К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність
Рецензія на книгу: Бацак Костянтин. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність – К.: Знання України, 2004. – 300 с. – Бібліогр. с.286–297. На початку третього тисячоліття чимало українських громадян працюють в Італії. Проте понад с...
Saved in:
| Date: | 2005 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут історії України НАН України
2005
|
| Series: | Український історичний журнал |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/205215 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність / А.Ю. Мартинов // Український історичний журнал. — 2005. — № 5. — С. 212-215. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-205215 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2052152025-07-31T00:09:25Z К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність Мартинов, А.Ю. Рецензії Рецензія на книгу: Бацак Костянтин. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність – К.: Знання України, 2004. – 300 с. – Бібліогр. с.286–297. На початку третього тисячоліття чимало українських громадян працюють в Італії. Проте понад століття тому ситуація була дзеркальною, тобто тисячі італійців докладали свою працю заради освоєння земель Північного Причорномор’я. Хоч трудова еміграція, як правило, є тимчасовою, залежною від багатьох політичних, економічних, соціокультурних та правових обставин, однак незалежно від її тривалості, фактично не змінюється суть еміграції як важливої форми міжнародного спілкування та обміну набутим досвідом. 2005 Article К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність / А.Ю. Мартинов // Український історичний журнал. — 2005. — № 5. — С. 212-215. — укр. 0130-5247 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/205215 uk Український історичний журнал application/pdf Інститут історії України НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Рецензії Рецензії |
| spellingShingle |
Рецензії Рецензії Мартинов, А.Ю. К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність Український історичний журнал |
| description |
Рецензія на книгу: Бацак Костянтин. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність – К.: Знання України, 2004. – 300 с. – Бібліогр. с.286–297.
На початку третього тисячоліття чимало українських громадян працюють в Італії. Проте понад століття тому ситуація була дзеркальною, тобто тисячі італійців докладали свою працю заради освоєння земель Північного Причорномор’я. Хоч трудова еміграція, як правило, є тимчасовою, залежною від багатьох політичних, економічних, соціокультурних та правових обставин, однак незалежно від її тривалості, фактично не змінюється суть еміграції як важливої форми міжнародного спілкування та обміну набутим досвідом. |
| format |
Article |
| author |
Мартинов, А.Ю. |
| author_facet |
Мартинов, А.Ю. |
| author_sort |
Мартинов, А.Ю. |
| title |
К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність |
| title_short |
К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність |
| title_full |
К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність |
| title_fullStr |
К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність |
| title_full_unstemmed |
К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність |
| title_sort |
к. бацак. італійська еміграція в україні наприкінці xviii – у першій третині xix століття. витоки. формування. діяльність |
| publisher |
Інститут історії України НАН України |
| publishDate |
2005 |
| topic_facet |
Рецензії |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/205215 |
| citation_txt |
К. Бацак. Італійська еміграція в Україні наприкінці XVIII – у першій третині XIX століття. Витоки. Формування. Діяльність / А.Ю. Мартинов // Український історичний журнал. — 2005. — № 5. — С. 212-215. — укр. |
| series |
Український історичний журнал |
| work_keys_str_mv |
AT martinovaû kbacakítalíjsʹkaemígracíâvukraínínaprikíncíxviiiuperšíjtretiníxixstolíttâvitokiformuvannâdíâlʹnístʹ |
| first_indexed |
2025-11-27T00:57:07Z |
| last_indexed |
2025-11-27T00:57:07Z |
| _version_ |
1849903055335587840 |
| fulltext |
Áàöàê Êîñòÿíòèí. ²òàë³éñüêà åì³ãðàö³ÿ â Óêðà¿í³ íàïðèê³íö³ XVIII – ó
ïåðø³é òðåòèí³ XIX ñòîë³òòÿ. Âèòîêè. Ôîðìóâàííÿ. ijÿëüí³ñòü – Ê.: Çíàííÿ
Óêðà¿íè, 2004. – 300 ñ. – Á³áë³îãð. ñ.286–297.
Íà ïî÷àòêó òðåòüîãî òèñÿ÷îë³òòÿ ÷èìàëî óêðà¿íñüêèõ ãðîìàäÿí ïðàöþþòü â
²òà볿. Ïðîòå ïîíàä ñòîë³òòÿ òîìó ñèòóàö³ÿ áóëà äçåðêàëüíîþ, òîáòî òèñÿ÷³ ³òàë³éö³â
äîêëàäàëè ñâîþ ïðàöþ çàðàäè îñâîºííÿ çåìåëü ϳâí³÷íîãî Ïðè÷îðíîìîð’ÿ.
