Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект

Розглянуто макроекономічні показники, що застосовуються для оцінки місця країни в середовищі в країнах Західної Європи, вивчено стан та тенденції розвитку освітянського й наукового потенціалу в Луганській області та намічені можливі напрямки підвищення конкурентоспроможності ВНЗ в Луганській області...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2009
Main Author: Іванчук, О.А.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут економіки промисловості НАН України 2009
Series:Економічний вісник Донбасу
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/23166
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект / О.А. Іванчук // Економічний вісник Донбасу. — 2009. — № 1. — С. 116-127. — Бібліогр.: 24 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-23166
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-231662025-02-09T12:24:11Z Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект Состояние и направление развития высшего образования в Луганской области: экономический аспект Trends of higher education development in the Luhansk region: economic aspect Іванчук, О.А. Міжнародна та регіональна економіка Розглянуто макроекономічні показники, що застосовуються для оцінки місця країни в середовищі в країнах Західної Європи, вивчено стан та тенденції розвитку освітянського й наукового потенціалу в Луганській області та намічені можливі напрямки підвищення конкурентоспроможності ВНЗ в Луганській області. Ключові слова: вища освіта, вищий науковий заклад, джерела фінансування, диспропорції, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, комплексна програма працевлаштування конкурентна боротьба, освіта, макроекономічні показники освіти, мережа освіти, моніторинг ринку освіти, освітянський і науковий потенціал, реформування, освітянський простір, економічний аспект. Рассмотрены макроэкономичные показатели, применяющиеся для оценки места страны в системе стран Западной Европы, изучены состояние и тенденции развития образования и научного потенциала в Луганской области и намечены возможные направления повышения конкурентоспособности ВНЗ в Луганской области. Ключевые слова: высшее образование, высшее научное заведение, источники финансирования, диспропорции, конкурентоспособность, конкурентные преимущества, комплексная программа трудоустройства конкурентная борьба, образование, макроэкономические показатели образования, сеть образования, мониторинг рынка образования, просветительский и научный потенциал, реформирование, просветительское пространство, экономический аспект. In the article the macroeconomical factors, which are used for evaluating the place of the country among the countries of Europe are considered. The condition and tendentious of the educational and scientific potential of Luhansk region are studied. Possible directions of rising the competitiveness of High Education Establishment in Luhansk region are outlined. Key words: higher education, higher scientific establishment, sourcings, disproportion, competitiveness, competitive edges, complex program of employment, is competitive activity, education, macroeconomic indexes of education, network of education, monitoring of market of education, elucidative and scientific potential, reformation, elucidative space, economic aspect. 2009 Article Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект / О.А. Іванчук // Економічний вісник Донбасу. — 2009. — № 1. — С. 116-127. — Бібліогр.: 24 назв. — укр. 1817-3772 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/23166 378.014.54(477.61) uk Економічний вісник Донбасу application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Міжнародна та регіональна економіка
Міжнародна та регіональна економіка
spellingShingle Міжнародна та регіональна економіка
Міжнародна та регіональна економіка
Іванчук, О.А.
Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект
Економічний вісник Донбасу
description Розглянуто макроекономічні показники, що застосовуються для оцінки місця країни в середовищі в країнах Західної Європи, вивчено стан та тенденції розвитку освітянського й наукового потенціалу в Луганській області та намічені можливі напрямки підвищення конкурентоспроможності ВНЗ в Луганській області. Ключові слова: вища освіта, вищий науковий заклад, джерела фінансування, диспропорції, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, комплексна програма працевлаштування конкурентна боротьба, освіта, макроекономічні показники освіти, мережа освіти, моніторинг ринку освіти, освітянський і науковий потенціал, реформування, освітянський простір, економічний аспект.
format Article
author Іванчук, О.А.
author_facet Іванчук, О.А.
author_sort Іванчук, О.А.
title Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект
title_short Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект
title_full Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект
title_fullStr Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект
title_full_unstemmed Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект
title_sort стан та напрямки розвитку вищої освіти в луганській області: економічний аспект
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2009
topic_facet Міжнародна та регіональна економіка
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/23166
citation_txt Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект / О.А. Іванчук // Економічний вісник Донбасу. — 2009. — № 1. — С. 116-127. — Бібліогр.: 24 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT ívančukoa stantanaprâmkirozvitkuviŝoíosvítivlugansʹkíjoblastíekonomíčnijaspekt
AT ívančukoa sostoânieinapravlenierazvitiâvysšegoobrazovaniâvluganskojoblastiékonomičeskijaspekt
AT ívančukoa trendsofhighereducationdevelopmentintheluhanskregioneconomicaspect
first_indexed 2025-11-25T23:49:36Z
last_indexed 2025-11-25T23:49:36Z
_version_ 1849808208668917760
