Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України

На фоні повномасштабної агресії РФ проти України, яка ще триває, Україна і світове співтовариство формують сучасний план Маршалла з післявоєнного відновлення України. На поточний момент часу такий план знаходяться в стані дуже узагальнених уявлень і поки що не відображає багатьох економічних обстави...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2022
Hauptverfasser: Колосов, А.М., Дугін, А.В., Чеботарьов, В.А.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут економіки промисловості НАН України 2022
Schriftenreihe:Економічний вісник Донбасу
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/189436
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України / А.М. Колосов, А.В. Дугін, В.А. Чеботарьов // Економічний вісник Донбасу. — 2022. — № 3 (69). — С. 131-140. — Бібліогр.: 37 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-189436
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1894362025-02-23T19:42:18Z Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України Economic Circumstances of the Formation of the International Marshall Plan for the Post-War Reconstruction of Ukraine Колосов, А.М. Дугін, А.В. Чеботарьов, В.А. Відновлення економіки На фоні повномасштабної агресії РФ проти України, яка ще триває, Україна і світове співтовариство формують сучасний план Маршалла з післявоєнного відновлення України. На поточний момент часу такий план знаходяться в стані дуже узагальнених уявлень і поки що не відображає багатьох економічних обставин усередині та навколо України напередодні запуску процесу її післявоєнного відновлення. Метою статті є привернення уваги до економічних обставин формування міжнародного плану Маршалла для України в розрізі оцінювання динаміки прямих і непрямих воєнних втрат України, потреби трудових і фінансових ресурсів та тривалості процесів реалізації програм плану. За опублікованими даними величина лише прямих воєнних втрат України внаслідок повномасштабної агресії з боку РФ на початку восени 2022 р. оцінювалася у 127 млрд дол. США, а загальні втрати із урахуванням непрямих втрат оцінюються не менше ніж у 750 млрд дол. США. За даними побудованої регресійної моделі сума прямих воєнних втрат України протягом найгарячішого періоду війни збільшувалася на 320 млн дол. щодня, що має бути враховано при визначенні загальної суми фінансування відновлення України за створюваним планом Маршалла. Показано, що в результаті міграції населення внаслідок бойових дій чисельність трудових ресурсів України скоротилася з 15,9 до 12,8 млн осіб із втратою 3,1 млн. Визначено, що з урахуванням структури зайнятості трудових ресурсів за видами економічної діяльності та оцінки можливого відсотка їх залучення до відновлювальних робіт можна розраховувати приблизно на 2,146 млн осіб, які можуть бути безпосередньо залучені до відновлювальних робіт. Показано, що при плануванні реалізації плану Маршалла для України тривалість виконання окремих процесів і програм визначається діленням загальної оцінки воєнних втрат на грошову оцінку максимально можливих обсягів відновлювальних робіт за рік, якщо вони є повністю профінансованими. У разі, якщо річного обсягу фінансових ресурсів не вистачатиме, то планову тривалість відновлювальних робіт необхідно розраховувати діленням суми прямих втрат не на річну потужність наявних трудових ресурсів, а на планову величину наявних фінансових фондів. Сформульовано висновки стосовно необхідності врахування економічних обставин формування міжнародного плану Маршала з післявоєнного відновлення України. Against the background of the Russian Federation's full-scale aggression against Ukraine, which is still ongoing, Ukraine and the world community are forming a modern Marshall Plan for the post-war reconstruction of Ukraine. At the current moment, such a plan is in a state of very generalized ideas and does not yet reflect many economic circumstances in and around Ukraine on the eve of the start of the process of its post-war reconstruction. The purpose of the article is to draw attention to the economic circumstances of the formation of the international Marshall Plan for Ukraine in terms of assessing the dynamics of direct and indirect war losses of Ukraine, the need for labor and financial resources, and the duration of the implementation of the plan's programs. According to published data, the value of Ukraine's direct military losses as a result of full-scale aggression by the Russian Federation at the beginning of autumn 2022 was estimated at 127 billion dollars USA, and the total losses, taking into account indirect losses, are estimated at no less than 750 billion dollars USA. According to the data of the constructed regression model, the amount of direct war losses of Ukraine during the hottest period of the war increased by 320 million dollars every day, which should be taken into account when determining the total amount of funding for the reconstruction of Ukraine under the Marshall Plan being created. It is shown that as a result of the migration of the population during the war, the number of labor resources of Ukraine decreased from 15.9 million to 12.8 million people with a loss of 3.1 million. Counting possible percentage of their involvement in restoration works can be calculated at approximately 2.146 million people who can be directly involved in restoration works. It is shown that when planning the implementation of the Marshall Plan for Ukraine, the duration of the implementation of individual processes and programs is determined by dividing the total estimate of war losses by the monetary estimate of the maximum possible amount of reconstruction works per year, if they are fully financed. If the annual amount of financial resources is not enough, then the planned duration of restoration works must be calculated by dividing the amount of direct losses not by the annual capacity of available labor resources, but by the planned amount of available financial funds. Conclusions regarding the need to take into account the economic circumstances of the formation of the international Marshall Plan for the post-war reconstruction of Ukraine are formulated. 2022 Article Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України / А.М. Колосов, А.В. Дугін, В.А. Чеботарьов // Економічний вісник Донбасу. — 2022. — № 3 (69). — С. 131-140. — Бібліогр.: 37 назв. — укр. 1817-3772 DOI: 10.12958/1817-3772-2022-3(69)-131-140 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/189436 338.262:338.246.8+330.341.2(477) uk Економічний вісник Донбасу application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Відновлення економіки
Відновлення економіки
spellingShingle Відновлення економіки
Відновлення економіки
Колосов, А.М.
Дугін, А.В.
Чеботарьов, В.А.
Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України
Економічний вісник Донбасу
description На фоні повномасштабної агресії РФ проти України, яка ще триває, Україна і світове співтовариство формують сучасний план Маршалла з післявоєнного відновлення України. На поточний момент часу такий план знаходяться в стані дуже узагальнених уявлень і поки що не відображає багатьох економічних обставин усередині та навколо України напередодні запуску процесу її післявоєнного відновлення. Метою статті є привернення уваги до економічних обставин формування міжнародного плану Маршалла для України в розрізі оцінювання динаміки прямих і непрямих воєнних втрат України, потреби трудових і фінансових ресурсів та тривалості процесів реалізації програм плану. За опублікованими даними величина лише прямих воєнних втрат України внаслідок повномасштабної агресії з боку РФ на початку восени 2022 р. оцінювалася у 127 млрд дол. США, а загальні втрати із урахуванням непрямих втрат оцінюються не менше ніж у 750 млрд дол. США. За даними побудованої регресійної моделі сума прямих воєнних втрат України протягом найгарячішого періоду війни збільшувалася на 320 млн дол. щодня, що має бути враховано при визначенні загальної суми фінансування відновлення України за створюваним планом Маршалла. Показано, що в результаті міграції населення внаслідок бойових дій чисельність трудових ресурсів України скоротилася з 15,9 до 12,8 млн осіб із втратою 3,1 млн. Визначено, що з урахуванням структури зайнятості трудових ресурсів за видами економічної діяльності та оцінки можливого відсотка їх залучення до відновлювальних робіт можна розраховувати приблизно на 2,146 млн осіб, які можуть бути безпосередньо залучені до відновлювальних робіт. Показано, що при плануванні реалізації плану Маршалла для України тривалість виконання окремих процесів і програм визначається діленням загальної оцінки воєнних втрат на грошову оцінку максимально можливих обсягів відновлювальних робіт за рік, якщо вони є повністю профінансованими. У разі, якщо річного обсягу фінансових ресурсів не вистачатиме, то планову тривалість відновлювальних робіт необхідно розраховувати діленням суми прямих втрат не на річну потужність наявних трудових ресурсів, а на планову величину наявних фінансових фондів. Сформульовано висновки стосовно необхідності врахування економічних обставин формування міжнародного плану Маршала з післявоєнного відновлення України.
format Article
author Колосов, А.М.
Дугін, А.В.
Чеботарьов, В.А.
author_facet Колосов, А.М.
Дугін, А.В.
