Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини

Запропоновано конструкцію зразка для дослідження втомного руйнування сталей за поперечного зсуву. З використанням методу скінченних елементів отримано формулу для визначення коефіцієнта інтенсивності напружень з урахуванням тертя берегів тріщини. Розроблено методику побудови кінетичних діаграм втомн...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2013
Hauptverfasser: Іваницький, Я.Л., Ленковський, Т.М., Бойко, В.М., Штаюра, С.Т.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Фізико-механічний інститут ім. Г.В. Карпенка НАН України 2013
Schriftenreihe:Фізико-хімічна механіка матеріалів
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/134145
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини / Я.Л. Іваницький, Т.М. Ленковський, В.М. Бойко, С.Т. Штаюра // Фізико-хімічна механіка матеріалів. — 2013. — Т. 49, № 6. — С. 41-45. — Бібліогр.: 10 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-134145
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1341452025-02-23T17:10:54Z Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини Методика построения кинетических диаграмм усталостного разрушения сталей при поперечном сдвиге с учетом трения берегов трещины The method of fatigue fracture kinetic curves plotting of steels under transversal shear taking into account the crack edges friction Іваницький, Я.Л. Ленковський, Т.М. Бойко, В.М. Штаюра, С.Т. Запропоновано конструкцію зразка для дослідження втомного руйнування сталей за поперечного зсуву. З використанням методу скінченних елементів отримано формулу для визначення коефіцієнта інтенсивності напружень з урахуванням тертя берегів тріщини. Розроблено методику побудови кінетичних діаграм втомного руйнування (КДВР) за поперечного зсуву та апробовано її на зразках з конструкційної сталі 65Г. Побудовано КДВР та апроксимовано її середню ділянку лінійною залежністю за встановленими параметрами. Предложено конструкцию образца для исследования усталостного разрушения сталей при поперечном сдвиге. С использованием метода конечных элементов получено формулу для определения коэффициента интенсивности напряжений с учетом трения берегов трещины. Разработано методику построения кинетических диаграмм усталостного разрушения (КДУР) при поперечном сдвиге и апробировано ее на образцах из конструкционной стали 65Г. Построено КДУР и аппроксимировано ее срединный участок линейной зависимостью за установленными параметрами. A specimen for fatigue testing of steels under transversal shear is presented. The formula for the stress intensity factor determination, taking into account the crack edges friction using the finite elements method is obtained. The method for plotting the fatigue crack growth rates curves under transversal shear is developed and it is proved for 65Г steel specimens. The fatigue crack growth rate curve is plotted and its linear section is approximated. 2013 Article Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини / Я.Л. Іваницький, Т.М. Ленковський, В.М. Бойко, С.Т. Штаюра // Фізико-хімічна механіка матеріалів. — 2013. — Т. 49, № 6. — С. 41-45. — Бібліогр.: 10 назв. — укp. https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/134145 uk Фізико-хімічна механіка матеріалів application/pdf Фізико-механічний інститут ім. Г.В. Карпенка НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description Запропоновано конструкцію зразка для дослідження втомного руйнування сталей за поперечного зсуву. З використанням методу скінченних елементів отримано формулу для визначення коефіцієнта інтенсивності напружень з урахуванням тертя берегів тріщини. Розроблено методику побудови кінетичних діаграм втомного руйнування (КДВР) за поперечного зсуву та апробовано її на зразках з конструкційної сталі 65Г. Побудовано КДВР та апроксимовано її середню ділянку лінійною залежністю за встановленими параметрами.
format Article
author Іваницький, Я.Л.
Ленковський, Т.М.
Бойко, В.М.
Штаюра, С.Т.
spellingShingle Іваницький, Я.Л.
Ленковський, Т.М.
Бойко, В.М.
Штаюра, С.Т.
Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини
Фізико-хімічна механіка матеріалів
author_facet Іваницький, Я.Л.
Ленковський, Т.М.
Бойко, В.М.
