Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів

Розроблено методику оцінювання довговічності зварних з’єднань труб нафтогазопроводів, яка враховує дію основних експлуатаційних чинників на швидкість корозії. Кількісно проаналізовано вплив водню, що виділяється з транспортованих продуктів, на швидкість ґрунтової корозії та залишкову довговічність...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2013
Hauptverfasser: Андрейків, О.Є., Гембара, О.В.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Фізико-механічний інститут ім. Г.В. Карпенка НАН України 2013
Schriftenreihe:Фізико-хімічна механіка матеріалів
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/135710
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів / О.Є. Андрейків, О.В. Гембара // Фізико-хімічна механіка матеріалів. — 2013. — Т. 49, № 2. — С. 52-58. — Бібліогр.: 15 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-135710
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1357102025-02-09T14:08:57Z Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів Влияние почвенной коррозии и транспортированных продуктов на долговечность сварных соединений нефтегазопроводов The influence of soil corrosion and transported products on lifetime of oil and gas pipelines welded joins Андрейків, О.Є. Гембара, О.В. Розроблено методику оцінювання довговічності зварних з’єднань труб нафтогазопроводів, яка враховує дію основних експлуатаційних чинників на швидкість корозії. Кількісно проаналізовано вплив водню, що виділяється з транспортованих продуктів, на швидкість ґрунтової корозії та залишкову довговічність різних зон зварних з’єднань підземних труб. Разработана методика оценки долговечности сварных соединений труб нефтегазопроводов, учитывающая влияние основных эксплуатационных факторов на скорость коррозии. Количественно оценено влияние водорода, который выделяется из транспортированных продуктов, на скорость почвенной коррозии и остаточную долговечность разных зон сварных соединений труб подземных нефтегазопроводов. The method of lifetime estimation of the pipes welded joints of oil and gas pipelines is developed. It takes into account the influence of basic operating factors on corrosion rate. The influence of hydrogen released from the transported products on the soil corrosion rate and residual lifetime of different areas of the welded joints of underground oil and gas pipelines pipes is numerically evaluated. 2013 Article Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів / О.Є. Андрейків, О.В. Гембара // Фізико-хімічна механіка матеріалів. — 2013. — Т. 49, № 2. — С. 52-58. — Бібліогр.: 15 назв. — укp. 0430-6252 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/135710 620.197.5: 669.788 uk Фізико-хімічна механіка матеріалів application/pdf Фізико-механічний інститут ім. Г.В. Карпенка НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description Розроблено методику оцінювання довговічності зварних з’єднань труб нафтогазопроводів, яка враховує дію основних експлуатаційних чинників на швидкість корозії. Кількісно проаналізовано вплив водню, що виділяється з транспортованих продуктів, на швидкість ґрунтової корозії та залишкову довговічність різних зон зварних з’єднань підземних труб.
format Article
author Андрейків, О.Є.
Гембара, О.В.
spellingShingle Андрейків, О.Є.
Гембара, О.В.
Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів
Фізико-хімічна механіка матеріалів
author_facet Андрейків, О.Є.
Гембара, О.В.
author_sort Андрейків, О.Є.
title Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів
title_short Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів
title_full Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів
title_fullStr Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів
title_full_unstemmed Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів
title_sort вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів
publisher Фізико-механічний інститут ім. Г.В. Карпенка НАН України
publishDate 2013
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/135710
citation_txt Вплив ґрунтової корозії і транспортованих продуктів на довговічність зварних з’єднань нафтогазопроводів / О.Є. Андрейків, О.В. Гембара // Фізико-хімічна механіка матеріалів. — 2013. — Т. 49, № 2. — С. 52-58. — Бібліогр.: 15 назв. — укp.
