Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan

Innovation implementation is a very important and necessary element in improving company competitiveness. Globalization processes, the emergence of new market demands and opportunities to meet these needs force hotel companies to move on to the path of creative growth. Our study aims at a comprehen...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2019
Автор: Rza-zadeh Nuray Rauf
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2019
Назва видання:Економічний вісник Донбасу
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/169020
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan / Rza-zadeh Nuray Rauf // Економічний вісник Донбасу. — 2019. — № 4 (58). — С. 61-65. — Бібліогр.: 10 назв. — англ.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-169020
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1690202025-02-23T18:31:50Z Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan Дослідження економічного потенціалу інноваційного розвитку готельних підприємств Азербайджану Исследование экономического потенциала инновационного развития гостиничных предприятий Азербайджана Rza-zadeh Nuray Rauf International and Regional Economics Innovation implementation is a very important and necessary element in improving company competitiveness. Globalization processes, the emergence of new market demands and opportunities to meet these needs force hotel companies to move on to the path of creative growth. Our study aims at a comprehensive review of the economic potential of Azerbaijan's creative hotel business growth. This is necessary to identify promising areas and select the best creative approaches for the growth of these enterprises. Those approaches will suit those hotel companies ' capabilities. In line with this aim, the article discusses the structural components of hotels ' innovative potential, including a framework for evaluating hotels in Baku's innovative potential. We are talking about the element intellectual, science, academic, manufacturing and technological, economic, marketing, organizational and managerial. Moreover, the researchers suggested a framework for a systematic analysis of hotel businesses ' creative capacity. It is focused on the use of a system of qualitative and quantitative measures that describe both the state of its individual structural components and the overall level of integration of hotel enterprises ' creative potential. Empirical research approaches-comparison, evaluation, grouping, as well as logical generalization, statistical analysis, and a systematic approach – were used when writing the article. The application of economic-mathematical and economic-statistical methods allowed an unbiased quantitative analysis of hotels' creative potential, identified patterns in the growth of their structural components, identified imbalances and contradictions, and predicted their further development. The study succeeds in finding existing problems in some of the constituent elements of hotel businesses' creative capacity in Baku. The outcome is also a series of steps to aggressively harness the economic potential of hotels' creative growth. Впровадження інноваційних технологій – істотно важливий і необхідний чинник підвищення конкурентоспроможності компаній. Процеси глобалізації, виникнення нових потреб ринку і можливостей їх задоволення змушує переходити на шлях інноваційного розвитку і готельні підприємства. Метою даного дослідження є комплексний розгляд економічного потенціалу інноваційного розвитку готельних підприємств Азербайджану, для визначення перспективних напрямків розвитку даних підприємств і вибору оптимальних інноваційних стратегій, що відповідають можливостям даних готельних підприємств, що забезпечують їх успішний інноваційний розвиток. Відповідно до поставленої мети, у статті розглянуто структурні компоненти інноваційного потенціалу готелів, дана система узагальнюючих показників оцін¬ки інноваційного потенціалу готелів м. Баку, а саме таких її складових, як: інтелектуальна, наукова, науково-дослідницька, виробничо-технічна, фінансова, маркетингова і організаційно-управлінська; запропонована авторська методика комплексної оцінки інноваційного потенціалу готельних підприємств, заснована на використанні системи якісних і кількісних показників, що характеризують, як стан його окремих структурних компонентів, так і загальний інтеграційний рівень інноваційного потенціалу готельних підприємств. При написанні статті використовувалися методи емпіричного дослідження: порівняння, спостереження, угрупувань і такі загальнологічні методи, як логічне узагальнення, статистичний аналіз і системний підхід. Застосування економіко-математичних і економіко-статистичних методів дозволило дати об'єктивну кількісну оцінку інноваційного потенціалу готелів, визначити тенденції розвитку його структурних компонентів, виявити існуючі в них диспропорції і протиріччя, прогнозувати їх подальший розвиток. Результатом дослідження є виявлення існуючих проблем у ряді складових інноваційних