Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані

У пропонованій статті «Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані» Н. Супрун-Яремко на базі збирацької, транскрипційної та студійної роботи визначає ознаки національної константи в українсько-кубанській традиційній народній пісенності, що від 1792 року залишається най...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2007
1. Verfasser: Супрун-Яремко, Н.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Schriftenreihe:Матеріали до української етнології
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207119
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані / Н. Супрун-Яремко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 139-143. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207119
record_format dspace
spelling irk-123456789-2071192025-09-30T00:03:08Z Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані Супрун-Яремко, Н. Етнологія У пропонованій статті «Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані» Н. Супрун-Яремко на базі збирацької, транскрипційної та студійної роботи визначає ознаки національної константи в українсько-кубанській традиційній народній пісенності, що від 1792 року залишається найяскравішим засобом національного самовираження, а також у збережених топонімах старокозацьких кубанських станиць і міст та в антропонімах, носіями яких є виконавці записаних пісень. 2007 Article Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані / Н. Супрун-Яремко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 139-143. — Бібліогр.: 9 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207119 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Супрун-Яремко, Н.
Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані
Матеріали до української етнології
description У пропонованій статті «Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані» Н. Супрун-Яремко на базі збирацької, транскрипційної та студійної роботи визначає ознаки національної константи в українсько-кубанській традиційній народній пісенності, що від 1792 року залишається найяскравішим засобом національного самовираження, а також у збережених топонімах старокозацьких кубанських станиць і міст та в антропонімах, носіями яких є виконавці записаних пісень.
format Article
author Супрун-Яремко, Н.
author_facet Супрун-Яремко, Н.
author_sort Супрун-Яремко, Н.
title Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані
title_short Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані
title_full Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані
title_fullStr Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані
title_full_unstemmed Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані
title_sort ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу кубані
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207119
citation_txt Ознаки національної константи в етнокультурі українського субетносу Кубані / Н. Супрун-Яремко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 139-143. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT suprunâremkon oznakinacíonalʹnoíkonstantivetnokulʹturíukraínsʹkogosubetnosukubaní
first_indexed 2025-09-30T01:28:09Z
last_indexed 2025-10-01T01:20:24Z
_version_ 1844740488209367040
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 139 Надія СУПРУНЯРЕМКО (Рівне) ОЗНАКИ НАЦІОНАЛЬНОЇ КОНСТАНТИ В ЕТНОКУЛЬТУРІ УКРАЇНСЬКОГО СУБЕТНОСУ КУБАНІ Проблема, пов’язана із сучасним функціону- ванням українсько-кубанської етнокультурної традиції на Кубані, є однією з найактуальніших серед комплексу культурологічних проблем нау- кового дослідження феномену культури україн- ців зарубіжжя. До українського субетносу Куба- ні відносимо компактно згруповане на території сучасного Краснодарського краю Російської фе- дерації населення, суспільне життя якого через історичні, державні, адміністративні та еконо- мічні причини проходить (починаючи з 1792 р.) за межами метрополії України. Історичною Чор- номорією називаємо степову північно-західну територію краю, більша частина якої й досі збері- гає українську топоніміку, а українською етнос- пільнотою чорноморських поселень – ту групу мешканців цієї території, яка ідентифікує себе з нащадками українського походження. Остан- нє