Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини)

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2010
1. Verfasser: Громова, О.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2010
Schriftenreihe:Матеріали до української етнології
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207751
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини) / О. Громова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 195-201. — Бібліогр.: 21 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207751
record_format dspace
spelling irk-123456789-2077512025-10-14T00:19:25Z Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини) Громова, О. Етнокультурна спадщина та сучасність 2010 Article Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини) / О. Громова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 195-201. — Бібліогр.: 21 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207751 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнокультурна спадщина та сучасність
Етнокультурна спадщина та сучасність
spellingShingle Етнокультурна спадщина та сучасність
Етнокультурна спадщина та сучасність
Громова, О.
Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини)
Матеріали до української етнології
format Article
author Громова, О.
author_facet Громова, О.
author_sort Громова, О.
title Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини)
title_short Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини)
title_full Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини)
title_fullStr Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини)
title_full_unstemmed Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини)
title_sort новації у весільній обрядовості кінця xx - початку xxi століття (за матеріалами середньої наддніпрянщини)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2010
topic_facet Етнокультурна спадщина та сучасність
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207751
citation_txt Новації у весільній обрядовості кінця XX - початку XXI століття (за матеріалами Середньої Наддніпрянщини) / О. Громова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 195-201. — Бібліогр.: 21 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT gromovao novacííuvesílʹníjobrâdovostíkíncâxxpočatkuxxistolíttâzamateríalamiserednʹoínaddníprânŝini
first_indexed 2025-10-14T01:07:52Z
last_indexed 2025-10-15T01:13:16Z
_version_ 1846008397834485760
fulltext 195 Олена Громова (Київ) НОВА Ц І Ї У ВЕ СІ Л ЬН І Й ОБРЯ ДОВОС Т І К І Н Ц Я Х Х  – ПОЧ АТ К У Х Х І  С ТОЛІТ ТЯ (з а мат е рі а ла м и С ер ед н ь ої На д д н і п ря н щ и н и) Традиційна сімейна обрядовість є до- волі консервативним інститутом. Чимало на- родних звичаїв і символів століттями пере- даються від одного покоління до іншого, виступаючи в ролі характерних ознак націо- нальної самобутності та історичної пам’яті народу. Але сфера обрядовості не є герме- тичною, вона змінюється і трансформуєть- ся, чутливо реагуючи на виклики часу, при- лаштовуючись до соціально-економічних і культурних трансформацій суспільства. Останні десятиліття ХХ – початку ХХІ ст. в Україні, як і на всьому пострадянському просторі, ознаменувались кардинальними зрушеннями в усіх сферах життя. Відбувся різкий перехід від соціалізму до капіталіз- му, від планової до ринкової економіки, від тоталітаризму до плюралізму думок та ідео- логій, від уявної стабільності до стану кризо- вої ситуації. Усі ці формаційні зрушення не могли не позначитись і на побутовому зрізі культури, зокрема на весільній обрядовості. При пере ході до нових форм господарювання спостерігалася трансформація всього життє- вого циклу сільського населення, зникли дея- кі його традиційні риси, зокрема і в сімейній