потенціалів готельних підприємств м. Баку, а також розробка комплексу заходів щодо активізації використання економічного потенціалу інноваційного розвитку аналізованих готелів. Внедрение инноваций – существенно важный и необходимый фактор повышения конкурентоспособности компаний. Процессы глобализации, возникновение новых потребностей рынка и возможностей их удовлетворения заставляет переходить на путь инновационного развития и гостиничные предприятия. Целью данного исследования является комплексное рассмотрение экономического потенциала инновационного развития гостиничных предприятий Азербайджана, для определения перспективных направлений развития данных предприятий и выбора оптимальных инновационных стратегий, соответствующих возможностям данных гостиничных предприятий, обеспечивающих их успешное инновационное развитие. В соответствии с поставленной целью, в статье рассмотрены структурные компоненты инновационного потенциала гостиниц, дана система обобщающих показателей оценки инновационного потенциала отелей г. Баку, а именно таких ее составляющих, как: интеллектуальная, научная, научно-исследовательская, производственно-техническая, финансовая, маркетинговая и организационно-управленческая; предложена авторская методика комплексной оценки инновационного потенциала гостиничных предприятий, основанная на использовании системы качественных и количественных показателей, характеризующих, как состояние его отдельных структурных компонентов, так и общий интеграционный уровень инновационного потенциала гостиничных предприятий. При написании статьи использовались методы эмпирического исследования: сравнения, наблюдения, группировок и такие общелогические методы, как логическое обобщение, статистический анализ и системный подход. Применение экономико-математических и экономико-статистических методов позволило дать объективную количественную оценку инновационному потенциалу гостиниц, определить тенденции развития его структурных компонентов, выявить существующие в них диспропорции и противоречия, прогнозировать их дальнейшее развитие. Результатом исследования является выявление существующих проблем в ряде составляющих инновационных потенциалов гостиничных предприятий г. Баку, а также разработка комплекса мероприятий по активизации использования экономического потенциала инновационного развития анализируемых гостиниц. 2019 Article Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan / Rza-zadeh Nuray Rauf // Економічний вісник Донбасу. — 2019. — № 4 (58). — С. 61-65. — Бібліогр.: 10 назв. — англ. 1817-3772 DOI: 10.12958/1817-3772-2019-4(58)-61-65 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/169020 330.341.1:338.488.2:640.412(479.24) en Економічний вісник Донбасу application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language English
topic International and Regional Economics
International and Regional Economics
spellingShingle International and Regional Economics
International and Regional Economics
Rza-zadeh Nuray Rauf
Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan
Економічний вісник Донбасу
description Innovation implementation is a very important and necessary element in improving company competitiveness. Globalization processes, the emergence of new market demands and opportunities to meet these needs force hotel companies to move on to the path of creative growth. Our study aims at a comprehensive review of the economic potential of Azerbaijan's creative hotel business growth. This is necessary to identify promising areas and select the best creative approaches for the growth of these enterprises. Those approaches will suit those hotel companies ' capabilities. In line with this aim, the article discusses the structural components of hotels ' innovative potential, including a framework for evaluating hotels in Baku's innovative potential. We are talking about the element intellectual, science, academic, manufacturing and technological, economic, marketing, organizational and managerial. Moreover, the researchers suggested a framework for a systematic analysis of hotel businesses ' creative capacity. It is focused on the use of a system of qualitative and quantitative measures that describe both the state of its individual structural components and the overall level of integration of hotel enterprises ' creative potential. Empirical research approaches-comparison, evaluation, grouping, as well as logical generalization, statistical analysis, and a systematic approach – were used when writing the article. The application of economic-mathematical and economic-statistical methods allowed an unbiased quantitative analysis of hotels' creative potential, identified patterns in the growth of their structural components, identified imbalances and contradictions, and predicted their further development. The study succeeds in finding existing problems in some of the constituent elements of hotel businesses' creative capacity in Baku. The outcome is also a series of steps to aggressively harness the economic potential of hotels' creative growth.
