Problem of automation of situational management of protection of zones of the responsibility

The opportunity of automation of process of the analysis of operative conditions in a zone of the responsibility of security structures and estimations of a developed situation is considered. Functional tasks of systems of situational management are analyzed, possible situations with objects of the...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2025
Автори: Alekseev, V.A., Mostovoy, V.V., Tereshchenko, V.S., Yalovets, A.L.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: PROBLEMS IN PROGRAMMING 2025
Теми:
Онлайн доступ:https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/831
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Problems in programming
Завантажити файл: Pdf

Репозитарії

Problems in programming
id pp_isofts_kiev_ua-article-831
record_format ojs
resource_txt_mv ppisoftskievua/45/ab78feef7e23c082d9bc71680ea8be45.pdf
spelling pp_isofts_kiev_ua-article-8312025-09-02T15:42:07Z Problem of automation of situational management of protection of zones of the responsibility Проблема автоматизації ситуаційного керування охороною зон відповідальності Alekseev, V.A. Mostovoy, V.V. Tereshchenko, V.S. Yalovets, A.L. UDC 681.3 УДК 681.3 The opportunity of automation of process of the analysis of operative conditions in a zone of the responsibility of security structures and estimations of a developed situation is considered. Functional tasks of systems of situational management are analyzed, possible situations with objects of the control are defined and examples of their estimation are resulted. The choice of expedient mathematical methods and models of an artificial intellect for automation of the decision of a task of an estimation of situations is carried out and the task of development of corresponding software is formulated. Prombles in programming 2011; 4: 96-107 Розглядається можливість автоматизації процесу аналізу оперативної обстановки у зоні відповідальності охоронних структур та оцінки ситуації, що склалася. Аналізуються функціональні задачі систем ситуаційного керування, визначаються можливі ситуації з об’єктами контролю і наводяться приклади їх оцінки. Виконується вибір доцільних математичних методів і моделей штучного інтелекту для автоматизації рішення задачі оцінки ситуацій та формулюється задача розробки відповідного програмного продукту.Prombles in programming 2011; 4: 96-107 PROBLEMS IN PROGRAMMING ПРОБЛЕМЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯ ПРОБЛЕМИ ПРОГРАМУВАННЯ 2025-09-02 Article Article application/pdf https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/831 PROBLEMS IN PROGRAMMING; No 4 (2011); 96-107 ПРОБЛЕМЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯ; No 4 (2011); 96-107 ПРОБЛЕМИ ПРОГРАМУВАННЯ; No 4 (2011); 96-107 1727-4907 uk https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/831/882 Copyright (c) 2025 PROBLEMS IN PROGRAMMING
institution Problems in programming
baseUrl_str https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/oai
datestamp_date 2025-09-02T15:42:07Z
collection OJS
language Ukrainian
topic
UDC 681.3
spellingShingle
UDC 681.3
Alekseev, V.A.
Mostovoy, V.V.
Tereshchenko, V.S.
Yalovets, A.L.
Problem of automation of situational management of protection of zones of the responsibility
topic_facet
UDC 681.3

УДК 681.3
format Article
author Alekseev, V.A.
Mostovoy, V.V.
Tereshchenko, V.S.
Yalovets, A.L.
author_facet Alekseev, V.A.
Mostovoy, V.V.
Tereshchenko, V.S.
Yalovets, A.L.
author_sort Alekseev, V.A.
title Problem of automation of situational management of protection of zones of the responsibility
title_short Problem of automation of situational management of protection of zones of the responsibility
title_full Problem of automation of situational management of protection of zones of the responsibility
title_fullStr Problem of automation of situational management of protection of zones of the responsibility
title_full_unstemmed Problem of automation of situational management of protection of zones of the responsibility
title_sort problem of automation of situational management of protection of zones of the responsibility
title_alt Проблема автоматизації ситуаційного керування охороною зон відповідальності
description The opportunity of automation of process of the analysis of operative conditions in a zone of the responsibility of security structures and estimations of a developed situation is considered. Functional tasks of systems of situational management are analyzed, possible situations with objects of the control are defined and examples of their estimation are resulted. The choice of expedient mathematical methods and models of an artificial intellect for automation of the decision of a task of an estimation of situations is carried out and the task of development of corresponding software is formulated. Prombles in programming 2011; 4: 96-107
publisher PROBLEMS IN PROGRAMMING
publishDate 2025
url https://pp.isofts.kiev.ua/index.php/ojs1/article/view/831
work_keys_str_mv AT alekseevva problemofautomationofsituationalmanagementofprotectionofzonesoftheresponsibility
AT mostovoyvv problemofautomationofsituationalmanagementofprotectionofzonesoftheresponsibility
AT tereshchenkovs problemofautomationofsituationalmanagementofprotectionofzonesoftheresponsibility
AT yalovetsal problemofautomationofsituationalmanagementofprotectionofzonesoftheresponsibility
AT alekseevva problemaavtomatizacíísituacíjnogokeruvannâohoronoûzonvídpovídalʹností
AT mostovoyvv problemaavtomatizacíísituacíjnogokeruvannâohoronoûzonvídpovídalʹností
AT tereshchenkovs problemaavtomatizacíísituacíjnogokeruvannâohoronoûzonvídpovídalʹností
AT yalovetsal problemaavtomatizacíísituacíjnogokeruvannâohoronoûzonvídpovídalʹností
first_indexed 2025-09-17T09:24:47Z
last_indexed 2025-09-17T09:24:47Z
_version_ 1843502606441250816