series Фізико-хімічна механіка матеріалів
work_keys_str_mv AT andrejkívoê vplivgruntovoíkorozííítransportovanihproduktívnadovgovíčnístʹzvarnihzêdnanʹnaftogazoprovodív
AT gembaraov vplivgruntovoíkorozííítransportovanihproduktívnadovgovíčnístʹzvarnihzêdnanʹnaftogazoprovodív
AT andrejkívoê vliâniepočvennojkorroziiitransportirovannyhproduktovnadolgovečnostʹsvarnyhsoedinenijneftegazoprovodov
AT gembaraov vliâniepočvennojkorroziiitransportirovannyhproduktovnadolgovečnostʹsvarnyhsoedinenijneftegazoprovodov
AT andrejkívoê theinfluenceofsoilcorrosionandtransportedproductsonlifetimeofoilandgaspipelinesweldedjoins
AT gembaraov theinfluenceofsoilcorrosionandtransportedproductsonlifetimeofoilandgaspipelinesweldedjoins
first_indexed 2025-11-26T15:24:44Z
last_indexed 2025-11-26T15:24:44Z
_version_ 1849867043111698432
fulltext 52 Ô³çèêî-õ³ì³÷íà ìåõàí³êà ìàòåð³àë³â. – 2013. – ¹ 2. – Physicochemical Mechanics of Materials УДК 620.197.5: 669.788 ВПЛИВ ҐРУНТОВОЇ КОРОЗІЇ І ТРАНСПОРТОВАНИХ ПРОДУКТІВ НА ДОВГОВІЧНІСТЬ ЗВАРНИХ З’ЄДНАНЬ НАФТОГАЗОПРОВОДІВ О. Є. АНДРЕЙКІВ 1, О. В. ГЕМБАРА 2 1 Львівський національний університет ім. Івана Франка; 2 Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України, Львів Розроблено методику оцінювання довговічності зварних з’єднань труб нафтогазо- проводів, яка враховує дію основних експлуатаційних чинників на швидкість ко- розії. Кількісно проаналізовано вплив водню, що виділяється з транспортованих продуктів, на швидкість ґрунтової корозії та залишкову довговічність різних зон зварних з’єднань підземних труб. Ключові слова: ґрунтова корозія, зварні з’єднання, наводнювання матеріалу, швид- кість корозії, корозійно-статичний ріст тріщини, залишкова довговічність. Відомо, що швидкість корозії зварних з’єднань (ЗЗ) більша, ніж основного металу (ОМ), й у багатьох випадках від їх міцності залежить ресурс усієї конст- рукції. Складні процеси у зонах ЗЗ і їхній вплив на корозію досліджували раніше [1–5]. Спостерігали електрохімічну неоднорідність поверхні на ділянці ОМ–зона термічного впливу (ЗТВ)–шов [3]. Виявили [4, 5], що метал шва (МШ) тепло- тривких сталей деградує інтенсивніше проти інших зон ЗЗ, через що з часом його твердість, міцність і пластичність стають нижчими, ніж ОМ та ЗТВ. Така гетеро- генність, очевидно, і спричиняє різні швидкості корозії окремих ділянок ЗЗ. Тому розрахунки довговічності металевих конструкцій та їхніх ЗЗ повинні ґрунтувати- ся на результатах випробувань зразків і моделювання кінетики корозійного про- цесу з урахуванням наводнювання різних зон ЗЗ. Використовуючи відомі теоретичні концепції і деякі експериментально об- ґрунтовані гіпотези, побудували [6–8] фізико-хімічну модель і встановили мате- матичні співвідношення для опису корозійно-механічного руйнування матеріалів труб підземних нафтогазопроводів з урахуванням інтенсифікації цього процесу ди- фузійно-рухливим воднем. Виявили, що абсорбований металом водень більше ніж удвічі збільшує швидкість корозії, а отже, майже у стільки ж разів зменшує його залишкову довговічність. Тут цей підхід застосовано для кількісної оцінки впли- ву наводнювання на швидкість ґрунтової корозії та залишкову довговічність ЗЗ. Формулювання задачі. Розглянемо частину труби газопроводу зі зварним швом (рис. 1а), яка пролягає в глинистих і піщаних ґрунтах, тобто в умовах