Õî÷ òðóäîâà åì³ãðàö³ÿ, ÿê ïðàâèëî, º òèì÷àñîâîþ, çàëåæíîþ â³ä áàãàòüîõ
ïîë³òè÷íèõ, åêîíîì³÷íèõ, ñîö³îêóëüòóðíèõ òà ïðàâîâèõ îáñòàâèí, îäíàê
íåçàëåæíî â³ä ¿¿ òðèâàëîñò³, ôàêòè÷íî íå çì³íþºòüñÿ ñóòü åì³ãðàö³¿ ÿê âàæëèâî¿
ôîðìè ì³æíàðîäíîãî ñï³ëêóâàííÿ òà îáì³íó íàáóòèì äîñâ³äîì.
Çâàæàþ÷è íà öå, ó ïåðåäìîâ³ äî çàçíà÷åíîãî íàóêîâîãî âèäàííÿ äèðåêòîð
²òàë³éñüêîãî ³íñòèòóòó êóëüòóðè â Óêðà¿í³ ïðîôåñîð ͳêîëà Ôðàíêî Áàëëîí³ ö³ëêîì
ïðèðîäíî, ÿê äëÿ ³òàë³éöÿ, çâåðòຠóâàãó íà òå, ùî êíèãà Êîñòÿíòèíà Áàöàêà
212 Ðåöåí糿
“ïðîëèâຠñâ³òëî íà îäíó ç íàéìåíø çíàéîìèõ ÷èòà÷åâ³ ñòîð³íîê ³ñòî𳿠³òàë³éñüêîãî
íàðîäó – ôîðìóâàííþ òà ä³ÿëüíîñò³ ³òàë³éñüêî¿ åì³ãðàö³¿ â Óêðà¿í³” (ñ.9).
Íàòîì³ñòü äëÿ çàö³êàâëåíîãî óêðà¿íñüêîãî ÷èòà÷à öÿ ìîíîãðàô³ÿ ñòàíîâèòü
³íòåðåñ ïåðåäóñ³ì ñâî¿ì ÿñêðàâèì ïîêàçîì ³ñòî𳿠Óêðà¿íè êð³çü ïðèçìó âñåñâ³òíüî¿
³ñòîð³¿, ùî çàãàëîì ëèøàºòüñÿ âàæëèâîþ íàóêîâîþ ïðîáëåìîþ. Îñîáëèâî öå ñòîñóºòüñÿ
³ñòîðè÷íèõ ïåð³îä³â, ÿê³ º â³ääàëåíèìè â³ä äîáðå “çàñâîºíîãî” ³ñòîðèêàìè XX ñò.
²ç ïîãëÿäó íà öå ñë³ä çàçíà÷èòè, ùî â³ò÷èçíÿíà ³ñòîðè÷íà íàóêà ä³éñíî
ïîïîâíèëàñü âàæëèâîþ òà îðèã³íàëüíîþ ïðàöåþ Êîñòÿíòèíà Áàöàêà, ÿêà
ïðèñâÿ÷åíà ìàëîäîñë³äæåí³é êîìïëåêñí³é òåì³ – ôîðìóâàííþ òà ä³ÿëüíîñò³
³òàë³éñüêî¿ åì³ãðàö³¿ â Óêðà¿í³ íàïðèê³íö³ XVIII – ó ïåðø³é ïîëîâèí³ XIX ñò.
Çàçíà÷åíå äîñë³äæåííÿ âèêîíàíî íà îñíîâ³ ïðèñê³ïëèâîãî âèâ÷åííÿ øèðîêîãî
êîëà àðõ³âíèõ äîêóìåíòàëüíèõ äæåðåë, çàâäÿêè ÷îìó äî íàóêîâîãî îá³ãó ââåäåíî
ö³êàâ³ ôàêòè, íà ï³äñòàâ³ ÿêèõ çðîáëåíî îá´ðóíòîâàí³ îðèã³íàëüí³ âèñíîâêè.
Çîêðåìà, ðåòåëüíî âèñâ³òëåíî ïðè÷èíè, åòàïè ôîðìóâàííÿ òà ð³çíîìàí³òíî¿
ä³ÿëüíîñò³ ³òàë³éö³â íà òåðèòî𳿠òîä³øíüî¿ Óêðà¿íè, íàñàìïåðåä â åêîíîì³÷íîìó
îñâîºíí³ Ï³âí³÷íîãî Ïðè÷îðíîìîð’ÿ, Ïðèàçîâ’ÿ òà ³íøèõ ðåã³îí³â, ðîçâèòêó
ì³æíàðîäíî¿ òîðã³âë³, ðîçáóäîâ³ ì³ñò òà ïîøèðåíí³ íàäáàíü ºâðîïåéñüêî¿ êóëüòóðè.
