Фольклористична традиція на Дніпропетровщині

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2009
Автор: Марфобудінова, М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2009
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207171
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Фольклористична традиція на Дніпропетровщині / М. Марфобудінова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 224-227. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207171
record_format dspace
spelling irk-123456789-2071712025-10-03T00:13:03Z Фольклористична традиція на Дніпропетровщині Марфобудінова, М. Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика 2009 Article Фольклористична традиція на Дніпропетровщині / М. Марфобудінова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 224-227. — Бібліогр.: 9 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207171 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика
Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика
spellingShingle Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика
Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика
Марфобудінова, М.
Фольклористична традиція на Дніпропетровщині
Матеріали до української етнології
format Article
author Марфобудінова, М.
author_facet Марфобудінова, М.
author_sort Марфобудінова, М.
title Фольклористична традиція на Дніпропетровщині
title_short Фольклористична традиція на Дніпропетровщині
title_full Фольклористична традиція на Дніпропетровщині
title_fullStr Фольклористична традиція на Дніпропетровщині
title_full_unstemmed Фольклористична традиція на Дніпропетровщині
title_sort фольклористична традиція на дніпропетровщині
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2009
topic_facet Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207171
citation_txt Фольклористична традиція на Дніпропетровщині / М. Марфобудінова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 224-227. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT marfobudínovam folʹklorističnatradicíânadnípropetrovŝiní
first_indexed 2025-10-03T01:09:19Z
last_indexed 2025-10-04T01:08:06Z
_version_ 1845011506008162304
fulltext 224 Марія Марфобудінова (Дніпропетровськ) ФОЛЬК ЛОРИСТИ ЧН А ТРА ДИЦІ Я Н А ДНІПРОПЕТРОВЩИНІ У світлі найновіших публікацій до- слідження синергетичних процесів духов- ної культури Нижньої Наддніпрянщини постає як один з найактуальніших напря- мів у контексті загальносвітових фолькло- ристичних досліджень. Одним із найглибинніших проявів сві- тової кризи нині є втрата віри в значущість і вагомість культури в умовах глобаліза- ції. Важливі проблеми фольклористики розглядалися, зокрема, на Європейському симпозіумі «Фольклор і сучасний світ» (К., 1990); на Міжнародному з’їзді сла- вістів (Варна, 1998); вивчення фольклору стимулювала Міжнародна наукова кон- ференція пам’яті Ф. Колесси та А. Лорда (К., 1998); питання етнокультури у період трансформації суспільства вивчаються Ін- ститутом мистецтвознавства, фольклорис- тики та етнології ім. М. Т. Рильського. Внутрішня протидія руйнівним тенден- ціям у духовно-естетичній та морально- етичній сферах життя, процес віднов- лення перерваної глибинної традиції вимагають створення стрункої концепції розвитку української народної культури і в регіоні. Аналіз різновекторних впливів на роз- виток народної культури Нижньої Наддні- прянщини, ґрунтовне дослідження корін- ної культури регіону, яка зазнала істотних втрат і деформацій на рубежі століть, є http://www.etnolog.org.ua 225 органічною ланкою відтворення перерва- ного культурологічного зв’язку поколінь, відновлення історичної справедливості. Процеси розкладу народної культури й повної зміни її на масову в Західній Євро- пі перетворили її на музейну. В Україні, зокрема в Нижній Наддніпрянщині, на- родна культура (в усіх її виявах) ще по- бутує в живих формах, що розвиваються й удосконалюються. Дослідження спрямова- не на освоєння масиву народної культури як у ретроспективі, так і в новітній