Semantic technologies as a tool of information support for professionalization of andragogues
The article substantiates the expediency of using semantic technologies as a tool for professionalization of andragogues. Authors determine the basic preconditions that have an influence on the effectiveness of information support for the training and professional activity of andragogues. The clarit...
Gespeichert in:
| Datum: | 2024 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , , , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
PROBLEMS IN PROGRAMMING
2024
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/667 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Problems in programming |
| Завантажити файл: | |
Institution
Problems in programming| id |
pp_isofts_kiev_ua-article-667 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| resource_txt_mv |
ppisoftskievua/bc/2376fdd4e531356ac3fec5bed770d4bc.pdf |
| spelling |
pp_isofts_kiev_ua-article-6672025-02-15T15:46:20Z Semantic technologies as a tool of information support for professionalization of andragogues Семантичні технології як інструмент інформаційного забезпечення професіоналізації андрагогів Rogushina, J.V. Gladun, A.Y. Anishchenko, O.V. Pryima, S.M. semantic technologies; Semantic Web; ontological model; professionalization; andragog; adult education UDC 681.3 семантичні технології, cемантичний веб; онтологічна модель; професіоналізація; андрагог; освіта дорослих УДК 681.3 The article substantiates the expediency of using semantic technologies as a tool for professionalization of andragogues. Authors determine the basic preconditions that have an influence on the effectiveness of information support for the training and professional activity of andragogues. The clarity of the terminological apparatus in the field of learning and education of adults provides the basis for the further development of a formal model scheme of this subject area that interoperably fixes the various relations between concepts at the level of semantics. The online repository of relevant information resources that supports semantic structuring and unified integration of content provides convenient access to knowledge in the subject area. The availability of an appropriate set of advisory and retrieval services provides personalized information support for the training of andragogues using the content of this repository. The authors proposed the AndraMedia advisory system that is intended for process of informational support of the professionalization of andragogues. It ensures the integration with other intelligent advisory systems, open educational resources, online encyclopedias, ontologies, consulting chatbots and various external knowledge bases. AndraMedia is based on the Semantic Web standards of knowledge representation and processing. Ontological model of AndraMedia system formalizes the relations between the main objects and subjects of the domain of andragogues professional training. The use of pertinent ontologies provides an unambiguous interpretation of the semantics of information resources and their integration with semantically enhanced wiki technologies used to structure content and to search it at the semantic level. The software implementation of the repository is based on MediaWiki and its SemanticMediaWiki plugin. Prombles in programming 2024; 2-3: 441-448 У статті обґрунтовано доцільність застосування семантичних технологій як інструменту інформаційного забезпечення професіоналізації андрагогів. Визначено базові передумови ефективності інформаційного забезпечення підготовки і професійної діяльності андрагогів. Чіткість термінологічного апарату в сфері навчання та освіти дорослих створює підґрунтя подальшої розробки схеми формальної моделі цієї предметної області, що інтероперабельно фіксує взаємозв’язки між поняттями на рівні семантики. Онлайновий репозиторій релевантних інформаційних ресурсів, що підтримує семантичне структурування та уніфіковану інтеграцію контенту, забезпечує зручний доступ до знань предметної області. Наявність відповідного набору дорадчих і пошукових сервісів підтримує персоніфіковане інформаційне забезпечення підготовки андрагогів з використанням контенту такого репозиторію. Авторами запропоновано дорадчу систему AndraMedia, призначену для інформаційної підтримки процесу професіоналізації андрагогів. Ця система забезпечує інтеграцію з іншими інтелектуальними дорадчими системами, відкритими освітніми ресурсами, інтелектуальними аналітичними сервісами, онлайновими енциклопедіями, консультуючими чат-ботами і різноманітними зовнішніми базами знань та онтологіями. AndraMedia базується на стандартах подання та обробки знань Semantic Web. Онтологічна модель бази знань системи AndraMedia формалізує відношення між основними об’єктами та суб’єктами предметної області. Застосування онтологій забезпечує однозначну інтерпретацію семантики інформаційних ресурсів та їх інтеграцію з семантично розширеними вікітехнологіями, що застосовуються для структурування контенту та пошуку у ньому на змістовному рівні. Програмна реалізація репозиторію базується на MediaWiki та його семантичному плагіні SemanticMediaWiki.Prombles in programming 2024; 2-3: 441-448 PROBLEMS IN PROGRAMMING ПРОБЛЕМЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯ ПРОБЛЕМИ ПРОГРАМУВАННЯ 2024-12-17 Article Article application/pdf https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/667 10.15407/pp2024.02-03.441 PROBLEMS IN PROGRAMMING; No 2-3 (2024); 441-448 ПРОБЛЕМЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯ; No 2-3 (2024); 441-448 ПРОБЛЕМИ ПРОГРАМУВАННЯ; No 2-3 (2024); 441-448 1727-4907 10.15407/pp2024.02-03 uk https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/667/719 Copyright (c) 2024 PROBLEMS IN PROGRAMMING |
| institution |
Problems in programming |
| baseUrl_str |
https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/oai |