Чеботарьов, В.А.
author_sort Колосов, А.М.
title Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України
title_short Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України
title_full Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України
title_fullStr Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України
title_full_unstemmed Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України
title_sort економічні обставини формування міжнародного плану маршалла з післявоєнного відновлення україни
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2022
topic_facet Відновлення економіки
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/189436
citation_txt Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України / А.М. Колосов, А.В. Дугін, В.А. Чеботарьов // Економічний вісник Донбасу. — 2022. — № 3 (69). — С. 131-140. — Бібліогр.: 37 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT kolosovam ekonomíčníobstaviniformuvannâmížnarodnogoplanumaršallazpíslâvoênnogovídnovlennâukraíni
AT dugínav ekonomíčníobstaviniformuvannâmížnarodnogoplanumaršallazpíslâvoênnogovídnovlennâukraíni
AT čebotarʹovva ekonomíčníobstaviniformuvannâmížnarodnogoplanumaršallazpíslâvoênnogovídnovlennâukraíni
AT kolosovam economiccircumstancesoftheformationoftheinternationalmarshallplanforthepostwarreconstructionofukraine
AT dugínav economiccircumstancesoftheformationoftheinternationalmarshallplanforthepostwarreconstructionofukraine
AT čebotarʹovva economiccircumstancesoftheformationoftheinternationalmarshallplanforthepostwarreconstructionofukraine
first_indexed 2025-11-24T16:49:27Z
last_indexed 2025-11-24T16:49:27Z
_version_ 1849691175217266688
fulltext А. М. Колосов, А. В. Дугін, В. А. Чеботарьов 131 Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-3(69)-131-140 УДК 338.262:338.246.8+330.341.2(477) А. М. Колосов, доктор економічних наук, ORCID 0000-0002-2839-8773, e-mail: tn.kolosov@gmail.com, А. В. Дугін, аспірант, ORCID 0000-0003-4117-7382, В. А. Чеботарьов, професор Лодзинського університету, доктор економічних наук, ORCID 0000-0003-1131-9116, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Полтава ЕКОНОМІЧНІ ОБСТАВИНИ ФОРМУВАННЯ МІЖНАРОДНОГО ПЛАНУ МАРШАЛЛА З ПІСЛЯВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНИ Постановка проблеми. Повномасштабна агре- сія Росії проти України ще триває, але питання післявоєнного відновлення України все більше ста- ють в центрі уваги українського суспільства і світо- вого співтовариства. Цивілізований світ, розуміючи свою відповідальність за післявоєнне відновлення та модернізацію зруйнованої країни, формує донор- ський сучасний план Маршалла для України, а Ук- раїна, у відповідь, створює свій урядовий реци- пієнтний план відновлення. На поточний момент часу і донорський і реци- пієнтний плани знаходяться в стані дуже узагальне- них уявлень. Очевидно, що донори мають глибокий історичний світовий досвід, відповідні інституції, інтелектуальні та матеріальні ресурси десятків уря- дових та неурядових аналітичних центрів для того, щоб просувати свою частину спільного проєкту [1]. У той же час український реципієнтний план за своїм змістом у цілому, за виключенням окремих на- ціональних та регіональних програм, поки що не відображає багатьох економічних обставин, які ма- ють бути враховані при деталізації плану Маршалла для України в цілому та його програм. Сама колізія взаємоузгодження двох зустріч- них планів полягає в тому, що обидві сторони мають максимально врахувати економічні обставини усе- редині та навколо України напередодні запуску про- цесу її післявоєнного відновлення. Перш за все, це стосується чіткого уявлення обсягів та структури прямих і непрямих втрат України протягом війни, оцінки можливостей України до самовідтворення та цілого світу з формування достатніх ресурсів фінан- сування післявоєнного відновлення України. Сума прямих втрат України від російської агре- сії, яка включає оцінені безпосередньо руйнування та пошкодження житла, виробничих об’єктів та за- гальної інфраструктури, станом на середину червня 2022 р. становила $95,5 млрд, що офіційно пред- ставлено на Міжнародній конференції з питань від- новлення України (Ukraine Recovery Conference – URC 2022), яка відбулася 4-5 липня 2022 р. у м. Лу- гано (Швейцарія) [2]. При цьому враховано руйну- вання або захоплення ворогом біля 388 підприємств, 18 цивільних аеропортів, 779 медичних закладів, 105,2 тис. легкових авто, 1371 освітніх закладів, 23 торгових центри, 28 нафтобаз тощо. Окрім того, до непрямих воєнних втрат Укра- їни включалося зниження валового внутрішнього продукту (ВВП), припинення інвестицій, відтік ро- бочої сили, руйнування виробничих ланцюгів, до- даткові витрати на оборону та соціальну підтримку тощо. Таким чином, загальна сума прямих і непря- мих втрат внаслідок війни оцінена була на рівні $750 млрд. Очевидно, що в процесі подальших воєнних дій суми втрат України тільки збільшуються і стають орієнтирами для формування певних фінансових, трудових, виробничих та інших видів ресурсів, не- обхідних для відновлення економіки України, а та- кож можливостей світової спільноти фінансувати післявоєнне відновлення в межах створюваного плану Маршалла для України. Отже, мета статті – привернути увагу до еко- номічних обставин формування міжнародного плану Маршалла для України в розрізі оцінювання динаміки прямих і непрямих воєнних втрат України, потреби трудових і фінансових ресурсів та трива- лості процесів реалізації програм плану. Аналіз публікацій за темою статті. Численні публікації відображають розраховані дані прямих втрат від війни на певні моменти часу. Станом на 28 квітня 2022 р. загальна сума прямих задокумен- тованих збитків України сягала $88 млрд [3], а на кі- нець серпня 2022 р. – уже $113,5 млрд [4]. Сумарні оцінки загальних (прямих та непря- мих) втрат економіки України від війни за спіль- А. М. Колосов, А. В. Дугін, В. А. Чеботарьов 132 Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022 ними оцінками Мінекономіки та Київської школи економіки становили на кінець березня 2022 р. у ме- жах від $564 до $600 млрд [5]. Зокрема, за прогно- зами Тrading Economics [6] до цієї суми входить оцінка падіння річного ВВП України станом на тре- тій квартал 2022 р. до $90,2 млрд, тобто, на 45,1% від загальної величини. Численні публікації аналізують обсяги світової допомоги Україні, що надаються, зокрема, на цілі післявоєнного відновлення її економіки. Розрахунок на значні зовнішні джерела фінансування відновлю- вальних робіт базується на вже прийнятих рішеннях з фінансової підтримки України з боку провідних країн та міжнародних фінансових інституцій [7]. Єв- ропейський Союз планує створити трастовий фонд солідарності для фінансування відновлення зруйно- ваної війною України, оцінюючи сотні мільярдів, необхідних для відновлення економіки України [8]. Досвідом з використання міжнародних фінансових фондів для відновлення економіки постраждалих країн і можливості створення так очікуваного плану Маршалла для України ділиться Наталія Яресько, у минулому міністр фінансів України [9]. У світі поширюється дискусія стосовно залу- чення на цілі відновлення України заарештованих коштів Російської Федерації, зокрема, у межах ство- реного в Україні проєкту з відслідковування таких можливостей [10]. Поширюється аналіз думок юристів та світового досвіду з залучення коштів ін- ших країн [11]. У цілому розглядається можливість залучення до відновлювання економіки України як найменше трьох наступних напрямків формування фінансових джерел [12]: 1) пакет міжнародної допомоги у вигляді інвес- тиційних фондів (за планом Маршалла для Укра- їни); 2) довгострокові кредити країн-учасників від- новлення України, зокрема, програма кредитування США на