Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів

Дослідження присвячено особливостям діяльності мережевих ритейлерів (роздрібних торговельних мереж). Визначено, що являють собою ритейлери взагалі та мережеві ритейлери зокрема. Зосереджено увагу на визначенні способів роботи таких компаній, як роздрібні торговці та виробники споживчих товарів, під...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2023
Main Authors: Жовновач, Р.І., Іванов, А.З., Коловоротний, С.А., Кузьм’як, Ю.Й.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут економіки промисловості НАН України 2023
Series:Вісник економічної науки України
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/194474
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів / Р.І. Жовновач, А.З. Іванов, С.А. Коловоротний, Ю.Й. Кузьм’як // Вісник економічної науки України. — 2023. — № 1 (44). — С. 86-92. — Бібліогр.: 19 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-194474
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1944742025-02-23T17:24:10Z Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів Economic Analysis and Evaluation of the Effectiveness of Network Retail and Sales of Goods Жовновач, Р.І. Іванов, А.З. Коловоротний, С.А. Кузьм’як, Ю.Й. Маркетинг та логістика Дослідження присвячено особливостям діяльності мережевих ритейлерів (роздрібних торговельних мереж). Визначено, що являють собою ритейлери взагалі та мережеві ритейлери зокрема. Зосереджено увагу на визначенні способів роботи таких компаній, як роздрібні торговці та виробники споживчих товарів, під час та після пандемічної кризи, та як вони стимулюють попит на свою продукцію з додатковим акцентом на українському ринку. Проведений аналіз базується на загальних ділових та аналітичних вторинних даних, доступних у відкритому доступі. Методологія статті сумісна із загальним академічним підходом до дослідження, таким як аналіз та синтез, абстракція, індукція. Перед основним аналізом було визначено ключові виклики під час нестабільності діяльності галузі. Проаналізовано різні джерела ділової літератури, щоб окреслити стратегії, які компанії можуть використовувати для заохочення клієнтів підтримувати свій звичний рівень попиту. Було звернуто увагу на конкретну ділову справу британського ритейлера. Для порівняння стратегій, запропонованих міжнародними гравцями, з місцевими, проаналізовано ринок роздрібної торгівлі в Україні. Ключовими інформаційними моментами були перемикання стратегії, фізичний ріст та розвиток цифрових каналів. Авторами виявлено відмінності у загальному підході до стимулювання попиту та підході, який використовують місцеві гравці. На відміну від західних конкурентів, український ринок значно зростав під час пандемічної кризи, але в новому форматі. Аналіз цифрових каналів був зосереджений на споживчих уподобаннях. Результати свідчать про те, що український ринок все ще віддає перевагу фізичним магазинам перед цифровими каналами в категорії продуктів харчування, тоді як у категорії косметики лідерство фізичних магазинів втрачається. Для того, щоб компанії могли краще адаптуватися до ринкових умов та обмежити негативний фінансовий ефект на етапі відновлення, керівництво повинно чітко розуміти шлях повернення ключових категорій. The study is devoted to the peculiarities of the activities of network retailers (retail trade networks). It was determined what retailers in general and network retailers in particular are. The focus is on identifying how companies such as retailers and consumer goods manufacturers operate during and after the pandemic crisis and how they stimulate demand for their products with an additional focus on the Ukrainian market. The analysis carried out is based on general business and analytical secondary data available in the public domain. The methodology of the article is compatible with the general academic approach to research, such as analysis and synthesis, abstraction, induction. Prior to the main analysis, key challenges during the volatile industry were identified. Various sources of business literature are analyzed to outline strategies that companies can use to encourage customers to maintain their usual level of demand. Attention was drawn to a specific business case of a British retailer. In order to compare the strategies proposed by international players with local ones, the retail market in Ukraine was analyzed. Key information points were strategy switching, physical growth and development of digital channels. The authors found differences in the general approach to stimulating demand and the approach used by local players. Unlike its Western competitors, the Ukrainian market grew significantly during the pandemic crisis, but in a new format. Analysis of digital channels focused on consumer preferences. The results show that the Ukrainian market still prefers physical stores over digital channels in the food category, while in the cosmetics category the leadership of physical stores is being lost. In order for companies to better adapt to market conditions and limit the negative financial impact during the recovery phase, management must clearly understand the path to recovery of key categories. 2023 Article Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів / Р.І. Жовновач, А.З. Іванов, С.А. Коловоротний, Ю.Й. Кузьм’як // Вісник економічної науки України. — 2023. — № 1 (44). — С. 86-92. — Бібліогр.: 19 назв. — укр. 1729-7206 DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2023.1(44).86-92 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/194474 657.6:339.162 uk Вісник економічної науки України application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Маркетинг та логістика
Маркетинг та логістика
spellingShingle Маркетинг та логістика
Маркетинг та логістика
Жовновач, Р.І.
Іванов, А.З.
Коловоротний, С.А.
Кузьм’як, Ю.Й.
Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів
Вісник економічної науки України
description Дослідження присвячено особливостям діяльності мережевих ритейлерів (роздрібних торговельних мереж). Визначено, що являють собою ритейлери взагалі та мережеві ритейлери зокрема. Зосереджено увагу на визначенні способів роботи таких компаній, як роздрібні торговці та виробники споживчих товарів, під час та після пандемічної кризи, та як вони стимулюють попит на свою продукцію з додатковим акцентом на українському ринку. Проведений аналіз базується на загальних ділових та аналітичних вторинних даних, доступних у відкритому доступі. Методологія статті сумісна із загальним академічним підходом до дослідження, таким як аналіз та синтез, абстракція, індукція. Перед основним аналізом було визначено ключові виклики під час нестабільності діяльності галузі. Проаналізовано різні джерела ділової літератури, щоб окреслити стратегії, які компанії можуть використовувати для заохочення клієнтів підтримувати свій звичний рівень попиту. Було звернуто увагу на конкретну ділову справу британського ритейлера. Для порівняння стратегій, запропонованих міжнародними гравцями, з місцевими, проаналізовано ринок роздрібної торгівлі в Україні. Ключовими інформаційними моментами були перемикання стратегії, фізичний ріст та розвиток цифрових каналів. Авторами виявлено відмінності у загальному підході до стимулювання попиту та підході, який використовують місцеві гравці. На відміну від західних конкурентів, український ринок значно зростав під час пандемічної кризи, але в новому форматі. Аналіз цифрових каналів був зосереджений на споживчих уподобаннях. Результати свідчать про те, що український ринок все ще віддає перевагу фізичним магазинам перед цифровими каналами в категорії продуктів харчування, тоді як у категорії косметики лідерство фізичних магазинів втрачається. Для того, щоб компанії могли краще адаптуватися до ринкових умов та обмежити негативний фінансовий ефект на етапі відновлення, керівництво повинно чітко розуміти шлях повернення ключових категорій.
