Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа”

У статті розглядається роман В.Пєлєвіна “Числа”. Особлива увага приділяється проблемі міфологічної свідомості головного героя. Автор простежив особливості реалізації письменником ритуально-міфологічної моделі становлення персонажа. Акцентується увага на ролі ритуалу ініціації в цьому процесі....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2008
Автор: Костромицький, Р.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України 2008
Назва видання:Слово і Час
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/131369
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа” / Р. Костромицький // Слово і Час. — 2008. — № 2. — С. 87-92. — Бібліогр.: 19 назв. — укp.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-131369
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1313692025-02-23T17:33:43Z Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа” Myth and reality in Viktor Pelevin’s novel “The Numbers” Миф и реальность в романе Виктора Пелевина “Числа” Костромицький, Р. Зарубіжна література У статті розглядається роман В.Пєлєвіна “Числа”. Особлива увага приділяється проблемі міфологічної свідомості головного героя. Автор простежив особливості реалізації письменником ритуально-міфологічної моделі становлення персонажа. Акцентується увага на ролі ритуалу ініціації в цьому процесі. In thise article Viktor Pelevin’s novel “The Numbers” is analysed through the prism of the protagonist’s mythological consciousness. The author of the essay investigates the distinctive features of the ritual-mythological model which regulates the protagonist’s coming into being, thereby stressing the role of the initiation ritual in his mental formation. В статье рассматривается роман В.Пелевина “Числа”. Особое внимание уделяется проблеме мифологического сознания главного героя. Автор проследил особенности реализации писателем ритуально-мифологической модели становления персонажа. Акцентируется внимание на роли ритуала инициации в этом процессе. 2008 Article Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа” / Р. Костромицький // Слово і Час. — 2008. — № 2. — С. 87-92. — Бібліогр.: 19 назв. — укp. 0236-1477 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/131369 uk Слово і Час application/pdf Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Зарубіжна література
Зарубіжна література
spellingShingle Зарубіжна література
Зарубіжна література
Костромицький, Р.
Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа”
Слово і Час
description У статті розглядається роман В.Пєлєвіна “Числа”. Особлива увага приділяється проблемі міфологічної свідомості головного героя. Автор простежив особливості реалізації письменником ритуально-міфологічної моделі становлення персонажа. Акцентується увага на ролі ритуалу ініціації в цьому процесі.
format Article
author Костромицький, Р.
author_facet Костромицький, Р.
author_sort Костромицький, Р.
title Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа”
title_short Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа”
title_full Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа”
title_fullStr Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа”
title_full_unstemmed Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа”
title_sort міф і реальність у романі віктора пєлєвіна “числа”
publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
publishDate 2008
topic_facet Зарубіжна література