умовах «лендлізу»; 3) арештовані та іншим чином залучені кошти РФ як країни-агресора (так звані «репараційні кошти»). У той же час вважають недоцільним викорис- тання на цілі відбудови зруйнованого майна креди- тів міжнародних банків, які будуть потрібні для ста- білізації фінансового стану країни, а також фондів міжнародної допомоги Україні, які активно створю- ються і матимуть, скоріше, цільове призначення [12]. Виклад основного матеріалу статті. Отже, увага дослідників спрямована на такі економічні ас- пекти ходу війни в Україні як динаміку обсягів втрат від воєнних дій та формування фондів для їх подо- лання в процесі післявоєнного відновлення. Очевидно, що достатність коштів всіх фондів для відновлення України стає необхідною умовою ефективності створюваного міжнародного плану відновлення за аналогією з відомим планом Мар- шалла. Навпаки, нестача відновлювальних коштів не гарантує досягнення поставлених цілей, може перетворити процес відновлювання в незакінченості у часі, що фактично дезавуює створюваний план Маршалла для України як фінансово неспромож- ний. Таким чином, співвідношення воєнних втрат та відновлювальних фондів стає вирішальним показ- ником готовності до реалізації післявоєнного від- новлення України. Ураховуючи, що сума втрат має тенденцію по- ступового наростання при продовженні воєнних дій, то для формування ефективного плану відновлення України потрібен моніторинг як величини воєнних втрат України, так і можливостей залучення необ- хідних фінансових ресурсів. З самого початку повномасштабного вторг- нення РФ в Україну ведеться підготовка до її після- воєнного відновлення після неминучої перемоги Ук- раїни. Команда Офісу Президента очолює збір всіх даних від регіонів та відомств, які необхідні для розробки плану післявоєнного відновлення та мо- дернізації України [13]. За наявними даними станом на 18.04.2022 р. загальна сума прямих задокументо- ваних збитків інфраструктури, тільки на основі публічних джерел, сягала $84,8 млрд, тобто на $4,45 млрд більше, ніж тиждень до того. А загальна оцінка сумарних прямих і непрямих втрат України становила $564-600 млрд [14]. Прем’єр-міністр Ук- раїни Денис Шмигаль вважав вартість загальних втрат станом на 16 березня на рівні пів трильйона доларів [15], а вже 7 квітня його оцінка загальних втрат збільшилася до трильйона доларів [16]. З’яв- ляються й оцінки часу, який потрібний для віднов- лення зруйнованих міст та іншого майна. Так, на відбудову Чернігова піде щонайменше 4 роки [17], а в цілому тривалість першого періоду відбудови кра- їни на рівні подолання прямих втрат очікується про- тягом у 4-5 років. У відеозверненні до учасників круглого столу Світового банку президент Володи- мир Зеленський назвав суму загальних втрат на 20-ті числа квітня на рівні $550 млрд [18]. Наявні оцінки прямих та загальних втрат від продовження війни в Україні зведені нами до табл. 1. На основі отриманих даних побудовано тренд наростання прямих втрат, приведений на рис. 1, із визначенням регресійної залежності їх величини (Впр) від порядкового номеру дня повномасштаб- ного вторгнення РФ – d, починаючи з 10.03.2022 р. як 15-го [34]. Отримана регресійна залежність Впр = = 62,597 + 0,32*d свідчить, що сума прямих воєнних втрат України протягом найгарячішого періоду війни збільшувалася на $320 млн щодня. Хоча останнім часом подальша публікація оці- нювання воєнних втрат України не відбувається, але очевидно, що враховуючи цільове руйнування ро- сійською воєнщиною енергетичного комплексу та критичної інфраструктури України, величина її пря- мих і загальних втрат зростає. І хоча авансована Ук- раїною загальна вартість проєкту відновлення в розрізі створюваного плану Маршалла у $750 млрд А. М. Колосов, А. В. Дугін, В. А. Чеботарьов 133 Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022 Таблиця 1 Дані щодо прямих і загальних втрат України від повномасштабного вторгнення РФ Календарна дата Порядковий день від початку вторг- нення, d Воєнні втрати Джерело прямі (Впр) загальні (прямі і непрямі) 24.02.2022 1 – – – 10.03.2022 15 54,3 19 17.03.2022 22 62,6 575,5 19 24.03.2022 29 63 543-600 20 01.04.2022 37 68,2 564-600 5 11.04.2022 47 80,4 564-600 21 18.04.2022 54 84,8 564-600 22 22.04.2022 58 86 600 23 26.04.2022 62 88 564-600 24 04.05.2022 70 91,9 564-600 25 10.05.2022 76 94,3 564-600 26 19.05.2022 85 97,4 564-600 27 25.05.2022 92 105,5 564-600 28 08.06.2022 105 103,9 564-600 29 13.06.2022 110 95,5 30 02.08.2022 160 108,3 750 31 08.08.2022 166 110,4 750 32 23.08.2022 181 113,5 600 4 01.09.2022 190 127 – 33 Рис. 1. Динаміка і регресійна модель зростання прямих воєнних втрат України викликає недовіру в деяких світових колах, оцінки прямих воєнних в трат України не викликають ні- якого сумніву. Оцінювання наявності вітчизняних трудо- вих ресурсів для післявоєнного відновлення Укра- їни. Очевидним наслідком продовження війни є протистояння трендів зростання втрат від війни та зменшення наявних трудових ресурсів у самій Укра- їні через припинення роботи багатьох підприємств, втрати величезної кількості робочих місць та масо- вого виїзду мешканців України за кордон. Впро- довж лише перших двох місяців війни з країни виї- хали за кордон понад 5,5 млн громадян України, а внутрішня міграція склала 7,7 млн осіб. Проведена нами оцінка стану наявних трудових ресурсів в Україні показала, що станом на квітень 2022 р. Україна втратила з 15,9 млн осіб трудових ресурсів 3,089 млн осіб [35]. Станом на вересень 2022 р. за оцінками ООН у Європі перебували понад 7 млн українських біженців, з яких понад 4 млн за- реєструвалися для отримання тимчасового захисту. Починаючи з 24 лютого, було зафіксовано понад 12,7 млн переміщень з України, з яких понад 5,7 млн повернулися до України [36]. У подальшому кіль- кість громадян України, що залишаються в інших країнах протягом 2022 р. залишається незмінною приблизно на рівні 7 млн осіб, отже, параметри міг- рації на поточний час залишаються приблизно тими Впр = 62,597+ 0,32d 0 20 40 60 80 100 120 140 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 Вп р Порядковий день від початку війни, d А. М. Колосов, А. В. Дугін, В. А. Чеботарьов 134 Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022 же, що й в кінці квітня, а отримані нами оцінки втрати трудових ресурсів залишаються актуальними і на зараз. Отже, виконання величезних обсягів робіт з відновлення зруйнованого майна згідно із завдан- нями створюваного плану Маршалла для України потребує оцінки наявних трудових ресурсів, які мо- жуть бути спрямовані на відновлювальні роботи. Дані з розподілу трудових ресурсів по галузях народного господарства України до початку війни приведені в стовпцях 1 і 2 табл. 2. Загальна оцінка втрат трудових ресурсів, у тому числі по окремим галузям, приведена в стовпці 3. Залишок трудових ресурсів у результаті міграції, розрахований як різ- ниця даних 2-го та 3-го стовпців, приведений в стовпці 4. У стовпці 5 приведені оцінки можливої кількості трудових ресурсів з числа тих, що залиши- лися в країні, і які можуть бути залучені до віднов- лювальних робіт. За приведеними оцінками, кількість трудових ресурсів скоротилася на 3,1 млн осіб, з 15,9 млн до 12,8 млн осіб. З урахуванням структури зайнятості трудових ресурсів за видами економічної діяльності та оцінки можливого відсотка їх залучення до від- новлювальних робіт можна розраховувати на цифру біля 2,146 млн осіб, які можуть бути безпосередньо залучені до відновлювальних робіт. Таблиця 2 Оцінка втрати трудових ресурсів внаслідок міграції трудового населення України та можливої кількості їх залучення до процесів післявоєнного відновлення України 1. Галузі національної економіки України (за КВЕД) 2. Кількість зайнятого населення по галузях економіки на початок війни 