Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення
Розглядається стан науково-технологічної сфери України (функції, фінансування, кадровий потенціал, матеріально-технічна база), пропонується стратегія її розвитку та зроблено спробу передбачення її майбутнього....
Gespeichert in:
| Datum: | 2005 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
2005
|
| Schriftenreihe: | Наука та наукознавство |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49518 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення / Я.С. Яцків // Наука та наукознавство. — 2005. — № 3. — С. 19-27. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-49518 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-495182025-02-09T22:41:18Z Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення Научно-технологическая сфера Украины: общестатистические данные и попытка предвидения S&T in Ukraine: Aggregated Statistical Data and Prediction Attempt Яцків, Я.С. Форум “Майбутнє науки — майбутнє України” Розглядається стан науково-технологічної сфери України (функції, фінансування, кадровий потенціал, матеріально-технічна база), пропонується стратегія її розвитку та зроблено спробу передбачення її майбутнього. Рассматривается состояние научно-технологической сферы Украины (функции, финансирование, кадровый потенциал, материально-техническая база), предлагается стратегия ее развития и сделана попытка предвидения ее будущего. The author scrutinizes the S&T performance in Ukraine today (functions, funding, human resources, technical facilities), with proposing its development strategy and attempting to predict its future. 2005 Article Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення / Я.С. Яцків // Наука та наукознавство. — 2005. — № 3. — С. 19-27. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 0374-3896 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49518 uk Наука та наукознавство application/pdf Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Форум “Майбутнє науки — майбутнє України” Форум “Майбутнє науки — майбутнє України” |
| spellingShingle |
Форум “Майбутнє науки — майбутнє України” Форум “Майбутнє науки — майбутнє України” Яцків, Я.С. Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення Наука та наукознавство |
| description |
Розглядається стан науково-технологічної сфери України (функції, фінансування, кадровий потенціал, матеріально-технічна база), пропонується стратегія її розвитку та зроблено спробу передбачення її майбутнього. |
| format |
Article |
| author |
Яцків, Я.С. |
| author_facet |
Яцків, Я.С. |
| author_sort |
Яцків, Я.С. |
| title |
Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення |
| title_short |
Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення |
| title_full |
Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення |
| title_fullStr |
Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення |
| title_full_unstemmed |
Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення |
| title_sort |
науково-технологічна сфера україни: загальностатистичні дані та спроба передбачення |
| publisher |
Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України |
| publishDate |
2005 |
| topic_facet |
Форум “Майбутнє науки — майбутнє України” |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49518 |
| citation_txt |
Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення / Я.С. Яцків // Наука та наукознавство. — 2005. — № 3. — С. 19-27. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
| series |
Наука та наукознавство |
| work_keys_str_mv |
AT âckívâs naukovotehnologíčnasferaukraínizagalʹnostatističnídanítasprobaperedbačennâ AT âckívâs naučnotehnologičeskaâsferaukrainyobŝestatističeskiedannyeipopytkapredvideniâ AT âckívâs stinukraineaggregatedstatisticaldataandpredictionattempt |
| first_indexed |
2025-12-01T11:47:35Z |
| last_indexed |
2025-12-01T11:47:35Z |
| _version_ |
1850306363013464064 |
| fulltext |
Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2005, ¹ 3 19
Çàì³ñòü ïåðåäìîâè
Çà ðîêè íåçàëåæíîñò³ Óêðà¿íè ç
êîæíèì äíåì çðîñòàþòü çàíåïî-
êîºí³ñòü òà òðèâîãà çà äîëþ
íàö³îíàëüíî¿ íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿
ñôåðè. Ïðî öå áàãàòî ïèøóòü ³ ãîâî-
ðÿòü íà ð³çíèõ ð³âíÿõ äåðæàâíî¿ âëà-
äè òà íàóêîâî¿ ³ºðàðõ³¿.