Ó ïåðøîìó ðîçä³ë³ – “²ñòîðè÷í³ òðàäèö³¿ òà âèòîêè íîâî¿ ³òàë³éñüêî¿
åì³ãðàö³¿ â Óêðà¿í³” àâòîð çàäàºòüñÿ ïèòàííÿì, ÷è ìîæíà çàñòîñîâóâàòè äî
³òàë³éö³â ð³çíèõ ïðîôåñ³é, ÿê³ ïðàöþâàëè â Óêðà¿í³, òåðì³í “åì³ãðàö³ÿ”? Íàâåäåí³
àðãóìåíòè äàþòü ï³äñòàâè ïîãîäèòèñü ³ç äóìêîþ, ùî “ïåð³îä îñ³ëîñò³ ÷è
ïðîõîäæåííÿ íàòóðàë³çàö³¿ íå äàþòü âè÷åðïíî¿ õàðàêòåðèñòèêè ÿâèùà
“åì³ãðàö³ÿ”. Îñîáëèâî öå ñòîñóºòüñÿ “óêðà¿íñüêèõ” ³òàë³éö³â, ÿê³ òðèâàëèé ÷àñ,
³íîä³ á³ëüøó ÷àñòèíó æèòòÿ ïðîâîäèëè â ì³ñöåâîìó êóëüòóðíîìó, ïîë³òèêî-
ïðàâîâîìó òà ñîö³àëüíî-åêîíîì³÷íîìó ñåðåäîâèù³” (ñ.12).
Ó öüîìó êîíòåêñò³ ïîäàºòüñÿ õàðàêòåðèñòèêà ïåðåáóâàííÿ ³òàë³éö³â íà
óêðà¿íñüêèõ òåðåíàõ ó ïàíîðàì³ ñòîë³òü: â³ä àíòè÷íèõ ÷àñ³â äî ñåðåäíüîâ³÷÷ÿ.
Ö³êàâî, ùî ñåðåä âëàñíèê³â êîìåðö³éíèõ ô³ðì ó Ñóäàêó (Êðèì, XIII ñò.) áóâ áðàò
â³äîìîãî ìàíäð³âíèêà Ìàðêî Ïîëî – Àíäðåà (ñ.29). Òàêîæ âèñâ³òëþþòüñÿ
òîðãîâåëüí³ êîíòàêòè ³òàë³éñüêèõ êóïö³â ³ç Çàïîð³çüêîþ ѳ÷÷þ (ñ.39).
Âîäíî÷àñ, çàíóðþþ÷èñü ó ïåðèïåò³¿ ³òàë³éñüêî¿ ³ñòî𳿠XVIII ñò., àâòîð
ðîçãëÿíóâ ïåðåäóìîâè ïåðåñåëåíñüêîãî ðóõó ç ³òàë³éñüêèõ äåðæàâ. Çîêðåìà,
çàçíà÷àºòüñÿ, ùî “íåñòàá³ëüíà ïîë³òè÷íà ñèòóàö³ÿ íà Àïåíí³íàõ, ðîçäðîáëåí³ñòü,
ïîñò³éí³ â³éíè òà ³íîçåìíå ïàíóâàííÿ ñóòòºâèì ÷èíîì âïëèâàëè íà åì³ãðàö³éí³
íàñòðî¿ ñåðåä ³òàë³éö³â òà ðîçøèðåííÿ ñîö³àëüíî¿ áàçè åì³ãðàíò³â” (ñ.44). ×àñòî
á³äíÿêè íàéìàëèñÿ ìàòðîñàìè íà òîðãîâ³ ñóäíà. Ïîòåíö³éíèìè åì³ãðàíòàìè áóëè
ðåì³ñíèêè, ÿê³ âòðà÷àëè ðîáîòó âíàñë³äîê çàíåïàäó öåõ³â. Ïåâíèé ³äåîëîã³÷íèé òèñê
çìóøóâàâ äî åì³ãðàö³¿ ïðåäñòàâíèê³â ³íòåë³ãåíòñüêèõ ïðîôåñ³é. Êàðàëüí³ çàõîäè ï³ñëÿ
ïðèäóøåííÿ ïîâñòàíü ó Íåàïîë³òàíñüêîìó êîðîë³âñòâ³ òà Ï’ºìîíò³ 1820–1821 ðð., ÿê³
ïîøèðþâàëèñü íà ÷ëåí³â êàðáîíàðñüêèõ îðãàí³çàö³é, ùî äîìàãàëèñü íàö³îíàëüíîãî
îá’ºäíàííÿ ²òà볿, òàêîæ ñòèìóëþâàëè åì³ãðàö³þ. Êð³ì òîãî, “ïåðåïîâíåí³ñòü îïåðíèõ
êîëåêòèâ³â òà âèñîê³ âèìîãè äî ôàõîâî¿ ìàéñòåðíîñò³, ÿê³ âèêëèêàëè êîíêóðåíö³þ
ïðè âëàøòóâàíí³ íà ðîáîòó, ñïðèÿëè ôîðìóâàííþ çàêîðäîííèõ òðóï, ùî íàáèðàëèñÿ
àíòðåïðåíåðàìè äëÿ âèñòóï³â íà ñöåíàõ êðà¿í ªâðîïè” (ñ.55).