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/131369
citation_txt Міф і реальність у романі Віктора Пєлєвіна “Числа” / Р. Костромицький // Слово і Час. — 2008. — № 2. — С. 87-92. — Бібліогр.: 19 назв. — укp.
series Слово і Час
work_keys_str_mv AT kostromicʹkijr mífírealʹnístʹuromanívíktorapêlêvínačisla
AT kostromicʹkijr mythandrealityinviktorpelevinsnovelthenumbers
AT kostromicʹkijr mifirealʹnostʹvromaneviktorapelevinačisla
first_indexed 2025-11-24T04:29:21Z
last_indexed 2025-11-24T04:29:21Z
_version_ 1849644612097933312
fulltext Слово і Час. 2008 • №2 87 ïî÷àëà õèòàòèñü, ìîðãàþ÷è ïîâ³êàìè äî ñòàðîãî ̳êóëè: “Íå æèòè ìåí³ ç òîáîþ, òàòêó, íå æèòè ìåí³ â ö³é õàò³...” Äî ò³º¿ ãîëîâè, ùî çä³éìàëàñÿ íàä 䳿îþ, ãîëîâà ñòàðîãî òàêîæ ïî÷àëà ïðîìîâëÿòè: “Íå ìîæíà, ñèíî÷êó, í³ÿê íå ìîæíà...” [8, 178]. ßê ³ â á³áë³éí³é ïðèò÷³, áðàòè çðàäæóþòü ßñÿ (ìîòèâ ïåðåñòîðîãè çâó÷àâ íà ïî÷àòêó îïîâ³äàííÿ â ï³ñí³ “Ìåíå áðàòè çàáèëè, í³æ ó ñåðöå âñòðîìèëè”). Ñòàðèé áàòüêî çàâäÿêè ñâîºìó àâòîðèòåòîâ³ ðÿòóº ñèíà â³ä àðåøòó, àëå ïðîñèòü éîãî çàëèøèòè ð³äíó îñåëþ. Ó öüîìó åï³çîä³ áàòüêî çìóøåíèé ïåðåáðàòè íà ñåáå ôóíêö³¿ Áîãà, ïîçáàâëÿþ÷è óëþáëåíîãî ñèíà áàòüê³âñüêî¿ ëàñêè, áàòüê³âñüêîãî çàõèñòó: çà ãð³õè òðåáà ïëàòèòè. Öå íàãàäóº íàðîäíå ïðèñë³â’ÿ “Áîã íà íåá³, áàòüêî íà çåìë³”. Âàðòî çóïèíèòèñÿ ³ íà ñïðèéíÿòò³ ïðèðîäè Å.Îæåøêî. Ó ïåéçàæíèõ êàðòèíàõ âîíà ïîäຠö³ëó ô³ëîñîôñüêó êîíöåïö³þ æèòòÿ, øèðîêî âèêîðèñòîâóþ÷è ïåðåíîñíå çíà÷åííÿ ñë³â òà çàñ³á ïåðñîí³ô³êàö³¿. Ïåéçàæíå îáðàìëåííÿ ìຠé ðîçïîâ³äü ïðî äîëþ ßñÿ. Çîáðàæåííÿì ñí³ãîâî¿ áóð³, ç ÿêîþ áîðåòüñÿ îäèíîêà ô³ãóðà, óâèðàçíþºòüñÿ ñàìîòí³ñòü ãåðîÿ. ³äîáðàæåíþ öüîãî ñòàíó ñïðèÿþòü ³ çîðîâ³ òà ñëóõîâ³ ì³êðîîáðàçè, ÿñêðàâ³, ñàìîáóòí³ ïîð³âíÿííÿ: “íèçüêî, íàä ñàìîþ ð³÷êîþ éøîâ çîâñ³ì ñàìîòí³é ÷îëîâ³ê. Íà òüìÿíî-á³ëîìó ñí³ãîâîìó òë³ â³í çäàâàâñÿ òîíêîþ ë³í³ºþ, ùî øâèäêî ïåðåòèíàëà ãóñòó, àëå ÿñí³øó â³ä íå¿ ñàìî¿ òåìðÿâó... ” [8, 182]. Íåçàê³í÷åíå ðå÷åííÿ íàïðèê³íö³ òâîðó âèêëèêຠòðèâîæí³ ðîçäóìè ïðî ñêàë³÷åíó íåñïðàâåäëèâèì ñóñï³ëüíèì ëàäîì ëþäñüêó äîëþ. Óâèðàçíþº â³ä÷óòòÿ òðèâîãè ³ ñâîºð³äíèé ô³ëîñîôñüêèé ïåéçàæ, íà òë³ ÿêîãî ëþäèíà çäàºòüñÿ ï³ùèíêîþ. Ó “á³ëîðóñüêîìó öèêë³” íà ïðèêëàä³ ïîçèòèâíèõ ³ íåãàòèâíèõ ïåðñîíàæ³â Å.Îæåøêî ïðàãíå äîâåñòè, ùî áåç â³ðè â Áîãà, áåç ëþáîâ³ é ìèëîñåðäÿ äî áëèæíüîãî æèòòÿ íå ìîæå áóòè ïîâíîö³ííèì. Ëþäèíà ìຠæèòè çà çàêîíàìè õðèñòèÿíñüêî¿ ìîðàë³ òà êåðóâàòèñÿ á³áë³éíèìè çàïîâ³äÿìè. ЛІТЕРАТУРА 1. Вервес Г. Еліза Ожешко / Ожешко Е. Повісті та оповідання. – К., 1956. 2. Возняк М. З життя і творчості Івана Франка. – К., 1956. 3. Гапава В. Эліза Ажэшка: Жице і творчасць.– Мінск, 1980. 4. Горболіс Л. Парадигма народно(релігійної моралі в прозі українських письменників кінця ХІХ – початку ХХ ст. – Суми, 2004. 5. Грибовська О. Е.Ожешко в боротьбі за реалізм в польській літературі // Питання слов’янської філології. – Вид(во ЛДУ, 1960. – Вип. 1. 6. Ивашкевич Я. Поэтика Ожешко / Собр. соч.: В 8 т. – Т. 8. 7. Ожешко Е. Над Німаном. – К., 1981. 8. Ожешко Е. Повісті та оповідання. – К., 1956. 9. Франко І. Влада землі в сучасному романі / Твори: у 50 т.– К., 1980. – Т. 28. 10. Litman E., Stefanski I. Iazyk polski: Romantyzm. Pozytywizm – Warszawa, 1999. Ðîìàí Êîñòðîìèöüêèé Àñï³ðàíò Çàïîð³çüêîãî íàö³îíàëüíîãî óí³âåðñèòåòó, ñòàðøèé âèêëàäà÷ êàôåäðè óêðà¿íñüêî¿ òà çàðóá³æíî¿ ë³òåðàòóðè ²íñòèòóòó ô³ëîëî㳿 ÁÄÏÓ. Ïðàöþº íàä êàíäèäàòñüêîþ äèñåðòàö³ºþ “Òåíäåíö³¿ ï³çíüîãî ïîñòìîäåðí³çìó â òâîð÷îñò³ Â.Î.