format Article
author Жовновач, Р.І.
Іванов, А.З.
Коловоротний, С.А.
Кузьм’як, Ю.Й.
author_facet Жовновач, Р.І.
Іванов, А.З.
Коловоротний, С.А.
Кузьм’як, Ю.Й.
author_sort Жовновач, Р.І.
title Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів
title_short Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів
title_full Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів
title_fullStr Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів
title_full_unstemmed Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів
title_sort економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2023
topic_facet Маркетинг та логістика
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/194474
citation_txt Економічний аналіз і оцінка ефективності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів / Р.І. Жовновач, А.З. Іванов, С.А. Коловоротний, Ю.Й. Кузьм’як // Вісник економічної науки України. — 2023. — № 1 (44). — С. 86-92. — Бібліогр.: 19 назв. — укр.
series Вісник економічної науки України
work_keys_str_mv AT žovnovačrí ekonomíčnijanalízíocínkaefektivnostízabezpečennâdíâlʹnostímereževogoritejlutazbututovarív
AT ívanovaz ekonomíčnijanalízíocínkaefektivnostízabezpečennâdíâlʹnostímereževogoritejlutazbututovarív
AT kolovorotnijsa ekonomíčnijanalízíocínkaefektivnostízabezpečennâdíâlʹnostímereževogoritejlutazbututovarív
AT kuzʹmâkûj ekonomíčnijanalízíocínkaefektivnostízabezpečennâdíâlʹnostímereževogoritejlutazbututovarív
AT žovnovačrí economicanalysisandevaluationoftheeffectivenessofnetworkretailandsalesofgoods
AT ívanovaz economicanalysisandevaluationoftheeffectivenessofnetworkretailandsalesofgoods
AT kolovorotnijsa economicanalysisandevaluationoftheeffectivenessofnetworkretailandsalesofgoods
AT kuzʹmâkûj economicanalysisandevaluationoftheeffectivenessofnetworkretailandsalesofgoods
first_indexed 2025-11-24T03:05:47Z
last_indexed 2025-11-24T03:05:47Z
_version_ 1849639355164917760
fulltext ЖОВНОВАЧ Р. І., ІВАНОВ А. З., КОЛОВОРОТНИЙ С. А., КУЗЬМ’ЯК Ю. Й. 86 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ УДК 657.6:339.162 DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2023.1(44).86-92 Руслана Іванівна Жовновач д-р екон. наук, проф. ORCID 0000-0001-6758-3421 e-mail: ruslanaz1977@gmail.com, Андрій Заалович Іванов здобувач третього (освітньо- наукового) рівня вищої освіти ORCID 0009-0001-9016-6228 e-mail: zaalovich@gmail.com, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Сергій Анатолійович Коловоротний здобувач третього (освітньо- наукового) рівня вищої освіти ORCID 0009-0004-0260-6273 e-mail: kolovorotny80@gmail.com, Юрій Йосипович Кузьм’як здобувач третього (освітньо- наукового) рівня вищої освіти ORCID 0009-0007-1334-4805 e-mail: ykouzmiak@gmail.com, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро ЕКОНОМІЧНИЙ АНАЛІЗ І ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ МЕРЕЖЕВОГО РИТЕЙЛУ ТА ЗБУТУ ТОВАРІВ Вступ. Постановка проблеми. COVID-19 створив величезну перешкоду для роздрібної торгівлі та інших підприємств у всьому світі для продовження бізнесу звичайним способом. Деякі з них могли б скориста- тися можливостями, що виникають, але більшість із них стикнулися з часом невизначеності та викликами адаптації до нової реальності. Останній прогноз МВФ передбачав скорочення світового ВВП на 6,1% у 2022 році. У 2021 році падіння світового ВВП досягло близько 5,8% порівняно з рівнем до COVID. Зростання пандемії змусило бізнес змінити свої бізнес-моделі та підвищити цінність пропозиції для споживача. Роль споживачів постійно зростала, що, нарешті, призвело до переходу переговорної сили на їх сторону. Отже, компанії були змушені переглянути свій підхід до операційних процесів та розпочати про- цес зменшення витрат. Разом із зміною бізнес-моде- лей та адаптацією до нових каналів збуту більшість підприємств зазнали фінансових труднощів. 68% ком- паній заявили, що санітарна криза змусила їх приш- видшити адаптацію цифрових каналів у своїй діяль- ності. Пандемічна криза обмежила доступ споживачів до деяких із каналів, що спричинило тимчасове зни- ження продажів в одній з найбільш стабільних галузей світової економіки. Нажаль, проведення комплексного економіч- ного аналізу діяльності вітчизняного ритейлу обме- жена через відсутність офіційних матеріалів державної статистики України. Але ж аудит забезпечення ефек- тивності діяльності мережевого ритейлу та збуту това- рів, викликає неабиякий науковий інтерес, що стало основою даного дослідження. Аналіз останніх досліджень і публікацій. До- слідженню сучасного ринку ритейлу в Україні присвя- чені наукові праці сучасних науковців В. Апопія [10], Л. Гальків [5], Н. Грицюк [3], Д. Грищук [5], М. Дем- чишин [5], В. Лісіца [12], А. Мазаракі [4], Т. Сак [3], які присвячені науково-теоретичним обґрунтуванням та узагальненням розвитку мережевого ритейлу. Наукові доробки К. Назарової та О. Федоренко [13] присвячені аудиту діяльності мережевих ритейле- рів в умовах економіки з відкритим доступом. Через призму порівняння та конкурентних переваг науко- вець А. Яремко [17] розглядає комплексний компара- тивний аналіз діяльності торговельного підприємства. Незважаючи на значну кількість робіт у цій га- лузі, вплив пандемії COVID ще недостатньо до- сліджено у місцевій та міжнародній