Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2009
1. Verfasser: Лубенченко, О.Е.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Кримський науковий центр НАН України і МОН України 2009
Schriftenreihe:Культура народов Причерноморья
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/24546
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств / О.Е. Лубенченко // Культура народов Причерноморья. — 2009. — № 161. — С. 118-122. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-24546
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-245462025-06-03T16:03:53Z Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств Лубенченко, О.Е. Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 2009 Article Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств / О.Е. Лубенченко // Культура народов Причерноморья. — 2009. — № 161. — С. 118-122. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 1562-0808 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/24546 uk Культура народов Причерноморья application/pdf Кримський науковий центр НАН України і МОН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
spellingShingle Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Лубенченко, О.Е.
Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств
Культура народов Причерноморья
format Article
author Лубенченко, О.Е.
author_facet Лубенченко, О.Е.
author_sort Лубенченко, О.Е.
title Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств
title_short Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств
title_full Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств
title_fullStr Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств
title_full_unstemmed Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств
title_sort облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств
publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України
publishDate 2009
topic_facet Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/24546
citation_txt Облікова політика як віддзеркалення фінансово-господарської діяльності підприємств / О.Е. Лубенченко // Культура народов Причерноморья. — 2009. — № 161. — С. 118-122. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.
series Культура народов Причерноморья
work_keys_str_mv AT lubenčenkooe oblíkovapolítikaâkvíddzerkalennâfínansovogospodarsʹkoídíâlʹnostípídpriêmstv
first_indexed 2025-11-24T03:14:17Z
last_indexed 2025-11-24T03:14:17Z
_version_ 1849639890265833472
fulltext Ляшенко О.М., Плескач Б.В., Бантуш В.К. ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА ТА НАЦІОНАЛЬНА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ 118 3. Бендиков М. А. Экономическая безопасность промышленного предприятия в условиях кризисного раз- вития // Менеджмент в России и за рубежом. – 2000. – №2. – С. 17 - 30. 4. Бинько И., Шлемко В. Как обеспечить экономическую безопасность Украины? // Всеукраинские ведо- мости. – 1997. – №138(810). – С. 3 - 8. 5. Глобалізація і безпека розвитку: Монографія / О. Г. Білорус, Д. Г. Лук’яненко та ін.; Керівник авт. ко- лективу і наук. ред. О. Г. Білорус. – К.: КНЕУ, 2001. – 733 с. 6. Губський Б.В. Пріоритети забезпечення економічної безпеки в контексті глобалізації української еко- номіки // Національна програма забезпечення економічної безпеки в контексті стратегії соціально- економічного розвитку України: Матеріали Круглого столу / Відп. Ред. С.І.Пирожков, Б.В.Губський, А.І.Сухоруков. – К.: Національний інститут українсько-російських відносин при Раді національної без- пеки i оборони України, 2001. – С.121. 7. Економічна безпека в Україні: держави, фірми, особи: Навчальний посібник. / Н. Й. Реверчук, Я. М. Малик, І. І. Кульчицький, С. К. Реверчку /Під ред. С. К. Реверчука. –Львів: ЛФМАУП, 2000. –192с. 8. Єрмошенко М.М. Фінансова безпека держави: національні інтереси, реальні загрози, стратегія забезпе- чення. / Єрмошенко М.М. – К.: Київ. нац. торг. - екон. ун-т. 2001. – 309 с. 9. Кваснюк Б.С. Економічна безпека України //Вісник УБЕНТЗ. – 1998. – N6. – С.6-12. 10. Козаченко Г. В. Економічна безпека підприємства: сутність та механізм забезпечення: Монографія. / Козаченко Г. В., Пономарьов В. П., Ляшенко О. М. – К. : Лібра, 2003. –280 с. 11. Ляшенко О.