| datestamp_date |
2025-02-15T15:46:20Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
semantic technologies Semantic Web ontological model professionalization andragog adult education UDC 681.3 |
| spellingShingle |
semantic technologies Semantic Web ontological model professionalization andragog adult education UDC 681.3 Rogushina, J.V. Gladun, A.Y. Anishchenko, O.V. Pryima, S.M. Semantic technologies as a tool of information support for professionalization of andragogues |
| topic_facet |
semantic technologies Semantic Web ontological model professionalization andragog adult education UDC 681.3 семантичні технології cемантичний веб; онтологічна модель; професіоналізація; андрагог; освіта дорослих УДК 681.3 |
| format |
Article |
| author |
Rogushina, J.V. Gladun, A.Y. Anishchenko, O.V. Pryima, S.M. |
| author_facet |
Rogushina, J.V. Gladun, A.Y. Anishchenko, O.V. Pryima, S.M. |
| author_sort |
Rogushina, J.V. |
| title |
Semantic technologies as a tool of information support for professionalization of andragogues |
| title_short |
Semantic technologies as a tool of information support for professionalization of andragogues |
| title_full |
Semantic technologies as a tool of information support for professionalization of andragogues |
| title_fullStr |
Semantic technologies as a tool of information support for professionalization of andragogues |
| title_full_unstemmed |
Semantic technologies as a tool of information support for professionalization of andragogues |
| title_sort |
semantic technologies as a tool of information support for professionalization of andragogues |
| title_alt |
Семантичні технології як інструмент інформаційного забезпечення професіоналізації андрагогів |
| description |
The article substantiates the expediency of using semantic technologies as a tool for professionalization of andragogues. Authors determine the basic preconditions that have an influence on the effectiveness of information support for the training and professional activity of andragogues. The clarity of the terminological apparatus in the field of learning and education of adults provides the basis for the further development of a formal model scheme of this subject area that interoperably fixes the various relations between concepts at the level of semantics. The online repository of relevant information resources that supports semantic structuring and unified integration of content provides convenient access to knowledge in the subject area. The availability of an appropriate set of advisory and retrieval services provides personalized information support for the training of andragogues using the content of this repository. The authors proposed the AndraMedia advisory system that is intended for process of informational support of the professionalization of andragogues. It ensures the integration with other intelligent advisory systems, open educational resources, online encyclopedias, ontologies, consulting chatbots and various external knowledge bases. AndraMedia is based on the Semantic Web standards of knowledge representation and processing. Ontological model of AndraMedia system formalizes the relations between the main objects and subjects of the domain of andragogues professional training. The use of pertinent ontologies provides an unambiguous interpretation of the semantics of information resources and their integration with semantically enhanced wiki technologies used to structure content and to search it at the semantic level. The software implementation of the repository is based on MediaWiki and its SemanticMediaWiki plugin. Prombles in programming 2024; 2-3: 441-448 |
| publisher |
PROBLEMS IN PROGRAMMING |
| publishDate |
2024 |
| url |
https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/667 |
| work_keys_str_mv |
AT rogushinajv semantictechnologiesasatoolofinformationsupportforprofessionalizationofandragogues AT gladunay semantictechnologiesasatoolofinformationsupportforprofessionalizationofandragogues AT anishchenkoov semantictechnologiesasatoolofinformationsupportforprofessionalizationofandragogues AT pryimasm semantictechnologiesasatoolofinformationsupportforprofessionalizationofandragogues AT rogushinajv semantičnítehnologííâkínstrumentínformacíjnogozabezpečennâprofesíonalízacííandragogív AT gladunay semantičnítehnologííâkínstrumentínformacíjnogozabezpečennâprofesíonalízacííandragogív AT anishchenkoov semantičnítehnologííâkínstrumentínformacíjnogozabezpečennâprofesíonalízacííandragogív AT pryimasm semantičnítehnologííâkínstrumentínformacíjnogozabezpečennâprofesíonalízacííandragogív |
| first_indexed |
2025-07-17T09:53:02Z |
| last_indexed |
2025-07-17T09:53:02Z |
| _version_ |
1850410108299771904 |
| fulltext |
441
Онтологічний аналіз, Semantic Web та менеджмент знань у відкритому просторі
УДК 681.3 http://doi.org/10.15407/pp2024.02-03.441
Ю.В. Рогушина, А.Я. Гладун, О.В. Аніщенко, С.М. Прийма
СЕМАНТИЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ
ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЇ АНДРАГОГІВ
У статті обґрунтовано доцільність застосування семантичних технологій як інструменту інформацій-
ного забезпечення професіоналізації андрагогів. Визначено базові передумови ефективності інфор-
маційного забезпечення підготовки і професійної діяльності андрагогів. Чіткість термінологічного
апарату в сфері навчання та освіти дорослих створює підґрунтя подальшої розробки схеми формаль-
ної моделі цієї предметної області, що інтероперабельно фіксує взаємозв’язки між поняттями на рівні
семантики. Онлайновий репозиторій релевантних інформаційних ресурсів, що підтримує семантичне
структурування та уніфіковану інтеграцію контенту, забезпечує зручний доступ до знань предметної
області. Наявність відповідного набору дорадчих і пошукових сервісів підтримує персоніфіковане
інформаційне забезпечення підготовки андрагогів з використанням контенту такого репозиторію.