обрядовості. У  церемоніалі весілля за останні десяти- річчя з’явилося багато нових елементів, пов’язаних із сучасним економічним станом країни та змінами в культурних орієнтаціях і смаках, процесами урбанізації та міграції. Ці нові тенденції розвитку весільної обрядо- вості формуються відповідно до умов сучас- ного життя. Новації у весільній обрядовості істотно зростають, вони досить помітні й за- тіняють традиційний ритуал. Тому мета цієї розвідки – історико-етнографічна характерис- тика нових явищ і тенденцій у сучасному ве- сіллі, зроблена на матеріалах Середньої Над- дніпрянщини. Реалізація поставленої мети передбачає вирішення конкретних завдань: –  вивчити і проаналізувати новації та трансформації обряду в сучасних умовах; – розкрити характер динамічних процесів у весільній звичаєвості кінця ХХ ст. – почат- ку ХХІ ст. У  рамках науково-дослідної діяльності основу праці склали матеріали, зібрані авто- http://www.etnolog.org.ua 196 ром протягом 2000–2008  років у Київській, Черкаській, Полтавській, Житомирській об- ластях. Залучені й сучасні дослідження крає- знавців, науковців, музейних працівників цих регіонів, які вивчали родинну обрядо- вість кінця ХХ – початку ХХІ ст. Політичний та соціально-економічний розвиток країни вплинув і на викорінення народних обрядів і виникнення новацій у всій родинній обрядовості. Уведена після Великої Жовтневої револю- ції громадянська реєстрація шлюбу в обмін на церковний, негативна державна політика по відношенню до церкви та віруючих, а та- кож до всіх, хто здійснював релігійний об- ряд, безумовно, порушили міцну систему соціально- релігійних відносин, пов’язаних із вінчанням. У  30-х  роках продовжувалась боротьба більшовиків проти релігії. Уведення атеїстич- них норм у сільський уклад життя українців та масове паплюження всього національного внесло свої корективи і в обрядовість. Під час Другої світової війни традиційний сільський уклад життя зазнав ще більших втрат. Збідніле населення нашого краю від- мовляється від властивої йому традиційності та обрядовості. Обряди поновлюються, але з певними змінами та новаціями. Це новий етап у становленні радянської обрядовості та звичаєвості. Триває пошук нових форм шлюбних обрядів, що почався в кінці 50-х – на початку 60-х років [1, с. 142]. 70–80-ті роки минулого століття в пам’яті наших людей згадуються як часи «гучних ве- сіль». Вони характеризують цей період так: «Ми тоді не знали, що то і був комунізм! Ха- рашо було за Брежнєва, да ми ж не знали!» [2]. Весілля, родинні свята, проводи до лав Ра- дянської Армії періоду правління Леоніда Брежнєва згадують і сьогодні. Період від середини 1980-х до середини 1990-х  років має свої особливості весільної обрядовості. В.  Борисенко зазначає, що йде «перехід на якісно новий ступінь, традиціо- налізація соціалістичного обряду й подаль- шого розвитку кращих традиційних еле- ментів, симбіоз традицій і новотворень»  [3, с. 175]. Починаючи з 1990-х  років, дещо змен- шуються фінансові витрати на весілля, що зумовлено зниженням матеріального рівня життя населення. У середині 1990-х у часи незалежної Украї- ни починається новий етап розвитку обряду, посилюється відродження української мови, культури, починається популяризація віт- чизняної історії, побуту, обрядів, звичаїв. Відновлюється традиційна народна обрядо- вість з урахуванням сучасних умов життя і світового цивілізаційного розвитку. Але збід- нілість, затяжні кризові явища приносять на- селенню розчарування незалежністю, почи- нається масовий виїзд на заробітки за межі України. У  кінці 1990-х  років починається нова хвиля занепаду всього національного й заміни його не найкращими зразками росій- ської та американської маскультур. Народна побутово-звичаєва культура ототожнюва- лась в уяві населення зі злиденним рівнем життя і відкидалась як меншовартісна. Усе це призводить до нівеляції традицій, зокрема й до знеособлювання етносу. 