Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області)
У статті визначено відповідність ринкових перетворень в індустріальній області задек- ларованим положенням; розроблена матриця трансформаційних заходів у межах Луганської області на основі використання сучасних прийомів оцінки й зіставлення ролі різних видів економічної діяльності....
Saved in:
| Date: | 2011 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
2011
|
| Series: | Схід |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33866 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області) / В. Тісунова // Схід. — 2011. — № 5 (112). — С. 66-70. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-33866 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-338662025-02-23T20:10:08Z Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області) Evaluating of market transformations is to economy of the Lugansk area Тісунова, В. Економіка У статті визначено відповідність ринкових перетворень в індустріальній області задек- ларованим положенням; розроблена матриця трансформаційних заходів у межах Луганської області на основі використання сучасних прийомів оцінки й зіставлення ролі різних видів економічної діяльності. In the article accordance of market transformations to the industrial area to the declared rule are definite; the matrix of transformation measures in the boundaries of the Lugansk area on the basis of the use of modern methods of evaluating and comparing the role types of economic activity are is developed. 2011 Article Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області) / В. Тісунова // Схід. — 2011. — № 5 (112). — С. 66-70. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33866 332.146 uk Схід application/pdf Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Економіка Економіка |
| spellingShingle |
Економіка Економіка Тісунова, В. Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області) Схід |
| description |
У статті визначено відповідність ринкових перетворень в індустріальній області задек-
ларованим положенням; розроблена матриця трансформаційних заходів у межах Луганської області на основі використання сучасних прийомів оцінки й зіставлення ролі різних
видів економічної діяльності. |
| format |
Article |
| author |
Тісунова, В. |
| author_facet |
Тісунова, В. |
| author_sort |
Тісунова, В. |
| title |
Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області) |
| title_short |
Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області) |
| title_full |
Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області) |
| title_fullStr |
Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області) |
| title_full_unstemmed |
Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області) |
| title_sort |
оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі луганської області) |
| publisher |
Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Економіка |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33866 |
| citation_txt |
Оцінка ринкових перетворень в економіці області (на прикладі Луганської області) / В. Тісунова // Схід. — 2011. — № 5 (112). — С. 66-70. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. |
| series |
Схід |
| work_keys_str_mv |
AT tísunovav ocínkarinkovihperetvorenʹvekonomícíoblastínaprikladílugansʹkoíoblastí AT tísunovav evaluatingofmarkettransformationsistoeconomyoftheluganskarea |
| first_indexed |
2025-11-25T00:36:30Z |
| last_indexed |
2025-11-25T00:36:30Z |
| _version_ |
1849720559870410752 |
| fulltext |
№ 5 (112) липень-серпень 2011 р.
66 ЕКОНОМІКА
інвестування в Україні : стан і перспективи розвитку /
О. Я. Сухоребська // Науковий вісник НЛТУ України. - 2010. -
Вип. 20.3. - С. 261-264.
4. Череп А. В. Венчурне інвестування - пріоритетний на-
прям фінансування інноваційної діяльності / А. В. Череп,
А. Г. Іванова // Економічний простір. - 2010. - № 37. - С. 84-91.
5. Полінкевич О. М. Джерела фінансування інноваційних
процесів на промислових підприємствах / О. М. Полінкевич /
/ Економічний форум. - 2011. - Вип. 3 [Електронний ресурс]. -
Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Ekfor/
2011_3/47.pdf.
6. Корецька-Гармаш В. О. Характеристика венчурного інве-
стування на машинобудівних підприємствах / В. О. Корець-
ка-Гармаш // Вісник Хмельницького національного універси-
тету. - 2010. - № 4. - Т. 2. - С. 59-62.
7. Венчурне інвестування як спосіб реалізації інно-
ваційно-інвестиційного потенціалу держави / [І. Б. Хома,
О. В. Войтків, Г. В. Чепіль, Х. Б. Демчук] // Науковий вісник
НЛТУ України. - 2011. - Вип. 21.3. - С. 292-298.
8. Альмераї А. Проблеми венчурного інвестування в Ук-
раїні / А. Альмераї // Вісник КНТЕУ. - 2009. - № 3. - С. 11-15.
9. Річна аналітика УАІБ [Електронний ресурс]. - Режим
доступу : http://www.uaib.com.ua/analituaib/year_analit_uaib.html.
