Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку
Статтю присвячено розробці комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку. Метою дослідження виступає аналіз, узагальнення та удосконалення наявного теоретико-методичного забезпечення маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку. В статті розглянуто осно...
Збережено в:
| Дата: | 2025 |
|---|---|
| Автори: | , , , , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2025
|
| Назва видання: | Економічний вісник Донбасу |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207084 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку / О.В. Євтушок, М.В. Богданова, Ю.В. Демянчик, М.З. Піх, Р.О. Лейзерович // Економічний вісник Донбасу. — 2025. — № 2 (80). — С. 70-77. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207084 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2070842025-09-30T00:09:45Z Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку Development of a Comprehensive Marketing Pricing Strategy in the Minds of a Competitive Market Євтушок, О.В. Богданова, М.В. Демянчик, Ю.В. Піх, М.З. Лейзерович, Р.О. Маркетинг і логістика Статтю присвячено розробці комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку. Метою дослідження виступає аналіз, узагальнення та удосконалення наявного теоретико-методичного забезпечення маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку. В статті розглянуто основні аспекти маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку та мінливого зовнішнього середовища. Представлено комплексний аналіз факторів, які впливають на ціноутворення, таких як попит, конкуренція, витрати та зовнішнє середовище. В дослідженні виявлено, що маркетингове ціноутворення стає критично важливим елементом стратегії підприємств для забезпечення конкурентних переваг та максимізації прибутку в умовах швидко змінюваного ринку. В дослідженні обґрунтовано, що ефективне ціноутворення вимагає адаптації до нових технологій та інновацій, зокрема через використання динамічного ціноутворення, яке дозволяє підприємствам коригувати ціни в реальному часі залежно від змін попиту та ринкових умов. В статті розглянуто сучасні цінові стратегії, зокрема ціноутворення на основі витрат, попиту, конкуренції, цінності та динамічне та пенетраційне ціноутворення, наведено їх переваги та недоліки. В статті обґрунтовано комплексну стратегію маркетингового ціноутворення, яка у порівнянні з існуючими передбачає інтеграцію різноманітних інструментів та методів, що забезпечують узгодженість цінових рішень із загальними стратегічними цілями підприємства. Комплексна стратегія полягає в етапності маркетингового ціноутворення: аналіз ринку та цільової аудиторії, визначення стратегічних цілей ціноутворення, вибір методів ціноутворення, розробка системи знижок та акцій, визначення цінових стратегій для різних продуктів або послуг, моніторинг та коригування цін, а також комунікація цінової політики. Запропонована стратегія дозволить не тільки оптимізувати ціни, а й забезпечити синергію цінових рішень з загальною стратегією підприємства, що дає змогу досягти більш високої ефективності у конкурентній боротьбі. Практична реалізація цієї стратегії дозволить значно підвищити споживчу цінність продуктів і послуг, зміцнити лояльність клієнтів і, в підсумку, покращити фінансові показники підприємства, що дозволить йому ефективно адаптуватися до змінюваного ринкового середовища. This article is dedicated to developing a comprehensive marketing pricing strategy in a competitive market. The research aims to analyze, generalize, and improve the existing theoretical and methodological framework of marketing pricing in a competitive market environment. The article discusses the main aspects of marketing pricing in a competitive market and a changing external environment. It comprehensively analyzes factors influencing pricing, such as demand, competition, costs, and the external environment. The research reveals that marketing pricing has become a critical element of business strategy to ensure competitive advantages and maximize profits in a rapidly changing market. The study substantiates that effective pricing requires adaptation to new technologies and innovations, particularly through dynamic pricing, which allows businesses to adjust prices in real time depending on changes in demand and market conditions. The article examines modern pricing strategies, including cost-based, demand-based, competition-based, value-based, dynamic, and penetration pricing, highlighting their advantages and disadvantages. The article justifies a comprehensive marketing pricing strategy, which, in comparison with existing approaches, integrates various tools and methods that ensure alignment of pricing decisions with the overall strategic goals of the business. The comprehensive strategy involves the following stages of marketing pricing: market and target audience analysis, setting pricing strategy objectives, selecting pricing methods, developing discount and promotion systems, defining pricing strategies for different products or services, monitoring and adjusting prices, and communicating pricing policies. The proposed strategy will optimize prices and ensure synergy between pricing decisions and the overall business strategy, enabling higher effectiveness in competitive rivalry. Implementing this strategy will significantly enhance the consumer value of products and services, strengthen customer loyalty, and ultimately improve the company's financial performance, effectively allowing it to adapt to the changing market environment. 2025 Article Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку / О.В. Євтушок, М.В. Богданова, Ю.В. Демянчик, М.З. Піх, Р.О. Лейзерович // Економічний вісник Донбасу. — 2025. — № 2 (80). — С. 70-77. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. 1817-3772 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207084 005.21:338.5:339.13 https://doi.org/10.12958/1817-3772-2025-2(80)-70-77 uk Економічний вісник Донбасу application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Маркетинг і логістика Маркетинг і логістика |
| spellingShingle |
Маркетинг і логістика Маркетинг і логістика Євтушок, О.В. Богданова, М.В. Демянчик, Ю.В. Піх, М.З. Лейзерович, Р.О. Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку Економічний вісник Донбасу |
| description |
Статтю присвячено розробці комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку. Метою дослідження виступає аналіз, узагальнення та удосконалення наявного теоретико-методичного забезпечення маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку.
В статті розглянуто основні аспекти маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку та мінливого зовнішнього середовища. Представлено комплексний аналіз факторів, які впливають на ціноутворення, таких як попит, конкуренція, витрати та зовнішнє середовище. В дослідженні виявлено, що маркетингове ціноутворення стає критично важливим елементом стратегії підприємств для забезпечення конкурентних переваг та максимізації прибутку в умовах швидко змінюваного ринку. В дослідженні обґрунтовано, що ефективне ціноутворення вимагає адаптації до нових технологій та інновацій, зокрема через використання динамічного ціноутворення, яке дозволяє підприємствам коригувати ціни в реальному часі залежно від змін попиту та ринкових умов. В статті розглянуто сучасні цінові стратегії, зокрема ціноутворення на основі витрат, попиту, конкуренції, цінності та динамічне та пенетраційне ціноутворення, наведено їх переваги та недоліки.