fulltext 116 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 О. А. Іванчук Актуальність теми дослідження. Звісно, що кон- центрованим виразом економічних цілей країни є підвищення конкурентоспроможності національної економіки. Наближення до лідерів світової економіки, вихід на передові рубежі (у цілому або за рядом по- зицій), потребують виробку та реалізацію у світі, в окремих країнах та їх конкретних областях чіткої стра- тегії — стратегії випереджуючого розвитку, нарощу- вання економічного й науково-технічного потенціалу, структурної перебудови економіки відповідно перспек- тивним напрямкам, створення сприятливих умов для вітчизняного товаровиробника та його розумного за- хисту від зовнішньої конкуренції тощо. Вагомими конкурентними перевагами України при цьому можуть і повинні стати високий освітянсь- кий і науковий потенціал, що ще залишаються такими в країні, укорінена в суспільстві орієнтація на отри- мання і підвищення рівня освіти і на творчий пошук. ХХІ ст. робить освіту й науку найпріоритетніши- ми сферами, що продукують нові знання й освіту, олюднюють знання і забезпечують індивідуальний роз- виток людини, підвищення її добробуту. Важливу роль у рішенні проблеми надання знань, підготовки фахів- ця, який відповідає сучасним вимогам суспільства, сьогодні відіграє вищий навчальний заклад (ВНЗ). Розуміючи значимість освітянської науки, в ос- танні роки вітчизняні й зарубіжні науковці та практики приділяють значну увагу діяльності вищого навчаль- ного закладу як організації, діяльність якої покликана формувати випускника як творчої особистості, здат- ного використовувати здобуті знання для конкурен- тоспроможної діяльності в будь-якій сфері суспільно- го життя. Так, В.І. Ляшенко, І.В. Жихарєв, К.В. Пав- лов, Т.Ф. Бережна в рамках трьохстороннього дого- вору про співробітництво між Бєлгородським універ- ситетом, Луганським національним університетом імені Тараса Шевченка та Інститутом економіки про- мисловості НАН України (м. Донецьк) розглянули питання трансформації науки в рушійну продуктову силу, викрили сучасні тенденції і особливості станов- лення прогресивних нанотехнологічних розробок і дос- ліджень і у світі, і на пострадянському просторі, оці- нили й проаналізували перспективи формування пер- спективного менеджменту їх впровадження [1]; В. Кре- мень присвятив свою працю питанням стратегії, реал- ізації та результатам освіти і науки в Україні, її іннова- ційним аспектам [2]; О.С. Попович дослідив пробле- ми в науково-технологічній та інноваційній політиці [3], В.П. Александрова вивчала перспективи фінансуван- ня знань [4]; І. Радіонова займалася порівнянням мо- делей економічного зростання з участю людського ка- піталу [5]; І.А. Жукович та Ю.О. Рижкова проаналі- зували ступінь забезпеченості моніторингу наукової та інноваційної діяльності [6]; А.А Епіфанцев та С.Н. Козь- менко видали навчальний посібник «Менеджмент для магистров», у якому розкрито поняття системи вищої освіти, як складової частини безперервного розвитку людини, методику викладання та методи фінансуван- ня у вищій школі, організаційні форми навчання у ВНЗ, основи педагогічного контролю знань, умінь і навичків студентів [7]; В. Швец присвятив свою статтю питан- ням впровадження положень Болонської конвенції в організацію обліково-аналітичної освіти в класичних університетах України і надав конкретні пропозиції щодо удосконалення підготовки кадрів з обліку і аудиту [8]; І. Кузнєцова опікувалася підходами до визначен- ня границь моніторингу [9]; В.М. Медведєва та Г.Г. Міщенко висвітили досвід науково-інформаційної діяльності та організації інформаційного бізнесу у сфері освіти [10]; інформацію про організацію навчання в бізнес-школах США і відгуки тих, хто одержав освіту в таких школах, оприлюднив на своїх сторінках жур- нал «Бізнес» [11]. З висвітленням проблем освіти ми зустрічаємо- ся і при вивченні праць учених наших найближчих сусідів: Л.А. Захарчук розкрила сучасні економічні проблеми освітянських закладів в умовах становлен- ня ринкової економіки й модернізації системи освіти Російської Федерації [12], Л. Веревкін та Сафаралієв зосередили свою увагу на перспективах вузівської науки [13; 14], Н.М. Дмитрієв у своїх дослідженням головну увагу звертав на дохідність освітянських по- слуг [15], К. Сонін, І. Хованська та М. Юдкевич дос- ліджували досвід побудови, структуру, джерела фінан- сування та умови найму професорів у дослідницько- му університеті [16], А. Петров висвітлив досвід УДК 378.014.54(477.61) О. А. Іванчук, аспірант, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка СТАН ТА НАПРЯМКИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ЛУГАНСЬКІЙ ОБЛАСТІ: ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ 117 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 зв’язків технологічного інституту в напрямку підви- щення конкурентоспроможності промисловості Росії [17], російські та білоруські науковці І.П. Цапенко та С.Б. Шапошник, В.В. Лабоцьий розглянули аспекти управління знаннями та інформаційно-комунікаційні технології в науці [16; 17] та інші. Визнаючи важливість і значимість вкладу вче- них в розвиток знань і освітянської науки в цілому, слід зазначити, що глобалізація освіти й освітянсь- ких знань в світовий простір та реформування гос- подарського механізму в Україні, підвищення само- стійності й посилення ролі регіонів у загальнодер- жавному господарському комплексі викликає потре- бу у вивченні нових макроекономічних показників, що застосовуються для оцінки місця країни в сере- довищі західних країн, регіональних аспектів розвит- ку освіти, дозволяє сформулювати основне завдан- ня управління закладами вищої освіти області, як послідовне і стійке підвищення її конкурентоспро- можності і регіону в області, і кожної її структурної складової — ВНЗ. Актуальність освітянської діяльності й підтримка та нарощування наукового потенціалу — важливе зав- дання для Луганської області, воно стає наріжним в період подолання кризи в країні. Поставлене завдання. Виходячи з актуальності проблеми, ставиться мета: дослідити макроекономічні показники, що застосовуються для оцінки місця краї- ни в середовищі західних країн, вивчити стан та тен- денції розвитку освітянського й наукового потенціалу в Луганській області, намітити можливі напрямки підвищення конкурентоспроможності ВНЗ Луганської області. Результати дослідження. Проведене нами дослі- дження показало, що з макроекономічних показників, що застосовуються для оцінки місця країни в світі й середовищі західних країн, найбільш визнаними є Індекс рівня життя (Ір.