літературі. Науко- вці аналізують сучасні тенденції розвитку роздрібної торгівлі з урахуванням особливостей поточної діяль- ності бізнесу в Україні з урахуванням карантину та ін- ших державних обмежень. Сучасні тенденції розвитку включають зміну спо- живчого досвіду та поведінки, розвиток омніканалу, застосування цифрових технологій у обслуговуванні клієнтів, оптимізацію підходу до утримання клієнтів. Разом з тим недостатньо висвітленні питання вітчиз- няного економічного аналізу і аудиту забезпечення ефективності діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів. ЖОВНОВАЧ Р. І., ІВАНОВ А. З., КОЛОВОРОТНИЙ С. А., КУЗЬМ’ЯК Ю. Й. 2023/№1 (44) 87 Метою статті є науковий пошук шляхів ефектив- ної діяльності таких компаній, як роздрібні торговці та виробники товарів швидкого користування під час пандемічної кризи, та те, як вони забезпечують стиму- лювання збуту своєї продукції, а також обґрунтування теоретико-методологічних підходів щодо визначення місця економічного аналізу та аудиту в системі ефек- тивного управління мережевими ритейлерами. Виклад основних матеріалів дослідження. Панде- мія COVID-19 змусила багатьох роздрібних торговців та виробників товарів швидкого користування поста- вити свою дію на паузу або сповільнити. Національні та міжнародні обмеження вимагали тимчасового за- криття торгівлі, крім основних аптек та роздрібної торгівлі продуктами харчування. Ці заходи призвели до того, що найстаріша бізнес-модель переосмислила свій підхід до охоплення своїх споживачів. Тенденція до онлайнових та квазі-онлайнових ка- налів зростала і до пандемії, і багато галузеві експерти стверджують, що це єдина можливість для роздрібної торгівлі. Однак роздрібним торговцям все ж вдалося досягти стабільного і послідовного зростання фізич- них каналів. Пандемія змусила компанії прискорити процес цифровізації, навіть якщо раніше це не було частиною поточної стратегії. Консалтингова компанія KPMG провела до- слідження тенденцій розвитку роздрібної торгівлі та виклала кілька ключових висновків. Як правило, для роздрібної торгівлі та постачальників товарів швид- кого користування доступні 3 основні варіанти відпо- віді на поточні виклики: 1) стати платформою; 2) залучити платформи; 3) продовжувати бізнес, як зазвичай. Деякі стверджують, що останній варіант підриває принцип діючої діяльності для бізнесу. Створення власної платформи. Розвиток цілої екосистеми є складним завданням навіть для лідерів ринку. Це вимагає величезної кількості ресурсів, таких як фінанси, час, можливості та бренд. Більшість ком- паній не змогли б самостійно виконати цей варіант, отже, конкуренти повинні співпрацювати у створенні спільного рішення. Приєднатися до платформи. Інший варіант ком- панії — приєднатися до існуючої платформи та взяти на себе лише необхідну частину ланцюжка створення вартості. Такий підхід не дозволить бізнесу контро- лювати ринок, але однозначно дозволить утримати клієнтів і отримати доступ до деяких нових. Продовжувати звичайний бізнес. Здійснювати звичайний бізнес, як очікується, буде важко в новій реальності, оскільки багато споживачів звикли здійс- нювати свої покупки в Інтернеті, що може залишитися навіть після того, як пандемія зникне. Вважається складним залишатись консервативним у нову еру роз- витку роздрібної торгівлі. Українським роздрібним торговцям також дове- лося адаптуватися до нових ринкових умов, що спри- чинило деякі зміни у цьому секторі. Однак, як не дивно для аналітики ринок зріс майже на 11%, досяг- нувши рівня 1,2 млрд грн. П’ята частина грошової ва- ртості надходить із столичного регіону. Зростання було здебільшого зумовлене зростанням кількості міні-роздрібних торговців. Зростання за останній рік досягло позначки у 30%. Через обмеження, накладені урядом, споживачі воліли ходити по магазинах у менші магазини поблизу місця їх проживання, а не відвідувати великі торгові центри. Міні-роздрібні торговці можна охарактеризувати як такі, що мають меншу торгову площу та кількість SKU, що в середньому становить одну третину від тих, що є в супермаркетах. Ціновий показник зазвичай також вищий, ніж у супермаркетах, що дозволило ринку зростати в грошовому обсязі. Лідером у цьому підсегменті є мережа КОЛО, яка за минулий рік від- крила приблизно 120 нових магазинів. Однак це не єдина роздрібна мережа, яка за останній рік зросла. Є ряд інших компаній, які також запускають мелкофор- матні магазини, — Делві, VolWest Retail, Бадьорій, Близенько. Сучасні провідні вітчизняні та зарубіжні науковці також часто ототожнюють поняття «ритейл» та «роз- дрібна торгівля», але й навпаки виділяють в окрему економічну категорію, і вважають що вона має окре- мий економічний зміст. Тому доцільно розглянути данні трактування та систематизувати у таблицю. Таблиця 1 Наукові трактування категорії «ритейл» № з/п Автор Наукове трактування категорії «ритейл» 1 Я. Антонюк, І. Шиндировський [9] Ритейл — це категорія, яка має самостійний та наповнений зміст. Ха- рактеризується низькими цінами, використанням програм лояльності для покупців і постійною наявністю основного асортименту. Ритейл за- лучає велику кількість покупців, за рахунок зниження цін, а до збіль- шення прибутку приводить за рахунок зростання обороту 2 Л. Гальків, М. Демчишин, Д. Грищук [5] Розуміння