В статті обґрунтовано комплексну стратегію маркетингового ціноутворення, яка у порівнянні з існуючими передбачає інтеграцію різноманітних інструментів та методів, що забезпечують узгодженість цінових рішень із загальними стратегічними цілями підприємства. Комплексна стратегія полягає в етапності маркетингового ціноутворення: аналіз ринку та цільової аудиторії, визначення стратегічних цілей ціноутворення, вибір методів ціноутворення, розробка системи знижок та акцій, визначення цінових стратегій для різних продуктів або послуг, моніторинг та коригування цін, а також комунікація цінової політики. Запропонована стратегія дозволить не тільки оптимізувати ціни, а й забезпечити синергію цінових рішень з загальною стратегією підприємства, що дає змогу досягти більш високої ефективності у конкурентній боротьбі. Практична реалізація цієї стратегії дозволить значно підвищити споживчу цінність продуктів і послуг, зміцнити лояльність клієнтів і, в підсумку, покращити фінансові показники підприємства, що дозволить йому ефективно адаптуватися до змінюваного ринкового середовища. |
| format |
Article |
| author |
Євтушок, О.В. Богданова, М.В. Демянчик, Ю.В. Піх, М.З. Лейзерович, Р.О. |
| author_facet |
Євтушок, О.В. Богданова, М.В. Демянчик, Ю.В. Піх, М.З. Лейзерович, Р.О. |
| author_sort |
Євтушок, О.В. |
| title |
Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку |
| title_short |
Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку |
| title_full |
Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку |
| title_fullStr |
Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку |
| title_full_unstemmed |
Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку |
| title_sort |
розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку |
| publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
| publishDate |
2025 |
| topic_facet |
Маркетинг і логістика |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207084 |
| citation_txt |
Розробка комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку / О.В. Євтушок, М.В. Богданова, Ю.В. Демянчик, М.З. Піх, Р.О. Лейзерович // Економічний вісник Донбасу. — 2025. — № 2 (80). — С. 70-77. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. |
| series |
Економічний вісник Донбасу |
| work_keys_str_mv |
AT êvtušokov rozrobkakompleksnoístrategíímarketingovogocínoutvorennâvumovahkonkurentnogorinku AT bogdanovamv rozrobkakompleksnoístrategíímarketingovogocínoutvorennâvumovahkonkurentnogorinku AT demânčikûv rozrobkakompleksnoístrategíímarketingovogocínoutvorennâvumovahkonkurentnogorinku AT píhmz rozrobkakompleksnoístrategíímarketingovogocínoutvorennâvumovahkonkurentnogorinku AT lejzerovičro rozrobkakompleksnoístrategíímarketingovogocínoutvorennâvumovahkonkurentnogorinku AT êvtušokov developmentofacomprehensivemarketingpricingstrategyinthemindsofacompetitivemarket AT bogdanovamv developmentofacomprehensivemarketingpricingstrategyinthemindsofacompetitivemarket AT demânčikûv developmentofacomprehensivemarketingpricingstrategyinthemindsofacompetitivemarket AT píhmz developmentofacomprehensivemarketingpricingstrategyinthemindsofacompetitivemarket AT lejzerovičro developmentofacomprehensivemarketingpricingstrategyinthemindsofacompetitivemarket |
| first_indexed |
2025-09-30T01:18:37Z |
| last_indexed |
2025-10-01T01:14:35Z |
| _version_ |
1844740122711425024 |
| fulltext |
О. В. Євтушок, М. В. Богданова, Ю. В. Демянчик, М. З. Піх, Р. О. Лейзерович
70
ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025
DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2025-2(80)-70-77
УДК 005.21:338.5:339.13
Ольга Василівна Євтушок,
кандидат економічних наук,
ORCID 0000-0002-8155-7796,
e-mail: olya.evtushok1974@gmail.com,
Марина Валеріївна Богданова,
здобувач третього (освітньо-
наукового) рівня вищої освіти,
ORCID 0009-0004-7139-5633,
e-mail: bogdanovamv18@gmail.com,
Юрій Володимирович Демянчик,
здобувач третього (освітньо-
наукового) рівня вищої освіти,
ORCID 0009-0001-2394-7251,
e-mail: demancikurij44@gmail.com,
Одеський національний технологічний університет,
Марія Зіновіївна Піх,
кандидат економічних наук,
ORCID 0000-0003-4461-0364,
e-mail: red.edit.10@gmail.com,
ВСП «Львівський фаховий коледж харчової
і переробної промисловості НУХТ», м. Львів,
Роман Олегович Лейзерович,
здобувач третього (освітньо-
наукового) рівня вищої освіти,
ORCID 0009-0000-6225-1436,
e-mail: rlejzerovic@gmail.com,
ЗВО «Міжнародний університет бізнесу і права», м. Миколаїв
РОЗРОБКА КОМПЛЕКСНОЇ СТРАТЕГІЇ МАРКЕТИНГОВОГО
ЦІНОУТВОРЕННЯ В УМОВАХ КОНКУРЕНТНОГО РИНКУ
Вступ. За сучасних умов високої конкуренції
на ринку, де підприємства стикаються з постійними
змінами в споживчих вподобаннях, технологічних
новаціях та економічних умовах, питання ефектив-
ного маркетингового ціноутворення набуває особ-
ливої актуальності. Зокрема, розробка комплексної
стратегії маркетингового ціноутворення стає необ-
хідною умовою для досягнення конкурентних пере-
ваг, підвищення ринкової частки та забезпечення
сталого розвитку підприємств. Існуючі методи ціно-
утворення, орієнтовані на короткострокові вигоди,
не завжди можуть задовольнити потреби підприєм-
ства в умовах змінюваного попиту, макроекономіч-
ної нестабільності та зростаючої конкурентної бо-
ротьби. Тому виникає потреба в розробці та впрова-
дженні комплексної стратегії, яка дозволяє не лише
максимально адаптувати ціни до потреб ринку, але
й забезпечити їх ефективне управління у довгостро-
ковій перспективі.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Ве-
лика кількість досліджень присвячена питанням ма-
ркетингового ціноутворення та формування цінових
стратегій. Такі провідні вчені як Б. Алі [7], К. Анк-
вар [7], З. Бараннік [2], І. Буксіна [2], Т. Дядик [9],
Г. Жовтяк [8], І. Окландер [10], Н. Приймак [3],
О. Радченко [1], А. Резніченко [2], О. Савченко [6],
Н. Степаненко [4], О. Сурмай [1], О. Череп [5] та
інші в своїх працях досліджують механізми адапта-
ції ціноутворення до змін зовнішнього середовища
та вплив різних факторів на ефективність цінових
стратегій, включаючи конкурентний тиск, іннова-
ційні тенденції та змінювані потреби споживачів.