М. Дефініції соціально-економічної безпеки підприємства // Економіка. Менеджмент. Під- приємництво. Луганськ: Видавництво СНУ ім. В.Даля. – № 17 (ІІ). – 2007. – С. 179-187. 12. Ляшенко О.М. Забезпечення соціально-економічної безпеки в умовах глобалізації // Вісник Тернопіль- ського національного економічного університету. Тернопіль: Економічна думка. – № 5. – 2007. – С. 357-359. 13. Методика розрахунку рівня економічної безпеки України // http://www.kmu.gov.ua/control/ru 14. Мунтіян В.І. Економічна безпека України. – К.: КВІЦ, 1999. – 462 с. 15. Мунтіян В.І. Теоретичні засади економічної безпеки // Національна програма забезпечення економіч- ної безпеки в контексті стратегії соціально-економічного розвитку України: Матеріали Круглого столу (1 листопада 2000 р.) /Відп. Ред. С.І.Пирожков, Б.В.Губський, А.І.Сухоруков. – К.: Національний інсти- тут українсько-російських відносин при Раді національної безпеки i оборони України, 2001. – С.121. 16. Основы экономической безопасности (государство, регион, предприятие, личность) // Под. ред. Е.А. Олейникова. –М.: ЗАО «Бизнес-школа. Интел-синтез», 1997. – 288 с. 17. Паламарчук О.І. Принципи і форми інтеграції функції обліку в посиленні економічної безпеки промис- лових підприємств: Авторереф. дис. канд. ек. наук: 08.06.04 /Східноукр. нац. ун-т. – Луганськ, 2001. – 18 с. 18. Пастернак-Таранушенко Г. Результати дослідження шляхів забезпечення шляхів забезпечення еконо- мічної безпеки України // Економіка України. –1999. – №2. –С. 22-28. 19. Сухоруков А. Методологія оцінки рівня економічної безпеки // Вісник Київського національного торго- вельно-економічного університету . – № 1. – С. 49-55.) 20. Уткин А. И. Мировой порядок XXI века. – М.: Алгоритм, 2001. – 478 с. 21. A National Security Strategy for a new century // www.whitehouse.gov 22. http://econbez.narod.ru 23. www.ereport.ru/reviews 24. www.kmu.gov.ua 25. www.otechestvo.org.ua 26. www.ukrstat.gov.ua Лубенченко О.Е. ОБЛІКОВА ПОЛІТИКА ЯК ВІДДЗЕРКАЛЕННЯ ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ Постановка проблеми. Фінансова діяльність підприємств є діяльністю в системі грошових відносин з засновниками і споживачами продукції, постачальниками, державою та іншими суб`єктами. В основі ор- ганізації фінансів підприємств покладені наступні принципи: самостійність і самофінансування; зацікав- леність в результатах роботи, відповідальність за них; контроль за діяльністю підприємства. Щоб ці принципи запрацювали у повному обсязі, менеджмент має бути озброєний необхідною достовірною інформацією про стан підприємства. Звісно, що така інформація зведена в фінансовій звітності, але ж, фінансова звітність базується на даних бухгалтерського обліку і тому дуже важливим стає необхідність розробки детальної облікової політики, що враховує специфіку господарської діяльності підприємства. Аналіз останніх публікацій і досліджень. Питанням облікової політики приділяли значну увагу такі видатні вітчизняні вчені, як Сопко В.В., Бутинець Ф.Ф., Пилипенко І.І., та фахівці практики Редько О.Ю., Костирко Р.О. та інші, але їх неможна вважати визначеними з тих причин, що кожний суб`єкт господарю- вання є унікальним зі своєю специфікою і особливостями. Тому розробка облікової політики є індивідуальною копіткою працею для фінансових керівників підприємства. Саме в цьому і полягає мета http://www.kmu.gov.ua/control/ru http://www.whitehouse.gov http://econbez.narod.ru http://www.ereport.ru/reviews http://www.kmu.gov.ua http://www.otechestvo.org.ua http://www.ukrstat.gov.ua Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 119 статті - визначити стратегічні напрямки побудови облікової політики, на прикладі будівельної компанії з декількома підрозділами розробити її деталі, притаманні галузі в цілому. Виклад основного матеріалу. Згідно до статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999р. № 996-XIV, облікова політика - це сукупність принципів, методів і процедур, які використовуються для складання і надання звітності. Фінансова звітність - бухгал- терська звітність, яка надає інформацію про фінансовий стан, рух грошових коштів та результати діяльності підприємства за звітний період. При формуванні облікової політики слід врахувати фактори, що представ- лені на