Ó ïîñëàíí³ Ïðåçèäåíòà Óêðà¿íè äî
Âåðõîâíî¿ Ðàäè Óêðà¿íè “Ïðî
âíóòð³øíº ³ çîâí³øíº ñòàíîâèùå Óê-
ðà¿íè ó 2002 ðîö³” [1] ãîâîðèòüñÿ: “Ðå-
àë³çàö³ÿ ³ííîâàö³éíî¿ ñòðàòå㳿 åêî-
íîì³÷íîãî çðîñòàííÿ ïîòðåáóº ïðè-
ñêîðåíîãî ðîçâèòêó âèñîêîòåõíî-
ëîã³÷íèõ âèðîáíèöòâ, ñïðîìîæíèõ
âèðîáëÿòè íàóêîºìíó ïðîäóêö³þ ç
ß.Ñ.ßöê³â
Íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íà ñôåðà Óêðà¿íè:
çàãàëüíîñòàòèñòè÷í³ äàí³ òà ñïðîáà ïåðåäáà÷åííÿ
Ðîçãëÿäàºòüñÿ ñòàí íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè Óêðà¿íè (ôóíêö³¿, ô³íàí-
ñóâàííÿ, êàäðîâèé ïîòåíö³àë, ìàòåð³àëüíî-òåõí³÷íà áàçà), ïðîïîíóºòüñÿ ñòðà-
òåã³ÿ ¿¿ ðîçâèòêó òà çðîáëåíî ñïðîáó ïåðåäáà÷åííÿ ¿¿ ìàéáóòíüîãî.
© ß.Ñ.ßöê³â, 2005
1. Stewart T.A. Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations. — Doubleday/Currency,
1997.
2. Íîðäñòðåì Ê., Ðèääåðñòðàëå É. Áèçíåñ â ñòèëå ôàíê. Êàïèòàë ïëÿøåò ïîä äóäêó
òàëàíòà. — Ñòîêãîëüìñêàÿ øêîëà ýêîíîìèêè â Ñàíêò-Ïåòåðáóðãå, 2003.
3. Åêîíîì³êà Óêðà¿íè: ñòðàòåã³ÿ ³ ïîë³òèêà äîâãîñòðîêîâîãî ðîçâèòêó / Çà ðåä. àêàä.
ÍÀÍ Óêðà¿íè Â.Ì.Ãåéöÿ. – Ê.: ²í-ò åêîí.ïðîãíîçóâ.; Ôåí³êñ, 2003. – 1008 ñ.
4 Ñîç³íîâ Î. Âëàäà ³ íàóêà: â³ä ïàòåðíàë³çìó äî ïàðòíåðñòâà // ³ñíèê ÍÀÍ Óêðà¿íè.
— 2005. — ¹ 1.
5. Ãëîáàëüí³ òðàíñôîðìàö³¿. Ïîë³òèêà, åêîíîì³êà, êóëüòóðà. — Ïåð. ç àíãë. / Ä.Ãåëäæ,
Å.Ìàê Ãðþ, Ä.Ãîëäáàòò, Äæ.Ïåððàòîí. — Ê.: Ôåí³êñ, 2003. — 584 ñ.
Á.À.Ìàëèöêèé
Íàó÷íî-òåõíîëîãè÷åñêèé ïîòåíöèàë Óêðàèíû:
ñîâðåìåííîå ñîñòîÿíèå è ïåðñïåêòèâû ðàçâèòèÿ
Àíàëèçèðóåòñÿ ñîñòîÿíèå íàóêè Óêðàèíû â ìèðîâîì èçìåðåíèè, óïðàâëåíèÿ åþ,
åå ôèíàíñîâîãî è êàäðîâîãî îáåñïå÷åíèÿ, à òàêæå ñòðóêòóðà ïðîèçâîäñòâà, èñïîëü-
çîâàíèå èííîâàöèîííûõ ôàêòîðîâ â ýêîíîìèêå. Ïðåäëàãàþòñÿ ìåðîïðèÿòèÿ äëÿ êàð-
äèíàëüíîãî èçìåíåíèÿ ñëîæèâøåéñÿ ñèòóàöèè. Ñäåëàí âûâîä, ÷òî åäèíñòâåííî ïðà-
âèëüíûé âûáîð äëÿ Óêðàèíû — ïåðåéòè íà ïóòü èííîâàöèîííîãî ðàçâèòèÿ ýêîíîìè-
êè, ïîñòðîåíèå ýêîíîìèêè è îáùåñòâà, îñíîâàííûõ íà çíàíèÿõ.
íÿ. ßêùî í³, òî ðîçâàë â³ò÷èçíÿíî¿
íàóêè áóäå ïðîäîâæóâàòèñÿ. ² öå ïðè-
çâåäå äî òÿæêèõ íàñë³äê³â ³ äëÿ íà-
óêè, ³ äëÿ ñóñï³ëüñòâà.