Незважаючи на велику кількість досліджень,
досі не розкритими залишаються питання форму-
вання комплексної стратегії маркетингового ціно-
утворення, яка б передбачала адаптацію до швидко
змінюваних ринкових умов, інтеграцію різних мето-
дів ціноутворення для досягнення довгострокової
конкурентоспроможності, визначення найефектив-
© Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2025
© Видавець ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка", 2025
О. В. Євтушок, М. В. Богданова, Ю. В. Демянчик, М. З. Піх, Р. О. Лейзерович
71
Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772
ніших моделей управління цінами з урахуванням
специфіки конкретного сектора ринку та поведінки
споживачів.
Мета статті – аналіз, узагальнення та удоско-
налення наявного теоретико-методичного забезпе-
чення маркетингового ціноутворення в умовах кон-
курентного ринку.
Виклад основного матеріалу дослідження. За
сучасних умов господарювання маркетингове ціно-
утворення стає ключовим елементом стратегії під-
приємства, забезпечуючи досягнення конкурентних
переваг і максимізацію прибутку. Особливо акту-
альним ці питання постають в умовах мінливого
зовнішнього середовища, яке змінює підходи до ці-
ноутворення завдяки використанню адаптивних під-
ходів. Ефективне ціноутворення дозволяє підприєм-
ствам не лише збільшувати доходи, але й формувати
лояльність клієнтів, адаптуючи пропозиції до їх по-
треб та очікувань. Разом із цим сучасне ціноутво-
рення стикається з низкою викликів, таких як підви-
щена прозорість ринкових цін, глобалізація ринків,
зростаюча конкуренція та етичні аспекти ціноутво-
рення [1]. Усе це вимагає від підприємств розробки
інноваційних підходів до формування цінової полі-
тики, яка забезпечить стійке функціонування та
розвиток у мінливому середовищі.
В загальному розуміння маркетингове ціно-
утворення – це процес визначення ціни на продук-
цію або послугу з урахуванням потреб споживачів,
умов ринку, конкурентного середовища та страте-
гічних цілей підприємства. Воно ґрунтується на
принципах маркетингу, спрямованих на створення
споживчої цінності та задоволення попиту.
Маркетингове ціноутворення є основою для
формування ефективних стратегій, що сприяють
підвищенню якості обслуговування клієнтів і ство-
ренню стабільного фінансового фундаменту. Місце
маркетингового ціноутворення в досягненні цілей
підприємства представлено на рис. 1. Ключовими
факторами впливу на маркетингове ціноутворення
виступають попит, пропозиція, конкуренція, ви-
трати та фактори зовнішнього середовища [2-3].
Рис. 1. Місце маркетингового ціноутворення в досягненні цілей підприємства
Складено за [2-3].
Попит визначає залежність ціни від рівня по-
треб і платоспроможності споживачів. Високий по-
пит зазвичай дозволяє підприємству встановлювати
вищі ціни, тоді як низький попит вимагає зниження
цін для стимулювання продажів. Аналіз попиту
також передбачає вивчення сезонності, еластично-
сті та демографічних характеристик цільової ауди-
торії. На ціноутворення впливає наявність аналогів
і альтернативних продуктів на ринку. Якщо конку-
ренція в сегменті висока, підприємству потрібно ре-
МАРКЕТИНГОВЕ
ЦІНОУТВОРЕННЯ
Забезпечення
конкурентоспроможності
на ринку
Максимізація
прибутку
підприємства
Формування довго-
строкової лояльності
споживачів
Адаптація до
ринкових змін
та викликів
ФАКТОРИ ВПЛИВУ
Попит Пропозиція Конкуренція Витрати Фактори зовнішнього
середовища
Короткострокові
тактичні рішення
Довгострокові
стратегічні підходи
О. В. Євтушок, М. В. Богданова, Ю. В. Демянчик, М. З. Піх, Р. О. Лейзерович
72
ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025
тельно балансувати між ціною та якістю, щоб зали-
шатися конкурентоспроможним. Важливим є моні-
торинг нових гравців на ринку та інновацій у про-
дуктах. Аналіз цінових стратегій конкурентів дозво-
ляє підприємству визначити оптимальний рівень
цін. Підприємства можуть використовувати різні
стратегії, важливо також враховувати реакції конку-
рентів на зміни цін. Собівартість виробництва, тра-
нспортування, зберігання та інших операційних ви-
трат значною мірою визначає мінімальний рівень
ціни. Ефективне управління витратами дозволяє
підприємству зберігати конкурентоспроможність і
отримувати прибуток навіть у складних ринкових
умовах. Економічні, політичні, соціальні та техно-
логічні чинники створюють додаткові виклики для
ціноутворення. Зокрема, економічна криза або зрос-
тання інфляції змушують підприємства переглядати
ціни. Соціальні тренди, такі як попит на екологічно
чисті продукти, також впливають на цінову полі-
тику [4]. Технологічні інновації відкривають мож-
ливості для впровадження нових моделей ціноутво-
рення, таких як динамічне ціноутворення.
