Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра
Валентина Шевченко добре відома киянам як архітектор-реставратор, автор інвентаризації історико-культурної забудови Подолу, проекту регенерації Контрактової площі 1976 року, відновлення Гостинного двору, фонтану “Самсон” з ротондою, церкви Пирогощої Богородиці, наріжного будинку площі та вулиці Сага...
Saved in:
| Date: | 2011 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК
2011
|
| Series: | Відлуння віків |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40418 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра / В. Шевченко // Відлуння віків. — 2011. — № 1-2(14-15). — С. 88-92. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-40418 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-404182025-02-09T22:29:13Z Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра Шевченко, В. В пошуках істини: гіпотези, дискусії, вiдкриття Валентина Шевченко добре відома киянам як архітектор-реставратор, автор інвентаризації історико-культурної забудови Подолу, проекту регенерації Контрактової площі 1976 року, відновлення Гостинного двору, фонтану “Самсон” з ротондою, церкви Пирогощої Богородиці, наріжного будинку площі та вулиці Сагайдачного, реставрації Контрактового будинку. Незважаючи на досить поважний вік (нещодавно Валентині Петрівні виповнилося 85 років, з чим редакція журналу від душі її вітає), авторка не залишається байдужою до будь-яких подій, що відбуваються в пам’яткоохоронній сфері столиці. Сьогодні вона вкрай занепокоєна долею визначних пам’яток стародавнього Києва, зокрема, її хвилює ситуація з історико-культурною спадщиною одного із найцікавіших і найстародавніших районів міста — Подолу. 2011 Article Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра / В. Шевченко // Відлуння віків. — 2011. — № 1-2(14-15). — С. 88-92. — укp. XXXX-0045 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40418 uk Відлуння віків application/pdf Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
В пошуках істини: гіпотези, дискусії, вiдкриття В пошуках істини: гіпотези, дискусії, вiдкриття |
| spellingShingle |
В пошуках істини: гіпотези, дискусії, вiдкриття В пошуках істини: гіпотези, дискусії, вiдкриття Шевченко, В. Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра Відлуння віків |
| description |
Валентина Шевченко добре відома киянам як архітектор-реставратор, автор інвентаризації історико-культурної забудови Подолу, проекту регенерації Контрактової площі 1976 року, відновлення Гостинного двору, фонтану “Самсон” з ротондою, церкви Пирогощої Богородиці, наріжного будинку площі та вулиці Сагайдачного, реставрації Контрактового будинку. Незважаючи на досить поважний вік (нещодавно Валентині Петрівні виповнилося 85 років, з чим редакція журналу від душі її вітає), авторка не залишається байдужою до будь-яких подій, що відбуваються в пам’яткоохоронній сфері столиці. Сьогодні вона вкрай занепокоєна долею визначних пам’яток стародавнього Києва, зокрема, її хвилює ситуація з історико-культурною спадщиною одного із найцікавіших і найстародавніших районів міста — Подолу. |
| format |
Article |
| author |
Шевченко, В. |
| author_facet |
Шевченко, В. |
| author_sort |
Шевченко, В. |
| title |
Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра |
| title_short |
Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра |
| title_full |
Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра |
| title_fullStr |
Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра |
| title_full_unstemmed |
Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра |
| title_sort |
контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра |
| publisher |
Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
В пошуках істини: гіпотези, дискусії, вiдкриття |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40418 |
| citation_txt |
Контрактова площа: вчора, сьогодні, завтра / В. Шевченко // Відлуння віків. — 2011. — № 1-2(14-15). — С. 88-92. — укp. |
| series |
Відлуння віків |
| work_keys_str_mv |
AT ševčenkov kontraktovaploŝavčorasʹogodnízavtra |
| first_indexed |
2025-12-01T10:59:32Z |
| last_indexed |
2025-12-01T10:59:32Z |
| _version_ |
1850303340680839168 |
| fulltext |
88
ßк відомо, у першій половині І тисячоліття
до нашої ери тут вже існувало поселен/
ня, яке було торговельним осередком.
Від середини ІХ сторіччя, коли утворилася
Київська Русь і Київ став її столицею, Поділ був
його торговельно/ремісничим районом. Після
монголо/татарської навали 1240 року, коли
зруйнували Нагірне місто, Поділ перебравши на
себе ще й адміністра/
тивні та культурні функ/
ції, стає центром Києва з
ХІІІ до середини ХІХ ст.
