Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст
Saved in:
| Date: | 2010 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Series: | Матеріали до української етнології |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207750 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст / Г. Руссєва (Златова) // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 201-206. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207750 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077502025-10-14T00:07:28Z Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст Руссєва (Златова), Г. Етнокультурна спадщина та сучасність 2010 Article Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст / Г. Руссєва (Златова) // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 201-206. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207750 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність |
| spellingShingle |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність Руссєва (Златова), Г. Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Руссєва (Златова), Г. |
| author_facet |
Руссєва (Златова), Г. |
| author_sort |
Руссєва (Златова), Г. |
| title |
Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст |
| title_short |
Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст |
| title_full |
Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст |
| title_fullStr |
Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст |
| title_full_unstemmed |
Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст |
| title_sort |
передвесільний цикл обрядів болгар буджака у xx столітті: структура та зміст |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Етнокультурна спадщина та сучасність |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207750 |
| citation_txt |
Передвесільний цикл обрядів болгар Буджака у XX столітті: структура та зміст / Г. Руссєва (Златова) // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 201-206. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT russêvazlatovag peredvesílʹnijciklobrâdívbolgarbudžakauxxstolíttístrukturatazmíst |
| first_indexed |
2025-10-14T01:07:48Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:08:03Z |
| _version_ |
1846008069276827648 |
| fulltext |
201
Ганна Руссєва (Златова)
(Одеса)
П Е РЕ Д ВЕ СІ Л ЬН И Й Ц И К Л ОБРЯ Д І В БОЛ ГА Р БУД Ж А К А
У Х Х С ТОЛ І Т Т І: С Т РУ КТ У РА ТА ЗМ ІС Т
Традиційна весільна обрядовість бол-
гар Буджака в ХХ ст. виразно ділилася на
три головні цикли: передвесільний, влас-
не весільний та післявесільний. Усі вони
дуже тісно пов’язані один з одним і разом
складають цілісну картину традиційного
весільного ритуалу болгар. Ми спробуємо
проаналізувати структуру та зміст саме
передвесільного циклу обрядів болгар Бу-
джака. На основі проведених польових до-
сліджень зробимо спробу розкрити зміс-
товне наповнення та структурний аналіз
проведення обрядів, що передували власне
весільним.
У традиційному суспільстві болгар у біль-
шості випадків весілля не відбувалося без
попереднього знайомства молодят одне з од-
ним. Дошлюбне спілкування мало дуже бага-
то різновидів, проте завжди і в усі часи воно
було спрямоване на те, щоб молодь знайоми-
лася, спілкувалася, ближче пізнавала одне
одного.
Болгарське традиційне суспільство мало
багато різновидів дошлюбного спілкування,
серед якого «сєдянкі», «прєдачкі», «пупрєл-
кі», збори «на мєкданя (мікданя)», «на гєра-
ня», «на Колада», «лазаркі» та ін. [2, с. 7–12; 3,
с. 456; 4, с. 478; 5, с. 259; 16; 22, с. 482]. Най-
більш стійкою формою дошлюбного спілку-
вання виявилися «сєдянкі» – посиденьки,
які проіснували до середини ХХ ст., а також
співи юнаків «на Колада» – на Різдво, які і до
сьогодні, нехай вже досить символічно, але
ще зберігаються в деяких населених пунктах
Буджака.
http://www.etnolog.org.ua
202
Познайомившись і спілкуючись ближче
один з одним, пізнавши ближче одне одно-
го, домовившись про заручини з дівчиною,
хлопець висилав сватів до її батьків [5, с. 127].
У ролі сватів, яких відправляли вперше, час-
тіше за все виступали родичі молодого, їх на-
зивали «сватовніці» (від 1 до 3 чоловік). У вся-
кому випадку свати мали бути дотепними та
гарно вести розмову. Їх відправляли пізно
ввечері, щоб їхній прихід залишився непо-
міченим у разі відмови. Інколи свати ходили
по два-три рази до однієї дівчини, поки не до-
сягали згоди. В народі вважається, що таким
чином батьки дівчини «набивають їй ціну».