підтверджується (або посилюється) етнічною належністю прізвищ представників цієї групи, знанням – повним, частковим або на рівні ку- банського специфічного діалекту – української мови, виявленням деяких константних ознак національної самосвідомості й менталітету, а в найяскравіших випадках – активною участю в процесі функціонування української народної піснетворчості та діяльності в руслі кубанського українознавства. Українська пісенність усної традиції історич- ної Чорноморії функціонує більше 210 років як етноісторичне й художнє явище народної куль- тури Кубанського регіону південної території Ро- сії – іноетнічної країни, яка впродовж століть ви- борювала право на оволодіння цим регіоном, за- лучаючи військові сили переважно українського етносу. Усі періоди життєдіяльності українців на Кубані, що протікали за їх участю як представ- ників української нації та творців регіональної, кубанської історії, були пов’язані з процесами не тільки творчими, а й руйнівними, об’єктив- но зумовленими. Саме це дозволило сучасному українському історику Р. Ковалю назвати пер- вісний факт переселення запорожців на Кубань «гріховним від самого початку», оскільки воно мало «не тільки характер втечі від обов’язку за- хищати свій народ, а й усі ознаки хрестового по- ходу... на народи, які вірили «не в того Бога» [1, 258], і вважати це переселення першим актом «кубанської трагедії українського народу» [1, 257]. «Першопровина» українського козацтва відкрила нескінченний список їхніх історичних провин, з яких достатньо виділити декілька гло- бальних: 1) захист геополітичних інтересів чу- жої держави; 2) знищення стародавніх кавказь- ких народів, проти яких ця держава примусила колись волелюбних запорожців підняти зброю; 3) участь у колонізації одвічних земель авто- хтонного гірського населення, близько півміль- йона якого після 70 років (1794–1864) боротьби переселилось і лише 70 тисяч підкорилося пере- можцям; 4) братовбивчий конфлікт періоду гро- мадянської війни на Кубані, коли після падіння в 1917 році Центральної Ради українські козаки- кубанці підняли зброю проти українських іного- родніх кубанців, унаслідок чого, за словами Р. Ко- валя, «виявилися хоробрими малоросами у чер- кесках і бешметах, які всю свою історію воювали за чужі інтереси» [1, 290]. Творчі процеси в життєдіяльності українців на Кубані, на противагу агресивно-мілітарним про- явам мужності «в ім’я слави російської зброї», відбувалися в складних умовах дії адаптаційно- впливових зовнішніх факторів під час форму- вання української етногенетичної ніші. Головне місце в цій ніші, окрім релігії, зайняла традицій- на етнічна культура – ця споконвічна духовна й творча сила українців, конкретизована такими http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 140 константними чинниками, як рідна мова, зви- чаї, обряди, художня творчість усного функціо- нування, національний одяг, ремесла, хато- і хра- мобудування. Один із головних чинників тради- ційної етнокультури – українська народна пісен- ність – була і залишається найяскравішим засо- бом національного самовираження українців Кубані. Упродовж усієї кубанської історії вона виконувала (і виконує нині) творчими силами носіїв кількох поколінь багато функцій, головни- ми з яких є: охоронна (на рівні збереження кон- стантних прикмет національної й родової окре- мості), репродуктивна (спрямована на творче відтворення усього цінного, зафіксованого ко- лективною пам’яттю, і на підтримку власного са- моруху), регенераційна (зумовлена необхідніс- тю відновлення того, що руйнується внаслідок регресивних факторів) та етична і комуніка- тивно-виховна (конкретизована прагненням тримати на належній висоті національні почут- тя, свідомість, мораль, людську гідність україн- ців на «не своїй землі», здійснювати зв’язок між поколіннями). Ось чому формування наукового погляду на традиційну культуру кубанського ко- зацтва повинно базуватися передусім на даних компаративного етномузикознавчого аналізу різножанрового пісенного матеріалу. Саме через пізнання музичної мови й музичного мислення носіїв народнопісенної традиції можна осмисли- ти фольклор українців Кубані як складову части- ну традиційної культури кубанського козацтва і сформувати неупереджений сучасний науко- вий погляд на кубанського