DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY
This study focuses on the problem of increasing the efficiency of the use of electric vehicles by developing an optimal system for managing the technical condition of the battery of an electric vehicle. As a tool for optimal control of the technical condition of the electric vehicle, a system with a...
Збережено в:
Дата: | 2024 |
---|---|
Автори: | , , , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Institute of Renewable Energy National Academy of Sciences of Ukraine
2024
|
Теми: | |
Онлайн доступ: | https://ve.org.ua/index.php/journal/article/view/469 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Vidnovluvana energetika |
Репозитарії
Vidnovluvana energetikaid |
veorgua-article-469 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
veorgua-article-4692024-09-30T11:54:51Z DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY РОЗРОБКА ОПТИМАЛЬНОЇ СИСТЕМИ КЕРУВАННЯ ТЕХНІЧНИМ СТАНОМ АКУМУЛЯТОРА ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ Sorochynsʹkyy , Y. Bosak , A. Tkachuk , K. Kulbachna, N. electric vehicle battery, quadratic controller, charge level, battery parameters, battery technical condition. акумулятор електромобілів, квадратичний регулятор, рівень заряду, параметри батареї, техні-чний стан батареї. This study focuses on the problem of increasing the efficiency of the use of electric vehicles by developing an optimal system for managing the technical condition of the battery of an electric vehicle. As a tool for optimal control of the technical condition of the electric vehicle, a system with a quadratic regulator was developed and a comparison of the LQR regulator with the PI regulator was made. A state space model was used for the developed control system, which made it possible to effectively control the battery, analyze important parameters and make optimal decisions regarding its charging, discharging and balancing. The modeling process in the MATLAB/Simulink environment made it possible to set the battery parameters and compare the temperature, current and voltage parameters using different regulators. As a result of the comparative analysis of the studies, it was found that the LQR-regulator showed better results in terms of temperature stability, current safety, controlled growth of the state of charge and maintenance of stable voltage compared to the PI-regulator. The findings confirm that the use of an LQR regulator more effectively controls battery parameters, helps prevent overheating, reduces the risk of battery damage, and improves the overall safety and performance of the battery. Це дослідження фокусується на проблемі підвищення ефективності використання електричних транспортних засобів за рахунок розробки оптимальної системи керування технічним станом акумулятора електромобіля. Як інструмент оптимального керування технічним станом електромобіля розроблена система з квадратичним регулятором та виконано порівнняня ЛКР-регулятора з ПІ-регулятором. Для розробленої систем управління була використона модель простору станів, що дозволило ефективно контролювати батарею, аналізувати важливі параметри та приймати оптимальні рішення щодо її заряджання, розряджання та балансування. Процес моделювання в середовищі MATLAB/Simulink дав змогу встановити параметри батареї та порівняти температурні, струмові й напругові параметри з застосуванням різних регуляторів. Унаслідок порівняльного аналізу досліджень виявлено, що LQR-регулятор показав кращі результати щодо стабільності температури, безпеки струму, контрольованого зростання стану заряду та підтримки стабільної напруги порівняно з ПІ-регулятором. Висновки підтверджують, що використання LQR-регулятора ефективніше контролює параметри батареї, сприяє попередженню перегріву, зменшенню ризику пошкодження батареї та підвищенню загальної безпеки й продуктивності роботи батареї в цілому. Institute of Renewable Energy National Academy of Sciences of Ukraine 2024-09-29 Article Article application/pdf https://ve.org.ua/index.php/journal/article/view/469 10.36296/1819-8058.2024.3(78).46-53 Возобновляемая энергетика; № 3(78) (2024): Scientific and applied Journal renewable energy ; 46-53 Відновлювана енергетика; № 3(78) (2024): Науково-прикладний журнал Відновлювана енергетика; 46-53 Vidnovluvana energetika ; No. 3(78) (2024): Scientific and applied Journal renewable energy ; 46-53 2664-8172 1819-8058 10.36296/1819-8058.2024.3(78) uk https://ve.org.ua/index.php/journal/article/view/469/378 Copyright (c) 2024 Vidnovluvana energetika |
