Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади
Аналізуються методологічні підходи до дослідження трансформаційних змін, зокрема позиції М. Вебера, К. Ясперса, А. Тойнбі, Д. Норта, О. Тоффлера, І. Валлерстайна, Ж. Рюса та ін. Розглядаються засади причинно-наслідкових детермінант суспільного прогресу....
Gespeichert in:
| Datum: | 2010 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2010
|
| Schriftenreihe: | Держава і право |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34362 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади / Л.М. Дунаєва // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 656-660. — Бібліогр.: 13 назв. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-34362 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-343622025-02-09T10:54:08Z Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади Дунаєва, Л.М. Політичні науки Аналізуються методологічні підходи до дослідження трансформаційних змін, зокрема позиції М. Вебера, К. Ясперса, А. Тойнбі, Д. Норта, О. Тоффлера, І. Валлерстайна, Ж. Рюса та ін. Розглядаються засади причинно-наслідкових детермінант суспільного прогресу. Анализируются методологии исследования трансформационных изменений, в частности позиции М. Вебера, К. Ясперса, А. Тойнби, Д. Норта, О. Тоффлера, И. Валлерстайна, Ж. Рюса и др. Рассматриваются основы причинно-следственных детерминант общественного прогресса. Methodologies of research of transformation changes are analyses in the article, in particular positions of M. Veber, K. Yaspers, A. Toynbi, D. Nort, O. Toffler, I. Vallerstayn, Ryusa and othe. Bases of reason-consequence determinant of public progress are examined. 2010 Article Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади / Л.М. Дунаєва // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 656-660. — Бібліогр.: 13 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34362 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Політичні науки Політичні науки |
| spellingShingle |
Політичні науки Політичні науки Дунаєва, Л.М. Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади Держава і право |
| description |
Аналізуються методологічні підходи до дослідження трансформаційних змін, зокрема позиції М. Вебера, К. Ясперса, А. Тойнбі, Д. Норта, О. Тоффлера, І. Валлерстайна, Ж. Рюса та ін. Розглядаються засади причинно-наслідкових детермінант суспільного прогресу. |
| format |
Article |
| author |
Дунаєва, Л.М. |
| author_facet |
Дунаєва, Л.М. |
| author_sort |
Дунаєва, Л.М. |
| title |
Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади |
| title_short |
Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади |
| title_full |
Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади |
| title_fullStr |
Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади |
| title_full_unstemmed |
Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади |
| title_sort |
концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Політичні науки |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34362 |
| citation_txt |
Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади / Л.М. Дунаєва // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 656-660. — Бібліогр.: 13 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT dunaêvalm koncepcíâpričinnostívkontekstímetodologíídoslídžennâsistemnihtransformacíjvladi |
| first_indexed |
2025-11-25T20:52:04Z |
| last_indexed |
2025-11-25T20:52:04Z |
| _version_ |
1849797037992706048 |
| fulltext |
656 Держава і право • Випуск 49
Л.М. ДУНАЄВА. КОНЦЕПЦІЯ ПРИЧИННОСТІ В КОНТЕКСТІ
МЕТОДОЛОГІЇ ДОСЛІДЖЕННЯ СИСТЕМНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ ВЛАДИ
Аналізу ють ся ме то до логічні підхо ди до досліджен ня транс фор маційних змін, зо к
ре ма по зиції М. Ве бе ра, К. Яс пер са, А. Тойнбі, Д. Нор та, О. Тоф ф ле ра, І. Вал лер стай на,
Ж. Рю са та ін. Роз гля да ють ся за са ди при чин нонаслідко вих де термінант суспільно го
про гре су.
Ключовіслова: ме то до логія, на уко вий по сту лат, при чинність, мо дернізм, тех но
логічний де термінізм, си с темні транс фор мації.
Ана ли зи ру ют ся ме то до ло гии ис сле до ва ния транс фор ма ци он ных из ме не ний, в
ча ст но с ти по зи ции М. Ве бе ра, К. Яс пер са, А. Тойн би, Д. Нор та, О. Тоф ф ле ра, И. Вал
лер стай на, Ж. Рю са и др. Рас сма т ри ва ют ся ос но вы при чин нослед ст вен ных де тер ми
нант об ще ст вен но го про грес са.
Ключевыеслова: ме то до ло гия, на уко вий по сту лат, при чин ность, мо дер низм, тех
но ло ги че с кий де тер ми низм, си с тем ные транс фор ма ции.