Штаюра, С.Т.
author_sort Іваницький, Я.Л.
title Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини
title_short Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини
title_full Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини
title_fullStr Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини
title_full_unstemmed Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини
title_sort методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини
publisher Фізико-механічний інститут ім. Г.В. Карпенка НАН України
publishDate 2013
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/134145
citation_txt Методика побудови кінетичних діаграм втомного руйнування сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини / Я.Л. Іваницький, Т.М. Ленковський, В.М. Бойко, С.Т. Штаюра // Фізико-хімічна механіка матеріалів. — 2013. — Т. 49, № 6. — С. 41-45. — Бібліогр.: 10 назв. — укp.
series Фізико-хімічна механіка матеріалів
work_keys_str_mv AT ívanicʹkijâl metodikapobudovikínetičnihdíagramvtomnogorujnuvannâstalejzapoperečnogozsuvuzvrahuvannâmtertâberegívtríŝini
AT lenkovsʹkijtm metodikapobudovikínetičnihdíagramvtomnogorujnuvannâstalejzapoperečnogozsuvuzvrahuvannâmtertâberegívtríŝini
AT bojkovm metodikapobudovikínetičnihdíagramvtomnogorujnuvannâstalejzapoperečnogozsuvuzvrahuvannâmtertâberegívtríŝini
AT štaûrast metodikapobudovikínetičnihdíagramvtomnogorujnuvannâstalejzapoperečnogozsuvuzvrahuvannâmtertâberegívtríŝini
AT ívanicʹkijâl metodikapostroeniâkinetičeskihdiagrammustalostnogorazrušeniâstalejpripoperečnomsdvigesučetomtreniâberegovtreŝiny
AT lenkovsʹkijtm metodikapostroeniâkinetičeskihdiagrammustalostnogorazrušeniâstalejpripoperečnomsdvigesučetomtreniâberegovtreŝiny
AT bojkovm metodikapostroeniâkinetičeskihdiagrammustalostnogorazrušeniâstalejpripoperečnomsdvigesučetomtreniâberegovtreŝiny
AT štaûrast metodikapostroeniâkinetičeskihdiagrammustalostnogorazrušeniâstalejpripoperečnomsdvigesučetomtreniâberegovtreŝiny
AT ívanicʹkijâl themethodoffatiguefracturekineticcurvesplottingofsteelsundertransversalsheartakingintoaccountthecrackedgesfriction
AT lenkovsʹkijtm themethodoffatiguefracturekineticcurvesplottingofsteelsundertransversalsheartakingintoaccountthecrackedgesfriction
AT bojkovm themethodoffatiguefracturekineticcurvesplottingofsteelsundertransversalsheartakingintoaccountthecrackedgesfriction
AT štaûrast themethodoffatiguefracturekineticcurvesplottingofsteelsundertransversalsheartakingintoaccountthecrackedgesfriction
first_indexed 2025-11-24T02:32:32Z
last_indexed 2025-11-24T02:32:32Z
_version_ 1849637263347023872
fulltext 41 Ô³çèêî-õ³ì³÷íà ìåõàí³êà ìàòåð³àë³â. – 2013. – ¹ 6. – Physicochemical Mechanics of Materials МЕТОДИКА ПОБУДОВИ КІНЕТИЧНИХ ДІАГРАМ ВТОМНОГО РУЙНУВАННЯ СТАЛЕЙ ЗА ПОПЕРЕЧНОГО ЗСУВУ З ВРАХУВАННЯМ ТЕРТЯ БЕРЕГІВ ТРІЩИНИ Я. Л. ІВАНИЦЬКИЙ, Т. М. ЛЕНКОВСЬКИЙ, В. М. БОЙКО, С. Т. ШТАЮРА Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України, Львів Запропоновано конструкцію зразка для дослідження втомного руйнування сталей за поперечного зсуву. З використанням методу скінченних елементів отримано форму- лу для визначення коефіцієнта інтенсивності напружень з урахуванням тертя берегів тріщини. Розроблено методику побудови кінетичних діаграм втомного руйнування (КДВР) за поперечного зсуву та апробовано її на зразках з конструкційної сталі 65Г. Побудовано КДВР та апроксимовано її середню ділянку лінійною залежністю за встановленими параметрами. Ключові слова: двотавровий зразок, консольний згин, поперечний зсув, втомне руй- нування, метод скінченних елементів, коефіцієнт інтенсивності напружень, коефі- цієнт тертя берегів тріщини, кінетична