format Article
author Rza-zadeh Nuray Rauf
author_facet Rza-zadeh Nuray Rauf
author_sort Rza-zadeh Nuray Rauf
title Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan
title_short Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan
title_full Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan
title_fullStr Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan
title_full_unstemmed Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan
title_sort study of the economic potential of the innovative development of hotel enterprises in azerbaijan
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2019
topic_facet International and Regional Economics
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/169020
citation_txt Study of the Economic Potential of the Innovative Development of Hotel Enterprises in Azerbaijan / Rza-zadeh Nuray Rauf // Економічний вісник Донбасу. — 2019. — № 4 (58). — С. 61-65. — Бібліогр.: 10 назв. — англ.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT rzazadehnurayrauf studyoftheeconomicpotentialoftheinnovativedevelopmentofhotelenterprisesinazerbaijan
AT rzazadehnurayrauf doslídžennâekonomíčnogopotencíaluínnovacíjnogorozvitkugotelʹnihpídpriêmstvazerbajdžanu
AT rzazadehnurayrauf issledovanieékonomičeskogopotencialainnovacionnogorazvitiâgostiničnyhpredpriâtijazerbajdžana
first_indexed 2025-11-24T10:33:22Z
last_indexed 2025-11-24T10:33:22Z
_version_ 1849667514701709312
fulltext Rza-zadeh Nuray Rauf 61 Економічний вісник Донбасу № 4(58), 2019 UDC 330.341.1:338.488.2:640.412(479.24) doi: 10.12958/1817-3772-2019-4(58)-61-65 Rza-zadeh Nuray Rauf, Azerbaijan University of Tourism and Management, Baku, Republic of Azerbaijan, e-mail: nurayka_91@mail.ru STUDY OF THE ECONOMIC POTENTIAL OF THE INNOVATIVE DEVELOPMENT OF HOTEL ENTERPRISES IN AZERBAIJAN Introduction. Today's hotel industry is an increa- singly competitive industry in the hospitality market. In modern circumstances, we agree that achieving a competitive advantage in the hotel business is mainly correlated with the implementation of advances in hotel business activities. In the hotel business, creativity is the process of creating and introducing new methods of operation that differ from the standard ones, as well as developing in- novative hotel goods, new ways of extending a hotel company's services, and creating conditions for guests to feel more relaxed. The enterprise's ability to achieve a particular in- novative target, i.e. the degree of the enterprise's readi- ness to execute the innovative change plan and the im- plementation of innovative technologies, goods, etc., is calculated as the enterprise's innovative potential [9]. The company's technological capacity forms a va- riety of structural components: intellectual, scientific, manufacturing and technical, economic, marketing, or- ganizational and managerial. At the intersection of all its structural components, the optimum use of a hotel enterprise's creative capacity is achieved. Therefore, they complement each other, creative capacity should be viewed not only from the viewpoint of a variable approach as a combination of re- sources, but also based on the principles of systematic method implementation. One of the main features of this method is the sy- nergy effect, i.e. an improvement in the performance of the entire creative potential process from the interaction of its components. The components of the company's creative capacity lead to the successful implementation of revolutionary practices and structural changes in the company's growth as they are tightly integrated and con- stantly communicating with each other. Main part. Despite the fact that Azerbaijan's hotel business is still at the beginning of the road of develop- ment, domestic hotel companies should already make every effort to increase their technological capacity un- der conditions of high competition. The goal is to be able to provide and introduce consumers with innova- tive services in order to gain advantages over customers [3]. Choosing an innovative approach depends on the state of innovative ability and is therefore very critical for its objective assessment. It is best to use Harrington's verbal-numerical scale for a qualitative assessment of the enterprise's level of creative capacity and the characteristics of its strengths in executing innovative activities. Here, the description of the results of quantitative calculations is given based on the classification of three grades of creative ability (high, medium and low) (Table 1). The values of the rev- olutionary potential integral indicator and its individual structural components are set within the