рисунку 1. Організаційно-правова форма підприємства Форма власності Галузь, в якій функціонує підприємство Наявність підрозділів, філій, тощо Економічний стан Технічний стан Кадровий стан Ф ак то ри , щ о вп ли ва - ю ть н а об лі ко ву п ол іт ик у Система оподаткування Рис. 1. Фактори, що впливають на формування облікової політики Лише комплексне урахування всіх факторів приведе менеджмент до впровадження оптимальної об- лікової політики, а звідси – до надання достовірної, якісної інформації всім користувачам фінансової звітності. Перед тим, як почати розробку облікової політики, відповідальній особі слід детально ознайомитися з організаційною структурою підприємства та видами діяльності. Так, досліджуване підприємство має три структурних підрозділи: з виробництва залізобенних виробів, з виробництва цегли, ремонтно-будівельний підрозділ, що представлено на рисунку 2. Підприємство Підрозділ № 1. Вироб- ництво залізобетону. Підрозділ № 2. Виробництво цегли. Підрозділ № 3. Ремонтно- будівельні роботи. Рис. 2. Структурні підрозділи підприємства Кожний з підрозділів не є самостійним суб`єктом господарювання та платником податків. Підрозділам делеговані: 1) повноваження по фіксуванню фактів господарчих операцій в первинних документах, облікових регістрах, зберігання первинних документів і облікових регістрів; 2) повноваження по формуванню складових податкової звітності з податку на прибуток і податку на додану вартість, які включаються в консолідовану податкову звітність. Управлінський персонал підприємства має забезпечити єдиний підхід щодо бухгалтерського обліку на всіх структурних підрозділах, в цьому і полягає головне завдання облікової політики. В наказі про облікову політику слід виділити окремі розділи, а саме: − організаційна структура бухгалтерської служби: відповідальність уповноважених осіб; посадові особи; − вимоги щодо методології, техніки ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової, податко- вої, статистичної звітності; − облік запасів: метод вибуття запасів, найбільш притаманним для обраного підприємства є метод ФІФО («перший прийшов - перший вийшов»); − дебіторська заборгованість: метод визначення резерву сумнівних боргів; найдоречніший є метод розра- хунку, який визначає платоспроможність окремого дебітора; − основні засоби: метод нарахування амортизації; нажаль сьогодні при жорсткому регулюванні податко- вої політики держави, найпоширенішим є податковий метод нарахування амортизації. В цьому розділі також слід визначити величину вартісного критерію належності матеріального активу до малоцінних необоротних активів і обрати метод нарахування амортизації по таких активах (найбільш притаманним вбачається нарахування амортизації в першому місяці використання об`єкта у розмірі 100 відсотків йо- го вартості); − нематеріальні активи: методи амортизації та строк використання нематеріальних активів у господарчій діяльності; − витрати майбутніх періодів; Лубенченко О.Е. ОБЛІКОВА ПОЛІТИКА ЯК ВІДДЗЕРКАЛЕННЯ ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ 120 − доходи (у випадку підприємства, що було досліджено, це балансові рахунки 701 «Дохід від реалізації готової продукції» (залізо - бетонні вироби), 703 «Дохід від реалізації послуг», 711 «Дохід від реалізації іноземної валюти», 712 «Дохід від реалізації інших оборотних активів»); − витрати: на виробництво, загальновиробничі, адміністративні, витрати на збут, інші операційні витра- ти; − порядок проведення інвентаризації; − облік окремих операцій: (валютні операції, фінансовий лізинг тощо); − робочий план рахунків, графік документообігу та взаємодії підрозділів; − консолідація фінансової звітності; − організація внутрішнього контролю. Кожний з запропонованих розділів має відображати специфіку діяльності підприємства в цілому і кож- ного з підрозділів зокрема, разом з тим забезпечити єдиний методичний підхід до бухгалтерського обліку. Наведемо у якості приклада витяг з наказу про облікову політику. Наказ Про організацію бухгалтерського обліку і облікової політики на підприємстві ТОВ «_________________» на 2008р. м.