не- рівномірної аерації, де виникають гальванічні корозійні зони: на глинистій ді- лянці – анодна, а на піщаній – катодна. Метал руйнується на ділянках, де утруд- нений доступ кисню. У середині труби знаходяться під тиском водневовмісне нафтове або газове середовища, які можуть адсорбуватися на її поверхні, дисоціювати і наводнювати її стінку. В найбільш корозійно-активній зоні (анодній) на зовнішній поверхні є півеліптична тріщина з початковими розмірами a0, b0 (її глибина b0 збігається з пів віссю еліпса по товщині труби), яка може рости, розвиватися і досягти внутріш- Контактна особа: О. В. ГЕМБАРА, e-mail: hembara@ipm.lviv.ua 53 ньої поверхні труби, розгерметизовуючи її. Визначимо залишковий ресурс труби, тобто час t t∗= до її розгерметизації, коли тріщина розташована в ОМ, МШ і ЗТВ. Визначення довговічності трубопроводу. Оскільки кінетичній діаграмі ко- розійно-статичного росту тріщини властива платоподібна ділянка – після старту швидкість її росту практично не залежить від біжучого значення коефіцієнта ін- тенсивності напружень KІ, то з невеликою похибкою можна вважати, що тріщина поширюється весь час з постійною швидкістю і довговічність t* = (h – b0)/V, (1) де h – товщина стінки трубопроводу. Тоді швидкість її руху V = Vmech + Vcorr = (∆lmech + ∆lcorr)/t* , (2) де швидкість анодного розчинення з урахуванням потоку водню [6] 1 corr 1 0 1 2 2 1 1 0 00 1 0 ( ) 2 ( ) , ( ) 2 ( )[1 exp( )] t t V M n Ft a Cdt FD dt xR x a a k mtF − − − − = ρ × ⎡ ⎤π ϕ − ϕ ∂ × +⎢ ⎥ ∂− + π ϕ − ϕ − −ξ⎢ ⎥⎣ ⎦ ∫ ∫ (3) а параметр Vmech відомий [7]. Тут 2a – ширина смугоподібної пошкоди поверхні; ϕ0, ϕ1 – потенціали поверхні металу і пошкоди; R0 – омічний опір; k1, ξ – коефі- цієнти пропорційності, які знаходять експериментально для кожної пари метал– електроліт; M – атомна маса водню; n – валентність металу; ρ – його густина; F – число Фарадея; D – коефіцієнт дифузії водню; С – його концентрація. Визначення концентрації водню на ділянці ЗЗ. Щоб знайти швидкість анодного розчинення поверхні за формулою (3), необхідно спочатку обчислити концентрацію водню C(x, y, t) у різних зонах ЗЗ, зокрема у МШ, ЗТВ та ОМ. То- му, формулюючи дифузійну задачу, ЗЗ моделювали кусково-неоднорідною сму- гою, що з одного боку контактує із водневовмісним середовищем (рис. 1b). На межі переходу між зонами функція розчинності водню матиме стрибок, а отже, матиме стрибок і функція концентрації водню, що випливає із умови неперерв- ності хімічного потенціалу водню на всій ділянці [9]. Це суттєво ускладнює по- ставу дифузійної задачі. Тому замість концентрації водню ввели неперервну на всій ділянці ЗЗ функцію його потенціалу П: ( , , ) ( , , ) ( , , )SП x y t C x y t K x y t= , (4) де KS – коефіцієнт розчинності водню в металі. Розподіл поля концентрацій водню у ЗЗ шукали за узагальненим законом Фіка, який тут набуває виду 2 ( ( ))1( ( )) grad grad ( ( )) SH xy h S K T tVП D Т t П П П t RT K T t t ∂∂ ⎡ ⎤= ∇ + σ ⋅ −⎢ ⎥∂ ∂⎣ ⎦ , (5) з початковою умовою 0 0( , , ) ( , )П x y t П x y= . (6) Вважаючи, що на межі ЗЗ із зовнішнім середовищем відбувається масообмін за законом Ньютона, задамо граничні умови в такому вигляді: ( )H H/П n П p−∂ ∂ = α − , (7) де pH – парціальний тиск водню у зовнішньому середовищі; αH – коефіцієнт ма- сообміну на межі ділянки зі середовищем. Висоту пластини L вибрали достатньо