Ϻëºâ³íà (“ÄÏÏ (íí)”, “Ñâÿùåííà êíèãà ïåðåâåðòíÿ”)”. МІФ І РЕАЛЬНІСТЬ У РОМАНІ ВІКТОРА ПЄЛЄВІНА “ЧИСЛА” Ó ñòàòò³ ðîçãëÿäàºòüñÿ ðîìàí Â.Ϻëºâ³íà “×èñëà”. Îñîáëèâà óâàãà ïðèä³ëÿºòüñÿ ïðîáëåì³ ì³ôîëîã³÷íî¿ ñâ³äîìîñò³ ãîëîâíîãî ãåðîÿ. Àâòîð ïðîñòåæèâ îñîáëèâîñò³ ðåàë³çàö³¿ ïèñüìåííèêîì ðèòóàëüíî- ì³ôîëîã³÷íî¿ ìîäåë³ ñòàíîâëåííÿ ïåðñîíàæà. Àêöåíòóºòüñÿ óâàãà íà ðîë³ ðèòóàëó ³í³ö³àö³¿ â öüîìó ïðîöåñ³. Êëþ÷îâ³ ñëîâà: ì³ô, ðèòóàë, ñâ³äîì³ñòü, ³í³ö³àö³ÿ, ïîñòìîäåðí³çì. 88 Слово і Час. 2008 • №2 1 Міфологічні основи творчості В.Пєлєвіна практично не вивчалися. Окремі думки з цієї проблеми викладені в роботах М.Адамович [1], О.Щурова [19], Л.Сафронової [16]. Roman Kostromytsky. Myth and reality in Viktor Pelevin’s novel “The Numbers” In thise article Viktor Pelevin’s novel “The Numbers” is analysed through the prism of the protagonist’s mythological consciousness. The author of the essay investigates the distinctive features of the ritual-mythological model which regulates the protagonist’s coming into being, thereby stressing the role of the initiation ritual in his mental formation. Key words: myth, ritual, consciousness, initiation, postmodernism. Ðîñ³éñüêà ë³òåðàòóðà ê³íöÿ ÕÕ – ïî÷àòêó ÕÕ² ñòîë³òü – îñîáëèâèé ïåð³îä, ïîçíà÷åíèé ñóòòºâèìè çì³íàìè ó ñâ³òîâ³ä÷óòò³ òà åñòåòè÷íèõ ïðèíöèïàõ ³ õóäîæí³õ ìîäåëÿõ ë³òåðàòóðíî¿ òâîð÷îñò³. Âàæëèâå çíà÷åííÿ äëÿ ñó÷àñíîãî ë³òåðàòóðíîãî ïðîöåñó ìຠïîñòìîäåðí³çì, ÿêèé âíîñèòü ñâî¿ êîðåêòèâè â ðîçóì³ííÿ ñóòí³ñíèõ ñâ³òîãëÿäíèõ ³ ë³òåðàòóðîçíàâ÷èõ ïèòàíü. Ïèñüìåííèêè òà äîñë³äíèêè çîñåðåäæóþòü óâàãó íà ïðîáëåì³ ³ñíóâàííÿ ëþäñüêî¿ îñîáèñòîñò³, ùî çàãóáèëàñÿ â õàîñ³ ñó÷àñíî¿ ä³éñíîñò³. Òîìó íàé÷àñò³øå ïîñòìîäåðí³ñòñüêèé òâ³ð ñïðÿìîâàíèé íå íà â³äîáðàæåííÿ ö³ë³ñíî¿ êàðòèíè ä³éñíîñò³ â ¿¿ ðîçìà¿òò³, à íà ìîäåëþâàííÿ ïåâíèõ ôðàãìåíò³â êóëüòóðè. Óâàãà ïèñüìåííèê³â äî âàæëèâèõ çàãàëüíîëþäñüêèõ ïðîáëåì íà íîâîìó âèòêó ðîçâèòêó êóëüòóðè ïîâ’ÿçàíà ç àêòóàë³çàö³ºþ ì³ôó ÿê ôîðìè âèðàæåííÿ ôóíäàìåíòàëüíèõ âèÿâ³â ëþäñüêî¿ ïñèõ³êè òà áóòòÿ. Í.Íåâ’ÿðîâè÷ ñëóøíî çàçíà÷àº, ùî â ñó÷àñíîìó õóäîæíüîìó ìèñëåíí³, â ÿêîìó â³ä÷óâàºòüñÿ ³ñòîòíèé âïëèâ ì³ôîëîã³÷íî¿ ïàðàäèãìè, ïð³îðèòåò íàäàºòüñÿ ä³àëîãó ì³æ “åïîõàìè, åñòåòè÷íèìè ïðèíöèïàìè òâîð÷îñò³, òèïàìè ñâ³äîìîñò³” [1, 19]. Âèâ÷åííÿ ð³çíèõ àñïåêò³â ì³ôó ó ÕÕ ñòîë³òò³ – îäèí ³ç ïåðñïåêòèâíèõ íàïðÿìê³â äîñë³äæåíü ó ë³òåðàòóðîçíàâñòâ³. Ïðî çíà÷óù³ñòü ì³ôó äëÿ ñó÷àñíîãî ìèñòåöòâà ñâ³ä÷àòü ôóíäàìåíòàëüí³ ïðàö³ ª.Ìåëåòèíñüêîãî, Â.Òîïîðîâà, Þ.Ëîòìàíà òà ³í. Òðàäèö³éíî ì³ôîëîã³ÿ ââàæàºòüñÿ ñïðîáîþ ñòâîðåííÿ ö³ë³ñíî¿ ìîäåë³ êîñìîñó, à òàêîæ ãàðìîí³éíèõ â³äíîñèí ì³æ ñóñï³ëüíèì òà îñîáèñò³ñíèì íà÷àëîì. Ñóòí³ñòü ðèòóàëó ïîëÿãຠó ïðàêòè÷íîìó çä³éñíåíí³ êîíòðîëþ çà ëàäîì ó êîñìîñ³ òà â ñîö³óì³ çîêðåìà. Âîäíî÷àñ ë³òåðàòóðà ïîñòìîäåðí³çìó ïðîïîíóº ñâ³é âàð³àíò àäàïòàö³¿ ì³ôó äî ñó÷àñíî¿ ä³éñíîñò³: “Åïîõà ïîñòìîäåðí³ñòñüêî¿ ñâ³äîìîñò³ â³äð³çíÿºòüñÿ ïåðñîí³ô³êîâàíèì ñïðèéíÿòòÿì ì³ôîëîã³÷íèõ îáðàç³â òà ðèòóàë³â…” [8, 3]. Âèâ÷àþ÷è òèïîëîã³÷í³ îçíàêè ïîñòìîäåðí³ñòñüêîãî ðîìàíó ÕÕ ñòîë³òòÿ, Ã.Ìåðåæèíñüêà âèîêðåìëþº òàêó éîãî îñîáëèâ³ñòü, ÿê ì³ôîöåíòðè÷í³ñòü. Äîñë³äíèöÿ çàçíà÷àº, ùî “ñåðéîçíå çâåðíåííÿ äî ì³ôîëîã³÷íèõ ñòðóêòóð, òðàäèö³éíî¿ îáðàçíîñò³ â ðåàë³ñòè÷íèõ ³ ìîäåðí³ñòñüêèõ ðîìàíàõ çì³íèëîñÿ â ïîñòìîäåðí³ñòñüêèõ òåêñòàõ ³ãðîâèì âèêîðèñòàííÿì ì³ôó” [9, 124]. Òîáòî íàãîëîøóºòüñÿ íà òîìó, ùî â ë³òåðàòóð³ ïîñòìîäåðí³çìó ïèñüìåííèêè òàêîæ çâåðòàþòüñÿ äî ì³ôîëîã³÷íî¿ îñíîâè ëþäñüêî¿ ñâ³äîìîñò³. Ïðîòå ì³ôîëîã³÷í³ åëåìåíòè ïîñòàþòü ó ïèñüìåííèê³â-ïîñòìîäåðí³ñò³â ó ìîäèô³êîâàíîìó âèãëÿä³. Òâîðè Â.