категорії «ритейл» не варто обмежувати економічною діяль- ністю у сфері торгівлі (секція G згідно з КВЕД-10). З переходом до пост- індустріальної економіки ритейл поширився на фінансову сферу, зо- крема, — на банківський сектор ринку фінансових послуг» 3 Б. Мізюк, В. Ящук , Л. Ноздріна [6, с. 67] Погляди на ритейл є аналогом термінів: роздрібний продаж, роздріб, роздрібна торгівля, магазин, багатопрофільна торгівля, багатоформатна торгівля; як «роздрібна торгівля оптовими масштабами» 4 І. Миколайчук, Ю. Силкіна [18] Ототожнюють поняття «ринок роздрібної торгівлі та «ринок ритейлу». Вважають, що найбільш характерною рисою розвитку сучасної торгівлі є глобалізація ритейлу. Ритейлер — це роздрібний торговець, який здій- снює продаж товару або послуг та є останньою ланкою в ланцюжку до- ставки товарів покупцю. Вважають, що розмір точки не має значення ЖОВНОВАЧ Р. І., ІВАНОВ А. З., КОЛОВОРОТНИЙ С. А., КУЗЬМ’ЯК Ю. Й. 88 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ З іншого боку, великі супермаркети намагаються зберегти продажі на квадратний метр торгової площі. За останній рік зниження було на рівні 3% порівняно з докризовим рівнем. Для того, щоб конкурувати з но- вими гравцями в компактному форматі, великі роз- дрібні торговці також відкрили ряд магазинів з мен- шою торговою площею та ближче до комплексів рези- денцій. Вважається, що цей формат буде домінуючим у забезпеченні зростання галузі в найближчі роки. Останній рік продемонстрував видатну динаміку ринку з досить значним зростанням кількості торгових точок. Лідери серед загальнодержавних підприємств роздрібної торгівлі не змінюються, але до команди топ-5 приєднався КОЛО. ТОВ «ЄКО» — єдина компанія серед 10 найкра- щих, яка скоротила кількість магазинів у 2021 році. З точки зору регіонів, найбільша кількість магазинів ві- дкрита в Західній Україні (28%), за нею — Київ (21%) та Східна Україна (17%). Причина цього здебільшого в концентрації купівельної спроможності. Крім того, ці регіони вважаються дещо меншим впливом панде- мічної кризи. Таким чином, можна помітити, що українські рі- тейлери обрали іншу стратегію розвитку порівняно з європейськими колегами. Замість того, щоб перено- сити свій бізнес в Інтернеті та розвивати цифрові ка- нали продажів, вони покращили близькість до клієн- тів, що дозволило як збільшити цінові пункти, так і стимулювати попит, зробивши покупки простішими та швидшими. Розглянемо оцінку ринку мережевого ритейлу в Україні у 2019 - 2021 роках за кількістю ма- газинів (табл. 2). Таблиця 2 Оцінка ринку мережевого ритейлу в Україні у 2019 - 2021 роках за кількістю магазинів [3] № з/п Компанія та її мережі Кількість магазинів Темп приросту (%) 2019 2020 2021 2019/2020 2020/2021 1 ТОВ «АТБ-маркет» (АТБ, АТБ express) 1077 1201 1314 11,51 9,41 2 Fozzi Group (Сільпо, Фора, Fozzi, Le Silpo, Favore) 561 612 714 9,09 16,67 3 Volwest Group (Наш край, SPAR, Наш Край ЕКСПРЕС) 274 281 278 2,55 -1,07 4 ТОВ «АРИТЕЙЛ» (КОЛО) 105 221 252 110,48 14,03 5 ТОВ ТВК «Львівхолод» (Рука- вичка, Під Боком, Рукавичка S) 160 179 185 11,88 3,35 6 ПАО «МХП» (М'ясомаркет) - 52 180 100 246,15 7 ТОВ НМСМ «Делві» 112 135 156 20,54 15,56 8 ТОВ «ЕКО» (ЕКО Маркет, Симпатик) 148 144 137 -2,70 -4,86 9 Клевер Сторс (Сім23) 74 89 126 20,27 41,57 10 ТОВ «Вересень плюс» (Файно Маркет, Соціальний магазин) 83 95 120 14,46 26,32 Однак неправильно стверджувати, що роздрібні торговці не вживали жодних дій щодо цифровізації. Попит на покупки в Інтернеті зростав до пандемії і з її початком зріс ще більше. Опитування, проведене агентством AIN.UA, показало, що косметика та туа- летно-косметичні засоби, а також упакована їжа зрос- тає в цифрових каналах і сягає близько 7% респонде- нтів, які заявляють, що ці категорії є основними по- купками в Інтернеті. Це можна розглядати як значний прогрес, оскільки український ринок роздрібної тор- гівлі в Інтернеті може бути описаний домінуванням категорії електроніки. У категорії харчових продуктів лідерство все ще стоїть на стороні офлайн-магазинів, але Сільпо стає все ближчим, щоб зайняти провідні позиції. У катего- рії косметичних продуктів втрачається лідерство офлайн-магазинів. «MakeUp» став ключовим джере- лом косметичних продуктів для понад 40% респонде- нтів. Ці висновки демонструють, що, хоча український ринок все ще намагається охопити та утримати своїх клієнтів за допомогою офлайн-каналів, деякі з цих клієнтів готові розпочати покупки для F.M.C.G. про- дукти в Інтернеті. Аналіз купівельної поведінки українців у закор- донних роздрібних торговців показав, що закупівля товарів F.M.C.G. за кордоном залишається нішевою. Серед найбільш згаданих мережевих роздрібних тор- говців був лише один, пов’язаний з продуктами F.M.C.G., це iHerb. Близько 12% респондентів ствер- джували, що час від часу роблять там покупки. Ще рано зробити висновок, чи дій українських рітейлерів було достатньо для підтримки звичних ви- трат споживачів та збереження прибутковості на до- кризовому рівні. Більшість фінансових результатів за 2021 рік все ще недоступні для аналізованих компаній. Однак можна з упевненістю стверджувати, що компа- нії зазнали певного зменшення попиту під час панде- мічної кризи. Щоб забезпечити швидке та стабільне відновлення від пандемічного шоку, компанії