ж) [20, с. 17] та Індекс людсько- го розвитку (Іл.р.) [21, с. 89; 5, с. 28]. Обидва індекси є інтегральними, вимірюються у відносних одиницях, вміщують складові, що прямо пов’язані зі станом та динамікою розвитку освіти в Україні. Перший з них — ..жрІ — є результатом трьохх співмножників: тривалості життя, скорегованого з ура- хуванням інвалідності й захворюваності ( здІ ), рівня освіченості ( оІ ) та споживання ( сІ ), і записується за формулою: осзджр ІІІІ ××=.. (1) Стан ..жрІ Радою з вивчення продуктових сил України рекомендовано визначати за формулою: н о К КІ 0= , (2) У формулі ноо КіКІ , означають відповідно індекс освіченості, фактичний і нормативний коефіцієнт освіченості. За рекомендаціями Ради з вивчення продуктив- них сил коефіцієнт освіченості розраховується за фор- мулою 3. При цьому нормативний коефіцієнт ( нК ), прийнятий орієнтовано на підставі емпіричних даних, повинен складати 12 років [12, с. 17]: ВНЗТЕХНЛТУ ВНЗВНЗТЕХНТЕХНПТУПТУ о ttttt tВtВtВtВtВ К ++++ ×××× = 119 1100 (3) У формулі прийняті позначення: ВНЗТЕХНПТУ ВВВВВ ,,,, 119 — кількість випус- кників відповідно 9, 11 класів, ПТУ, технікумів, ВНЗ у розрахунковому році; ВНЗТЕХНПТУ ttttt ,,,11,9 — кількість років навчан- ня, що приходиться відповідно на кожний вид навчання, ;12;11,9( 119 −−− ПТУtкласtкласt .5,17;5,13; −− ВНЗТЕХН tt ) Характеристика .. рлІ в Україні та його складо- вих подано в таблиці 1. Серед складових Ір.ж. найбільший зв’язок з об’- єктом нашого дослідження — вищими навчальними закладами — має показник рівень освіченості насе- лення. Складові Іл.р. та його стан в Україні подано в таб- лиці 1. В складових Іл.р. ми знаходимо ще один з показ- ників, що також має відношення до об’єкта нашого дослідження. Цей показник — «грамотність та охоп- лення навчанням» [18, с. 90]. Перша частина цього показника «грамотність» вельми важлива в першу чергу для країн, що роз- виваються, бо під грамотністю розуміється уміння читати і писати нескладні тексти населенням віком від 15 років і старше. Як свідчать дослідження вче- них, у світі ще існують країни, де в середньому більше 27% населення, старшого за 15 років, без- грамотне. Україна — держава, у якій грамотність населен- ня на початку ХХІ століття складала 0,996, тобто на- ближалася до 1 і лише 4% населення було не охваче- не освітою (таблиця 1). Друга частини показника — «охоплення навчан- ням» — характеризує стратегічний потенціал трудо- вих ресурсів в країні, бо включає не тільки тих, хто навчається у вищій школі, а охоплює всю освіту, у тому числі й тих, хто навчається у ВНЗ І-ІV рівнів ак- редитації. Алгоритм розрахунку показника «охоплен- ня навчанням» такий: О. А. Іванчук 118 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 Таблиця 1 Показники індексу людського розвитку в Україні (Іл.р.) та його складові [складено автором за 21, с. 89 — 94; 22, с. 28] 1 Місце країни в загальносвітовому рейтингу визначається в порядку зменшення названих зведених показників. 2 Показник визначається як очікуваний при народженні. 3 Показник, що застосовується для населення віком від 15 років і старше, передбачає читати й писати нескладні тексти. К навчанозопл .. = ( ) освітоюцієюохопленібутималиякігрупвіковихтихьчисельніст вищоїтасередньоїпочатковоїосвітирівнівІVІ закладахнавчальнихввікувіднезалежнонавчаєтьсяхтотихКількость , ),( , − = (4) За показником «охоплення навчанням» Україна в кінці ХХ ст. на 22 — 24%, як про свідчать дані таб- лиці 1, відставала від країн — членів ОЄСР, де цей показник становив 94%. Виходячи з наявних даних, з деякою мірою ризи- ку ми розрахували й проаналізували індекс освіче- ності в Луганській області (таблиця 2). Освітній рівень населення, як про це свідчить розрахований нами індекс освіченості в Луганській області майже у двічі вищий за його нормативну ве- личину. Чинники, що визначають його рівень, є по- треби виробництва у кваліфікаційних кадрах, досяг- нутий рівень системи підготовки, перепідготовки й підвищення кадрів, спосіб життя, а функціональну за- лежність рівня освіти від цих факторів можна вирази- ти таким чином: ),,( жk OKKfO = [20, с. 20]. Урахо- вуючи виявлену вченими залежність між рівнем ос- віченості, попитом виробництва на кваліфіковані кад- ри, досягнутим рівнем розвитку системи підготовки, перепідготовки й підвищення кваліфікації кадрів, спо- собом життя населення, можна зробити висновок, що кризова ситуація в країні і, відповідно в Луганській області, мала вплив і привела до перевищення норма- тивного рівня освіченості. Щоб мати чітке уявлення про якісний стан вищої освіти сьогодні, нами розраховані показники, прове- дено аналіз та виявлені тенденції і проблеми розвитку у сфері вищих навчальних закладів. Джерелами дос- ліджень стали статистичні показники діяльності ВНЗ у Луганській області [23]. Проведені дослідження по- казали, що в Луганській області створені належні умови для реалізації конституційних прав громадян України на отримання вищої освіти. В області вже склалася і діє стабільна інфраструктура ВНЗ. При ство- ренні мережі вищих навчальних закладів враховува- лася демографічна, етнічна, соціально-економічна си- туація та інфраструктура виробничої і невиробничої сфери, потреби ринку праці в областях. В інфраструктурі вищої освіти Луганської області нараховується 39 ВНЗ: 29 ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації (технікуми, училища, коледжі) здійснюють підготовку молодших спеціалістів (за формами власності це 17 закладів державної власності, 11 закладів комунальної та 1 заклад приватної власності; 10 ВНЗ ІІI—IV рівнів акредитації спрямовують свою діяльність на