Optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle

Introduction. At present, the most important requirement in the field of electrical engineering is the better utilization of electrical power, due to its increasing demand and not-so-increasing availability. A permanent magnet synchronous motor (PMSM) is increasingly gaining popularity in various ho...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автори: Patel, A. N., Doshi, P. J., Mahagoakar, S. C., Panchal, T. H.
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2023
Теми:
Онлайн доступ:http://eie.khpi.edu.ua/article/view/265734
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Electrical Engineering & Electromechanics

Репозитарії

Electrical Engineering & Electromechanics
id eiekhpieduua-article-265734
record_format ojs
institution Electrical Engineering & Electromechanics
collection OJS
language English
topic cogging torque
finite element analysis
interior v-shape web
magnet spread angle
magnet v-angle
permanent magnet synchronous motor
крутний момент зубчатої передачі
аналіз методом скінченних елементів
внутрішнє v-подібне полотно
кут розкриття магніту
v-подібний кут магніту
синхронний двигун із постійними магнітами
spellingShingle cogging torque
finite element analysis
interior v-shape web
magnet spread angle
magnet v-angle
permanent magnet synchronous motor
крутний момент зубчатої передачі
аналіз методом скінченних елементів
внутрішнє v-подібне полотно
кут розкриття магніту
v-подібний кут магніту
синхронний двигун із постійними магнітами
Patel, A. N.
Doshi, P. J.
Mahagoakar, S. C.
Panchal, T. H.
Optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle
topic_facet cogging torque
finite element analysis
interior v-shape web
magnet spread angle
magnet v-angle
permanent magnet synchronous motor
крутний момент зубчатої передачі
аналіз методом скінченних елементів
внутрішнє v-подібне полотно
кут розкриття магніту
v-подібний кут магніту
синхронний двигун із постійними магнітами
format Article
author Patel, A. N.
Doshi, P. J.
Mahagoakar, S. C.
Panchal, T. H.
author_facet Patel, A. N.
Doshi, P. J.
Mahagoakar, S. C.
Panchal, T. H.
author_sort Patel, A. N.
title Optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle
title_short Optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle
title_full Optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle
title_fullStr Optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle
title_full_unstemmed Optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle
title_sort optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle
title_alt Optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle
description Introduction. At present, the most important requirement in the field of electrical engineering is the better utilization of electrical power, due to its increasing demand and not-so-increasing availability. A permanent magnet synchronous motor (PMSM) is increasingly gaining popularity in various household and industrial applications because of its superior performance compared to conventional electrical motors. Purpose. PMSM is designed based on the selection of various design variables and optimized to fulfill the same. Being superiorly advantageous over other motors, PMSM has the major disadvantage of higher cogging torque. Higher cogging torque generates torque ripple in the PMSM motor leading to various problems like vibration, rotor stress, and noisy operation during starting and steady state. The designer should aim to reduce the cogging torque at the design stage itself for overall better performance. Methods. An interior rotor v-shaped web-type PMSM is designed and its performance analysis is carried out using finite element analysis (FEA). Magnet v-angle is optimized with the objective of cogging torque reduction. Performance comparison is carried out between the optimized motor and the initially designed motor with FEA. Novelty. Magnet v-angle analysis is performed on the same keeping all other parameters constant, to obtain minimum cogging torque. The proposed method is practically viable as it does not incur extra costs and manufacturing complexity. Practical value. It is observed that the magnet v-angle is an effective technique in the reduction of cogging torque. Cogging torque is reduced from 0.554 N×m to 0.452 N×m with the application of the magnet v-angle optimization technique.
publisher National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine”
publishDate 2023
url http://eie.khpi.edu.ua/article/view/265734
work_keys_str_mv AT patelan optimizationofcoggingtorqueininteriorpermanentmagnetsynchronousmotorusingoptimummagnetvangle
AT doshipj optimizationofcoggingtorqueininteriorpermanentmagnetsynchronousmotorusingoptimummagnetvangle
AT mahagoakarsc optimizationofcoggingtorqueininteriorpermanentmagnetsynchronousmotorusingoptimummagnetvangle