fulltext Прикладне програмне забезпечення 96 УДК 681.3 В.А. Алексеєв, В.В. Мостовий, В.С. Терещенко, А.Л. Яловець ПРОБЛЕМА АВТОМАТИЗАЦІЇ СИТУАЦІЙНОГО КЕРУВАННЯ ОХОРОНОЮ ЗОН ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ Розглядається можливість автоматизації процесу аналізу оперативної обстановки у зоні відповідальності охоронних структур та оцінки ситуації, що склалася. Аналізуються функціональні задачі систем ситуаційного керування, визначаються можливі ситуації з об’єктами контролю і наводяться приклади їх оцінки. Виконується вибір доцільних математичних методів і моделей штучного інтелекту для автоматизації рішення задачі оцінки ситуацій та формулюється задача розробки відповідного програмного продукту. Вступ Технічні засоби та системи спосте- реження знайшли широке застосування у різноманітних охоронних структурах пра- воохоронних органів, охоронних служб підприємств, відомств і фінансових уста- нов, у диспетчерських і наглядових служ- бах за транспортними потоками для візу- ального спостереження за зоною їхньої відповідальності і об’єктами контролю у цих зонах. В останній час на додаток до них почали використовуватись спеціалізо- вані інформаційні системи для автомати- зованого виявлення, спостереження, реєс- трації та обліку об’єктів контролю у зоні відповідальності вищенаведених структур. Такі спеціалізовані системи дозволяють нарощувати можливості технічних систем спостереження, що як датчики викорис- товують засоби технічного спостережен- ня, а також дозволяють за даними, отриманими від цих датчиків, забезпечити відображення оперативної обстановки у цій зоні на картографічній основі, якщо зона відповідальності займає значну тери- торію, або на основі планів, якщо така зона не виходить за межі приміщень. Такі системи або підсистеми у скла- ді автоматизованих систем більш широко- го профілю знаходять застосування в різ- номанітних сферах людської діяльності: від охоронних систем підприємств та уста- нов [1, 2] до систем моніторингу й управ- ління інженерними системами будівель і споруд [3], від систем керування техно- логічними процесами на промислових підприємствах [4] до систем керування житлово-комунальним господарством міст [5], від систем протипожежної охорони [6] до систем нагляду за громадським транс- портом [7], від систем збору інформації про надзвичайні ситуації [8, 9] до систем забезпечення процесів збору та аналізу да- них щодо протиправної діяльності [10] і так далі. У таких системах може бути авто- матизовано навіть процес аналізу, напри- клад аналіз збігу біометричних ідентифіка- торів людини (відбитки пальців, обличчя, райдужна оболонка очей тощо) з біомет- ричним еталоном, заданим у базах даних систем контролю за доступом [11]. Нажаль, оцінка ситуації у таких си- стемах не автоматизована. Процес оцінки ситуації і можливих її наслідків залиша- ється за визначеними для цього користу- вачами системи – особами, що приймають рішення з цього приводу [12], що знижує оперативність обробки інформації, а її результати залишає досить суб’єктивними. Проблемам підвищення оператив- ності та об’єктивності оцінки ситуацій, що можуть скластися з об’єктами контролю (ОК) у зоні відповідальності, і присвячена дана робота. 1. Функціональні задачі систем ситуаційного керування Система ситуаційного керування (ССК) охороною зони відповідальності призначена для виявлення та спостере- ження за об'єктами контролю (ОК) у зоні, визначення їх характеристик та відобра- ження на геоінформаційній основі, аналізу стану ОК та оцінки ситуації з ними у такій зоні для прийняття рішень щодо запровад- © В.А. Алексеєв, В.В. Мостовий, В.С. Терещенко, А.Л. Яловець, 2011 ISSN 1727-4907. Проблеми програмування. 2011. № 4 Прикладне програмне забезпечення 97 ження оперативних, пошукових та рятува- льних заходів з боку відповідних підрозді- лів охоронних, диспетчерських або нагля- дових структур у режимі реального часу. Ситуаційне керування – це сукуп- ність цілеспрямованих дій, які включають оцінку ситуації та стану об’єкта керування, вибір керівних дій та їх реалізацію. Тобто, реалізація ситуаційного керування має безпосередньо базуватися на основних положеннях теорії прийняття рішень. Від- повідно до цієї теорії, проблему, що вивча- ється, необхідно поділити на частини, які слід вивчати і аналізувати окремо, а потім побудувати модель для прийняття рішень [13, с. 481]. Відповідно з цим положенням, процес побудови ССК охороною зони відповідальності, з точки зору реалізації функціональних задач системи, може бути розкладено на кілька етапів: - визначення можливих характеристик ОК, зони відповідальності та їх дій у зоні, від яких може залежати ситуація; - визначення та аналіз можливих ситуа- цій з ОК у зоні з урахуванням їх імовір- ності та їх оцінка; - визначення варіантів переліку опера- тивних, пошукових та рятувальних захо- дів, що мають бути запроваджені, як реак- ція на ситуацію, відповідно до її оцінки; - ранжування переваг можливих наслід- ків запровадження визначених варіантів переліку заходів щодо керування ситуаці- єю, що склалася, та визначення найбільш раціонального з них; - узагальнення та висвітлення з застосу- ванням геоінформаційних технологій на моніторі особи, що приймає рішення, ін- формації, отриманої на цих етапах, для формування керівних вказівок та передачі їх у підрозділи охорони зони відповідаль- ності. Для реалізації функціональних за- дач відповідно до цих етапів ССК має під- тримувати зв’язок з програмно-технічними засобами обробки інформації у таких під- розділах охорони та з мультисенсорними засобами спостереження (МСЗС). Підрозділи охорони зон відпові- дальності (ПОЗВ) – це підрозділи, що вповноважені у своїй зоні відповідальності здійснювати визначені відповідними ди- рективними або відомчими документами заходи (спостереження, нагляд, контроль, моніторинг, а також оперативні, пошукові та рятувальні заходи тощо). Мультисенсорні засоби спостере- ження – це сукупність окремих сенсорів (засобів технічного спостереження: рада- рів, тепловізорів, відеосистем, датчиків переміщення та ін.), які призначені для виявлення та спостереження за об’єктами контролю, та засобів передачі даних до ССК у стаціонарному (спеціальні