великою (рис. 1b), щоб знехтувати дифузійні потоки в напрямку осі Ox. Гранична умова на межі тіла x = L буде: / 0П x∂ ∂ = . (8) 54 Якщо вибрати систему координат так, щоб розглядувана ділянка була си- метрична відносно осі Oy (рис. 1b), то задачу дифузії водню достатньо розв’язу- вати лише для ділянки над цією віссю, задавши умову симетрії. Розроблено [10] ефективний підхід для визначення залишкових напружень біля зварних швів у трубопроводах і описано методи діагностування напружено- го стану в зоні кільцевого багатошарового зварного шва магістрального трубо- проводу “Більче–Волиця–Долина” на переході через р. Стрий (діаметр 1420× ×22,5 mm; матеріал труби – сталь Х70). Для отримання експериментальних даних використали електромагнетний метод і прилад “MESTR-411” з чотириполюсним накладним електромагнетним перетворювачем трансформаторного типу. Для опрацювання експериментальних результатів застосували затверджену Коміте- том зі стандартизації ТК-78 методику вимірювань механічних напружень. Рис. 1. Схеми навантаження зварного з’єднання трубопроводу з тріщиною (а) і модельної пластини (b): 1 – МШ; 2 – ЗТВ; 3 – ОМ. Fig. 1. Schemes of loading of the pipeline welded joint with a crack (a) and a model plate (b): 1 – weld metal (WМ); 2 – heat affected zone (HAZ); 3 – base metal (ВМ). За експериментальними даними [11–14] побудували залежність колових за- лишкових напружень на внутрішній 2( )rσ і зовнішній 1( )rσ поверхнях труби від відстані x1 від центра тріщини до осі зварного шва трубопроводу (рис. 2): (1) 1 2 1 1 48,13 2408,68 1 109,53 3639 r x x x − σ = − + , (2) 1 2 1 1 34,01 1691 1 108,02 3541 r x x x − σ = − + . (9) Середні значення залишкових напружень у стінці труби визначали за формулою (1) (2) 1( ) 0,5( )r xσ = σ + σ , (10) а загальні 1( )xσ дорівнювали сумі залишкових і напружень від внутрішнього тиску p, тобто 1 1 1 1 1( ) ( )rx x pr h−σ = σ + . (11) Таким чином, рівняння (5) із початковою та граничними умовами (6)–(8) – коректно поставлена задача дифузії водню у ЗЗ під час наводнювання, яку роз- в’язували методом скінченних елементів за просторовими змінними та скінчен- но-різницевим за часовою змінною [9]. Розрахунок залишкової довговічності тривало експлуатованої ділянки магістрального газопроводу “Уренгой–Помари–Ужгород” біля кільцевого зварного шва. Газопровід побудований з труб двох виробників: зі сталі Х60 – Японія (товщина стінки труби 18,7 mm) і Х70 – Харцизький трубний завод (тов- щина стінки 15,7 mm) і перебував під катодним захистом: поляризаційний по- тенціал на обстежуваній ділянці дорівнював, в основному, –1,3 V відносно мідно- сульфатного електрода порівняння. Склад транспортованого газу (в %): 98,6 СН4; 0,1 С2Н6; 0,5 СО2; 1,3 N2 [6]. 55 З розв’язку задачі дифузії (4)–(11) визначимо розподіл концентрації водню у зонах ЗЗ після 100 h наводнювання за тиску водню 7 МPа та темпера- тури 20°С (h = 2⋅10–2 m, L = = 4⋅10–2 m, мінімальна площа одного скінченного елемента не більше 0,1 mm2) (рис. 3). Подано (табл. 1) фізико-механічні харак- теристики матеріалів різних зон ЗЗ, які використовували під час розрахунків: коефіцієнти дифу- зії D і розчинності KS водню, значення корозійно-статичної тріщиностійкості KІ Н, швид- кість корозії Vmech. Рис. 2. Fig. 2. Рис. 3. Fig. 3. Рис. 2. Залежність залишкових напружень від віддалі х1 до