Розмова сватів мала іншомовний характер,
частіше за все йшлося про покупку телички,
ткацького верстату, або пошук серни, яку за-
губили під час полювання. Саме діалог про
пошук серни мисливцями ми зустрічаємо
в Записках Одеського товариства історії та
старожитностей: «Наші батьки, діди і пра-
щури, йдучи в ліс на полювання, відкрили
цю заселену нами землю. Ось ми живемо на
ній, харчуємося її медом і прохолоджуємося
молоком. Наслідуючи приклад пращурів, по-
чесний [ім’я нареченого. – Авт.] ходив також
у поле, у ліса і в гори, шукати дичини, і зу-
стрівся там із серною; але вона, сором’язлива
від природи, зберігаючи свою честь, не дала
йому бачити обличчя свого, а втекла і щезла.
Ми йшли за її слідами, і ці сліди привели до
вашого дому. Віддайте ж нам здобич, за якою
ми з таким трудом ганялися по нетрях, чи
скажіть, куди вона втекла».
Ось як описували цю «серну» свати-
старости:
«У тієї серни, яку ми шукаємо, волосся
златожовте, очі сокол’ї, зуби перлинні, гу-
би-вишні червоні, тіло, як у левиці, груди і
шия, мов у лебідки, пальці м’якші за віск, а
лице ясніше від сонця і місяця…» [18, с. 634].
Якщо результат цієї розмови був позитив-
ний, то домовлялися про офіційне сватан-
ня за участі батьків молодих, яке мало на-
зву «удумванє». Лише на цьому офіційному
сватанні обидві сторони домовлялися про
день весілля, про день офіційних заручин –
«годєж» чи «гудєж» [12, с. 137]. Звичай від-
силання «сватовніців» до будинку нареченої
побутував у передвесільному циклу обрядів
болгар Буджака до середини ХХ ст. Саме зі
звичаю відсилання перших сватів – «сватов-
ніців», на нашу думку, і починався передве-
сільний цикл обрядів.
Першим обрядом у передвесільному цик-
лі, як про це йшлося вище, був обряд відси-
лання сватів першого разу. Далі відбувався
«годєж», «гудєж» або «главєш» (різні локаль-
ні назви в різних районах регіону). Його мож-
на віднести до санкціонуючого і перехідного
обряду, тому що «мома» і «єргєн» після «годє-
жа» стають зарученими, або «годєнік» і «го-
дєніца» [5, с. 150]. Обряд «годєжа» санкціонує
дівчину і хлопця у суспільстві як нареченого
і наречену. Окрім цього, вони переходять зі
стану «єргєн» і «мома» до стану «годєнік» і
«годєнца». У молодіжному суспільстві вони
перебувають вже не на тій сходинці, що були
до цього, вони вже майже одружені, можна
сказати, що молодь в цей період перебуває на
проміжній сходинці між молодіжною грома-
дою і громадою сільською.
Цей обряд майже завжди святкували за-
лежно від матеріальних статків родин. «Го-
дєж» завжди відбувався в будинку наре-
ченої. Під час «годєжа» в будинку дівчини
збиралася найбільш близька рідня з боку
дівчини та хлопця. Сторона нареченої готу-
вала частування для гостей. Під час «годє-
жа» знайомилися ближче один з одним дві
родини, два роди. Проте в ХХ ст. головним,
на думку мешканців с. Виноградне Болград-
ського району Одеської області, було те, що
молодий мав перед двома родами засвідчи-
ти, що вони з молодою кохають одне одного
та хочуть одружитися [6]. Про це саме пише
і М. Державін, який відзначає, що молодих
про це питали батьки вже під час сватання [5,
с. 134]. На «годєж» батьки нареченого мали
принести нареченій подарунки, серед яких
обов’язково мала бути червона хустка [7], а
також ювелірні вироби. До середини ХХ ст.
це були срібні чи мідні браслети, інкрусто-
вані сріблом – «грімні» або «грівні»; срібна
обручка; «пафті» – срібні або мідні пряжки
для жіночого пояса; срібні, мідні або золоті
монети – «алтені», що нанизували в намис-
то – «гірдан» [5, с. 128]. У хустці, яку дарували
під час офіційних заручин, наречена під час
весілля вперше виходила до гостей.
На початку ХХ ст. «годєніца» і «годєнік» на
заручинах обмінювалися «кітками» – буке-
тиками квітів, прикрашених монетами і чер-
воною шерстю, яка мала застережне магічне
значення [15, с. 340]. Пізніше – із середи ни
ХХ ст. й інколи до сьогодення – тільки дів-
чина дарувала парубку червону квітку після
заручин. «Годєніца» з цією квіткою ходила на
хороводи – це був знак її нового статусу (знак
переходу зі стану «мома» – до стану «годєні-
ца») [14, с. 459]. Тим самим вона давала зрозу-
міти всім іншим парубкам, що вони не мають
http://www.etnolog.org.ua
203
права більше з нею фліртувати. Частіше за
все «годєж» закінчувався домовленістю про
день самого весілля.