Маркетингове ціноутворення передбачає ко-
роткострокові тактичні рішення та довгострокові
стратегічні підходи, що впливають на позиціону-
вання бренду. Поряд з цим основними завданнями
маркетингового ціноутворення виступають [5]:
– забезпечення конкурентоспроможності про-
дукту на ринку, що передбачає аналіз ринкових
умов, вивчення конкурентів і врахування потреб ці-
льової аудиторії. Правильно сформована ціна має
забезпечити продукту конкурентні переваги, дозво-
ляючи підприємству залучати нових клієнтів і збері-
гати наявну базу споживачів. Конкурентоспро-
можна ціна сприяє розширенню ринкової частки та
зміцненню позицій бренду;
– максимізація прибутку підприємства, оскіль-
ки завдяки ефективному маркетинговому ціноутво-
ренню підприємство може досягати оптимального
співвідношення між ціною продукту та його собі-
вартістю, враховуючи попит і пропозицію. Це до-
зволяє отримувати стабільний прибуток і забезпечу-
вати фінансову стійкість бізнесу. Важливо знахо-
дити баланс між високою рентабельністю та до-
ступністю для споживачів;
– формування довгострокової лояльності спо-
живачів, тобто маркетингове ціноутворення допо-
магає створювати умови, за яких клієнти відчувають
справедливість ціни відносно якості продукту. Це
сприяє підвищенню рівня задоволеності спожива-
чів, формуванню їх довіри до бренду та зміцненню
відносин на довгострокову перспективу. Лояльні
клієнти частіше рекомендують продукт іншим, що
додатково підвищує прибутковість;
– адаптація до ринкових змін та викликів за-
вдяки гнучкості маркетингового ціноутворення, що
дозволяє підприємству оперативно реагувати на
зміни в ринкових умовах, наприклад, зміну попиту,
появу нових конкурентів, економічні кризи чи тех-
нологічні інновації. Адаптація ціноутворення дозво-
ляє підприємству залишатися актуальним та конку-
рентоспроможним у будь-яких умовах.
Ефективність маркетингового ціноутворення
значною мірою залежить від обраної стратегії. Су-
часні дослідження [6-10] виділяють стратегії марке-
тингового ціноутворення на основі витрат, попиту,
конкуренції, цінності, а також динамічне, психоло-
гічне, пакетне, пенетраційне та преміум-ціноутво-
рення. Кожна із стратегій має свої переваги та недо-
ліки, які слід враховувати під час вибору найопти-
мальнішого підходу (табл. 1).
Таблиця 1
Переваги та недоліки стратегій маркетингового ціноутворення
Стратегія Переваги Недоліки
1 2 3
Ціноутворення на основі витрат простота розрахунків, легкість у
реалізації
недостатній облік споживчих очі-
кувань і конкурентного середо-
вища
Ціноутворення на основі попиту врахування споживчих уподобань,
можливість максимізації прибутку
складність збору та аналізу даних
про попит
Ціноутворення на основі конкуре-
нції
врахування конкурентного середо-
вища, простота адаптації до ринку
залежність від дій конкурентів, мо-
жливий ціновий тиск
Ціноутворення на основі цінності можливість отримання високої
маржі, підвищення сприйняття
якості
складність у формуванні цінності,
обмежене застосування в сегмен-
тах з низькою купівельною спро-
можністю.
Динамічне ціноутворення гнучкість, максимізація доходу за
рахунок оптимізації цін у реаль-
ному часі
висока залежність від технологій,
ризик негативного сприйняття з
боку споживачів
Психологічне ціноутворення стимулювання купівлі, ефектив-
ність у роздрібній торгівлі
обмежений вплив у сегментах з ви-
сокою раціональністю прийняття
рішень
О. В. Євтушок, М. В. Богданова, Ю. В. Демянчик, М. З. Піх, Р. О. Лейзерович
73
Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772
Закінчення табл. 1
1 2 3
Пакетне ціноутворення підвищення середнього чеку,
збільшення продажів супутніх то-
варів
ризик зниження маржі, потреба в
узгодженні продуктів у пакеті
Пенетраційна стратегія ціноутво-
рення
швидке залучення клієнтів, збіль-
шення частки ринку
низький прибуток на початкових
етапах, складність у підвищенні
ціни в майбутньому
Стратегія преміум-ціноутворення формування іміджу, висока маржи-
нальність
обмежений ринок, висока чутли-
вість до змін сприйняття якості
Складено автором за [6-10].
Стратегія ціноутворення на основі витрат пе-
редбачає встановлення ціни шляхом додавання до
собівартості певного рівня націнки. Її основними пе-
ревагами є простота розрахунків і легкість у реаліза-
ції. Однак ця стратегія має недоліки, серед яких не-
достатній облік споживчих очікувань і конкурент-
ного середовища, що може обмежити її ефектив-
ність у динамічних ринкових умовах.
Ціноутворення на основі попиту орієнтується
на готовність споживачів платити за продукт, що до-
зволяє враховувати споживчі уподобання та макси-
мізувати прибуток. Проте складність збору та ана-
лізу даних про попит може стати серйозною пере-
шкодою для реалізації цієї стратегії, особливо в умо-
вах швидко змінюваного ринку.
Стратегія ціноутворення на основі конкуренції
передбачає встановлення ціни залежно від ринкових
цін на аналогічну продукцію. Її перевагами є враху-
вання конкурентного середовища та простота адап-
тації до ринку. Водночас така стратегія залежить від
дій конкурентів і може створювати ризик цінового
тиску.
Ціноутворення за цінністю зосереджується на
сприйнятті споживачами цінності продукту та ши-
роко застосовується у преміум-сегменті [9]. Вона
дозволяє отримувати високу маржу та підвищувати
сприйняття якості продукту, але складність форму-
вання цінності та обмеження у сегментах з низькою
купівельною спроможністю можуть стати її суттє-
вими недоліками.
Динамічне ціноутворення передбачає гнучку
зміну цін залежно від попиту, часу, місця чи інших
факторів, використовуючи сучасні технології, зо-
крема великі дані та штучний інтелект [10]. Ця стра-
тегія забезпечує гнучкість і можливість максимізації
доходу за рахунок оптимізації цін у реальному часі.