3. Оцінка втрат тру- дових ресурсів зага- лом і по галузях еко- номіки 4. Залишок трудових ресурсів у зв’язку із міграцією людей, тис. осіб 5. Можлива кількість ресурсів, залучених до відновлювальних робіт у тис. осіб у % від загальної кількості у % у тис. осіб у % до залишку у тис. осіб Національна економіка в цілому, у тому числі по га- лузях 15915,3 100 100 3 089 12826 2 146 Сільське, лісове та рибне господарство 2721,2 17,1 8,0 247,116 2474 10,0 247,408 Промисловість 2358,6 14,82 10,0 308,895 2050 40,0 819,882 Будівництво 664,4 4,17 5,0 154,447 510 80,0 407,962 Оптова та роздрібна тор- гівля; ремонт автотранс- портних засобів і мотоцик- лів 3648,7 22,93 14,0 432,453 3216 10,0 321,625 Транспорт, складське гос- подарство, поштова та кур'єрська діяльність 975,2 6,13 4,0 123,558 852 20,0 170,328 Тимчасове розміщування й організація харчування 285,4 1,79 7,0 216,226 69 20,0 13,835 Інформація та телекомуні- кації 283,7 1,78 2,0 61,779 222 15,0 33,288 Фінансова та страхова діяльність 212,5 1,34 6,0 185,337 27 0,000 Операції з нерухомим майном 251,2 1,58 4,0 123,558 128 0,000 Професійна, наукова та технічна діяльність 418,2 2,63 2,0 61,779 356 5,0 17,821 Діяльність у сфері адмініс- тративного та допоміж- ного обслуговування 304,6 1,91 5,0 154,447 150 10,0 15,015 Державне управління й оборона; обов'язкове соці- альне страхування 901,9 5,67 2,0 61,779 840 10,0 84,012 Освіта 1394,9 8,76 13,0 401,563 993 0,000 Охорона здоров'я та на- дання соціальної допомоги 935,4 5,88 8,0 247,116 688 0,000 Мистецтво, спорт, розваги та відпочинок 196,0 1,23 5 154,447 42 10,0 4,155 Інші види економічної дія- льності 363,4 2,28 5,0 154,447 209 5,0 10,448 А. М. Колосов, А. В. Дугін, В. А. Чеботарьов 135 Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022 Отже, поступове зменшення наявної кількості трудових ресурсів України протягом війни перетво- рює їх на такий же критичний фактор, як і наявність фінансових ресурсів, без чого неможливо врахову- вати на ефективність створюваного плану Мар- шалла з післявоєнного відновлення України. Визначення планової тривалості післявоєн- ного відновлювання України. Очевидно, що чим пізніше розпочнеться післявоєнне відновлення Ук- раїни, тим більше воно потребуватиме трудових, ма- теріальних та фінансових ресурсів, що має бути вра- ховано при плануванні тривалості відновлювальних робіт за створюваним планом Маршалла для Укра- їни. Тривалість 1-го етапу циклу післявоєнного від- новлення України T визначатиметься діленням вар- тості суми прямих воєнних втрат Впр на момент за- початкування відновлювального проєкту на гро- шову оцінку максимально можливих обсягів відно- влювальних робіт за рік О: T = Впр : О. (1) Річний обсяг відновлювальних робіт, які спро- можна освоїти післявоєнна Україна, також може мати певні обмеження, які мають бути враховані при розробці плану Маршалла для України. У певному наближенні його можна оцінити через особисту про- дуктивність праці одного пересічного працівника в Україні та кількість працівників, що можуть бути за- лучені до відновлювальних робіт. Для отримання уявлення щодо порядку величин, з якими можуть зіткнутися розробники плану Маршалла для Укра- їни, проведемо приблизні розрахунки з урахуванням середнього курсу національної валюти України в 40 грн за $1: 1) середня заробітна плата звичайного праців- ника на рік $4800 (16000 грн : 40*12); 2) соціальні відрахування за встановленою дер- жавою нормою (22% від п. 1) становлять $1056; 3) матеріальні та інші витрати за середньою пропорцією в будівництві $1,5 до $1 заробітної плати становлять $7200; 4) плановий прибуток на рівні 10% до суми ви- трат за пп. 1, 2, 3 становить $1305,6; 5) загалом $14361,6. Отриману оцінку виробітку одного працівника скорегуємо на відсоток витрат, що підуть на підго- товчі роботи з очищення будівельних майданчиків від руйнувань, які складатимуть, нехай, біля 20%, отже виробіток одного працівника України на робо- тах з післявоєнного відновлення можна оцінити у $14361,6 * 0,8 = $11490 на рік. За таким розрахунком власними трудовими ре- сурсами, залученими до відновлювальних робіт, у кількості 2,146 млн осіб, Україна в змозі виконати відновлювальних робіт обсягом у $11490 * 2,146 млн, що дорівнює $24,657 млрд на рік. Отже, для покриття суми лише прямих воєнних втрат, скажімо, у $120 млрд знадобиться 120 : 24,657 = = 4,87 року. У разі більш пізнього започаткування відновлювальних робіт, коли їх вартість сягне, на- приклад, $150 млрд, знадобиться вже 150 : 24,657 = = 6,08 року, що для виконання лише 1-го етапу з від- новлення об’єктів, зарахованих до прямих втрат, може вважатися і надто тривалим. Скоріше за все Україна має максимально долу- чити зарубіжні фахові організації із власними тру- довими ресурсами. Враховуючи досвід України із залучення турецьких компаній [37], які у 2021 р. по- будували 5,1 тис. км доріг та 250 штучних споруд на суму у 106 млрд грн, можна припустити, що до від- новлення економіки України можуть бути залу- чені іноземні компанії із річним обсягом робіт до $3 млрд. Отже, максимальна виробнича потужність на відновлювальних роботах О може зрости до $24,657 + $3 = $27,657 млрд на рік, а тривалість пе- ріоду відновлювальних робіт скоротиться. З урахуванням залучених зовнішніх трудових ресурсів тривалість післявоєнного відновлення Ук- раїни T у роках з подоланням певної суми прямих воєнних втрат (Впр) за приведеним прикладом має розраховуватись: T = Впр : 27,657. Очевидно, що на такий принцип розрахунку тривалості періоду відновлювальних робіт можна розраховувати лише в разі їх повного забезпечення фінансовими ресурсами. У разі, якщо річного обсягу фінансових ресурсів не вистачатиме, тобто Фпл < О, то планову тривалість відновлювальних робіт T при- йдеться розраховувати діленням суми прямих втрат не на річну потужність наявних трудових ресурсів, а на планову величину наявних фінансових фондів Фпл за планом Маршалла для України, а саме: Т = Впр : Фпл. (2) Отже, диспозицію чинників визначення трива- лості відновлювальних робіт за планом Маршалла для України можна схематично представити у ви- гляді схеми на рис. 2. Жирною лінією на схемі відзначено тренд на- рощування прямих воєнних втрат України впро- довж війни в залежності від порядкового дня від її початку, а величина прямих воєнних втрат на d-й день започаткування проєкту з відновлення України відзначено як Впрd. Отже, тривалість процесу від- новлення за планом Маршалла для України в разі початку його реалізації в d-й день війни залежатиме від співвідношення обсягів можливого виконання відновлювальних робіт власними (Овл) і залуче- ними (Озал) трудовими ресурсами і плановим обся- гом їх фінансування Фпл у розрахунку на рік. У разі недостатності фінансових ресурсів для фінансування відновлювальних робіт, тобто, коли Фпл < О, розрахунок тривалості реалізації проєкта здійснюється за формулою (2), знаменник якої на схемі відображає дужка А. Якщо ж, навпаки, обсяг можливого виконання відновлювальних робіт не- достатній для освоєння виділених фінансових ре- сурсів, тобто, коли (Овл + Озал) < Фпл, то розраху- нок тривалості проєкту здійснюється за формулою (1), знаменник якої на схемі відображає дужка Б. А. М. Колосов, А. В. Дугін, В. А. Чеботарьов 136 Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022 Впрd – динаміка прямих воєнних втрат України станом на d-й день від початку війни; Овл – річний обсяг вико- нання відновлювальних робіт за рахунок власних трудових ресурсів; Озал – річний обсяг виконання відновлювальних робіт за рахунок залучених ззовні трудових ресурсів; Фпл – річна сума фінансування відновлювальних робіт; А – зна- менник формули розрахунку тривалості проєкту, якщо сума фінансування менша за можливі обсяги виконання робіт протягом року; Б – знаменник формули розрахунку тривалості проєкту, якщо обсяги виконання робіт недостатні для освоєння річної суми фінансування проєкту. Рис. 2. Диспозиція чинників визначення тривалості післявоєнного відновлювання України Отже, викладені в статті міркування й розра- хунки дозволяють сформулювати наступні виснов- ки стосовно необхідності врахування економічних обставин формування міжнародного плану Мар- шала з післявоєнного відновлення України. Висновки 1. Структура створюваного плану Маршалла для України має мати чітке розподілення на про- грами подолання наслідків прямих і непрямих воєн- них втрат України. 