Авторами запропоновано дорадчу систему AndraMedia, призначену для інформаційної підтримки
процесу професіоналізації андрагогів. Ця система забезпечує інтеграцію з іншими інтелектуальними
дорадчими системами, відкритими освітніми ресурсами, інтелектуальними аналітичними сервісами,
онлайновими енциклопедіями, консультуючими чат-ботами і різноманітними зовнішніми базами
знань та онтологіями. AndraMedia базується на стандартах подання та обробки знань Semantic Web.
Онтологічна модель бази знань системи AndraMedia формалізує відношення між основними об’єктами
та суб’єктами предметної області. Застосування онтологій забезпечує однозначну інтерпретацію семан-
тики інформаційних ресурсів та їх інтеграцію з семантично розширеними вікітехнологіями, що засто-
совуються для структурування контенту та пошуку у ньому на змістовному рівні. Програмна реалізація
репозиторію базується на MediaWiki та його семантичному плагіні SemanticMediaWiki.
Ключові слова: семантичні технології, Semantic Web, онтологічна модель, професіоналізація, андра-
гог, освіта дорослих.
J. Rogushina, A. Gladun, O. Anishchenko, S. Pryima
SEMANTIC TECHNOLOGIES AS A TOOL OF
INFORMATION SUPPORT FOR PROFESSIONALIZATION OF
ANDRAGOGUES
The article substantiates the expediency of using semantic technologies as a tool for professionalization of
andragogues. Authors determine the basic preconditions that have an influence on the effectiveness of
information support for the training and professional activity of andragogues.
The clarity of the terminological apparatus in the field of learning and education of adults provides the basis
for the further development of a formal model scheme of this subject area that interoperably fixes the various
relations between concepts at the level of semantics. The online repository of relevant information resources
that supports semantic structuring and unified integration of content provides convenient access to knowledge
in the subject area. The availability of an appropriate set of advisory and retrieval services provides
personalized information support for the training of andragogues using the content of this repository.
The authors proposed the AndraMedia advisory system that is intended for process of informational support of
the professionalization of andragogues. It ensures the integration with other intelligent advisory systems, open
educational resources, online encyclopedias, ontologies, consulting chatbots and various external knowledge
bases. AndraMedia is based on the Semantic Web standards of knowledge representation and processing.
Ontological model of AndraMedia system formalizes the relations between the main objects and subjects
of the domain of andragogues professional training. The use of pertinent ontologies provides an
unambiguous interpretation of the semantics of information resources and their integration with semantically
enhanced wiki technologies used to structure content and to search it at the semantic level. The software
implementation of the repository is based on MediaWiki and its SemanticMediaWiki plugin.
Keywords: semantic technologies, Semantic Web, ontological model, professionalization, andragog, adult
education.
© Ю.В. Рогушина, А.Я. Гладун, О.В. Аніщенко, С.М. Прийма, 2024
ISSN 1727-4907. Проблеми програмування. 2024. №2-3
442
Онтологічний аналіз, Semantic Web та менеджмент знань у відкритому просторі
Вступ
Професіоналізація андрагогів є
складною мультидисциплінарною сферою
досліджень і важливим складником прак-
тики освіти дорослих, які потребують ін-
формаційної підтримки на основі сучас-
них технологій подання та аналізу знань.
Реалізація такої підтримки має забезпечи-
ти доступ до інформаційних ресурсів, що
регулюють діяльність фахівців у сфері
освіти дорослих і можуть бути задіяні для
її вдосконалення, а також надати адекват-
ні аналітичні інструменти для пошуку,
аналізу цих ресурсів та для взаємодії з
іншими суб’єктами та об’єктами освіти
дорослих.
1. Актуальність
проблематики
У широкому розумінні професіона-
лізація андрагогів уособлює процес фор-
мування готовності до професійної діяль-
ності й ґрунтується на зв’язку означеної
діяльності з працівником. Професіоналіза-
цію андрагогів науковці [1] розглядають у
трьох вимірах – удосконалення професій-
ної підготовки, професійного розвитку та
професійної діяльності, що передбачає на-
вчання в умовах формальної, неформаль-
ної та інформальної освіти, набуття актуа-
льних спеціальних знань, формування й
розвиток необхідних компетенцій тощо.
В Україні нагальність професіоналі-
зації андрагогів зумовлена передусім зрос-
танням попиту на освітні послуги у сфері
навчання та освіти різних категорій дорос-
лих. Такий попит актуалізується особливо
в умовах війни росії проти України і
пов’язаний з необхідністю: 1) динамічного
відображення актуальних потреб ринку
праці в умовах воєнного стану; 2) розвитку
компетентнісного потенціалу дорослого
населення задля працевлаштування; 3) на-
дання освітніх послуг вразливим категорі-
ям дорослого населення – ветеранам війни,
внутрішньо переміщеним особам, особам з
інвалідністю, людям третього віку тощо;
4) розширення спектру освітніх пропози-
цій для жінок у зв’язку з їх переходом у
традиційно “чоловічий” сектор професій-
ної самореалізації; 5) андрагогічно орієн-
тованої підготовки особистого складу
Збройних Сил України з урахуванням ная-
вних компетенцій та навичок.