Òàêîæ àâòîð ïðîàíàë³çóâàâ òåíäåíö³¿ òà íàñë³äêè åì³ãðàö³¿ çà äåðæàâíèìè
ïðîåêòàìè. Ðîçãëÿíóòî ä³ÿëüí³ñòü ³ç âåðáóâàííÿ ³òàë³éñüêèõ êîëîí³ñò³â, ÿêó
ïðîâîäèâ ðîñ³éñüêèé “ãåíåðàëüíèé ìîðñüêèé êîì³ñàð” ó ˳âîðíî Äìèòðî
Ìî÷åí³ãî (ñ.62). Ö³ ïåðåñåëåíö³ áóëè ðîçñåëåí³ ó Õåðñîí³. Ïðàâäà, íå áðàâñÿ äî
óâàãè ïðîôåñ³éíèé ñêëàä ³òàë³éñüêèõ ïåðåñåëåíö³â. Äî òîãî æ ì³ñöåâà
³òàë³éñüêà âëàäà ïðèðîäíî îáìåæóâàëà åì³ãðàö³þ âèñîêîêâàë³ô³êîâàíî¿ ðîáî÷î¿
ñèëè. Âîäíî÷àñ ñàìå çàâäÿêè äåðæàâíèì ïðîãðàìàì áóëî ìîæëèâî, ãîâîðÿ÷è
ñó÷àñíîþ òåðì³íîëî㳺þ, âñòàíîâèòè çâ’ÿçêè ç ³òàë³éñüêîþ ãðîìàäñüê³ñòþ òà
³íôîðìóâàòè ¿¿ íå ëèøå ïðî ñòàí ñïðàâ â Îäåñ³, à é çàãàëîì ïðî ìîæëèâîñò³
á³çíåñó íà ϳâäí³ Óêðà¿íè (ñ.172). Çåìë³ ïðîïîíóâàëîñü âèä³ëÿòè é ³íîçåìöÿì,
ÿê³ ïðèéìàëè ðîñ³éñüêå ãðîìàäÿíñòâî.
213Ðåöåí糿
Îá’ºêòèâíî áóðõëèâèé ðîçâèòîê ö³º¿ òåðèòî𳿠âèìàãàâ çàñòîñóâàííÿ ïðàö³ ÿê³ñíî¿
âèñîêîôàõîâî¿ ðîáî÷î¿ ñèëè. Äî òîãî æ ñóòòºâå çðîñòàííÿ ê³ëüêîñò³ íîâèõ äâîðÿí
ïîæâàâèëî çàö³êàâëåííÿ àðèñòîêðàò³â-çåìëåâëàñíèê³â ó ðîçâèòêó ìàºòíîñòåé. Öå
ðîçøèðèëî ïîïèò íà ³íîçåìíèõ ïðàâèòåë³â “åêîíîì³â”. ×àñòèíà ³òàë³éö³â – ìåøêàíö³â
ïîâ³òîâèõ ì³ñòå÷îê, ñ³ë òà õóòîð³â – çàéìàëàñÿ ãîñïîäàðñüêîþ ä³ÿëüí³ñòþ òà òîðã³âëåþ.
Åì³ãðàíò³â ç Àïåíí³í íàéìàëè äëÿ ðîáîòè óïðàâèòåëÿìè ìàºòíîñòåé àáî ïðèñëóãîþ. Ñåðåä
àðèñòîêðàò³â áóëî îñîáëèâî ïðåñòèæíî ìàòè ó ñâî¿õ ïàëàöàõ õóäîæíèê³â òà çîä÷èõ ç ²òà볿.
Àâòîð íàãîëîøóº, ùî çàãàëîì “äåðæàâí³ ïðîåêòè ïåðåñåëåííÿ ³òàë³éö³â
ïåðåäáà÷àëè ¿õíº çàëó÷åííÿ äî òèõ ãàëóçåé ïðîôåñ³éíî¿ ä³ÿëüíîñò³, â ÿêèõ ñïîñòåð³ãàâñÿ
äåô³öèò íà íîâèõ ïðèºäíàíèõ çåìëÿõ ϳâí³÷íîãî Ïðè÷îðíîìîð’ÿ” (ñ.70). Òàêîæ â ²òà볿
âíàñë³äîê öèõ çóñèëü ïîøèðþâàëàñü ³íôîðìàö³ÿ ïðî âåëèê³ ìîæëèâîñò³ îòðèìàííÿ
ðîáîòè íà íåùîäàâíî ïðèºäíàíèõ äî Ðîñ³¿ òåðåíàõ ÷îðíîìîðñüêî-àçîâñüêîãî ðåã³îíó.