На другий день після «годєжа» сторона
нареченого відправляла в будинок нарече-
ної найближчих родичів молодого, частіше
за все це були рідні і двоюрідні сестри. У бу-
динку нареченої гостей пригощали і відправ-
ляли з ними речі нареченої з квіткою герані
(червоного або рожевого кольору). Про дів-
чину казали, що вона «дава знак» – дає знак
згоди на пропозицію одружитися – це було
невід’ємною частиною болгарського весілля і
є таким до сьогодні в тому разі, якщо «годєж»
робиться. Такий «знак» урочисто проносився
по центральній вулиці села, даючи змогу усім
дізнатися про наміри молодих.
В окремих випадках, коли родини мате-
ріально неспроможні, коли весілля влашто-
вується не за традиційною формою, а через
«пріставанє» – символічне викрадення дівчи-
ни, тоді «годєж» не влаштовувався, і, звісно,
ніякого «знаку» не давали [12, с. 153]. На су-
часному етапі, якщо матеріальна сторона ро-
дини дозволяє робити «годєж» і є бажання,
то він робиться, але зовсім символічно і дуже
рідко [8]. У деяких селах Болградського райо-
ну такий «знак» називали «за кіткі», тобто за
квітами [11]. Сукню наречена відправляла до
нареченого для того, щоб по наданій сукні їй
зшили весільну. На сьогоднішній день тра-
диційний обряд виконується подекуди, коли
обидві родини мають змогу і насамперед ба-
жання зібрати найближчу рідню і оповістити
їм про майбутнє весілля.
Наступним етапом у передвесільному ци-
клі обрядів були «засєвкі», які починалися у
четвер, у яких брали участь лише одружені
жінки, що мали дітей. Взагалі майже весь ве-
сільний хліб, за винятком «мєдєніка», готува-
ли і пекли саме такі жінки – це був знак того,
що в молодої народяться діти, а також знак
щасливого сімейного життя молодих. Під час
«засєвок» жінки готували борошно, яке ре-
тельно просіювали через три сита, а то й че-
рез дев’ять. Під час такого просіювання вони
співали пісні. Від слова сіяти – «да сейш» –
походила й назва «засєвок».
За «засєвкамі» слідували «заміскі» [5,
с. 131], які відбувалися в п’ятницю. Брали в
них участь ті самі жінки, що і в четвер. «За-
міскі» представляли собою замішування
(звідси й назва) і приготування весільного
хліба – короваїв та «кукол». До того ж у цей
день з боку нареченої роздавалися гілочки
базиліка молодим неодруженим дівчатам –
«зелвам», саме вони в суботу приходили до
будинку нареченої випікати «мєдєнік».
Наступною обрядодією, що входила до
складу циклу передвесільних обрядів мож-
на відокремити п’ятничне гоління молодого
і заплітання коси молодій [12, с. 140; 5, с. 152].
Ці обряди також можна паралельно віднести
до обрядів санкціонуючого характеру і до об-
рядів переходу, тому що вони закріплювали
за молодятами повне і остаточне відділення
від молодіжної громади, а також остаточний
перехід до стану нареченого і нареченої. Го-
ління було невід’ємною частиною весільної
обрядовості до середини ХХ ст. Його завжди
проводили урочисто, з пригощанням, з про-
щальною вечерею, з «мєдєніком», з великою
кількістю молоді й одружених чоловіків [14,
с. 458]. Саме останні проводили урочисте і
святкове гоління молодого. Часто молодого
вперше голили перед самим весіллям. Інко-
ли він був таким молодим, що на його об-
личчі не було чого голити, бо в парубка був
лише пушок [13, с. 159]. Інколи трапляються
відомості про те, що голили нареченого за-
звичай у суботу ввечері, або в неділю перед
вінчанням. Під час гоління дівчата співали,
танцювали з хлопцями «хоро», грала музи-
ка. Зголене волосся кидали на кущ троянди,
або на гілки фруктового дерева. Іноді мати
нареченого збирала волосся і ховала його в
сундук нареченої [20, с. 261]. До того ж зго-
лене волосся обов’язково збирали в білу хус-
тинку, щоб не розгубити жодної волосини –
вірили, що за допомогою нього можна було
причарувати парубка [19, с. 23]. Гоління було
символічним переходом парубка до стану
чоловіка. З середини ХХ ст. наречений го-
лився сам, але обов’язково зранку перед са-
мим весіллям, йому міг допомагати рідний,
або двоюрідний брат. Проте гоління на той
час вже втратило своє значення як частина
обряду переходу, а наречений голився лише
з естетичних міркувань.
Обряд заплітання коси нареченій зберіг-
ся довше – до середини 90-х років ХХ ст. За-
плітали обов’язково за день до весілля [17,
с. 214]. Розплітання, розчісування та заплітан-
ня проводили зазвичай за день до вінчання і
обов’язково супроводжували сумними пісня-
ми, хороводами, «мєдєніком», святковою про-
щальною вечерею, якою пригощали гостей.
При виконанні цього обряду усі домашні та
подруги нареченої плакали [21, с. 616]. Волосся
молодій після заплітання змочували вином, бо
вважали це похідним від церковного причас-
тя [9], а голову покривали червоною хусткою.
http://www.etnolog.org.ua
204
Зміна зачіски молодої символізувала її перехід
від дівування до стану одруженої жінки.
Після урочистого гоління і заплітання
«годєнік» і «годєніца» повністю відділялися
від молодіжної громади, тобто переходили до
стану нареченого і нареченої – «младоженяк»
і «булка» [10].
У цей же день в обох будинках випікали
«мєдєнік» – один з видів весільного обрядо-
вого хліба. При його замішуванні, поки сія-
ли борошно, дівчата не мали права говорити,
тому такий хліб носив назву «молчан хляб»,
тобто мовчазний хліб [4, с. 123; 5, с. 136, 145,
147]. А в деяких селах, навпаки, співали пісні,
про що свідчать існуючі пісні про просіюван-
ня борошна для медовика:
Трепнали са девят сита,
девят сита коприненя,
коприненя й дафинени,
в Ивануви равни дори
да засеят бялу бряшно,
да замесят прясна питка,
да суберът кумшиити,
кумшиити и рудови.
Після випікання цей прісний корж зма-
щували медом і прикрашали родзинками, а
після цього виносили до гостей і пригоща-
ли усіх присутніх, заздалегідь розламавши
його над головою найгарнішого чорноокого
хлопчика для того, щоб первісток молодят
був хлопчиком, а всі діти гарними і чорно-
окими. У будинку нареченого «дєвяр» під-
німався сходами, тримаючи в руках «мєдє-
нік», а також сито з горіхами і родзинками
і розкидав горіхи з родзинками і роздавав
шматки «мєдєніка» [4, с. 123]. Під час цього
розважального обряду учасники весілля на-
магалися передбачити долю молодят, і таких
моментів у традиційному весіллі було багато.
До початку другої половини ХХ ст. він збері-
гає своє значення і зовнішній вигляд (пріс-
ний корж змащувався медом, прикрашався
квітками базиліка, монетами, родзинками;
випікався в знак того, щоб життя наречених
було солодким). З 60-х – 70-х років ХХ ст. він
поступово втрачає свою значимість і починає
випікатися просто як хліб, який за звичаєм
просто треба приготувати. Коли в 50-х роках
ХХ ст. гоління нареченого було вже не таким
урочистим і святковим дійством, «мєдєнік»
у будинку молодого перестали зовсім випі-
кати. Із середини 90-х років ХХ ст. його вже
не випікали і в нареченої, тому що обряд за-
плітання їй волосся вже не проводили, тобто
весільна обрядовість втрачала цю обрядодію,
що призвело також до скорочення тривалості
весілля – з трьох до двох днів.
У цей день подружки нареченої в її бу-
динку готували весільні вінки – з дроту і
кольорового гофрованого паперу для «мо-
мєн» і «дєвєря». «Дєвєр» викуповував свій
вінок піснями за гроші. В цьому вінку він
ходив під час весілля. «Момєні» – 2–3 пари
рідних з боку нареченої (найчастіше це рід-
ні брати і сестри батьків молодої з дружи-
нами і чоловіками). Також в цей день ді-
вчата готували весільне деревце – «єлха»,
«іла» [8]. Це була гілка фруктового дерева з
трьома гілочками. Обмотували їх кольоро-
вим гофрованим папером. Увіткнута «єлха»
була у весільний коровай і продавалась
куму подругами нареченої. Торгування за
неї проходило зазвичай у піснях. Сьогодні,
на жаль, молодь вже не пам’ятає тих пісень,
і купівля-продаж проходить у дещо жартів-
ливих формах.