2000–2008  роки  – період становлення різно характерних, «розсіяних весіль», тоб- то з різними моральними та матеріальними підходами. Весільний обряд сьогодення фор- мується на новій політичній основі. Процеси культурної інтеграції, консолідації суттєво впливають на його основні тенденції розвит- ку. Дедалі більше помітна поляризація між сільським та міським весіллям. У  великих містах проходять так звані «елітні весілля», які відрізняються своєю помпезністю. Тут соціально-економічний розвиток проходив швидше, й елементи традиційного весілля, що побутували ще на початку ХХ ст., майже зникли. На території Середньої Наддніпрян- щини розташовано багато міст із потужною економікою, а тому масовий виїзд молоді на заробітки із сіл вплинув на новий розвиток весільної обрядовості. Останні дослідження свідчать, що вік гро- мадян, які вступають у шлюб, підвищився. Дівчата і хлопці одружуються після 22–25 ро- ків, це спричинено прагненням молодих сі- мей зміцнити матеріальне становище. За останні роки на території Центральної Украї- ни збільшується і кількість міжнаціональних шлюбів, тому що багато молодих людей шу- кає кращого життя за межами України, виїж- джаючи на тимчасові роботи. З другого боку, чимало іноземних мігрантів осідає в нашій країні, створюючи нові сім’ї. Весільний ритуал характеризується не лише динамічними процесами, але й стій- кістю традиції, що обумовлена різними чин- никами. Збереженими, але видозміненими обрядодіями в сучасному весіллі, на наш по- гляд, є: батьківське благословення, викорис- тання в обряді весільного хліба, частування короваєм, «циганщина» (по селах), весільний http://www.etnolog.org.ua 197 поїзд (посипання, примовки), викуп молодої, «чоботи» та покривання молодої [5]. Значна кількість сільської молоді працює в місті, тому в останні десятиріччя знайом- ства відбуваються в місцях масових розваг (на майданах) під час свят, у період навчання у вузах, на заробітках тощо. За часів незалеж- ності дедалі популярнішими стає запозиче- ний за кордоном так званий громадянський або цивільний шлюб. Розповсюдження гро- мадянського шлюбу пояснюється як деваль- вацією традиційних моральних принципів молоді, так і фінансовою неспроможністю, яка не дозволяє відбути весілля за усіма зви- чаями. За кількісним складом сільські ве- сілля перевищують міські. Кількість гостей обмежена – 50–60 чоловік. Вважаємо, що це пов’язано передусім із фінансовими трудно- щами. Загальна характеристика сучасного ве- сілля виглядає таким чином: обряд сватання виступає в одноразовій зустрічі обох родин наречених, тому що саме молоді беруть іні- ціативу при виборі собі пари і самі ставлять до відома батьків. Структура цього обряду не зберігається, часто відсутні свати (спеціально вибрані для цього люди). Це переважно бать- ки молодого, сусіди чи родичі. У  сільській місцевості, як правило, обирають дату ве- сілля таким чином, щоб весілля не припало на піст, а в містах на це звертають увагу рід- ше [5]. Подальше обговорення весільних по- дій часто проходить у телефонному режимі, отож з’являється такий вид домовленості, як телефонний (мобільний) зв’язок. Дедалі частіше складаються весільні контракти, за якими молоді визначають свої майнові від- носини, але масовості вони ще не набрали і фіксуються переважно у містах. Важливою складовою сучасного весілля є урочистий обряд реєстрації шлюбу та об- ряд вінчання, до яких, за нашими досліджен- нями, схильні майже 90  % шлюбної молоді. Менше звертається увага на те, кому нале- жить церква – Київському чи Московському патріархату. Існують