range from 0 to 100 [7]. Table 1 Interpretation of innovative potential values Level of potential Value range of innovation potential Qualitative characteristics of the state of innovation potential 1 2 3 (High) H IP=100 80 ≤ IP < 100 Corresponds to the best state of development of innovative potential (IP). Excellent condition of IP. The company has the maximum opportunities for innovation and uses them effectively. The company is at the level of the world leader in its industry (Medium) M 63 ≤ IP < 80 33 <IP <66 IP=33 Good state of innovation potential. The enter- prise has significant opportunities for innovation and uses them effectively. Corresponds to the state of the national leader in its industry. Rza-zadeh Nuray Rauf 62 Економічний вісник Донбасу № 4(58), 2019 Ending of table 1 1 2 3 Satisfactory condition of SP. The company has the average capacity for innovation. Develop- ment of IP and activation of its use is required. The minimum acceptable level of innovation po- tential. Conforms to the ultimate level of com- petitiveness; urgent investments in the develop- ment of components of innovative potential are required (Low) L 20 ≤ IP < 33 0 < IP < 20 Poor state of innovation potential. Serious action is required to change the enterprise development strategy. Lack of opportunities for innovation. The com- pany may be classified as insolvent. Source: Dorofeev V.D., Dresvyannikov V.A. (2003). Innovation Management: textbook. Penza, Publishing House of Penza State University. 189 p. Based on an analysis of the activities of capital ho- tels, we conducted a study of the creative potential of hotel enterprises. They are the most preferred and vi- sited visitors, according to the booking.com reservation system, the object of the visit is leisure, entertainment and relaxation. As noted above, the following 4-star ho- tels are included: Gorgud Hotel & SPA, Askar Hotel, All Stars, Baku Winter Park Hotel, Demir Yol Plaza Ho- tel, Metro City Hotel, Baku City Hotel [10]. Competition is intensifying here today, and it seems important to determine what forces are operating on the segment and what opportunities are awaiting its current and future participants. We consider it necessary to assess their innovative capabilities in order to determine the promising direc- tions for the growth of these enterprises and to choose the optimal management strategies. The values of quantitative indicators of the struc- tural components of the innovative potentials of these enterprises were calculated by us, based on the data of their reporting. Actual values and corresponding levels of develop- ment of individual structural components, as well as in- tegrated indicators of innovative potentials of the stud- ied hotel enterprises are presented in Table 2. Table 2 Actual values and related growth rates of individual structural components and their critical measures of the innovative ability of Baku City Hotels ' studied hotel enterprises. Metro City Hotel Gorgud Hotel & SPA All Stars Winter Park Hotel Baku Askar Hotel Baku City Hotel Demir Yol Plaza Hotel Intellectual component 36,6 M 36,8 M 36,2 M 34,0 M 35,0 M 35,0 M 36,8 M Research component 0 L 0 L 0 L 0 L 0 L 0 L 0 L Production and technical compo- nent 28,6 M 24,8 M 24,4 M 25,4 M 24,2 M 26,6 M 25,6 M Financial compo- nent 25,9 M 23,9 M 28,2 M 27,1 M 26,4 M 23,8 M 24,1 M 7,9 L 9,7 L 4,6 L 6,7 L 9,1 L 11,3 L 7,3 L Organizational and management com- ponent 78 M 82 H 79 M 80 H 77 M 84 H 82 H Innovative compo- nent 26,8 L 25,9 L 25,6 L 25,4 L 25,3 L 26,1 L 25,9 L Rza-zadeh Nuray Rauf 63 Економічний вісник Донбасу № 4(58), 2019 The approach suggested for a systematic evalua- tion of a hotel enterprise's innovative potential helps its management to evaluate the nature of changes in the de- gree of innovative potential or its individual structural components compared to previous periods and to respond quickly to changes. Therefore, based on the current level of innovative potential, hotel management will, on the one hand, agree on the course of creation of the desired innovative ap- proach and, on the other, assess the innovative opportu- nities that the hotel has. This means that a creative ap- proach that suits a hotel company's requirements and en- sures its successful innovative growth can be justified and executed on the basis of a thorough and objective assessment of innovative potential. Conclusions. Practical use of the proposed innova- tive potential evaluation approach has shown that the hotels we are evaluating have an unsatisfactory state of innovative potential, i.e. poor innovative potential. It is therefore necessary to take concrete