DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY

This study focuses on the problem of increasing the efficiency of the use of electric vehicles by developing an optimal system for managing the technical condition of the battery of an electric vehicle. As a tool for optimal control of the technical condition of the electric vehicle, a system with a...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2024
Автори: Sorochynsʹkyy , Y., Bosak , A., Tkachuk , K., Kulbachna, N.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Institute of Renewable Energy National Academy of Sciences of Ukraine 2024
Теми:
Онлайн доступ:https://ve.org.ua/index.php/journal/article/view/469
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Vidnovluvana energetika

Репозитарії

Vidnovluvana energetika
id veorgua-article-469
record_format ojs
spelling veorgua-article-4692024-09-30T11:54:51Z DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY РОЗРОБКА ОПТИМАЛЬНОЇ СИСТЕМИ КЕРУВАННЯ ТЕХНІЧНИМ СТАНОМ АКУМУЛЯТОРА ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ Sorochynsʹkyy , Y. Bosak , A. Tkachuk , K. Kulbachna, N. electric vehicle battery, quadratic controller, charge level, battery parameters, battery technical condition. акумулятор електромобілів, квадратичний регулятор, рівень заряду, параметри батареї, техні-чний стан батареї. This study focuses on the problem of increasing the efficiency of the use of electric vehicles by developing an optimal system for managing the technical condition of the battery of an electric vehicle. As a tool for optimal control of the technical condition of the electric vehicle, a system with a quadratic regulator was developed and a comparison of the LQR regulator with the PI regulator was made. A state space model was used for the developed control system, which made it possible to effectively control the battery, analyze important parameters and make optimal decisions regarding its charging, discharging and balancing. The modeling process in the MATLAB/Simulink environment made it possible to set the battery parameters and compare the temperature, current and voltage parameters using different regulators. As a result of the comparative analysis of the studies, it was found that the LQR-regulator showed better results in terms of temperature stability, current safety, controlled growth of the state of charge and maintenance of stable voltage compared to the PI-regulator. The findings confirm that the use of an LQR regulator more effectively controls battery parameters, helps prevent overheating, reduces the risk of battery damage, and improves the overall safety and performance of the battery. Це дослідження фокусується на проблемі підвищення ефективності використання електричних транспортних засобів за рахунок розробки оптимальної системи керування технічним станом акумулятора електромобіля. Як інструмент оптимального керування технічним станом електромобіля розроблена система з квадратичним регулятором та виконано порівнняня ЛКР-регулятора з ПІ-регулятором. Для розробленої систем управління була використона модель простору станів, що дозволило ефектив­но контролювати батарею, аналізувати важливі параметри та приймати оптимальні рішення щодо її заряджання, розряджання та балансування. Процес моделювання в середовищі MATLAB/Simulink дав змогу встановити параметри батареї та порівняти температурні, струмові й напругові параметри з застосуванням різних регуляторів. Унаслідок порівняльного аналізу досліджень виявлено, що LQR-регулятор показав кращі результати щодо стабільності температури, безпеки струму, контрольованого зростання стану заряду та підтримки стабільної напруги порівняно з ПІ-регулятором. Висновки підтверджують, що використання LQR-регулятора ефективніше контролює параметри батареї, сприяє попередженню перегріву, зменшенню ризику пошкодження батареї та підвищенню загальної безпеки й продуктивності роботи батареї в цілому. Institute of Renewable Energy National Academy of Sciences of Ukraine 2024-09-29 Article Article application/pdf https://ve.org.ua/index.php/journal/article/view/469 10.36296/1819-8058.2024.3(78).46-53 Возобновляемая энергетика; № 3(78) (2024): Scientific and applied Journal renewable energy ; 46-53 Відновлювана енергетика; № 3(78) (2024): Науково-прикладний журнал Відновлювана енергетика; 46-53 Vidnovluvana energetika ; No. 3(78) (2024): Scientific and applied Journal renewable energy ; 46-53 2664-8172 1819-8058 10.36296/1819-8058.2024.3(78) uk https://ve.org.ua/index.php/journal/article/view/469/378 Copyright (c) 2024 Vidnovluvana energetika