Ϻëºâ³íà – îäíîãî ç íàéïîïóëÿðí³øèõ ñó÷àñíèõ ðîñ³éñüêèõ ïîñòìîäåðí³ñò³â – âèð³çíÿþòüñÿ áàãàòîïëàíîâ³ñòþ òà ãëèáèíîþ ï³äòåêñòó, à òîìó âèêëèêàþòü îñîáëèâèé ³íòåðåñ ïðè äîñë³äæåíí³ ì³ôîëîã³÷íèõ îñíîâ ÿê ó ìèñëåíí³ ãåðîÿ, òàê ³ â ìîäåëþâàíí³ êàðòèíè ä³éñíîñò³1. Ïðèêìåòíà îçíàêà òâîð÷îãî äîðîáêó öüîãî ïèñüìåííèêà – âèêîðèñòàííÿ ô³ëîñîôñüêèõ ³äåé ð³çíèõ øê³ë áóääèçìó, à òàêîæ ³íøèõ ðåë³ã³éíèõ ó÷åíü ³ êîíöåïö³é. Íà äóìêó ².ijòêîâñüêî¿, á³ëüø³ñòü ðîìàí³â Â.Ϻëºâ³íà – öå âàð³àíò ðåàë³çàö³¿ îäí³º¿ ñõåìè, ó öåíòð³ ÿêî¿ ì³ñòèòüñÿ áóääèñòñüêèé “òåêñò-ë³äåð”. Ñïèðàþ÷èñü íà íüîãî, àâòîð äîáèðຠêîíöåïòóàëüíî çíà÷óù³ òåêñòîâ³ âêðàïëåííÿ [4, 154]. Ðîìàí “×èñëà” íå âïèñóºòüñÿ â çàïðîïîíîâàíó äîñë³äíèöåþ êîíöåïö³þ ìîäåëþâàííÿ õóäîæíüî¿ ðåàëüíîñò³. ³äõ³ä àâòîðà â³ä óñòàëåíî¿ äëÿ íüîãî ñõåìè áóâ çàââàæåíèé ³ êðèòèêîþ. Ñêàæ³ìî, À.Ëàòèí³íà ó ñòàòò³ “Ïîòîì îïÿòü òåïåðü” äîõîäèòü âèñíîâêó, ùî Â.Ϻëºâ³í íàïèñàâ ðîìàí, â ÿêîìó “â³äñóòíº î÷åâèäíå áóää³éñüêå ïîñëàííÿ” [7, 137-143]. Íåòðàäèö³éíèé äëÿ àâòîðà ï³äõ³ä äî ïðîáëåìè ñòâîðåííÿ îáðàçó ãåðîÿ, à òàêîæ ìîäåë³ ä³éñíîñò³ â ðîìàí³ “×èñëà”, íà äóìêó À.Äàíèëîâà, ìîæíà îö³íèòè “ÿê Слово і Час. 2008 • №2 89 ïåâíèé õóäîæí³é óñï³õ ó ìåæàõ îáðàíî¿ íèì òåìè” [3, 218]. Çàçíà÷ìî, ùî àâòîðñüêèé çàäóì ïîëÿãຠó ñòâîðåíí³ òâîðó “ïðî òå, ÿê ïðàöþº ðîçóì. ßê ëþäèíà ç í³÷îãî áóäóº ñîá³ â’ÿçíèöþ ³ ïîòðàïëÿº òóäè íà äîâ³÷íèé òåðì³í” [14]. ².Ñêîðîïàíîâà ñòâåðäæóº, ùî òåìà ñâ³äîìîñò³ âèçíà÷àëüíà ó òâîð÷îñò³ ïèñüìåííèêà: “³êòîðà Ϻëºâ³íà ïåðåâàæíî ö³êàâëÿòü ïðîöåñè, ùî â³äáóâàþòüñÿ ó ñôåð³ ñâ³äîìîñò³ é êîëåêòèâíîãî íåñâ³äîìîãî, ³íäèâ³äóàëüí³é ïñèõ³ö³, òà ¿õ âïëèâ íà ïåðåá³ã ³ñòîð³¿, íà ñîö³àëüíó ïîâåä³íêó ëþäåé” [17, 433]. Í.Áºëÿºâà ââàæàº, ùî äëÿ ðîçêðèòòÿ çãàäàíî¿ òåìè Â.Ϻëºâ³í âèêîðèñòîâóº òàê³ åëåìåíòè, ÿê “ìîâà ïîïóëÿðíî¿ êóëüòóðè, ê³íî, ðåêëàìè, â³äåîêë³ïó”, ÿê³ ïîºäíóþòüñÿ ç “êîíöåïòàìè ñõ³äíî¿ ì³ñòèêè òà ðîñ³éñüêî¿ ðåë³ã³éíî¿ ô³ëîñîô³¿, ïðîïóùåíèìè êð³çü ô³ëüòðè ðàäÿíñüêîãî é ïîñòðàäÿíñüêîãî ì³ôîëîã³çóþ÷îãî ìèñëåííÿ” [2, 1-6]. Öÿ òåìà â “×èñëàõ” ïîäàºòüñÿ â íîâ³é ³íòåðïðåòàö³¿. Ãîëîâíèé ãåðîé ðîìàíó Ñòüîïà ïî- ñâîºìó ïåðåæèâຠïåðåõ³ä Ðîñ³¿ â³ä îäí³º¿ ìîäåë³ ñîö³àëüíèõ â³äíîñèí äî ³íøî¿ (â³ä ñîö³àë³ñòè÷íî¿ äî êàï³òàë³ñòè÷íî¿). Àâòîð íà ïðèêëàä³ îñîáèñò³ñíèõ ïîøóê³â ãåðîºì îð³ºíòèð³â ñàìî³äåíòèô³êàö³¿ â³äîáðàçèâ ãëèáèíí³ ïðîöåñè çì³íè ëþäñüêî¿ ïñèõ³êè. Çàçíà÷ìî, ùî äëÿ åñòåòèêè ïîñòìîäåðí³çìó êîíöåïò “ñâ³äîì³ñòü” óòðàòèâ òðàäèö³éíèé çì³ñò. Ó ïîñòìîäåðí³ñòñüêîìó òåêñò³ ñâ³äîì³ñòü ïîñòຠó âèãëÿä³ õàîòè÷íî¿ ñóêóïíîñò³ îêðåìèõ êîíöåïò³â, ìèñëåííºâèõ îäèíèöü, â³ä÷óòò³â, ñïîãàä³â. ϳä öèì êóòîì çîðó îñîáëèâó óâàãó ïðèâåðòຠäóìêà Â.Ïàõàðåíêà ïðî òå, ùî òâîð÷ó êîìï³ëÿö³þ ð³çíèõ êóëüòóðíèõ òðàäèö³é, ðåë³ã³éíèõ ³ ô³ëîñîôñüêèõ ³ñòèí ïèñüìåííèêè-ïîñòìîäåðí³ñòè âèêîðèñòîâóþòü äëÿ ñòâîðåííÿ îáðàçó ãåðîÿ. Çóìîâëåíî öå òèì, ùî ñó÷àñíèé ³íäèâ³ä ç³øòîâõóºòüñÿ ç êîìïëåêñîì ³äåé ³ óÿâëåíü, êóëüòóðíèõ ïëàñò³â, ùî ôîðìóâàëèñÿ âïðîäîâæ áàãàòîâ³êîâîãî ðîçâèòêó ëþäñòâà. Òîìó ëèøå òàêèé ï³äõ³ä, íà äóìêó äîñë³äíèêà, äຠìîæëèâ³ñòü “ïðîáèòèñÿ äî ñïðàâæíüîãî ìàñøòàáó áóòòÿ, ïîäîëàòè åêçèñòåíö³àëüíó áåçïðîñâ³òí³ñòü ³ñíóâàííÿ” [12, 75]. Óíàñë³äîê â³ëüíîãî îïåðóâàííÿ ð³çíèìè êóëüòóðíèìè åëåìåíòàìè âèíèê ³ðîí³÷íèé ìîäóñ îïîâ³ä³, ÿêèé ³äåíòèô³êóºòüñÿ ÿê ïðèêìåòíà îçíàêà ïîñòìîäåðí³çìó. Ó ïîñòìîäåðí³ñòñüêîìó òåêñò³ ì³ô ñòຠçàñîáîì ñòðóêòóðèçàö³¿ ñþæåòó é ³ñòîòíî âïëèâຠíà îðãàí³çàö³þ îïîâ³ä³. Ñêàæ³ìî, ó ðîìàí³ “×èñëà” îñíîâíîþ ³äåºþ, ùî óçãîäæóº ñòîñóíêè Ñòüîïè ç îá’ºêòèâíîþ ä³éñí³ñòþ, ñëóæèòü ñòâîðåíà íèì ÷èñëîâà òåîð³ÿ. ̳ôîñâ³ò ãåðîÿ – öå àðåíà áîðîòüáè íàäïðèðîäíèõ ñèë, ÿñêðàâî ðåàë³çîâàíèõ ó ÷èñëàõ-àíòèïîäàõ. Äóàë³çì ì³ôîëîã³÷íîãî ìèñëåííÿ, ïîäàíèé ÿê ðîçïîä³ë ñèë íà ïîçèòèâí³ é íåãàòèâí³, çóìîâèâ ïåðñîí³ô³êàö³þ ÷èñåë 34 ³ 43 òà íàä³ëèâ ¿õ îñîáëèâîþ ïîëÿðíîþ ñàêðàëüíîþ åíåð㳺þ. Äëÿ Ñòüîïè ðèòóàë ñëóæ³ííÿ ÷èñëó ñòàíîâèòü ñîáîþ ôóíäàìåíò óñüîãî æèòòÿ, ñëóæèòü îïîðîþ ³ ñïîñîáîì óòå÷³ â³ä ðåàë³é ä³éñíîñò³. Ðèòóàë âèçíà÷ຠï³äõîäè äî ðîçâ’ÿçàííÿ ïðîáëåì, ùî ïîñòàþòü ïåðåä Ñòüîïîþ: “×èñëî “34” ñ æåëåçíîé íåîáõîäèìîñòüþ äèêòîâàëî åìó âñå ñóùåñòâåííûå ïîñòóïêè” [13, 75]. Îòæå, çâåðíåííÿ äî ðèòóàëó ïîâ’ÿçàíå ç âèçíàííÿì ³íòó¿ö³¿ ÿê îñíîâíîãî ìåõàí³çìó îñÿãíåííÿ ä³éñíîñò³. Ñàìå ³íòó¿ö³ÿ ñòຠïðîâ³äíèêîì ãåðîÿ â õàîòè÷íèõ äæóíãëÿõ ñó÷àñíî¿ éîìó öèâ³ë³çàö³¿. Ïðîáëåìà ì³ôîëîã³÷íî¿ ñâ³äîìîñò³ â ðîìàí³ “×èñëà” ò³ñíî ïîâ’ÿçàíà ç ôåíîìåíîì ³í³ö³àö³¿, àáî ïîñâÿ÷åííÿ. Îáðÿä (àáî ðèòóàë) ³í³ö³àö³¿ âèñòóïຠîá’ºêòîì äîñë³äæåííÿ â ð³çíèõ ãóìàí³òàðíèõ ñôåðàõ – ôîëüêëîðèñòèö³, åòíîãðàô³¿, ïñèõîëî㳿. ³äîìèé ôîëüêëîðèñò Â.Ïðîïï ó äîñë³äæåíí³ “Èñòîðè÷åñêèå êîðíè âîëøåáíîé ñêàçêè” ðîçãëÿäàâ îáðÿä ³í³ö³àö³¿ ÿê “îäèí ç ³íñòèòóò³â, âëàñòèâèõ ðîäîâîìó ëàäó” [15, 150]. Íà íàøó äóìêó, ³í³ö³àö³ÿ – öå ôåíîìåí ïñèõîëîã³÷íèé. Âèÿâëåííÿ îñíîâíèõ ìîìåíò³â îáðÿäó â ðîìàí³ Â.Ϻëºâ³íà “×èñëà” äຠçìîãó ïðîñòåæèòè òðàíñôîðìàö³þ ñâ³äîìîñò³ ãîëîâíîãî ãåðîÿ Ñòüîïè, ùî ñóïðîâîäæóºòüñÿ çì³íîþ éîãî ñòàâëåííÿ äî ä³éñíîñò³ íà êîæíîìó âèçíà÷àëüíîìó åòàï³ æèòòºâîãî øëÿõó. Òðàäèö³éíî ââàæàºòüñÿ, ùî ³í³ö³àö³ÿ – öå ïåðåõ³ä ³íäèâ³äà ç îäíîãî ñòàòóñó â ³íøèé [6, 543]. ×àñòî â³í ñóïðîâîäæóºòüñÿ ïåâíèìè îáðÿäàìè, ùî äàþòü çìîãó ³íäèâ³äó â³äìîâèòèñÿ â³ä çàñòàð³ëî¿ ìîäåë³ ïîâåä³íêè é ó âñ³é ïîâíîò³ â³ä÷óòè ñâ³é íîâèé ñòàòóñ. 90 Слово і Час. 2008 • №2 Íåîô³ò, ÿêèé ïðîéøîâ îáðÿä ïîñâÿ÷åííÿ, íàáóâຠíîâèõ âëàñòèâîñòåé, íåîáõ³äíèõ ÿê äëÿ çì³öíåííÿ éîãî ñòàíîâèùà â ñóñï³ëüñòâ³, òàê ³ äëÿ ôîðìóâàííÿ îíîâëåíî¿ ñàìî³äåíòèô³êàö³¿, ùî â³äáóâàºòüñÿ âíàñë³äîê ïñèõîëîã³÷íèõ çì³í – â³äìîâè â³ä ³íñòèíêòèâíî¿ ìîäåë³ ïîâåä³íêè é àäàïòàö³¿ äî âèìîã, ùî âèñóâàþòüñÿ ñóñï³ëüñòâîì. Âàðòî çàçíà÷èòè, ùî çàâäÿêè ïîñâÿ÷åííþ ³íäèâ³ä äîëó÷àºòüñÿ äî ñîö³óìó òà äî éîãî äóõîâíèõ ö³ííîñòåé. Òîáòî ëþäèíà íàáóâຠâëàñòèâîñòåé ³ çíàíü, íåîáõ³äíèõ äëÿ ñòàá³ëüíîãî é ïîâíîö³ííîãî ðîçâèòêó ñóñï³ëüñòâà. Íà äóìêó Ð.ªô³ìê³íî¿, ñòðóêòóðíî îáðÿä ³í³ö³àö³¿ ìຠòðè åòàïè: âèîêðåìëåííÿ, ðîçðèâ ³ç ñóñï³ëüñòâîì òà ³çîëÿö³ÿ ³íäèâ³äà; áåçñòàòóñíå ñòàíîâèùå íåîô³òà; ïîâåðíåííÿ ³íäèâ³äà â ñóñï³ëüñòâî â íîâîìó ñòàòóñ³ [5, 18]. Âèíÿòêîâ³ñòü Ñòüîïè çàñâ³ä÷óþòü óæå ïåðø³ ðÿäêè ðîìàíó “×èñëà”: “Èäåÿ çàêëþ÷èòü ñ ñåìåðêîé ïàêò ñîçðåëà ó Ñòåïû Ìèõàéëîâà, êîãäà îí íà÷èíàë ïîíåìíîãó ÷èòàòü è çàäóìûâàòüñÿ î ðàçëè÷èÿõ ìåæäó ïîëàìè” [13, 8]. Ó òåêñò³ òàêîæ ïîäàºòüñÿ âêàç³âêà íà íàáëèæåííÿ ïåð³îäó ñòàòåâîãî äîçð³âàííÿ ãåðîÿ. Íàãàäàéìî, ùî, íà äóìêó Â.Ïðîïïà, îáðÿä “âèêîíóâàâñÿ ïðè íàñòàíí³ ñòàòåâî¿ çð³ëîñò³” [15, 150]. Âèîêðåìëåííÿ Ñòüîïè ç ñîö³óìó â ðîìàí³ ïîâ’ÿçàíå ç éîãî ³íòó¿òèâíèì óÿâëåííÿì ïðî ñàêðàëüí³ñòü ÷èñëà “7” ³ ñïðîáîþ ñòàòè éîãî àäåïòîì: “…Ñäåëàòü òàê, ÷òîáû îíà óçíàëà î ñîþçå, êîòîðûé îí õî÷åò çàêëþ÷èòü, è âûäåëèëà åãî èç òîëïû” [13, 9]. Íàñòóïíèì êðîêîì â îñÿãíåíí³ òàºìíèö³ ÷èñëà ñòàëî íåâäàëå “ðèòóàëüíå æåðòâîïðèíåñåííÿ”, óíàñë³äîê ÿêîãî Ñòüîï³ â³äêðèâàºòüñÿ íîâèé àñïåêò ³ñòèíè: òåïåð â³í ðîçðîáëÿº íîâó êîíöåïö³þ, çã³äíî ç ÿêîþ ìàã³÷í³ âëàñòèâîñò³ ìàþòü äâîçíà÷í³ ÷èñëà. Ãåðîé îáèðຠñâîºþ ïîêðîâèòåëüêîþ öèôðó “34”, à éîãî ì³ôîëîã³÷íà ñâ³äîì³ñòü íàä³ëÿº ¿¿ íàäïðèðîäíèìè