Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт
Висвітлюється проблема відсутності законодавчо встановлених критеріїв суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до покарання у виді громадських робіт та пропонується можливий перелік таких критеріїв....
Збережено в:
| Дата: | 2011 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2011
|
| Назва видання: | Держава і право |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34127 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт / В.А. Мозгова // Держава і право. — 2011. — Вип. 52. — С. 484-488. — Бібліогр.: 16 назв. — укp. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-34127 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-341272025-02-09T21:21:57Z Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт Мозгова, В.А. Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Висвітлюється проблема відсутності законодавчо встановлених критеріїв суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до покарання у виді громадських робіт та пропонується можливий перелік таких критеріїв. Освещается проблема отсутствия законодательно предусмотренных критериев общественно полезной работы, которая выполняется осужденными к наказанию в виде общественных работ и предлагается возможный перечень таких критериев. The article deals with a problem of absence of legislatively provided criteria of socially useful work which is carried out condemned to punishment in the form of community service and the possible list of such criteria is offered. 2011 Article Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт / В.А. Мозгова // Держава і право. — 2011. — Вип. 52. — С. 484-488. — Бібліогр.: 16 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34127 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика |
| spellingShingle |
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Мозгова, В.А. Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт Держава і право |
| description |
Висвітлюється проблема
відсутності
законодавчо
встановлених
критеріїв
суспільно корисної
роботи,
що виконується
засудженими
до покарання
у виді громадських
робіт та пропонується
можливий
перелік
таких
критеріїв. |
| format |
Article |
| author |
Мозгова, В.А. |
| author_facet |
Мозгова, В.А. |
| author_sort |
Мозгова, В.А. |
| title |
Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт |
| title_short |
Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт |
| title_full |
Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт |
| title_fullStr |
Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт |
| title_full_unstemmed |
Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт |
| title_sort |
критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34127 |
| citation_txt |
Критерії суспільно корисної роботи, що виконується засудженими до громадських робіт / В.А. Мозгова // Держава і право. — 2011. — Вип. 52. — С. 484-488. — Бібліогр.: 16 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT mozgovava kriteríísuspílʹnokorisnoírobotiŝovikonuêtʹsâzasudženimidogromadsʹkihrobít |
| first_indexed |
2025-11-30T23:30:05Z |
| last_indexed |
2025-11-30T23:30:05Z |
| _version_ |
1850259964234301440 |
| fulltext |
В. А. МОЗГОВА. КРИТЕРІЇ СУСПІЛЬНО КОРИСНОЇ РОБОТИ, ЩО
ВИКОНУЄТЬСЯ ЗАСУДЖЕНИМИ ДО ГРОМАДСЬКИХ РОБІТ
Висвітлюється про бле ма відсут ності за ко но дав чо вста нов ле них кри теріїв
суспільно ко рис ної ро бо ти, що ви ко нується за су д же ни ми до по ка ран ня у виді гро мадсь
ких робіт та про по нується мож ли вий пе релік та ких кри теріїв.
Ключовіслова: по ка ран ня, гро мадські ро бо ти, суспільно ко рис на ро бо та.
Ос ве ща ет ся про бле ма от сут ст вия за ко но да тель но пре ду с мо т рен ных кри те ри ев
об ще ст вен но по лез ной ра бо ты, ко то рая вы пол ня ет ся осуж ден ны ми к на ка за нию в
ви де об ще ст вен ных ра бот и пред ла га ет ся воз мож ный пе ре чень та ких кри те ри ев.
Ключевыеслова: на ка за ние, об ще ст вен ные ра бо ты, об ще ст вен но по лез ная ра бо
та.
The article deals with a problem of absence of legislatively provided criteria of socially
useful work which is carried out condemned to punishment in the form of community service
and the possible list of such criteria is offered.
Keywords: punishment, community service, socially useful work.
Одним з пріоритетних напрямів сучасної кримінально-правової політики є
поширення практики застосування покарань не пов’язаних з ізоляцією від
суспільствадоосіб,яківчинилизлочининевеликоїтасередньоїтяжкостіідосяг-
ненняцілейпокарання,стосовноякихможливепризбереженнізвичнихдляних
умовжиттєдіяльностіусуспільстві.Вбачається,щовцьомуплані,покаранняу
видігромадськихробітєоднимзнайбільшперспективних.