час. Феномен народної української культу- ри на теренах Нижньої Наддніпрянщи- ни потребує фундаментального вивчен- ня, відновлення розірваних культурних зв’язків (останні дослідження проводили- ся Д. Яворницьким на початку XX ст.), використання повною мірою фольклорної й фольклористичної спадщини й осмис- лення синергетичних процесів сучасної фольклорної культури у початковому пе- ріоді державотворення. Помітну роль у вивченні усної народної творчості й розвитку фольклористики краю свого часу відіграли Г. Залюбовський, Я. Новицький, І. Манжура, Д. Яворниць- кий. Великий внесок у розвиток культу- ри Нижньої Наддніпрянщини зробила на початку століття Катеринославська вчена архівна комісія (1903–1918). Фольклор як мистецтво пам’яті й фік- сації художнього мислення свого часу був належно поцінований у перші десятиліт- тя XX століття; Володимир Білий, ана- лізуючи минуле етнографії на колишній Катеринославщині та її сучасні завдання, зокрема, зазначає: «Катеринославщина може справедливо пишатися своїми ді- ячами, як-от Г. Залюбовський, І. Ман- жура, Я. Новицький, як проф. Д. Явор- ницький... І все-таки, підбивши підсумки, доведеться ще раз приєднатися до старого твердження, що золотий вік катеринослав- ської етнографії ще не настав» 1. Далі ав- тор повідомляє, що в 30-х роках XIX ст. над Дніпром у селі Самарівці жив відо- мий українознавець Ізмаїл Срезневський. У своєму листуванні він також, хоч і по- біжно, спинявся на етнографічних темах. До 40-х років XIX ст. належить і видання повного «Усного повествования М. Кор- жа». У 1849 р. в Одесі вийшли патетичні «Письма из Екатеринослава» Г. Титова. А. Скальковський опублікував «Опыт историко-статистического описания Ново- российского края» (1853). Найпомітнішим дослідженням, на дум- ку В. Білого, є «Поездка в Южную Русь» Афанасьєва-Чужбинського. Значну увагу приділено також Я. Новицькому, особли- во його праці про українські пісні, казки, легенди, повідомлення, народний кален- дар, вірування, чумацтво. В. Білий за- значає, зокрема, що «є записи з Катери- нославщини в “Народных южно-русских песнях” Метлинського (рік 1854); у збірці прислів’їв Номиса (записи Г. Залюбов- ського) і в “Трудах» Чубинського” 2. «Піо- нером у справі систематичного збирання етнографічного матеріалу» на Катерино- славщині, за висновками В. Білого, був Г. А. Залюбовський. Далі В. Білий детально спиняється на діяльності І. Манжури, Я. Новицького, Д. Яворницького. Про І. Манжуру, зо- крема, повідомляє, що на його записи на- трапляємо в збірці Драгоманова «Мало- русские народные предания и рассказы»; «Исторических песнях малорусского наро- да» Антоновича і Драгоманова, «Політич- них піснях українського народу» Драго- манова. З окремих видань – це «Сказки, пословицы и тому подобное» (Сборник Харьковского историко-географического общества, т. 2). Друкувався І. Манжура в Катерино- славській газеті «Степь» (1885–1886). Це, зокрема, публікації: «Государыня широкая масляница» (№ 33); «Приход весны по народным приметам и верованиям» (№ 41); «Про Купало» (№ 51), різні легенди та пе- рекази опубліковані ним у «Екатеринос- лавском юбилейном листке» (1887, № 2, 12, 14), в «Екатеринославских Губернских Ведомостях»: про богатирів (1888, № 67); «Зимняя ловля рыбы котцями под Екатери- нославом» (1890, № 16) та ін. Ім’я Новицького стало широко знаним у зв’язку з першою публікацією у збірнику М. Драгоманова «Малорусские народные предания и рассказы» (1876) зібраних на Катеринославщині оповідок і легенд. Ще популярнішим стало його ім’я після вихо- ду праць «Малорусские песни, преимуще- ственно исторические, собранные в Ека- териславской губернии в 1874–1894 гг.», «История города Александровского (Ека- теринославской губ.) в связи с историей возникновения крепостей Днепровской линии 1770–1806 гг.», «С берегов Днепра http://www.etnolog.org.ua 226 (Очерки Запорожья). Путевые записки и исследования», «Старожитные уезды Екатеринославской губернии – Новомос- ковский и Павлоградский», «Материалы из истории запорожских казаков», «Ма- лороссийская и Запорожская старина в памятниках устного народного творче- ства», «Народная память о Запорожье. Предания и рассказы собранные в Екате- ринославщине. 