Science and Science of Science, 2005, ¹ 320
âèñîêîþ äîäàíîþ âàðò³ñòþ, ôîðìó-
âàííÿ åêñïîðòíîãî ïîòåíö³àëó öèõ
âèðîáíèöòâ, ï³äâèùåííÿ òåõíî-
ëîã³÷íîãî ð³âíÿ ï³äïðèºìñòâ çàâäÿêè
ïðîãðåñèâíèì â³ò÷èçíÿíèì ³ ñâ³òîâèì
íàóêîâî-òåõí³÷íèì äîñÿãíåííÿì”.
“ßêùî äëÿ âèð³øåííÿ öèõ çàâäàíü
íå áóäå ïåðåïðîô³ëüîâàíî åêîíîì³÷íó
ïîë³òèêó óðÿäó òà Âåðõîâíî¿ Ðàäè
Óêðà¿íè, âòðàòà íàóêîâî-òåõí³÷íîãî
ïîòåíö³àëó òðèâàòèìå. ×åðåç äâà-òðè
ðîêè éîãî â³äíîâëåííÿ ñòàíå íåìîæ-
ëèâèì. Óêðà¿íó íàçàâæäè áóäå â³äñó-
íåíî ïîì³æ äðóãîðÿäí³ (ó òåõíî-
ëîã³÷íîìó â³äíîøåíí³) êðà¿íè ñâ³òó,
ùî, çâè÷àéíî, ñåðéîçíî íåïîêî¿òü
ãðîìàäñüê³ñòü íàøî¿ äåðæàâè”.
Çäàºòüñÿ, âñå ÿñíî, êðàùå íå ñêà-
æåø. Àëå âèíèêຠíèçêà çàïèòàíü,
ñåðåä ÿêèõ ùîíàéâàæëèâ³øå, ÷îìó ó
íàñ íåìຠäåðæàâíî¿ ïîë³òèêè ó ñôåð³
íàóêè ³ òåõíîëîã³é íà äîâãîñòðîêîâó
ïåðñïåêòèâó?
Íà öå çàïèòàííÿ ÿ íàìàãàâñÿ
â³äïîâ³ñòè ùå ó 2001 ð. ó ñâî¿é äî-
ïîâ³ä³ íà êîëå㳿 ÌÎÍ “Ïðî ï³äñóì-
êè ðîáîòè ̳í³ñòåðñòâà îñâ³òè ³ íà-
óêè â ñôåð³ íàóêîâî¿, íàóêîâî-òåõí-
³÷íî¿ òà ³ííîâàö³éíî¿ ä³ÿëüíîñò³ çà
2000 ð³ê” [2].
Íà æàëü, íàñòóïí³ ðîêè íå ïðè-
íåñëè î÷³êóâàíèõ ïîçèòèâíèõ ðåçóëü-
òàò³â, ïðî ùî êðàñíîìîâíî ñêàçàíî ó
ñòàòò³ Á.Â.Ãðèíüîâà òà Â.À.Ãóñºâà “×òî
æå áóäåò ñ íàøåé íàóêîé? (äèñêóñè-
îííàÿ)” [3]: “Åñëè âñå íàóêó ëþáÿò è
ïîíèìàþò åå çíà÷èìîñòü, åñëè íèêòî
íå ïîäâåðãàåò ñîìíåíèþ èííîâàöèîí-
íûé âûáîð ñòðàíû, åñëè, íàêîíåö, â
ïðèíÿòîé çà îáðàçåö Åâðîïå íàó÷íî-
òåõíè÷åñêàÿ ñôåðà ñòàëà áåçóñëîâíûì
ïðèîðèòåòîì ïðàêòè÷åñêîé äåÿòåëüíî-
ñòè, ïî÷åìó æå â Óêðàèíå ïî÷òè íè-
÷åãî, êðîìå ðàçãîâîðîâ î ïîëüçå ýòîé
ñôåðû, íå ïðîèñõîäèò?”