Останніми роками у вітчизняній правовій науці, низка питань пов’язані із
застосуванням цього покарання стали предметом дисертаційних досліджень
О.В.Ткачової «Виконання покарання у виді виправних і громадських робіт»
(2006),В.Г.Павленка «Кримінально-правова та кримінологічна характеристика
громадськихробітяквидупокарання» (2006),С.В.Черкасова«Кримінологічна
концепція альтернативних мір покарання» (2006), С.І. Халимона «Запобігання
злочинам серед осіб, які перебувають на обліку в кримінально-виконавчій
інспекції»(2008),О.І.Богатирьової«Кримінально-виконавчаінспекціяяксуб’єкт
виконанняпокарань»(2009),М.Я.Гуцуляка«Кримінально-виконавчахарактери-
стикапокаранняувидігромадськихробіт»(2010).Такауваганауковцівдопока-
рання у виді громадських робіт обґрунтована, поміж іншого, недосконалістю
механізму його застосування. Особливо багато питань, на практиці, виникає у
процесі виконання даного покарання, переважно через недоліки у взаємодії
кримінально-виконавчоїінспекції(далі–КВІ)зіншимисуб’єктамикримінально-
виконавчихправовідносин.
Однимзсуб’єктівтакоївзаємодіїєорганимісцевогосамоврядування.Проте,
за результатами опитування інспекторівКВІ: лише 38 (31,7%) опитаних задо-
вольняє рівень взаємодії з органами влади та місцевого самоврядування, а 82
(68,3%)опитанихтакимрівнемвзаємодіїнезадоволені1.
Так, згідно із ст. 36 Кримінально-виконавчого кодексу України, громадські
роботи полягають у виконанні засудженим у вільний від основної роботи чи
484 Держава і право • Випуск 52
© МОЗ ГО ВА Вікторія Ана толіївна – аспірантка кафедри кримінально-правових
дисциплінюридичногофакультетуХарківськогонаціональногопедагогічногоуніверси-
тетуіменіГ.С.Сковороди
навчаннячасбезоплатнихсуспільнокориснихробітвидякихвизначаютьоргани
місцевого самоврядування2. У Інструкції про порядок виконання покарань, не
пов’язанихзпозбавленнямволі,таздійсненняконтролющодоосіб,засуджених
дотакихпокарань (далі– Інструкція)даєтьсябільшповнерозуміннявзаємодії
КВІ та органів місцевого самоврядування, а саме, що однією з функцій, яку
здійснюють працівники КВІ під час виконання покарання у виді громадських
робітєпогодження зорганамимісцевогосамоврядуванняперелікуоб’єктів,на
яких засудженіособивідбувають громадські роботи, та видиробіт,щоможуть
нимивиконуватись(пп.2.3.п.2р.ІІ)3.Проте,якнаголошуютьпрацівникиКВІ,
зокремаМ.А.Хлистік,немаєчіткогомеханізмувизначеннявидусуспільнокорис-
них робіт та переліку підприємств, на яких засуджені повинні відбувати дане
покарання4.
Крімтого,якзауважуєросійськийнауковецьК.Н.Тараленко,ступіньправо-
обмежень,щоскладаютьзмістпокаранняувидігромадськихробітубагаточому
виражається упевнійпраці, до якої засудженийпритягується, і залежить від її
видутаважкості.Інадумкунауковця,виходить,щоКВІможепогодитизоргана-
мимісцевогосамоврядування ідовільновизначити засудженомубудь-якийвид
робіт,важкістьтасуспільнакорисністьякихбудесуттєвоваріюватися5.
ЗцьогопитанняО.В.Ткачоватежзауважує,що«узаконіненаводитьсяхоча
б приблизного переліку… робіт, які одночасно були б суспільно корисними і
мали б примусову природу, тобто містили б властивості кари. У кінцевому ж
підсумкузаконодавецьповинензнати,яківидиробітнайдоцільнішевикористову-
ватидлядосягненнямети,тобтокари,яканадастьможливостізадопомогоюпра-
вовогорегулюваннясконцентрувативідповідніякостітавластивостівпевнихїх
видах,створитиспецифічніумовипрацідлязасудженихосіб.Усецесприятиме
тому,щодіяльністьорганіввиконанняпокаранняувидігромадськихробітстане
більшпредметною:вонизалучатимутьзасудженихнедопраціяктакої,адовико-
нання якісно визначених робіт,щомають певні каральні властивості.У цьому
зв’язку…визначитиконкретнийвидробітможназадопомогоювідповіднихкри-
теріїв(принципів),якимповиннавідповідатипраця»6.