2. При формуванні уявлень щодо суми фінансу- вання відновлення України за планом Маршалла не- обхідно постійно моніторити обсяги воєнних втрат України, які зростатимуть до моменту припинення бойових дій, а відповідно, і початку реалізації про- єкту. 3. При визначенні тривалості реалізації плану Маршалла для України та його окремих програм ма- ють бути обґрунтовані реальні річні обсяги осво- єння профінансованих проєктів із залученням влас- них і іноземних трудових ресурсів. 4. Має бути сформована комплексна програма залучення трудових ресурсів для відновлювальних робіт, яка би враховувала структурні зміни в після- воєнній економіці України, притік трудових ресур- сів з числа громадян України, що повертаються з-за кордону, із урахуванням стимулювання цього про- цесу, а також залучення іноземних трудових ресур- сів. Література 1. Heather A. Conley. A Modern Marshall Plan for Ukraine. Seven Lessons from History to Deliver Hope. URL: https://www.gmfus.org/sites/default/files/2022-10/A%20Modern%20Marshall%20Plan%20for%20Ukraine.pdf. 2. Ukraine Recovery Conference. Міжнародна конференція з питань відновлення України (4-5 липня 2022 р.). Лугано, Швейцарія. URL: https://ua.urc2022.com/. 3. З початку війни прямі втрати інфраструктури України перевищили $88 млрд. KSE. Укрінформ. 2022. 15 серпня. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3469415-z-pocatku-vijni-prami-vtrati-infrastrukturi-ukraini-perevisili-88-milardiv- kse.html. 4. Загальна сума прямих збитків інфраструктури зросла до $113.5 млрд, мінімальні потреби у відновленні зруйнованих активів наближаються до $200 млрд. 2022. 22 серпня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih- zbitkiv-infrastrukturi-zrosla-do-113-5-mlrd-minimalni-potrebi-u-vidnovlenni-zruynovanih-aktiviv-nablizhayutsya-do-200-mlrd/. А Озал Овл 0 d $ Порядковий день війни Прямі воєнні втрати Фпл < О Фпл > О Впрd Б А. М. Колосов, А. В. Дугін, В. А. Чеботарьов 137 Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022 5. Прямі втрати через руйнування та пошкодження цивільної інфраструктури, тільки ті, які задокументовані в публічних джерелах, за останній тиждень зросли на понад $5 млрд. KSE. 2022. 1 квітня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/za- ostanniy-tizhden-vtrati-naneseni-vnaslidok-ruynuvannya-ta-poshkodzhennya-infrastrukturi-ukrayini-v-hodi-viyni-zrosli-na-ponad-5- mlrd/. 6. Ukraine GDP Annual Growth Rate. Trading economics. URL: https://tradingeconomics.com/ukraine/gdp-growth-annual. 7. Нарис про відбудову України / Торбйорн Бекер, Баррі Айхенгрін, Юрій Городніченко, Сергєй Гурієв, Саймон Джон- сон, Тимофій Милованов, Кеннет Рогофф, Беатріче Ведер ді Мауро. Centre for Economic Policy Research. London, EC1V 0DX UK. URL: https://cepr.org/sites/default/files/news/BlueprintReconstructionUkraine_ukr.pdf. 8. Valero Jorge. Europe Expects to Pay Bulk of Ukraine’s Reconstruction Costs. Bloomberg. Europe edition. 19.04.2022. URL: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-19/europe-expects-to-pay-bulk-of-ukraine-s-reconstruction-costs. 9. Духніч Ольга. План Маршалла для України. Наталія Яресько називає головні кроки для відновлення економіки. НВ. 6 квітня 2022. URL: https://biz.nv.ua/ukr/economics/nataliya-yaresko-rozpovidaye-yak-vidnoviti-ekonomiku-ukrajini-interv-yu-nv- novini-ukrajini-50231594.html. 10. Росія заплатить. Проект Kyiv School of Economics за підтримки Офісу Президента України, Міністерства економіки, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, Міністерства інфраструктури та Міністерства розвитку громад та територій. URL: https://damaged.in.ua/. 11. Богдан Тетяна. Змусити Росію заплатити військові репарації: що кажуть юристи та світовий досвід. Економічна правда. 2022. 13 квітня. URL: https://www.epravda.com.ua/rus/publications/2022/04/13/685685/. 12. Мельник Сергій. МВФ готується до масштабного відновлення України – Георгієва. Економічна правда. 2022. 15 квітня. URL: https://www.epravda.com.ua/rus/news/2022/04/15/685819/. 13. Жиренко Христина. Післявоєнна відбудова. Офіс президента звітував про перші результати. 2022. 10 травня. glavcom.ua. URL: https://glavcom.ua/news/uryad-zakinchuje-zbir-danih-shchodo-potreb-oblastey-dlya-pislyavojennoji-vidbudovi- 844512.html?fbclid=IwAR24UWO5Ithmt-4vxL2guJDZy6oLM5O-E3d8p-Su93N4iMy0Ol_2ZLW7OUA. 14. Втрати української економіки через війну складають $564-600 млрд. 2022. 19 квітня. minfin.com.ua. URL: https://minfin.com.ua/ua/2022/04/19/84020832/. 15. Шмигаль Д. Втрати України з початку війни перевищили пів трильйона доларів. Українська правда. 2022. 16 березня. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/03/16/684108/. 16. Лебедь Роман. Шмигаль: Україна втратить через війну трильйон доларів. Повернемо за рахунок Росії. ВВС News Україна. 7 квітня 2022. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-61018285. 17. На відбудову Чернігова піде щонайменше 4 роки – мер. Слово і діло. 2022. 8 квітня. URL: https://www.slovoidilo.ua/2022/04/08/novyna/suspilstvo/vidbudovu-chernihova-pide-shhonajmenshe-4-roky-mer. 18. Звернення Президента Володимира Зеленського під час міністерського круглого столу Світового банку на підтримку України 22 квітня 2022 року. URL: https://www.president.gov.ua/news/zvernennya-prezidenta-volodimira-zelenskogo-pid-chas- ministe-74473. 19. За тиждень збитки, нанесені в ході війни інфраструктурі Україні, зросли щонайменше на $8,3 млрд. KSE. 2022. 17 березня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/za-tizhden-zbitki-naneseni-v-hodi-viyni-infrastrukturi-ukrayini-zrosli- shhonaymenshe-na-8-3-mlrd/. 20. Прямі збитки, нанесені інфраструктурі України в ході війни, складають майже $63 млрд. Загальні втрати економіки $543-600 млрд. KSE. 2022. 24 березня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zbitki-naneseni-infrastrukturi-ukrayini-v- hodi-viyni-skladayut-mayzhe-63-mlrd/. 21. Хавунка Тарас. Українська економіка під час війни. Що далі? Українська правда. 2022. 15 квітня. URL: https://www.epravda.com.ua/ukr/columns/2022/04/15/685810/. 22. Загальна сума прямих задокументованих збитків інфраструктури досягла $84,8 млрд. KSE. 2022. 18 квітня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih-zadokumentovanih-zbitkiv-infrastrukturi-dosyagla-84-8-mlrd/. 23. Шмигаль: На відновлення України знадобиться щонайменше 600 мільярдів доларів. Українська правда. 2022. 22 квітня. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/04/22/686101/. 24. Коломієць Вікторія. Загальні втрати економіки України через війну досягають $600 млрд – Єрмак. hromadske.ua. 2022. 27 квітня. URL: https://hromadske.ua/posts/zagalni-vtrati-ekonomiki-ukrayini-cherez-vijnu-dosyagayut-dollar600-mlrd- yermak/. 25. Загальна сума прямих задокументованих збитків інфраструктури складає понад $94 млрд. KSE. 2022. 11 травня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih-zadokumentovanih-zbitkiv-infrastrukturi-skladaye-ponad-94-mlrd/. 26. Сітнікова Ірина. Прямі збитки України від війни вже склали понад $94 млрд. Загальні втрати економіки – $600 млрд. Громадське. 2022. 