Methodologies of research of transformation changes are analyses in the article, in par
ticular positions of M. Veber, K. Yaspers, A. Toynbi, D. Nort, O. Toffler, I. Vallerstayn, Ryusa
and othe. Bases of reasonconsequence determinant of public progress are examined.
Keywords: methodology, на уко вий postulate, causality, modernism, technological deter
minism, system transformations.
У контексті перебудови методології дослідження системних трансформацій
влади та самоврядування як єдиної системи, ключовоюєпроблемапереосмис
ленняширокогокомплексунауковихпостулатів,пов’язаних ізконцепцієюпри
чинності.Йдетьсяпропроблемністьнаявноїконструкціїпричиннонаслідкових
детермінант,якіґрунтуютьсянаметодологічнихпостулатахньютонівськоїфізики
йубагатьохсвоїхаспектахвтрачаютьадекватністьсучаснимсуспільнимтранс
формаціям: пояснити логіку останніх на основі усталених постулатів причин
ностістаєнеможливим.
Зпоглядулогіки глобальних трансформацій, чиненайбільшсуперечливою
позицієюданоїметодологіїєабсолютизаціяпринципівтехнічного(технологічно
го)таекономічногодетермінізму,заякимтехнологічніпроцесирозглядаютьсяяк
рушійнасиласуспільногопрогресу.
Критика цієї доктрини має різні аспекти. Насамперед, береться до уваги
невідповідністьїїконструкційреальнимісторичнимпроцесам.Зокрема,вонане
можепояснитипричинизахідноготехнологічногодива.
Аналізуючи закономірності розвитку відомих у світі цивілізацій,А. Тойнбі
вважає,що «ступінь панування суспільства над природою вимірюється рівнем
йоготехніки»,однакмибачимовипадки,колитехнікарозвивалася,ацивілізація
залишаласявстатичномустаніабозанепадала,інавпаки–колитехніканезміню
валася,ацивілізаціяперебувалаврусі,поступальномутазворотному,залежновід
конкретноговипадку»1.
Яка альтернатива відповідній методологічній конструкції? Їй протистав
Розділ 10. Політичні науки
©ДУ НАЄВА Ла ри са Ми ко лаївна – доктор політичних наук, професор, директор
ІнститутуінноваційноїтапіслядипломноїосвітиОдеськогонаціональногоуніверситету
іменіІ.І.Мечникова
657Юридичні і політичні науки
ляється низка принципових позицій, насамперед ті, що стосуються функції
гуманітарних(духовних)цінностей.М.Вебернапротивагулогіцітехнологічного
детермінізмустверджував,щоосновоюрозвиткусуспільстваєнетехнікаінетех
нології,нематеріальне,адуховнежиття,релігія,сферасвідомостівцілому.Весь
процес розвитку характеризується духовним збагаченням суспільства, кожної
особи.Такезбагаченняєпосутіоднимзвизначальнихкритеріївсуспільногопро
гресу.
К.Ясперспропонуєдещоіншупозицію.Вінвиділяєдвіосідетермінант–два
диханняісторії.Першавісьпов’язуєтьсязнадбаннямикультури,друга–зтехно
логічним процесом, розвитком науки і техніки. Першість віддається техно
логічнимдетермінантам,причомунаголошується,щосамечерезкультуруможна
пізнатирозвитококремихцивілізацій,щонабираютьобрисувеликихімперій,а
черезтехнологію–людствовцілому2.
Можна згадати ще одну інтерпретацію поставленої проблеми. Д. Норт
першість у розвитку економіки віддає інституціональним змінам, і насамперед
неофіційнимінституційнимобмеженням(звичаям,традиціям,кодексамповедінки
тощо).«Неможливозбагнутиісторію,невизнаючиголовноїролі,якувідіграють
суб’єктивніуподобаннявконтекстіофіційнихінституціональнихобмежень»3.
Такимчином,позиціяМ.Вебера,К.Ясперса,А.ТойнбітаД.Нортавприн
ципінепориваютьзлогікоюдетермінізму.Д.Нортдещовідходитьвідоднолінійної
позиції технологічного детермінізму, однак, у цілому залишається в межах
модерністської позиції, яка базується на засадах причиннонаслідкових
детермінант суспільного прогресу. Спробу подолати цю методологічну супе
речністьробитьО.Тоффлер,наголошуючиприцьому,щометодологіямодернізму
продовжує бути корисною, однак вона має застосовуватися лише для аналізу
окремих,простихзасвоїмзмістомзмін–якметодологіяпростихсистем.