підготов- ку бакалаврів, спеціалістів та магістрів (в їх составі 8 закладів засновані на державній формі власності і 2 — на приватній формі власності). О. А. Іванчук 119 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 Таблиця 2 Розрахунок індексу освіченості в Луганській області на початок 2008 — 2009 навчального року [розраховано автором за 20, с. 17 — 18; 23, с. 9; 22, с. 69] В області щорічно зростає кількість молодих людей, які хочуть набувати вищої освіти, тому недив- но, що, починаючи з 2000 р. до 2006 р., відбувався постійний приріст студентів, що були прийняті у ВНЗ, навчалися та випущені фахівцями відповідного на- прямку (таблиця 3). За статистичними даними в 2008 р. на навчання до ВНЗ прийнято 23,8 тис. осіб, в тому числі на денну форму навчання — 16,3 тис. осіб (без тих, що прий- няті для продовження навчання з метою здобуття більш високого освітньо-кваліфікаційного рівня) [23, с. 6]. Щорічний приріст контингенту студентів в області скла- дав приблизно 6,5%. Для ВНЗ ІІI—IV рівнів акреди- тації області це більше на 8%, а для ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації — на 5% порівняно з минулим роком. У рейтингу областей країни за кількістю студентів на 10 тис. населення в цілому в Україні (при потенці- алі 116 студентів) у Луганській області цей показник досяг 446 студентів і посідає 11 місце серед областей, що в 3,84 рази більше середнього показника в цілому в Україні [24, с. 77]. Контингент студентів в Луганській області в 2008 — 2009 р. складає в цілому 117,0 тис. осіб, у тому числі у ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації — 19,7 тис. осіб та у ВНЗ ІІI—IV рівнів акредитації — 97,3 тис. осіб. З усього контингенту ВНЗ Луганської області 54,23% осіб навчається на денній формі. Як свідчать дані, подані в таблиці 3, мережа ВНЗ Луганської області зазнала позитивної кількісної зміни: система ВНЗ стабілізувалася в кількісному складі, ста- ла простежуватися тенденція до зниження потенціалу ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації та до зростання потенціалу мережі ВНЗ ІІI—IV рівнів акредитації. Слід вказати на стабільність набуття системою якості (за кількістю прийнятих студентів, тих, що навчаються та випуще- них фахівців і на першому, і на другому ступенях на- вчання), що не відрізняється стабільністю і розвива- лися стрибкоподібно. Так, якщо кількість студентів, що навчається у ВНЗ в цілому, починаючи з 2000 — 2001 і, включаючи 2007 — 2008 навчальний рік, пос- тійна нарощувалася, то вже, починаючи з 2008— 2009 навчального року, контингент студентів, що навчався, порівняно з 2007 — 2008 роком зменшився в цілому у ВНЗ області на 6,3 тис. осіб, у тому числі: у ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації — на 5,8 тис. осіб, та у ВНЗ ІІI— IV рівнів акредитації — на 0,5 тис. осіб. Динаміка темпів змін контингенту, що навчався в період з 01.09.2001 до 30.06.08 р. у ВНЗ Луганської області, показано у трьох угрупуваннях: — всього осіб, що навчалися; — осіб, що навчалися в ВНЗ І — ІІ рівнів навчання; — осіб, що навчалися в ВНЗ ІІІ — ІV рівнів навчання. Темпи зростання контингенту студентів на поча- ток 2000 — 2001 — 2008 — 2009 навчальних років на- ведені на рис.1. Ще раніше за ВНЗ ІІI — IV рівнів акредитації тен- денція до зниження кількості студентів, що навчалася, прийнятих на навчання та випущених як фахівців, торк- нулася ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації, бо, вже починаючи з 2005 — 2006 р., вібувається постійне скорочення об- сягів їх контингенту. Такий стан невипадковий і пояс- О. А. Іванчук 120 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 Рис. 1. Темпи зростання контингенту студентів на початок 2000 — 2001 — 2008— 2009 навчальних років (складено автором за 23, с. 6) Темпи зростання контингенту студентів на початок 2000/01-2008/09 навчальних років 0,00 20,00 40,00 60,00 80,00 100,00 120,00 140,00 160,00 180,00 200,00 20 00 /20 01 20 01 /20 02 20 02 /200 3 20 03 /20 04 20 04 /20 05 20 05 /20 06 20 06 /20 07 200 7/2 00 8 20 08 /20 09 роки Те мп зр ос та нн я, % I-II рівень акредитації III-IV рівень акредитації Разом ВНЗ нюється скороченням народжуваності серед населення області у передрозпадковий період СРСР та у період ста- новлення України як суверенної незалежної держави. Проблема якості міститься в набутті нею масового характеру, що викликає появу різних ВНЗ і за своєю спря- мованістю, і за науковим та навчальним потенціалом. Інфраструктура вищої освіти в Луганській об- ласті, вагомість і навантаження на один ВНЗ подано в таблиці 4. Найбільше навантаження за кількістю студентів, що навчалися на початок 2008 — 2009 року у ВНЗ Луганської області, становило в університетах. Воно не тільки випереджувало, а й перевищувало середнє навантаження в інших елементах системи вищої осв- іти у 4,25 разів. Ледь-ледь навантаження досягло в училищах (10%), в інститутах (23%), в технікумах (28%) і в коледжах (36%) середнього навантаження на один ВНЗ в Луганській області. У мережі освіти Луганської області діють ВНЗ, засновані на різних формах власності, але, як показа- ли проведені нами дослідження, рівень довіри до них різний. Мережа вищої освіти в Луганській області характеризується даними, що наведені в таблиці 5. Співвідношення навантаження у ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації і ІІІ — ІV рівнів акредитації складає 1 до 2, тобто воно вдвічі більше ніж у ВНЗ ІІІ — ІV рівнів акредитації. Привертає увагу той факт, що при виборі форм отримання вищої освіти, населення надає пере- вагу найкрупнішим утворенням, до яких належать університети, створені на державній формі власності. У них на 01.09.2008 р. навчалося 112,16 тис. студентів, а навантаження на один ВНЗ було найвище (4314 осіб в цілому в області, в тому числі у ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації — 901 особа, що навчається, у ВНЗ ІІІ — ІV рівнів акредитації — 4314 осіб). Саме завдяки ВНЗ здійснюється кадрове підживлення науково-технічної діяльності в області. Сьогодні офіційні статистичні дані