AT panchalth optimizationofcoggingtorqueininteriorpermanentmagnetsynchronousmotorusingoptimummagnetvangle
first_indexed 2024-06-01T14:40:25Z
last_indexed 2024-06-01T14:40:25Z
_version_ 1800670099330301952
spelling eiekhpieduua-article-2657342023-10-21T17:48:38Z Optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle Optimization of cogging torque in interior permanent magnet synchronous motor using optimum magnet v-angle Patel, A. N. Doshi, P. J. Mahagoakar, S. C. Panchal, T. H. cogging torque finite element analysis interior v-shape web magnet spread angle magnet v-angle permanent magnet synchronous motor крутний момент зубчатої передачі аналіз методом скінченних елементів внутрішнє v-подібне полотно кут розкриття магніту v-подібний кут магніту синхронний двигун із постійними магнітами Introduction. At present, the most important requirement in the field of electrical engineering is the better utilization of electrical power, due to its increasing demand and not-so-increasing availability. A permanent magnet synchronous motor (PMSM) is increasingly gaining popularity in various household and industrial applications because of its superior performance compared to conventional electrical motors. Purpose. PMSM is designed based on the selection of various design variables and optimized to fulfill the same. Being superiorly advantageous over other motors, PMSM has the major disadvantage of higher cogging torque. Higher cogging torque generates torque ripple in the PMSM motor leading to various problems like vibration, rotor stress, and noisy operation during starting and steady state. The designer should aim to reduce the cogging torque at the design stage itself for overall better performance. Methods. An interior rotor v-shaped web-type PMSM is designed and its performance analysis is carried out using finite element analysis (FEA). Magnet v-angle is optimized with the objective of cogging torque reduction. Performance comparison is carried out between the optimized motor and the initially designed motor with FEA. Novelty. Magnet v-angle analysis is performed on the same keeping all other parameters constant, to obtain minimum cogging torque. The proposed method is practically viable as it does not incur extra costs and manufacturing complexity. Practical value. It is observed that the magnet v-angle is an effective technique in the reduction of cogging torque. Cogging torque is reduced from 0.554 N×m to 0.452 N×m with the application of the magnet v-angle optimization technique. Вступ. В даний час найважливішою вимогою в галузі електротехніки є найкраще використання електроенергії через зростаючу потребу в ній і не настільки зростаючу доступність. Синхронний двигун з постійними магнітами (СДПМ) набуває все більшої популярності в різних побутових та промислових застосуваннях завдяки своїм чудовим характеристикам у порівнянні зі звичайними електродвигунами. Мета. СДПМ, спроєктований на основі вибору різних конструктивних змінних та оптимізований для їх виконання. Будучи чудовим у порівнянні з іншими двигунами, СДПМ має головний недолік: вищий крутний момент. Вищий крутний момент викликає пульсації крутного моменту в двигуні з постійними магнітами, що призводить до різних проблем, таких як вібрація, напруга ротора і шумна робота під час запуску і режиму. Проєктувальник повинен прагнути зменшити крутний момент зубчастого колеса на стадії проєктування для підвищення загальної продуктивності. Методи. Розроблено СДПМ з внутрішнім ротором v-подібної форми та стрижневого типу, та аналіз його характеристик виконаний з використанням аналізу методом скінченних елементів (FEA). Кут v-подібного магніту оптимізовано з метою зниження зубчастого моменту. Порівняння продуктивності здійснюється між оптимізованим двигуном та двигуном, спочатку спроєктованим за допомогою FEA. Новизна. Аналіз кута v-подібного магніту виконується таким же чином, зберігаючи решту всіх параметрів постійними, щоб отримати мінімальний зубчастий крутний момент. Запропонований спосіб практично життєздатний, оскільки не вимагає додаткових витрат та складності виготовлення. Практична цінність. Помічено, що v-подібний кут магніту є ефективним способом зниження зубчастого моменту. Зубчастий крутний момент зменшений з 0,554 Н×м до 0,452 Н×м за рахунок застосування методу оптимізації v-подібного кута магніту. National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2023-10-21 Article Article application/pdf http://eie.khpi.edu.ua/article/view/265734 10.20998/2074-272X.2023.6.03 Electrical Engineering & Electromechanics; No. 6 (2023); 16-20 Электротехника и Электромеханика; № 6 (2023); 16-20 Електротехніка і Електромеханіка; № 6 (2023); 16-20 2309-3404 2074-272X en http://eie.khpi.edu.ua/article/view/265734/282035 Copyright (c) 2023 A. N. Patel, P. J. Doshi, S. C. Mahagaokar, T. H. Panchal http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0