zagorodniy, P.I.Andon, I.A. Protsykevych – Problems in Programming. – 2017. – №3. – P.3-18. 2. Matveischyn S.M. Computer program «Auto- mation of NAS of Ukraine scientific institute’s staff service activity» («Staff»). Certif. for author’s copyright state registration N73286 від 11.08.2017 / S.M.Matveischyn, N.O.Gala- zyuk – Kiev: MESU State department for intellectual property. 3. Matveischyn S.M. Computer program « Auto- mation of NAS of Ukraine scientific institute’s scientific-organizational activity» («SOA»). Certif. for author’s copyright state registration N73288 від 11.08.2017 / S.M.Matveischyn, L.V.Koval – Kiev: MESU State department for intellectual property. 4. Matveischyn S.M. Computer program « Auto- mation of NAS of Ukraine scientific institute’s planning-producing activity» («FINEK»). Certif. for author’s copyright state registration N73287 від 11.08.2017. / S.M.Matveischyn – Kiev: MESU State department for intellectual property. 5. Galazyuk N.O. Computer program « Automa- tion of salary computing and accounting within NAS of Ukraine scientific institute» («SAL- ARY»). Certif. for author’s copyright state registration N73285 від 11.08.2017 / N.O. Galazyuk – Kiev: MESU State department for intellectual property. 6. Syrovatsky L.A. Computer program «Automa- tion of NAS of Ukraine scientific institute’s rent of premises» («RENT»). Certif. for author’s copyright state registration N73284 від 11.08.2017 / L.A.Syrovatsky – Kiev: MESU State department for intellectual property. 7. Koval L.V. Computer program «Accounting and analysis of NAS of Ukraine scientific in- stitute’s publications» («Publications»). Cer- Прикладне програмне забезпечення 21 tif. for author’s copyright state registration N90190 від 26.68.2019. / L.V.Koval, L.A. Syrovatsky – Kiev: MESU State department for intellectual property. 8. Koval L.V. Computer program «Program com- plex for NAS of Ukraine scientific institute’s material resources accounting» («Material resources»). Certif. for author’s copyright state registration N90191 від 26.06.2019. / L.V.Koval, L.A. Syrovatsky – Kiev: MESU State department for intellectual property. 9. Official site of UnityBase platform. [Electronic resource]. – Mode of access: https://unitybase. info. 10. Rothwell W.J. Practicing Organization Development: A guide to leading change and transformation (4th ed.) / W.J. Rothwell, R.L. Sullivan, J.M. Stavros – Wiley, 2015. – 504c. 11. Lewis S. Appreciative Inquiry for Change Management: Using AI to Facilitate Organizational Development. (2nd ed.) / S.Lewis, J.Passmore, S.Cantore – Kogan Page, 2016 – 304p. 12. Mens T. A Survey of Software Refactoring / T.Mens, T.Tourwe // Обзор рефакторинга програмних систем. IEEE Trans. On softwere engineering – 2004. – V.30. – N2. – P.126-139. Одержано: 09.08.2023 Про авторів: Сініцин Ігорь Петрович, старший науковий співробітник, Директор Інституту програмних систем НАН України Кількість публікацій в українських виданнях: понад 150; кількість публікацій в іноземних індексованих виданнях: 5; індекс Хірша: 6 ORCID – 0000-0002-4120-0784 Ігнатенко Петро Петрович старший науковий співробітник, заступник завідувача науково-дослідного відділу. Кількість публікацій в українських виданнях – понад 60; кількість публікацій в іноземних індексованих виданнях – 0; індекс Хірша: 5 ORCID: – 0000-0002-2204-1554 Федоренко Руслан Миколайович завідувач науково-дослідного відділу. Кількість наукових публікацій в українських виданнях – понад 60; кількість наукових публікацій в зарубіжних виданнях: 2; індекс Хірша: 4 ORCID: 0000-0001-9433-5458 Житкевич Олекcандр Болеславович головний конструктор науково-дослідного відділу Місце роботи авторів: Інститут програмних систем НАН України, 03187, Київ-187, Проспект Академіка Глушкова, 40. Тел.: +38(044) 526 4286. e-mail: ignat@isofts.kiev.ua