Ó êâ³òí³ 1817 ð. Îäåñà ñòàëà ïîðòî-ôðàíêî, òîáòî, ãîâîðÿ÷è ñó÷àñíîþ òåðì³íîëî㳺þ,
“â³ëüíîþ åêîíîì³÷íîþ çîíîþ”. ²íòåíñèâíèé ðîçâèòîê òîðãîâåëüíîãî ñóäíîïëàâñòâà âèìàãàâ
ôàõ³âö³â ìîðñüêèõ ïðîôåñ³é. Çîêðåìà, ìîðñüêèì ïðîìèñëîì çàéìàëàñü â³äîìà ðîäèíà
Ãàð³áàëüä³. ¯õí³é çíàìåíèòèé ðîäè÷, âàòàæîê íàö³îíàëüíî-âèçâîëüíîãî ðóõó â ²òà볿
Äæóçåïïå Ãàð³áàëüä³ ïëàâàâ ìàòðîñîì íà ³òàë³éñüêèõ òîðãîâèõ êîðàáëÿõ ×îðíèì ìîðåì.
Ó äðóãîìó ðîçä³ë³ ìîíîãðàô³¿ – “²íòåãðàö³ÿ ³òàë³éö³â ó ñîö³àëüíî-åêîíîì³÷íèé òà
êóëüòóðíèé ïðîñò³ð Óêðà¿íè” âèñâ³òëåíî ïèòàííÿ ðîçñåëåííÿ òà ïðîôåñ³éíîãî ñêëàäó
³òàë³éñüêèõ åì³ãðàíò³â òà ðîçêðèòî ³ñòîð³þ ¿õí³õ îêðåìèõ ãðîìàä, ÿê³ âèíèêëè ó ϳâí³÷íîìó
Ïðè÷îðíîìîð’¿ òà â Êðèìó. Àâòîð ïîêàçàâ îñíîâí³ øëÿõè, ÿêèìè íà óêðà¿íñüê³ òåðåíè
ïðèáóâàëè ³òàë³éö³, êîòðèõ ó íîâ³òí³é ³òàë³éñüê³é ³ñòîð³îãðàô³¿ ïðèéíÿòî êëàñèô³êóâàòè çà
“çåìëÿöüêèì” ïîõîäæåííÿì: íåàïîë³òàíö³, ñèö³ë³éö³, ñàðäèíö³ òîùî (ñ.135).
Çîêðåìà, ñóõîäîëîì ÷åðåç àâñòð³éñüê³ çåìë³ ¿õàëè, ãîëîâíèì ÷èíîì, ðåì³ñíèêè,
ôàõ³âö³ ó ð³çíèõ ãàëóçÿõ ïîñëóã, ä³ÿ÷³ ìèñòåöòâà. Íàòîì³ñòü ìîðåì ïðèáóâàëè íàñàìïåðåä
ïðåäñòàâíèêè ìîðñüêèõ ïðîôåñ³é. Ç îãëÿäó íà öåé ôàêò, Êîñòÿíòèí Áàöàê äîâîäèòü, ùî
ñàìå ï³âäåííèé íàïðÿìîê åì³ãðàö³¿ ñòàâ ãîëîâíèì äëÿ âèõ³äö³â ç Àïåíí³í, ñâ³ä÷åííÿì ÷îãî
ñòàëà îïóáë³êîâàíà ³òàë³éñüêîþ ìîâîþ “²íñòðóêö³ÿ äëÿ ³íîçåìö³â, ùî ïðèáóâàþòü â Ðîñ³þ”.
̳ãðàíòè áóëè äîñèòü ìîá³ëüíèìè. Íàïðèêëàä, âîíè íåïîãàíî çàðîáëÿëè ï³ä
÷àñ êîíòðàêòîâèõ ÿðìàðê³â ó Êèºâ³, êð³ì òîãî, “Êè¿â áóâ äëÿ ³òàë³éö³â çðó÷íèì
ì³ñöåì çîñåðåäæåííÿ, çâ³äêè âîíè çä³éñíþâàëè íåòðèâàë³ ïîäîðîæ³ íà çàðîá³òêè
äî ³íøèõ ì³ñò” (ñ.74) Íàâ³òü ï³ñëÿ çàâåðøåííÿ ÿðìàðêîâîãî ñåçîíó ³òàë³éö³ áóëè
ïðèñóòí³ â êóëüòóðíî-ìèñòåöüêîìó æèòò³ Êèºâà. Òàê, íàä çàáóäîâîþ Ëèïîê ïî
Ëåâàøîâñüê³é âóëèö³ ïðàöþâàâ óðîäæåíåöü Ðèìó Ë.Ñòàíöàí³. Âèõ³äö³ ç Àïåíí³í
âèêîíóâàëè ôóíêö³¿ âèêëàäà÷³â íàâ÷àëüíèõ çàêëàä³â Êèºâà. Äåÿê³ ìóçèêàíòè ç
²òà볿 âäàëî ïîºäíóâàëè äèðèãåíòñüêó òà âèêîíàâñüêó ïðàêòèêó ç âèêëàäàöüêîþ
ä³ÿëüí³ñòþ. Áóëè â ì³ñò³ é ³òàë³éñüê³ êîìåðñàíòè. ²òàë³éö³ òàêîæ ïðè÷åòí³ äî
îðãàí³çàö³¿ öåðêîâíîãî êàòîëèöüêîãî æèòòÿ â óêðà¿íñüêèõ ì³ñòàõ.