повинні підготуватися та отримати інформацію, доступну з ін- ших ринків, які вже зробили перші кроки до повер- нення економіки до нормального стану. Деякі дані про відновлення економіки вже до- ступні з початкового епіцентру спалаху COVID — Ки- таю. Ця інформація корисна для того, щоб скласти прогнози того, що можна очікувати в решті світу у найближчий час. Агенція маркетингових досліджень Kantar провела дослідження щодо впливу пандемічної кризи на категорії товарів F.M.C.G. у Китаї. ЖОВНОВАЧ Р. І., ІВАНОВ А. З., КОЛОВОРОТНИЙ С. А., КУЗЬМ’ЯК Ю. Й. 2023/№1 (44) 89 Таблиця 3 Активність F.M.C.G. ритейлерів за торговельною площею в Україні [3] Компанія Мережі Сумарна торговельна площа, тис. кв. м Відхил., % грудень 2021р червень 2022 Fozzy Group Сільпо, Фора, Fozzy Cash&Carry, Le Silpo, Thrash, Favore 719,7 628,8 -12,6 АТБ-маркет АТБ, АТБ express 654,6 534,5 -18,3 Ашан Україна Гіпермаркет Ашан, Мій Ашан, Ашан City, Ашан Pick up Point 177,9 155,8 -12,4 Metro Cash & Carry Україна METRO, Бери-Вези 183,7 151,3 -17,6 НОВУС Україна NOVUS, NOVUS Express 160,2 145,7 -9,0 Таврія В, Таврія Плюс Таврія В, Космос 154,7 135,4 -10,7 Рітейл Груп Велмарт, Велика Кишеня, ВК Експрес, ВК Select 113,3 95,1 -16,0 ЕКО ЕКО маркет, Симпатик 95,8 86,0 -10,3 Омега VARUS, Планета 93,2 85,6 -8,1 Копійка-центр Копійка, Sentim, Копійка-мінімаркет 53,4 50,3 -5,7 Після спалаху пандемічної кризи споживачі у всьому світі були зачинені у своїх будинках, і Китай не був виключенням. Обмеженим покупцям довелося переосмислити свій звичний підхід до придбання спо- живчих товарів. Деякі продавці не були готові до змін. Завдяки цим факторам продажі споживчих товарів за перші 6 тижнів пандемії впали майже на 40% порів- няно з аналогічним періодом року тому. Однак за ко- роткий період після цього продажі товарів F.M.C.G. відновились до початкового рівня. Висновки з Китаю цікаві виробникам товарів швидкого користування, які намагаються прогнозувати свою діяльність у сучас- ному контексті. Аналіз секторів F.M.C.G. у Китаї демонструє на- ступні результати: — оздоровлення галузі залежить від характеру ка- тегорії продукції та ризику, який створюють вироб- ники через можливі збої в ланцюжку створення вар- тості; — існує чотири основних сценарії впливу COVID на збут товарів F.M.C.G.: U-подібний тимчасовий спад, V-подібний тимчасовий спад, обмежений вплив / стагнація, зростання. Падіння U-подібної та V-подібної форм є найпо- ширенішими сценаріями, які складають разом 75% усіх категорій товарів F.M.C.G. із приблизно рівною часткою між собою. Таким чином, ці 2 сценарії є най- більш цікавими для подальшого аналізу. Сценарій U-форми є найбільш драматичним се- ред решти з точки зору відчутого ефекту. Споживання було значним, що відновилось довше. Як правило, па- діння попиту є сильнішим у цьому сценарії порівняно з V-подібним сценарієм. Час відновлення попиту є значно довший, ніж шість тижнів. Найпоширенішими прикладами категорій товарів є косметика, туалетно- косметичні засоби, кондитерські вироби та відібрані алкогольні напої. Більш тривалий спад в категоріях косметики та туалетно-косметичних засобів можна легко пояснити тим фактом, що споживачі були зачинені у своїх бу- динках, що призвело до невеликої потреби в косме- тичних продуктах. Період самоізоляції, як правило, був тривалим, що спричинило затримку відновлення ринку. Інші дві категорії, такі як кондитерські вироби та відбірні алкогольні напої, важче пояснити. Однак можна заявити про залежність від готовності дотриму- ватися здорового способу життя, позбавляючись фі- зичних навантажень. Ці результати можуть бути регіо- нальними і, мабуть, не будуть помітні в інших країнах. Крім того, період спалаху пандемії накладається на ос- новні китайські свята, що зазвичай демонструє біль- ший продаж цих товарів, але цього року більшість свя- ткувань були скасовані. Сценарій V-подібної форми можна охарактеризу- вати як значне падіння попиту в перші тижні панде- мічної кризи, але відносно швидке відновлення про- тягом наступних тижнів. Багато категорій товарів, які зазнали цього сценарію, зуміли відновитись протягом 6 тижнів до початкового рівня. Ці категорії продуктів — це молочні продукти, харчові добавки та миючі засоби для прання. Причини різкого падіння, швидше за все, полягають у недо- ступності товарів у магазинах під час піку невідклад- них покупок, і які на початку пандемії вважалися не- обов’язковими. Ці категорії швидко відновились, го- ловним чином, завдяки швидко закінченому запасу цих товарів удома. Прикро занепокоєння для галузі полягає в тому, що втрачений попит навряд чи вдасться відновити в майбутні періоди через специ- фіку споживання. Очікується, що попит на ці категорії не спостерігатиметься. Таким чином, виробники та роздрібні продавці повинні будуть знайти способи стимулювати додат- кове використання цих продуктів протягом наступних періодів. Шлях відновлення відрізняється характером продукту та стратегією, яку використовує компанія для стимулювання попиту. Для кращого пристосування до ринкових умов та забезпечення якнайшвидшого одужання підприємства повинні розуміти наступне: — попит на категорії товарів під час пандемічної кризи та можливості компенсувати втрачене викорис- тання; — фактори, що впливають на попит у