Саме з Подолу розпоча/
лася відбудова Києва.
Після надання Києву
Магдебурзького права
на головній площі побу/
дували дерев’яну рату/
шу, а пізніше, у ХVII ст. —
цегляний магістрат. За
традицією середньовіч/
них міст у ХVІІІ ст. перед
ним спорудили ротонду
фонтану “Феліціан” (на
честь богині Феліціти),
перейменований на по/
чатку ХІХ ст. на “Сам/
сон” — це була перша
гідротехнічна споруда на
Подолі.
На головну площу
виходять фасади слав/
нозвісної Києво/Моги/
лянської академії —
першого вищого навчального закладу східнос/
лов’янських народів, що відігравав величезну
роль у духовному житті не лише України, Росії і
В ПОШУКАХ ІСТИНИ: ГІПОТЕЗИ, ДИСКУСІЇ, ВIДКРИТТЯ
Контрактова площа:
вчора, сьогодні, завтра
Валентина Шевченко
Валентина Шевченко добре відома киянам як архітектор�реставратор, автор інвентаризації історико�
культурної забудови Подолу, проекту регенерації Контрактової площі 1976 року, відновлення Гостинно�
го двору, фонтану “Самсон” з ротондою, церкви Пирогощої Богородиці, наріжного будинку площі та ву�
лиці Сагайдачного, реставрації Контрактового будинку. Незважаючи на досить поважний вік (нещодав�
но Валентині Петрівні виповнилося 85 років, з чим редакція журналу від душі її вітає), авторка не зали�
шається байдужою до будь�яких подій, що відбуваються в пам’яткоохоронній сфері столиці. Сьогодні во�
на вкрай занепокоєна долею визначних пам’яток стародавнього Києва, зокрема, її хвилює ситуація з істо�
рико�культурною спадщиною одного із найцікавіших і найстародавніших районів міста — Подолу.
Контрактова площа на поч. ХХ ст.
Праворуч —Гостинний двір.
Фото 1920>х рр. На першому плані — дзвіниця
Братського монастиря, у глибині праворуч — дзвіниця
Грецького монастиря. http://io.ua/
Контрактова площа. Праворуч — стіна колишнього
Братського монастиря. Дзвіницю вже знищено.
Початок 1950>х рр.
в пошуках істини: гіпотези, дискусії, відкриття
Білорусі, а й усього православ/
ного світу — Греції, Болгарії,
Молдавії та інших країн.
Західний бік площі завершу/
вався церквою Пирогощої Бого/
родиці, про яку згадував у ХІІ ст.
автор “Слова о полку Ігоревім”. З
1798/го до 1929 р. на площі, наз/
ваній Контрактовою, відбували/
ся ярмарки. Сюди приїздили комерсанти з
Австрії, Італії, Греції, Польщі, Росії. У зведеному
1817 р. Контрактовому будинку на першому по/
версі підписували контракти, укладали угоди, а в
залі другого поверху, знаменитій своєю акусти/
кою, відбувалися концерти відомих вітчизняних
та європейських музикантів, акторів, диригентів,
співаків. Виступали італійські,
польські балетні та вокальні трупи.
Тут бували Тарас Шевченко, Олек/
сандр Пушкін, Микола Гоголь, Де/
нис Давидов, Оноре де Бальзак,
який після перебування в Києві на/
писав: “Петербург — молоде місто,
Москва — стародавнє, Київ — вічне”.
Після пожежі 1811 року, яка зни/
щила майже всю дерев’яну забудову Подолу, за
проектом архітектора Вільяма Гесте, Поділ набув
регулярного планування, однак головна площа і
деякі вулиці лишилися за старим радіальним пла/
нуванням. Тільки площа в плані стала майже пря/
мокутною. Її почали забудовувати за новими про/
ектами. За проектом архітектора Луїджі Руска у
1809 р. почалося будівництво двоповерхового
Гостинного двору, який, на жаль, лишився одно/
поверховим через брак коштів. Проект архітекто/
ра Вільяма Гесте 1815 р. передбачав зведення гро/
мадського центру у межах площі, вулиць Ме/
жигірської, Спаської, Костянтинівської (північний
бік площі). Та з цього ансамблю було побудовано
лише одну споруду — Контрактовий будинок.