Сусідські дівчата нареченого в цей день
готували в нього вдома «байрак» або «фєргу-
ліцу» [5, с. 131] – весільне знамено червоно-
білого кольору, на кінець якого насаджували
яблуко, обмотане квітами базиліка, а також
стяг був прикрашений солодощами. Його ніс
«дєвєр», який під час весілля мав бути біля
нареченого. У ХІХ ст. весільне знамено готу-
вали і в молодого, і в молодої. У нареченого
воно було червоного кольору, у нареченої –
білого. Пізніше стали виготовляти лише одне
знамено – червоно-біле, причому робили це
тільки в парубка [19, с. 25].
Увечері наречена йшла до сусідського бу-
динку, або будинку подружки, але вона не
мала переходити через дорогу. Там вона ку-
палася у воді, в якій плавало одне або два
червоні яблука [1, с. 96]. Їх на наступний день
наречені або з’їдали, або молода кидала наре-
ченому чи просто гостям (залежно від райо-
ну регіону). Окрім купання, наречена також
ночувала в цьому будинку, а на ранок прихо-
дила додому і починала готуватися власне до
самого весілля.
Випікання весільного хліба, «мєдєніка» і
заплітання коси молодій побутувало в окре-
мих населених пунктах Буджака до 90-х ро-
ків ХХ ст., обрядове гоління молодого почало
зникати ще з середини ХХ ст. Логічною є по-
ступова втрата значення цих обрядів, а також
їх зникнення упродовж кінця ХХ – почат-
ку ХХІ ст. Саме тому не лише скорочується
кількість весільних днів, а й зовсім відпадає
передвесільний етап у традиційній весільній
обрядовості болгар Буджака.
http://www.etnolog.org.ua
205
Передвесільний етап включав у себе де-
кілька складових – заручини («годєж», «гу-
дєж» або «главєш»), приготування борошна
для просіювання і замішування весільного
хліба – «засєвкі», замішування та випікан-
ня весільного хліба – «заміскі», випікання
прісного медового коржа – «мєдєнік», який
також відносився до різновидів весільного
хліба, обрядове заплітання коси молодої та
гоління молодого напередодні весілля. Усі
обрядодії передвесільного циклу, як, влас-
не, і всі інші протягом весілля, були спря-
мовані на плодючість молодої, на щасливе
подружнє життя молодих, на добробут в їх-
ній родині.
На основі проведених власних польових
досліджень можна сказати, що основні від-
мінності в обрядах різних районів і різних
населених пунктів стосувалися здебільшого
їхніх назв, а також їх дотримування на різ-
них етапах і ступеня їхньої збереженості.
Зміни в структурі передвесільного циклу в
різних регіонах також простежувалися за-
лежно від розташування населеного пункту.
Таким чином, якщо населений пункт роз-
ташовувався поблизу міста або районного
центру, зміни в традиційному весільному
ритуалі відбувалися швидше. Окрім цьо-
го, варто відмітити, що відмінними були в
різних регіонах пісні, що виконувалися під
час різних обрядів, наявність та існування
деяких весільних атрибутів. Суть передве-
сільного циклу залишається однаковою в
усіх населених пунктах – підготувати усю
родину і насамперед молодих до важливого
етапу, перехідного періоду в їхньому житті,
від чого і залежить благополучне існування
не лише молодої родини, але й їхнього роду
взагалі. Що стосується структури передве-
сільного циклу обрядів, то вона могла змі-
нюватися залежно від матеріального фак-
тора, психологічного або часового. Проте
очевидним лишається те, що протягом май-
же всього ХХ ст. передвесільна обрядовість
болгар Буджака зберігалася, але з плином
часу більшість обрядів цього циклу почина-
ють втрачати свою значимість, що наприкін-
ці ХХ ст. призводить до поєднання обрядо-
дій, здебільшого в одну – «годєж» («гудєж»,
«главєш»). Отже, наприкінці ХХ ст. передве-
сільний цикл обрядів болгар Буджака зазнає
змін у вигляді скорочення та спрощення,
оскільки сучасна молодь не вважає їх акту-
альними, а майже суцільна зайнятість на ро-
ботах у місті ускладнює дотримування усіх
обрядів в повному об’ємі.
Література
1. Агафонова Т. А. Традиционная одежда укра-
инцев и болгар Юго-Западной Украины (ХІХ в. –
пер. пол. ХХ в.) : автореф. дисс. …канд. ист. наук /
Т. А. Агафонова ; ОГУ им. И. И. Мечникова. –
О., 1998.