не дають дос- татньо повної інформації, яка б дозволяла зробити об- ґрунтовані висновки про рівень якості освіти в області. Це є безумовною передумовою реорганізації у вищий рівень акредитації, появи нових ВНЗ, і за своєю орган- ізаційною формою, формою власності, спрямованістю, і за науковим та навчальним потенціалом. Ураховуючи необхідність продовження тенденції укрупнення мережі ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації че- рез інтеграцію по вертикалі, тобто включення їх до складу університетів, Міністерство освіти і науки Ук- раїни оперативно зреагувало на потреби часу і скори- гувало у 2008 р. контингент, скоротивши при цьому набір на початковий цикл навчання у ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації і збільшивши прийом на навчання у ВНЗ ІІI—IV рівнів акредитації. Однак такий крок з боку Міністерства освіти і на- уки України не тільки поставить в складні умови ВНЗ ІІI—IV рівнів акредитації, а й підвищить конкурентну боротьбу за абітурієнта (потенційного студента), а зна- чить потребує від професорсько-викладацького складу закладів активізації роботи в напрямку посилення агіта- ційної роботи із залучення абітурієнтів до вступу до вузів, О. А. Іванчук 121 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 Та бл иц я 3 С та н та р ух п ок аз ни кі в у в ищ их н ав ча ль ни х з ак ла да х Л уг ан сь ко ї о бл ас ті за 2 00 0/ 01 — 2 00 8/ 09 н ав ча ль ні р ок и [р оз ра хо ва но ав то ро м за 1 , с . 6 ] О. А. Іванчук 122 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 Таблиця 4 Розподіл навантаження щодо окремих ВНЗ у Луганській області на початок 2008 — 2009 навчального року (розраховано автором за 23, с. 9) Чисельність Відхилення від серед- ньої чисельності на 1 заклад Види закладів Всього закладів, одиниць осіб, що на- вчаються питома ва- га, % середня на 1заклад, осіб абсолютне, осіб відносне, частка Усього 39 116976 100,0 2999 у тому числі: технікуми 15 12529 10,71 835 -2164 0,28 училища 10 12529 2,49 291 -2708 0,10 коледжі 4 4308 3,68 1077 -1922 0,36 університети 6 94468 80,76 15744 12745 4,25 інститути 4 2761 2,36 690 -2309 0,23 Таблиця 5 Розподіл навантаження ВНЗ у Луганській області, заснованих на різних формах власності, на початок 2008 — 2009 навчального року (розраховано автором за 23, с. 8 — 9) ВНЗ в області І — ІІ рівнів акредитації ІІІ — IV рівнів акреди- тації у тому числі мають власність у тому числі мають вла- сність у тому числі мають влас- ність В ид и за кл ад ів вс ьо го дер- жавну кому- наль- ну при- ватну вс ьо го дер- жавну при- ватну вс ьо го дер- жавну кому- наль- ну при- ватну Усього 29 17 10 1 10 9 1 39 26 11 2 У них навча- ється студен- тів 19747 15318 4039 390 97229 96842 387 116976 112160 4039 777 Середнє наван- тажен- ня на один ВНЗ, осіб 1316 901 404 390 9723 10760 387 2999 4314 367 380 Відхи- лення від се- редньо- го: осіб % -415 68,47 -912 30,70 -926 29,64 1037 110,67 -9336 3,98 1315 143,85 -2632 12,24 -2319 12,67 підвищенню якості підготовки майбутніх студентів, пе- регляду та зміни навчальних планів, перебудови навчаль- ного процесу відповідно до підвищення його якості. Боротьба за підвищення конкурентоспроможності освіти в цілому і кожного ВНЗ в області привела до зміни якісного складу її мережі. Так, протягом ос- О. А. Іванчук 123 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 танніх трьох років 5 ПТУ були реорганізовані у вищі технічні училища, Луганське ВПУ №16 реорганізова- но в Луганський коледж технологій і дизайну та два професійних ліцеї стали структурними підрозділами ВНЗ ІІI—IV рівнів акредитації. У 2009 — 2010 рр. планується продовжити процес підвищення конкурен- тоспроможності технічних училищ. На наш погляд, політика реформування мережі вищої освіти, що проводиться в області, сприятиме ефективнішій реалізації системи ступеневої освіти, скороченню термінів навчання, зменшенню витрат на підготовку фахівців і взагалі забезпеченню галузей народногосподарського комплексу області фахівця- ми відповідного рівня — а значить, конкурентоспро- можності ВНЗ області. Подальше вивчення мережі ВНЗ області показа- ло, що серед елементів освітянської інфраструктури головними стали університети. У шести університе- тах області близько 81% контингенту студентів набу- вають спеціальність за фахом, де середнє навантажен- ня на 1 заклад становить (таблиця 4) 15744 студента, або в 5 разів більше середнього в області. Лідери сучасного освітнього простору Лугансь- кої області національними університетами імені Тара- са Шевченка та Володимира Даля запропоновані най- краща якість освіти, найширший спектр спеціальнос- тей, створені найбільші перспективи кар’єрних шляхів. Сьогодні ВНЗ стають учасниками, а подекуди й ліде- рами, яким є Луганський національний університет імені Тараса Шевченка та інші, євроінтеграційного освітнього процесу. Міжнародна співпраця ВНЗ роз- вивається в напрямках втілення новітніх, визнаних у світовій освіті інформаційним технологіям, запровад- ження найдосконаліших методик навчання, формуван- ня компетентного викладацького складу з високим рівнем наукового потенціалу та педагогічної майстер- ності. І це повністю виправдано вирішенням питань матеріально-технічного забезпечення ВНЗ і загальною площею, і площами навчально-лабораторних підрозділів та наявними площами гуртожитків. Крім того, існують і інші елементи мережі. Так, для сприяння соціальному захисту молоді, яка має певні фінансові труднощі, але хоче здобути вищу ос- віту з певних спеціальностей, потужна мережа освітніх закладів в Луганській області доповнюється факуль- тетами, центрами, відділеннями, створеними у райо- нах з недостатнім потенціалом вищої освіти. Вони відкрити у Краснодонському, Рубіжанському, Старо- більському, Ровеньківському та інших районах Лу- ганської області. Не зважаючи на високий рівень розвитку універ- ситетів в області, є елементи системи вищої освіти, подальший розвиток яких викликає тривогу. І пер- шими серед них постають училища, які входять до ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації. В