діаграма втомного руйнування. Оцінювати довговічність елементів конструкцій з гострими концентратора- ми, які працюють за умов зсувних напружень, необхідно на основі підходів меха- ніки втомного руйнування матеріалів за поперечного зсуву. Тому важливим є розроблення методичних рекомендацій для достовірного визначення характерис- тик циклічної тріщиностійкості (ЦТ) матеріалів за поперечного зсуву. Щоб оцінити втомне руйнування металевих матеріалів за нормального від- риву, стандартизували методи визначення характеристик ЦТ [1]. Відомі [2–5] де- які експериментальні дослідження втомного руйнування сталей поперечним зсу- вом, які базуються на моделях, що не враховують стабільного підростання втом- ної тріщини чи тертя її берегів. Це негативно впливає на аналіз напружено-де- формованого стану (НДС) біля вершини тріщини та визначення характеристик ЦТ матеріалу, а також на оцінку довговічності елементів конструкцій загалом, що необхідно враховувати під час розроблення методики побудови кінетичних діаграм втомного руйнування (КДВР) за поперечного зсуву. Мета роботи – розробити методику побудови КДВР та визначення характе- ристик ЦТ сталей за поперечного зсуву з врахуванням тертя берегів тріщини. Зразок, обладнання та методика втомних випробувань поперечним зсу- вом. На основі аналізу літературних даних та власних досліджень розробили спе- ціальний зразок (рис. 1) для вивчення втомного руйнування поперечним зсувом [6]. Зразок у вигляді двотаврової балки має захватну і робочу частини. Остання має дві полички, що з’єднані між собою стінкою. Посередині стінки у повздовж- ньому напрямку паралельно до поличок прорізано паз, який закінчується шев- ронним надрізом, а на його продовженні виконано бокові V-подібні канавки, в яких росте тріщина. Потовщена частина зразка прямокутного перерізу служить для кріплення його в захоплювач установки. З аналізу НДС двотаврової балки за консольного згину поперечною силою, прикладеною в площині стінки [7] випливає, що максимальні зсувні напруження Контактна особа: Я. Л. ІВАНИЦЬКИЙ, e-mail: dep-12@ipm.lviv.ua 42 виникають уздовж повздовжньої осі. Нормальні напруження у пло- щині тріщини дорівнюють нулю. Знакозмінні зсувні напруження під час реверсивного навантаження двотаврової балки з осьовою трі- щиною будуть формувати в зоні концентратора зону передруйну- вання, а відтак, зумовлять ріст втомної тріщини. V-подібні канав- ки у зразку підвищують концентра- цію дотичних напружень, що спри- яє росту тріщини в початковій пло- щині. Для випробування зразків сконструювали та виготовили уста- новку [8] (рис. 2), яка забезпечує симетричний цикл навантаження зразка за синусоїдальним законом з асиметрією R = –1. Рис. 2. Конструктивна схема установки для випробувань циклічним наванта- женням за умов поперечного зсуву: 1 – опорна плита; 2 – підшипникова опора; 3 – захоплювач зразка; 4 – фіксатор; 5 – динамометрична тяга; 6 – вал підшипникової опори; 7 – змін- ний ексцентрик; 8, 12 – підшипники; 9 – шатун; 10 – зразок; 11 – різьбова шпилька. Fig. 2. Scheme of the machine for fatigue testing under transversal shear: 1 – support plate; 2 – bearing support; 3 – specimen grip; 4 – holder; 5 – dynamometric traction; 6 – axle of bearing support; 7 – regulated eccentric; 8, 12 – bearings; 9 – connecting-rod; 10 – specimen; 11 – stud bolt. Установка складається з опорної плити 1, на якій встановлено підшипникову опору 2 з приводом від електродвигуна, захоплювач зразка 3 та фіксатор 4 дина- мометричної тяги 5. На валу 6 підшипникової опори для регулювання амплітуди навантажень встановлено змінний ексцентрик 7, який через підшипник 8 з’єдна- ний з шатуном 