Аналіз тенденцій розвитку націо-
нального й зарубіжного ринків освітніх
послуг для навчання дорослих (діяльність
закладів формальної і неформальної осві-
ти, розвиток глобального та регіональних
ринків освітніх послуг тощо) свідчить про
невпинне зростання попиту на андрагогів
– фахівців, що враховують у своїй профе-
сійній діяльності вікові, психологічні, со-
ціальні та інші особливості дорослих здо-
бувачів освіти, впроваджують андрагогіч-
но орієнтовані технології і методики нав-
чання тощо.
Функціонування освіти дорослих
мають урегульовувати нормативно-правові
акти, що конкретизують цілі такої освіти,
принципи й механізми її державної підт-
римки, рівень відповідальності держави,
професійний розвиток працівників тощо.
У багатьох зарубіжних країнах за-
проваджено професійні стандарти андра-
гога. У розвинених країнах світу введено в
дію закони про навчання та освіту дорос-
лих [2]. В Україні професійний стандарт
за професією «Андрагог» поки що наявний
на рівні авторського проєкту. Водночас
важливим кроком на шляху професіоналі-
зації фахівців у сфері освіти дорослих ста-
ло введення професії «Андрагог» у націо-
нальний класифікатор професій. Тому но-
рмативно-правове забезпечення як освіти
дорослих у цілому, так і сфери професіо-
налізації андрагогів потребує вдоскона-
лення, а його відображення у системах
підтримки має бути динамічним та актуа-
льним.
Викладене вище свідчить про акту-
альність конкретизації цільових, змісто-
вих, організаційно-технологічних та інших
концептів професіоналізації андрагогів, а
також доцільність формалізації структури
цієї галузі знань, пошуку джерел релеван-
тних документів і ресурсів, що їх визнача-
ють, надання фахівцям інструментів по-
шуку інформації на семантичному рівні, як
допоможуть в їх навчанні, підвищенні
професійної компетентності тощо.
443
Онтологічний аналіз, Semantic Web та менеджмент знань у відкритому просторі
2. Постановка задачі
Ефективне інформаційне забезпе-
чення професіоналізації андрагогів потре-
бує розв’язання таких завдань як 1) визна-
чення термінологічного середовища на
основі існуючих стандартів (як національ-
них, так і міжнародних) у сфері освіти до-
рослих; 2) надання доступу до знань пред-
метної області (ПрО) на основі семантич-
ного структурування й уніфікованої інтег-
рації контенту та забезпечення набору до-
радчих та пошукових сервісів, які підтри-
мують персоніфіковане інформаційне за-
безпечення підготовки андрагогів.
3. Професіоналізація андрагогів:
тезаурус
Конкретизуємо тлумачення окре-
мих понять і терміносполук, які набули
поширення у сфері навчання та освіти до-
рослих, професіоналізації андрагогів та
складають тезаурус цієї сфери досліджень.
Як відомо, освіта дорослих уособ-
лює сукупність безперервних процесів на-
вчання здобувачів освіти, які вважаються
дорослими у суспільстві, до якого вони на-
лежать. Освіта дорослих уможливлює роз-
виток особистісних, громадянських, про-
фесійних компетентностей людини відпо-
відно до її індивідуальних потреб і потреб
суспільства, яке постійно зазнає змін і тра-
нсформується [3]. Її мета – забезпечити
можливість повноцінної участі людей в
житті суспільства, зокрема, у сфері праці,
впродовж усього їхнього життя.
Андрагогіка – гуманітарна наука,
теоретична наукова дисципліна про нав-
чання, виховання й розвиток дорослих, що
спрямована на всебічне розуміння можли-
востей навчання дорослої людини впро-
довж життя, її здатності до ефективного
функціонування у різних соціальних ро-
лях. Розрізняють такі субдисципліни анд-
рагогіки як загальна і порівняльна андра-
гогіка, герагогіка, виробнича та військова
андрагогіка, корекційна андрагогіка [4].
Андрагогіка використовує специфічну те-
рміносистему, поняття якої конкретизують
аналогічні терміни зі сфери освіти.
У науковому дискурсі та освітній
практиці використовуються різні терміни,
що позначають осіб, які навчають дорос-
лих – андрагог, едукатор дорослих, учи-
тель дорослих, лектор, тьютор тощо [5].
Надалі у даному дослідженні ми будемо
послуговуватися терміном «андрагог» для
позначення науково-педагогічних, науко-
вих, педагогічних та інших працівників,
що надають дорослим здобувачам освіти
освітні послуги, враховуючи вікові, про-
фесійні, освітні та особистісні характерис-
тики цих здобувачів. З-поміж професійних
ролей андрагога, виокремимо такі: викла-
дач, дослідник, менеджер, організатор,
освітній дизайнер, консультант (едвайзер,
радник), експерт, інспектор, репетитор,
методист, тренер, інструктор, фасилітатор,
модератор, супервізор, тьютор.