споруди, вежі, щогли спостереження та ін.) або мобільному (спеціально обладнані колісні або гусеничні машини) виконанні. Функціонування ССК розглянемо на прикладі можливих ситуацій з надвод- ними ОК – невійськовими суднами у зоні відповідальності. Як таку зону визначимо морську ділянку державного кордону (МДДК), тобто зовнішні межі терито- ріального моря [14], або виключну (мор- ську) економічну зону (В(М)ЕЗ) [15], як підрозділи охорони зони відповідальності визначимо підрозділи морської охорони Державної прикордонної служби України (ДПСУ), які в межах своїх повно-важень здійснюють [14]: - охорону державного кордону на морі, річках, озерах та інших водоймах; - контроль за плаванням і перебуванням українських та іноземних невійськових су- ден і військових кораблів у територіально- му морі та внутрішніх водах України, за- ходженням іноземних невійськових суден і військових кораблів у внутрішні води і порти України та перебуванням у них; - охорону суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні та контроль за реалізацією прав і виконанням зобов'язань у цій зоні інших держав, укра- їнських та іноземних юридичних і фізич- них осіб, міжнародних організацій. 2. Визначення можливих ситуацій з об’єктами контролю Ситуація, що може скластися після якихось дій ОК у вищевизначених зонах відповідальності, залежить від багатьох ха- рактеристик, зокрема, від складу ОК, сту- пеня їх мобільності, класу, виду та належ- ності ОК, характеру їхніх дій, специфіки Прикладне програмне забезпечення 98 обліку, виду зони відповідальності тощо. Якщо прийняти такі ситуації за функцію, а інші характеристики, від яких вона залежить, за аргументи, то формально така функція визначатиметься сполучен- ням значень вказаних аргументів для пев- ного випадку: )( nrk PfS = для всіх n, де k – індекс функції, n – індекс аргументу (параметру), r – індекс його значення. Кількість різновидів цієї функції )(SK буде залежати від кількості сполу- чень значень всіх її аргументів і дорівню- ватиме добутку кількості їх значень. Звід- си, для подальшого дослідження ситуацій, випливає необхідність чіткого визначення як значень самої функції (її оцінки), так і всіх можливих значень всіх її аргументів. Оцінка ситуації визначається як значення функції O SZ , де: - I SZ – звичайна ситуація – при відсутності необхідності слідкування за об’єктом (по- всякденна його діяльність); - II SZ – ситуація підвищеної уваги – при не-обхідності продовження слідкування за об’єктом у випадку, коли прогнозований розвиток ситуації не виключає, що у по- дальшому з боку такого об’єкта можливе порушення законодавства України [13, 14] щодо державного кордону, прикордонного режиму, правил ведення промислу (інших робіт) в територіальному морі, внутрішніх водах та В(М)ЕЗ; - III SZ – критична ситуація – при необхід- ності застосування відповідних дій з боку підрозділів морської охорони ДПСУ у ви- падку порушення законодавства України. Як аргументи цієї функції у за- гальному випадку визначено наступний набір характеристик надводних ОК, їхніх дій у зоні відповідальності та видів такої зони (параметри nrP при { }Nn ...,,1∈ , де 10=N ): • клас ОК – rP1 при { }Rr ...,,1∈ , де 2=R : військовий корабель ( 11P ), невійсь- кове судно ( 12P ); • вид (тип, призначення) ОК – rP2 при { }Rr ...,,1∈ (у загальному випадку визна- чається в залежності від rP1 ) для 12P невій- ськового судна 3=R : недобувне судно ( 21P ), промислове добувне судно ( 22P ), морська бурова платформа ( 23P ); • належність ОК – rP3 при { }Rr ...,,1∈ , де 2=R : свій ( 31P ), чужий ( 32P ); • ступінь мобільності ОК – rP4 при { }Rr ...,,1∈ , де 3=R : рухомий ( 41P ), дрейфуючий ( 42P ), нерухомий ( 43P ); • швидкість ОК або час перебування у зоні, що дозволяють або ні проводити протиправні роботи (зокрема: переванта- ження товарів поза визначених ділянок митного контролю, рибного або іншого промислу, бурових або добувних робіт тощо) – rP5 при { }Rr ...,,1∈ , де 2=R : дозволяє ( 51P ), не дозволяє ( 52P ); • склад ОК – rP6 при { }Rr ...,,1∈ , де 3=R : поодинокий ОК ( 61P ), подвійний ОК ( 62P ), груповий ОК ( 63P ); • характер дій ОК – rP7 при { }Rr ...,,1∈ , де 8=R : наближається до зони відпові- дальності ( 71P ), увійшов у зону ( 72P ), пере- сувається у зоні ( 73P ), наближається до іншого ОК ( 74P ), перебуває у безпосеред- ній близькості до іншого ОК ( 75P ), від- ходить від іншого ОК у зоні ( 76P ), прямує із зони ( 77P ), вийшов із зони ( 78P ); • вид зони відповідальності – rP8 при { }Rr ...,,1∈ , де 6=R : В(М)ЕЗ ( 81P ), мор- ська ділянка кордону ( 82P ), територіальне море ( 83P ), внутрішні води ( 84P ), акваторія порту ( 85P ); • наявність завчасного попередження ОК про свої дії – rP9 при { }Rr ...,,1∈ , де 2=R : з попередженням ( 91P ), без попе- редження ( 92P ); • група специфічного прикордонного об-ліку ОК у підрозділах морської охорони – rP10 при { }Rr ...,,1∈ , де 3=R : ОК групи “А” – самохідний ОК, що може покидати територіальне море ( 1,10P ), ОК групи “В” – самохідний ОК, що не може покидати Прикладне програмне забезпечення 99 територіальне море ( 2,10P ), ОК групи “С” – несамохідний ОК, що знаходиться на при- колі ( 3,10P ). Формально кажучи, набір наведе- них тут множин (комплексів) значень па- раметрів вже задають узагальнену почат- кову ситуацію PS , але дуже комплексну, оцінку якої можна отримати за допомогою алгоритму з великою кількістю розгалу- жень (за кількістю параметрів) на умовних переходах. Якщо у наборі параметрів задіяти лише по одному їх значенню, то виникне множина )( e iSM елементарних ситуацій (ЕС) e iS при { }Ii ...,,1∈ , де: U n nr e i PS = для { }10...,,1∈n , { }Rr ...,,1∈ , об’єднана сукупність яких складає PS : U I i e i P SS 1= = . Кількість І таких ЕС формально до- рівнюватиме кількості )(PK можливих сполучень (кожний з кожним) значень всіх параметрів ОК, де: ∏ = = 10 1 )()( n nRPRPK . У першому випадку комплексна си- туація (КС) PS є непрозорою і важкою для її дослідження та оцінки. Навіть складно надати її опис – мовну інтерпретацію. У другому випадку ЕС e iS стають прозори- ми, а