Законодавчевстановленнязагальнихкритеріїв,якиммаєвідповідатисуспільно
кориснаробота,зкримінально-правовоїточкизору,дастьзмогууникнутиможли-
вихзвинувачень,утому,щообранийвидробітпринижуєлюдськугідністьзасуд-
женого.Поступововідбуваєтьсяпоширенняпрактикизастосуваннягромадських
робіт(станомна1січня2007наоблікувпідрозділахКВІДержавногодепарта-
ментуУкраїнизпитаньвиконанняпокараньперебувало1477засудженихдопока-
ранняувидігромадськихробіт(ст.ст.56,100ч.1ККУкраїни),на1січня2008р.
–1582;у2010та2011на1січняперебуваловже,відповідно–3301та4629засу-
джених)7іпідприкриттямприниженоїлюдськоїгідності,користуючисьоднимз
своїх основних прав, засуджені можуть подавати необґрунтовані скарги, щодо
направленнянавідбуванняпевноговидусуспільнокориснихробіт.
Єдиною законодавчо передбаченою вимогою щодо характеру суспільно
корисної праці, яку має відпрацьовувати засуджений є не пов’язаність її із
шкідливим виробництвом і ризиком дляжиття та здоров’я (пп. 6.7., п. 6, р. ІІ
Інструкції).Також,законпередбачає,щовонимаютьвідбуваєтьсязамісцемпро-
живаннязасудженого(ч.1ст.36КВКУкраїни).Асамепоняття«суспільнокорис-
напраця»наштовхуєнате,щоціроботиєнеобхіднимидлясуспільства.
Можемо зробити висновок, що відповідно до положень закону, суспільно
485Юридичні і політичні науки
корисніроботи–цероботи:
1)щоєнеобхіднимидлясуспільства;
2)щонепов’язані ізшкідливимвиробництвом іризикомдляжиттятаздо-
ров’язасудженого.
Вбачаєтьсянеобхідністьдоповнитиїхщепевнимикритеріями.
Видсуспільнокориснихробітвизначаютьорганимісцевогосамоврядування,
томуікориснівонимаютьбутисамедляконкретноїспільнотилюдей,якамешкає
натериторії,демаєвідбуватипокараннязасуджений.Іяксправедливозауважує
К.Н. Тараленко, працедавець не повинен розраховувати на отримання прямої
вигоди8відвиконанихзасудженимсуспільнокориснихробіт.Нацьомунаголо-
шуєіМ.Я.Гуцуляк.Найогопереконаннягромадськіроботи«повиннівиконува-
тись не на користь власника підприємства, а винятково приносити суспільну
користь територіальній громаді»9.Уцьому, характер суспільнокориснихробіт,
щомаютьвиконуватисязасудженим,багатовчомуспівпадаєзхарактеромопла-
чуваних громадських робіт, які організовуються з метою надання додаткової
соціальної підтримки та забезпечення тимчасової зайнятості осіб, якішукають
роботу. ЗгідноПоложення про порядок організації та проведення оплачуваних
громадськихробіт,оплачуванігромадськіроботиповиннівідповідатипотребам
певноїадміністративно-територіальноїодиницітасприятиїїсоціальномурозвит-
ку(ч.4ст.3)10.Такеформулюваннявбачаєтьсявдалимідляхарактерусуспільно
кориснихробіт,щомаютьвиконуватисязасудженимдогромадськихробіт.
Перелікоб’єктів,наякихзасудженімаютьвідбуватигромадськіроботиівиди
суспільнокориснихробітКВІтаорганамимісцевогосамоврядуванняпогоджу-
ютьміжсобоюсамезаздалегідь.Затакогопорядку,напередпередбачатиіорієн-
туватися на кваліфікацію певного засудженого є неможливим та недоцільним.
Тому, суспільно корисні роботимають бути некваліфікованими, тобто, такими,
щонепотребуютькваліфікаціїабопрофесійноїпідготовкивідзасудженого.Мож-
ливі навички, кваліфікація окремого засудженого можуть враховуватися лише
привизначенійомуконкретноговидуробітзперелікузаздалегідьвизначених.