Здобувачі освіти – особи, які набу-
вають необхідних компетентностей шля-
хом формального, неформального та ін-
формального навчання.
Компетентність – особистісна ха-
рактеристика динамічної комбінації знань,
умінь, компетенцій та навичок, отриманих
особою в результаті здобуття освіти, яка
визначає здатність особи успішно соціалі-
зуватися та здійснювати професійну діяль-
ність або подальше навчання.
Різноманітні національні та міжна-
родні документи – такі як Національна
рамка кваліфікацій
(https://nqa.gov.ua/national-qualification-
frame/), Рамка компетенцій UNESCO
Competency Framework
(https://en.unesco.org/sites/default/files/comp
etency_framework_e.pdf), Рамка навичок та
компетенцій European Skills, Competences,
Qualifications and Occupations
(https://ec.europa.eu/esco/portal/home), рам-
кова навчальна програма Curriculum
globALE (https://unesdoc.unesco.org/ark:
/48223/pf0000377422) – конкретизують
різноманітні аспекти андрагогічної термі-
носистеми, уточнюють взаємозв’язки між
суб’єктами освіти дорослих та їхніми ха-
рактеристиками. Наприклад, Curriculum
globALE (CG) пропонує компетентнісний
підхід до підготовки андрагогів і специфі-
кує їхню кваліфікацію відповідно до 5-го
рівня Європейської рамки кваліфікацій
(European Qualifications Framework, EQF).
Такі документи мають великий обсяг,
444
Онтологічний аналіз, Semantic Web та менеджмент знань у відкритому просторі
складну структуру та досить часто онов-
люються, і тому їхній аналіз вимагає бага-
то часу. Водночас фахівці-андрагоги для
належного виконання своїх професійних
обов’язків мають відслідковувати актуаль-
ний стан сфери професійної самореалізації
в освіті дорослих. З огляду на зазначене
вище виникає потреба в розробці системи
інформаційної підтримки, що спрощує до-
ступ до необхідних інформаційних ресур-
сів і надає інформаційні, пошукові та ре-
комендаційні сервіси в сфері навчання та
освіти дорослих.
4. Онтологічна модель
професіоналізації андрагогів
Використання онтологічного аналі-
зу для моделювання знань ПрО наразі є
одним із найбільш поширених підходів у
сфері обробки розподілених знань.
Інженерія знань розглядає онтоло-
гією як детальний опис деякої області, що
використовується для формального й де-
кларативного визначення концептуалізації
цієї області [6]. Таким чином, онтологію
можна вважати базою знань спеціального
виду, елементи якої можна відчужувати й
використовувати незалежно від розробни-
ків для інших задач.
Формальну модель онтології ПрО О
найбільш узагальнено можна представити
у вигляді трійки О=<X,R,F>, де X – це не-
порожня скінченна множина понять ПрО,
R – скінченна множина відношень між ци-
ми поняттями, F – функції інтерпретації
понять з множини X і відношень з множи-
ни R.
Для більшості прикладних задач ця
модель уточнюється залежно від особли-
востей ПрО та специфіки її інформаційних
об’єктів. Формалізація подання онтологій
забезпечує однозначну інтерпретацію її
семантики.
Саме тому онтологічне моделюван-
ня структури бази знань застосовної ІС ви-
користовується для повторного викорис-
тання знань у відкритих інформаційних
ресурсах.
Методи та інструменти, що викори-
стовуються для побудови онтологічних
моделей, більш детально розглянуті в [7], а
також вимоги до створення онтологій та
основні етапи їхнього життєвого циклу. Це
обумовило потребу у створенні онтологіч-
ної моделі інформаційно-дорадчої систе-
ми, що описується у даній роботі. Джере-
лами інформації для визначення базових
концептів цієї ПрО та відношень між ними
є розглянуті у попередньому розділі стан-
дарти та довідники.
На сучасному етапі розвитку науки
існує велика кількість інструментальних
засобів, що підтримують створення та ре-
дагування онтологій. У даній роботі вико-
ристано редактор онтологій Protégé [8] –
вільно розповсюджуване програмне за-
безпечення, призначене для створення,
редагування та аналізу баз знань в різних
форматах, в тому числі RDF та OWL [9].
Розроблена онтологічна модель міс-
тить основні класи проаналізованої ПрО,
які дозволяють визначити типи основних
об’єктів та суб’єктів андрагогіки (рис. 1),
описаних у проаналізованих вище докуме-
нтах.
Властивості даних
Об’єктні властивості
Класи
Рис. 1. Елементи онтологічної мо-
делі об’єктів та суб’єктів андрагогіки
Онтології, побудовані в Protégé, ві-
дповідають стандартам Semantic Web.
Крім того, різноманітні плагіни забезпе-
чують візуалізацію онтологічних знань у
зручній для користувачів формі.
Розроблена модель дозволяє візуа-
лізувати зв’язки між основними елемента-
ми та побачити структуру ПрО в цілому.