козака як на архетип української історії. Із усього сказаного постає етномузикознавча проблема як базова при дослідженні музично- поетичного матеріалу колишньої Чорноморії із принциповою настановою на залучення даних із наукових українських, російських, регіональних (кубанських) історичних, етнографічних, ното- графічних та інших джерел з метою їх теоретич- ного осмислення, визначення національної кон- станти та закономірних процесів у становленні й реальному функціонуванні українсько-кубан- ської піснетворчості як культурно-історичного явища. Через вивчення таких джерел нами було проведено дослідні процедури і зроблено відпо- відні висновки, зокрема щодо традиційної етно- культури українських переселенців як націо- нальної константи, що виявилася найсильні- шим механізмом пристосування до адаптацій- но-впливових факторів, збереження генетичної пам’яті та національної свідомості. В умовах існування двовекторних інтеграцій- них зв’язків – з метропольною Україною й іно- етнічною Росією – етнокультура українців у пер- шому, мілітарному періоді кубанської військової історії (1792–1864) набула значення корінного, первинного національного субстрату як незмін- ної, сталої ознаки нації. Усі етнокультурні яви- ща – і реліктові (приміром, незабута мудрість предків, прабатьківські закони, елементи до- християнські як прояви язичницько-християн- ського дуалізму), і діахронні (материнська мова, музична культура усної традиції), і синхронні – складали величезний культурний фонд потуж- ної художньо-енергетичної сили, який упродовж цього періоду був домінантним покажчиком дво- векторної системи інтеграційних зв’язків. Але в другому періоді (1864–1905), в умовах мирного соціально-економічного й духовно-культурного улаштування кубанського козацтва, національ- на константа почала втрачати свої домінантні ознаки через посилення (унаслідок демографіч- ної політики російського уряду) дії вторинного вектора. Демографічна ситуація почала усклад- нюватися з 60-х років ХІХ ст. через наплив іно- городніх – жителів південноросійських та укра- їнських губерній. Так, у 1895 р. було зафіксовано значне поповнення кубанської столиці Катери- нодара «різноплемінним« населенням: вірмена- ми, грузинами, греками, турками, персами, єв- реями, німцями та поляками [2, 206]. Активіза- ція дії вторинного вектора сприяла посиленню значення регіонального чинника, унаслідок чого почалися неминучі процеси руйнування укра- їнського політичного реноме й національного стародавнього усвідомлення, які замінювалися новою, локальною (кубанською) свідомістю, а це спричинялося до утворення кризи самоіден- тифікації національно дезорієнтованої частини українців. На базі локальної свідомості, що фор- мувалася в руслі російських державних орієнти- рів, утворилася регіональна система нормативів у вигляді культурних і місцевих мовних стерео- типів. Наявність у цій системі корінного етніч- ного субстрату культури (з домінантними озна- ками історичної, генетичної та мовної спорідне- ності з вихідним українським чинником) позна- чилася на творенні загального абрису культури кубанців і особливо на народнопісенній твор- чості українців Кубані (перш за все на території історичної Чорноморії, де і понині мешкає най- більша частина українців). Коли в кубанській культурі, зокрема в літера- турі (аж до репресивних 30-х років ХХ ст.) і на- роднопісенній творчості, переважає означений корінний етнічний субстарат, то в усвідомленні українцями Кубані власної культурно-історичної ідентичності засадничими є локальна свідомість і відповідні їй чинники регіональної системи нор- мативів. Так, до якого б етносу – українського чи російського – не належали мешканці чорномор- ських станиць, вони себе вважають кубанцями, кубанськими козаками, а дехто «перевертнями», інтуїтивно відчуваючи свою провину за втрату коріння свого родоводу. Але при цьому більшість цих мешканців у побуті користується кубансько- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 141 українською говіркою («балакає»), цією ж говір- кою (діалектною мовою) співає «свої» давні й су- часні пісні, дотримується (а зараз найактивніше) деяких традиційних обрядових і культових свят. Ось чому таким актуальним і необхідним постає питання щодо створення умов для утвердження (й державної