у Середній Наддніпрян- щині й інші храми різних конфесій, їх весіль- ні обряди різняться між собою. У  більшості досліджених нами сучасних весіль святку- вання обома родинами проводилося спільно, і тільки тоді, коли хтось із молодого подруж- жя проживав в іншій області чи іншій країні, весілля справляли нарізно [12; 13; 14]. Серед обстежених таких випадків налічується не- багато. Простежимо відмінності сучасного ве- сільного обряду між містом і селом. Запрошення на весілля. В останнє десяти- ліття ХХ  ст. традиційна форма запрошення (коли наречені ходять із дружкою чи стар- шим боярином) майже зникла. Натомість масово поширилися тематичні листівки, а та- кож ввійшло в побут запрошення по телефо- ну. На початку ХХІ  ст. запрошення по теле- фону більше поширилися, а самі листівки дещо змінилися. Це так звані листівки, виго- товлені власноручно (з аплікаціями із сухих трав і квітів, тканини, камінців тощо)  [6; 7], електронні [8] та VІР-листівки [6; 7; 8]. Дово- дилося бачити на Київщині у 2000 році лис- тівки з фотографією молодих на обкладинці. Цей вид запрошення, гадаємо, запозичений із-за кордону. У  тих селах, де на початку ХХ  ст. бояри їздили запрошувати на конях, нині вико- ристовують мотоцикли та автівки, які також прикрашають стрічками, квітками, ляльками тощо [9]. Весільний хліб (коровай). Майже на всій території України як у селах, так і в містах, цей атрибут збережений, хоча асортимент ви- робів значно зменшився (зникло печиво для хрещених батьків, бабів та дідів наречених). За нашими матеріалами, оформлення коро- ваїв, лежнів також зазнало змін. Усе частіше натрапляємо на заміну рослинного орнамен- ту на зооморфний (баранчики, коники, ка- чечки, тощо) [11; 12; 13; 14]. Рушники. Використання домотканих рушників із конопель та льону давно втрати- ло свою актуальність, вийшло з моди. Ткані на верстатах рушники (фабричні) також були витіснені із вжитку та замінені купованими (вибійчаними). Подекуди сьогодні прослід- ковується зворотна хвиля відродження ви- користання вишитих власноруч рушників на фабричній «крамній» тканині. Їх купують чи замовляють у народних майстрів як у містах, так і в селах [13, 14]. Особливо часто ця тен- денція спостерігається серед заможних для проведення елітних весіль. Таким чином, використання рушників відносимо до стійких традицій як на сіль- ських, так і міських весіллях, причому спо- стерігаємо їх обмежене використання. Гільце та дівич-вечір. Ці елементи від- сутні як у селах, так і в містах на території Се- редньої Наддніпрянщини. За нашими дослі- дженнями, ще в 60-х роках гільце побутувало всюди (два гільця з усіма обрядами), а в се- редині 80-х років почало зникати, принаймні http://www.etnolog.org.ua 198 в молодого [5]. У кінці ХХ ст. гільце зустріча- лося спорадично у віддалених селах Черкась- кої  [10; 11; 12; 13], Полтавської, Кіровоград- ської областей [14], а в містах не зустрічалося взагалі [15]. Тому й відійшов у небуття дівич- вечір, на якому виготовлення весільного де- ревця було ключовим моментом. Сьогодні ж не бачимо ні зацікавлення, ні прагнення його відродити [5; 15; 16]. Проте на початку ХХІ  ст. натрапляємо на рекламні пропозиції щодо «девишника»: «Дівич-вечір – по домашньому» – це вечірка напередодні весілля, з розкішно накритим столом, гулянням з танцями, іграми, кон- курсами. А ще може бути вечір ворожінь, або зустріч з артистами. Іноді радять обмінятися подарунками на згадку і т. п. Такі послуги го- тові надати весільні агентства, кількість яких за останні роки значно збільшилася, пере- важно у великих містах [6; 7; 8]. Реєстрація шлюбу. Урочиста громадська обрядовість, реєстрація шлюбу за розроб- леними сценаріями існує й нині. Сам акт реєстрації проводиться в будинках урочис- тих подій, селищних радах, будинках куль- тури тощо. Оформлення залів інше, ніж у 70–80-х  роках: зникли зображення радян- ських державних символів. Під час обряду використовуються обручки, весільна атри- бутика та шампанське. Особливо цікавим є оформлення пляшки із шампанським. Виго- товляються замовлені заздалегідь наклейки з фото графією молодих [15; 16]. Після урочистої частини кортеж із моло- дим подружжям (субститут весільного по- їзда) за традицією вирушає до пам’ятників (Т.  