1875–1905 гг.». Ці праці дали право академіку Миколі Сумцову назвати їх автора одним із кращих знав- ців краю, «найкрупнішим вкладником Південно-Західного Відділу Географіч- ного Товариства і Харківського історико- філологічного Товариства». Українська академія наук обрала його своїм членом- кореспондентом. Наукова і культурно-пізнавальна цін- ність публікацій Новицького дуже вели- ка. Живі згадки або перекази учасників чи очевидців подій виявляють іноді не- сподівану інформацію, корисну як із на- укового, так і з суто пізнавального боку. Неоціненним здобутком української культури є дослідження археолога, істори- ка, етнографа, фольклориста Д. І. Явор- ницького. Значну увагу популяризації публікацій про академіка приділив і наш земляк М. Чабан. Дослідження названих авторів стали надійним підґрунтям і відправною точ- кою сучасного осмислення фольклоро- творчих синергетичних процесів у краї. Нові кроки у сфері пізнання, накопичення й усвідомлення тяглості народної культу- ри, осмислення трансформації фольклор- ної традиції на сучасному етапі можливі за умови якомога глибшого й повнішого знання досвіду своїх попередників. Цій меті, зокрема, була присвячена наукова розвідка про фольклористичну діяльність І. Манжури в нашому навчальному по- сібнику до вивчення фольклористичної діяльності І. Манжури 3, у якому розгля- нуто, зокрема, такі питання, як загальна характеристика вивчення народнопоетич- ної творчості в Нижній Наддніпрянщині у XIX – на початку XX ст.; І. Манжура – фольклорист і письменник; фольклорні записи І. Манжури і деякі тенденції роз- витку на сучасному етапі у Нижній Над- дніпрянщині. З’явився певний додатковий мате ріал, що характеризує особистості й фоль- клористичну діяльність Я. Новицького й Г. Залюбовського. Так, нові матеріали про Г. Залюбовського як громадського ді- яча й фольклориста подав С. Світленко (ДНУ) 4 у доповіді «Початки суспільно- го життя у Новомосковську пореформеної доби», виголошеній на регіональній науко- вій конференції в Новомосковську (2005); про Я. Новицького та його записи на Ка- теринославщині довідуємося з публікацій Л. Іванникової 5. Доповнювальним матеріалом до ви- вчення народної творчості Нижньої Над- дніпрянщини є також публікація «Щоден- ника подорожі академіка Гільденштедта» як джерело вивчення культури Півдня України в частині інформації про духо- вне життя степової України, зокрема про народні обряди. Таким чином, існує певне предметне поле досліджень народної культури краю, яке може бути втілене в інтегративних пу- блікаторських формах хрестоматій фольк- лорних текстів й історико-біографічних матеріалів, що компактно представляють розвиток фольклористичних досліджень даної території аж до першої половини XX століття включно. У другій половині XX ст. та наприкін- ці 80-х – на початку 90-х років регіональ- на фольклористика доповнилася працями К. П. Фролової та В. Д. Буряка, які за- пропонували вивчення сучасної народної пісенності Придніпров’я через генезис по- етичних форм образної свідомості; ними також було розроблено «Комплексну ме- тодику дослідження образного генофонду фольклорної пам’яті» 6. Запропонована ме- тодика збирання фольклорного матеріалу використовується, зокрема, при проведенні фольклорних студентських практик і дає новий матеріал про сучасний стан фоль- клорної свідомості, відповідні зміни у сві- тосприйнятті й самосвідомості носіїв фоль- клорної традиції. У цей же період здійснив наукове дослідження розвитку сучасного кобзарського мистецтва у Придніпров’ї М. О. Долгов. У коло енциклопедично широких інтересів дніпропетровського народознавця й журналіста М. П. Чаба- на входить як найширша публікаторська діяльність про визначних діячів нашого краю й України (зокрема Д. І. Яворниць- кого), так і оприлюднення маловідомих авторських