підтримки з боку і Росії, і України) в Краснодарському краї різнорівневого україн- ського руху – науково-дослідного, мистецького, просвітницького, шкільницького, масово-інфор- маційного, – який започаткує природний і здоро- вий процес заглиблення українців Кубані в піз- нання своїх коренів і етнокультурних традицій. А це відкриє їм шлях до історично правильної орієнтації і самоідентифікації щодо належнос- ті не до самостійного козацького етносу або су- бетносу російського етносу (як про це твердять деякі кубанські історики), а до етнічних україн- ців і, відповідно, чорноморсько-кубанського ко- зацтва – до української нації. Коли вважати, що довгоочікуваний процес «відродження» україн- ської національної свідомості на Кубані почав- ся і, хоча й повільно, але все ж рухається (про що свідчить діяльність Товариства українців Кубані та його наукового лідера В. К. Чумаченка, видан- ня ним посібника-хрестоматії «Козак Мамай» з української «словесності» для кубанських шко- лярів [3, 139]), то можна сподіватися на новий, значно вищий відсотковий показник чисельності українського населення в північно-західній час- тині Краснодарського краю, який у 1929 р. дося- гав до відмітки 80–90 %, у 1959 р. впав до 4 %, а на початку 90-х років становив 3,9 % [4, 96]. Народна пісня української етноспільноти на Кубані, яка ще за часів планових заселень (у ХІХ ст.) стала надійним, поряд з мовою, констант- ним «оберегом» козацьких традицій, у наші дні продовжує функціонувати як живий і органіч- ний чинник народної музичної культури не лише Кубані, а й України. Цю думку підтвердили 10 літ- ньо-зимових фольклорних експедицій, здійсне- них авторкою статті впродовж 1990–1996 років разом з українським етноорганологом Б. І. Ярем- ком у 62-х поселеннях 20-и районів Краснодар- ського краю. Від фольклорних гуртів, козачих хо- рів та одноосібних виконавців (загальною кіль- кістю понад 500 осіб) було записано 1012 різно- жанрових українських пісень. Транскрибовані, систематизовані за жанрами та досліджені нами на рівні усіх етномузикознавчих позицій, вони уможливили створення цілісної картини історії й динаміки формування народнопісенного фон- ду запорозько-чорноморсько-кубанського коза- цтва, який існував – в активній або пасивній (в пам’яті окремих виконавців) формах – в умовах перебудовних економічних, політичних та куль- турологічних процесів 90-х років ХХ ст. Вони до- стойно презентують духовну культуру нащадків запорожців, які протягом двох століть зберігали, творили й усно передавали її на землях, що осво- ювались, утверджуючи глибинність генетичних коренів і волелюбний дух нації. За час свого побутування на кубанських зем- лях пісенний фольклор українців зазнав проце- сів консервації, трансформації та новоутворен- ня, сформувавши три художньо вартісні пласти: прадавній старокозацький (запорозький), тра- диційний селянський і кубанський. Маючи різ- ні регіональні джерела і час виникнення, ці плас- ти по-різному вбирали в себе результати дифуз- них процесів і нашаровувались один на одного у складному русі й взаємодії різночасових і багато- стильових локальних традицій. За класифікацій- ною жанрово-тематичною систематикою зафік- совані пісні поділяються на епічні (94 історич- них, 40 станових, 33 ліро-епічних пісень балад- ного стилю, а також пісні кобзарського репер- туару в контексті ретроспективного погляду на кубанське кобзарство-бандурництво як на фе- номен української культури), обрядові (120 пі- сень зимово-новорічного календаря і 268 весіль- них пісень), ліричні (421 пісня усіх жанрово-те- матичних груп українсько-кубанської народної рефлексійної лірики). Сталі ознаки національної константи визна- чаються й у збережених українських топонімах старокозацьких чорноморських станиць і міст (колишніх куренів), сіл та хуторів, а також в ан- тропонімах, носіями яких є виконавці записаних пісень. Почавши заселяти територію нової бать- ківщини, запорозькі козаки, хоча й пізнали тра- гедію знищення свого останнього коша (1775) і через 17 років після цього вступили на мілітар- ний шлях служіння Росії і вростання в її історію, ще не втратили ідею відтворення Запорозької козацької держави в умовах специфічної при- родно-географічної кубанської ніші. Ось чому перші 38 куренів, які вони побудували, одержа- ли