Çäàºòüñÿ ò³ëüêè ó 2004 ð. çíîâó
ç’ÿâèëàñÿ íàä³ÿ íà ïåâí³ ïîçèòèâí³
çðóøåííÿ: çá³ëüøåíî ô³íàíñóâàííÿ
ÍÀÍ Óêðà¿íè ³, ùî âàæëèâî, â òîìó
÷èñë³ é íà çì³öíåííÿ ìàòåð³àëüíî-òåõ-
í³÷íî¿ áàçè ¿¿ óñòàíîâ. Íà ð³âí³ âëàäè
º ðîçóì³ííÿ íåîáõ³äíîñò³ ï³äòðèìêè
íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè, à íàóêî-
âà ñï³ëüíîòà ðîçãîðòຠíîâ³ äèñêóñ³¿
ùîäî ñòàíó òà ïåðñïåêòèâ ðîçâèòêó
íàóêè â Óêðà¿í³ (äèâ., íàïðèêëàä,
â³äïîâ³äí³ âåá-ñàéòè ãàçåòè “Äçåðêà-
ëî òèæíÿ” [4] ÷è Óêðà¿íñüêîãî ì³æíà-
ðîäíîãî êîì³òåòó ç ïèòàíü íàóêè ³
êóëüòóðè ïðè ÍÀÍ Óêðà¿íè ç ìàòåð³-
àëàìè “êðóãëîãî ñòîëó” [5]).
Íàóêà ³ òåõíîëîã³ÿ ó ñâ³òîâ³é ñèñòåì³
ñòàòèñòèêè
Ïåðø çà âñå íàâåäåìî ñòàòèñòè÷í³
äàí³ ùîäî çàãàëüíîñâ³òîâîãî
âíóòð³øíüîãî âàëîâîãî ïðîäóêòó çà
ð³ê (ÂÂÏ) òà éîãî ÷àñòêè, ÿêà âèòðà-
÷àºòüñÿ íà ðîçâèòîê íàóêè ³ òåõíî-
ëîã³é (ÍÒ), ó ïîð³âíÿíí³ ç àíà-
ëîã³÷íèìè äàíèìè äëÿ êîëèøíüîãî
ÑÐÑÐ (òàáë.1).
ßê âèäíî ç òàáë.1, âèòðàòè íà ÍÒ
â êîëèøíüîìó ÑÐÑÐ á³ëüø í³æ â
äâà ðàçè ïåðåâèùóâàëè ñåðåäíüî-
ñâ³òîâ³ ïîêàçíèêè. Òîä³øíÿ âëàäà
â³ääàâàëà íàëåæíå ðîçâèòêó íàóêè ³
òåõíîëî㳿 çàðàäè çáåðåæåííÿ ñâîãî
ðåæèìó òà ì³ë³òàðèñòñüêèõ àìá³ö³é.
Òàáëèöÿ 1
Ïðèáëèçí³ äàí³ ð³÷íîãî ÂÂÏ íà äóøó íàñåëåííÿ (â äîëàðàõ ÑØÀ)
Показник ВВП Кількість
населення
Відношення
дол.США/особу
Всього у світі 25•1012 6,5•109 ~4000
у т.ч. на НТ 45•1010 6,5•109 ~70
У СРСР(70-ті роки) 2•1012 25•107 8000
у т.ч. на НТ 4•1010 25•107 160
ß.Ñ.ßÖʲÂ
Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2005, ¹ 3 21
Òîìó ðàäÿíñüê³ â÷åí³, íåçâàæàþ÷è íà
òîé ôàêò, ùî åôåêòèâí³ñòü òà óìîâè
¿õ íàóêîâî¿ ðîáîòè íå â³äïîâ³äàëè
ñâ³òîâèì ñòàíäàðòàì, îòðèìàëè íà-
óêîâ³ ðåçóëüòàòè ñâ³òîâîãî ð³âíÿ.
ßêùî òåïåð âçÿòè ñüîãîäí³øí³é
ñòàí ô³íàíñîâîãî çàáåçïå÷åííÿ íà-
óêè â Ðîñ³¿ òà Óêðà¿í³, òî âèÿâ-
ëÿºòüñÿ, ùî â ñåðåäíüîìó íà îäíîãî
æèòåëÿ öèõ êðà¿í ïðèïàäຠâèòðàò
íà ÍÒ â³äïîâ³äíî áëèçüêî 20 òà 10
äîëàð³â ÑØÀ, òîáòî çíà÷íî ìåíøå ó
ïîð³âíÿíí³ ç ÑÐÑÐ.