період спаду, такі як реклама, рекламні акції, інші маркетин- гові заходи тощо; — випадки використання цих продуктів та мож- ливості введення нових випадків використання про- дуктів; — канали, за допомогою яких споживачі готові купувати продукцію в умовах після пандемії. Важливо розуміти, що такі типи змін приносять як ризик, так і можливості компаніям, що займаються роздрібною торгівлею. Таким чином, зрозумівши сце- ЖОВНОВАЧ Р. І., ІВАНОВ А. З., КОЛОВОРОТНИЙ С. А., КУЗЬМ’ЯК Ю. Й. 90 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ нарії розвитку ринку, компанії також повинні визнати свої потенційні виграші та запобіжні заходи. Можливості: розвиток нового ринку та торгових каналів, впровадження підходу аутсорсингу в несуттє- вих операціях, зниження витрат на неосновні активи, скорочення робочої сили, посилення зв’язку між по- стачальниками та торговими точками, розгортання принципу самоврядування, сприяння адаптивності серед робочої сили та бізнес-процесів. Загрози: зниження вартості кошиків споживачів через зниження купівельної спроможності, збільшен- ня витрат на операції, пов’язані з безпекою клієнтів, активізація участі уряду в галузі шляхом регулювання цін та затвердження нових законів, втрата популярно- сті нещодавно розроблених каналів після пандемії, збій ланцюга поставок, відсутність кваліфікованих працівників, які можуть швидко бути готовими до ро- боти в нових обставинах, недостатність ІТ-грамотності серед літнього населення. За даними Асоціації ритейлерів України (РАУ) та Української ради торгових центрів (УРТЦ) встанов- лена сума збитків, завданих торговельним мережам сягнула 50,7 млрд грн, а скорочення товарообігу за пе- рші місяці війни становило 75% від довоєнного рівня [3]. Підприємства мережевого ритейлу мають спря- мовувати свої зусилля на розробку стратегій власного розвитку. Науковець Н. Гаврилова, стверджує, що власна розроблена стратегія сприяє формуванню цін- ностей та координує діяльність підприємства, дає можливість проводити діагностику, визначати пріори- тети розвитку, шляхи їх досягнення та відхилення отриманих результатів від планових завдань [11]. Фінансовий вектор зорієнтований на процес уп- равління витратами. Питанням управління витратами присвячені наукові праці О. М. Гуцалюка. На його думку управління витратами сприяє підвищенню ефективності управління підприємством та забезпечує максимізацію прибутку [14, 15]. На погляди К. Назарової та О. Федоренко аналіз та аудит є тими імперативними інструментами інфор- маційного забезпечення ефективного управління ме- режевими ритейлами, без яких будь-які проголошені результати діяльності не є підтвердженими. В умовах відкритої економіки суб’єкти господарювання праг- нуть вийти на нові ринки, здійснити IPO, котуватися в лістингах престижних бірж тощо. Для того, щоб до- сягти проголошених цілей, необхідно надати користу- вачам інформації підтвердження результатів їх діяль- ності. На цьому етапі ключове завдання аудиту поля- гає в підвищенні рівня впевненості власників та СЕО в обґрунтованості та правильності прийняття управ- лінського рішення, захисті інтересів капіталу. Індика- тором довіри до такої системи захисту виступає довіра користувачів інформації до підтвердженої фінансової звітності та, відповідно, недовіра до непідтвердженої, неякісної [13]. Висновки та перспективи подальших досліджень. Сучасний мережевий ритейл потребує оновлення біз- нес-процесів, підґрунтям якого є матеріальних, нема- теріальних, інноваційних та стратегічних процесів. У нинішній ситуації пандемічної кризи такі ком- панії, як роздрібні торговці та виробники F.M.C.G. то- варів стикався з безпрецедентним випадком обмеже- ного доступу до споживачів, що безумовно вплинуло на попит на ці товари. Підприємствам довелося адап- тувати свої бізнес-моделі, щоб залишатися на зв'язку зі споживачами та забезпечувати можливість під- тримки операцій на бажаному рівні. Для продовження стійкого зростання галузі під- приємства повинні переосмислити свої звичайні фі- зичні операції та запропонувати альтернативні рі- шення. Європейські роздрібні торговці намагаються охопити споживачів за допомогою цифрових каналів, розробляючи власні платформи або приєднуючись до існуючої платформи, щоб отримати вигоду від ситуації на ринку. Вважається, що нинішня діяльність компа- ній змушена і здійснюється з необхідності, але такі види послуг переростають у загальні ціннісні пропо- зиції на ринку. Українські ритейлери застосували іншу стратегію, ніж їхні європейські колеги. Основна увага була зроб- лена на покращенні близькості до покупців шляхом відкриття магазинів у міні-форматі. Такі типи магази- нів зазвичай мають вищий рівень цін і меншу кількість артикулів, що дозволяє збільшити фінансові прибутки та зменшити частину закупівельних та інших опера- ційних витрат. Рано стверджувати, чи стратегія, прийнята українськими компаніями, дозволила їм збе- регти справедливі фінансові результати, але ми, безумовно, могли спостерігати зростання кількості торгових точок порівняно з попереднім роком. Цифрові канали залишаються нішею для F.M.C.G. в Україні. Фізичні магазини все ще доміну- ють у харчових продуктах і займають сильні позиції в категорії косметики. Однак можна згадати активну по- зицію бренду Сільпо, який намагається зайняти перше місце серед уподобань споживачів в Інтернеті щодо харчових продуктів. Для кращого задоволення потреб споживачів, а також для забезпечення швидкого та по- мітного виходу з кризи, спричиненої глобальною пан- демією, компанії повинні розуміти можливі сценарії. Перші результати з Китаю свідчать про те, що F.M.C.G. попит на продукцію може розвиватися за кількома сценаріями. Найбільш очікуваними серед них є сценарії V та U форми. Розуміння цих сценаріїв для кожної категорії товарів дозволить підприємствам вживати кращих заходів для стимулювання їх продажів у період відновлення. Список використаних джерел 1. Жук А. Асоціація рітейлерів України: Чим живе український ритейл. URL: rau.ua/novyni/andrew-zhuk/. 