Традиційна практика хатнього настінного розпису в сучасному науковому осмисленні та інтерпретації

Починаючи із середини ХІХ ст., хатньому настінному розпису як самобутній традиційній практиці присвячено чимало різноманітних за рівнем осмислення матеріалів. Ці напрацювання частково узагальнено в розвідках другої половини ХХ ст. Відтак багаторічні студії настінного розпису потребували систематизац...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2022
Автор: Студенець, Н.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2022
Назва видання:Народна творчість та етнологія
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203538
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Традиційна практика хатнього настінного розпису в сучасному науковому осмисленні та інтерпретації / Н. Студенець // Народна творчість та етнологія. — 2022. — № 3. — С. 78–85. — Бібліогр.: 36 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Опис
Резюме:Починаючи із середини ХІХ ст., хатньому настінному розпису як самобутній традиційній практиці присвячено чимало різноманітних за рівнем осмислення матеріалів. Ці напрацювання частково узагальнено в розвідках другої половини ХХ ст. Відтак багаторічні студії настінного розпису потребували систематизації, сутнісної переоцінки з відстані часу та реалій постмодерної української культури. У статті проаналізовано культурологічні, етнологічні та мистецтвознавчі дослідження стінописів з кінця 1980‑х років до сьогодення. Виокремлено найхарактерніші аспекти і напрями вивчення цієї художньої практики в працях О. Найдена, В. Кушніра, Н. Зозулі; висвітлено новизну наукової інтерпретації цього явища в розвідках Ю. Смолій, О. Шестакової, Н. Студенець, А. Чуднівець та ін. Розглянуто праці про розписи в окремих регіонах та осередках, зокрема в с. Петриківка Дніпропетровської області. Охарактеризовано новітні концептуальні засади розвідок традиційного народного мистецтва, у тому числі настінного розпису, у таких виданнях Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, як «Історія декоративного мистецтва України», «Історія декоративного мистецтва України : крізь віки» та ін. У розділах колективних монографій відтворено значний емпіричний матеріал, що ґрунтується на поглибленому вивченні збірок, архівних джерел, матеріалів польових досліджень. Опрацьовано, систематизовано, проаналізовано та інтерпретовано твори з найбільших музейних колекцій зразків українського настінного розпису. Репрезентовано також трансформації стінописів у сучасному культурному просторі, виявлено нове трактування цієї художньої практики у творчості митців Вінницької, Хмельницької, Кіровоградської, Херсонської та інших областей України.