Á³ëüø òîãî, â Óêðà¿í³ çàðàç ñå-
ðåäíüîð³÷í³ âèòðàòè ç áþäæåòó íà
äóøó íàñåëåííÿ ñêëàäàþòü áëèçüêî
200 äîëàð³â ÑØÀ. Öÿ ì³çåðíà ñóìà
º ñâ³ä÷åííÿì òîãî, ùî ó ìåæàõ íà-
ÿâíî¿ ìîäåë³ ðîçâèòêó åêîíîì³êè
íàøî¿ äåðæàâè, âðàõîâóþ÷è ¿¿ “ò³íüî-
âó” ñêëàäîâó, øèðîêîìàñøòàáíà ìî-
äåðí³çàö³ÿ íàö³îíàëüíî¿ íàóêîâî-òåõ-
íîëîã³÷íî¿ ñôåðè ïðàêòè÷íî íåìîæ-
ëèâà. Çà÷àðîâàíå êîëî: äëÿ ðîçâèòêó
ÍÒ íåìຠô³íàíñîâèõ ðåñóðñ³â, áåç
ðîçâèòêó ÍÒ íåìîæëèâà ³ííîâàö³éíà
ñòðàòåã³ÿ åêîíîì³÷íîãî çðîñòàííÿ.
Åâîëþö³ÿ ôóíêö³¿ íàóêîâî-
òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè â çàëåæíîñò³
â³ä îáñÿã³â ô³íàíñóâàííÿ
Òåîðåòè÷í³ äîñë³äæåííÿ íàóêî-
çíàâö³â òà ïðàêòè÷íèé äîñâ³ä ñâ³ä÷àòü,
ùî ðîëü íàóêè ó ñóñï³ëüñòâ³ çàëå-
æèòü â³ä îáñÿã³â ¿¿ ô³íàíñîâîãî çà-
áåçïå÷åííÿ (äèâ. ðèñ.1, âçÿòèé íàìè
³ç ñòàòò³ Ìàë³öüêîãî Á.À., Áóëê³-
íà ².Î., Ïîïîâè÷à Î.Ñ. òà Øîêó-
í Ò.Â. “Ïåðñïåêòèâè ïðèâåäåííÿ
ô³íàíñóâàííÿ íàóêè ó â³äïîâ³äí³ñòü
³ç çàêîíîäàâñòâîì òà ïîòðåáàìè ³ííî-
âàö³éíî¿ ìîäåë³ ðîçâèòêó åêîíîì³êè”
[6]).
Öåé ðèñóíîê íå ïîòðåáóº äîäàò-
êîâèõ êîìåíòàð³â. Ïîêàçàí³ íà íüîìó
âèòðàòè 1,7% ÂÂÏ íà íàóêîâî-òåõ-
íîëîã³÷íó ñôåðó, ÿê³ ïåðåäáà÷åí³ Çà-
êîíîì Óêðà¿íè “Ïðî íàóêîâó òà íà-
óêîâî-òåõí³÷íó ä³ÿëüí³ñòü”, äîçâîëèëè
á ÍÒ ñôåð³ â³ä³ãðàâàòè âèð³øàëüíó
ðîëü ó ïåðåõîä³ Óêðà¿íè íà ³ííî-
âàö³éíó ìîäåëü ðîçâèòêó ¿¿ åêîíîì³êè.
Ô³íàíñóâàííÿ íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿
ñôåðè Óêðà¿íè â 1991—2002 ðð.
Íà æàëü, äîâîäèòüñÿ êîíñòàòóâà-
òè, ùî îáñÿãè ô³íàíñóâàííÿ (ó % äî
ÂÂÏ) ÍÒ ñôåðè â Óêðà¿í³ íåâïèííî
ïàäàþòü (ðèñ.2).