9. Шатун через динамометричну тягу передає коливні рухи від ексцентрика на вільний кінець зразка 10. Довжину динамометричної тяги регу- люють різьбовою шпилькою 11. Навантажують зразок із заданою асиметрією циклу через підшипники 12. Змінюючи положення втулок ексцентрика, задають амплітуду навантаження зразка. Силу, прикладену до нього, контролюють динамо- метричною тягою з тензомостом, сигнал від якого через аналого-цифровий пере- творювач E-440 передається на персональний комп’ютер (ПК). Частота наванта- ження зразка 12Hz. Довжину підростаючої втомної тріщини поперечного зсуву ви- мірюють катетометром В-630. Аналіз напружено-деформованого стану методом скінченних елементів. Для аналізу НДС за поперечного зсуву запропонували тривимірну (3D) модель робочої частини зразка (b = 72 mm; T = 9,6 mm), яка враховує геометрію концент- Рис. 1. Зразок для утворення втомної тріщини поперечним зсувом за консольного згину: t = 0,33T; t0 = 0,11T; b = 7,5T; b1 = 1,22b; L = 1,53b; L1 = 2,5b; h = 0,35b; H = 2,9T; 2a = 0,57H; e = 0,05H. Fig. 1. Specimen for fatigue mode II crack formation under consol bending: t = 0.33T; t0 = 0.11T; b = 7.5T; b1 = 1.22b; L = 1.53b; L1 = 2.5b; h = 0.35b; H = 2.9T; 2a = 0.57H; e = 0.05H. 43 раторів. Обчислювали коефіцієнт інтенсивності напружень (КІН) за допомогою методу скінченних елементів. Під час розбиття моделі на скінченні елементи ви- користали двадцятивузлові тривимірні елементи, що здебільшого мали форму паралелепіпедів (рис. 3а). Щоб досягти вищої точності обчислень, елементи, які мають спільні грані з фронтом тріщини, модифікували. Тому розбиття на скінчен- ні елементи виконано так, що вершину тріщини оточують призматичні скінченні елементи (рис. 3b). Вони утворюються злиттям вузлів (Q, P, W), (K, L, S) та (A, B) в один. При цьому серединні вузли на сторонах SI, SJ, WM, WN елементів повинні бути зсунуті на чверть відповідної сторони в напрямку до фронту тріщини [9]. Тобто: ST = SI/4, SR = SJ/4, WX = WM/4, WV = WN. Рис. 3. Моделювання навколо фронту тріщини (а) та схема розташування вузлів у модифіко- ваних елементах (b): 1 – вершина тріщини; 2 – площина тріщини. Fig. 3. Space modeling around the crack front (а) and scheme of nodes location in modified elements (b): 1 – crack tip; 2 – crack plane. Визначали КІН KІІ з врахуванням контакту та тертя берегів тріщини за умов плоскої деформації. За модельний приймали матеріал з модулем Юнґа Е = 2,1× ×1011 N/m2 та коефіцієнтом Пуассона ν = 0,3. Після статичного навантаження мо- делі одиничною силою обчислювали КІН KІІ, виходячи з переміщень розрахунко- вих вузлів [10]. Таким чином, отримали значення безрозмірного КІН KІІ для різ- них коефіцієнтів тертя берегів тріщини в діапазоні 0 ≤ fс ≤ 0,9. За результатами розрахунків одержали масив даних. На основі них за допо- могою методу найменших квадратів побудували формулу для визначення КІН KІІ для діапазону відносних довжин тріщини 0,4 ≤ (l0/b) ≤ 0,8: ( ) 2 2 0 0 II 0 0,373 (5,699 3,799 0,034 ) 1,490 2,681c c c l lP bK f f f Ht b b ⎡ ⎤⎛ ⎞ ⎛ ⎞⎢ ⎥= − + − − ⋅ − − ⋅⎜ ⎟ ⎜ ⎟⎢ ⎥⎝ ⎠ ⎝ ⎠⎣ ⎦ , де P – навантаження; b та Н – довжина та висота робочої частини зразка, відпо- відно; t0 – товщина робочого перерізу зразка; l0 – загальна довжина тріщини; fс – коефіцієнт тертя берегів тріщини. Методика експерименту. Експериментальний зразок захватною частиною встановлюють у захоплювач вертикально та затискають болтами. Динамометрич- ну тягу одягають на вільний кінець зразка. Після цього встановлюють ексцентрик у нульове положення та затягують контргвинт у верхній частині фіксатора динамометричної тяги, що обмежує її рух у вертикальному напрямі. Далі