institution Vidnovluvana energetika
baseUrl_str
datestamp_date 2024-09-30T11:54:51Z
collection OJS
language Ukrainian
topic electric vehicle battery
quadratic controller
charge level
battery parameters
battery technical condition.
spellingShingle electric vehicle battery
quadratic controller
charge level
battery parameters
battery technical condition.
Sorochynsʹkyy , Y.
Bosak , A.
Tkachuk , K.
Kulbachna, N.
DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY
topic_facet electric vehicle battery
quadratic controller
charge level
battery parameters
battery technical condition.
акумулятор електромобілів
квадратичний регулятор
рівень заряду
параметри батареї
техні-чний стан батареї.
format Article
author Sorochynsʹkyy , Y.
Bosak , A.
Tkachuk , K.
Kulbachna, N.
author_facet Sorochynsʹkyy , Y.
Bosak , A.
Tkachuk , K.
Kulbachna, N.
author_sort Sorochynsʹkyy , Y.
title DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY
title_short DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY
title_full DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY
title_fullStr DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY
title_full_unstemmed DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY
title_sort development of the optimal system of control of the technical condition of the electric car battery
title_alt РОЗРОБКА ОПТИМАЛЬНОЇ СИСТЕМИ КЕРУВАННЯ ТЕХНІЧНИМ СТАНОМ АКУМУЛЯТОРА ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ
description This study focuses on the problem of increasing the efficiency of the use of electric vehicles by developing an optimal system for managing the technical condition of the battery of an electric vehicle. As a tool for optimal control of the technical condition of the electric vehicle, a system with a quadratic regulator was developed and a comparison of the LQR regulator with the PI regulator was made. A state space model was used for the developed control system, which made it possible to effectively control the battery, analyze important parameters and make optimal decisions regarding its charging, discharging and balancing. The modeling process in the MATLAB/Simulink environment made it possible to set the battery parameters and compare the temperature, current and voltage parameters using different regulators. As a result of the comparative analysis of the studies, it was found that the LQR-regulator showed better results in terms of temperature stability, current safety, controlled growth of the state of charge and maintenance of stable voltage compared to the PI-regulator. The findings confirm that the use of an LQR regulator more effectively controls battery parameters, helps prevent overheating, reduces the risk of battery damage, and improves the overall safety and performance of the battery.
publisher Institute of Renewable Energy National Academy of Sciences of Ukraine
publishDate 2024
url https://ve.org.ua/index.php/journal/article/view/469
work_keys_str_mv AT sorochynsʹkyyy developmentoftheoptimalsystemofcontrolofthetechnicalconditionoftheelectriccarbattery
AT bosaka developmentoftheoptimalsystemofcontrolofthetechnicalconditionoftheelectriccarbattery
AT tkachukk developmentoftheoptimalsystemofcontrolofthetechnicalconditionoftheelectriccarbattery
AT kulbachnan developmentoftheoptimalsystemofcontrolofthetechnicalconditionoftheelectriccarbattery
AT sorochynsʹkyyy rozrobkaoptimalʹnoísistemikeruvannâtehníčnimstanomakumulâtoraelektromobílâ
AT bosaka rozrobkaoptimalʹnoísistemikeruvannâtehníčnimstanomakumulâtoraelektromobílâ
AT tkachukk rozrobkaoptimalʹnoísistemikeruvannâtehníčnimstanomakumulâtoraelektromobílâ
AT kulbachnan rozrobkaoptimalʹnoísistemikeruvannâtehníčnimstanomakumulâtoraelektromobílâ
first_indexed 2024-12-15T20:51:49Z
last_indexed 2024-12-15T20:51:49Z
_version_ 1818541110968975360