Âðàõîâóþ÷è âñ³ äæåðåëà, ô³íàíñî-
âå çàáåçïå÷åííÿ ÍÒ ñôåðè ñêëàäຠçà-
ðàç áëèçüêî 1,2% ÂÂÏ, ùî ó 2—3 ðàçè
ìåíøå, í³æ â ñåðåäíüîìó â ªâðîï³,
ÑØÀ ÷è ßïîí³¿. Íàâ³òü ÿêùî âðàõó-
âàòè ³ñíóþ÷³ â³äì³ííîñò³ ð³âíÿ ö³í â
öèõ êðà¿íàõ (ðèñ.3), òî ö³ “ìîäèô³êî-
Ðèñ.1. Çì³íà ôóíêö³¿ íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè â çàëåæíîñò³ â³ä îáñÿã³â
¿¿ ô³íàíñóâàííÿ (% ÂÂÏ)
0,4 0,9 1,4 1,7 % ВВП
економічна
пізнавальна
освітня та соціокультурна
ÍÀÓÊÎÂÎ-ÒÅÕÍÎËÎò×ÍÀ ÑÔÅÐÀ ÓÊÐÀ¯ÍÈ:
ÇÀÃÀËÜÍÎÑÒÀÒÈÑÒÈ×Ͳ ÄÀͲ ÒÀ ÑÏÐÎÁÀ ÏÅÐÅÄÁÀ×ÅÍÍß
Science and Science of Science, 2005, ¹ 322
Ðèñ.2. Çàãàëüí³ îáñÿãè ô³íàíñóâàííÿ
íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ ñôåðè â 1991—2002 ðð. (% ÂÂÏ)
2,15
0,80
0,72 0,71
0,75 0,70
0,91
0,88 0,86 0,84 0,82 0,82
0
0,5
1
1,5
2
2,5
3
1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
бюджет позабюджетні кошти
2,44
1,54
1,35
1,37
1,191,23
1,41
1,161,20 1,201,20 1,13
Ðèñ.3. Çàãàëüí³ îáñÿãè ô³íàíñóâàííÿ íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ ñôåðè â 1992—2002 ðð.
(â ìëí. äîë. ÑØÀ â ö³íàõ ïàðèòåòó êóï³âåëüíî¿ çäàòíîñò³)
2859,3
2006,5 196 7,0 2048,0 2033,7 2040,5 2030,5
3703,3
2292,3 2350,1
475 1,7
0,0
500,0
1000,0
1500,0
2000,0
2500,0
3000,0
3500,0
4000,0
4500,0
5000,0
1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
Ðèñ.4. Çàãàëüí³ îáñÿãè ô³íàíñóâàííÿ íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ ñôåðè çà âèäàìè ðîá³ò
(â ïðîöåíòàõ) â 1991 — 2001 ðð.
8,8
24,4
62,1
4,7
15,6
28,7
52,5
3,2
12,7
29,3
55,3
2,6
10,2
30,2
56,0
3,6
11,5
29,6
55,5
3,4
12,6
27,8
55,7
3,8
14,9
24,5
54,9
5,7
16,2
23,4
53,8
6,6
14,0
20,9
58,2
6,9
13,5
22,1
55,9
8,5
15,5
13,4
57,9
13,2
0%
20%
40%
60%
80%
100%
1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001
фундаментальні дослідження прикладні дослідження розробки науково-технічне обслуговування
ß.Ñ.ßÖʲÂ
Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2005, ¹ 3 23
âàí³” ïîêàçíèêè íå äîäàþòü îïòèì³çìó
(äëÿ ïîð³âíÿííÿ âêàæåìî, ùî ò³ëüêè
Íàö³îíàëüíèé íàóêîâèé ôîíä ÑØÀ,
àíàëîã íàøîãî Äåðæàâíîãî ôîíäó
ôóíäàìåíòàëüíèõ äîñë³äæåíü, ùîð³÷-
íî ðîçïîä³ëÿº ãðàíò³â íà ñóìó, â äâà
ðàçè á³ëüøó â³ä çàãàëüíîãî îáñÿãó
ô³íàíñóâàííÿ íàóêè â Óêðà¿í³).
Íà ðèñ.4 ïîêàçàíà äèíàì³êà çì³í
îáñÿã³â ô³íàíñóâàííÿ íàóêè çà âè-
äàìè ðîá³ò.
Êàäðîâèé ïîòåíö³àë íàóêîâî-
òåõíîëîã³÷íî¿ ãàëóç³
Íà ïî÷àòêó íîâîãî òèñÿ÷îë³òòÿ â
Óêðà¿í³ ÍÒ ä³ÿëüí³ñòþ çàéìàëîñÿ áëèçü-
êî 130 òèñ. ïðàö³âíèê³â ó 1,5 òèñ. íà-
óêîâèõ îðãàí³çàö³é. Íà ðèñ.5 ïîêàçàíà
çì³íà êàäðîâîãî ïîòåíö³àëó â 2001 ð. ó
ïîð³âíÿíí³ ç 1991 ðîêîì ó òðüîõ íàé-
á³ëüøèõ ñåêòîðàõ óêðà¿íñüêî¿ íàóêè.