ìàã³÷íèìè âëàñòèâîñòÿìè, ãåíåàëîã³÷íî çâîäÿ÷è ¿õ äî “7”. Âèá³ð Ñòüîïè îñòàòî÷íî çàñâ³ä÷óº éîãî îáðàí³ñòü: “Êàæäûé ðàç, êîãäà íàäî áûëî ïðèíÿòü ðåøåíèå, îí òåì èëè èíûì ñïîñîáîì ïðèâÿçûâàë åãî ê ñâÿùåííîìó ÷èñëó. Ýòî äàâàëî åìó ÷óâñòâî, ÷òî îí èäåò ïî óíèêàëüíîìó ìàðøðóòó, îòëè÷íîìó îò äðóãèõ ÷åëîâå÷åñêèõ æèçíåé” [13, 14]. Âèãàäàíà ãåðîºì òåîð³ÿ âñåìîãóòíüîãî ÷èñëà ñòàëà îñíîâíèì çàêîíîì, ùî ðåãóëþº éîãî ñòîñóíêè ç ä³éñí³ñòþ: “Ïðàêòè÷åñêè â ëþáîì ñîáûòèè èëè ïðîöåññå ìîæíî áûëî âûäåëèòü îáëàñòü, êîòîðàÿ íàõîäèëàñü ïîä ñîãðåâàþùèìè ëó÷àìè çàâåòíîãî ÷èñëà” [13, 20]. Âàðòî íàãîëîñèòè, ùî îäíèì ³ç àñïåêò³â ³í³ö³àö³¿ ñëóæèòü çàëó÷åííÿ ³íäèâ³äà äî òàºìíèõ çíàíü, ÿê³ ñïðèÿþòü ôîðìóâàííþ â íåîô³òà íîâèõ óÿâëåíü ïðî êàðòèíó ñâ³òó é ì³ñöå ëþäèíè â íüîìó. Íà äóìêó Â.Ϻëºâ³íà, “ðåàëüí³ñòü – öå áóäü-ÿêà ãàëþöèíàö³ÿ, â ÿêó âè â³ðèòå íà ñòî â³äñîòê³â. À âèäèì³ñòü – öå áóäü-ÿêà ðåàëüí³ñòü, ó ÿê³é âè ï³çíàëè ãàëþöèíàö³þ” [11]. Ó ðîìàí³ ãåðîé, âèçíà÷àþ÷è çàêîíîì³ðíîñò³ ñòîñóíê³â ³íäèâ³äà ç ä³éñí³ñòþ, äîõîäèòü ïîä³áíîãî âèñíîâêó: “…Êàæäûé ðàç ìû ðåøàåì, â êàêîé èìåííî ìèð íàì âñòóïèòü.  îäíîì íàñ æäåò ïàäàþùèé èç îêíà ãîðøîê ñ áåãîíèåé èëè íåñóùèéñÿ èç-çà óãëà ãðóçîâèê, â äðóãîì – áëàãîñêëîííàÿ óëûáêà Íåçíàêîìêè èëè òîëñòûé êîøåëåê íà êðàþ òðîòóàðà, è âñå íà îäíèõ è òåõ æå óëèöàõ” [13, 14]. Îòæå, îäí³ é ò³ ñàì³ êàðòèíè îá’ºêòèâíîãî ñâ³òó ìîæóòü áóòè ïî-ð³çíîìó ³íòåðïðåòîâàí³ â³äïîâ³äíî äî ñâ³òîãëÿäíî¿ ïàðàäèãìè, ÿêó ³íäèâ³ä ñàì îáèðຠäëÿ ñåáå. Äëÿ Ñòüîïè òàêîþ ïàðàäèãìîþ ñòຠ÷èñëîâà òåîð³ÿ. Òå, ùî ãåðîé ïðèñâÿòèâ ñåáå ÷èñëó, ñïðèÿëî éîãî âèõîäó çà ìåæ³ áóäåííî¿ ðåàëüíîñò³ (“íåéòðàëüíîé çîíû – òàì ãäå áîëüøèíñòâî ëþäåé ïðîâîäèëî âñå ñâîè æèçíè” [13, 19]) ó ìåòàô³çè÷íèé âèì³ð. Íàãàäàéìî, ùî äëÿ ïðîâåäåííÿ îáðÿäó ïîñâÿ÷åííÿ ³ñòîòíå çíà÷åííÿ ìຠêîíöåïö³ÿ, çàñíîâàíà íà ì³ôîëîã³÷íîìó ðîçóì³íí³ ïðîñòîðó. Ó “×èñëàõ” ä³éñí³ñòü ðîçïàäàºòüñÿ íà äâà ïðîñòîðè: ñâ³ò ëîã³÷íèõ ïîáóäîâ Ñòüîïè (ìåòàô³çè÷íèé ïðîñò³ð – ìîäåëü “ïàñòêè” ðîçóìó ãåðîÿ) ³ ñâ³ò ñîö³àëüíèõ ïðîöåñ³â ó Ðîñ³¿ ê³íöÿ ÕÕ ñòîë³òòÿ. Äðóãèé âàæëèâèé åòàï ³í³ö³àö³¿ ãåðîé ïðîõîäèòü ó â³ö³ òðèäöÿòè ÷îòèðüîõ ðîê³â, êîëè â³äïîâ³äíî äî ÷èñëîâî¿ òåî𳿠â³í ñòàâ “ñàêðàëüíîþ ³ñòîòîþ”. Ñàìå â “öåíòðàëüíèé ð³ê éîãî æèòòÿ” â ãåðîÿ âèíèêëà íåîáõ³äí³ñòü ëåã³òèì³çàö³¿ ñâ ÷èñëîâî¿ òåîð³¿. Äëÿ öüîãî éîìó áóëà ïîòð³áíà äîïîìîãà äóõîâíîãî íàñòàâíèêà, ïîñåðåäíèêà “ìåæäó õàîñîì æèçíè è âå÷íûì ïîðÿäêîì íåáåñ” [13, 29]. Òàêèì ïîêðîâèòåëåì Ñòüîïè ñòຠâ³ùóíêà Á³íãà ç Áîëãàð³¿, ÿêà, ÿê ç’ÿñóâàëîñÿ ï³çí³øå, Слово і Час. 2008 • №2 91 çà ÷àñ³â ÑÐÑÐ çàê³í÷èëà Õàðê³âñüêèé ïåäàãîã³÷íèé ³íñòèòóò. Çàçíà÷ìî, ùî îñíîâíà ôóíêö³ÿ îáðÿäó ³í³ö³àö³¿ – öå ïåðåäà÷à ñèìâîë³÷íèõ çíàíü. ßê ñòâåðäæóº Ì.Åë³àäå, “ïîñâÿ÷åííÿ ð³âíîö³ííå äóõîâíîìó çìóæí³ííþ; […] ïîñâÿ÷åíèé – öå òîé, êîìó â³äêðèëèñÿ òàºìíèö³, òîáòî òîé, õòî çíດ [18, 98]. Ïåðåäà÷à çíàíü â³äáóâàºòüñÿ â îô³ñ³ Á³íãè, ñâîºð³äíîìó “ñâÿùåííîìó ì³ñö³”, äå “ïàõëî òðàâàìè, ïó÷êè êîòîðûõ ñóøèëèñü íà íèòêå ïîä ïîòîëêîì” [13,30]. Ñàìà æ â³ùóíêà ïîñòຠ“îäåòîé â âîðîõ ïåñòðûõ òðÿïîê” [13, 30]. Íàãàäàéìî, ùî, íà äóìêó Â.Ïðîïïà, ³í³ö³àö³ÿ êàçêîâîãî ãåðîÿ íàé÷àñò³øå â³äáóâàëàñÿ â ëîãîâ³ ßãè, ðîçòàøîâàíîìó â íåïðîõ³äíèõ ë³ñîâèõ õàùàõ. Îòîæ ó ðîìàí³ “×èñëà” ïåðåä ÷èòà÷åì ïîñòຠàâòîðñüêà ³íòåðïðåòàö³ÿ êàçêîâîãî ñþæåòó ïðî ïîñâÿ÷åííÿ. Äî òîãî æ âèêîíàíà âîíà Â.