10. Про внесення змін до Закону України "Про інститути
спільного інвестування (пайові та корпоративні інвестиційні
фонди)" : Закон України від 18 грудня 2008 р. № 693-VI //
Відомості Верховної Ради України. - 2009. - № 16. - Ст. 218.
11. Податковий Кодекс України. Закон України від 2 груд-
ня 2010 р. № 2756-VI // Голос України. - 4 грудня 2010. -
№№ 229-230 (4979-4980).
H. Solomina
THE VENTURE FUNDS OF UKRAINE OF AS INVESTMENT INSTITUTE
The dynamics of amount of venture funds, cost of their clean assets, specific gravity in the general amount of
institutes of the joint investing and total worth of their clean assets is investigated. The dynamics of structure of
assets of venture funds, structures of brief-case of their securities, is analysed on industries of investing, distribution
of net asset value on the types of investors. The comparative analysis of profitableness of venture funds and alternative
objects of investing is conducted. The suggestion in relation to the increase of investment potential of venture funds
is worked out.
Key words: venture fund, clean assets, institute of the joint investing, brief-case, securities, profitableness
© Г. Соломіна
Надійшла до редакції 22.07.2011
УДК 332.146
ОЦІНКА РИНКОВИХ ПЕРЕТВОРЕНЬ В ЕКОНОМІЦІ ОБЛАСТІ
(НА ПРИКЛАДІ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ)
ВІКТОРІЯ ТІСУНОВА,
доктор економічних наук, професор
Луганського державного університету внутрішніх справ ім. Е. О. Дідоренка
У статті визначено відповідність ринкових перетворень в індустріальній області задек-
ларованим положенням; розроблена матриця трансформаційних заходів у межах Лугансь-
кої області на основі використання сучасних прийомів оцінки й зіставлення ролі різних
видів економічної діяльності.
Ключові слова: область, ринкові перетворення, види економічної діяльності, матриця транс-
формаційних заходів.
Постановка проблеми. У державній стратегії
регіонального розвитку на період до 2015 року за-
значається, що нерівномірність регіонального роз-
витку й рівня життя населення створює передумови
для соціальної напруги в суспільстві, загрожує те-
риторіальній цілісності країни, стримує динаміку со-
ціально-економічних показників, уповільнює ринкові
перетворення та знижує їх ефективність [1]. Голов-
ною причиною такого становища у вітчизняній еко-
номіці стало перебільшення саморегулюючих мож-
ливостей ринкових методів господарювання, що при-
звело до втрати впливу регіонів на ефективність ви-
користання місцевих ресурсів. Тому дослідження те-
оретичних і методологічних питань удосконалення
механізму ринкових перетворень в економіці області
є надзвичайно актуальним.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Пи-
танням трансформації економіки регіону приділяли
увагу багато вітчизняних і зарубіжних учених, зок-
рема А. Акмаєв, О. Бурбело, В. Вайсман, В. Захар-
ченко, Б. Кліяненко, Н. Недодаєва, В. Третьяк,
А. Чаленко та ін. [2-5]. У дослідженнях учених тео-
ретичні проблеми розглядаються на різних рівнях
узагальнення регіональних явищ. Разом із тим, на-
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Ekfor/
http://www.uaib.com.ua/analituaib/year_analit_uaib.html
http://www.pdffactory.com
№ 5 (112) липень-серпень 2011 р.
ЕКОНОМІКА 67
явний досвід в економіці області складно реалізу-
вати без серйозних доопрацювань. До цього часу в
проблематиці досліджень ринкових перетворень най-
більшу стримуючу дію на трансформаційні процеси
для всіх регіонів України має такий недолік, як нео-
працьованість інструментарію діагностики економіч-
ного стану області.
Метою дослідження є виявлення особливостей
господарського комплексу Луганської області та
обґрунтування дій з управління трансформаційними
процесами в ній.
Виклад основного матеріалу. Специфіка регі-
онального розвитку економіки визначається набо-
ром об'єктивних і суб'єктивних умов. І в першу чер-
гу це стан виробничого потенціалу, наявність перс-
пективних напрямів його розвитку й можливостей за-
лучення необхідних для регіональної трансформації
інвестицій. Це дозволяє визначити пріоритетні для
регіону галузі й найбільш загальну модель майбут-
ньої економіки регіону.