Алчевськ № 1 від « 03 » січня 2008р. «… Права й обов’язки головного бухгалтера та працівників бухгалтерії визначати на підставі Закона України від 16.07.1999р. №996 «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні». Відповідно до ст.8 (п.7) Закону №996 головному бухгалтеру: − забезпечити дотримання на підприємстві єдиних методологічних основ бухгалтерського обліку; − складати і здавати у установлені терміни фінансову, статистичну, податкову звітність; − організовувати контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій; − брати участь в оформленні матеріалів, пов’язаних с нестачею, псуванням активів підприємства; − забезпечити перевірку стану бухгалтерського обліку у філіях (підрозділах) не рідше 1 разу на квартал. Розпорядження головного бухгалтера обов’язкові для виконання всіма працівниками бухгалтерії. Відповідальними за організацію бухгалтерського обліку в структурних підрозділах призначити заступ- ників головного бухгалтера. На підставі Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських опе- рацій підприємств і організацій, затвердженого Наказом Міністерства фінансів від 30.11.1999р. № 291 за- твердити робочий план рахунків підприємства. Для узагальнення інформації про витрати підприємства ви- користовувати бухгалтерські рахунки класу 9. Організовувати аналітичний облік руху товарно-матеріальних цінностей: − у бухгалтерії - у відомостях обліку залишків матеріалів у кількісно-сумовому вираженні; − на складі - у картках складського обліку в кількісному вираженні. Затвердити графік документообігу. Встановити відповідальність працівників за порушення графіку до- кументообігу відповідно до Кодексу закону про працю. Графік документообігу Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 121 ЗАТВЕРДЖЕНО Генеральний директор___________ Створення документу Передача документу Найменування документу К іл ьк іс ть е кз ем п- ля рі в В ід по ві да ль ни й за о фо рм ле нн я С тр ок ви ко на нн я К іл ьк іс ть ек зе мп ля рі в В ід по ві да ль ни й за п ер ев ір ку С тр ок п од ан ня в бу хг ал те рі ю (з ве - де на ін фо рм ац ія ) Реалізація Накладна, рахунок, обліковий реєстр, журнал-ордер по ба- лансовому рахунку 361 «Розрахунки з по- купцями» 3 Бухгалтер по роз- рахункам з покупцями струк- турного підрозділу Кожний раз під час відвантаження то- варів 1 Бухгалтер, керуючий структурним підрозділом Кожну п’ятницю до 18.00 Податкова накладна, реєстр виданих подат- кових накладних 2 Бухгалтер по роз- рахункам з покупцями струк- турного підрозділу Кожного разу під час відвантаження то- варів або при отри- манні інформації від бухгалтера, керую- чого структурним підрозділом про су- му отриманих пе- редплат 1 Бухгалтер, керуючий структурним підрозділом Щомісячно Довіреність 1 Покупець - 1 Бухгалтер з розрахунків з покупцями структурного підрозділу Кожну п’ятницю до 18.00 Табель обліку робочо- го часу 2 Майстри ділянок (структурних підрозділів) 01 числа місяця, на- ступного за звітним 1 Бухгалтер з роз- рахунків по за- робітній платі 03 числа місяця, на- ступного за звітним Накладна (прибуття ТМЦ) 1 Постачальник Кожного разу під час оприбуткуван-ня ТМЦ 1 Бухгалтер з роз- рахунків з поста- чальниками структурного підрозділу Кожну п’ятницю до 18.00 Списання ТМЦ на ви- робництво готової продукції, робіт, по- слуг (вимоги) 2 Технолог ділянки (структурного підрозділу) Кожного разу по факту списання ТМЦ на виробництво 1 Бухгалтер, який очолює струк- турний підрозділ Кожну п’ятницю до 18.00 З метою забезпечення достовірних даних бухгалтерського обліку та звітності перед складанням річної фінансової звітності провести інвентаризацію активів і зобов'язань підприємства відповідно до ст.10 Закону України № 996-XIV. Дата інвентаризації визначається письмовим розпорядженням керівника. Для прове- дення інвентаризації затвердити склад інвентаризаційної комісії для кожного підрозділу (рис.3). Підприємство Підрозділ № 1. Підрозділ № 2. Підрозділ № 3. Склад комісії: − головний інженер; − керівник технічної служби; − заступник головного бухгалтера; − старший майстер; тощо Склад комісії: − головний інженер; − керівник технічної служби; − заступник головного бухгалтера; − старший майстер; тощо Склад комісії: − головний інженер; − керівник технічної служби; − заступник головного бухгалтера; − старший майстер; тощо Рис. 3. Склад інвентаризаційної комісії для кожного підрозділу Лубенченко О.