області 10 училищ з чи- сельністю в них на початок 2008 — 2009 р. 2910 осіб. Середнє навантаження на один навчальний заклад (учи- лище) становило 291 студентів, або в 10 разів менше навантажена на один ВНЗ (2999 студентів) в області, тобто обласному управлінню освіти слід виробити політику відносно розвитку ВНЗ, діяльність яких фінан- суються за рахунок місцевого бюджету, звернувши особливу увагу на стан училищ в області. Однак існування потужної мережі вищих навчаль- них закладів сьогодні не може успішно функціонувати через зміни в економічних умовах і, в першу чергу, диспропорцій між системою підготовки кадрів у вищій школі і сучасними потребами суспільства [2, с. 211]. Проведений аналіз чисельності студентів у вищих навчальних закладах на початок 2008 — 2009 навчаль- ного року за освітньо-кваліфікаційними рівнями та на- прямами підготовки свідчить, що проблема диспро- порцій між системою підготовки кадрів у вищій школі й сучасними потребами суспільства вже наблизилася й до Луганської області. Такий висновок підтверд- жується розрахунками, що розміщені в таблиці 5. Як видно з розрахунків, найбільшим попитом серед на- прямків підготовки мають економіка й підприємництво (18,59% від усього контингенту ВНЗ на початок 2008 — 2009 навчального року); менеджмент (6,91% від усьо- го контингенту ВНЗ на початок 2008 — 2009 навчаль- ного року); педагогічна освіта (6,52% від усього кон- тингенту ВНЗ на початок 2008 — 2009 навчального року); право (5,83 від усього контингенту ВНЗ на по- чаток 2008 — 2009 навчального року). З майже 200 спеціальностей і спеціалізацій, за яки- ми здійснюються підготовка спеціалістів в області, тільки чотири вищеназваних складали на початок 2008 — 2009 навчального року 37,86% від усього контингенту ВНЗ. Постає питання: чи будуть конкурентоспромож- ними випускники ВНЗ області при такому стані, коли йдеться не просто про підготовку носія знань, визна- чаються шляхи формування творчої особистості, здат- ної використовувати здобуті знання у будь-якій сфері суспільного життя, тобто для інноваційного розвитку суспільства. Виходячи з цього, наші розрахунки підтверджу- ють, що в Луганській області, як і в цілому в країні, склалася тенденція, аналогічна загальній тенденції в країні — підготовка фахівців за цими напрямками пе- ревищує попит на них з боку народногосподарського комплексу. На інші спеціальності і спеціалізації (196) нараховується 62,14% студентів, що навчались у ВНЗ області на початок 2008 — 2009 навчального року. Перевищення підготовки фахівців над попитом, що існує з боку підприємств, організацій, закладів та О. А. Іванчук 124 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 Чисельність студентів ВНЗ на початок 2008 — 2009 навчального року за напрямками підготовки фахівців (розраховано автором за джерелом 1, с. 18 — 30) У тому числі за формами навчання денна вечірня заочна Напрямки підготовки ко д Всього осіб % осіб % осіб % Всього: 116976 64266 54,94 260 0,21 52450 44,85 1. Молодший спеціаліст 5 з них: педагогічна освіта 1963 1256 707 економіка і підприємництво 5143 3653 1490 менеджмент 2145 1683 453 право 1066 844 222 Разом молодших спеціалістів 10318 7438 2882 27,93 2. Бакалавр 6 з них: педагогічна освіта 4768 2549 2219 економіка і підприємництво 13348 4684 149 8515 менеджмент 4858 1798 3060 право 4277 2265 2012 Разом бакалаврів 27251 11296 149 15806 3. Спеціаліст 7 з них: педагогічна освіта 725 252 473 економіка і підприємництво 2780 816 40 1924 менеджмент 826 270 556 право 1278 695 583 Разом спеціалістів 5609 2033 40 3536 4. Магістр 8 з них: педагогічна освіта 174 83 91 економіка і підприємництво 476 201 275 менеджмент 257 135 122 право 203 84 119 Разом магістрів 1110 503 607 Всього 44288 21268 18,18 189 0,16 22831 19,52 в тому числі: педагогічна освіта 7630 4140 3490 6,52 економіка і підприємництво 21747 9354 8,00 189 10,43 12204 18,59 менеджмент 8087 3886 4201 6,91 право 6824 3888 2936 5,83 інших організаційних форм призвело до перевироб- ництва окремих напрямків підготовки фахівців, а зна- чить, неможливості їх працевлаштування. Нова нау- ково-технічна революція, суть якої у створенні нано- технологій, потребує не тільки нових за своєю суттєв- істю компаній. Побудова таких компаній неможлива без інвестицій у великих розмірах, з одного боку, та бази знань і досвіду й інвестиційних фондів, з іншого. У таких умовах значно підвищується значення вищої освіти, а її відповідність умовам, що склалися, роз- глядається, передусім, з позицій її ролі й місця у суспільстві, а також її взаємозв’язку зі сферою праці, з недержавними джерелами фінансування тощо. Для здійснення навчальної діяльності студентів ВНЗ Луганської області застосовує різні джерела фінансування навчання студентів. Серед них кошти державного і місцевих бюджетів, центральних органів виконавчої влади, фізичних осіб України (таблиця 6). О. А. Іванчук 125 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 Таблиця 6 Джерела та їх питома вага у фінансуванні навчання студентів на початок 2008 — 2009 начального року у Луганській області (розраховано автором за 24, с. 15) Навчалося за рахунок коштів, тис. осіб бюджетів державного місцевого центральних органів вико- навчої влади, юридичних осіб фізичних осіб За рівнями акредитації вс ьо го , о сі б осіб питома вага, % осіб питома вага, % осіб питома вага, % осіб питома вага, % I–ІI рівнів ак- редитації 19,8 8,6 43,4 2,7 13,6 8,5 43,0 ІІI–IV рівнів акредитації 97,2 32,5 33,4 0,3 0,3 64,4 66,3 Разом: 117,0 41,1 35,1 2,7 2,3 0,3 0,3 72,9 63,3 Слід підкреслити, що серед джерел, що інвесту- ються на навчання за різними каналами, найбільш пи- тому вагу складають кошти фізичних осіб. На поча- ток 2008 — 2009 навчального року загальний контин- гент в області складав 117,0 тис. студентів, з яких 41,1 тис. осіб (35,1% загального контингенту студентів у ВНЗ області навчалися за рахунок фінансування з дер- жавного бюджету, в тому числі 8,6 тис. осіб загаль- ного контингенту і 32,5 тис. осіб у ВНЗ ІІI — IV рівнів акредитації). Кошти з місцевого