конт- рольними гайками і різьбовою тягою підводять навантажувальні підшипники до контакту з поличками зразка, зберігаючи нейтральне вертикальне положення зразка. Регулюючи кут повороту ексцентрика та закрут різьбової шпильки, вста- новлюють амплітуду навантаження за симетричним знакозмінним циклом, яку реєструють на ПК. Внаслідок навантаження в нетто-перерізі зразка виникають зсувні напруження, які повинні задовольняти умову: τmax = 0,5τ0,3 , де τ0,3 – грани- ця текучості матеріалу на зріз. За вибраним режимом навантаження наводять початкову тріщину довжини l0/b = 0,4. Після цього зусилля змінюють так, щоб забезпечити швидкість росту тріщини 10–10...10–5 m/cycle. Приріст тріщини заміряють кожні 5…10 тис. циклів. 44 Досліджуючи втомне руйнування матеріалу за поперечного зсуву, послідовно вимірюють приріст довжини тріщини і кількість циклів навантаження за заданих параметрів циклу і частоти. Під час експерименту реєстрували навантаження зразка P, кількість циклів навантажень N та довжину втомної тріщини l. Швид- кість поширення тріщини V обчислювали так: V = ∆lі/∆Nі, де ∆lі – приріст довжи- ни тріщини за ∆Nі циклів навантаження. Максимальний КІН циклу KIImax, що від- повідає Pmax, обчислювали за вищенаведеною формулою. За результатами експериментальних досліджень будували залежність при- росту довжини тріщини від кількості циклів навантаження. Швидкість росту трі- щини розраховували як середній приріст її довжини за один цикл за заданих умов навантаження. КДВР будували у вигляді залежності швидкості росту трі- щини V від максимального КІН циклу KIImax, з якої визначали характеристики циклічної тріщиностійкості матеріалу. Щоб встановити вплив тертя берегів тріщини під час циклічного деформування за поперечного зсуву на тріщиностійкість, визначали кое- фіцієнт тертя берегів тріщини fс. Для цього із випробуваного зразка вирі- зали фрагменти довжиною 70 mm кожен та випробовували за схемою, зображеною на рис. 4. Під час ви- пробування визначали критичне зу- силля зсуву F, яке перевищує зусил- ля тертя берегів тріщини FT, за різ- них зусиль притиску РN. Коефіцієнт тертя берегів тріщи- ни розраховували за формулою: fс = = F/PN, де F – зусилля зсуву; РN – зусилля притиску. Результати досліджень та їх аналіз. Використовуючи запропоновану мето- дику побудови КДВР, отримали множину точок для конструкційної сталі 65Г (гартування з 820°С в оливу, відпуск за 600°С), побудували діаграму та апрокси- мували її прямолінійну ділянку рівнянням Періса (рис. 5). Визначений емпірично коефіцієнт тертя берегів тріщини становить fc = 0,48. Щоб оцінити вплив тертя берегів тріщини на КІН, показали також середню ділянку діаграми без врахуван- ня тертя. Порівнюючи отримані діаграми, встановили, що для досліджуваного матеріалу за тертя берегів тріщини прямолінійна ділянка діаграми зміщується вліво по осі абсцис та знижується значення KІІmax на 20...32%. Рис. 5. Ділянка КДВР сталі 65Г за поперечного зсуву (R = –1) з врахуванням тертя берегів тріщини (fc = 0,48) (1) та без нього (2). Fig. 5. Section of the crack growth rates curve of steel 65Г under transversal shear (R = –1) with account of crack edges friction (fc = 0.48) (1) and without it (2). Рис. 4. Схема визначення коефіцієнта тертя берегів тріщини за поперечного зсуву. Fig. 4. Scheme of the crack edges friction coefficient determination under transversal shear. 