Однак висока залежність від технологій та ризик не-
гативного сприйняття з боку споживачів можуть об-
межити її використання.
Психологічне ціноутворення враховує психо-
логічні аспекти сприйняття ціни споживачами, на-
приклад, ціни які закінчуються на «9» сприйма-
ються суттєво нижчими. Ця стратегія ефективна у
роздрібній торгівлі та стимулює купівлю. Проте її
вплив обмежений у сегментах, де рішення прийма-
ються більш раціонально.
Пакетне ціноутворення пропонує комбінацію
продуктів за вигіднішою ціною, ніж якщо купувати
кожен окремо. Такий підхід допомагає збільшити
обсяги продажів і стимулює попит на пов’язані то-
вари. Проте ризик зниження маржі та необхідність
узгодження продуктів у пакеті можуть обмежити
ефективність цієї стратегії.
Пенетраційна стратегія спрямована на встанов-
лення низької початкової ціни для швидкого завою-
вання ринку. Це дозволяє швидко залучити клієнтів
і збільшити частку ринку. Але низький прибуток на
початкових етапах і складність у подальшому підви-
щенні ціни є суттєвими недоліками.
Стратегія преміум-ціноутворення передбачає
встановлення високої ціни для підкреслення
ексклюзивності та якості продукту. Вона формує
імідж бренду та забезпечує високу маржинальність.
Проте обмежений ринок і висока чутливість до змін
сприйняття якості можуть стати проблемами.
Вибір стратегії маркетингового ціноутворення
залежить від цілей підприємства, особливостей
ринку, конкурентного середовища та потреб спожи-
вачів. Комплексний підхід, що поєднує декілька
стратегій, дозволяє забезпечити максимальну ефек-
тивність ціноутворення (рис. 2).
Комплексна стратегія маркетингового ціно-
утворення передбачає всебічний підхід, орієнту-
ючись на ефективне управління цінами через аналіз
ринкових умов, потреб споживачів та конкурент-
ного середовища. Перш за все проводиться ретель-
ний аналіз ринку та цільової аудиторії. Дослідження
ринку передбачає оцінку ринкових умов, тенденцій
попиту, діяльності конкурентів та існуючих бар'єрів
для входу на ринок. Це дозволяє зрозуміти основні
напрямки розвитку ринку та знайти можливості для
використання ціноутворення як інструменту для до-
сягнення стратегічних цілей. Сегментація аудиторії
передбачає визначення основних цільових груп спо-
живачів, їх потреб, очікувань та платоспроможності.
Вивчення цінових орієнтирів на ринку, особливо в
конкурентному середовищі, дозволяє отримати ін-
формацію про рівень цін на подібні продукти та по-
слуги, що дає змогу коригувати цінові стратегії від-
повідно до конкурентних умов.
Наступним кроком є визначення стратегічних
цілей ціноутворення. Однією з основних цілей є
О. В. Євтушок, М. В. Богданова, Ю. В. Демянчик, М. З. Піх, Р. О. Лейзерович
74
ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025
максимізація прибутку через оцінку еластичності
попиту, що дає змогу визначити оптимальні ціни
для максимального доходу. Інша стратегія полягає в
проникненні на ринок, для чого встановлюються
низькі ціни на нові продукти, з метою привернути
увагу клієнтів і завоювати ринок. Утримання ринко-
вої частки вимагає встановлення таких цін, які бу-
дуть забезпечувати конкурентоспроможність, зо-
крема через адаптацію до змін ринкових умов.
Рис. 2. Комплексна стратегія маркетингового ціноутворення
Авторська розробка.
Вибір методів ціноутворення є наступним еле-
ментом стратегії. Ключовими методами ціноутво-
рення виступають: вартісно-орієнтоване ціно-
утворення (передбачає встановлення ціни на основі
витрат на виробництво та доданої вартості), ціно-
утворення на основі споживчої цінності (ціна фор-
мується з урахуванням того, яку цінність споживачі
приписують продукту), конкурентне ціноутворення
(передбачає встановлення ціни на рівні з конкурен-
тами або трохи нижчою), динамічне ціноутворення
(дозволяє коригувати ціну в залежності від змін по-
питу, сезонності та інших зовнішніх факторів).
Розробка програми знижок та акцій є важливим
аспектом для стимулювання попиту та залучення
нових клієнтів. Знижки для стимулювання продажів
можуть бути застосовані для нових або старих това-
рів, що дає змогу збільшити обсяги продажу на пев-
них етапах життєвого циклу продукту. Система ло-
яльності для постійних клієнтів, що включає бонуси
або спеціальні пропозиції для тих, хто робить пов-
торні покупки, допомагає зберегти клієнтів. Акції та
спеціальні пропозиції, як пакетні пропозиції або бо-
нуси, можуть допомогти залучити нових споживачів
та стимулювати продаж пов'язаних продуктів.
Комплексний підхід до ціноутворення
Аналіз ринку та цільової
аудиторії
Дослідження ринку, сегментація аудиторії, вивчення
цінових орієнтирів
Визначення стратегічних
цілей ціноутворення
Максимізація прибутку, проникнення на ринок, утри-
мання ринкової частки
Вибір методів
ціноутворення
Вартісно-орієнтоване ціноутворення, ціноутворення
на основі споживчої цінності, конкурентне ціноутво-
рення, динамічне ціноутворення
Розробка стратегії знижок
та акцій
Знижки для стимулювання продажів, система лояль-
ності, акції та спеціальні пропозиції
Визначення цінових стра-
тегій для різних продуктів
та послуг
Преміум ціноутворення, економічне ціноутворення,
диференційовані ціни
Моніторинг
та коригування цін Аналіз ефективності, гнучкість ціноутворення
Комунікація цінової
політики Прозорість ціноутворення, маркетингові комунікації
Ефективна стратегія маркетингового ціноутворення
О. В. Євтушок, М. В. Богданова, Ю. В. Демянчик, М. З. Піх, Р. О. Лейзерович
75
Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772
Ключовим моментом є визначення цінових
стратегій для різних продуктів чи послуг. Преміум
ціноутворення передбачає встановлення високої
ціни для товарів або послуг високої якості, що під-
креслює ексклюзивність і престиж продукту. Для
більш широкої аудиторії застосовується економічне
ціноутворення, яке пропонує доступні за ціною про-
дукти з хорошим співвідношенням ціни та якості.