Логіка причинності системних зв’язків суспільства третьої хвилі обґрунто
вуєтьсяО.Тоффлеромнаметодологічнихзасадах,щоєблизькимидометодології
І.Пригожина.А.Гальчинськийвданійметодологіївважаєдоцільнимвизначити
такіособливості:«…поперше,церозумінняпричинностіяксистемискладної
(багатовекторної) взаємодії різноякісних за своєю природою сил; подруге, це
необхідністьвиявленнянелишепрямих,айзворотних,позитивнихтанегатив
них зв’язків; потретє, це пояснення складних явищ та процесів на основі
комбінаціївипадковоготанеобхідного;почетверте,цеприпущеннясамозбуджу
вальностіпроцесів»4.
Отже, нова методологія відкриваєшлях до розвитку методологічної конст
рукції, який полягає не в механічному запереченні одного іншим, а у їхній
логічнійнаступності,взаємозбагаченні.
Перспективнимупланіподоланняметодологічнихобмеженьможнавважати
відносноновийнапрямдосліджень,якідісталиназвупостмодернізму,абокон
цепцій «постновітньої сучасності». Проте, як зазначаєЖ.Ф. Ліотар, «постмо
дернізмнеозначаєаніновогосвітогляду,аніновогопідходу.Цепростоорганізація
подій за новим принципом, яка тривалий час підкорялася ідеї універсальної
історіїлюдства»5.
Не можна на сьогодні вести мову про постмодернізм як уже сформовану,
відносноціліснутеорію.«Щераноговоритипроте,щоосновоюзазначеноїмето
дології стає постмодернізм, проте його антитезисність логіці сучасного
модернізму,засвідчуютьнеобхідністьуважногоставленнядойогобазовихпосту
657Юридичні і політичні науки
658 Держава і право • Випуск 49
латів»6.
Методологічні суперечності між принципами модернізму і постмодернізму
стосуються насамперед базових проблем визначення феномена сучасності.
Йдетьсяпропошуквідповідейнапитання,якіявищасуспільногожиттятайого
характеристики несуть на собі сутнісні ознаки нового суспільства і які з них
можуть трактуватися як віджилі суспільні форми, форми, що успадковані від
попереднього етапу й у перспективі мають бути подоланими. Саме постмо
дернізмзосереджуєувагунаглобальномурозривіміжсуспільнимиформами,що
відмирають, і такими, що утверджуються, науковому осмисленні системних,
якіснихперетворень.
Всірозбіжностіміжданимиметодологіями–модернізмутапостмодернізму
–можназвестидодвохаспектів,двохпитань–цераціональністьлюдськоїдіяль
ностітапроблемирівновагитасаморегулюваннясуспільнихпроцесів.
Реалізаціяпринципураціональностізумовлює,зодногобоку,функціональну
визначеністькожноїсистеми,їїприроднийпорядок,зіншого–можливостіфор
малізації її структурних зв’язків, осмислення особливостей еволюційної логіки
системного розвитку. І. Валлерстайн вважає, що саме завдяки раціональності
вчинківіндивідаструктурилюдськогосуспільствастаютьзбагненими,піддають
сяосмисленню7.
Конче значущою концепцією розгляду раціональності є позиціяМ. Вебера
щодо конкретноісторичного підходу в аналізі раціональнодоцільної мотивації
поведінкиособи.Уданомуразіідеяраціональностілюдськоїприродиякбазової
есенції системного аналізу базується на тому,що люди діють і відповідності з
тим,щовонивважаютьсвоєюматеріальноюметою.Вонидіютьадекватносвоїм
матеріальнимінтересамтакоюмірою,якоювзмозіїхусвідомити.
Водночасметодологіяісторичногопідходудоаналізураціональностінеможе
обмежуватися лише матеріальним мотиваціями людини. В нинішніх умовах
дедалі зростаючу роль у цих мотиваціях відіграють моральнопсихологічні та
етичні норми, мотиви ідеального (зокрема світоглядного) характеру. І саме від
цьоговідштовхуєтьсяметодологіяпостмодернізму.