12 травня. URL: https://hromadske.ua/posts/elitnij-ukrayinskij-pidrozdil-mozhe-buti-vidpovidalnim-za-vibuhi- boyepripasiv-u-krimu-dzherela-new-york-times. 27. За останній тиждень сума завданих інфраструктурі України збитків в ході війни зросла на $3.1 млрд. KSE. 2022. 19 травня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/za-ostanniy-tizhden-suma-zavdanih-infrastrukturi-ukrayini-zbitkiv-v-hodi- viyni-zrosla-na-3-1-mlrd/. 28. Загальна сума прямих збитків інфраструктури вже перевищує $105.5 млрд. KSE. 2022. 27 травня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih-zbitkiv-infrastrukturi-vzhe-perevishhuye-105-5-mlrd/. 29. За останніми обрахунками загальна сума прямих збитків інфраструктури становить $103.9 млрд. KSE. 2022. 9 червня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/za-ostannimi-obrahunkami-zagalna-suma-pryamih-zbitkiv-infrastrukturi-stanovit-103- 9-mlrd/. 30. Загальна сума прямих задокументованих збитків становить $95.5 млрд, мінімальні потреби у відновленні зруйнова- них активів – $165.1 млрд. KSE. 2022. 13 червня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih- zadokumentovanih-zbitkiv-stanovit-95-5-mlrd-minimalni-potrebi-u-vidnovlenni-zruynovanih-aktiviv-165-1-mlrd/. 31. Загальна сума прямих задокументованих збитків зросла до $108.3 млрд, мінімальні потреби у відновленні зруйнова- них активів – $185 млрд. KSE. 2022. 2 серпня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih- zadokumentovanih-zbitkiv-zrosla-do-108-3-mlrd-minimalni-potrebi-u-vidnovlenni-zruynovanih-aktiviv-185-mlrd/. А. М. Колосов, А. В. Дугін, В. А. Чеботарьов 138 Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022 32. Загальна сума прямих задокументованих збитків інфраструктури складає $110.4 млрд, мінімальні потреби у віднов- ленні зруйнованих активів зросли до $188 млрд. KSE. 2022. 10 серпня. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna- suma-pryamih-zadokumentovanih-zbitkiv-infrastrukturi-skladaye-110-4-mlrd-minimalni-potrebi-u-vidnovlenni-zruynovanih-aktiviv- zrosli-do-188-mlrd/. 33. Загальна сума збитків, завдана інфраструктурі України, складає понад $127 млрд – звіт KSE Institute станом на вере- сень 2022 року. KSE. 2022. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-zbitkiv-zavdana-infrastrukturi-ukrayini- skladaye-ponad-127-mlrd-zvit-kse-institute-stanom-na-veresen-2022-roku/?fbclid=IwAR1S-PoJffqpKWKG-jwlVblJCNrlDmmW4 PoZlNbbxtLA7KFDVWk4F2hLks8. 34. Колосов А., Шевцов А., Крамчанінова М. Проблематика планування післявоєнного відновлення України. Конкурен- тоспроможність національної економіки: матеріали XX Міжнар. наук.-практ. конф. / за заг. ред. проф. Г.М. Филюк. Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2022. URL: https://t1p.de/sc7ga. 35. Вадим Кончин, Андрій Колосов. Скільки коштуватиме відновлення України: дослідження. Главком. Економіка та фінанси. 2022. 12 травня. URL: https://glavcom.ua/economics/finances/skilki-koshtuvatime-vidnovlennya-ukrajini-prognoz- naukovciv-provid-nih-universitetiv-844842.html. 36. Ukraine situation: Flash Update #30. United Nations High Commissioner for Refugees. 2022. URL: https://data.un- hcr.org/en/documents/details/95676. 37. «Велике будівництво»: Середня вартість 1 км дороги в Україні знизилася майже на 5 млн гривень. ТСН. 24.12.21. URL: https://tsn.ua/ukrayina/velike-budivnictvo-serednya-vartist-1-km-dorogi-v-ukrayini-znizilasya-mayzhe-na-5-mln-griven- 1940017.html. References 1. Conley, Heather A. A Modern Marshall Plan for Ukraine. Seven Lessons from History to Deliver Hope. Retrieved from https://www.gmfus.org/sites/default/files/2022-10/A%20Modern%20Marshall%20Plan%20for%20Ukraine.pdf. 2. Ukraine Recovery Conference. International Conference on Reconstruction of Ukraine (2022). Lugano, Switzerland. Retrieved from https://ua.urc2022.com/ [in Ukrainian]. 3. Z pochatku viiny priami vtraty infrastruktury Ukrainy perevyshchyly $88 mlrd [Since the beginning of the war, direct losses of Ukraine's infrastructure have exceeded $88 billion]. KSE. Ukrinform. (2022). August, 15. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/ rubric-economy/3469415-z-pocatku-vijni-prami-vtrati-infrastrukturi-ukraini-perevisili-88-milardiv-kse.html [in Ukrainian]. 4. Zahalna suma priamykh zbytkiv infrastruktury zrosla do $113.5 mlrd, minimalni potreby u vidnovlenni zruinovanykh aktyviv nablyzhaiutsia do $200 mlrd [The total amount of direct damage to infrastructure has increased to $113.5 billion, the minimum needs for the restoration of destroyed assets are approaching $200 billion]. (2022). August, 22. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the- school/news/zagalna-suma-pryamih-zbitkiv-infrastrukturi-zrosla-do-113-5-mlrd-minimalni-potrebi-u-vidnovlenni-zruynovanih- aktiviv-nablizhayutsya-do-200-mlrd/ [in Ukrainian]. 5. Priami vtraty cherez ruinuvannia ta poshkodzhennia tsyvilnoi infrastruktury, tilky ti, yaki zadokumentovani v publichnykh dzherelakh, za ostannii tyzhden zrosly na ponad $5 mlrd [Direct losses due to destruction and damage to civilian infrastructure, only those documented in public sources, increased by more than $5 billion]. (2022). April, 1. KSE. Retrieved from https://kse.ua/ua/about- the-school/news/za-ostanniy-tizhden-vtrati-naneseni-vnaslidok-ruynuvannya-ta-poshkodzhennya-infrastrukturi-ukrayini-v-hodi- viyni-zrosli-na-ponad-5-mlrd/ [in Ukrainian]. 6. Ukraine GDP Annual Growth Rate. Trading economics. Retrieved from https://tradingeconomics.com/ukraine/gdp-growth- annual. 7. Torbiorn Beker, Barri Aikhenhrin, Yurii Horodnichenko, Serhiei Huriiev, Saimon Dzhonson, Tymofii Mylovanov, Kennet Rohoff, Beatriche Veder di Mauro. (2022). Narys pro vidbudovu Ukrainy [Essay on the reconstruction of Ukraine]. Centre for Economic Policy Research. London, EC1V 0DX UK. Retrieved from https://cepr.org/sites/default/files/news/ BlueprintReconstructionUkraine_ukr.pdf [in Ukrainian]. 8. Valero, Jorge. (2022). Europe Expects to Pay Bulk of Ukraine’s Reconstruction Costs. Bloomberg. Europe edition, April, 19. Retrieved from https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-19/europe-expects-to-pay-bulk-of-ukraine-s-reconstruction-costs. 9. Dukhnich, Olha. (2022). Plan Marshalla dlia Ukrainy. Nataliia Yaresko nazyvaie holovni kroky dlia vidnovlennia ekonomiky [The Marshall Plan for Ukraine. Nataliya Yaresko names the main steps to restore the economy]. NV. Business, April 6. Retrieved from https://biz.nv.ua/ukr/economics/nataliya-yaresko-rozpovidaye-yak-vidnoviti-ekonomiku-ukrajini-interv-yu-nv-novini-ukrajini- 50231594.html [in Ukrainian]. 10. Rosiia zaplatyt. Proekt Kyiv School of Economics za pidtrymky Ofisu Prezydenta Ukrainy, Ministerstva ekonomiky, Ministerstva z pytan reintehratsii tymchasovo okupovanykh terytorii, Ministerstva infrastruktury ta Ministerstva rozvytku hromad ta terytorii [Russia will pay. The Kyiv School of Economics project is supported by the Office of the President of Ukraine, the Ministry of Economy, the Ministry of Reintegration of Temporarily Occupied Territories, the Ministry of Infrastructure, and the Ministry of Community and Territorial Development]. Retrieved from https://damaged.in.ua/ [in Ukrainian]. 11. Bohdan, Tetiana. (2022). Zmusyty Rosiiu zaplatyty viiskovi reparatsii: shcho kazhut yurysty ta svitovyi dosvid [Force Russia to pay military reparations: what lawyers and world experience say]. Ukrainska pravda, April 13. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/rus/publications/2022/04/13/685685/ [in Ukrainian]. 12. Melnyk, Serhii. (2022). MVF hotuietsia do masshtabnoho vidnovlennia Ukrainy – Heorhiieva [The IMF is preparing for a large-scale recovery of Ukraine – Georgiev]. Ekonomichna pravda, April 15. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/rus/news/ 2022/04/15/685819/ [in Ukrainian]. 