action to change these enterprises' growth strategies. Studies show that cognitive, organizational and ad- ministrative are the main components of their creative capacity. There are prospects for future development in the creative direction. Their technological ability is a steady propensity to increase it, both at an average and high level, suggesting the existence of growth resources and a rise in their use in the future. Such hotel manage- ment will retain such components at the appropriate level, making full use of their development opportuni- ties. The manufacturing, technological, financial and marketing components of the hotels ' creative capacity are currently at a low level, but they have both strengths and weaknesses. These should be paid close attention to the management of hotel companies in order to build possible advantages over time, progressing to a higher quality standard. The weakness of the manufacturing and technological element is reflected by a rather high rate of deterioration of equipment in all the under study hotel enterprises, lack of modernization and introduc- tion of advanced equipment in the reporting year. Depreciation of manufacturing resources is one of the main reasons why corporations creative processes – their reactivity – are significant. The prevailing intro- duction of innovative products based on satisfying the current demand for services markets is capable of providing short-term financial revenue, but does not provide strategic advantages for businesses. If the equipment of the companies studied continues to age. That's it. It will soon be very difficult to change the con- tent and technological basis, upgrade fixed assets and deliver profitable innovative products. The analysis of the financial element revealed that the hotels are finan- cially dependent, only about 70% of the share of their resources is covered by their own capital, and the fund's turnover ratios are characterized by an insufficiently high level of their business activity. To ensure the company's productive growth, it is necessary to ensure that the financial resources of hotel businesses are used effectively, to incorporate robust processes for attracting financial flows, and to create a framework for a coherent diagnosis of project execution within the hotel. With regard to the advertising aspect, hotels have poorly developed market research, which involves a se- ries of measures to promote hotel services. Finally, the study element remains the weakest among the components of the studied hotels' creative ca- pacity. The data show that all of this component's quan- titative variables are equal to zero. Their management needs to adjust their policies as soon as possible, reori- enting them not only in the short and medium term to achieve the desired results, but also laying the founda- tion for long-term success. And it will be difficult to achieve these successes without the availability of intel- lectual property and access to it, licensing agreements, partnership with research organizations. Solving existing problems in a number of compo- nents of businesses ' innovative potential requires de- signing and enforcing a series of steps to improve the use and growth of their innovative potential structural components. Trying to match the asset composition and boost its proportions, the organization improves its efficiency, will affect the size of innovative potential, thus improv- ing strategic management of innovative activities, en- suring successful execution of selected innovative strat- egies. Literature 1. Алиев Т., Бабаев Л. Инвестиционно-иннова- ционное обеспечение развития экономики Азербай- джана. Наука и инновации. 2012. №9 (115). 2. Алиева Ш., Касумова Е. Инновационное развитие экономики Азербайджанской Республики и управление инноваци- онной деятельностью предприятий. Journal of Economy and Business. 2017. Vol.4, part 1. 3. Гусейнова Э. Ана- лиз и оценка конкурирующих данных потенциала ту- ристических ресурсов Азербайджанской Республики. Проблемы формирования модели национального разви- тия. Баку, 2010. 4. Гончаров А.А. Анализ инноваци- онного потенциала Ульяновской области. Инновацион- ная деятельность. 2011. №48 (255). 5. Джабиев Р. От- раслевые и региональные диспропорции в инноваци- онной сфере промышленности Азербайджана. Обще- ство и экономика. 2014. № 9. 6. Дорофеев В.Д., Дре- свянников В.А. Инновационный менеджмент: Учеб. пособие Пенза: Изд-во Пенз. гос. ун-та, 2003. 189 с. 7. Имайкина О.И. Стратегическое управление инно- вационной деятельностью промышленных предприя- тий: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. экон. наук. Саранск, 2014. 