Диференційовані ціни дозволяють встановлювати
різні ціни для різних сегментів ринку, що дозволяє
максимізувати дохід, враховуючи специфіку кож-
ного сегмента.
Моніторинг та коригування цін є необхідним
заходом в маркетингового ціноутворення процесі
ціноутворення, адже постійний аналіз ефективності
стратегії за фінансовими показниками, рівнем про-
дажів та задоволеністю клієнтів дозволяє вчасно ви-
являти проблеми та коригувати цінову політику.
Гнучкість ціноутворення передбачає регулярне ко-
ригування цін залежно від змін на ринку та потреб
споживачів, щоб забезпечити відповідність цінової
стратегії поточним умовам.
Заключним елементом комплексної стратегії є
комунікація цінової політики. Прозорість ціноутво-
рення є необхідною умовою для підтримки довіри
споживачів, тому ціни та знижки повинні бути чітко
обґрунтовані та зрозумілі для клієнтів. Ефективні
маркетингові комунікації через рекламу, PR та інші
канали дозволяють донести до споживачів інформа-
цію про цінову політику та стимулювати продажі.
Таким чином, комплексна стратегія маркетин-
гового ціноутворення передбачає різнобічний під-
хід, що враховує внутрішні та зовнішні фактори, та
дозволяє не лише максимізувати прибутки, але й
створити конкурентні переваги на ринку, підтриму-
ючи високий рівень задоволення споживачів.
Висновки. Маркетингове ціноутворення є важ-
ливим інструментом для досягнення стратегічних
цілей підприємства в умовах сучасної цифрової еко-
номіки. Воно допомагає забезпечити конкуренто-
спроможність продукту, максимізувати прибуток
і створити лояльність клієнтів. Враховуючи вплив
попиту, пропозиції, конкуренції та зовнішніх факто-
рів, підприємства повинні використовувати гнучкі й
інноваційні стратегії ціноутворення для адаптації до
змінюваного ринку. Правильний вибір стратегії ці-
ноутворення дозволяє ефективно управляти цінами,
покращуючи позиціонування бренду та забезпечу-
ючи стабільне фінансове становище. Запропонована
в статті комплексна стратегія маркетингового ціно-
утворення у порівнянні з існуючими, які орієнту-
ються на окремі елементи ціноутворення, включає
інтеграцію різноманітних інструментів та методів,
що забезпечують узгодженість цінових рішень із за-
гальними стратегічними цілями підприємства. Її
практичне застосування дозволить не лише оптимі-
зувати рівень цін, а й максимізувати споживчу цін-
ність, підвищуючи лояльність клієнтів та зміцню-
ючи конкурентні позиції на ринку.
Література
1. Радченко О. П., Сурмай О. О. Удосконалення механізмів ціноутворення на продукцію аграрних підприємств. Ринкова
економіка: сучасна теорія і практика управління. 2019. Том 18. Вип. 1 (41). DOI: https://doi.org/10.18524/2413-
9998/2019.1(41).173515.
2. Бараник З. П., Буксіна І. В., Резніченко А. О., Тітов В. В., Артеменко А. І. Маркетингове ціноутворення на продукцію
як елемент конкурентоспроможності підприємств. Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку. 2023. № 30. С. 89-97.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Piir_2023_30_10.
3. Приймак Н. С., Барабанова В. В., Ніконенко Б. Ю. Особливості маркетингового ціноутворення в сучасних умовах
ведення бізнесу. Торгівля і ринок України. 2023. №1(53). С. 100-107. DOI: https://doi.org/10.33274/2079-4762-2023-53-1-100-
107.
4. Степаненко Н., Волкова І. Моделювання споживацької поведінки в контексті формування лояльності цільової ауди-
торії. Економіка та суспільство. 2020. Вип. 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-42.
5. Череп О. Г., Коцеруба А. В. Маркетингове ціноутворення в умовах вільного ринку. Вісник Хмельницького національ-
ного університету. 2021. № 292. С. 140-144. DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-292-2-23.
6. Савченко О., Греков М. Ціни та процес ціноутворення: теоретичний аспект. Development Service Industry Management.
2024. Вип. 2, С. 70–74. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2024-6(11).
7. Ali B., Anwar K. Marketing Strategy: Pricing strategies and its influence on consumer purchasing decision. International
Journal of Rural Development, Environment and Health Research. 2021. Vol. 5. DOI: https://doi.org/10.22161/ijreh.5.2.4.
8. Жовтяк Г. А., Серьогіна Д. О. Теоретико-методичні підходи до ціноутворення у системі маркетингу. Східна Європа:
економіка, бізнес та управління. 2022. № 34. С. 83-86. DOI: https://doi.org.10.32782/easterneurope.34-14.
9. Дядик Т. В., Даниленко В. І. Стратегії та тактики психології маркетингової цінової політики. Стратегії та тактики
психології маркетингової цінової політики. Інфраструктура ринку. 2023. № 70. С. 83-88. DOI: https://doi.org/10.32782/
infrastruct70-15.
10. Окландер І. М. Динамічне ціноутворення – прогресивна тенденція цифрового маркетингу. Проблеми системного
підходу в економіці. 2023. № 1 (90). С. 37-43.
11. Гуцалюк О. М. Проблеми використання управлінських технологій промисловими підприємствами України. Матері-
али Міжнародної науково-практичної конференції «Пріоритети розвитку підприємств у ХХІ столітті» (Кіровоград, 21-
22 квітня 2011 р.). Кіровоград : КОД, 2011. Ч. І. С. 145–146.
12. Гуцалюк О. М. Концептуальні засади забезпечення економічної безпеки корпоративних інтеграційних процесів.