Ретроспективний аналіз першого (дезадаптацій-
ного) періоду становлення ринкової економіки регі-
ону з 1992 р. до 2001 р. показав, що в результаті
інституціональних змін як в Україні в цілому, так і в
Луганській області зокрема сформувався недержав-
ний сектор економіки, у якому виробляється більша
частина товарної продукції, але приватизація під-
приємств не сприяла підвищенню ефективності ви-
робництва [2-5].
У результаті аналізу періоду адаптаційного (з
2001 р.) становлення економіки Луганської області
встановлено, що в Луганській області динамічно ус-
кладнюється ринкове середовище. Тільки за 8 років
(з 2003 до 2010) кількість суб'єктів ЄДРПОУ збільши-
лась на 18 %. Однак це вдвічі менше, ніж у серед-
ньому по державі. За той же період цей показник в
Україні становить 34 % [6-8].
Істотно розрізняється також і концентрація під-
приємств за видами діяльності з урахуванням осіб
наявного населення конкретної території. Так, у ви-
добувній промисловості області їх у 2,25 раза
більше, ніж в Україні. У той же час у сфері готель-
но-ресторанного господарства обласний показник
перебуває на рівні 42,2 % від загальнодержавно-
го; у сфері нерухомості, оренди та інжинірингу - на
рівні 50,6 %; транспорту та зв'язку - на рівні 58,7 %.
Усе це свідчить про значну деформацію ринкового
середовища, що сформувалося до теперішнього
часу в області. Підприємства й організації області
мають невисоку стійкість, оскільки коефіцієнт лік-
відації (середньорічне співвідношення ліквідова-
них і знову створених підприємств) становить близь-
ко 35 %.
Недоліком економіки Луганської області є низь-
ка фінансова ефективність діяльності підприємств.
В Україні в 2000-2008 рр. фінансове сальдо від зви-
чайної діяльності до оподатковування було позитив-
ним, а в Луганській області - тільки в 2004-2007 рр.
Величина наведеного значення цього показника в
Луганській області відстає від загальнодержавного
рівня в 3-9 разів у різні роки. Такий же стан і з рента-
бельністю операційної діяльності в області з 2002 р.
до 2007 р., яка була була в 3-4 рази нижче, ніж в
Україні (табл. 1).
Таблиця 1. - Фінансовий результат (сальдо) від звичайної діяльності до оподатковування,
млн грн [6-8]
2000 р. 2002 р. 2004 р. 2006 р. 2007 р. 2008 р. 2009 р.
Україна 13034,3 14641,2 44578,4 76253,4 135897,9 8954,2 -42414,7
Луганська
область -430 -665,7 434,6 410,7 1252,3 -1061,7 -4049,9
Фінансовий результат (сальдо з розрахунком на одного жителя грн/особу)
Україна 263,36 301,9 936,5 1630,04 2920,02 193,6 -924,06
Луганська
область -163,6 -261,4 175,8 171,84 530,63 -453,71 -1760,82
Рентабельність операційної діяльності (%)
Україна 2,0 4,2 6,4 6,6 6,8 3,9 3,3
Луганська
область -1,1 0,6 1,9 1,6 2,4 0,0 -2,8
У 2008 р. інвестиції в основний капітал України
склали близько 24 % валового регіонального про-
дукту (ВРП), а інвестиції в основний капітал Лу-
ганської області близько 27 % ВРП [6, с. 22, 165].
Централізоване управління фінансовими ресурса-
ми України не дозволяє місцевій владі проводити
ефективну інвестиційну політику. У Луганській об-
ласті співвідношення інвестицій із держбюджету й
місцевого бюджету становить 7:1, в Україні - 1,3:1,
тоді як у США співвідношення федеральної допо-
моги й місцевих джерел фінансування інвестицій
становить 1:4, і це стосується капітальних вкла-
день, що здійснюються на території штатів поза за-
гальнофедеральними програмами. У Німеччині пря-
мі капітальні вкладення з бюджетів земель і гро-
мад у 8 разів більше, ніж із федерального бюдже-
ту, причому на частку громад припадає 70 % бюд-
жетних прямих інвестицій.
У Стратегії економічного та соціального розвитку
України "Шляхом європейської інтеграції" на 2004-
2015 рр. передбачене закріплення щорічних темпів
росту інвестицій в основний капітал на рівні 10-12 %
[9]. Фактичний стан справ з інвестуванням виявив-
ся набагато кращим, оскільки середньорічні тем-
пи приросту інвестицій із 2000 до 2009 року в Ук-
раїні склали 15 %, а в Луганській області - 23 % [6,
с. 165]. Це дозволить уже найближчим часом (за
умови збереження сформованих пропорцій) у Лу-
ганській області одержати порівнянні обсяги інвес-
тицій на рівні не нижче загальнодержавного.