Âîäíî÷àñ àâòîð ï³äêðåñëþº, ùî íàéá³ëüø ïîòóæíèé åì³ãðàö³éíèé ïîò³ê ³ç
Àïåíí³í íàñàìïåðåä áóâ ñïðÿìîâàíèé ó ϳâí³÷íå Ïðè÷îðíîìîð’ÿ. Àäæå ñòàíîâëåííÿ
³òàë³éñüêèõ ãðîìàä íà ï³âäí³ Óêðà¿íè áóëî çóìîâëåíî ³íòåíñèâíèì åêîíîì³÷íèì
ðîçâèòêîì öüîãî ðåã³îíó ³ ðîçãîðòàííÿì ÷îðíîìîðñüêî-ñåðåäçåìíîìîðñüêî¿ òîðã³âë³
(ñ.92). Ñàìå ó ì³ñòàõ öüîãî ðåã³îíó çíàõîäèëèñü îñíîâí³ õë³áîòîðãîâåëüí³ êîíòîðè
³òàë³éö³â. Çîêðåìà, “àêòèâí³ òîðãîâåëüí³ çâ’ÿçêè Êåð÷³ ç Àïåíí³íàìè, íàÿâí³ñòü
êîìïàêòíî¿ ãðîìàäè âèõ³äö³â ç ³òàë³éñüêèõ äåðæàâ ñïðèÿëè ïîøèðåííþ â ì³ñò³
³òàë³éñüêî¿ ìîâè” (ñ.103). Ïðîòå ñïðàâæí³ì ³òàë³éñüêèì öåíòðîì ñòàëà Îäåñà.
Òîæ òðåò³é ðîçä³ë ìîíîãðàô³¿ “Îäåñà – ãîëîâíèé öåíòð ³òàë³éñüêî¿ ä³àñïîðè”
ðîçïîâ³äຠïðî ïîâñÿêäåííå æèòòÿ ³òàë³éö³â ó öüîìó ³íòåðíàö³îíàëüíîìó
óðáàí³ñòè÷íîìó öåíòð³. Âèõ³äö³ ç Àïåíí³í îðãàí³÷íî âïèñàëèñü äî ñèñòåìè
ìóí³öèïàëüíîãî æèòòÿ Îäåñè. Çîêðåìà, çàïî÷àòêóâàëè ôîðìóâàííÿ â Îäåñ³ ïðîøàðêó
³òàë³éñüêîãî êóïåöòâà âåíåö³àíö³ ãðåöüêîãî ïîõîäæåííÿ. Êîæåí, õòî ïðåòåíäóâàâ íà
çâàííÿ îäåñüêîãî íåãîö³àíòà, ïîâèíåí áóâ ìàòè â ì³ñò³ âëàñíó íåðóõîì³ñòü. Öÿ îáñòàâèíà
ñïîíóêàëà ³òàë³éö³â äî ïîáóäîâè áóäèíê³â â Îäåñ³, çàâäÿêè ÷îìó ¿õí³ êîìåðö³éí³
³íòåðåñè ïîâ’ÿçóâàëèñÿ ç îðãàí³çàö³ºþ ì³ñüêîãî áóä³âíèöòâà. Äëÿ âèêîíàííÿ ðîá³ò ³
áëàãîóñòðîþ Îäåñè êîíòðàêòóâàëèñü áðèãàäè ³òàë³éñüêèõ ðîá³òíèê³â.
214 Ðåöåí糿
Êð³ì òîãî, âèõ³äö³ ç Àïåíí³í óòðèìóâàëè ÷àñòèíó ïåðóêàðåíü, ëàçåíü,
ìàéñòåðåíü æ³íî÷îãî îäÿãó òà àêñåñóàð³â. Âîíè çíàéîìèëè îäåñèò³â ³ç òåíäåíö³ÿìè
ºâðîïåéñüêî¿ ìîäè. ²òàë³éö³ óâ³éøëè äî ñêëàäó âèêëàäà÷³â â³äêðèòîãî 1817 ð.
гøåëüºâñüêîãî ë³öåþ. Ïðîòå îñîáëèâî ñèëüíî âïëèâ ³òàë³éö³â ïîçíà÷èâñÿ íà ñôåð³
ïîñëóã. Âîíè çàñíóâàëè â Îäåñ³ çíà÷íó ÷àñòèíó ãîòåëüíî-ðåñòîðàííîãî á³çíåñó.