творів, фольклорних записів тощо. М. П. Чабаном укладено й невелику збірку фольклорних творів «Заспівай мнє http://www.etnolog.org.ua 227 на матчиной мові» (білоруський фольклор, зібраний у селищі Сурсько-Литовському біля Дніпропетровська). Широко відома у фольклорних колах «Пісенна етноло- гія України» Л. Б. Стрюк, М. І. Стрюк, Ф. З. Ялового 7. Дослідженню фольклорної культури Нижньої Наддніпрянщини присвяче- ні фольклористичні праці М. Шубрав- ської, Н. Шумади, С. Грици, М. Дми- трен ка, В. Чабаненка, Л. Іваннікової, В. Сокола та ін. У Дніпропетровській області нині здійснено низку організаційних заходів з розширення кореспондентської мережі, що охоплювала б якнайширшу територію у межах обстежуваного регіону. Це ста- ло можливим за тісної співпраці з облас- ним управлінням культури та обласним управлінням освіти (обласне відділен- ня МАН). До збирацької та пошукової діяльності залучено також студентів- філологів. У результаті було зібрано й записано значний за обсягом фольклорний мате- ріал. Записи здійснено в більшості районів Дніпропетровської області: Нікопольсько- му, Верхньодніпровському, Софіївському, Томаківському, Криничанському, Маг- далинівському, Петропавлівському, Пав- лоградському, Дніпропетровському, Си- нельниківському, Солонянському, Криво- різькому, Царичанському. Записи фоль- клорного матеріалу здійснено також у міс- тах Дніпропетровську, Новомосковську, Павлограді, Дніпродзержинську, Жовтих Водах, райцентрах Солоне, Софіївка, Ца- ричанка і Магдалинівка. У контексті української культури ува- га до спадщини минулого має велике значення у зв’язку з колосальною дефор- мацією вітчизняної історико-культурної свідомості XX століття, що охопила ма- теріальну і духовну культуру. Разом з тим, відбувається активне проникнення історико-культурних реалій минулих ві- ків у сучасне духовне життя народу. Еле- менти старовинного побуту, язичницькі вірування та художні вподобання давньої України стають моделями для сучасного суспільства. Шлях же до пізнання ціліс- ності й цілості українського фольклору, як слушно зауважує Р. Кирчів, пролягає через вивчення регіональних його склад- ників 8. Фольклорний матеріал, що фіксується в сучасному сільському й міському побуті Дніпропетровщини, репрезентує (за гра- дацією Н. Шумади) 9 продовження тра- дицій у практиці трудового й святкового спілкування, традиційний спосіб відтво- рення художньо обдарованою особистістю почуттів, переживань, ставлення до жит- тя і природи, сценічний тип представлен- ня фольклору. Значний обсяг зафіксованого фольк- лорного матеріалу й безумовна цінність його як відображення живої народної культури нашого краю в сучасних її фор- мах дає надійний матеріал для подаль- ших фольклористичних, етнологічних та етнопсихологічних досліджень. 1 Білий В. Минуле етнографії на колишній Катеринославщині та її сучасні завдан- ня // Дніпропетровський краєвий історико- археологічний музей. – 1926. – С. 235. 2 Там само. – С. 237. 3 Марфобудінова М. М. Українська народно- поетична творчість: Посібник до вивчен- ня фольклорист. діяльності І. Манжури. – Д., 2004. 4 Світленко С. І. Українські народолюбці дру- гої половини XIX ст. в історико-краєзнавчих мандрівках теренами Придніпров’я // Гу- манітарний журн. – Д., 2002. – № 2. – С. 23–27. 5 Іваннікова Л. Яків Новицький та вивчення фольклору Катеринославщини // НТЕ. – 1994. – № 5–6. – С. 35–41. 6 Фролова К. П. Комплексна методика дослі- дження образного генофонду фольклорної пам’яті / К. П. Фролова, В. Д. Буряк // Народознавчі аспекти фольклору, мови та літератури Придніпров’я. – Д., 1995. – С. 9–35. 7 Стрюк Л. Б. Пісенна етнологія Укра- їни: Навч. посіб. з народознавства / Л. Б. Стрюк, М. І. Стрюк, Ф. З. Яловий. – К., 1994. 8 Кирчів Р. Регіональне своєрідне в системі українського фольклору // Фольклор у духовному житті українського народу: Тези регіон. наук. читань. – Л., 1991. – С. 4. 9 Шумада Н. Специфіка сучасного функціо- нування українського фольклору // Там само. – С. 6. http://www.etnolog.org.ua