Е. ОБЛІКОВА ПОЛІТИКА ЯК ВІДДЗЕРКАЛЕННЯ ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ 122 Відповідно "Інструкції по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно- матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків" № 69 від 11.08.1994р. інвентаризація будівель, споруд та інших нерухомих об'єктів основних фондів може проводитися один раз у три роки, бібліотечних фондів - один раз у п'ять років, запасів, дебіторської та кредиторської заборгованості - один раз на рік. Основними завданнями інвентаризації є: а) виявлення фактичної наявності основних фондів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, цінних паперів та інших грошових документів, а також обсягів незавершеного вироб- ництва в натурі; б) установлення лишку або нестачі цінностей і коштів шляхом зіставлення фактичної наявності з дани- ми бухгалтерського обліку; в) виявлення товарно-матеріальних цінностей, які частково втратили свою первісну якість, а також ма- теріальних цінностей та нематеріальних активів, що не використовуються; г) перевірка дотримання умов та порядку збереження матеріальних та грошових цінностей, а також правил утримання та експлуатації основних фондів; д) перевірка реальності вартості зарахованих на баланс основних фондів, нематеріальних активів, то- варно-матеріальних цінностей, цінних паперів і фінансових вкладень, сум грошей у касах, на розрахунко- вому, валютному та інших рахунках в установах банків, грошей у дорозі, дебіторської і кредиторської за- боргованості, незавершеного виробництва, витрат майбутніх періодів, резервів наступних витрат і платежів. Інформація є суттєвою, якщо її пропуск або перекручення може привести до формування неправильної думки користувачів фінансової звітності щодо результатів господарської діяльності підприємства, розмірів його активів і зобов'язань. Визначити критерії суттєвості облікової інформації в бухгалтерському обліку: 1. Для окремих об'єктів обліку, що мають відношення до активів, зобов'язань і власного капіталу підприємства – 5% від підсумку відповідно всіх активів, всіх зобов'язань і власного капіталу. 2. Для окремих видів доходів і витрат – 2 % від чистого прибутку (збитку) підприємства. 3. З метою проведення переоцінки або зменшення корисності об'єктів обліку - 10 % відхилення залишкової вартості об'єктів обліку від їх правдивої вартості.» Висновки. Облікова політика відображає специфіку діяльності підприємства і є запорукою надання достовірної інформації будь-якому користувачу - власнику, менеджеру, представнику контролюючих служб, та іншим. запропоновані кроки по формуванню облікової політики на будівельному підприємстві з де-кількома підрозділами можуть бути використані управлінським персоналом будь-якої компанії. Джерела та література 1. Закон України від 16 липня 1999 р. N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні". 2. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затверджено наказом Міністерства фінансів України від 31 березня 1999 р. N 87// Бухгалтерський облік і аудит. – 1999. – № 6. – С. 4-16. 3. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби", затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 27 квітня 2000 р. N 92// Бухгалтерський облік і аудит. – 2000. –№ 5. – С. 7-11. 4. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 8 "Нематеріальні активи", затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 18 жовтня 1999 р. N 242// Бухгалтерський облік і аудит. – 1999. – № 11. – С. 3-7. 5. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 "Запаси", затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 20 жовтня 1999 р. N 246// Бухгалтерський облік і аудит. – 1999. – № 11. –С. 8-11. 6. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 10 "Дебіторська заборгованість", затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 8 жовтня 1999 р. N 237// Бухгалтерський облік і аудит.– 1999. – № 11. – С. 12-13. 7. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 "Дохід", затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 29 листопада 1999 р. N 290// Бухгалтерський облік і аудит. – 1999. – № 12. – С. 40-42. 8. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 р. N 318// Бухгалтерський облік і аудит.– 2000. – № 2. – С. 3-7.