Âîäíî÷àñ ãîëîâíà ñïåö³àë³çàö³ÿ ³òàë³éö³â áóëà ïîâ’ÿçàíà ç òîðã³âëåþ çåðíîì.
Öå îáóìîâëþâàëîñÿ òèì, ùî ñàìå âèõ³äö³ ç òîãî÷àñíèõ ³òàë³éñüêèõ äåðæàâ
âîëîä³ëè ö³ííèì ïðàêòè÷íèì äîñâ³äîì ì³æíàðîäíèõ êîìåðö³éíèõ îïåðàö³é.
Áàãàòî ³òàë³éñüêèõ êóïö³â íà ïðàêòèö³ çàñòîñîâóâàëè âëàñíèé äîñâ³ä ó ãàëóç³
ïðàâîâîãî çàáåçïå÷åííÿ òîðã³âë³ òà ñóì³ùàëè êîìåðö³éíó ä³ÿëüí³ñòü ³ç
âèêîíàííÿì îáîâ’ÿçê³â ñëóæáè â îäåñüêîìó ïîðòó òà òîâàðí³é á³ðæ³. Ç 1821 ð. â
ðóêàõ îäåñüêèõ ³òàë³éö³â çîñåðåäæóâàëàñü òîðã³âëÿ ºâðîïåéñüêèìè âèíàìè,
êàðòèíàìè, íîòàìè òà ³íøèì “çàêîðäîííèì êðàìîì”.
Óæå â 1830-ò³ ðð. á³ëüøà ÷àñòèíà êîìåðö³éíî¿ äîêóìåíòàö³¿ âåëàñü ³òàë³éñüêîþ
ìîâîþ, ùî îáóìîâëþâàëî ïîòðåáó ¿¿ äîñèòü øèðîêîãî âèâ÷åííÿ. гçí³ ïðîãðàìè îâîëîä³ííÿ
³òàë³éñüêîþ ìîâîþ ïðîïîíóâàëè ïðèâàòí³ íàâ÷àëüí³ çàêëàäè Îäåñè. Êóëüòóðíî-ìèñòåöüêà
ä³ÿëüí³ñòü ³òàë³éö³â ïåðåòâîðèëà Îäåñó íà ñïðàâæíº ºâðîïåéñüêå ì³ñòî.
Âîäíî÷àñ àâòîð, íàâîäÿ÷è â³äïîâ³äí³ ôàêòè, çàçíà÷àº, ùî “àëüÿíñ ì³ñüêî¿ âëàäè
òà ³òàë³éñüêèõ àíòðåïðåíåð³â, ÿê ïðàâèëî, äàâàâ çìîãó çàáåçïå÷èòè òåàòð êðàùèìè
âèêîíàâöÿìè ³ ìóçèêàíòàìè òà ñòàá³ëüíî ô³íàíñóâàòè éîãî ä³ÿëüí³ñòü óïðîäîâæ
óñüîãî êîíòðàêòíîãî ïåð³îäó” (ñ.140). Ïðàâäà, òàêîæ âèçíàºòüñÿ, ùî “íåîá³çíàí³ñòü
ìóí³öèïàëüíèõ âëàñòåé ó ïèòàííÿõ àíãàæóâàííÿ àðòèñò³â ó ºâðîïåéñüêèõ äåðæàâàõ
÷àñîì ïðèçâîäèëà äî ïðèêðèõ íåïîðîçóì³íü” (ñ.145). Îäíàê öå íå çàâàæàëî, – íà
³òàë³éñüê³ âèñòàâè Îäåñè ðåãóëÿðíî â³äãóêóâàëèñÿ â ñàì³é ²òà볿. Ïðîòå äëÿ ñàìèõ
³òàë³éö³â Îäåñè âëàñí³ òåàòðàëüí³ ìèñòåöüê³ òðàäèö³¿ áóëè ÷àñòèíîþ äàëåêî¿ ²òà볿,
êóäè á³ëüø³ñòü ³ç íèõ ìàëà íàì³ð ó ìàéáóòíüîìó ïîâåðíóòèñÿ (ñ.149).
×åòâåðòèé ðîçä³ë ìîíîãðàô³¿ – “Ó ðîçáóäîâ³ åêîíîì³÷íèõ ³ òîðãîâåëüíèõ çâ’ÿçê³â
Óêðà¿íè ³ç Çàõ³äíîþ ªâðîïîþ” – íàïîâíåíèé äóõîì íîâî¿ ñîö³àëüíî¿ ³ñòîð³¿. ²ç âèêîðèñòàííÿì
ç³áðàíèõ â àðõ³â³ ñòàòèñòè÷íèõ äàíèõ, ïîð³âíÿëüíèõ òàáëèöü àâòîð ïåðåêîíëèâî äîâîäèòü, ùî
³ç ÷àñó ñòàíîâëåííÿ òîðãîâåëüíîãî ñóäíîïëàâñòâà ì³æ ³òàë³éñüêèìè äåðæàâàìè ³ ϳâí³÷íèì
Ïðè÷îðíîìîð’ÿì òà ïðîâåäåííÿ ïðîòåêö³éíî¿ òîðãîâåëüíî¿ ïîë³òèêè ñàìå ³òàë³éñüêèé ôàêòîð
ñòàâ ó çàçíà÷åíîìó ðåã³îí³ êëþ÷îâèì ó ì³æíàðîäí³é õë³áí³é òîðã³âë³.