445
Онтологічний аналіз, Semantic Web та менеджмент знань у відкритому просторі
Рис. 2. Візуалізація онтологічної
моделі
5. Використання семантичної
вікітехнології для подання знань
з андрагогіки
Ми пропонуємо використовувати
семантичне розширення вікітехнології для
програмної реалізації відкритого освітньо-
го джерела, що містить різноманітні інфо-
рмаційні ресурси з андрагогіки. Ця плат-
форма обрана через її придатність для ко-
лаборативного створення контенту, лег-
кість інтеграції з іншими вебзастосуван-
нями, підтримку стандартів Semantic Web
та можливість масштабованих рішень.
Встановлення плагіну
SemanticMediaWiki уможливлює розшире-
ний семантичний пошук за видами
об’єктів та суб’єктів ПрО, за типами доку-
ментів та інструментів, їхніми авторами,
роками створення, мовами подання тощо.
А також за різноманітними комбінаціями
цих параметрів. Крім того, використання
компетенцій як інструменту для опису змі-
сту документів дозволяє знаходити інфор-
маційне супроводження до різних задач.
Для подання типових інформаційних
об’єктів використовуються вікішаблони.
Важливо, що застосування вікітех-
нології спрощує експорт відомостей з ін-
ших вікіресурсів – як семантизованих, так
і традиційних. Запропонована у поперед-
ньому розділі онтологічна модель є джере-
лом тегів семантичної розмітки сторінок
цього ресурсу, і така розмітка може дода-
ватися до вже існуючої вікірозмітки – як
безпосередньо, так і за допомогою шабло-
нів, параметри яких інтерпретуються як
семантичні властивості сторінки.
Шаблон
{{Документ
|Назва=
|Автор=
|Назва мовою оригіналу=
|Автор мовою оригіналу=
|Рік публікації=
|Країна=
|Місто=
|Веб-сайт=
}}
Вікісторінка
Код
вікісторінки
Шаблон
документу
Рис. 3. Сторінка документа вікідо-
відника з андрагогіки
Кожному стандарту, документу,
сервісу відповідає окрема вікісторінка, а
семантичні властивості цієї сторінки за-
безпечують пошук потрібних користува-
чам відомостей на рівні змісту. Таким чи-
ном, цей ресурс забезпечує інформацію
для сервісів системи AndraMedia, архітек-
тура якої описується у наступному розділі.
Поза тим, створюються сторінки
для базових класів ПрО та їх екземплярів,
таких як компетенції, навчальні модулі,
спеціальності тощо. Семантика відношень
між ними визначається за допомогою тегів
вікірозмітки.
6. Дорадча система
AndraMedia
Персоніфіковане інформаційне за-
безпечення підготовки та професійного ро-
звитку андрагогів має включати набір до-
радчих і пошукових сервісів, які можна
поділити на кілька основних класів: 1) по-
шук документів з андрагогіки – за типом
(стандарт, підручник, карікулум), роком
видання, мовою, авторами, країною розро-
бки; 2) пошук визначень певної компетен-
ції або ролі у стандартах; 3) робота з он-
тологіями; 4) побудова персональних ре-
комендацій щодо набуття компетенцій та
навчання. Цей функціонал потребує роз-
робки відповідної інформаційної системи.
AndraMedia – дорадча система ін-
формаційної підтримки професіоналізації
446
Онтологічний аналіз, Semantic Web та менеджмент знань у відкритому просторі
фахівців у сфері освіти дорослих. Вона ба-
зується на стандартах подання та обробки
знань Semantic Web для інтеграції відкри-
тих освітніх ресурсів, інтелектуальних
аналітичних сервісів, консультуючих чат-
ботів і різноманітних зовнішніх баз знань.
Для опису функціоналу системи застосо-
вується агентна парадигма та елементи он-
тологічного аналізу. Онтологічне подання
знань дозволяє інтегрувати в AndraMedia
різні системи класифікації компетенцій,
відомості про джерела їх отримання у від-
критих навчальних ресурсах, формалізува-
ти структуру подання інформації щодо
знань та навичок здобувачів (профілі ко-
ристувачі) та методи й засоби навчання.
AndraMedia
Експерти
Пошук документів
Онтологія
компетенцій
Онтологія
“Андрагогіка”
ESCO
Здобувачі
освіти
Робота з онтологіями
Підбір навчальних модулів
Побудова плану навчання
Визначення компетенцій
Андрагоги
Бази знань
Інформаційні
системи
АдвізОнт
Е-Підручник
MOOCs
Репозиторій
онтологій
Енциклопедії
Е-ВУЕ
Енциклопедія
освіти
Вікіпедія
Рис. 4. Архітектура AndraMedia
На рис. 4 представлено узагальнену
архітектурну схему системи AndraMedia,
що вказує зв’язки між джерелами інфор-
мації, моделями її інтерпретації та серві-
сами для пошуку, аналізу та подання.