оцінка їх – простою, але їх кількість )(PK дуже великою: понад п’ятдесят ти- сяч, що також ускладнює їх дослідження. До того ж, сполучення деяких значень параметрів існують тільки формально, наприклад, сполучення параметрів 43P та rP7 нереальні, тому що нерухомі ОК не можуть здійснювати якісь дії. То ж найкращим виходом з такого становища є двоступенева декомпозиція PS . Спочатку у КС першого ступеня 1KS , задіявши при цьому лише для деяких параметрів повні або неповні комплекси їх значень та розбивши отримані КС на два класи: для поодиноких та подвійних ОК. До того ж, під час такої операції можна позбутись окремих значень деяких параметрів, які можуть утворювати сполучення, що відпо- відають нереальним ситуаціям. Матриці сполучень значень пара- метрів для визначення таких КС 1 1 KS для поодинокого та 1 2 KS для подвійного ОК відповідно наведені у табл. 1 та 3. Перелік КС, мовна інтерпретація яких згенерована по цих матрицях для таких ОК, наведено у табл. 2 та 4. Ситуації для групових ОК розгляда- ють так само, як і для поодиноких, якщо така група діє як один об’єкт, або як для подвійних, якщо така група діє як два ОК. Треба зазначити, що КС першого ступеня 1 1 KS та 1 2 KS отримані чисто фор- мально: шляхом декомпозиції початкової КС PS при мінімальному застосуванні експертних рішень. 3. Визначення оцінки ситуації алгоритмічним шляхом Наведені в табл. 2 та 4 КС 1 1 KS та 1 2 KS охоплюють усю множину можливих ЕС: 288 для поодинокого ОК та 432 для подвійного. Наводити їх тут нема необ- хідності, оскільки на практиці при виз- наченні оперативної обстановки у зоні використовують описи не ЕС через їх велику кількість, а все-таки КС, але меншої, так би мовити, комплексності, тобто КС другого ступеня 2 1 KS та 2 2 KS для більш чіткого визначення ситуації. Напри- клад, КС першого ступеня для пооди- нокого ОК КС-1.12, що є композицією 32-х ЕС, може бути трансформована у 8 КС другого ступеня (КС-1.12.1, КС-1.12.2, …, КС-1.12.8), для яких у табл. 5 та 6 наведена матриця сполучень значень па- раметрів ОК для визначення КС 2 1 KS та перелік цих КС. Алгоритм оцінки однієї з таких ситуацій, а саме КС-1.12.1: “Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) промислове добувне судно, без завчасного поперед- ження увійшло у виключну (морську) еко- номічну зону зі швидкістю, що дозволяє (не дозволяє) проводити добувні роботи” наведено у табл. 9. Блок-схема алгоритму А-1.12.1 оці- нки комплексної ситуації КС-1.12.1 показана на рис. 1. Прикладне програмне забезпечення 100 Таблиця 1. Матриця сполучень значень параметрів поодинокого ОК для визначення 1 1 KS r (індекс значення параметрів) Клас ОК Вид ОК Належ- ність ОК  Ступінь мобільн. Швидкість (час) ОК Склад ОК Дії ОК Вид зони Поперед- ження КС першого ступеня  1=n 2=n 3=n   4=n 5=n 6=n 7=n 8=n 9=n КС-1.1 1 - 1, 2  1, 2 2 1 1 2, 3 2 КС-1.2 1 - 1, 2  1, 2 2 1 2 2, 3 2 КС-1.3 1 - 1, 2  1, 2 2 1 3 2, 3 2 КС-1.4 1 - 1, 2  1, 2 2 1 7 2, 3 2 КС-1.5 1 - 1, 2  1, 2 2 1 8 2, 3 2 КС-1.6 2 1, 2, 3 1, 2  1, 2 2 1 1 2, 3 2 КС-1.7 2 1, 2, 3 1, 2  1, 2 2 1 2 2, 3 2 КС-1.8 2 1, 2, 3 1, 2  1, 2 2 1 3 2, 3 2 КС-1.9 2 1, 2, 3 1, 2  1, 2 2 1 7 2, 3 2 КС-1.10 2 1, 2, 3 1, 2  1, 2 2 1 8 2, 3 2 КС-1.11 2 2, 3 1, 2  1, 2 2 1 1 1, 3 2 КС-1.12 2 2, 3 1, 2  1, 2 1, 2 1 2 1, 3 2 КС-1.13 2 2, 3 1, 2  1, 2 1, 2 1 3 1, 3 2 КС-1.14 2 2, 3 1, 2  1, 2 1, 2 1 7 1, 3 2 КС-1.15 2 2, 3 1, 2  1, 2 2 1 8 1, 3 2 Таблиця 2. Перелік можливих КС 1 1 KS для поодинокого ОК згідно з матрицею (табл. 1) Код Комплексна ситуація першого ступеня для поодинокого ОК КС-1.1 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як військовий корабель (свій або чужий), без завчасного попередження наближається (дрейфує) до зони відповідальності (морської ділянки кордону) КС-1.2 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як військовий корабель (свій або чужий), без завчасного попередження увійшов (придрейфував) у зону відповідальності КС-1.3 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як військовий корабель (свій або чужий), без завчасного попередження пересувається (дрейфує) у зоні відповідальності КС-1.4 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як військовий корабель (свій або чужий), без завчасного попередження прямує (дрейфує) із зони відповідальності КС-1.5 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як військовий корабель (свій або чужий), без завчасного попередження вийшов (віддрейфував) із зони відповідальності КС-1.6 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як невійськове судно (своє або чуже), (недобувне, промислове добувне, морська бурова платформа), без завчасного попередження наближається (дрейфує) до зони відповідальності КС-1.7 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як невійськове судно (своє або чуже), (недобувне, промислове добувне, морська бурова платформа), без завчасного попередження увійшло (придрейфувало) у зону КС-1.8 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як невійськове судно (своє або чуже), (недобувне, промислове добувне, морська бурова платформа), без завчасного попередження пересувається (дрейфує) у зоні відповідальності КС-1.9 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як невійськове судно (своє або чуже), (недобувне, промислове добувне, морська бурова платформа), без завчасного попередження прямує (дрейфує) із зони відповідальності КС-1.10 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як невійськове судно (своє або чуже), (недобувне, промислове добувне, морська бурова платформа), без завчасного попередження вийшло (віддрейфувало) із зони відповідальності КС-1.11 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як невійськове судно (своє або чуже), (промислове добувне, морська бурова платформа), без завчасного попередження наближається (дрейфує) до зони відповідальності (виключної морської економічної зони) КС-1.12 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як невійськове судно (своє або чуже), (промислове добувне, морська бурова платформа), без завчасного попередження увійшло (придрейфувало) у