Çîêðåìà ïåðø³ ñïðîáè äîìîâèòèñÿ ç Êîíñòàíòèíîïîëåì ïðî â³ëüíèé ïðîõ³ä
òîðãîâèõ ñóäåí ÷åðåç ×îðíîìîðñüê³ ïðîòîêè áóëè çä³éñíåí³ íåàïîë³òàíñüêèì
óðÿäîì íåçàáàðîì ï³ñëÿ óêëàäàííÿ 1787 ð. òîðãîâîãî äîãîâîðó ç Ðîñ³éñüêîþ
³ìïåð³ºþ (ñ.183). Çàãàëîì ³òàë³éö³ óñï³øíî ãðàëè íà òîðãîâåëüí³é êîí’þíêòóð³,
ÿêà ñêëàäàëàñü íàâêîëî ö³í íà çåðíî âíàñë³äîê ðîñ³éñüêî-òóðåöüêèõ â³éí,
íåâðîæà¿â, åï³äåì³é òà ³íøèõ êîìåðö³éíèõ òà íåêîìåðö³éíèõ ÷èííèê³â. Âðåøò³,
ä³ÿëüí³ñòü ³òàë³éñüêîãî êóïåöòâà â ãàëóç³ òîðã³âë³ çåðíîì çíà÷íîþ ì³ðîþ ñïðèÿëà
ïåðåòâîðåííþ õë³áíîãî åêñïîðòó ç ÷îðíîìîðñüêèõ ïîðò³â â ²òàë³þ íà îäèí ³ç
íàéá³ëüø ïåðñïåêòèâíèõ íàïðÿìê³â çîâí³øíüî¿ òîðã³âë³ Ðîñ³éñüêî¿ ³ìïå𳿠(ñ.201).
Çàâäÿêè áàãàòüîì íàâåäåíèì ôàêòàì òà óçàãàëüíåííÿì íàãîëîøóºòüñÿ, ùî
“³òàë³éñüêà ä³àñïîðà áóëà ñèëüíà ðåîðãàí³çóþ÷èìè ïîòåíö³ÿìè îêðåìèõ
îñîáèñòîñòåé, êîòð³ çàëó÷èëè ñþäè ñâî¿ êàï³òàëè: íåãîö³àíòè – ãðîøîâî-ô³íàíñîâèé,
ó÷èòåë³, ìóçèêàíòè, ñï³âàêè, àðõ³òåêòîðè, ³íæåíåðè – äóõîâíî-³íòåëåêòóàëüíèé, –
ÿê³, ïðèí³ñøè ñòàòêè ¿õí³ì âëàñíèêàì, çàëèøàëèñÿ â Óêðà¿í³ ³ çàïðàöþâàëè íà ¿¿
êîðèñòü” (ñ.204). ³äêðèò³ñòü òà àêòèâí³ñòü ³òàë³éñüêî¿ ä³àñïîðè çàáåçïå÷èëè òðèâê³
åêîíîì³÷í³ òà êóëüòóðí³ êîíòàêòè Óêðà¿íè ç ²òà볺þ, à çàðàçîì ³ ç ³íøèìè
ºâðîïåéñüêèìè äåðæàâàìè, ñïðèÿëè âêëþ÷åííþ ϳâí³÷íîãî Ïðè÷îðíîìîð’ÿ â
ñèñòåìó ºâðîïåéñüêèõ åêîíîì³÷íèõ âçàºìèí ³ ì³æíàðîäíî¿ òîðã³âë³ (ñ.205).
Ó êðàùèõ ºâðîïåéñüêèõ ³ñòîðè÷íèõ òðàäèö³ÿõ íàïðèê³íö³ ìîíîãðàô³¿
ïîäàíî ñîðîê äâà àðõ³âí³ äîêóìåíòè (ðîñ³éñüêîþ, ôðàíöóçüêîþ, ³òàë³éñüêîþ
ìîâàìè), ÿê³ âäàëî äîïîâíþþòü îñíîâíèé òåêñò ìîíîãðàô³¿ òà äàþòü ìîæëèâ³ñòü
çàö³êàâëåíîìó ÷èòà÷åâ³ â³ä÷óòè àâòåíòè÷íèé “äóõ ÷àñó”.
À.Þ.Ìàðòèíîâ (Êè¿â)
215Ðåöåí糿
|