Проблеми економіки. 2016. № 3. С. 144–152.
13. Гуцалюк О. М., Наволокіна А. С. Оцінка конкурентоспроможності галузі вищої медичної освіти та її закладів в контексті
економічної взаємодії. Ефективна економіка. 2018. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7085.
О. В. Євтушок, М. В. Богданова, Ю. В. Демянчик, М. З. Піх, Р. О. Лейзерович
76
ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025
14. Гуцалюк О. М., Бондар Ю.А. Методи регулювання та оптимізації витрат виробництва продукції агросектору в сис-
темі управлінського обліку малого і середнього бізнесу. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного
університету нафти і газу. Серія: Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості. 2020. № 2 (22). С. 51-59.
DOI: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2020-2(22)-51-59.
15. Гуцалюк О. М., Срібний О. М. Порівняльний аналіз інтеграції сфер діяльності та виробничих процесів при різних
формах об’єднання підприємств. Матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції «Конкурентоспроможна мо-
дель інноваційного розвитку економіки України» (м. Кропивницький, 21 квітня 2021 р.). Кропивницький : ЦНТУ, 2021. С. 109-
111.
References
1. Radchenko, O. P., & Surmai, O. O. (2019). Udoskonalennia mekhanizmiv tsinoutvorennia na produktsiiu ahrarnykh
pidpryiemstv [Improvement of pricing mechanisms for agricultural enterprises' products]. Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i
praktyka upravlinnia – Market economy: modern theory and practice of management, Vol. 18, no. 1(41). DOI:
https://doi.org/10.18524/2413-9998/2019.1(41).173515 [in Ukrainian].
2. Baranyk, Z. P., Buksina, I. V., Reznichenko, A. O., Titov, V. V., & Artemenko, A. I. (2023). Marketynhove tsinoutvorennia
na produktsiiu yak element konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Marketing pricing for products as an element of enterprise
competitiveness]. Problemy innovatsiino-investytsiinoho rozvytku – Problems of innovation and investment development, 30, рр. 89–
97. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Piir_2023_30_10 [in Ukrainian].
3. Pryimak, N. S., Barabanova, V. V., & Nikonenko, B. Yu. (2023). Osoblyvosti marketynhovoho tsinoutvorennia v suchasnykh
umovakh vedennia biznesu [Peculiarities of marketing pricing in modern business conditions]. Torhivlia i rynok Ukrainy – Trade and
market of Ukraine, no. 1(53), pp. 100–107. DOI: https://doi.org/10.33274/2079-4762-2023-53-1-100-107 [in Ukrainian].
4. Stepanenko, N., & Volkova, I. (2020). Modeliuvannia spozhyvatskoi povedinky v konteksti formuvannia loialnosti tsilovoi
audytorii [Modeling consumer behavior in the context of building target audience loyalty]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and
society, 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-42 [in Ukrainian].
5. Cherep, O. H., Kotseruba, A. V. (2021). Marketynhove tsinoutvorennia v umovakh vilnoho rynku [Marketing pricing in a free
market]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu – Herald of Khmelnytskyi National University, no. 292, pp. 140–144. DOI:
https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-292-2-23 [in Ukrainian].
6. Savchenko, O., Hrekov, M. (2024). Tsiny ta protses tsinoutvorennia: teoretychnyi aspekt [Prices and pricing process:
theoretical aspect]. Development Service Industry Management, no. 2, pp. 70–74. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2024-6(11) [in
Ukrainian].
7. Ali, B., Anwar, K. (2021). Marketing strategy: Pricing strategies and its influence on consumer purchasing decision.
International Journal of Rural Development, Environment and Health Research, vol. 5. DOI: https://doi.org/10.22161/ijreh.5.2.4.
8. Zhovtiak, H. A., Seriohina, D. O. (2022). Teoretyko-metodychni pidkhody do tsinoutvorennia u systemi marketynhu
[Theoretical and methodological approaches to pricing in the marketing system]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia
– Eastern Europe: Economy, Business and Governance, no. 34, pp. 83–86. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.34-14 [in
Ukrainian].
9. Diadyk, T. V., Danylenko, V. I. (2023). Stratehii ta taktyky psykholohii marketynhovoi tsinovoi polityky [Strategies and tactics
of psychology of marketing pricing policy]. Infrastruktura rynku – Market Infrastructure, vol. 70, pp. 1–5. DOI:
https://doi.org/10.32782/infrastruct70-15 [in Ukrainian].
10. Oklander, I. М. (2023). Dynamichne tsinoutvorennia – prohresyvna tendentsiia tsyfrovoho marketynhu [Dynamic pricing –
a progressive trend in digital marketing]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi – Problems of Systemic Approach in the
Economy, no. 1 [in Ukrainian].
11. Hutsaliuk, O. M. (2011). Problemy vykorystannia upravlinskykh tekhnolohii promyslovymy pidpryiemstvamy Ukrainy
[Problems of using management technologies by industrial enterprises of Ukraine]. Priorytety rozvytku pidpryiemstv u KhKhI stolitti
[Priorities of Enterprise Development in the 21st Century]: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. (Ch. I,
pp. 145-146). Kirovohrad, KOD [in Ukrainian].
12. Hutsaliuk, O. M. (2016). Kontseptualni zasady zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky korporatyvnykh intehratsiinykh
protsesiv [Conceptual principles of ensuring economic security of corporate integration processes]. Problemy ekonomiky – Problems
of the economy, 3, рр. 144-152 [in Ukrainian].
13. Hutsaliuk, O. M., Navolokina, A. S. (2018). Otsinka konkurentospromozhnosti haluzi vyshchoyi medychnoyi osvity ta yiyi
zakladiv v konteksti ekonomichnoyi vzayemodiyi [Evaluation of the competitiveness of the field of higher medical education and its
institutions in the context of economic interaction]. Efektyvna ekonomika, 5. Retrieved from http://www.econ-
omy.nayka.com.ua/?op=1&z=7085 [in Ukrainian].