зону відповідальності зі швидкістю, що дозволяє або не дозволяє проводити добувні роботи КС-1.13 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як невійськове судно (своє або чуже), (промислове добувне, морська бурова платформа), без завчасного попередження пересувається (дрейфує) у зоні відповідальності зі швидкістю, що дозволяє або не дозволяє проводити добувні роботи КС-1.14 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як невійськове судно (своє або чуже), (промислове добувне, морська бурова платформа), без завчасного попередження прямує (дрейфує) із зони відповідальності зі швидкістю, що дозволяє або не дозволяє проводити добувні роботи КС-1.15 Рухомий (дрейфуючий) ОК, що визначено як невійськове судно (своє або чуже), (промислове добувне, морська бурова платформа), без завчасного попередження вийшло (віддрейфувало) із зони відповідальності Прикладне програмне забезпечення 101 Таблиця 3. Матриця сполучень значень параметрів подвійного ОК для визначення 1 2 KS r (індекс значення параметрів) першого ОК r (індекс значення параметрів) другого ОК Клас ОК Вид ОК Належ- ність ОК Ступінь мобіль- ності Група ОК Дії ОК Час пе- ребу- вання Клас ОК Вид ОК Належ- ність ОК Ступінь мобіль- ності Група ОК КС першого ступеня 1=n 2=n 3=n 4=n 10=n 7=n 5=n 1=n 2=n 3=n 4=n 10=n КС-2.1 1 - 1 1 1, 2 4 1, 2  1, 2 - 1 1, 2, 3 1, 2, 3 КС-2.2 1 - 1 1 1, 2 5 1, 2  1, 2 - 1 1, 2, 3 1, 2, 3 КС-2.3 1 - 1 1 1, 2 6 1, 2  1, 2 - 1 1, 2, 3 1, 2, 3 КС-2.4 2 1, 2, 3 1 1 1, 2 4 1, 2  1, 2 1 1 1, 2, 3 1, 2, 3 КС-2.5 2 1, 2, 3 1 1 1, 2 5 1, 2  1, 2 1 1 1, 2, 3 1, 2, 3 КС-2.6 2 1, 2, 3 1 1 1, 2 6 1, 2  1, 2 1 1 1, 2, 3 1, 2, 3 Таблиця 4. Перелік можливих КС 1 2 KS для подвійного ОК згідно з матрицею (табл. 3) Код  Комплексна ситуація першого ступеня для подвійного ОК КС-2.1  Рухомий ОК, що визначено як військовий корабель, в зоні відповідальності наближається до іншого рухомого, дрейфуючого або нерухомого ОК, військового або невійськового  КС-2.2  Рухомий ОК, що визначено як військовий корабель, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого рухомого, дрейфуючого або нерухомого ОК, військового або ні  КС-2.3 Рухомий ОК, що визначено як військовий корабель, в зоні відповідальності відходить від іншого рухомого, дрейфуючого або нерухомого ОК, військового або невійськового  КС-2.4 Рухомий ОК, що визначено як невійськове судно, в зоні відповідальності наближається до іншого рухомого, дрейфуючого або нерухомого ОК, військового або невійськового   КС-2.5 Рухомий ОК, що визначено як невійськове судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого рухомого, дрейфуючого або нерухомого ОК військового або ні  КС-2.6  Рухомий ОК, що визначено як невійськове судно, в зоні відповідальності відходить від іншого рухомого, дрейфуючого або нерухомого ОК, військового або невійськового  Таблиця 5. Матриця сполучень значень параметрів поодинокого ОК для КС-1.12 Клас ОК Вид ОК Належність ОК Ступінь мобіль- ності Швидкість (час) ОК Склад ОК Дії ОК Вид зони відпові- дальності Поперед- ження від ОК КС другого ступеня 1=n 2=n 3=n 4=n 5=n 6=n 7=n 8=n 9=n КС-1.12.1 2 2 1, 2 1 1, 2 1 2 1 2 КС-1.12.2 2 2 1, 2 1 1, 2 1 2 3 2 КС-1.12.3 2 2 1, 2 2 1, 2 1 2 1 2 КС-1.12.4 2 2 1, 2 2 1, 2 1 2 3 2 КС-1.12.5 2 3 1, 2 1 1, 2 1 2 1 2 КС-1.12.6 2 3 1, 2 1 1, 2 1 2 3 2 КС-1.12.7 2 3 1, 2 2 1, 2 1 2 1 2 КС-1.12.8 2 3 1, 2 2 1, 2 1 2 3 2 Таблиця 6. Перелік можливих КС другого ступеня для КС-1.12 згідно з матрицею (табл. 5) Код Комплексна ситуація другого ступеня КС-1.12.1 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) промислове добувне судно, без завчасного попередження увійшло у В(М)ЕЗ зі швидкістю, що дозволяє (не дозволяє) проводити добувні роботи КС-1.12.2 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) промислове добувне судно, без завчасного попередження увійшло у територіальне море (ТМ) зі швидкістю, що дозволяє (не дозволяє) проводити добувні роботи КС-1.12.3 Дрейфуючий ОК, що визначено як своє (чуже) промислове добувне судно, без завчасного попередження придрейфувало у В(М)ЕЗ зі швидкістю, що дозволяє (не дозволяє) проводити добувні роботи КС-1.12.4 Дрейфуючий ОК, що визначено як своє (чуже) промислове добувне судно, без завчасного попередження увійшло придрейфувало у ТМ зі швидкістю, що дозволяє (не дозволяє) проводити добувні роботи КС-1.12.5 Рухомий ОК, що визначено як своя (чужа) морська бурова платформа, без завчасного попередження увійшла у В(М)ЕЗ зі швидкістю, що дозволяє (не дозволяє) проводити добувні роботи КС-1.12.6 Рухомий ОК, що визначено як своя (чужа) морська бурова платформа, без завчасного попередження увійшло у ТМ зі швидкістю, що дозволяє (не дозволяє) проводити добувні роботи КС-1.12.7 Дрейфуючий ОК, що визначено як своя (чужа) морська бурова платформа, без завчасного попередження придрейфувало В(М)ЕЗ зі швидкістю, що дозволяє (не дозволяє) проводити добувні роботи КС-1.12.8 Дрейфуючий ОК, що визначено як своя (чужа) морська бурова платформа, без завчасного попередження придрейфувало у територіальне море зі швидкістю, що дозволяє (не дозволяє) проводити добувні роботи Прикладне програмне забезпечення 102 Ще один приклад – для подвійного об’єкта контролю. КС першого ступеня (КС-2.5), що є композицією 108-ми ЕС, може бути трансформована у 12 КС дру- гого ступеня (КС-2.5.1, КС2.5.2, …, КС2.5.12), для яких у табл. 7 та 8 наведена матриця сполучень значень параметрів цього об’єкту контролю для визначення КС 2 2 KS та перелік цих КС. Алгоритм оцінки однієї з таких си- туацій – КС-2.5.1: “Рухомий ОК, що визна- чено як невійськове судно, в зоні відпо- відальності деякий час знаходиться у без- посередній близькості до іншого рухомого невійськового ОК” наведено у табл. 10. Блок-схема алгоритму А-2.5.1 для оцінки описаної ситуації показана на рис. 2. Таблиця 7. Матриця сполучень значень параметрів подвійного ОК для КС-2.5 r - індекс значення параметрів для першого ОК r - індекс значення параметрів для другого ОК Клас ОК Вид ОК Належ- ність ОК Ступінь мобіль- ності Група ОК Дії ОК Час пе- ребу- вання Клас ОК Вид ОК Належ- ність