Шевченка, обелісків тощо), на природу, до річок. Тут проводиться відеозапис ве- сільних святкувань на зразок урочистого покладання квітів. Це притаманно як сіль- ським, так і міським весіллям.  Приуроче- ність пам’ятника, на нашу думку, не має особ ливого значення. Перейма, викуп молодої. Побутує і в се- лах, і в містах. В  останні роки трапляються випадки, коли вимагають відповідну купюру: «Давайте Грушевського!», «Шевченка уважає- мо!», «Лесю, Лесю треба подать!» [16]. Прове- дений з елементами гумору обряд часом пе- ретворюється у грубе вимагання грошей. Народний одяг молодих. Традиційний весільний одяг у повному своєму складі сьогодні відсутній. У  селах, які географіч- но розміщені ближче до міст, це відбулося раніше. Ще в 60-х  роках народний костюм, хоча і зазнав деяких змін, якщо порівнюва- ти з початком ХХ ст., але ще не втратив свою вжитковість  [4,  с.  41]. Віднедавна весільний народний одяг в окремих його елементах від- роджується, дедалі частіше стає модним вдя- гати до шлюбу вишиванку, пояс, червоне на- мисто – «коралі». Вінки, віночки, букетики. Власноручно нічого не виготовляється, вся атрибутика ве- сільна закуповується родичами молодих або замовляється у весільних салонах. Головний убір молодої зазнав певної ево- люції від давніх різнокольорових віночків, зроблених ще з пір’я, тканини, ниток та папе- ру до білих парафінових (воскових) періоду 50–60-х років. Пізніше входять у моду яскра- ві паперові вінки, виготовлені народними майстрами, вони продавалися на ярмарках та базарах (1970–1980-і роки). Майже завжди мали попит різнобарвні стрічки, що органіч- но доповнювали вінок нареченої. Сучасні білі квітки, переважно іноземно- го виробництва, мають велике розмаїття і фіксуються вже в кінці ХХ  ст. Популярним став букет нареченої, до складу якого входять троянди, лілеї, орхідеї. Коштує він дорожче, маємо такі свідчення: «Банально с простыми цветами идти в ЗАГС» [15]. Їжа та напої. Страви, що подаються на сучасних весіллях, мають великий асорти- мент. З’явилося багато різних салатів («Мімо- за», «Олів’є», «Ромашка», «Прелюдія» тощо). Нові маловідомі страви, такі як рулети, море- продукти, піца, заступили давні традиційні – кисіль, колотушу, квашені овочі, пиріжки, калачі, струдлі тощо. Майже не вживаються компоти, вінегрети, тюлька, картопля «мун- дирка», капуста, «сушаниця, сушка» (груш- ки, яблучка, сливки), що наповнювали сто- ли в 1960–1970-х  роках. Давно забуті перші страви й каші, які тривалий час побутували на весільних столах на території Середньої Наддніпрянщини (капусняк, борщ, капуста). Зазнала змін і черговість подачі їжі, зміни- лися також і напої. Сьогодні весільні столи характеризуються помпезністю, надмірною кількістю напоїв та страв. За словами респон- дентів, нині столи на весіллі нагадують потяг, «як у метро» [5]. Горілчані напої також пройшли процес еволюції. Вживані гостями медовуха, само- гон, пиво, а віднедавна – коньяк, вино, віскі, бренді дуже часто перевищують спромож- ність гостей до вживання їх. Колись пили по три чарки, і це задовольняло потреби лю- дей [17]. А в тих селах, де горілку ще в 90-х ро- ках ХХ  ст. не ставили на столи, на початку http://www.etnolog.org.ua 199 ХХІ ст. її почали вживати всупереч традиці- ям [18]. Не набули масовості й актуальності про- паговані в середині 80-х років безалкагольні весілля. Хоча в м.  