Згідноіззакономзагальнийконтрользавиконаннямданогопокаранняпокла-
даєтьсянаКВІ(ч.3ст.36КВКУкраїни).ВідповіднодоІнструкціїКВІздійснює
контроль за додержанням умов відбування покарання засудженими особами і
власникомпідприємствазамісцемвідбуваннязасудженимиособамигромадських
робіт (пп.1.3.,п. 1, р. ІІ).ПрацівникиКВІ здійснюєуразіпотребиконтрольні
перевіркизамісцемроботизасудженихосіб,аленеменшеодногоразупротягом
строкувідбуваннянимипокарання(пп.2.10.,п.2,р.ІІІнструкції).
Всвоючергу,навласникапідприємства(установи,організаціїабоуповнова-
женийниморган)замісцемвідбуваннязасудженимпокаранняпокладаєтьсякон-
троль за виконанням засудженими визначених для них робіт та дотриманням
правилтехнікибезпеки(ч.1ст.39КВКУкраїни).Здійснюючитакийконтроль,
власникпідприємстваповиненповідомлятиКВІпроухиленнязасудженихосіб
відвідбуванняпокарання,появунароботівнетверезомустанічивстанінарко-
тичногоаботоксичногосп’яніння,порушеннягромадськогопорядку(пп.6.3.,п.
6,р.ІІІнструкції).Також,вінповиненвестиобліктащомісячноінформуватиКВІ
про кількість відпрацьованих засудженими особами годин та їх ставлення до
праці(пп.6.4.,п.6,р.ІІІнструкції).
Можназробитивисновок,щобезпосереднійконтрользапроцесомвиконання
засудженим суспільно корисних робіт покладається на власника підприємства.
486 Держава і право • Випуск 52
Дляцьогозасуджениймаєпрацюватиуполійогозоруаборезультатийогопраці
повинніпіддаватисякількісномуобліку.Тобто,суспільнокорисніроботимають
бутитакими,щолегкопіддаютьсяконтролю.
Стосовно такого можливого критерію суспільно корисних робіт, як їх
публічнийхарактер,зазначимонаступне.Термін«публічний»означає–той,що
здійснюєтьсяуприсутностіпубліки,відкритий11.А«публіка»–целюди,щозна-
ходятьсяде-небудьвякостіглядачів,слухачів,пасажирів,атакожвзагалі–люди,
суспільство12.Тож,можнаприпустити,щосуспільнокорисніроботинабувають
ознаки публічності, коли вони виконуються в присутності необмеженого кола
осібаботам,дебудь-хтоможебачитиїхвиконання.
Публічне виконання зазначених робіт можемати виправно-профілактичний
впливстосовнобільшостізасуджених.Також,суспільство,правовимвідносинам
якогобулозавданошкоду,безпосередньобачить,якпрацюєкарнасистемадержа-
ви,змінюєсвоєуявленняпробезкарністьвинних–впевнюєтьсяудієвостіприн-
ципу невідворотності покарання, що до злочинців (особливо, коли громадські
роботи застосовуються до винних, які є представниками «впливового класу»).
Проте,встановленнякритеріюпублічностісуспільнокориснихробітякобов’яз-
ковогоможештучнозвузитиїхколо.Також,стосовнонеповнолітніхзасуджених,
якімаютьвиконуватисуспільнокорисніроботи,доцільністьїхпублічногохарак-
теру потребує окремого обговорення. При обиранні виду суспільно корисних
робітдлянеповнолітніхслідвраховуватиособливостівікутакоїкатегоріїзасуд-
жених. Тобто враховувати їх потребу у спілкуванні з однолітками, низьку
конфліктну компетентність неповнолітніх, почуття дорослості і критичність
самосвідомості13. Тому їх праця при відбуванні даного покарання має бути
організованауколективі,аленезасуджених,азаконослухняниходнолітків;праця
засудженихнеповнолітніхпоможливостіповиннабутискритавідочейнеобме-
женогоколалюдей,щобневикликатипочуттяпротеступідлітка.Проце,зокрема,
свідчитьпозитивнийлатвійськийдосвідзастосуваннягромадськихробітстосов-
нонеповнолітніх14.
Якобов’язковийкритерійсуспільнокориснихробітдоцільнимбудевстанови-
ти посильний характер таких робіт, тобто такий,що відповідатиме віку, стану
загального здоров’я та фізичним даним засудженого. Про доцільність вимоги
законодавчо передбачити посильний характер робіт вказували у своїх працях,
зокрема,В.Г.Павленко15таЮ.А.Пономаренко16.