Проте на площі створено комплекс значущих істо/
рико/архітектурних будівель. На жаль, з часом
вона втратила цінні містобудівельно/архітектурні
споруди, а з ліквідацією у 1929 р. Контрактового
ярмарку про Контрактовий будинок надовго за/
бувають.
Лише на початку 70/х років ХХ ст. наукова гро/
мадськість порушила питання про збереження за/
будови Подолу: її збиралися зносити для зведен/
ня нових мікрорайонів. На замовлення Українсь/
кого товариства охорони пам’яток історії та куль/
тури (УТОПІІК) Українське спеціальне науково/
реставраційне виробниче управління (УСНРВУ)
Держбуду УРСР вперше в Україні виконало істо/
рико/культурну інвентаризацію забудови Подолу
в межах Поштової площі і вулиці Ратманського
(Введенської). Результати засвідчили, що істо/
рична забудова Подолу підлягає регенерації і по/
винна бути збережена. На основі інвентаризації
було визначено охоронні зони.
Контрактова площа, як і низка
архітектурних комплексів Подо/
лу, стала заповідною зоною, в
якій дозволено тільки рестав/
рацію і відновлення втрачених
або нереалізованих елементів
площі. Охоронні зони лягли в
основу проекту детального пла/
нування Подолу, що затвердив міськвиконком —
Поділ було врятовано. Однак лишалося питання
реконструкції Контрактової площі на історичній
основі, адже за останніх 170 років було втрачено
цінні споруди: церкву Пирогощої Богородиці ХІІ
ст., магістрат, фонтан “Самсон” з ротондою,
дзвіницю Грецького монастиря (1912–1915).
Крім того, фасади недобудованого Гостинно/
го двору спотворювали різні переробки, на площі
утворився вузол міського транспорту, з’явилося
багато дерев.
Після копітких літературних, архівних та на/
турних досліджень з використанням матеріалів
історико/культурної інвентаризації Подолу, нау/
кової реконструкції, було вироблено концепцію
проекту. Головний його принцип — відмова від
включення до комплексу площі будь/яких прин/
ципово нових елементів. Контрактова площа має
величезні художні та містобудівні потенції, тому
зі збереженням історичної забудови потрібно до/
повнити її важливими втраченими або нере/
алізованими елементами.
У проекті регенерації Контрактової площі
1976 р. (РСНРВУ Держбуду УРСР, арх. Валентина
Шевченко) було запропоновано реставрацію всіх
пам’яток площі, причому з добудовою другого
поверху Гостинного двору за первісним проектом
Проект регенерації Контрактової
площі з магістратом і 2>поверховим
Гостинним двором.1976 р.
Проект Вільяма Гесте. 1815 р.
89
90
архітектора Луїджі Руска. Його висота узгоджува/
лася з ранніми спорудами і визначала висоту
пізніх, насамперед, ансамблю архітектора Вілья/
ма Гесте. Старий корпус Києво/Могилянської
академії було запропоновано відродити у
первісному вигляді (відкрити закладені в ХІХ ст.
галереї, відновити дах і покрівлю, реставрувати
інтер’єри), Контрактовий будинок вимагав, крім
реставрації фасадів, відтворення інтер’єрів з
відомою залою другого поверху.
Проект передбачав відновлення важливих
споруд, втрачених у минулому. Це розібраний
після пожежі 1811 року магістрат, підірвані в трид/
цяті роки ХХ ст. церква Пирогощої Богородиці та
фонтан “Самсон” із ротондою. В історії архітекту/
ри є чимало прикладів відновлення споруд, що
виконували велику культурно/історичну місію.
Згадані три об’єкти мали особливу архітектурну
цінність, вони створювали неповторний ан/
самбль, були важливими містобудівельними ак/
центами не лише площі, а й усього Подолу. І, на/
решті, остання пропозиція — завершити недобу/
дований свого часу ансамбль Гесте. Єдиний по/
будований за цим проектом Контрактовий буди/
нок і до нашого часу стоїть у кутку кварталу, не
пов’язаний із забудовою площі.