Луганська область належить до старопромис-
лових регіонів із високим рівнем концентрації про-
мислового виробництва й інерційним промисловим
середовищем. Індикатором інерційності промис-
лового середовища є динаміка показника кількості
промислових підприємств (розраховуючи на 10000
населення). В Україні цей показник з 2001 р. по-
вільно зростає, у Луганській області його рівень до
загальнодержавного з 2003 р. практично стабіль-
ний (табл. 2).
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com
№ 5 (112) липень-серпень 2011 р.
68 ЕКОНОМІКА
Таблиця 2. - Концентрація промислового виробництва [6-8]
2001 р. 2003 р. 2005 р. 2007 р. 2008 р. 2009 р. 2010 р.
Кількість промислових підприємств
Україна 47348 52336 54558 119181 122781 124634 125303
Луганська область 2019 2068 2059 4607 4768 4860 4797
У перерахуванні на 10 000 осіб
Україна 9,7 10,9 11,5 25,62 26,54 27,15 27,41
Луганська область 7,8 8,2 8,4 19,52 20,37 21,13 21,04
Рівень Луганської області (у % до загальнодержавного)
80,4 75,2 73,0 76,0 76,0 77,0 76,0
Реалізація промислової продукції у фактичних цінах (млрд грн)
Україна 210,8 289,1 468,6 717,1 917,0 806,3 Н. д.
Луганська область 11,6 20,0 33,3 53,6 72,7 58,2 Н. д.
У перерахуванні на одну особу (тис. грн)
Україна 4,3 6,0 9,9 15,42 19,82 17,50 Н. д.
Луганська область 4,5 8,0 13,6 22,6 31,02 25,1 Н. д.
Рівень Луганської області (у % до загальнодержавного)
104,7 133,3 137,4 146,0 156,0 143,0
Індикатором рівня концентрації промислового
виробництва є показник реалізації промислової про-
дукції, перерахованої на одну особу. За цим показ-
ником регіон випереджає загальнодержавний
рівень на 30-50 %, однак за фізичними обсягами
промислового виробництва внесок регіону в по-
рівнянні з 1991 р. має тенденції до суттєвого зни-
ження (табл. 3).
Таблиця 3. - Індекси промислової продукції [8-10]
2001 р. 2003 р. 2005 р. 2007 р. 2008 р. 2009 р.
у % до попереднього року
Україна 114,2 115,8 103,1 107,6 94,8 78,1
Луганська область 130,3 111,8 101,6 116 94,1 80,1
У рамках України Луганська область спеціалізуєть-
ся на видобувній промисловості, обробній промис-
ловості, виробництві коксу та продукції нафтопере-
робки, хімічної та нафтохімічної продукції, а також на
виробництві продукції металургії. Структурні дефор-
мації промисловості Луганської області особливо
помітні на тлі зіставлення зі структурою промисло-
вості в розвинених країнах і світі в цілому. Так, частка
легкої промисловості в регіоні в 18 разів менша, у 3
рази нижча частка харчової промисловості, у 6 разів
менша частка машинобудування, зате в 3-4 рази
вища частка металургії й металообробки [10; 11].
Таким чином, незважаючи на порівняно високу
ефективність регіонального промислового виробниц-
тва, його основу формують пріоритетні для 2 і 3
циклів Кондратьєва виробництва, що втратили свої
прогресивні функції. Тому подальша трансформація
в промисловості повинна відбуватися в напрямі ре-
структуризації й модернізації промислового вироб-
ництва, підвищенні частки високотехнологічних га-
лузей машинобудування й хімії, подальшого роз-
витку легкої й харчової промисловості. У галузі про-
мислової політики для регіону актуалізується зав-
дання росту фізичних обсягів промислового вироб-
ництва, збільшення ступеня різноманітності промис-
лового середовища.