Такимчином,суспільнокорисніроботи,щомаютьвиконуватисязасудженим,
–цероботи:1)щонепотребуютьспеціальноїкваліфікації;2)щонепов’язанііз
шкідливимвиробництвоміризикомдляжиттятаздоров’язасудженого;3)щоє
посильнимидлязасудженого;4)щовідповідаютьпотребампевноїадміністратив-
но-територіальноїодиницітасприяютьїїсоціальномурозвитку;5)процесвико-
нанняякихпіддаєтьсяконтролю.
Данийпереліккритеріївсуспільнокориснихробітєорієнтовниміпотребує
подальшогодослідженняівдосконалення.Міжтимзаконодавчезакріпленнякри-
теріївтакихробітвбачаєтьсядоцільним.
1.Гу цу ляк М.Я.Кримінально-виконавчахарактеристикапокаранняувидігромадсь-
ких робіт: Дис. ... канд. юрид. наук. – Л., 2010. – С. 52. 2. Криміна ль нови ко нав чий
кодексУкраїни,затвердженийЗакономвiд11.07.2003№1129-IV:[Електроннийресурс].
–Режимдоступу:http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1129-153. Інструк
487Юридичні і політичні науки
ціяпропорядоквиконанняпокарань,непов’язанихзпозбавленнямволі,таздійснення
контролющодоосіб,засудженихдотакихпокарань,затвердженаНаказомвід19.12.2003
N 270/1560: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/ cgi-bin/
laws/main.cgi?nreg=z0016-044. Хлистік М.А.Виконанняпокаранняувидігромадських
робітвУкраїніташляхипідвищенняйогоефективності//Развитиегосударстваиправа
вУкраине:реалиииперспективы:Сб.науч.трудов.Ч.1.МатериалыІмеждународной
научно-практическойконференции(24апреля2009года).–Симферополь:КРП«Изда-
тельство«Крымучпедгиз»,2009.–С.618.5. Та ра лен ко К.Н.Осодержаниинаказанияв
видеобязательныхработ//Развитиеальтернативныхсанкцийвроссийскойуголовной
юстиции:опытиперспективы:Сб.материаловмеждунар.конф.29–30мая2002г.–М.,
2002.–С.68.6. Тка чо ва О.В.Виконанняпокараньувидівиправнихігромадськихробіт:
Дис...канд.юрид.наук.–Х.,2006.–С.112.7. Довідка прочисельністьзасуджених,які
перебуваютьнаоблікууорганахКВІ:[Електроннийресурс].–Режимдоступу:http://
www.kvs.gov.ua/punish/control/uk/publish/category?cat_id=51096 8. Та ра лен ко К.Н. Цит.
праця. – С. 69. 9. Гу цу ляк М.Я. Цит. праця. – С. 53. 10. По ло жен ня про порядок
організації та проведення оплачуваних громадських робіт, затверджена Постановою
Кабінету Міністрів України вiд 10.09.2008 № 839: [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=839-2008-%EF 11. Оже гов
С.И.Словарьрусскогоязыка:Ок.57000слов/Подред.Н.Ю.Шведовой.–М.:Рус.яз.,
1986. –С. 547.12. Тамже. –С. 547.13. Про зу мен тов Л.М. Групповаяпреступность
несовершеннолетнихиеепредупреждение.–Томск:ИзданиеТомскогогосударственно-
гопедагогическогоуниверситета,2001.–С.13-14.14. Эн цик ло пе дияуголовногоправа.
–Т.8:Уголовнаяответственностьинаказание.–СПб.,2007.–С.331.15. Пав лен ко В.Г.
Кримінально-правова та кримінологічна характеристика громадських робіт як виду
покарання:Дис... канд.юрид. наук. –К., 2006. –С. 48.16. По но ма рен ко Ю.А. Виды
наказанийпоуголовномуправуУкраины:Монография.–Х.:ФИНН,2009.–С.101.
488 Держава і право • Випуск 52
Розділ 8. КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО, КРИМІНАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ТА КРИМІНАЛІСТИКА
В. А. Мозгова. КРИТЕРІЇ СУСПІЛЬНО КОРИСНОЇ РОБОТИ, ЩО ВИКОНУЄТЬСЯ ЗАСУДЖЕНИМИ ДО ГРОМАДСЬКИХ РОБІТ
|