Сервіси AndraMedia забезпечують
пошук документів, навчальних модулів та
компетенцій у сфері підготовки андраго-
гів, отриманні знань і рекомендацій про
інформаційні об’єкти предметної області,
також забезпечує пошук релевантних ін-
формаційних ресурсів. Для отримання
консультацій та можливого вибору навча-
льних курсів MOOCs AndraMedia підклю-
чається до зовнішньої дорадчо-
консультативної системи AdvisOnt [10],
призначеної для ідентифікації та докумен-
тування результатів неформального й ін-
формального навчання фахівців з ураху-
ванням їхньої семантики. Семантизований
вікіресурс «е-Підручник» [11] забезпечує
доступ до навчальних матеріалів на основі
семантичних вікітехнологій.
7. Висновки
Інформаційне забезпечення профе-
сіоналізації андрагогів є одним із пріори-
тетних напрямів поступу освіти дорослих
у контексті сталого розвитку суспільства
та в умовах нестабільності й невизначено-
сті. На андрагогів покладено нагальне за-
вдання щодо сприяння розвитку суспільст-
ва знань, спроможного вистояти перед ви-
кликами сьогодення. Здійснений науковий
пошук свідчить про те, що для підтримки
належного рівня сформованості професій-
ної компетентності андрагогів потрібні ін-
новаційні рішення, пов’язані із інформа-
ційним забезпеченням професіоналізації
цільової групи. Таке забезпечення покли-
кане сприяти оптимальному використанню
інформаційних та інших ресурсів, індиві-
дуалізації освітніх траєкторій відповідно
до культурно-освітніх потреб цільової
групи тощо.
Авторами статті обґрунтовано до-
цільність використання семантичного ро-
зширення вікітехнології для програмної
реалізації відкритого освітнього джерела,
що містить різноманітні інформаційні
ресурси з андрагогіки та визначено фун-
кціонал системи інформаційної підтрим-
ки професіоналізації (удосконалення під-
готовки, професійного розвитку, профе-
сійної діяльності) андрагогів AndraMedia,
що ґрунтується на стандартах подання та
обробки знань Semantic Web. На основі
цього запропоновано узагальнену архі-
тектурну схему інформаційної системи,
що реалізує необхідні дорадчі й пошуко-
ві сервіси та забезпечує інтеграцію відк-
ритого освітнього ресурсу з іншими інте-
лектуальними застосунками, зовнішніми
базами знань, метапошуковими система-
ми тощо.
Розроблена авторами роботи дорад-
ча система AndraMedia базується на онто-
логічному поданні знань та спрямована на
підтримку набуття здобувачами освіти ба-
жаних компетенцій і в майбутньому може
447
Онтологічний аналіз, Semantic Web та менеджмент знань у відкритому просторі
бути функціонально розширена для під-
вищення кваліфікації у конкретних галузях
з урахуванням їхньої специфіки. Запропо-
нований підхід дозволяє на основі компе-
тенції організувати навчання андрагогів
більш ефективно в порівнянні з традицій-
ними веборієнтованими інформаційними
системи, оскільки охоплюють більш ши-
роке коло навчальних ресурсів, сервісів
доступу та вибору матеріалів, а також ін-
теграцію зовнішніх консультаційних і по-
шукових систем.
Література
1. О. В. Аніщенко, О. В. Баніт, Т. Г. Ка-
люжна, О. Г. Коваленко, В. М. Піддя-
чий, А. М. Самко. Професіоналізація
педагогічного персоналу у сфері освіти
дорослих в умовах формальної і нефо-
рмальної освіти: теоретико-
методичний аспект. – Київ: ІПООД
імені Івана Зязюна НАПН України,
2022. – 404 с.
2. Л. Б. Лук’янова, Законодавче забезпе-
чення освіти дорослих: зарубіжний до-
свід. Українська Асоціація освіти до-
рослих. – Київ : ТОВ «ДКС-Центр»,
2017. – 147 с.
3. В.С. Шебанін, О.М. Вишневська Пріо-
ритетні напрями розвитку освіти доро-
слих: можливості та практичний дос-
від. Accessed: 11.03.2024.
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstrea
m/123456789/10946/1/Shebanin_V-S-
2021.pdf.
4. Н. Ничкало, Андрагогіка в системі пе-
дагогічних наук. Освіта дорослих: те-
орія, досвід, перспективи, (1), 2009,
С.7-20.
5. S. Babushko, Adult educators or adult
teachers? (the search for an adequate
term). Освіта дорослих: теорія, досвід,
перспективи: зб.наук. праць, 1(12),
2016, P.17–25.
6. T. R. Gruber . What is an Ontology?
Accessed: 15.03.2024. http://www-
ksl.stanford.edu/kst/what-is-an-
ontology.html.
7. Ю.В. Рогушина, А.Я. Гладун, В.В.
Осадчий, С.М. Прийма, Онтологічний
аналіз у Web. – Мелітополь: МДПУ
ім. Богдана Хмельницького, 2015. –
407 с.
8. T. Tudorache, N. F. Noy, S. Tu, M.
Musen,Supporting collaborative ontology
development in Protégé, The Semantic
Web-ISWC 2008: 7th International
Semantic Web Conference, 2008, pp. 17-
32.
9. D. L. McGuinness, F. Van Harmelen,
OWL web ontology language overview.
W3C recommendation, 10(10), 2004.