Боярці Київської обл. ми зафіксували таке весілля (2002), його прово- дила церква, що належала до якоїсь іноземної конфесії [19]. Весільні чини. Весільні чини умовно ви- конують свою роль, багато з них не беруть участі в обрядодіях (світилки, приданки та ін.) [4, с. 41]. У  містах і селах традиційного весільного старосту заступив так званий організатор-та- мада. Нині – це обрядові ведучі, професійні артисти, співаки, які замість мудрих народ- них побажань-повчань намагаються розва- жити гостей вульгарними дотепами. Виряджання молодого по молоду. Обрядо- дії обсипання зерном повністю втратили форму магічного обряду і стали символіч- ними. Використовують гроші (банкноти іно- земного виробництва), цукерки, пелюстки троянд тощо. Народні пісні та танці. Від обрядової народної пісні  – до пісень комуністичного періоду, присвячених Леніну, Сталіну і т.  д. Духовий оркестр із часом змінився на естрад- ні колективи, у репертуарі яких пісні Пуга- чової, Леонтьєва, Кіркорова, народні пісні «Цвіте терен», «Горіла сосна, палала», «Ти ж мене підманула» та пісні іноземними мова- ми. Наприкінці 60-х років ХХ ст. побутували: «Пісня про бригадира» [20, с. 370], про голову колгоспу [2], комбайнера і т. д. Пісень, тісно пов’язаних з обрядом, «січас уже ніхто не спі- ває» [21]. За останніми опитуваннями, на сучас- них весіллях поширені пісні Вєрки Сердюч- ки, Валерія Меладзе, Ані Лорак, Діми Білана тощо [17; 18; 19]. Нині спостерігається потяг до «живої» музики (циганські колективи, скрипалі, виступи народних та заслужених артистів тощо). Запрошуються і фольклорні коллективи, які тривалий час вважалися «не- модними». Зараз ця традиція стає актуаль- ною та відроджується. «Живий» музичний супровід весілля кош- тує досить дорого, а тому ця послуга не на- брала значної масовості. Переважно на су- часних весіллях побутує електронна музика (аудіозапис). Танці також пройшли динамічний про- цес модернізації. Відповідно давні українські танці «Полька», «Краков’як», «Гопак», «Мете- лиця», «Полька ойра» змінилися такими, як «Яблучко», «Коробочка» тощо [12]. Танці со- ціалістичного періоду характерні для репер- туару як відомих українсько-російських, так і іноземних естрадних колективів. Весільні розваги. Якщо репертуар весіль- них пісень і танців постійно скорочується, то на зміну їм має прийти щось нове, що розва- жило б гостей під час масового гуляння. І цей незвичний, часто небезпечний вид розваг уже з’явився в кінці ХХ – на початку ХХІ ст. (салюти, феєрверки, петарди, стрільба тощо). Обдаровування гостей. Даровизна. Як у сільських, так і в міських районах цей звичай майже не зустрічається. Поступово симво- лічний зміст обдаровування молодою родини чоловіка був забутий, він злився з обрядом даровизни молодих. Масове перев’язування чоловіків рушниками, а жінок хустками віді- йшло. Подарунки гостям у вигляді сорочок, фартухів, стрічок тощо зникли ще у 80-х ро- ках ХХ  ст. Обдаровування між родичами відсутнє, а також майже не фіксуються пода- рунки для батьків від молодих [16; 19]. Поде- куди обдаровують найближчих родичів і то в окремих селах [17, 18]. Часто зустрічаються подарунки у вигляді машини, квартири, ки- лимів, меблів від найближчих родичів. Придане, посаг. Зазнав історичної транс- формації і звичай традиційної весільної скрині, яка була обов’язковим атрибутом на- реченої. Уже в 20–30-х  роках минулого сто- ліття скрині виходять з ужитку на території Середньої Наддніпрянщини. Це пов’язано із загальною динамікою суспільного життя і побуту, з розвитком ремесел: у тих селах, де робили скрині, на них зменшився попит, тому вони й почали поступово зникати. У 