бюджету область направляє тільки на фінансування навчання студентів ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації. Розмір цих коштів невеликий, вони складають лише 2,3% всіх джерел і направляються для підтримки проблемних районів з метою вирішен- ня проблеми навчання за спеціальностями і спеціалі- заціями, які не користуються в населення відпорним попитом, але конче потрібні для тієї місцевості. На початок 2008 — 2009 навчального року за рахунок місцевих бюджетів в області навчалося 2,7 тис. сту- дентів, що складало 13,6% усіх осіб, які навчалися у ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації та 2,3% всього контин- генту студентів ВНЗ області взагалі. За рахунок влас- них коштів в області навчалося 72,9% всього контин- генту студентів, з них 43,0% відсотка контингенту сту- дентів ВНЗ I—ІI рівнів акредитації і 66,3% континген- ту студентів ВНЗ ІІI — IV рівнів акредитації. Пошук джерел фінансування навчання ознаме- нувався виходом ВНЗ області на світовий рівень. Тому в регіоні на початок 2008 — 2009 навчального року вже навчалося 2,8 тис. студентів, з них вперше в історії області 1 іноземний студент був зарахований на на- вчання у ВНЗ I — ІI рівнів акредитації. Зараз найбільші представництва в області мають Російська Федерація (1,0 тис. осіб), Іран (0,8 тис. осіб), Китай (0,13 тис. осіб), Пакистан (0,1 тис. осіб) та інші країни. В області надані можливості одержання вищої освіти дітям соціально незахищених сімей, обдаро- ваній молоді. Для виділення такого контингенту рек- торати ВНЗ до організації вступних іспитів не тільки пильно вивчають документи абітурієнтів, вони прово- дять з ними особисті бесіди. Так, за останні роки на навчання до ВНЗ області за рахунок державного бюд- жету було зараховано близько 700 пільговиків, серед яких діти-сироти, інваліди, ті, які постраждали внасл- ідок Чорнобильської катастрофи та біля 5 тис. осіб з сільської місцевості [24, с. 78]. Розуміння і спроби вирішення ситуації, що скла- лася на ринку праці в наш час, сприяли створенню маркетингових служб у всіх ВНЗ області. Для вив- чення попиту ринку праці та допомоги випускникам у працевлаштуванні служби ВНЗ активно співпрацю- ють з обласними та місцевими органами працевлаш- тування та соціального захисту населення області. Однак діяльність освітянських маркетингових служб утрудняється через відсутність програм моніторингу ринку праці і прогнозування підготовки фахівців у ВНЗ області. Дослідження дає підстави зробити висновок, що поодиноких зусиль з боку маркетингових служб для вирішення питання працевлаштування недостатньо. Необхідна розробка комплексної програми працевлаш- тування, створеної на базі співпраці галузевих уп- равлінь обласної державної адміністрації, центрів зай- нятості і соціального захисту населення, обласної спілки працедавців та узгодження її з обласною спілкою професійних організацій. З метою працевлаштування випускників ВНЗ О. А. Іванчук 126 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 області, підвищення якісного складу абітурієнтів осв- ітянські органи освіти повинні уже сьогодні організу- вати перегляд навчальних планів в бік їх модернізації, щоб готувати людину, здатну до ефективної життєді- яльності у ХХІ столітті. Висновки 1. Проведене дослідження показників макроеко- номічного рівня свідчить, і як показник «грамотність та охоплення навчанням», і показник «освіченість на- селення» дуже важливі для країни та її окремих регі- онів: вони є складовими показників, якими визначаєть- ся місце країни в світовому просторі, об’єднаній спільноті, регіону та області. Можна стверджувати, що в Україні є достатні резерви для підвищення Іл.р., а зна- чить, і рейтингу України в світовому просторі в ціло- му і на Заході. 2. У регіоні дуже високий рівень освіченості на- селення, особливо за педагогічним, економічним та юридичним напрямками підготовки. 3. Мережа освітянських ВНЗ в області потребує свого удосконалення в напрямку укрупнення: вклю- чення деяких ВНЗ І — ІІ рівнів акредитації ї відповід- но до рівня їх розвитку і значущості в області до складу ВНЗ ІІІ — ІV рівнів акредитації як відділень або струк- турних підрозділів. Реструктуризація освіти області дозволить, з одного боку, акумулювати бюджетні кош- ти за окремими напрямками розвитку освіти, а з іншо- го — більш раціонально вкладати їх в розвиток окре- мих ВНЗ. 4. Деякі з програм навчання за фахом, особливо в напрямку підготовки технічних кадрів, потребують їх трансформації в напрямку корегування щодо нових знань та технологій, які диктуються розвитком науки як важливої продуктової сили. 5. Для визначення попиту ринку праці області в кадрах вищої кваліфікації і приведення у відповідність до нього обсягу і структури підготовки фахівців роз- робити програму моніторингу ринку навчання в ВНЗ області у розрізі окремих напрямків підготовки. 6. Для забезпечення працевлаштування слід роз- робити комплексні програми, узгоджені з обласною спілкою професійних організацій. На нашу думку, у розробці програм працевлаштування повинні взяти участь галузеві управління обласної державної адмін- істрації, центрів зайнятості й соціального захисту на- селення, обласної спілки працедавців, керівники ок- ремих підприємств, організацій та закладів та ВНЗ. 7. З метою підвищення соціального захисту гро- мадян збільшити прийом до ВНЗ регіону громадян з прошарків населення з низькою платоспроможністю, тих, що постраждали внаслідок Чорнобиля, з вадами здоров’я, організувавши їх навчання за рахунок дер- жавного бюджету. Література 1. Большая книга о малом наномире: моногра- фия / В. И. Ляшенко, И. В. Жихарев, К. В. Павлов, Т. Ф. Бережная. Национальный университет имени Та- раса Шевченко. — Луганск : Альма-матер, 2008. — 531 с. 2. Кремень В. Освіта і наука в Україні — інно- ваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Кремень. — К. : Грамота, 2005. — 447 с. 3. Попо- вич О. С. Науково-технологічна та інноваційна по- літика: основні механізми формування та реалізації / О. С. Попович / під ред. Б. А.