осі зварного шва: 1 – на зовнішній поверхні труби; 2 – на внутрішній. Fig. 2. Dependence of residual stresses on distance х1 to the weld axis: 1 – on the pipe external surface; 2 – on the internal surface. Рис. 3. Розподіл відносної концентрації водню у ЗЗ: 1 – МШ; 2 – ЗТВ; 3 – ОМ. Fig. 3. Distribution of hydrogen relative concentration in the welded joint: 1 – WM; 2 – HAZ; 3 – BM. Вживаючи значення Vmech з таблиці і схему розрахунків Vcorr, описану раніше [6], за співвідношеннями (1), (2) визначили швидкість корозії різних зон ЗЗ (рис. 4а, с) та залишкову довговічність (рис. 4b, d) ділянки трубопроводу з півеліптич- ною тріщиною, розташованої у різних зонах ЗЗ, залежно від її початкової глиби- ни b0 в умовах ґрунтової корозії з урахуванням наводнювання стінки за статич- ного навантаження. Вплив тривалої експлуатації на циклічну тріщиностійкість деградова- ного зварного з’єднання. Експлуатаційна деградація ЗЗ сталі Х70 [15] неодно- значно впливає на поріг циклічної тріщиностійкості ∆Kth ОМ та МШ за випробу- вань у повітрі: за малої асиметрії значення ∆Kth експлуатованого металу знижу- ються, тоді як за великої – підвищуються (табл. 2). Очевидно, за малої асиметрії і, відповідно, малого радіуса статичної пластичної зони метал окрихчується через деградацію. За великої асиметрії, а отже, великого радіуса цієї зони вже перева- Таблиця 1. Фізико-механічні властивості матеріалів різних зон ЗЗ D, m2/s KS, ppm MPa⋅ KІ Н, MPa m⋅ Vmech, mm/h Зони Сталь Х60 ОМ 8,4·10–11 0,54 101 0,0017 МШ 8,3·10–10 1,56 – – ЗТВ 1,7·10–10 0,9 – – Сталь Х70 ОМ 6,4·10–11 0,94 57 0,0055 МШ 5,8·10–10 1,92 – – ЗТВ 1,5·10–10 1,56 – – 56 жає релаксувальний вплив вторинного розтріскування деградованого металу в зоні передруйнування. Рис. 4. Швидкість корозії (a, c) свіжоутвореної поверхні у різних зонах ЗЗ та їх залишкова довговічність (b, d) для сталей Х60 (а, b) і Х70 (c, d): 1 – ОМ; 2 – ЗТВ; 3 – МШ. Fig. 4. Corrosion rate of (а, c) of new-formed surface in the different areas of WJ and their residual lifetime (b, d) for X60 (a, b) and X70 steels (c, d): 1 – BM; 2 – HAZ; 3 – WM. Експлуатаційна деградація ЗЗ практично не змінює характеристик циклічної тріщиностійкості ОМ у се- редовищі за потенціалу корозії, неза- лежно від асиметрії циклу наванта- ження. Проте виявлено чутливість до деградації циклічної тріщиностій- кості МШ у донній воді за потенціа- лу корозії та асиметрії циклу наван- таження 0,5 (платоподібна ділянка інтенсифікації швидкості росту втомної тріщини на прямолінійній ділянці кінетичної діаграми втомно- го руйнування; рис. 5). Під час поміркованого навод- нювання за катодної поляризації тривала експлуатація негативно впливає на характеристики цикліч- ної тріщиностійкості і ОМ і, особли- во, МШ, зокрема, поріг корозійної Таблиця 2. Характеристики циклічної тріщиностійкості сталі Х70 [15] Зона ЗЗ ∆Kth, MPa m⋅ ∆KSCC, MPa m⋅ VSCC, m/cycle R = 0,1 ОМ 6,3 5,0 7,5 6,2 1,3⋅10–7 1,4⋅10–6 МШ 5,3 4,4 7,8 5,8 1,8⋅10–7 3,1⋅10–6 R = 0,5 ОМ 3,5 4,1 5,3 5,1 2,5⋅10–7 6,1⋅10–6 МШ 3,2 3,6 4,5 3,7 5,0⋅10–7 8,5⋅10–6 Примітка: в чисельнику – дані для вихідного стану, в знаменнику – для експлуатованої труби. 