1960–1970-х роках скриню повсюдно за- мінили спочатку прості шафи, а потім дзер- кальні. Цей етап тривав до 1980–1990-х  ро- ків, тоді шафа також почала втрачати свою престижність як елемент побуту. Поступово зміст приданого змінюється: переходять від натуральних, предметних способів дару- вання до більш вагомих (гроші, автомобіль, квартири, путівки за кордон тощо). Часи, коли за возом ішла корова, «бо – батько дав!», відійшли в далеке минуле. У наш час демон- стрування приданого не практикується [21]. Перша шлюбна ніч. Звичай комори в наші дні відомий лише за переказами і літерату- рою. Існує традиція (переважно у сільській місцевості) проводити першу шлюбну ніч у хаті родичів чи сусідів. Сьогодні, якщо фі- нанси дозволяють, провести першу шлюбну ніч можна в сучасному комфортабельному http://www.etnolog.org.ua 200 готелі (з наявністю сауни, джакузі, басейну тощо). Більш простий варіант – окрема квар- тира самих молодих, родичів, або орендована на кілька діб чи місяць [15; 16]. За свідченнями інформаторів, звичай вивішувати пояс чи фартух, коли молода є «чесною», вже зник як непотрібний. Маємо такі відомості: «У  нас тепер усі чесні!»  [18] Або «ішли заміж уже й беременні, бо їм не гріх» [19; 21]. Понеділок. На другий день весілля звичай носити сніданок трапляється в селах рідко. Вшанування батьків подекуди побутує лише в сільській місцевості. «Циганщина». Побутує спорадично у від- далених селах, коли найдотепніші з гостей переодягаються в молодого, молоду, циган, лікаря, солдата, міліціонера тощо. Маємо такі свідчення: «Я  і не хожу на перший день весілля, бо все одне, а на третій саме цікаво!» Обряд, що проходить у розважальній формі, давно вже не виконує магічної функції. Самі інформатори пояснюють цей ігровий акт так «щоб подуріти», «щоб було смішно»  [18]. Ло- кально в цей день ще трапляється звичай, який називається «бити барило». Відзнача- ється розбиттям старого весільного посуду з побажанням молодим щастя. На битому по- суді танцюють усі запрошені [9]. Окрім вищезазначених новацій, сьогод- ні існують і послуги Інтернету, де не лише можна знайти собі пару, але й весело про- вести день весілля. Агенції весільних послуг «Ідеал», «Фантазія», «Наталі», «Рай», «Бліц», «Шалене свято» тощо пропонують: екс- клюзивне оформлення вашого автомобіля (повітряні кульки, букети, замовлені авто- мобільні номери з іменами молодих тощо); білі голуби на вашому весіллі; екстрим на все життя: повітряна куля, гелікоптер тощо. Пропонується шоу-програма: «маг и чаро- дей проведет гаданье, развеселит и украсит ваш праздник», авторська супердискотека і т. д. [6, 7, 8]. До нових тенденцій можна від- нести відеозапис весільного ритуалу, який почав з’являтися у 1990-х роках у селах Цен- тральної України. Отже, загалом весільний обряд у порів- нянні з традиційним (кінець  ХІХ ст. – поча- ток ХХ ст.) суттєво змінився, втратив багато компонентів. Зникли обрядові пісні, танці, ігри, побажання  – власне, чим і славилося українське весілля. А натомість їх заступили нові, незвичні для українського населення елементи святковості. Весільний ритуал дій- шов до нас не як пережиток минулого, а як результат постійного процесу, пошуку ново- го, що вже само по собі стає традиційним. У сучасному весільному обряді простежує- мо такі трансформації: структура весілля знач но скорочується, випадають попередні зустрічі обох родин такі, як розвідки, огля- дини, домовини, заручини тощо. Багато об- рядових дій злилися і скоротилися в часі й виконуються в спрощеному вигляді. Майже повністю зникли обряди магічного характе- ру (захист молодих задля продовження роду, пости, очищення водою та вогнем, уживання хліба й солі), а разом з тим і пов’язана з ними атрибутика. Із деформацією