історичні назви запорозьких куренів. Пере- живши багатовікову «автохтонну» історію і за- кріпившись на землях кубанської Чорноморії, старокозацькі куренні назви з деякими змінами дожили до наших днів. Вони зберегли не втраче- ний архетип української національної історії й етномовної культури, ставши благодатним грун- том для мовознавчих досліджень. Джерела утворення українських топонімів тих чорноморських поселень, у яких були записані пісні, згруповано й рубриковано у вигляді 11 се- мантичних розрядів: 1. Від назв українських міст, містечок, сіл: станиці Батуринська, Вищестебліївська, Старо- нижчестебліївська, Іркліївська, Калниболоцька, Каневська, Крилівська, Переяславська, Полтав- ська, Старовеличківська, Старокорсунська, Ста- роминська, Уманська. 2. Від назв, пов’язаних з історією запорозько- го козацтва: станиці Запорозька, Отаманська. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 142 3. Від власних імен людей: станиці Іванівська, Павлівська, Сергіївська, Новосергіївська, село Катеринівка, місто Тимошівськ. 4. Від прізвищ або прізвиськ людей: станиці Брюховецька, Васюринська, Голубицька, Старо- дерев’янківська, Рогівська, Шкуринська. 5. Від назв роду козацької військової служ- би або зброї козака: селище Батарейка, станиця Пластунівська, село Шабельське. 6. Від назв церковної посади або церковної атрибутики: станиці Новотитарівська, Старо- титарівська, Платнирівська. 7. Від назв тварин: станиці Коніловська, Мед- ведівська, Старомишастівська. 8. Від назв рослин або їхніх частин: місто Ко- ренівськ, станиці Кугоєйська і Кущівська. 9. Гідронімічні назви: станиці Дінська, Старо- джереліївська. 10. Від визначення рельєфу або характеру по- верхні: станиці Должанська і Незамаївська, хутір Жовті Копани, селище Кучугури. 11. «Кулінарні» назви: станиці Кисляківська, Старощербинівська. Розгляд чорноморського антропонімного ма- теріалу, який містить 663 прізвища записаних виконавців (включаючи й дівочі прізвища співа- чок), допоміг утворити цілісну картину україн- ського, російського та іншого прізвищетворен- ня з лексичної сторони і дав можливість конста- тувати, що переважна їхня більшість має укра- їнське походження. Останнє підтверджується такими статистичними показниками: прізвищ українських – 452 (68,17 %), російських (у тому числі зросійщених українських) – 157 (23,7 %), польських (або полонізованих) – 36 (5,43 %), ін- ших субетносів – 18 (2,7 %). Перегляд 452-х укра- їнських прізвищ показав, що 218 (48,23 %) закін- чуються класичною національною морфемою «ко» (Бойко, Обабко, Петренко), 78 – морфемами «а», «я» (Безворотня, Шкапа), також морфемами «ик» (Волик, Кулик), «як», «ак» (Решетняк, Са- гайдак), «ан» (Кохан, Таран), «ич» (Бабич, Бич), «ець» (Горобець, Таранець), «ар» (Бондар), «ай» (Грицай), «яр» (Котляр). 76 українських прізвищ мають різні закінчення (приміром, Кирпун, Гав- риш, Палій, Пінчук, Яцюк, Білозуб, М’яло, Євтух, Антосів, Медведів). Коли розглядати українські прізвища за семан- тичними ознаками, то слід виділити з них старо- козацькі запорозькі: Біловус, Горбоніс, Гречкосій, Кочубей, Кривоніс, Перебийніс, Посипай, Сто- ноженко. У цих давніх прізвищах, носіями яких є сучасні мешканці колишньої Чорноморії, ві- дображений козацький лексикон як сукупність лексем усної української мови. У ньому через об- разні й дотепні слова-типи набули високого сту- пеня індивідуалізації особові прізвища конкрет- них людей. Загальний перегляд решти україн- ських прізвищ з боку семантики дозволив поді- лити їх на дві групи з рубрикацією певних семан- тичних розрядів. І. Прізвища антропонімного значення. 1. Прізвища, утворені від власних жіночих та чоловічих імен: Аксюта, Богдан, Зінченко, Максименко, Петрусенко, Сергієнко, Тимошен- ко, Хомич. 2. Прізвища, в яких відображаються діяль- ність або професія людей: Боднар, Гонтар, Дуд- ник, Коваль, Колесник, Кравець, Шаповал, Чумак та ін. 3. Прізвища з етнічними ознаками: Колмик, Лядська, Лях, Турчик. 4. Прізвища з етнографічними ознаками: Бойко, Волинко, Подоляк. 5. Прізвища з прикметами зовнішнього ви- гляду людини: Головатий, Каприз, Кирпа, Корчина, Куделя, Рева, Рудь, Сіробаба, Толстик, Чорна та ін. 6. Прізвища з прикметами внутрішніх рис людини: Ганжа, Дика, Жадан. 7. Прізвища з анатомічними прикметами: Горбань, Тулуб, Черевко. 