8. Макарова Д.Д., Магжа- нова Л.П., Марутько С.С. Инновационные услуги в Rza-zadeh Nuray Rauf 64 Економічний вісник Донбасу № 4(58), 2019 гостиничном бизнесе как инструмент повышения кон- курентоспособности. URL: https://cyberleninka.ru/ article/ n/innovatsionnye-uslugi-v-gostinichnom-biznese- kak-instrument-povysheniya-konkurentosposobnosti. 9. Фатхутдинов Р.А. Инновационный менеджмент: учебник для вузов. 6-е изд. СПб.: Питер, 2008. 448 с. 10. URL: https://www.booking.com/country/az.ru.html. References 1. Aliyev T., Babayev L. (2012). Investment and in- novation support of Azerbaijan economy development. Science and Innovation Journal, No. 9 (115) [in Russian]. 2. Aliyeva Sh., Kasumova E. (2017). Innovative de- velopment of the economy of the Republic of Azerbaijan and management of innovation activity of enterprises. Journal of Economy and Business, vol.4, part 1 [in Russian]. 3. Guseynova E. (2010). Analysis and evaluation of competing data of tourism resources potential of the Re- public of Azerbaijan. Challenges in shaping the national development model. Baku [in Russian]. 4. Goncharov A.A. (2011). Analysis of innovative po- tential of Ulyanovsk region. Innovation, № 48 (255) [in Russian]. 5. Jabiev R. (2014). Otrasly and regional imbalances in the innovative sphere of Azerbaijan 's industry. Society and Economics, No. 9 [in Russian]. 6. Dorofeev V.D., Dresvyannikov V.A. (2003). Inno- vation Management: Training Manual. Penza, Penza State University, 189 p. [in Russian]. 7. Imaykina О. І. (2014). Strategic management of in- dustrial innovation. Extended abstract of candidate’s thesis. Saransk [in Russian]. 8. Makarov D.D., Magzhanova L.P., Marutko S.S. In- novative services in the hotel business as a tool to increase competitiveness. Retrieved from https://cyberleninka.ru/ article/n/innovatsionnye-uslugi-v-gostinichnom-biznese- kak-instrument-povysheniya-konkurentosposobnosti [in Russian]. 9. Fathutdinov R.A. (2008). Innovation management: textbook for universities. 6th ed. SPb., Peter. 448 p. [in Russian]. 10. Retrieved from https://www.booking.com/coun- try/az.ru.html. Рза-заде Нурай Рауф к. Дослідження економіч- ного потенціалу інноваційного розвитку готельних підприємств Азербайджану Впровадження інноваційних технологій – істотно важливий і необхідний чинник підвищення конкурен- тоспроможності компаній. Процеси глобалізації, ви- никнення нових потреб ринку і можливостей їх задо- волення змушує переходити на шлях інноваційного розвитку і готельні підприємства. Метою даного дослідження є комплексний роз- гляд економічного потенціалу інноваційного розвитку готельних підприємств Азербайджану, для визначення перспективних напрямків розвитку даних підприємств і вибору оптимальних інноваційних стратегій, що від- повідають можливостям даних готельних підприємств, що забезпечують їх успішний інноваційний розвиток. Відповідно до поставленої мети, у статті розгля- нуто структурні компоненти інноваційного потенціалу готелів, дана система узагальнюючих показників оцін- ки інноваційного потенціалу готелів м. Баку, а саме та- ких її складових, як: інтелектуальна, наукова, науково- дослідницька, виробничо-технічна, фінансова, марке- тингова і організаційно-управлінська; запропонована авторська методика комплексної оцінки інноваційного потенціалу готельних підприємств, заснована на вико- ристанні системи якісних і кількісних показників, що характеризують, як стан його окремих структурних компонентів, так і загальний інтеграційний рівень інноваційного потенціалу готельних підприємств. При написанні статті використовувалися методи емпіричного дослідження: порівняння, спостереження, угрупувань і такі загальнологічні методи, як логічне узагальнення, статистичний аналіз і системний підхід. Застосування економіко-математичних і еконо- міко-статистичних методів дозволило дати об'єктивну кількісну оцінку інноваційного потенціалу готелів, ви- значити тенденції розвитку його структурних компо- нентів, виявити існуючі в них диспропорції і проти- річчя, прогнозувати їх подальший розвиток. Результатом дослідження є виявлення існуючих проблем у ряді складових інноваційних потенціалів го- тельних підприємств м. Баку, а також розробка ком- плексу заходів щодо активізації використання еконо- мічного потенціалу інноваційного розвитку аналізова- них готелів. Ключові слова: готельні підприємства, інновацій- ний розвиток, оцінка інноваційного потенціалу, конку- рентоспроможність готельних підприємств. Rza-zadeh Nuray Rauf. Study of the Economic Po- tential of the Innovative Development of Hotel Enter- Prises in Azerbaijan Innovation implementation is a very important and necessary element in improving company