Особливу увагу було приділено благоустрою
площі, адже потрібно було відновити її історичний
образ. Це мала бути пішохідна зона з винесенням
вузла міського транспорту в інше місце. На площі
потрібно було замінити асфальтове покриття на
бруківку з виявленням абрису площі до пожежі
1811 року, встановити пам’ятний знак видатному
українському архітектору ХVІІІ сторіччя Іванові
в пошуках істини: гіпотези, дискусії, відкриття
Проект регенерації Контрактової площі. 1976 р.:
1. Громадський комплекс В. Гесте. Головний фасад.
2. Ансамбль Контрактової площі.
3. Комплекс Гесте. Перспектива.
91
Григоровичу/Барському, похо/
ваному біля церкви Пирогощої
Богородиці, а також засновни/
кам Києво/Могилянської ака/
демії Галшці Гулевичівні, геть/
ману Петру Сагайдачному — пе/
ред старим корпусом академії.
Проект відновлення Конт/
рактової площі схвалили сім
рецензентів, зокрема доктор
мистецтвознавства та кандидат
архітектури Григорій Логвин,
доктор архітектури Юрій Асєєв,
доктор історичних наук Катери/
на Стецюк, головні архітектори
проектів Юрій Паскевич (“Київ/
проект”) та інші, а також вчена
рада Держбуду УРСР та місто/
будівна рада, міськвиконком
затвердив цей документ. Про/
ект став відомим і за межами
України: про нього відгукува/
лися в Канаді, європейських
містах. На прохання представ/
ників ЮНЕСКО, яким сподобав/
ся проект, в цю організацію бу/
ло надіслано його копії.
Протягом багатьох років на
площі тривали відбудовчі робо/
ти, було відновлено церкву Пи/
рогощої Богородиці у формах
ХІІ ст., фонтан “Самсон” з ро/
тондою, дзвіницю Грецького
монастиря, двоповерховий
Гостинний двір за проектом
архітектора Луїджі Руска,
наріжний будинок площі і ву/
лиці Сагайдачного (початок
ХІХ ст.); реставровано Конт/
рактовий будинок з відтво/
ренням інтер’єрів; корпуси
Грецького монастиря, частко/
во реставровано Старий кор/
пус академії, розроблено пер/
шу чергу завершення ансамблю
Гесте з пристосуванням його під
міську картинну галерею. На
жаль, подальші роботи у 1991
році було призупинено. Проект
не реалізували до кінця — ли/
шалося відновлення магістрату,
завершення ансамблю архітек/
тора Вільяма Гесте і благоустрій
площі.
І в наш час проект не втратив
актуальності. На містобудівній
раді наприкінці 2009 р. в квар/
талі, де мав бути ансамбль Гес/
те, було запропоновано будів/
ництво торгового центру, який
автори назвали ансамблем
Вільяма Гесте. Однак ця споруда
нічого спільного з ансамблем
архітектора не має, її збирають/
ся добудувати до Контрактово/
го будинку, що взагалі супере/
чить Закону України “Про охо/
рону культурної спадщини”.
На колегії Українського то/
вариства охорони пам’яток
історії та культури під голову/
ванням академіка Петра Толоч/
ка 20 травня 2010 р. це питання
розглядали, й було підтримано
саме завершення ансамблю
Вільяма Гесте за проектом
1976 р. Знайшла також схвален/
ня і підтримку всіх членів колегії
ідея щодо пристосування анса/
мблю під Музей історії Києва,
який сьомий рік тісниться з упа/
кованими експонатами в
Українському домі. Поста/
нову УТОПІК надіслали до
Міністерства культури,
Міністерства регіонально/
го розвитку та будівництва
України, КМДА для враху/
вання громадської думки. Було
оголошено тендер на проект
реконструкції Контрактової
площі і відібрано проектне зап/
ропонування саме відновлення
магістрату і завершення анса/
мблю Вільяма Гесте.