45 Аналізуючи середню ділянку діаграми з врахуванням тертя, встановили, що за KІІmax = 20 MPa m швидкість поширення тріщини за поперечного зсуву ста- новить 5⋅10–8m/cycle, а за KІІmax = 50 MPa m – 9⋅10–7m/cycle. В свою чергу, за швидкості поширення втомної тріщини 10–7m/cycle, що відповідає середній точці прямолінійної ділянки діаграми (KІІmax *) КІН за поперечного зсуву становить 25 MPa m . Застосувавши до прямолінійної ділянки діаграми аналог рівняння Періса, отримуємо параметри нахилу прямої n = 3,154 та її положення відносно осі абсцис C = 3,935⋅10–12. Тоді загальне рівняння росту втомної тріщини на се- редній ділянці КДВР набуває вигляду: 12 3,154 IImax3,935 10 ( )V K−= ⋅ ⋅ . ВИСНОВКИ Розроблено методику побудови КДВР сталей за поперечного зсуву з врахуван- ням тертя берегів тріщини та визначено характеристики тріщиностійкості n і KІІmax *. Визначено коефіцієнт тертя берегів тріщини сталі 65Г (гартування з 820°С в оливу, відпуск за 600°С) та показано вплив тертя берегів тріщини на KІІmax на се- редній ділянці КДВР. РЕЗЮМЕ. Предложено конструкцию образца для исследования усталостного разру- шения сталей при поперечном сдвиге. С использованием метода конечных элементов по- лучено формулу для определения коэффициента интенсивности напряжений с учетом трения берегов трещины. Разработано методику построения кинетических диаграмм ус- талостного разрушения (КДУР) при поперечном сдвиге и апробировано ее на образцах из конструкционной стали 65Г. Построено КДУР и аппроксимировано ее срединный участок линейной зависимостью за установленными параметрами. SUMMARY. A specimen for fatigue testing of steels under transversal shear is presented. The formula for the stress intensity factor determination, taking into account the crack edges friction using the finite elements method is obtained. The method for plotting the fatigue crack growth rates curves under transversal shear is developed and it is proved for 65Г steel specimens. The fatigue crack growth rate curve is plotted and its linear section is approximated. 1. Методы механических испытаний металлов, определение характеристик трещино- стойкости при циклическом нагружении // Методические указания. – М.: 1993. – 53 с. 2. Bold P. E., Brown M. W., and Allen R. J. Shear mode crack growth and rolling contact fatigue // Wear. – 1991. – 144, № 1–2. – P. 307–317. 3. Fatigue crack growth under mode II loading / M. O. Wang, R. H. Hu, C. F. Qian and J. C. M. Li // Fatigue Fract. Engng Mater. Struct. – 1995. – 18, № 12. – P. 1443–1454. 4. Murakami Y., Hamada S. A new method for measurement of mode II fatigue threshold stress intensity factor range ∆KIIth // Ibid. – 1997. – 20, № 6. – P. 863–870. 5. Визначення характеристик тріщиностійкості сталі 17Г1С за поперечного зсуву / Я. Л. Іваницький, С. Т. Штаюра, Т. М. Ленковський, Ю. В. Мольков // Фіз.-хім механіка матеріалів. – 2013. – 49, № 5. – С. 73–78. 6. Патент на корисну модель № 74163. Зразок для визначення характеристик циклічної тріщиностійкості конструкційних матеріалів за поперечного зсуву / Я. Л. Іваницький, Т. М. Ленковський, С. Т. Штаюра, Ю. В. Мольков. – Опубл. 25.10.2012, Бюл. № 20. 7. Александров А. В., Потапов В. Д., Державин Б. П. Сопротивление материалов. – М.: Высш. шк., 2003. – 560 с. 8. Патент на корисну модель № 73715. Установка для утворення втомної тріщини попе- речного зсуву в балковому зразку / Я. Л. Іваницький, С. Т. Штаюра, Т. М. Ленковсь- кий, Ю. В. Мольков, Ю. І. Квашнєвський. – Опубл. 10.10.2012, Бюл. № 19. 9. Barsoum Roshdy S. On the use of isoparametric finite elements in linear fracture mechanics // Int. J. for Numerical Methods in Engng. – 1976. – 10, № 1. – P. 25–37. 10. Механика разрушения и прочность материалов: Справ. пос. в 4-х т. / Под общ. ред. В. В. Панасюка. – Т. 1: Основы механики разрушения материалов / В. В. Панасюк, Е. О. Андрейків, В. З. Партон. – К.: Наук. думка, 1988. – 488 с. Одержано 18.10.2013