competitiveness. Globalization processes, the emergence of new market de- mands and opportunities to meet these needs force hotel companies to move on to the path of creative growth. Our study aims at a comprehensive review of the eco- nomic potential of Azerbaijan's creative hotel business growth. This is necessary to identify promising areas and select the best creative approaches for the growth of these enterprises. Those approaches will suit those hotel compa- nies ' capabilities. In line with this aim, the article discusses the struc- tural components of hotels ' innovative potential, including a framework for evaluating hotels in Baku's innovative po- tential. We are talking about the element intellectual, sci- ence, academic, manufacturing and technological, eco- nomic, marketing, organizational and managerial. More- over, the researchers suggested a framework for a system- atic analysis of hotel businesses ' creative capacity. It is fo- cused on the use of a system of qualitative and quantitative measures that describe both the state of its individual struc- Rza-zadeh Nuray Rauf 65 Економічний вісник Донбасу № 4(58), 2019 tural components and the overall level of integration of ho- tel enterprises ' creative potential. Empirical research approaches-comparison, evalua- tion, grouping, as well as logical generalization, statistical analysis, and a systematic approach – were used when writing the article. The application of economic-mathematical and eco- nomic-statistical methods allowed an unbiased quantitative analysis of hotels' creative potential, identified patterns in the growth of their structural components, identified imba- lances and contradictions, and predicted their further de- velopment. The study succeeds in finding existing problems in some of the constituent elements of hotel businesses' crea- tive capacity in Baku. The outcome is also a series of steps to aggressively harness the economic potential of hotels' creative growth. Keywords: hotel businesses, innovative growth, inno- vative potential evaluation, competitiveness of hotel busi- nesses. Рза-заде Нурай Рауф. Исследование экономи- ческого потенциала инновационного развития гос- тиничных предприятий Азербайджана Внедрение инноваций – существенно важный и необходимый фактор повышения конкурентоспособ- ности компаний. Процессы глобализации, возникнове- ние новых потребностей рынка и возможностей их удовлетворения заставляет переходить на путь иннова- ционного развития и гостиничные предприятия. Целью данного исследования является ком- плексное рассмотрение экономического потенциала инновационного развития гостиничных предприятий Азербайджана, для определения перспективных направлений развития данных предприятий и выбора оптимальных инновационных стратегий, соответству- ющих возможностям данных гостиничных предприя- тий, обеспечивающих их успешное инновационное развитие. В соответствии с поставленной целью, в статье рассмотрены структурные компоненты инновацион- ного потенциала гостиниц, дана система обобщающих показателей оценки инновационного потенциала оте- лей г. Баку, а именно таких ее составляющих, как: ин- теллектуальная, научная, научно-исследовательская, производственно-техническая, финансовая, маркетин- говая и организационно-управленческая; предложена авторская методика комплексной оценки инновацион- ного потенциала гостиничных предприятий, основан- ная на использовании системы качественных и количе- ственных показателей, характеризующих, как состо- яние его отдельных структурных компонентов, так и общий интеграционный уровень инновационного по- тенциала гостиничных предприятий. При написании статьи использовались методы эмпирического исследования: сравнения, наблюдения, группировок и такие общелогические методы, как ло- гическое обобщение, статистический анализ и систем- ный подход. Применение экономико-математических и эконо- мико-статистических методов позволило дать объек- тивную количественную оценку инновационному по- тенциалу гостиниц, определить тенденции развития его структурных компонентов, выявить существую- щие в них диспропорции и противоречия, прогнозиро- вать их дальнейшее развитие. Результатом исследования является выявление существующих проблем в ряде составляющих иннова- ционных потенциалов гостиничных предприятий г. Баку, а также разработка комплекса мероприятий по активизации использования экономического потенци- ала инновационного развития анализируемых гости- ниц. Ключевые слова: гостиничные предприятия, ин- новационное развитие, оценка инновационного потен- циала, конкурентоспособность гостиничных предпри- ятий. Received by the editors: 26.11.2019 and final form 19.12.2019