Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко

Однією з барокових рис є синтез мистецтв, що прослідковується в курйозній поезії, структура якої увібрала в себе засоби візуалізації. Фігурні вірші – прикметна риса літератури раннього бароко. Спираючись на стійку середньовічну візантійську культурну традицію, ренесансні впливи, поети розпочинали вл...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2025
Автор: Литвин, Л.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 2025
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/205987
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко / Л. Литвин // Сіверянський літопис. — 2025. — № 2. — С. 99-106. — Бібліогр.: 13 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-205987
record_format dspace
fulltext
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Літературознавчі студії
Літературознавчі студії
spellingShingle Літературознавчі студії
Літературознавчі студії
Литвин, Л.
Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко
Сiверянський літопис
description Однією з барокових рис є синтез мистецтв, що прослідковується в курйозній поезії, структура якої увібрала в себе засоби візуалізації. Фігурні вірші – прикметна риса літератури раннього бароко. Спираючись на стійку середньовічну візантійську культурну традицію, ренесансні впливи, поети розпочинали власну практику створення візуальної поезії. Мета статті – дослідити українські ранньобарокові вірші, у яких використано форму азбучного вірша й акровірша як структури, установити їхній зв’язок із гімнографією та латиномовною поезією. Наукова новизна: учинено спробу діахронічного аналізу засобів візуалізації ранньобарокової курйозної поезії в Україні. Уперше виснувано, що в системі жанрів зорової курйозної поезії цього часу найбільше використовувалися алфавітні вірші та акровірші; дослідився зв’язок структури цих різновидів візуальних силабічних віршів із біблійною гімнографічною поезією. Методи дослідження: комплексний підхід до аналізованого матеріалу забезпечений поєднанням інтертекстуального, культурно-історичного, описово-аналітичного й типологічного методів. Висновки: у перебігу діахронічного аналізу засобів візуалізації ранньобарокової курйозної поезії в Україні установлено, що найбільше використовувалися алфавітні вірші й акровірші. Особливості будови віршового рядка молитовного вірша передбачали акцент на початку рядка (букві чи слові). Дослідився зв’язок структури цих різновидів візуальних силабічних віршів із біблійною гімнографічною поезією. На тлі розвитку освіти та книгодрукування формування барокового світовідчуття поетів було спроєктоване на світське життя, у якому використовувалася давня поетична традиція.
format Article
author Литвин, Л.
author_facet Литвин, Л.
author_sort Литвин, Л.
title Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко
title_short Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко
title_full Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко
title_fullStr Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко
title_full_unstemmed Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко
title_sort візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 2025
topic_facet Літературознавчі студії
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/205987
citation_txt Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко / Л. Литвин // Сіверянський літопис. — 2025. — № 2. — С. 99-106. — Бібліогр.: 13 назв. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT litvinl vízualízacíâvukraínsʹkíjkurjozníjpoezíírannʹogobaroko
AT litvinl visualisationinukrainiancuriouspoetryoftheearlybaroque
first_indexed 2025-09-17T03:20:25Z
last_indexed 2025-09-17T03:20:25Z
_version_ 1844167266724216832
spelling irk-123456789-2059872025-08-23T00:07:09Z Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко Visualisation in Ukrainian curious poetry of the Early Baroque Литвин, Л. Літературознавчі студії Однією з барокових рис є синтез мистецтв, що прослідковується в курйозній поезії, структура якої увібрала в себе засоби візуалізації. Фігурні вірші – прикметна риса літератури раннього бароко. Спираючись на стійку середньовічну візантійську культурну традицію, ренесансні впливи, поети розпочинали власну практику створення візуальної поезії. Мета статті – дослідити українські ранньобарокові вірші, у яких використано форму азбучного вірша й акровірша як структури, установити їхній зв’язок із гімнографією та латиномовною поезією. Наукова новизна: учинено спробу діахронічного аналізу засобів візуалізації ранньобарокової курйозної поезії в Україні. Уперше виснувано, що в системі жанрів зорової курйозної поезії цього часу найбільше використовувалися алфавітні вірші та акровірші; дослідився зв’язок структури цих різновидів візуальних силабічних віршів із біблійною гімнографічною поезією. Методи дослідження: комплексний підхід до аналізованого матеріалу забезпечений поєднанням інтертекстуального, культурно-історичного, описово-аналітичного й типологічного методів. Висновки: у перебігу діахронічного аналізу засобів візуалізації ранньобарокової курйозної поезії в Україні установлено, що найбільше використовувалися алфавітні вірші й акровірші. Особливості будови віршового рядка молитовного вірша передбачали акцент на початку рядка (букві чи слові). Дослідився зв’язок структури цих різновидів візуальних силабічних віршів із біблійною гімнографічною поезією. На тлі розвитку освіти та книгодрукування формування барокового світовідчуття поетів було спроєктоване на світське життя, у якому використовувалася давня поетична традиція. One of the distinct baroque features is the synthesis of art, which evidently stems from curious poetry, whose structure involves several means of visualization. Figurative poetry is an outstanding feature of the literature of the early Baroque era. Poets who founded their own practice of creating concrete poetry relied on traditional Byzantine culture as well as the influence of the Renaissance. The purpose of the publication is to examine Ukrainian poetry of the early Baroque era, which used the alphabet poetry form and acrostic as the structure, and trace its relatability to hymnology and poetry in the Latin language. The scientific novelty lies in the efforts of diachronic analysis of means of visualization of curious poetry in its early period in Ukraine. For the first time, it was found that in the system of genres of visual curiosity poetry of this time, alphabetic verses and acrostic verses were most often used; the connection between the structure of these types of visual silabic verses and biblical hymnographic poetry was investigated. Research methods rely on a comprehensive approach to the analyzed material provided with a combination of intertextual, culturally historical, descriptively analytical, and typological methods. The conclusion states that in the course of diachronic analysis of visualization means, the predominant usage of alphabet poetry and acrostics was discovered. The distinct features of the structure of poetic lines of prayer poems provided for the emphasis on the beginning of the line of the poem, a letter or a word. The examination of the relatability of the structure of these types of visually syllabic poems to biblical and hymnographic poetry took place as well. In the context of development, education, and book publishing the formation of the Baroque worldview was aimed at the secular life, which manifested the demand for ancient poetical tradition. 2025 Article Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко / Л. Литвин // Сіверянський літопис. — 2025. — № 2. — С. 99-106. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. 2518-7430 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/205987 821.09.161.2-1]:82.02БАР 10.58407/litopis.250211 uk Сiверянський літопис application/pdf Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України