структури весіл- ля змінилися й дні проведення обряду (субота- неділя). Таким чином, до новацій у весільному об- ряді відносимо: домовленість про весілля по телефону, листівки, майнові контракти, ді- вич-вечір «по-новому», проведення першої шлюбної ночі в готелях, турпоїздках, обси- пання пелюстками квітів (троянд), букет на- реченої, салют шампанським, наклейки на шампанському тощо, а також використання автотранспорту (у всіх обрядах), відеозапис, «карооке», феєрверки (стрільба, салюти), по- слуги Інтернету тощо. Ступінь збереженості окремих традицій- них елементів у сучасній весільній обрядовос- ті на території Середньої Наддніпрянщини неоднаковий. І  залежить він від низки при- чин: територіального розміщення населеного пункту, особливостей розвитку культурно- історичних традицій і ставлення до них, умов проведення весілля, складу учасників дійства (вік, їхня творча активність, освітній рівень, поведінка, існування організатора- «дивака» тощо). Міра побутування традиційних весіль- них звичаїв і новацій неоднакова в різних соціальних групах (у середовищі державних службовців, сільської інтелігенції, робітни- ків тощо). Дедалі чіткіше видно розмежуван- ня між весіллями еліти і звичайних грома- дян. У заможному середовищі традиції дедалі більше нівелюються, з’являються нові еле- менти, не притаманні загалу українців. Цим зумовлена і значна строкатість весільних об- рядів у сучасних містах і селах Центральної України. Література 1. Здоровега Н. І. Нариси народної весільної об- рядовості на Україні / Н. І. Здоровега. – К. : Нау- кова думка, 1974. http://www.etnolog.org.ua 201 2. Записав О. Курочкін 2008 року в с. Соловіїв- ка Брусилівського р-ну Житомирської обл. 3.  Борисенко  В.  К. Весільні звичаї та обряди на Україні. Історико-етнографічне дослідження / В. К. Борисенко. – К. : Наукова думка, 1988. 4. Громова О. П. Трансформація весільної тра- диції в серед. ХІХ – кін. ХХ ст. (на матеріалах, за- писаних у с.  Стеблів Корсунь-Шевченківського району Черкаської обл.) / О. П. Громова // Матеріа- ли до української етнології. – К., 2003. – Вип. 3 (6). 5.  Записала О.  Громова 2008  року у сс.  Пи- липча, Городище Білоцерківського  р-ну Київ- ської обл. 6.  [Електронний ресурс].  – Режим доступу  : www.kozaexpo.com.ua. 7.  [Електронний ресурс].  – Режим досту- пу  : http://www.para.te.ua/info/rubruku/organize- holiday-kiev.prp. 8.  [Електронний ресурс].  – Режим доступу  : www.priglasitelnie.narod.ru, http:cards.meta.ua, www.rentapartaments.com.ua. 9. Записала О. Громова 2008 року в с. Осикове Ма- карівського р-ну Київської обл. 10. Записала О. Громова 2002 року в сс. Зарубин- ці, Бачкурино Монастирищенського  р-ну Черкась- кої обл. 11. Записала О. Громова 2002 року в смт Стеблів Корсунь-Шевченківського р-ну Черкаської обл. 12. Записала О. Громова 2008 року в с. Шендерів- ка Корсунь-Шевченківського р-ну Черкаської обл. 13. Записала О. Громова 2002 року в с. Моринці Звенигородського р-ну Черкаської обл. 14. Записала Т. Величко  2008 року в с. Хащувате Гайворонського р-ну Кіровоградської обл. 15.  Записала О. Громова 2008 року в м. Києві в Голосіївському р-ні. 16. Записала О. Громова 2007 року в с. Новосілки Києво-Святошинського р-ну Київської обл. 17. Записала О. Громова 2006 року в м. Обухові Київської обл. 18. Записала О. Громова 2008 року в с. Острів Ро- китнянського р-ну Київської обл. 19.  Записала О.  Громова 2008  року в м.  Боярці, Києво-Святошинського р-ну Київської обл. 20. Весілля в с. Дударків Бориспільського району Київської області. Записали Правдюк О. А., Кияни- ця М. Г., 1967 р. // Весілля. – К. : Наукова думка, 1970. – Ч. 2. 21. Записала О. Громова 2008 року в с. Черняхів Кагарлицького р-ну Київської обл. http://www.etnolog.org.ua