13. Zhyrenko, Khrystyna. (2022). Pisliavoienna vidbudova. Ofis prezydenta zvituvav pro pershi rezultaty [Post-war reconstruction. The president's office reported on the first results.]. May, 10. glavcom.ua. Retrieved from https://glavcom.ua/news/ uryad-zakinchuje-zbir-danih-shchodo-potreb-oblastey-dlya-pislyavojennoji-vidbudovi-844512.html?fbclid=IwAR24UWO5Ithmt- 4vxL2guJDZy6oLM5O-E3d8p-Su93N4iMy0Ol_2ZLW7OUA [in Ukrainian]. 14. Vtraty ukrainskoi ekonomiky cherez viinu skladaiut $564-600 mlrd [Losses of the Ukrainian economy due to the war amount to $564-600 billion]. (2022). minfin.com.ua. Retrieved from https://minfin.com.ua/ua/2022/04/19/84020832/ [in Ukrainian]. А. М. Колосов, А. В. Дугін, В. А. Чеботарьов 139 Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022 15. Shmyhal, D. (2022). Vtraty Ukrainy z pochatku viiny perevyshchyly piv tryliona dolariv [Ukraine's losses since the beginning of the war have exceeded half a trillion dollars]. Ukrainska pravda – Ukrainian Pravda, March 16. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/news/2022/03/16/684108/ [in Ukrainian]. 16. Lebed, Roman. (2022). Shmyhal: Ukraina vtratyt cherez viinu trylion dolariv. Povernemo za rakhunok Rosii [Shmyhal: Ukraine will lose a trillion dollars due to the war. We will return at the expense of Russia]. BBC News Ukraine, April 7. Retrieved from https://www.bbc.com/ukrainian/features-61018285 [in Ukrainian]. 17. Na vidbudovu Chernihova pide shchonaimenshe 4 roky – mer [Reconstruction of Chernihiv will take at least 4 years – the mayor]. (2022). Slovo i dilo, April 8. Retrieved from https://www.slovoidilo.ua/2022/04/08/novyna/suspilstvo/vidbudovu-chernihova- pide-shhonajmenshe-4-roky-mer [in Ukrainian]. 18. Zvernennia Prezydenta Volodymyra Zelenskoho pid chas ministerskoho kruhloho stolu Svitovoho banku na pidtrymku Ukrainy 22 kvitnia 2022 roku [Address of President Volodymyr Zelenskyi during the ministerial round table of the World Bank in support of Ukraine on April 22, 2022]. Retrieved from https://www.president.gov.ua/news/zvernennya-prezidenta-volodimira- zelenskogo-pid-chas-ministe-74473 [in Ukrainian]. 19. Za tyzhden zbytky, naneseni v khodi viiny infrastrukturi Ukraini, zrosly shchonaimenshe na $8,3 mlrd [During the week, the damage caused to the infrastructure of Ukraine during the war increased by at least $8.3 billion]. (2022). KSE, March 17. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/za-tizhden-zbitki-naneseni-v-hodi-viyni-infrastrukturi-ukrayini-zrosli-shhonaymenshe- na-8-3-mlrd/ [in Ukrainian]. 20. Priami zbytky, naneseni infrastrukturi Ukrainy v khodi viiny, skladaiut maizhe $63 mlrd. Zahalni vtraty ekonomiky $543- 600 mlrd [Direct damage caused to the infrastructure of Ukraine during the war is almost $63 billion. Total economic losses are $543- 600 billion]. (2022). KSE, March 24. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zbitki-naneseni-infrastrukturi-ukrayini- v-hodi-viyni-skladayut-mayzhe-63-mlrd/ [in Ukrainian]. 21. Khavunka, Taras. (2022). Ukrainska ekonomika pid chas viiny. Shcho dali? [Ukrainian economy during the war. What's next?]. Ukrainska pravda, April 15. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/ukr/columns/2022/04/15/685810/ [in Ukrainian]. 22. Zahalna suma priamykh zadokumentovanykh zbytkiv infrastruktury dosiahla $84,8 mlrd [The total amount of direct documented damage to infrastructure reached $84.8 billion]. (2022). KSE, April 18. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the- school/news/zagalna-suma-pryamih-zadokumentovanih-zbitkiv-infrastrukturi-dosyagla-84-8-mlrd/ [in Ukrainian]. 23. Shmyhal: Na vidnovlennia Ukrainy znadobytsia shchonaimenshe 600 miliardiv dolariv [Shmyhal: At least 600 billion dollars will be needed to restore Ukraine]. (2022). Ukrainska pravda, April 22. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/news/2022/04/22/ 686101/ [in Ukrainian]. 24. Kolomiiets, Viktoriia. (2022). Zahalni vtraty ekonomiky Ukrainy cherez viinu dosiahaiut $600 mlrd – Yermak [The total losses of the Ukrainian economy due to the war reach $600 billion – Yermak]. hromadske.ua. Retrieved from https://hro- madske.ua/posts/zagalni-vtrati-ekonomiki-ukrayini-cherez-vijnu-dosyagayut-dollar600-mlrd-yermak/ [in Ukrainian]. 25. Zahalna suma priamykh zadokumentovanykh zbytkiv infrastruktury skladaie ponad $94 mlrd [The total amount of direct documented damage to infrastructure is over $94 billion]. (2022). KSE, May 11. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the- school/news/zagalna-suma-pryamih-zadokumentovanih-zbitkiv-infrastrukturi-skladaye-ponad-94-mlrd/ [in Ukrainian]. 26. Sitnikova, Iryna. (2022). Priami zbytky Ukrainy vid viiny vzhe sklaly ponad $94 mlrd. Zahalni vtraty ekonomiky – $600 mlrd [Ukraine's direct losses from the war have already amounted to more than $94 billion. The total economic losses are $600 billion]. Hromadske, May 12. Retrieved from https://hromadske.ua/posts/elitnij-ukrayinskij-pidrozdil-mozhe-buti-vidpovidalnim-za-vibuhi- boyepripasiv-u-krimu-dzherela-new-york-times [in Ukrainian]. 27. Za ostannii tyzhden suma zavdanykh infrastrukturi Ukrainy zbytkiv v khodi viiny zrosla na $3.1 mlrd [Over the past week, the amount of damage caused to Ukraine's infrastructure during the war has increased by $3.1 billion]. (2022). KSE, May 19. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/za-ostanniy-tizhden-suma-zavdanih-infrastrukturi-ukrayini-zbitkiv-v-hodi-viyni-zrosla- na-3-1-mlrd/ [in Ukrainian]. 28. Zahalna suma priamykh zbytkiv infrastruktury vzhe perevyshchuie $105.5 mlrd [The total amount of direct damage to infrastructure already exceeds $105.5 billion]. (2022). KSE, May 27. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna- suma-pryamih-zbitkiv-infrastrukturi-vzhe-perevishhuye-105-5-mlrd/ [in Ukrainian]. 29. Za ostannimy obrakhunkamy zahalna suma priamykh zbytkiv infrastruktury stanovyt $103.9 mlrd [According to the latest estimates, the total amount of direct infrastructure damage is $103.9 billion]. (2022). KSE, June 9. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/za-ostannimi-obrahunkami-zagalna-suma-pryamih-zbitkiv-infrastrukturi-stanovit-103-9- mlrd/ [in Ukrainian]. 30. Zahalna suma priamykh zadokumentovanykh zbytkiv stanovyt $95.5 mlrd, minimalni potreby u vidnovlenni zruinovanykh aktyviv – $165.1 mlrd [The total amount of direct documented losses is $95.5 billion, the minimum needs to restore destroyed assets are $165.1 billion]. (2022). KSE, June 13. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih- zadokumentovanih-zbitkiv-stanovit-95-5-mlrd-minimalni-potrebi-u-vidnovlenni-zruynovanih-aktiviv-165-1-mlrd/ [in Ukrainian]. 31. Zahalna suma priamykh zadokumentovanykh zbytkiv zrosla do $108.3 mlrd, minimalni potreby u vidnovlenni zruinovanykh aktyviv – $185 mlrd [The total amount of direct documented losses increased to $108.3 billion, the minimum needs to restore destroyed assets are $185 billion]. KSE, August 2. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih- zadokumentovanih-zbitkiv-zrosla-do-108-3-mlrd-minimalni-potrebi-u-vidnovlenni-zruynovanih-aktiviv-185-mlrd/ [in Ukrainian]. 32. Zahalna suma priamykh zadokumentovanykh zbytkiv infrastruktury skladaie $110.4 mlrd, minimalni potreby u vidnovlenni zruinovanykh aktyviv zrosly do $188 mlrd [The total amount of direct documented damage to infrastructure is $110.4 billion, the minimum needs for the restoration of destroyed assets have increased to $188 billion]. (2022). KSE, August 10. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih-zadokumentovanih-zbitkiv-infrastrukturi-skladaye-110-4-mlrd-mini malni-potrebi-u-vidnovlenni-zruynovanih-aktiviv-zrosli-do-188-mlrd/ [in Ukrainian]. 