2. Грета І. Історія розвитку ритейлу. URL: datawiz.io/uk/blogs/Istoria_retailua/. 3. Асоціація ритейлерів України. URL: https://rau.ua. 4. Мазаракі А. Інститутотворча функція сучасної мережевої роздрібної торгівлі. Вісник КНТЕУ. 2016. № 4. С. 5-21. 5. Гальків Л., Демчишин М., Грищук Д. Іннова- ційний імператив розвитку рітейлу як деактиватор ри- зиків і загроз соціально-економічній безпеці. URL: science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/jun/ 2745/visnyk2016-61-68.pdf. 6. Мізюк Б. М. Економічна безпека підприємств ритейлу: оцінювання та механізм забезпечення: моно- графія. Львів : Вид-во ЛКА, 2012. 256 с. 7. Бондар Ю.А., Легінькова Н.І. Основні аспекти корпоративного управління підприємством. Інтелект ХХІ. 2018. № 4. С. 40-44. ЖОВНОВАЧ Р. І., ІВАНОВ А. З., КОЛОВОРОТНИЙ С. А., КУЗЬМ’ЯК Ю. Й. 2023/№1 (44) 91 8. Ритейл продовжує розвиватися: які мережі ри- зикнули інвестувати під час війни. URL: https://ubr.ua/ uk/market/trade/ritejl-prodolzhil-razvivatsya-kakie-seti- risknuli-investirovat-vo-vremya-vojny. 9. Антонюк М., Шиндировський І. Тенденції ро- звитку ритейлу в Україні. Підприємництво і торгівля. 2019. Вип. 24. С. 22-30. DOI: https://doi.org/10.36477/ 2522-1256-2019-24-03. 10. Апопій В., Міщук І., Антонюк Я. Структурні зміни та сучасні тенденції розвитку внутрішньої торгі- влі України: монографія. Львів: «Новий Світ — 2000», 2017. 440 с. 11. Гаврилова Н. В. Стратегічне управління роз- витком підприємства. Економіка та управління в XXI столітті: виклики та перспективи розвитку. Матері- али II Міжнародної науково-практичної конференції (м. Умань 30-31 травня 2019 р.). Умань, 2019. С. 108 - 110. 12. Лісіца В. Омнікальні продажі: тенденції та пе- рспективи розвитку в Українському ритейлі. Проблеми та перспективи економіки та управління. 2017. № 2 (10). С. 100-110. 13. Назарова К. О., Федоренко О. П. Аудит дія- льності мережевих ритейлерів в умовах економіки з ві- дкритим доступом. Бізнес Інформ. 2020. № 1. С. 284 - 290. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-1- 278-284. 14. Гуцалюк О. М. Управління інтеграційним ро- звитком корпоративних підприємств: теорія, методо- логія, практика : монографія. Запоріжжя : Видавничій дім «Гельветика», 2018. 424 с. 15. Гуцалюк О. М. Теоретико-методологічне за- безпечення формування механізму управління корпо- ративними інтеграційними процесами. Вісник еконо- мічної науки України. 2017. № 2 (33). С. 28-33. 16. Hutsaliuk O., Bondar Iu., Sedikova I., Filipishyna L. Economic risks of corporate management of the devel- opment of associations of joint stock companies. Knowledge management competence for achieving competitive advantage of professional growth and development : collective mono- graph. Riga : BA School of Business and Finance, 2021. P. 225-237. 17. Яремко А. Особливості комплексного компа- ративного аналізу торговельних підприємств у конку- рентному бізнес-середовищі. Актуальні проблеми еко- номіки. 2013. № 9 (147). С. 145-150. 18. Миколайчук І. П., Силкіна Ю. О. Сучасні тренди розвитку мережевого ритейлу в Україні. Вісник Львів- ського торговельно-економічного університету. Еконо- мічні науки. 2019. Вип. 57. DOI: https://doi.org/10. 36477/2522-1205- 2019-57-06. 19. Бондар Ю. А. Диверсифікація інвестиційного портфелю. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. № 16. С. 286-297. References 1. Zhuk, A. Asotsiatsiia riteileriv Ukrainy: Chym zhyve ukrainskyi ryteil [Association of Retailers of Ukraine: How Ukrainian retail lives]. Retrieved from rau.ua/no- vyni/andrew-zhuk/ [in Ukrainian]. 2. Hreta, I. Istoriia rozvytku ryteilu [History of retail development]. Retrieved from datawiz.io/uk/blogs/Isto- ria_retailua/ [in Ukrainian]. 3. Asotsiatsiia ryteileriv Ukrainy [Association of Re- tailers of Ukraine]. Retrieved from https://rau.ua [in Ukrainian]. 4. Mazaraki A., (2016). Instytutotvorcha funktsiia suchasnoi merezhevoi rozdribnoi torhivli [Institute-creat- ing function of modern chain retail trade]. Visnyk KNTEU — Bulletin of KNTEU, 4, рр. 5-21 [in Ukrainian]. 5. Halkiv, L., Demchyshyn, M., Hryshchuk, D. In- novatsiinyi imperatyv rozvytku riteilu yak deaktyvator ryzykiv i zahroz sotsialno-ekonomichnii bezpetsi [The in- novative imperative of retail development as a deactivator of risks and threats to socio-economic security]. Retrieved from science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/ 2017/jun/2745/visnyk2016-61-68.pdf [in Ukrainian]. 