8. Прізвища з ознаками спорідненості або свояцтва: Братишенко, Діденко, Друженець, Не- люба, Приймак, Христюк, Шостак (шоста дитина в сім’ї). 9. Прізвища з ознаками соціального положен- ня людей: Безщасна, Господинько, Дідух, Козак, Панченко, Поповичева, Удовенко, Черниця та ін. 10. Прізвища з прикметами назв предметів і продуктів праці й побуту: Білокриницька, Бу- блик, Коврига, Кочерга, Медовник, Мисак, Пече- на, Пиріжок. ІІ. Прізвища біогеоценозного значення. 1. Від назв тварин, птахів, комах та риб: Баран, Бобрик, Волик, Голубнича, Жук, Лисиця, Плітка (риба «плотва»), Рак, Сивокоз, Чайка, Че- шуйко. 2. Від назв рослин: Березняна, Боровик, Гарбуз, Дерев’янко, Діброва, Древесняк, Дубина, Кисли- ця, Ревенко, Редько та ін. 3. Від назв явищ природи: Завірюха, Зима, Зем- ляна, Мороз. 4. Від назв природних речовин: Бузун, Золо- тих, Кремень. 5. Від назв природного рельєфу: Гора, Горб, Гря- да, Левада, Обрив, Рівна. Характерним для усіх названих і багатьох не- названих прізвищ є те, що їх творці, шукаючи рідкісні й найіндивідуалізованіші слова і мовні звороти для визначення власної особистої назви конкретних людей, користувалися сучасними та архаїчними лексемами як рідної мови, так й ін- ших мов, діалектів, локальними діалектизмами тощо. При цьому кожна лексема, зазвичай, мала певне семантичне наповнення, що підтверджу- ється даними етимологічних словників. Стисло викладені в даній статті результати до- слідження етнокультури українського субетно- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 143 су на Кубані торкаються визначення ролі націо- нальної константи у збереженні зразків народ- нопісенної культури, в топоніміці й антропонімі- ці тощо. Вважаючи українсько-кубанську народ- ну піснетворчість визначальною національною константою, ми прагнули не тільки дослідити її в ході польових, письмово-репродукційних та на- уково-дослідних студій, а й розглянути як етно- історичне і художнє явище [детальніше див.: 5; 6; 7, 49–60; 8]. Поряд з народною пісенністю, як показали дослідження, вірогідним джерелом ви- вчення етнокультурних традицій виявився то- понімічний і антропонімічний родовід назв, що дав лінгвістичну й історичну інформацію щодо давнього і сучасного стану української мови і за- фіксованих у ній константних ознак матеріаль- ної і духовної культури українського субетносу на Кубані [детальніше див: 7, 60–69; 9]. 1. Коваль Р. Кубанська трагедія українського народу // Р. Польовий. Кубанська Україна. – К., 2002. – С. 257– 299. 2. Екатеринодар – Краснодар. 1793–1993: Два века горо- да в датах, событиях, воспоминаниях. – Краснодар, 1993. 3. Стрижак О. Надбання українознавців Кубані (збірка матеріалів з української літератури і фольклору «Ко- зак Мамай») // Народна творчість та етнографія. – 2000. – № 1. – С. 136–140. 4. Заремба С. З національно-культурного життя україн- ців на Кубані (20–30-і роки ХХ ст.) // Київська старо- вина. – 1993. – № 1. – С. 94–104. 5. Супрун-Яремко Н. Національна константа україн- сько-кубанського козацтва // Матеріали П’ятого кон- гресу міжнародної асоціації україністів. Історія: Зб. наук. ст. / Чернівецький національний ун-т імені Юрія Федьковича. – Чернівці, 2003. – Ч. 1. – С. 319–324. 6. Супрун-Яремко Н. Народна пісня українців істо- ричної Чорноморії в контексті історії і сучасності // Пам’ятки України: історія та культура: Науковий ча- сопис. – 2005. – № 3–4. – С. 60–73. 7. Супрун-Яремко Н. Українці Кубані та їхні пісні: Моно- графія. – К., 2005. 8. Супрун-Яремко Н. Украинский субэтнос на Кубани // Культурная жизнь Юга России. – Краснодар. – 2003. – № 3 (5). – С. 51–56. 9. Супрун-Яремко Н. Топонимика и антропонимика ис- торической Черномории // Культурная жизнь Юга России. – Краснодар. – 2002. – № 1 (1). – С. 42–47. У пропонованій статті «Ознаки національної константи в етнокультурі українського субет- носу Кубані» Н. Супрун-Яремко на базі збирацької, транскрипційної та студійної роботи визначає ознаки національної константи в українсько-ку- банській традиційній народній пісенності, що від 1792 року залишається найяскравішим засобом на- ціонального самовираження, а також у збережених топонімах старокозацьких кубанських станиць і міст та в антропонімах, носіями яких є виконавці записаних пісень. http://www.etnolog.org.ua