Проведене дослідження дає підстави для обґрун-
тування дій з управління трансформаційними про-
цесами в області. На сучасній стадії інформаційного
забезпечення економічної діяльності для формуван-
ня провідного алгоритму складу й послідовності
ринкових перетворень у регіоні варто прийняти за-
гальнодержавний Класифікатор видів економічної
діяльності (КВЕД). Важливою його перевагою є іма-
нентне використання західноєвропейської практики
класифікації секторів економічної діяльності, що за-
безпечує безпосереднє застосування в Україні дос-
віду ринкових перетворень у розвинених країнах.
Розроблена з урахуванням зазначеного принципу
матриця ринкових перетворень для умов Лугансь-
кої області представлена на рис. 1.
Матриця організаційних заходів розроблена для
місцевих органів, вона дозволить визначити чер-
говість уживання тих або інших заходів для різних
видів економічної діяльності. Виявилося, що з 16
видів економічної діяльності тільки в переробній
промисловості лібералізація, інституціональні пере-
творення й удосконалення реального сектора еко-
номіки одночасно мають першорядний характер
ринкових перетворень. Тому по всій горизонталі "пе-
реробна промисловість" розташовані однакові інди-
катори першої терміновості. Другий вид економічної
діяльності, який заслуговує на виведення на дру-
гий рівень терміновості - це будівництво й надання
комунальних та індивідуальних послуг. І третій вид
діяльності, згідно з цією матрицею - це операції з
нерухомим майном.
Для видобувної промисловості, забезпечення
фінансової стабільності, економічного зростання
переважне значення мають договірні відносини, які
дозволять місцевим органам забезпечити випуск тієї
продукції, яка найбільш гостро необхідна з точки зору
інтересів регіону, а також відносини власності, ос-
кільки права області в користуванні матеріально-си-
ровинними ресурсами істотно обмежені на користь
центру. У сільському господарстві з десяти пред-
ставлених на рисунку 1 форм ринкових перетворень
п'ять мають першорядну терміновість. Таким чином,
у цій життєво важливій галузі в першу чергу мають
бути перетворені відносини власності, забезпечена
фінансова стабільність й економічне зростання.
Незважаючи на те, що аналіз ілюструє різний рі-
вень суспільної діяльності, а саме: матеріальне ви-
робництво, надання послуг, виконання робіт, крім того,
державне управління, освіта, охорона здоров'я та
ін., - необхідний комплексний підхід для цих видів
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com
№ 5 (112) липень-серпень 2011 р.
ЕКОНОМІКА 69
Рис. 1. Матриця ринкових перетворень в економіці регіону (умови Луганської області).
економічної діяльності згідно з черговістю, представ-
леною на рис. 1.
Висновки
Результати аналізу економічних показників по
Луганській області за 1991-2010 рр., свідчать, з од-
ного боку, про значне просування господарського
комплексу по шляху ринкових перетворень і на-
явність усіх ознак ринкового середовища в регіоні,
з іншого - про велику мінливість результатів ринко-
вого господарювання залежно від існуючих інсти-
туцій і професіоналізму всіх учасників ринку.
1 терміновість 2 терміновість 3 терміновість 4 терміновість
Підвищення ефективності ринкових перетворень
в економіці регіону можливе шляхом застосування
інноваційних моделей і методів, що зумовило роз-
робку матриці трансформаційних заходів. Виявле-
но, що необхідною вимогою до методів діагностики
економіки регіону стає визначення алгоритмів, що
відображають істотні зв'язки між добробутом насе-
лення й використанням місцевих ресурсів. У той же
час установлено, що компетенція регіонів у цій сфері
вельми обмежена, відповідні рішення Кабінету
Міністрів України, зокрема, з використання мінераль-
но-сировинних ресурсів повинні враховувати регіо-
нальну стратегію розвитку.
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com
№ 5 (112) липень-серпень 2011 р.
70 ЕКОНОМІКА
ЛІТЕРАТУРА:
1. Про затвердження Державної стратегії регіонального
розвитку на період до 2015 року: затверджено Постановою
Кабінету Міністрів України від 21.07.2006 р. № 1001 // Норма-
тивні акти України [Електронний ресурс]. - Режим доступу :
http://zakon.nau.ua/doc/?uid=1096.997.0.
2. Трансформация экономической системы Украины :
проблемы и решения / [Клияненко Б. Т., Акмаев А. И., Чален-
ко А. Ю., Третьяк В. В. и др.]. - Луганск : ЛФ ИЭПИ НАН Укра-
ины, ДГМИ, 2004. - 187 с.