10. J. Rogushina, A. Gladun, S. Pryima
Ontological Analysis of Outcomes of
Non-formal and Informal Learning for
Agro-Advisory System: Advisont/
Chapter in book: "Technologies and
Innovation", series CCIS, Springer
Publishing, Cham, vol. 1309, 2021 .- pp.
3-17. doi.org/10.1007/978-3-030-62015-
8_1.
11. Ю. Рогушина, А. Гладун Трансформа-
ція університетських бібліотек на дже-
рела відкритих знань на основі семан-
тичного розширення вікітехнології. Зб.
наукових праць Міжнародної наукової
конференції «Штучний інтелект у на-
уці та освіті» AISE-24, 2024, Київ.
https://sites.google.com/view/aise-2024/
References
1. O. V. Anishchenko, O. V. Banit, T. H.
Kalyuzhna, O. H. Kovalenko, V. M.
Piddiachyi, A. M. Samko.
Professionalization of pedagogical staff in
the field of adult education in the
conditions of formal and non-formal
education: theoretical and methodical
aspect. – Kyiv: Ivan Ziaziun Institute of
Pedagogical and Adult Education of the
NAES of Ukraine, 2022. – 404 p. (in
Ukrainian
2. L. B. Lukyanova, Legislative provision of
adult education: foreign evidence.
Ukrainian Association of Early Childhood
Education. Kyiv: "DKS-Center", 2017.
(in Ukrainian)
3. V.S. Shebanin, O.M. Vyshnevska Priority
areas of development of adult education:
possibilities and practical knowledge.
Accessed: 11.03.2024.
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstrea
m/123456789/10946/1/Shebanin_V-S-
2021.pdf. (in Ukrainian)
4. N. Nychkalo, Andragogy in the system of
pedagogical sciences. Adult education:
theory, experience, perspectives, (1),
2009, 7-20. (in Ukrainian)
448
Онтологічний аналіз, Semantic Web та менеджмент знань у відкритому просторі
5. S. Babushko, Adult educators or adult
teachers? (the search for an adequate
term). Освіта дорослих: теорія, досвід,
перспективи, 1(12), 2016, P.17–25.
6. T. R. Gruber . What is an Ontology?
Accessed: 15.03.2024. http://www-
ksl.stanford.edu/kst/what-is-an-
ontology.html.
7. J. Rogushina, A. Gladun, V.Osadchii, S.
Pryma, Ontological analysis in the Web. –
Melitopol: MDPU, 2015. (in Ukrainian).
8. T. Tudorache, N. F. Noy, S. Tu, M.
Musen,Supporting collaborative ontology
development in Protégé, The Semantic
Web-ISWC 2008: 7th International
Semantic Web Conference, 2008, pp. 17-
32.
9. D. L. McGuinness, F. Van Harmelen,
OWL web ontology language overview.
W3C recommendation, 10(10), 2004.
10. J. Rogushina, A. Gladun, S. Pryima
Ontological Analysis of Outcomes of
Non-formal and Informal Learning for
Agro-Advisory System: Advisont/
Chapter in book: "Technologies and
Innovation", series CCIS, Springer
Publishing, Cham, vol. 1309, 2021 .- pp.
3-17. doi.org/10.1007/978-3-030-62015-
8_1.
11. J. Rogushyna, A. Gladun Transformation
of university libraries into sources of open
knowledge based on the semantic
expansion of wiki technology. Proc. of
scientific works of the International
Scientific Conference "Artificial
Intelligence in Science and Education"
AISE-24, 2024, Kyiv.
https://sites.google.com/view/aise-2024/
Одержано: 07.04.2024
Внутрішня рецензія отримана: 15.04.2024
Зовнішня рецензія отримана: 22.04.2024
Про авторів:
1Рогушина Юлія Віталіївна,
Кандидат фізико-математичних наук,
доцент,
http://orcid.org/0000-0001-7958-2557.
2 Гладун Анатолій Ясонович,
Кандидат технічних наук,
доцент
http://orcid.org/0000-0002-4133-8169
3 Аніщенко Олена Валеріївна,
доктор педагогічних наук,
професор,
https://orcid.org/0000-0002-6145-2321
4 Прийма Сергій Миколайович,
доктор педагогічних наук,
професор,
https://orcid.org/0000-0002-2654-5610
Місце роботи авторів:
1Інститут програмних систем НАН
України,
тел. (+38) 066 5501999,
e-mail: ladamandraka2010@gmail.com
2 Міжнародний науково-навчальний
центр інформаційних технологій та
систем НАН України та МОН України,
тел. (+38) 066 9579816,
e-mail:glanat@yahoo.com
3 Інститут педагогічної освіти і освіти
дорослих імені Івана Зязюна НАПН
України,
тeл.: +38-044-468-33-92,
E-mail:ipood2008@ukr.net,
anishchenko.olena@gmail.com,
Сайт: http://ipood.com.ua
4 Таврійський державний агротехнологіч-
ний університет імені Дмитра Моторного,
Україна, Tel.: +38-099-614-83-02,
E-mail:office@tsatu.edu.ua,
pryima.serhii@tsatu.edu.ua
|