57 тріщиностійкості за циклічного навантаження ∆KSCC та швидкість росту тріщини на платоподібній ділянці VSCC (табл. 2; рис. 5). Особливо суттєво деградація про- являється під час випробувань за великої асиметрії навантаження. Для ОМ за R = 0,1 швидкість росту тріщини зростає в два рази, а при R = 0,5 – майже втричі (табл. 2). Для МШ ефект експлуатаційної деградації виражений сильніше. Рис. 5. Fig. 5. Рис. 6. Fig. 6. Рис. 5. Кінетичні діаграми втомного руйнування ОМ (1) та МШ (2) ЗЗ зі сталі Х70 у донній воді за катодного потенціалу Е = –1,3 V та асиметрії навантаження R = 0,5 [15]. Fig. 5. Fatigue fracture kinetic diagrams of BM (1) and WM (2) of WJ of X70 steel in the ground water for cathodic potential E = –1.3 V and stress ratio R = 0.5 [15]. Рис. 6. Залишкова довговічність тривало експлуатованої ділянки трубопроводу зі сталі Х70: 1 – ОМ; 2 – ЗТВ; 3 – МШ. Fig. 6. Residual lifetime of long-term exploited pipeline region of X70 steel: 1 – BM; 2 – HAZ; 3 – WM. Побудовано (рис. 6) залежність залишкової довговічності тривало експлуа- тованої ділянки трубопроводу з півеліптичною тріщиною, розташованої у різних зонах ЗЗ, від її початкової глибини b0 в умовах ґрунтової корозії з урахуванням наводнювання стінки за циклічного навантаження (R = 0,5) [7]. ВИСНОВКИ Запропоновано просту для використання інженерну методику, за якою мож- на розрахувати швидкість корозії і залишковий ресурс зварних з’єднань труб нафтогазопроводів і яка враховує вплив основних експлуатаційних чинників на швидкість корозії. Встановлено, що у зварних з’єднаннях (особливо в МШ) швидкість ґрунтової корозії за наявності водневовмісних нафтогазових середо- вищ більша, ніж в основному металі, що спричиняє меншу довговічність труб нафтогазових трубопроводів. Оскільки у багатьох випадках від міцності зварних з’єднань залежить ресурс усієї конструкції, то це слід враховувати, оцінюючи довговічність трубопроводу. РЕЗЮМЕ. Разработана методика оценки долговечности сварных соединений труб нефтегазопроводов, учитывающая влияние основных эксплуатационных факторов на ско- рость коррозии. Количественно оценено влияние водорода, который выделяется из транс- портированных продуктов, на скорость почвенной коррозии и остаточную долговечность разных зон сварных соединений труб подземных нефтегазопроводов. SUMMARY. The method of lifetime estimation of the pipes welded joints of oil and gas pipelines is developed. It takes into account the influence of basic operating factors on corrosion 58 rate. The influence of hydrogen released from the transported products on the soil corrosion rate and residual lifetime of different areas of the welded joints of underground oil and gas pipelines pipes is numerically evaluated. 1. Корозійно-механічне руйнування зварних конструкцій / В. І. Похмурський, Р. К. Меле- хов, Г. М. Круцан, В. Т. Здановсъкий. – К.: Наук, думка, 1995. – 264 с. 2. Методика оцінки корозійного ресурсу зварних з’єднань конструкційних сталей / Т. I. Мат- ченко, Л. Б. Шаміс, П. Т. Матченко та ін. // Проблеми безпеки атомних електростанцій і Чорнобиля. – 2010. – Вип. 14. – С. 78–84. 3. Вплив інгібіторної обробки на корозійну тривкість зон зварного з’єднання / З. В. Сло- бодян, В. І. Кирилів, Л. А. Маглатюк та ін. // Фіз.-хім. механіка матеріалів. – 2009. – 45, № 1. – С. 120–122. (Slobodyan Z. V., Kyryliv V. I., Mahletyuk L. A., and Kupovych R. V. Influence of the inhibitor treatment on the corrosion resistance of the different zones of welded joints // Materials Science. – 2009. – 45, № 1. – P. 136–139.) 