Ϻëºâ³íèì â ³ðîí³÷íîìó ïëàí³. Ïðèì³ðîì, ñèìâîë³÷í³ àòðèáóòè (ñóøåí³ òðàâè é îäÿã ó÷àñíèêà ïîñâÿ÷åííÿ), ùî âèâîäÿòü ñöåíó ³í³ö³àö³¿ çà ìåæ³ áóäåííîãî ñâ³òó, äîïîâíþþòüñÿ ïðåäìåòàìè, ùî ñëóæàòü ñâîºð³äíèìè ìàðêåðàìè ð³çíèõ êóëüòóð: “Ïî óãëàì ñòîÿëè îáëîìîê àíòè÷íîé êîëîííû, ïî÷åðíåâøàÿ ïðÿëêà, ëàìïîâûé ïðèåìíèê “Siemens” è äðåâíÿÿ çàêîï÷åííàÿ ëàâêà” [13, 30]. Ñàìå â òàê³é îáñòàíîâö³ Á³íãà â³äêðèâຠÑòüîï³ òàºìíå çíàííÿ, òîáòî ïåðåäຠíåîô³òó ì³ô ³í³ö³àö³¿, ñóòü ÿêîãî ïîëÿãຠâ ïîä³ë³ íà ì³ñÿ÷í³ é ñîíÿ÷í³ ñèëè, ùî âïëèâàþòü íà æèòòÿ ëþäèíè. Á³íãà ïîâ³äîìëÿº, ùî Ñòüîïà – ëþäèíà “ñîíÿ÷íîãî ÷èñëà” ³ â íüîãî º àíòèïîä – “ì³ñÿ÷íèé áðàò”. ²í³ö³àö³ÿ ñóïðîâîäæóºòüñÿ íàäàííÿì ãåðîºâ³ íîâîãî ³ìåí³, ùî ñèìâîë³çóâàëî ïåðåõ³ä ó íîâèé ñòàòóñ. Ñàìå íà òë³ ç³ñòàâëåííÿ äâîõ ïîëÿðíèõ ñèë ðîçãîðòàþòüñÿ ïîäàëüø³ ïî䳿 â ðîìàí³. Îñòàíí³ì åòàïîì ³í³ö³àö³¿ Ñòüîïè ñòຠéîãî ïîâåðíåííÿ ç³ ñâ³òó ìåòàô³çè÷íîãî. Ñèìâîëîì ïåðåõîäó ç îäíîãî âèì³ðó â ³íøèé, âñòóïîì äî íîâîãî ïðîñòîðó æèòòÿ â òåêñò³ ñëóæèòü îáðàç äâåðåé: “×åðåç ìèíóòó, óæå â ïàëüòî è øëÿïå, îí îòêðûë âõîäíóþ äâåðü, ñäåëàë øàã íàðóæó è çàìåð íà ïîðîãå” [13, 262]. Àòìîñôåðà íîâîãî ìàéáóòíüîãî, “íà ïîðîç³” ÿêîãî îïèíèâñÿ Ñòüîïà, ïðîéíÿòà â³ä÷óòòÿì â³äðîäæåííÿ: “Ñâåòèëî ñîëíöå, íåáî áûëî ãîëóáûì è ÷èñòûì, è, ãëàâíîå, â âîçäóõå ÷óâñòâîâàëîñü ÷òî-òî òàêîå, èç-çà ÷åãî ñåðäöó, íåñìîòðÿ íè íà ÷òî, õîòåëîñü æèòü äàëüøå” [13, 262]. Àâòîð íàãàäóº ÷èòà÷åâ³ îäèí ³ç åï³çîä³â ðîìàíó Ë.Òîëñòîãî “Â³éíà ³ ìèð”. Àëþç³ÿ, ùî â³äñèëຠäî îáðàçó Àíäð³ÿ Áîëêîíñüêîãî, ó òåêñò³ “×èñåë” ñïðÿìîâàíà íà òå, ùîá ÿêíàéïîâí³øå ïåðåäàòè îíîâëåíå ñâ³òîâ³ä÷óòòÿ ãåðîÿ. Ïåðåä Ñòüîïîþ â³äêðèâàºòüñÿ æèòòºâèé øëÿõ, ðåïðåçåíòîâàíèé ó òåêñò³ îáðàçîì øîñå. Ñîíöå ñèìâîë³÷íî îñâ³òëþº íîâ³ ïîøóêè ãåðîºì ³ñòèíè: “Âîò îíî, íîâîå ñîëíöå, – ïî÷òè ñïîêîéíî ïîäóìàë Ñòåïà, ïîäíèìàÿ ðóêó íàâñòðå÷ó ïîòîêó ìàøèí. – Êàê âñå ïðîñòî…” [13, 263]. Ñàìå â ö³é ñèòóàö³¿ â³äêðèâàºòüñÿ ñïðàâæíº çíà÷åííÿ ñëîâîñïîëó÷åííÿ “ëþäèíà ñîíÿ÷íîãî ÷èñëà”. Ñîíöå â ñèìâîë³÷íîìó ïëàí³ ïîçíà÷ຠ³ñòèíó. Îòæå, ïåðåä ãåðîºì âèíèêຠêàðòèíà, ùî ïåðåäóº íîâîìó åòàïîâ³ ïîøóê³â íèì ³ñòèíè. Çàçíà÷ìî, ùî, íà äóìêó Â.Ϻëºâ³íà, ïîâòîðþâàí³ñòü ³ öèêë³÷í³ñòü – âàæëèâ³ ÷èííèêè ðîçâèòêó ëþäñüêî¿ êóëüòóðè.  ³íòåðâ’þ ãàçåò³ “Ïàðê êóëüòóðè” ïèñüìåííèê çàçíà÷àº: “... íà ð³âí³ ñóò³ â Ðîñ³¿ âçàãàë³ í³ùî í³êîëè íå çì³íþºòüñÿ. Äî íàñ ó ãîñò³ ïîñò³éíî ïðèõîäèòü îäèí ³ òîé ñàìèé ìàëåíüêèé á³ñ, ÿêèé âáèðàºòüñÿ òî êîì³ñàðîì, òî êîì³âîÿæåðîì, òî áàíäèòîì, òî åôåñáåøíèêîì. [...] Ç öüîãî ïîãëÿäó ³ñòîð³ÿ Ðîñ³¿ – öå ïðîñòî ³ñòîð³ÿ ìîäè” [14]. Ïîä³áíà äóìêà ïðîñòåæóºòüñÿ é ó â³ðø³ “Åëåã³ÿ – 2”, ÿêèé ïåðåäóº ðîìàíó “×èñëà” ó çá³ðö³ “Äèàëåêòèêà Ïåðåõîäíîãî Ïåðèîäà èç Íèîòêóäà â Íèêóäà: Èçáðàííûå ïðîèçâåäåíèÿ”: Çà äóðüþ äóðü, Çäåñü è ñåé÷àñ ïðîéäåò çà ÷àñ, Çà äâåðüþ äâåðü. Ïîòîì îïÿòü òåïåðü. [13, 4] Ìîòèâ öèêë³÷íîñò³ òà ïîâòîðþâàíîñò³, ïðèêìåòíèé ÿê äëÿ ì³ôîëîã³÷íîãî ñâ³òîãëÿäó, òàê ³ äëÿ ñòðóêòóðíî¿ îðãàí³çàö³¿ ì³ôîëîã³÷íèõ òåêñò³â, çíàéøîâ ñâîº âò³ëåííÿ é ó òåêñò³ ðîìàíó “×èñëà”. Ãîëîâíèé ãåðîé, ïðîéøîâøè ó ñâîºìó ñòàíîâëåíí³ öèêë âèïðîáóâàíü, îïèíÿºòüñÿ íà ïîðîç³ íîâîãî åòàïó: “Êàê âñå ïðîñòî… Ñåìíàäöàòü ëåò íè î ÷åì íå âîëíîâàòüñÿ. Âîò òîëüêî êîãäà íîëü øåñòü áóäåò, òîãäà, íàâåðíîå, 92 Слово і Час. 2008 • №2 ïðèäåòñÿ êðóòî… Îïÿòü â øêîëó, âåñü äæèõàä ïî íîâîé…” [13, 264]. Äóìêè Ñòüîïè ñâ³ä÷àòü ïðî òå, ùî, íåçâàæàþ÷è íà ïðîéäåíó ³í³ö³àö³þ òà îòðèìàíå ñàêðàëüíå çíàííÿ, éîãî ñâ³äîì³ñòü íå ìîæå çâ³ëüíèòèñÿ â³ä “ïàñòêè”, ïðî ÿêó ãîâîðèâ â ³íòåðâ’þ Â.