Другимаспектомновоїметодологіїєпринципприродноїрівновагитасаморе
гулюваннясуспільнихпроцесів.ЦяідеябулависловленаАристотелем,якийвва
жав,щовсіземнідинамічнісистемипрагнутьдорівноваги.Класичнапарадигма
добиМодернубазуєтьсянапостулаті,заякимсуспільствоеволюціонуєдорівно
ваги, яка реалізується в автоматичному режимі. Даний висновок базується на
раціональності людської діяльності, а також на принципі історизму: системні
трансформаціїреалізуютьсязатраєкторією–віднерівновагидорівновагивмай
бутньому, від рівноваги першого порядку – до більш збалансованої рівноваги
другогопорядкуітакдалі.
Вумовахсучасноїдоби,якамаєознакиглибиннихсистемнихтрансформацій,
домінуватипочинаєпротилежнийпринцип–принципнерівноважногорозвитку.
Точкабіфуркаціїєпозицією,вякійзаперечуєтьсясистемнарівновага.Томурівно
вагамаєрозглядатисянеякконстанта,аякконкретна(специфічна)ситуація.Ця
ситуація:а)завждиобмеженаупросторійчасі;б)відповідаєлишепростимсис
темам;в)розглядаєтьсяякокремийвипадок.
Важливо враховувати й інше методологічне застереження. У трактуваннях
одного з ідеологів постіндустріального суспільства К. Кумара «модерніті й
індустріалізмстановлятьтісну,таксказати,нерозривнуєдність»8.Такимижбазо
658 Держава і право • Випуск 49
659Юридичні і політичні науки
вимиатрибутамидобимодернітіприйнятовважатибуржуазнийустрійабо,інак
ше,–капіталістичнусуспільнуформацію(капіталістичнийспосібвиробництва)
уїїєвропейськомуваріанті.Нарештімодерніті–цетакожнаціональнодержавна
організаціясуспільства.Логікапостмодернізмубазуєтьсяназапереченнінасам
перед цих базових, звичних для нас наукових постулатів, на методологічних
підвалинахякихрозбудованавсяспорудасучасногосуспільствознавства,втому
числійполітичнінауки.
Що протиставляється цим постулатам?На це запитання немає однозначної
відповіді.НадумкуІ.Валлерстайна,якметодологічнаальтернативамодерністській
традиціїможерозглядатисяблизькадоконцептуальнихпозиційпостмодернізму
теоріяскладнихнерівноважнихпроцесів.Дануметодологіюзапочаткувалипред
ставники природничих наук та математики. Особливе місце в даному аспекті
належитьІ.Пригожину,якийцілкомслушнозауважував:«Там,денаукадемонст
руваланамнезручнуівтихомиренустабільність,тепер,якстаєвсебільшеоче
видним,немаєаніорганізації,аністабільності,щобулибгарантовані,легітимні
чипідтвердженіякимсьправом.Детермінізм,щодовгийчассприймавсяяксим
волнауковогопізнання,внашчасзведенодоположеннявластивості,справедли
воїлишедообмеженогоколаситуацій»9.
Нині доводиться зрікатися основ модерніті – раціональності та траєкторії
суспільного розвитку. Як зазначаєЖ. Рюс, «коли настає царство випадковості,
колискладністьпроникаєвсутьсамогопорядкуречей,колипрагненнядопоряд
кувідступаєпередмогутнімтискомхаосу,раціональністьсходитьзісвогоп’єде
сталу»10.Відповіднодоцьогознецінюютьсяйусталені(канонічні)істинищодо
розвиткупроцесівсуспільногожиттязасутовисхідноютраєкторією–відпросто
годо складного–унапрямірозумного суспільства,йогоприродногопрогресу.
«Удосконалене–цедетерміноване–осьбазовийпринципусієїметодологічної
структури модернізму. Випадок – це позбавлене змісту слово, що вказує на
необізнаністьтих,хтойоговживає»11.
Така переорієнтація акцентує увагу на утвердженні самодостатньої особис
тості,зокреманапосиленніпринципуіндивідуалізмуврозвиткусуспільнихпро
цесів.Вумовахдоіндустріальноїтаіндустріальноїепохсправжньоюреальністю
булосуспільство,анеіндивід.Суспільствооцінювалосьякдосконалеісамодо
статнєціле,тодіякіндивід–лишеякчасткацілого,неспроможнанеіснувати,ні
розглядатисяокремовідсвоєїсуспільноїсистемичисередовища.Напротивагу
такомутлумаченню,зановоюметодологією,окремалюдськаособистістьнабуває
статусу реальності, здатної не лише діяти творчо, а й бути пізнаною самою
собою.
Наосновіцієїлогічноїконструкціїостаннімирокамидедалібільшогозначен
ня набуває новий напрям у методології – методологічний індивідуалізм.