4. Деградація зварних з’єднань парогонів теплоелектростанцій у наводнювальному сере- довищі / Г. М. Никифорчин, О. З. Студент, Т. Р. Дзюба та ін. // Там же. – 2004. – 40, № 6. – С. 105–110. (Nykyforchyn H. M., Student O. Z., Dzioba I. R., Stepanyuk S. M., Markov A. D., and Onyshchak Ya. D. Degradation of welded joints of steam pipelines of thermal electric power plants in hydrogenating media // Ibid. – 2004. – 40, № 6. – P. 836–843.) 5. Деградація механічних властивостей металу зварного з’єднання експлуатованого ма- гістрального газопроводу / М. Греділь, О. Цирульник, О. Звірко та ін. // Вісник ТНТУ. – 2011. – Спецвип. – Ч. 1. – С.63–66. 6. Гембара О. В., Андрейків О. Є. Вплив наводнювання стінок нафтових та газових тру- бопроводів на їх ґрунтову корозію і довговічність // Фіз.-хім. механіка матеріалів. – 2011. – 47, № 5. – С. 27–34. (Hembara O. V. and Andreikiv O. E. Effect of hydrogenation of the walls of oil-and-gas pipelines on their soil corrosion and service life // Materials Science. – 2011. – 47, № 5. – P. 598–607.) 7. Розрахунок залишкової довговічності тривало експлуатованої ділянки магістрального газопроводу / О. Є. Андрейків, О. В. Гембара, О. Т. Цирульник, Л. І. Ниркова // Там же. – 2012. – 48, № 2. – С. 103–110. (Andreikiv O. E., Hembara O. V., Tsyrul’nyk O. T., and Nyrkova L. I. Evaluation of the residual lifetime of a section of a main gas pipeline after long-term operation // Ibid. – 2012. – 48, № 2. – P. 231–238.) 8. Оцінка локального пошкодженння труб магістральних газопроводів в умовах ґрунто- вої корозії / О. Є. Андрейків, О. В. Гембара, О. Т. Цирульник, Л. І. Ниркова // Там же. – 2012. – Спец. вип. № 9. – С. 636–641. 9. Андрейків О. Є, Гембара О. В. Механіка руйнування та довговічність металевих мате- ріалів у воденьвмісних середовищах. – К.: Наук. думка, 2008. – 343 с. 10. Діагностування залишкових напружень у нафтогазопроводах в околі кільцевих звар- них швів розрахунково-експериментальним методом / В. А. Осадчук, А. В. Драгілєв, Ю. В. Банахевич, В. В. Пороховський // Машинознавство. – 2003. – № 11. – С. 23–27. 11. Банахевич Ю. В., Андрейків О. Є, Кіт М. Б. Визначення залишкового ресурсу нафто- проводу з тріщиною поблизу зварного шва // Там же. – 2007. – № 8. – С. 8–12. 12. Банахевич Ю. В., Андрейків О. Є., Кіт М. Б. Вплив розташування відносно зварного шва поверхневої тріщини в стінці труби на залишкову довговічність зварного з’єднан- ня // Наук. вісник ІФНТУНГ. – 2007. – № 2 (16). – С. 108–112. 13. Банахевич Ю. В., Андрейків О. Є., Кіт М. Б. Визначення залишкового ресурсу зварно- го з’єднання трубопроводу з поверхневою тріщиною // Машинознавство. – 2008. – № 12. – С. 11–14. 14. Банахевич Ю. В., Андрейків О. Є., Кіт М. Б. Прогнозування залишкового ресурсу тру- бопроводу з урахуванням експлуатаційних умов навантаження // Проблеми міцності. – 2009. – № 1. – С. 44–52. 15. Андрейків О. Є., Кушнір Р. М., Цирульник О. Т. Методи оцінки залишкового ресурсу і характеристик зварних з’єднань труб магістральних нафтопроводів: Цільова комплексна програма НАН України “Проблеми ресурсу і безпеки експлуатації конструкцій, споруд та машин” // Зб. наук. статтей за результатами, отриманими в 2007–2009 рр. – К.: Ін-т електрозварювання ім. Є. О. Патона НАН України. – 2009. – С. 399–403. Одержано 20.11.2012