ОК Ступінь мобіль- ності Група ОК КС другого ступеня 1=n 2=n 3=n 4=n 10=n 7=n 5=n 1=n 2=n 3=n 4=n 10=n КС-2.5.1 2 1 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 1 1, 2 1 1, 2 КС-2.5.2 2 1 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 1 1, 2 2 1, 2 КС-2.5.3 2 1 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 1 1, 2 3 1, 2 КС-2.5.4 2 1 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 2 1, 2 1 1, 2 КС-2.5.5 2 1 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 2 1, 2 2 1, 2 КС-2.5.6 2 1 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 2 1, 2 3 1, 2 КС-2.5.7 2 2 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 1 1, 2 1 1, 2 КС-2.5.8 2 2 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 1 1, 2 2 1, 2 КС-2.5.9 2 2 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 1 1, 2 3 1, 2 КС-2.5.10 2 2 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 2 1, 2 1 1, 2 КС-2.5.11 2 2 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 2 1, 2 2 1, 2 КС-2.5.12 2 2 1, 2 1 1, 2 5 1, 2  2 2 1, 2 3 1, 2 Таблиця 8. Перелік можливих КС другого ступеня для КС-2.5 згідно з матрицею (табл. 7) Код Комплексна ситуація другого ступеня КС-2.5.1 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове недобувне судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого рухомого невійськового недобувного судна КС-2.5.2 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове недобувне судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого дрейфуючого невійськового недобувного судна КС-2.5.3 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове недобувне судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого нерухомого невійськового недобувного судна КС-2.5.4 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове недобувне судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого рухомого невійськового промислового судна КС-2.5.5 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове недобувне судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого дрейфуючого невійськового промислового судна КС-2.5.6 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове недобувне судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого нерухомого невійськового промислового судна КС-2.5.7 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове промислове судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого рухомого невійськового недобувного судна КС-2.5.8 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове промислове судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого дрейфуючого невійськового недобувного судна КС-2.5.9 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове промислове судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого нерухомого невійськового недобувного судна КС-2.5.10 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове промислове судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого рухомого невійськового промислового судна КС-2.5.11 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове промислове судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого дрейфуючого невійськового промислового судна КС-2.5.12 Рухомий ОК, що визначено як своє (чуже) невійськове промислове судно, в зоні відповідальності деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого нерухомого невійськового промислового судна Прикладне програмне забезпечення 103 Таблиця 9. Алгоритм А-1.12.1 оцінки КС-1.12.1 Крок Алгоритмічна операція 1 Рухомий невійськовий ОК (промислове судно), без завчасного попередження увійшов у виключну (морську) економічну зону 2 Якщо за належністю судно визначено як своє, то перехід до кроку 3, інакше – до кроку 6. 3 Якщо швидкість судна незначна і дозволяє вести тральні або інші добувні роботи, то перехід до кроку 4, інакше – до кроку 5. 4 Судно може вести тральні або інші добувні роботи. Оцінка ситуації – підвищеної уваги. 5 Скоріше за все, судно просто пересікає зону без проведення тральних або інших добувних робіт. Оцінка ситуації – звичайна. 6 Якщо швидкість судна дозволяє вести тральні або інші добувні роботи, то перехід до кроку 7, інакше – до кроку 8. 7 Судно може вести тральні або інші добувні роботи. Оцінка ситуації – критична. 8 Скоріше за все, судно просто пересікає зону без проведення тральних або інших добувних робіт. Оцінка ситуації – підвищеної уваги. Таблиця 10. Алгоритм А-2.5.1 оцінки КС-2.5.1 Крок Алгоритмічна операція 1 Рухомий ОК, що визначено як невійськове судно (1) деякий час знаходиться у безпосередній близькості до іншого рухомого невійськового судна (2) 2 Якщо час перебування судна 1 у безпосередній близькості до судна 2 недостатній для передачі на ходу контрабандних товарів, то перехід до кроку 3, інакше – до кроку 4. 3 Передача контрабандних товарів на ходу за такий час навряд чи можлива. Скоріш за все, це просто маневрування суден. Оцінка ситуації – звичайна. Вихід з алгоритму. 4 Якщо за належністю судно 1 та судно 2 визначені як свої, то перехід до кроку 5; якщо судно 1 визначено як своє, а судно 2 – як чуже, то перехід до кроку 6; якщо судно 1 визначено як чуже, а судно 2 – як своє, то перехід до кроку 7; якщо судно 1 та судно 2 визначені як чужі, то перехід до кроку 8; інакше – перехід до кроку 14. 5 Якщо судно 1 та судно 2 віднесені до групи “A”, то перехід до кроку 9; якщо судно 1 віднесено до групи “A”, а судно 2 – до групи “В”, то перехід до кроку 10; якщо судно 1 віднесено до групи “В”, а судно 2 – до групи “A”, то перехід до кроку 10; якщо судно 1 та судно 2 віднесені до групи “В”, то перехід до кроку 9; інакше – перехід до кроку 14. 6 Якщо судно 1 та судно 2 віднесені до групи “A”, то перехід до кроку 11; якщо судно 1 віднесено до групи “A”, а судно 2 – до групи “В”, то перехід до кроку 12; якщо судно 1 віднесено до групи “В”, а судно 2 – до групи “A”, то перехід до кроку 13; якщо судно 1 та судно 2 віднесені до групи “В”, то перехід до кроку 12; інакше – перехід до кроку 14. 