2. Ангел Гоев. Седянката / Ангел Гоев. – София,
1986.
3. Батьянов Н. Нравы и обычаи болгар, жи-
вущих в Бессарабских колониях / Н. Батьянов //
Записки Одесского общества истории и древнос-
тей. – 1858. – Т. 4. – С. 456–469.
4. Берг Л. С. Бессарабия. Страна, люди, хазяй-
ство / Л. С. Берг. – С.Пб., 1918.
5. Державин Н. С. Болгарские колонии в Рос-
сии (Таврическая, Херсонская и Бессарабская гу-
бернии) / Н. С. Державин. – София, 1914.
6. Записано зі слів мешканки с. Виноградне
Болградського р-ну Федори Іванівни Дімітрової
(Руссєвої), 1958 р. н., заміж виходила в 1977 р.
7. Записано зі слів мешканки с. Виноградне
Болградського р-ну Параски Василівни Ганчєвої
(Радової), 1917 р. н., заміж виходила в 1935 р.
8. Записано зі слів мешканки с. Виноградне
Болградського р-ну Марини Викторівни Ганєвої
(Малєнкової), 1976 р. н., заміж виходила в 1998р.
9. Записано зі слів мешканки с. Виноградне
Болградського р-ну Марії Дмитрівни Іванової
(Желяскової), 1918 р. н., заміж виходила в 1935р.
10. Записано зі слів мешканки с. Виноградне
Болградського р-ну Марії Дмитрівни Георгієвої
(Русєвої), 1956 р. н., заміж виходила в 1975 р.
11. Записано зі слів мешканки с. Нові Троя-
ни Болградського р-ну Стефаніди Михайлівни
Домущі (Домущі), 1941 р. н., заміж виходила в
1958 р.
12. Златова В. Н., Златов И. В., Георгиев Ф. С.
Камчик. – Страницы итории / В. Н. Златова,
И. В. Златов, Ф. С. Георгиев // Заря. – 2003. – Ч. 1.
13. Иванова Ю. В., Маркова Л. В. Болгары /
Ю. В. Иванова, Л. В. Маркова // Брак у народов
Центральной Юго-Восточной Европы. – М. : Нау-
ка, 1988. – С. 135–159.
14. Левицкий А. Нравы и обычаи болгар, жи-
вущих в Бессарабских колониях / А. Левицкий //
Записки Одесского общества истории и древнос-
тей. – 1858. – Т. 4. – С. 450–464.
15. Народы зарубежной Европы / под ред.
С. А. Токарева, Н. Н. Чебоксарова. – М., 1964.
16. Петрова Н. А. Добрачное общение моло-
дежи: джок / Н. А. Петрова // Україна і Болгарія:
віхи історичної дружби : матеріали конференції,
присвяченої 120-річчю визволення Болгарії від
османського іга. – О., 1999. – С. 268–272.
17. Руссєва Г. І. Трансформаційні процеси в ве-
сільній обрядовості болгар на прикладі с. Вино-
градного Болградського району Одеської області /
Г. І. Руссєва // Кайндль Р. Ф. Вікно в європейську
http://www.etnolog.org.ua
206
науку : матеріали ІІ Міжнародного наукового
семінару «Кайндлівські читання», 28–29 травня
2005 р. – Чернівці : Прут, 2005. – С. 47–51.
18. Свадебные обряды в Бессарабии // Запис-
ки Одесского общества истории и древностей. –
1844. – Вип. І. – С. 633–635.
19. Свадьбы у разных народов / [авт.-сост.
Л. В. Аксенова, В. Т. Гридина]. – М., 2004.
20. Толстой Н. И. Бритье / Н. И. Толстой //
Славянские древности. Этнолингвистический
словарь / под общей ред. Н. И. Толстого : в 5 т. –
М., 1995. – Т. 1. – С. 261–263.
21. Усачева В. В. Коса / В. В. Усачева // Славян-
ские древности. Этнолингвистический словарь : в
5 т. / под общей ред. Н. И. Толстого. – М., 1999. –
Т. 2. – С. 131–133.
22. Чійшія: нариси історіі та етнографії бол-
гарського села Городнє в Бессарабії / кол. авт. :
А. В. Шабашов, М. М. Червенков, Л. В. Суботін. –
О., 2003.
http://www.etnolog.org.ua
|