14. Hutsaliuk, O. М., Bondar, Іu. А. (2020). Metody rehuliuvannia ta optymizatsii vytrat vyrobnytstva produktsii ahrosektoru v
systemi upravlinskoho obliku maloho i serednoho biznesu [Methods of regulation and optimization of production costs of agricultural
sector in the system of management accounting of small and medium business]. Naukovyi visnyk Ivano-Frankivskoho natsionalnoho
tekhnichnoho universytetu nafty ta hazu – Naukovyy visnyk Ivano-Frankivsʹkoho natsionalʹnoho tekhnichnoho universytetu nafty ta
hazu, 2 (22), рр. 51-59. DOI: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2020-2(22)-51-59 [in Ukrainian].
15. Hutsaliuk, O. M., Sribnyi, O. M. (2021). Porivnialnyi analiz intehratsii sfer diialnosti ta vyrobnychykh protsesiv pry riznykh
formakh obiednannia pidpryiemstv [Comparative analysis of the integration of spheres of activity and production processes in different
forms of enterprise unification]. Konkurentospromozhna model innovatsiinoho rozvytku ekonomiky Ukrainy [Competitive Model of
Innovative Development of the Economy of Ukraine]: Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference. (рр.
109-111). Kropyvnytskyi, TsNTU [in Ukrainian].
Євтушок О. В., Богданова М. В., Демянчик Ю. В., Піх М. З., Лейзерович Р. О. Розробка комплексної стратегії
маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку
Статтю присвячено розробці комплексної стратегії маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку. Ме-
тою дослідження виступає аналіз, узагальнення та удосконалення наявного теоретико-методичного забезпечення маркетин-
гового ціноутворення в умовах конкурентного ринку.
О. В. Євтушок, М. В. Богданова, Ю. В. Демянчик, М. З. Піх, Р. О. Лейзерович
77
Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772
В статті розглянуто основні аспекти маркетингового ціноутворення в умовах конкурентного ринку та мінливого зов-
нішнього середовища. Представлено комплексний аналіз факторів, які впливають на ціноутворення, таких як попит, конку-
ренція, витрати та зовнішнє середовище. В дослідженні виявлено, що маркетингове ціноутворення стає критично важливим
елементом стратегії підприємств для забезпечення конкурентних переваг та максимізації прибутку в умовах швидко зміню-
ваного ринку. В дослідженні обґрунтовано, що ефективне ціноутворення вимагає адаптації до нових технологій та інновацій,
зокрема через використання динамічного ціноутворення, яке дозволяє підприємствам коригувати ціни в реальному часі за-
лежно від змін попиту та ринкових умов. В статті розглянуто сучасні цінові стратегії, зокрема ціноутворення на основі витрат,
попиту, конкуренції, цінності та динамічне та пенетраційне ціноутворення, наведено їх переваги та недоліки.
В статті обґрунтовано комплексну стратегію маркетингового ціноутворення, яка у порівнянні з існуючими передбачає
інтеграцію різноманітних інструментів та методів, що забезпечують узгодженість цінових рішень із загальними стратегіч-
ними цілями підприємства. Комплексна стратегія полягає в етапності маркетингового ціноутворення: аналіз ринку та цільової
аудиторії, визначення стратегічних цілей ціноутворення, вибір методів ціноутворення, розробка системи знижок та акцій,
визначення цінових стратегій для різних продуктів або послуг, моніторинг та коригування цін, а також комунікація цінової
політики. Запропонована стратегія дозволить не тільки оптимізувати ціни, а й забезпечити синергію цінових рішень з загаль-
ною стратегією підприємства, що дає змогу досягти більш високої ефективності у конкурентній боротьбі. Практична реаліза-
ція цієї стратегії дозволить значно підвищити споживчу цінність продуктів і послуг, зміцнити лояльність клієнтів і, в під-
сумку, покращити фінансові показники підприємства, що дозволить йому ефективно адаптуватися до змінюваного ринкового
середовища.
Ключові слова: ціноутворення, маркетингове ціноутворення, адаптація цінової стратегії, комплексна стратегія марке-
тингового ціноутворення, конкурентний ринок.
Еvtushok O., Bohdanova M., Demyanchyk Yu., Pikh M., Leyzerovych R. Development of a Comprehensive Marketing
Pricing Strategy in the Minds of a Competitive Market
This article is dedicated to developing a comprehensive marketing pricing strategy in a competitive market. The research aims
to analyze, generalize, and improve the existing theoretical and methodological framework of marketing pricing in a competitive market
environment.
The article discusses the main aspects of marketing pricing in a competitive market and a changing external environment. It
comprehensively analyzes factors influencing pricing, such as demand, competition, costs, and the external environment. The research
reveals that marketing pricing has become a critical element of business strategy to ensure competitive advantages and maximize profits
in a rapidly changing market. The study substantiates that effective pricing requires adaptation to new technologies and innovations,
particularly through dynamic pricing, which allows businesses to adjust prices in real time depending on changes in demand and market
conditions. The article examines modern pricing strategies, including cost-based, demand-based, competition-based, value-based, dy-
namic, and penetration pricing, highlighting their advantages and disadvantages.
The article justifies a comprehensive marketing pricing strategy, which, in comparison with existing approaches, integrates
various tools and methods that ensure alignment of pricing decisions with the overall strategic goals of the business. The comprehensive
strategy involves the following stages of marketing pricing: market and target audience analysis, setting pricing strategy objectives,
selecting pricing methods, developing discount and promotion systems, defining pricing strategies for different products or services,
monitoring and adjusting prices, and communicating pricing policies. The proposed strategy will optimize prices and ensure synergy
between pricing decisions and the overall business strategy, enabling higher effectiveness in competitive rivalry. Implementing this
strategy will significantly enhance the consumer value of products and services, strengthen customer loyalty, and ultimately improve
the company's financial performance, effectively allowing it to adapt to the changing market environment.
Keywords: pricing, marketing pricing, adaptation of pricing strategy, comprehensive marketing pricing strategy, competitive
market.
Стаття надійшла до редакції 17.04.2025
Рецензовано: 07.05.2025
|