Каліцького. — К. : ФЕНІКС, 2005. — 226 с. 4. Александрова В. П. Пер- спективи фінансування знань / В. П. Александрова // Економіка і прогнозування. — 2004. — № 1. — С. 71 — 85. 5. Радіонова І. Економічне зростання з участю людського капіталу / І. Радіонова // Економіка України. — 2009. — № 1. — С. 19 — 30. 6. Жуко- вич І. А. Інформаційне забезпечення моніторингу на- укової та інноваційної діяльності / І. А. Жукович, Ю. О. Рижкова // Проблеми науки. — 2008. — № 8. — С. 2 — 8. 7. Менеджмент для магистров. Учебное пособие для студентов высших учебных заведений / под ред. А. А. Епифанцева, С. Н. Козьменко. — Сумы : ИТД «Университетская книга», 2003. — 762 с. 8. Швец В. Болонский процесс и стратегия учетно- аналитического образования в классических универ- ситетах / В. Швец // Бухгалтерский учет и аудит. — 2008. — № 6. — С. 7 — 14. 9. Кузнєцова І. Підходи до визначення границь моніторингу / І. Кузнєцова // Проблеми науки. — 2008. — № 11. — С. 44 — 46. 10. Медведєва В. М. Інформаційний бізнес у сфері освіти, культури і мистецтва / В. М. Медведєва, Г. Г. Міщенко. — К., 2000. — 94 с. 11. Образова- ние. Управление // Бизнес. — 2005. — № 48. — С. 69 — 75. 12. Захарчук Л. А. Экономика образо- вательного учреждения : учебн. пособ. / Л. А. Захар- чук. — М. : ФОРУМ: ИНФРА-М, 2007. — 104 с. 13. Веревкин Л. П. Инновационная деятельность: ис- следовательские результаты. Производство, рынок / Л. П. Веревкин // Вестник российской академии наук. — 2003. — Т. 73. — № 2. — С. 170 — 175. 14. Ве- ревкин Л. П. Есть ли перспективы у вузовской на- уки? / Л. П. Веревкин, Г. К. Сарафалиев // Вестник российской академии наук. — 2003. — Т. 73. — № 8. — С. 698 — 703. 15. Дмитриев Н. М. Образователь- ные услуги — высокодоходная отрасль экономики / Н. М. Дмитриев // Вестник российской академии наук. — 2003. — Т. 73. — № 2. — С. 104 — 109. 16. Со- нин К. Построение исследовательского университе- та: структура финансирования и условия найма про- фессоров / К. Сонин, И. Хованская, М. Юдкевич // Вопр. экономики. — 2008. — №12. — С. 104 —109. 17. Петров А. Технологический университет и кон- О. А. Іванчук 127 Економічний вісник Донбасу № 2 (16), 2009 курентоспособность промышленности / А. Петров. Режим доступа: http:www.eed:ru/sciense/s_8.html, май, 2005 г. 18. Цапенко И. П. Информационно-коммуни- кационные технологии в науке / И. П. Цапенко, С. Б. Шапошник // Вестник Российской академии наук. — 2006. — №10. — С. 927 — 973. 19. Лабоц- кий В. В. Управление знаниями (технологии, методы и средства представления, извлечения и измерения зна- ний) / В. В. Лабоцкий. — Минск : Соврем. шк., 2006. — 392 с. 20. Миронова Т. Л. Управління розвитком регіону: навч. посіб. / Т. Л. Миронова, А. Ф. Процай, С. Ю. Колодій. — К. : Центр навчальної літератури, 2006. — 328 с. 21. Базилевич В. Д. Макроекономі- ка : підручник / В. Д. Базилевич, К. С. Базилевич, Л. О.Баластрик / за редакцією Б. Д. Базилевича. — 3-є вид., випр. — К. : Знання, 2006. — 323 с. 22. Пет- ровська І. О. Фінанси (з елементами статистики фінансів) : навч. посіб. / І. О. Петровська, Д. В. Кли- новий. — К. : ЦУЛ. — 2002. — 300 с. 23. Основні показники діяльності вищих навчальних закладі у Луганській області : статистичний бюлетень / за ред. Т. П. Браги — Державний комітет статистики Украї- ни, Головне управління статистики у Луганській об- ласті. — Луганськ, 2008. — 55 с. 24. Стратегія еко- номічного та соціального розвитку Луганської області на період до 2015 року : проект / Луганська облдер- жадміністрація, Національний інститут стратегічних досліджень. — Луганськ, 2008. — 164 с. Іванчук О. А. Стан та напрямки розвитку вищої освіти в Луганській області: економічний аспект Розглянуто макроекономічні показники, що зас- тосовуються для оцінки місця країни в середовищі в країнах Західної Європи, вивчено стан та тенденції роз- витку освітянського й наукового потенціалу в Лу- ганській області та намічені можливі напрямки підви- щення конкурентоспроможності ВНЗ в Луганській об- ласті. Ключові слова: вища освіта, вищий науковий заклад, джерела фінансування, диспропорції, конку- рентоспроможність, конкурентні переваги, комплекс- на програма працевлаштування конкурентна бороть- ба, освіта, макроекономічні показники освіти, мере- жа освіти, моніторинг ринку освіти, освітянський і науковий потенціал, реформування, освітянський простір, економічний аспект. Иванчук О. А. Состояние и направление раз- вития высшего образования в Луганской облас- ти: экономический аспект Рассмотрены макроэкономичные показатели, применяющиеся для оценки места страны в системе стран Западной Европы, изучены состояние и тенден- ции развития образования и научного потенциала в Луганской области и намечены возможные направ- ления повышения конкурентоспособности ВНЗ в Лу- ганской области. Ключевые слова: высшее образование, высшее научное заведение, источники финансирования, дис- пропорции, конкурентоспособность, конкурентные преимущества, комплексная программа трудоустрой- ства конкурентная борьба, образование, макроэконо- мические показатели образования, сеть образования, мониторинг рынка образования, просветительский и научный потенциал, реформирование, просветительс- кое пространство, экономический аспект. Ivanchuk O. Trends of higher education development in the Luhansk region: economic aspect In the article the macroeconomical factors, which are used for evaluating the place of the country among the countries of Europe are considered. The condition and tendentious of the educational and scientific potential of Luhansk region are studied. Possible directions of rising the competitiveness of High Education Establishment in Luhansk region are outlined. Key words: higher education, higher scientific establishment, sourcings, disproportion, competitiveness, competitive edges, complex program of employment, is competitive activity, education, macroeconomic indexes of education, network of education, monitoring of market of education, elucidative and scientific potential, reformation, elucidative space, economic aspect. О. А. Іванчук