3. Захарченко В. Современная региональная экономика :
[монография] / В. Захарченко, В. Вайсман, Е. Молина. - Одес-
са : Наука и техника, 2004. - 160 с.
4. Схема-прогноз розвитку і розміщення продуктивних
сил Луганської області на період до 2015 року. - К. : РВПС
України НАН України, 2005. - 128 с.
5. Бурбело О. А. Преобразование отношений собствен-
ности в Украине : [монография] / О. А. Бурбело, В. Н. Тисуно-
ва, Н. Л. Недодаева ; МВД Украины, Луганский ин-т внутрен-
них дел. - Луганск : РИО ЛИВД МВД Украины, 1998. - 162 с.
6. Статистичний збірник "Регіони України" 2010 / Держав-
ний комітет статистики України ; [за ред. О. Г. Осауленка]. -
К., 2010. - Ч. 2 [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http:/
/www.ukrstat. gov.ua.
7. Статистичний збірник "Регіони України" 2009 / Держав-
ний комітет статистики України ; [за ред. О. Г. Осауленка]. -
К., 2010. - Ч. 2 [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http:/
/www.ukrstat. gov.ua.
8. Статистичний щорічник України 2007 / Державний ком-
ітет статистики України ; [за ред. О. Г. Осауленка]. - К., 2010
[Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.ukrstat.
gov.ua.
9. Про Стратегію економічного та соціального розвитку
України "Шляхом європейської інтеграції" на 2004-2015 роки :
Указ Президента України вiд 28.04.2004 р. № 493/2004 //
Офіційний вісник України. - 2004. - № 18. - Ст. 1278.
10. Кваснюк Б. Структурная перестройка экономики и ее
ресурсы / Б. Кваснюк // Вопросы экономики. - 2003. - № 11. -
С. 19-26.
11. Пабат А. Стратегический менеджмент конкурентос-
пособности национальной экономики в перспективе евро-
интеграции / А. Пабат, С. Хаминич // Економiст. - 2005. - № 12.
- С. 59-61.
V. Tisunova
EVALUATING OF MARKET TRANSFORMATIONS IS TO ECONOMY
OF THE LUGANSK AREA
In the article accordance of market transformations to the industrial area to the declared rule are definite; the
matrix of transformation measures in the boundaries of the Lugansk area on the basis of the use of modern methods
of evaluating and comparing the role types of economic activity are is developed.
Key words: area, market transformations, types of economic activity, matrix of transformation measures.
© В. Тісунова
Надійшла до редакції 14.07.2011
УДК: 330.342:338.242
КОНЦЕПЦІЯ АКТИВІЗАЦІЇ ЛЮДСЬКОГО ЧИННИКА
В СУЧАСНОМУ КОРПОРАТИВНОМУ ПРОЦЕСІ
ВАРВАРА ЧЕРНОВА,
асистент Донецького національного технічного університету
У статті запропоновано сучасну концепцію активізації людського чинника в процесі розвит-
ку корпоративних відносин в Україні. Зроблено висновок щодо розширення меж участі
людини в економічному управлінні.
Ключові слова: людський чинник, корпоратизація, корпорація, трудові ресурси, персонал, інте-
реси, корпоративне управління.
Постановка проблеми. Ринкові перетворення
в Україні супроводжуються принциповими інститу-
ційними трансформаціями в економіці. Однією з
форм прояву цього процесу є розвиток корпора-
тивного сектора, що відповідає ключовій тенденції
динаміки світової економіки. Так, якщо на початку
ХХ століття в структурі підприємств Сполучених
Штатів Америки корпорації складали 23,6 %, у се-
редині століття - 26,2 %, у 70-х роках - 78,4 %, то
наприкінці ХХ століття їхня частка в інституціональній
структурі підприємств й організацій країни станови-
ла понад 80 %, а частка корпорацій у ВВП сягнула
позначки майже 90 % [1, с. 86].
Щодо економіки сучасної України, то в інституці-
ональній структурі її підприємств та організацій функ-
ціонують 424,8 тис. корпоративних утворень, що
становить 37,5 % загальної кількості суб'єктів еко-
номічної діяльності, а частка корпоративного секто-
ра в обсязі ВВП дорівнює 75 % [2, с. 88-89].
У системі стратегічних напрямів соціально-еко-
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://zakon.nau.ua/doc/?uid=1096.997.0
http://www.ukrstat
http://www.pdffactory.com
|