institution |
Vidnovluvana energetika |
baseUrl_str |
|
datestamp_date |
2024-09-30T11:54:51Z |
collection |
OJS |
language |
Ukrainian |
topic |
electric vehicle battery quadratic controller charge level battery parameters battery technical condition. |
spellingShingle |
electric vehicle battery quadratic controller charge level battery parameters battery technical condition. Sorochynsʹkyy , Y. Bosak , A. Tkachuk , K. Kulbachna, N. DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY |
topic_facet |
electric vehicle battery quadratic controller charge level battery parameters battery technical condition. акумулятор електромобілів квадратичний регулятор рівень заряду параметри батареї техні-чний стан батареї. |
format |
Article |
author |
Sorochynsʹkyy , Y. Bosak , A. Tkachuk , K. Kulbachna, N. |
author_facet |
Sorochynsʹkyy , Y. Bosak , A. Tkachuk , K. Kulbachna, N. |
author_sort |
Sorochynsʹkyy , Y. |
title |
DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY |
title_short |
DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY |
title_full |
DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY |
title_fullStr |
DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY |
title_full_unstemmed |
DEVELOPMENT OF THE OPTIMAL SYSTEM OF CONTROL OF THE TECHNICAL CONDITION OF THE ELECTRIC CAR BATTERY |
title_sort |
development of the optimal system of control of the technical condition of the electric car battery |
title_alt |
РОЗРОБКА ОПТИМАЛЬНОЇ СИСТЕМИ КЕРУВАННЯ ТЕХНІЧНИМ СТАНОМ АКУМУЛЯТОРА ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ |
description |
This study focuses on the problem of increasing the efficiency of the use of electric vehicles by developing an optimal system for managing the technical condition of the battery of an electric vehicle. As a tool for optimal control of the technical condition of the electric vehicle, a system with a quadratic regulator was developed and a comparison of the LQR regulator with the PI regulator was made. A state space model was used for the developed control system, which made it possible to effectively control the battery, analyze important parameters and make optimal decisions regarding its charging, discharging and balancing. The modeling process in the MATLAB/Simulink environment made it possible to set the battery parameters and compare the temperature, current and voltage parameters using different regulators. As a result of the comparative analysis of the studies, it was found that the LQR-regulator showed better results in terms of temperature stability, current safety, controlled growth of the state of charge and maintenance of stable voltage compared to the PI-regulator. The findings confirm that the use of an LQR regulator more effectively controls battery parameters, helps prevent overheating, reduces the risk of battery damage, and improves the overall safety and performance of the battery. |
publisher |
Institute of Renewable Energy National Academy of Sciences of Ukraine |
publishDate |
2024 |
url |
https://ve.org.ua/index.php/journal/article/view/469 |
work_keys_str_mv |
AT sorochynsʹkyyy developmentoftheoptimalsystemofcontrolofthetechnicalconditionoftheelectriccarbattery AT bosaka developmentoftheoptimalsystemofcontrolofthetechnicalconditionoftheelectriccarbattery AT tkachukk developmentoftheoptimalsystemofcontrolofthetechnicalconditionoftheelectriccarbattery AT kulbachnan developmentoftheoptimalsystemofcontrolofthetechnicalconditionoftheelectriccarbattery AT sorochynsʹkyyy rozrobkaoptimalʹnoísistemikeruvannâtehníčnimstanomakumulâtoraelektromobílâ AT bosaka rozrobkaoptimalʹnoísistemikeruvannâtehníčnimstanomakumulâtoraelektromobílâ AT tkachukk rozrobkaoptimalʹnoísistemikeruvannâtehníčnimstanomakumulâtoraelektromobílâ AT kulbachnan rozrobkaoptimalʹnoísistemikeruvannâtehníčnimstanomakumulâtoraelektromobílâ |
first_indexed |
2024-12-15T20:51:49Z |
last_indexed |
2024-12-15T20:51:49Z |
_version_ |
1818541110968975360 |