Ϻëºâ³í. Ïèñüìåííèê íàãîëîøóº, ùî ì³ôîëîã³÷í³ ñòðóêòóðè ì³öíî çàêð³ïèëèñÿ ó ñâ³äîìîñò³ ³íäèâ³äà, ³ íàâ³òü âàæëèâèé ç ïîãëÿäó ñòàíîâëåííÿ ãåðîÿ ëàíöþã ðèòóàë³â ³í³ö³àö³¿ íå ãàðàíòóº çâ³ëüíåííÿ â³ä “â³äïðàöüîâàíèõ ìåõàí³çì³â” ìèñëåííÿ. Îòæå, ó ðîìàí³ “×èñëà” àâòîðîì áóëà ðåàë³çîâàíà îäíà ç ôîðì ðåöåïö³¿ ì³ôó â ñó÷àñí³é ë³òåðàòóð³ – “çâåðíåííÿ äî ðèòóàëüíî-ì³ôîëîã³÷íî¿ ìîäåë³” ó ïðîöåñ³ çîáðàæåííÿ ñòàíîâëåííÿ ãåðîÿ [10, 24]. Îñîáëèâó óâàãó Â.Ϻëºâ³í çîñåðåäæóº íà ðîçêðèòò³ ñâîºð³äíîñò³ ì³ôîëîã³÷íî¿ ñâ³äîìîñò³ ãîëîâíîãî ãåðîÿ, êîíöåïö³ÿ ä³éñíîñò³ ÿêîãî – öå ñâîºð³äíèé îñîáèñò³ñíèé ì³ô, ùî â íüîìó õèìåðíî ïåðåïë³òàþòüñÿ åëåìåíòè ÷èñëîâî¿ ñèìâîë³êè, ñó÷àñíà ìàñîâà êóëüòóðà, àëþ糿 íà êëàñè÷íó ë³òåðàòóðó é òåêñòè ð³çíèõ ðåë³ã³éíèõ êíèæîê òîùî. Çàâäÿêè âèêîðèñòàííþ ñòðàòåã³é ³í³ö³àö³¿ ³ àâòîðñüêî¿ ³íòåðïðåòàö³¿ ÷èñëîâî¿ ñèìâîë³êè ðîçâ’ÿçóºòüñÿ âàæëèâà äëÿ ñó÷àñíî¿ ë³òåðàòóðè ïðîáëåìà ïîøóêó ãåðîºì âëàñíîãî “ÿ” ó ñâ³ò³ õàîòè÷íî¿ ä³éñíîñò³ ³ ñâîãî ì³ñöÿ ó Âñåñâ³ò³. Ïîä³áí³ àâòîðñüê³ ³íòåíö³¿ áàãàòî â ÷îìó ñóïåðå÷àòü “êëàñè÷í³é åñòåòèö³” ïîñòìîäåðí³çìó, â îñíîâ³ ÿêî¿ ëåæèòü òâåðäæåííÿ ïðî íåìîæëèâ³ñòü ñèñòåìàòèçàö³¿ áóòòÿ çà áóäü-ÿêèìè çàêîíàìè, â³äìîâà â³ä òðàäèö³éíèõ á³íàðíèõ îïîçèö³é òîùî. ЛІТЕРАТУРА 1. Адамович М. Соблазненные смертью. Мифотворчество в прозе 90(х: Юрий Мамлеев, Милорад Павич, Виктор Пелевин, Андрей Дмитриев // Континент. – 2002. – №4. – C. 405(419. 2. Беляева Н. “Я хочу спасти свое сознание”: герои Виктора Пелевина в поисках себя // Русский язык и литература. – 2003. – №6. – C. 1(6. 3. Данилов А. Пятое колесо // Знамя. – 2004. – №3. – C. 218(220. 4. Дитковская И. Интертекстуальность прозы В.Пелевина: Дисс. ... канд. філол. наук: 10.01.02 / Днепропетровский национальный университет. – Днепропетровск, 2002. 5. Ефимкина Р. Три инициации в “женских” волшебных сказках // Российский гештальт. Вып. 4. – М.; Новосибирск, 2003. 6. Инициация и мифы // Мифы народов мира: В 2 т. / Под ред. С.А.Токарева. – 2(е изд. – М., 1980. – Т. 1. – C. 543. 7. Латынина А. “Потом опять теперь” // Новый Мир. – 2004. – №2. 8. Ліхоманова Н. Постмодерністська рецепція міфу (на матеріалі європейського романного досвіду ХХ ст.): Автореф. дис. ... канд. філол. наук: 10.01.06 / Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка. – К., 2001. 9. Мережинская А. Русский литературный постмодернизм: Художественная специфика. Динамика развития. Актуальные проблемы изучения: Учебное пособие. – К.., 2004. 10. Нев’ярович Н. Зарубіжна література та культура ХХ століття (Методологія. Критика. Методика): Монографія. – Херсон, 2003. 11. Новикова Л. “Вдали от комплексных идей живешь...” (Интервью с Л.Новиковой) // http:// pelevin.nov.ru/interview/. 12. Пахаренко В. Постмодерн // Українська мова та література. – 2001. – №237(240. 13. Пелевин В. Диалектика Переходного Периода из Ниоткуда в Никуда: Избранные произведения. – М., 2004. 14. Пелевин В. “История России – это просто история моды” (Интервью с В.Пелевиным) // http:// pelevin.nov.ru/interview. 15. Пропп В. Морфология волшебной сказки. Исторические корни волшебной сказки. (Собрание трудов В.Я.Проппа). – М., 1998. 16. Сафронова Л. Мифодизайнерский комментарий к текстам Пелевина // Критика и семиотика. – Вып. 7. – Новосибирск, 2004. – C. 227(237. 17. Скоропанова И. Русская постмодернистская литература: Учебное пособие. – 4(е изд., испр. – М., 2002. 18. Элиаде М. Тайные общества: Обряды инициации и посвящения / Пер. с франц. – К.; М., 2002. – 344 c. 19. Щуров А. Мифологема и мотив как основа стилизации в прозе В.Пелевина и Дж.Барнс // Література в контексті культури: Збірник наукових праць / Ред. кол.: В.А.Гусєв (відп. редактор) та ін. – Вип. 7. – Дніпропетровськ, 2002.