7 Якщо судно 1 та судно 2 віднесені до групи “A”, то перехід до кроку 9; якщо судно 1 віднесено до групи “A”, а судно 2 – до групи “В”, то перехід до кроку 13; якщо судно 1 віднесено до групи “В”, а судно 2 – до групи “A”, то перехід до кроку 12; якщо судно 1 та судно 2 віднесені до групи “В”, то перехід до кроку 12; інакше – перехід до кроку 14. 8 Якщо судно 1 та судно 2 віднесені до групи “A”, то перехід до кроку 9; якщо судно 1 віднесено до групи “A”, а судно 2 – до групи “В”, то перехід до кроку 12; якщо судно 1 віднесено до групи “В”, а судно 2 – до групи “A”, то перехід до кроку 12; якщо судно 1 та судно 2 віднесені до групи “В”, то перехід до кроку 12; інакше – перехід до кроку 14. 9 Передача контрабандних товарів між суднами однієї належності, що віднесені до однієї групи навряд чи необхідна, бо не визначена мета. Скоріш за все, це просто маневрування суден. Оцінка ситуації – звичайна. Вихід з алгоритму. 10 Передача контрабандних товарів між своїми суднами, що віднесені до різних груп цілком можлива. Оцінка ситуації – критична. Вихід з алгоритму. 11 Передача контрабандних товарів між суднами різної належності, що віднесені до однієї групи цілком можлива. Оцінка ситуації – критична. Вихід з алгоритму 12 Ситуація неможлива. У зоні відповідальності не може бути суден, віднесених до групи “В” чужої належності. Необхідно точніше визначити належність суден та групи, до яких вони віднесені. Повернення до кроку 4. 13 Передача контрабандних товарів між суднами різної належності, що віднесені до різних груп, причому своє судно віднесене до групи “В”, цілком можлива. Оцінка ситуації – критична. Вихід з алгоритму. 14 Неможлива умова. Помилка або збій у програмі. Вихід з алгоритму. Прикладне програмне забезпечення 104 Рис. 1. Блок-схема алгоритму А-1.12.1 оцінки ситуації КС-1.12.1 Рис. 2. Блок-схема алгоритму А-2.5.1 оцінки ситуації КС-2.5.1 Початок Крок 2 Час недостатній ? Кінець Крок 1 Так Своє А Ні Крок 3 Крок 4 Свої чи чужі судна 1-го та 2-го ОК ? Своє Чуже Своє Своє Чуже Чуже Чуже Крок 9 Крок 7 Сполучення А і В Крок 8 Сполучення А і В Крок 6 Сполучення А і В Крок 5 Сполучення А і В Інше Крок 13 Крок 10 Крок 11 Крок 12 Інше А В А А А В А А А В А А А В А Крок 14 А В В В А В В В А В А В В В В В Початок Крок 2 Судно своє ? Кінець Крок 1 Так Ні Крок 4 Крок 5 Крок 7 Крок 8 Крок 3 Швидкість тральна? Так Ні Крок 6 Швидкість тральна ? Так Ні Прикладне програмне забезпечення 105 4. Вибір доцільних математичних методів та моделей для рішення задачі оцінки КС Визначимо, до якого класу задач належить досліджувана задача оцінки КС. У відповідності до класифікації Д. Пойа [16] множина проблемних задач може бути розбита на два достатньо загальні класи: клас задач на знаходження та клас задач на доказ. У випадку розгляду задач на зна- ходження, явно задано вихідні дані задачі і не задано шуканого об’єкта. Сутність задач на знаходження полягає у зна- ходженні заздалегідь невідомого об’єкта, який задовольняє умовам задачі. У випадку розгляду задач на доказ, невідомого об’єкта немає (тобто відомі як умови задачі, так і шуканий об’єкт). Вирі- шити задачу на доказ – значить знайти до- каз того, що шуканий об’єкт визначається з умов задачі. Задача оцінки КС безперечно нале- жить до класу задач на знаходження, оскільки в ній явно заданий опис деякої ситуації і необхідно виконати заздалегідь невідому оцінку КС, яка задовольняє тако- му опису. З іншого боку, виходячи з власти- востей задачі оцінки КС (див. табл. 9, 10), можна зробити наступні висновки: - задача формулюється у вербальному вигляді, який є описом знань експерта щодо оцінки конкретної КС; - опис знань експерта включає до свого складу як чіткі, так і нечіткі знання щодо оцінки КС. Дійсно, у вищенаведених алгорит- мах оцінки КС поруч з чіткими викорис- товуються і нечіткі знання, наприклад, “швидкість судна незначна” (див. крок 3 в табл. 9), “час перебування недостатній”, “у безпосередній близькості” (див. крок 2 в табл. 10) тощо. Такі нечіткі знання форма- лізуються за допомогою відповідних лін- гвістичних змінних (“швидкість судна”, “час перебування поруч”, “відстань між суднами”, у якості значень яких виступа- ють такі нечіткі змінні як “мала”, “серед- ня”, “велика”). Відповідно до цього, стає очевид- ним, що для вирішення задачі оцінки КС доцільно використовувати моделі та мето- ди штучного інтелекту. Виходячи з властивостей задачі оцінки КС використовувана модель подан- ня знань має забезпечувати: - подання знань в термінах природної мови; - подання процедурно-декларативних знань; - подання як чітких, так і нечітких знань; - подання семантичних відношень; - подання логічних операцій; - цілісність поданих знань; - можливість об’єднання структур знань. В свою чергу, використовувані ме- тоди обробки знань мають враховувати особливості досліджуваного класу задач. Відомо [17], що для обробки знань щодо рішення задач на знаходження доцільно використовувати метод прямого (“від даних”) виводу. Метод прямого логічного виводу, який необхідно вибрати для обробки знань щодо оцінки КС, має бути: - заснованим на ефективній процедурі виводу; - уніфікованим (тобто бути єдиним мето- дом прямого виводу для обробки поданих знань); - універсальним (тобто повинен дозво- ляти обробляти як чіткі, так і нечіткі про- цедурно-декларативні знання). Всім наведеним вимогам задоволь- няють математичні методи і моделі, запро- поновані в [17]. У відповідності з цим, для подання знань щодо оцінки КС доцільно використовувати логіко-обчислювальну се- мантичну мережу (ЛОС-мережу), а для обробки знань – метод прямого виводу на ЛОС-мережі. 