Хочу наголосити, що за про/
ектом 1976 р. ансамбль Вільяма
Гесте завершується без атри/
бутів середнього корпусу —
магістрату. Однак зберігаються
композиція та архітектура фа/
садів, що логічно виправдовує
його добудову до пам’ятки
архітектури — Контрактового
будинку. Стилістично і за масш/
табом ансамбль Гесте узгод/
жується з багатьма будівлями
площі, насамперед з Гостинним
двором. Чіткий ритм галерей
головного фасаду ансамблю з
аркадним ритмом галерей Гос/
тинного двору нададуть комп/
лексу площі монументального
звучання. Дуже важливо, що
ансамбль, пристосований під
Музей історії Києва, завершить
північний бік. Ліпшого місця для
цієї старовинної збірки не знай/
ти. Будь/яке нове будівництво
замість ансамблю Гесте згубно
позначиться на історично сфор/
мованій забудові площі і позба/
вить її прекрасної архітектурної
композиції. Чи можна заверши/
ти ансамбль через 190 років?
Так! Європейська практика має
приклади, коли будівництво
продовжувалося протягом п’яти
(собор Святого Віта в Празі) і
навіть шести століть (собор
Сант/Петерунд/Марія в
Кельні).
в пошуках істини: гіпотези, дискусії, відкриття
Вид на відбудований Грецький
монастир. Сучасне фото.
http://upload.wikimedia.org/
92
Надзвичайно важливим є
питання відтворення будівлі
магістрату. Вона завжди була
головною на площі — віссю, на
якій трималась уся її просторо/
во/архітектурна композиція.
Вона є масштабною не лише
щодо церкви Пирогощої Бого/
родиці, а й до пізніх споруд.
Дослідження свідчать, що в за/
будові площі дотримували ви/
соти церкви Пирогощої Бого/
родиці (ХІІ–ХІХ ст.). За цим мо/
дулем побудовано магістрат,
старий академічний корпус, ро/
тонду фонтану “Самсон”, а в
ХІХ ст. запроектовано двопо/
верховий Гостинний двір і ан/
самбль Вільяма Гесте. Тому не/
велика в плані будівля магістра/
ту з високою баштою гар/
монійно вписується в комплекс
головних споруд площі і поруч з
горизонтальним великої про/
тяжності Гостинним двором (121
м) як вертикаль художньо зба/
гатить площу і надасть їй ще
більшої виразності.
Будівля магістрату, виконана
в стилі бароко, також є архітек/
турною цінністю. Для повного її
відтворення є обміри, які зро/
бив архітектор Андрій Міленсь/
кий на початку ХІХ ст., в музеях
Києва й Москви зберігаються
важливі фрагменти фасадів.
Деякі наші діячі кажуть:
“Київ не цікавий для туристів”.
Але ж хіба завершена Контрак/
това площа не буде цікавою?
Ми захоплюємось старовинним
годинником у Празі, а в Києві
на башті магістрату був годин/
ник з автоматичною групою ар/
хангела Михаїла, що уражує
змія, з пащі якого за кожним
ударом годинника сипались
іскри.
Відновлення магістрату —
патріотичний акт. З наданням
Києву у ХV ст. Магдебурзького
права магістрат став центром
міського самоврядування. У
1835 р. Магдебурзьке право
скасував російський уряд, не
зацікавлений в автономії Ук/
раїни. Можливо, з
тих же міркувань
після пожежі 1811
року було розібра/
но ще міцну цегля/
ну будівлю, а в по/
дальшому, попри
нові проектні рі/
шення, нового ма/
гістрату так і не по/
будували. Тому ця
будівля стане ще й
пам’яткою самов/
рядуванню Києва
з ХV ст. до 1835
року.
У наш складний час, коли
знищується історико/культурна
забудова, а на її місці вироста/
ють залізобетонні монстри, тре/
ба вирішувати не лише еко/
номічні питання, а й оберігати
вічні ідеали — свій дім, вулицю,
місто. Для киян “своєю” завжди
була Контрактова площа.
І якщо завершити проект ре/
генерації площі 1976 року, то за
своїм містобудівним історич/
ним значенням і зосереджен/
ням на ній пам’яток архітектури
різних епох і стилів вона стане
не тільки одним із найваж/
ливіших комплексів Києва, а й
зможе конкурувати зі знамени/
тими площами міст Старої
Європи.
в пошуках істини: гіпотези, дискусії, відкриття
Проект Юрія Лосицького.
Головний та задній фасади.
Перспективи.
|