6. Mizіuk, B. M. (2012). Ekonomichna bezpeka pidpryiemstv ryteilu: otsiniuvannia ta mekhanizm zab- ezpechennia [Economic security of retail enterprises: as- sessment and mechanism of provision]. Lviv, Publishing House LKA. 256 p. [in Ukrainian]. 7. Bondar, Iu. A., Lehinkova, N. I. (2018). Osnovni aspekty korporatyvnoho upravlinnia pidpryiemstvom [Basic aspects of corporate management of the enterprise]. Intel- lect XXI, 4, рр. 40-44 [in Ukrainian]. 8. Ryteil prodovzhuie rozvyvatysia: yaki merezhi ryzyknuly investuvaty pid chas viiny [Retail continues to develop: which networks risked investing during the war]. Retrieved from https://ubr.ua/uk/market/trade/ritejl- prodolzhil-razvivatsya-kakie-seti-risknuli-investirovat-vo- vremya-vojny [in Ukrainian]. 9. Antonіuk, M., Shyndyrovskyi, I. (2019). Tendentsii rozvytku ryteilu v Ukraini [Retail development trends in Ukraine]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia — Entrepreneurship and trade, 24, рр. 22-30. DOI: https://doi.org/10.36477/ 2522-1256-2019-24-03 [in Ukrainian]. 10. Apopii, V., Mishchuk, I., Antoniuk, Ya. (2017). Strukturni zminy ta suchasni tendentsii rozvytku vnutrish- noi torhivli Ukrainy [Structural changes and modern trends in the development of internal trade of Ukraine]. Lviv, New World - 2000. 440 p. [in Ukrainian]. 11. Havrylova, N. V. (2019). Stratehichne upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva [Strategic management of enter- prise development]. Ekonomika ta upravlinnia v XXI stolitti: vyklyky ta perspektyvy rozvytku [Economics and manage- ment in the 21st century: challenges and prospects for de- velopment]. Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference. (рр. 108-110) Uman [in Ukrainian]. 12. Lisitsa, V. (2017). Omnikalni prodazhi: tendentsii ta perspektyvy rozvytku v Ukrainskomu ryteili [Omni sales: trends and development prospects in Ukrainian retail]. Problemy ta perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia — Prob- lems and prospects of economics and management. 2 (10). рр. 100-110 [in Ukrainian]. 13. Nazarova, K. O., Fedorenko, O. P. (2020). Audyt diialnosti merezhevykh ryteileriv v umovakh ekonomiky z vidkrytym dostupom [Audit of the activity of network re- tailers in the conditions of the economy with open access]. Business Information, 1, рр. 284-290. DOI: https://doi.org/ 10.32983/2222-4459-2020-1-278-284 [in Ukrainian]. 14. Hutsaliuk, O. M. (2018). Upravlinnia intehratsi- inym rozvytkom korporatyvnykh pidpryiemstv: teoriia, metodolohiia, praktyka [Management of the integration development of corporate enterprises: theory, methodol- ogy, practice]. Zaporizhzhia, Helvetica Publishing House. 424 p. [in Ukrainian]. ЖОВНОВАЧ Р. І., ІВАНОВ А. З., КОЛОВОРОТНИЙ С. А., КУЗЬМ’ЯК Ю. Й. 92 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ 15. Hutsaliuk, O. M. (2017). Teoretyko-metodolo- hichne zabezpechennia formuvannia mekhanizmu up- ravlinnia korporatyvnymy intehratsiinymy protsesamy [Theoretical and methodological support for the formation of a mechanism for managing corporate integration pro- cesses]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (33), рр. 28-33 [in Ukrainian]. 16. Hutsaliuk, O., Bondar, Iu., Sedikova, I., Fili- pishyna, L. (2021). Ekonomichni ryzyky korporatyvnoho upravlinnya rozvytkom obʺyednanʹ aktsionernykh tovarystv. [Economic risks of corporate management of the develop- ment of associations of joint stock companies]. Knowledge management competence for achieving competitive advantage of professional growth and development : collective mono- graph. (рр. 225-237) Riga, BA School of Business and Fi- nance. 17. Yaremko, A. (2013). Osoblyvosti kompleksnoho komparatyvnoho analizu torhovelnykh pidpryiemstv u konkurentnomu biznes-seredovyshchi [Peculiarities of a complex comparative analysis of trade enterprises in a competitive business environment]. Aktualni problemy ekonomiky — Actual problems of the economy, 9 (147), рр. 145-150 [in Ukrainian]. 18. Mykolaichuk, I. P., Silkina, Yu. O. (2019). Suchasni trendy rozvytku merezhevoho ryteilu v Ukraine [Modern trends in the development of network retail in Ukraine]. Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho uni- versytetu. Ekonomichni nauky — Bulletin of the Lviv Univer- sity of Trade and Economics. Economic sciences, 57. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1205-2019-57-06 [in Ukrainian]. 19. Bondar, Iu. A. (2017). Dyversyfikatsiia investytsi- inoho portfeliu [Diversification of the investment portfo- lio]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky — Global and national economic problems, 16, рр. 286-297 [in Ukrainian]. Стаття надійшла до редакції 12.05.2023 Формат цитування: Жовновач Р. І., Іванов А. З., Коловоротний С. А., Кузьм’як Ю. Й. Економічний аналіз і оцінка ефектив- ності забезпечення діяльності мережевого ритейлу та збуту товарів. Вісник економічної науки України. 2023. № 1 (44). С. 86-92. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2023.1(44).86-92 Zhovnovach, R. I., Ivanov, A. Z., Kolovorotny, S. A., Kuzmyak, Yu. Y. (2023). Economic Analysis and Evaluation of the Effectiveness of Network Retail and Sales of Goods. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 1 (44), рр. 86-92. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2023.1(44).86-92