Внутрішня логіка концепції індивідуалізму зводиться до дещо незвичної для
ортодоксального(канонічного)мисленняформули–індивідуалізм–цезосеред
ження уваги на самому собі. У цьому контексті, як зазначає Ж. Рюс, всяке
соціальне явище виступає як результативна дія, складена з індивідуальних
поведінок.Кожнесуспільнеявище–церезультатвзаємодіїсукупностііндивіду
альнихповедінок12.
Методологічний індивідуалізм, зокрема один з його базових принципів –
«зосередженняувагинасамомусобі»,передбачаєвнесеннясутніснихуточненьі
внашерозуміннялогікиекономічноїеволюціїтасуспільногопрогресу.Йдеться
659Юридичні і політичні науки
660 Держава і право • Випуск 49
прометодологічнувразливістьпошукууніверсальних(однолінійних)принципів
і законіввідповіднихперетворень.Новакультуранауковогомислення,яканині
формується,пов’язуєтьсяздомінантоюпринципуймовірності,аотже,зізроста
ючою різноманітністю. Настає кінець доби усталених істин, сходить зі свого
п’єдесталупринципколективноїраціональності,асамаістинанеможебутивсе
загальноютауніверсальною.
Зпозиційлогікиіндивідуалізмубільшважливемісцесередчинниківсоціаль
ного,утомучислійполітичного,прогресувіддаєтьсякатегоріямментальності,
етичностітаморальності.«Суспільнийлад,–наголошуєО.Тоффлер,–уякому
моральнійетичнінорми,політикаабонавколишнєсередовищедеградують,неє
прогресивним,хочбиякимбагатимаботехнічновитонченимвінбув.Узв’язкуз
циммирухаємосяунапрямкудоширшогорозумінняпрогресу–прогресвіднині
недосягаєтьсяавтоматичноіневизначаєтьсялишематеріальнимикритеріями»13.
У межах даного підходу формувалася й концепція Ф. Фукуями щодо ролі
соціального капіталу в сучасному світовому процесі, а також дослідження
А. Тойнбі. На думку останнього, базу суспільного прогресу утворює самоор
ганізаціялюдей–осьтойлейтмотив,якийпоєднуєметодологічніпринципицих
учень.Мовайдепропріоритетнеформальнихправилтаспонтаннихсоціальних
зв’язків, основу яких складає історичне коріння, ментальні, моральні, етичні,
духовні(світоглядні)таетнічніцінності.Формалізованівсуспільствіправилата
нормивиявляютьсядієздатнимилишевтомувипадку,якщовонивідображають
(акумулюютьвсобі)неформальніправилатазв’язки.
Новизна сучасногопідходу, однак, є принциповою.Якщораніше ставилося
питанняпроміждисциплінарнукооперацію,тонині,якнацьомувженаголошу
валосявище,мовайдепропошукоптимальнихсхемвзаємозбагаченнятавзаємо
проникненнявідповіднихнауковихдисципліннарівніметодологічнихпринципів
закцентаминасоціологізаціюігуманізаціювсіхнаук.
1.Тойнбі А. Дослідження історії. –К.:Основи, 1995. – Т. 1. – 1995. –С. 197.2.
Яс перс К.Смыслиназначениеистории.–М.:Наука,1994.–562с.3. Норт Д.Інсти
туції,інституційназмінатафункціонуванняекономіки.–К.:Гайдарики,2000.–С.61.
4. Галь чинсь кий А. Глобальні трансформації: концептуальні альтернативи. Методо
логічніаспекти:[наук.видання].–К.:Либідь,2006.–С.32.5. Тамсамо.–С.33.6. Там
само.7. Вал лер стайн И.Конецзнакомогомира.СоциологиявXXв.–М.:Логос,2003.
–С.165167.8. Ино зем цев В. Л.Запределамиэкономическогообщества.–М.:Логос,
1998.–С.132.9. При го жин И.,Стен герс И. Время.Хаос.Квант.–М.:Наука,1998.–С.
83.10. Рюс Ж.Поступсучаснихідей.Панорамановітньоїнауки.–К.:Ґенеза,1998.–С.
625.11. Тамсамо. –С.626. 12. Тамсамо.–С.413415.13.Тоф ф лер Э. Третьяволна.–
М.:Логос,1997.–С.475.
660 Держава і право • Випуск 49
Розділ 10. Політичні науки
Л.М. Дунаєва. Концепція причинності в контексті методології дослідження системних трансформацій влади
|