5. Вимоги до інтелектуальної підсистеми оцінки КС Для автоматизації рішення задачі оцінки КС необхідно розробити інтелекту- альну підсистему (ПС) “Аналітик” системи ситуаційного керування охороною зони відповідальності. Виходячи з п. 4 статті, створення ПС “Аналітик” має засновуватись на використанні вибраних математичних методів та моделей (ЛОС-мережі як моделі подання знань та відповідного методу Прикладне програмне забезпечення 106 прямого виводу). У загальному випадку, виходячи з особливостей задачі оцінки КС, ПС “Аналітик” має задовольняти наступним вимогам: • бути інваріантною відносно КС, що розглядаються; • дозволяти обробляти різнорідні знання: як знання, що містяться в нормативно-директивних документах, які регламен-тують оцінку КС, так і експертні зна-ння; • дозволяти обробляти як декларативні, так і процедурні знання про оцінку КС; • дозволяти обробляти як чіткі, так і нечіткі знання про оцінку КС; • дозволяти обробляти локально неповні, локально надлишкові та локально супе-речливі знання; • якість результатів обробки знань має монотонно залежати від повноти БЗ; • забезпечувати автоматичну перевірку логічної несуперечності бази знань (БЗ) та відсутності в ній інших помилок; • мати вбудовані засоби автоматичного об’єднання різних БЗ; • мати уніфікований інтелектуальний інтерфейс, інваріантний відносно КС, що розглядаються: - дозволяти зберігати (завантажува- ти) будь-який фрагмент опису ситуації з можливістю його подальшого форму- вання; - дозволяти змінювати опис ситуації (як за рахунок повернення до будь- якого попереднього етапу опису си- туації, так і за рахунок завантаження раніше збереженого опису). Перелічені вимоги покладено в ос- нову розробки інтелектуальної підсистеми “Аналітик” системи ситуаційного керуван- ня охороною зони відповідальності. Висновки Система ситуаційного керування об’єктами контролю у зоні відповідальнос- ті за рахунок запровадження сучасних ін- формаційних технологій суттєво підвищує ефективність оперативно-службової діяль- ності відповідних підрозділів охорони та контролю таких зон. Використання таких систем дозво- лить упереджувати прояви правопору- шень та своєчасно, цілеспрямовано і узгод- жено проводити оперативні, пошукові та рятувальні заходи. Для цього треба опера- тивно оцінити ситуацію, що складається з об’єктами контролю у зоні відповідаль- ності. Перелік можливих ситуацій у зоні визначається формально шляхом двоступе- невої декомпозиції узагальненої початко- вої ситуації, яка задається значеннями виз- наченого набору параметрів, що описують стан і дії об’єктів контролю. Рівень деком- позиції визначається експертним шляхом, що дозволяє описувати ситуації макси- мально наближені до оперативної обста- новки, яка на практиці може скластися у зоні відповідальності. Аналіз властивостей задачі оцінки КС показує, що для автоматизації її рі- шення доцільно використовувати методи і моделі штучного інтелекту, зокрема, ЛОС- мережу для подання знань про оцінку КС та метод прямого виводу на ЛОС-мережі для обробки поданих знань. На основі вибраних методів і моде- лей необхідно розробити інтелектуальну підсистему “Аналітик” системи ситуацій- ного керування охороною зони відпові- дальності, яка має задовольняти множині відповідних вимог. 1. Агафонов Г.Г. Навчальна програма дисци- пліни "Система захисту організацій та ус- танов" (для бакалаврів). – К.: МАУП, 2006. – 11 с. http://library.iapm.edu.ua/metod/2480 _Sust_zah_org_yst.pdf 2. Сучасні охоронні системи. Спеціалізова- ний довідник про охоронні системи. http://oxpaha.com. ua/t/sxema. 3. Система мониторинга и управления инже- нерными системами зданий и сооружений. http://www. tbk.ru/?page=30.100&parent=30. 4. Інтегрована автоматизована система керу- вання й інтегрована система управління якістю та довкіллям ДК "Укртрансгаз". http://www.ukrtransgas.naftogaz.com/web/utg .nsf/pub_arch_ukr/53145D6CF2CBF268C22 5716 F0032E92C. 5. Гибридная автоматизированная система для удовлетворения основных потребнос- Прикладне програмне забезпечення 107 тей города "Безопасный город". http:// www.alcaxar.com.ua/product/info.php?id=95 &lang=ru. 6. Атюкин А.А., Варкалов А.Г. Система мони- торинга и управления силами и средствами комиссии по чрезвычайным ситуациям и пожарной безопасности субъекта Россий- ской Федерации ("МСР-ТВ. Система/ЧС"). http://www.kbor.sozvezdie.org/ecatalog.php?i razd=1&org=1513&id=1294. 7. Комплексная система мониторинга, дис- петчеризации и безопасности обществен- ного транспорта. http://www.arkan-group.ru/ page.php?page_id=product_gos_ais. 8. Урядова інформаційно-аналітична система з питань надзвичайних ситуацій. – http:// www.kyiv-ity.gov.ua/index.php?id=/rozrobki /uiasns /index. 9. Автоматизированная система единой де- журно-диспетчерской службы. http://www. icl.ru/articles ?id=1.49. 10. Багатосенсорна система розвідки та спо- стереження. – Ізраїль: ELTA System Ltd., 2009. – 41 с. 11. Лукашов И. Биометрия в системах контро- ля и управления доступом: вызовы време- ни и новые возможности // Системы безо- пасности. – http://biometrics.ru/document. asp?group_id=11&nItemID=3500&sSID=3.7 12. Алексеєв В.А., Кузміч А.П., Терещенко В.С. Реєстрація та облік інформації про події в спеціалізованих інформаційно-телекомуні- каційних системах // Проблеми програму- вання. – 2011. – № 1. – С. 49 – 62. 13. Исследование операций. Том 1. Методоло- гические основы и математические мето- ды / Под ред. Дж. Моудера, М. Элмаграби. – М: «Мир», 1981. – 712 с. 14. Закон України “Про Державний кордон України” від 04.11.1991, № 1777-ХIІ. 15. Закон України “Про виключну (морську) економічну зону України” від 16.05.1995, № 162/95-ВР. 16. Пойа Д. Математическое открытие. Реше- ние задач: основные понятия, изучение и преподавание: Пер. с англ. – М.: Наука, 1976. – 448 с. 17. Яловец А.Л. Представление и обработка зна- ний с точки зрения математического модели- рования. Проблемы и решения. – Киев: Наук. думка, 2011. – 360 c. Отримано 10.06.2011 Про авторів: Яловець Андрій Леонідович, доктор технічних наук, заступник директора інституту з наукової роботи, Алексеєв Віктор Анатолійович, кандидат технічних наук, завідуючий відділом, Мостовий Валентин Васильович, кандидат технічних наук, старший науковий співробітник відділу, Терещенко Валерій Савелійович, кандидат технічних наук, старший науковий співробітник відділу. Місце роботи авторів: Інститут програмних систем НАН України. 03187, Київ-187, проспект Академіка Глушкова, 40. Тел. (044) 526 1538 e-mail: yal@isofts.kiev.ua Тел. (044) 526 4228 e-mail: alecseev@isofts.kiev.ua Тел. (044) 526 1457 e-mail: most@d19.isofts.kiev.ua Тел. (044) 526 6191 e-mail: terek@isofts.kiev.ua