33. Zahalna suma zbytkiv, zavdana infrastrukturi Ukrainy, skladaie ponad $127 mlrd – zvit KSE Institute stanom na veresen 2022 roku [The total amount of damage caused to the infrastructure of Ukraine is more than $127 billion - KSE Institute report as of September 2022]. (2022). KSE. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-zbitkiv-zavdana-infrastrukturi- ukrayini-skladaye-ponad-127-mlrd-zvit-kse-institute-stanom-na-veresen-2022-roku/?fbclid=IwAR1S-PoJffqpKWKG-jwlVblJCNrl DmmW4PoZlNbbxtLA7KFDVWk4F2hLks8 [in Ukrainian]. А. М. Колосов, А. В. Дугін, В. А. Чеботарьов 140 Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022 34. Kolosov, A., Shevtsov, A., Kramchaninova, M. (2022). Problematyka planuvannia pisliavoiennoho vidnovlennia Ukrainy [Problems of planning post-war reconstruction of Ukraine]. Konkurentospromozhnist natsionalnoi ekonomiky [Competitiveness of the national economy]: Proceedings of the XX International Science and Practice Conference. Kyiv, Taras Shevchenko Kyiv National University. Retrieved from https://t1p.de/sc7ga [in Ukrainian]. 35. Vadym Konchyn, Andrii Kolosov. (2022). Skilky koshtuvatyme vidnovlennia Ukrainy [How much will it cost to restore Ukraine]. Glavkom. Ekonomika ta finansy, May 12. Retrieved from https://glavcom.ua/economics/finances/skilki-koshtuvatime- vidnovlennya-ukrajini-prognoz-naukovciv-provid-nih-universitetiv-844842.html [in Ukrainian]. 36. Ukraine situation: Flash Update #30. United Nations High Commissioner for Refugees. 2022. Retrieved from https://data.un- hcr.org/en/documents/details/95676. 37. «Velyke budivnytstvo»: Serednia vartist 1 km dorohy v Ukraini znyzylasia maizhe na 5 mln hryven ["Big construction": The average cost of 1 km of road in Ukraine decreased by almost 5 million hryvnias.]. (2022). TSN. Retrieved from https://tsn.ua/ukrayina/velike-budivnictvo-serednya-vartist-1-km-dorogi-v-ukrayini-znizilasya-mayzhe-na-5-mln-griven- 1940017.html [in Ukrainian]. Колосов А. М., Дугін А. В., Чеботарьов В. А. Економічні обставини формування міжнародного плану Маршалла з післявоєнного відновлення України На фоні повномасштабної агресії РФ проти України, яка ще триває, Україна і світове співтовариство формують сучасний план Маршалла з післявоєнного відновлення України. На поточний момент часу такий план знаходяться в стані дуже узагаль- нених уявлень і поки що не відображає багатьох економічних обставин усередині та навколо України напередодні запуску процесу її післявоєнного відновлення. Метою статті є привернення уваги до економічних обставин формування міжнародного плану Маршалла для України в розрізі оцінювання динаміки прямих і непрямих воєнних втрат України, потреби трудових і фінансових ресурсів та тривалості процесів реалізації програм плану. За опублікованими даними величина лише прямих воєнних втрат України внаслідок повномасштабної агресії з боку РФ на початку восени 2022 р. оцінювалася у 127 млрд дол. США, а загальні втрати із урахуванням непрямих втрат оцінюються не менше ніж у 750 млрд дол. США. За даними побудованої регресійної моделі сума прямих воєнних втрат України протягом найгарячішого періоду війни збільшувалася на 320 млн дол. щодня, що має бути враховано при визначенні загальної суми фінансування відновлення України за створюваним планом Маршалла. Показано, що в результаті міграції населення внаслідок бойових дій чисельність трудових ресурсів України скоротилася з 15,9 до 12,8 млн осіб із втратою 3,1 млн. Визначено, що з урахуванням структури зайнятості трудових ресурсів за видами економічної діяльності та оцінки можливого відсотка їх залучення до відновлювальних робіт можна розраховувати приблизно на 2,146 млн осіб, які можуть бути безпосередньо залучені до відновлювальних робіт. Показано, що при плануванні реалізації плану Маршалла для України тривалість виконання окремих процесів і програм визначається діленням загальної оцінки воєнних втрат на грошову оцінку максимально можливих обсягів відновлювальних робіт за рік, якщо вони є повністю профінансованими. У разі, якщо річного обсягу фінансових ресурсів не вистачатиме, то планову тривалість відновлювальних робіт необхідно розраховувати діленням суми прямих втрат не на річну потужність наявних трудових ресурсів, а на планову величину наявних фінансових фондів. Сформульовано висновки стосовно необ- хідності врахування економічних обставин формування міжнародного плану Маршала з післявоєнного відновлення України. Ключові слова: план Маршалла для України, післявоєнне відновлення України, воєнні втрати України, регресійна мо- дель прямих втрат, трудові ресурси, фінансові ресурси, тривалість процесів відновлення України. Kolosov A., Dugin A., Chebotaryov V. Economic Circumstances of the Formation of the International Marshall Plan for the Post-War Reconstruction of Ukraine Against the background of the Russian Federation's full-scale aggression against Ukraine, which is still ongoing, Ukraine and the world community are forming a modern Marshall Plan for the post-war reconstruction of Ukraine. At the current moment, such a plan is in a state of very generalized ideas and does not yet reflect many economic circumstances in and around Ukraine on the eve of the start of the process of its post-war reconstruction. The purpose of the article is to draw attention to the economic circumstances of the formation of the international Marshall Plan for Ukraine in terms of assessing the dynamics of direct and indirect war losses of Ukraine, the need for labor and financial resources, and the duration of the implementation of the plan's programs. According to published data, the value of Ukraine's direct military losses as a result of full-scale aggression by the Russian Federation at the beginning of autumn 2022 was estimated at 127 billion dollars USA, and the total losses, taking into account indirect losses, are estimated at no less than 750 billion dollars USA. According to the data of the constructed regression model, the amount of direct war losses of Ukraine during the hottest period of the war increased by 320 million dollars every day, which should be taken into account when determining the total amount of funding for the reconstruction of Ukraine under the Marshall Plan being created. It is shown that as a result of the migration of the population during the war, the number of labor resources of Ukraine decreased from 15.9 million to 12.8 million people with a loss of 3.1 million. Counting possible percentage of their involvement in restoration works can be calculated at approximately 2.146 million people who can be directly involved in restoration works. It is shown that when planning the implementation of the Marshall Plan for Ukraine, the duration of the implementation of individual processes and programs is determined by dividing the total estimate of war losses by the monetary estimate of the maximum possible amount of reconstruction works per year, if they are fully financed. If the annual amount of financial resources is not enough, then the planned duration of restoration works must be calculated by dividing the amount of direct losses not by the annual capacity of available labor resources, but by the planned amount of available financial funds. Conclusions regarding the need to take into account the economic circumstances of the formation of the international Marshall Plan for the post-war reconstruction of Ukraine are formu- lated. Keywords: Marshall Plan for Ukraine, post-war recovery of Ukraine, war losses of Ukraine, regression model of direct losses, labor resources, financial resources, duration of Ukraine recovery processes. Стаття надійшла до редакції 08.09.2022