Çâåðòຠíà ñåáå óâàãó â³äíîñíî ñòà-
ëà ÷èñåëüí³ñòü íàóêîâö³â âèùî¿ êâà-
ë³ô³êàö³¿ (çàãàëîì ó íàóö³ òà ð³çíèõ
ãàëóçÿõ åêîíîì³êè íèí³ ïðàöþº
áëèçüêî 30 òèñ. íàóêîâö³â âèùî¿ êâà-
ë³ô³êàö³¿, ìàéæå ïîëîâèíà ç íèõ — ó
âèùèõ íàâ÷àëüíèõ çàêëàäàõ). Ãîëîâ-
íîþ ïðîáëåìîþ òóò º ïîòðåáà â îíîâ-
ëåíí³ íàóêîâèõ êàäð³â (íàéá³ëüøà
“íåñòà÷à” íàóêîâö³â ³ñíóº ó â³êîâ³é
ãðóï³ â³ä 30 äî 50 ðîê³â, îñê³ëüêè ñàìå
ëþäè ö³º¿ â³êîâî¿ ãðóïè çàëèøàëè
íàóêó â îñòàííº äåñÿòèð³÷÷ÿ).
Äî çäîáóòê³â îñòàííüîãî äåñÿ-
òèë³òòÿ ìîæíà â³äíåñòè ð³ñò ê³ëüêîñò³
ñòóäåíò³â ó âóçàõ Óêðà¿íè (ðèñ.6) òà
ïîçèòèâíó äèíàì³êó çì³í àñï³ðàíò³â
çà ÷èñåëüí³ñòþ òà çà íàóêîâèìè íà-
ïðÿìàìè (ðèñ.7).
Ïðîòå âèêëèêຠçàíåïîêîºííÿ
ð³âåíü ï³äãîòîâêè ñòóäåíò³â òà àñï³-
ðàíò³â â äåÿêèõ âóçàõ òà íàóêîâèõ
çàêëàäàõ Óêðà¿íè. Öå ïèòàííÿ ïîòðå-
áóº á³ëüø äåòàëüíîãî âèâ÷åííÿ ç
âðàõóâàííÿì âèìîã äî àòåñòàö³¿ íàó-
êîâî-ïåäàãîã³÷íèõ êàäð³â.
Ðèñ.5. Ðîçïîä³ë êàäðîâîãî ïîòåíö³àëó
íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ ñôåðè Óêðà¿íè â 1991 òà 2001 ð.
1 9 9 1
В сьо го : 2 9 5 ,0 т ис . ос іб
1 8 ,5 %8 ,8 %
7 2 ,6 %
академ ічний се ктор се кто р вищо ї школи галузе вий с е кто р
2001
Всього: 131,6 тис . осіб
28,0%17,9%
54,1%
ÍÀÓÊÎÂÎ-ÒÅÕÍÎËÎò×ÍÀ ÑÔÅÐÀ ÓÊÐÀ¯ÍÈ:
ÇÀÃÀËÜÍÎÑÒÀÒÈÑÒÈ×Ͳ ÄÀͲ ÒÀ ÑÏÐÎÁÀ ÏÅÐÅÄÁÀ×ÅÍÍß
Science and Science of Science, 2005, ¹ 324
Ìàòåð³àëüíî-òåõí³÷íà áàçà
 îñòàíí³ ðîêè íàóêîâ³ óñòàíîâè
Óêðà¿íè íå â çìîç³ óòðèìóâàòè íà
íàëåæíîìó ð³âí³ íàÿâíó ìàòåð³àëüíî-
òåõí³÷íó áàçó, íå ãîâîðÿ÷è âæå ïðî
ìîæëèâîñò³ ¿¿ ïîäàëüøîãî ðîçâèòêó.
Çà äàíèìè Äåðæêîìñòàòó, âëàñí³
áóäèíêè òà ïðèì³ùåííÿ äëÿ
çä³éñíåííÿ ÍÒ ä³ÿëüíîñò³ ìàëè 66%
Ðèñ.6. Äèíàì³êà ê³ëüêîñò³ ñòóäåíò³â âèùèõ
ó÷áîâèõ çàêëàä³â Óêðà¿íè â 1991—2001 ðð. (â òèñÿ÷àõ îñ³á).
Ðèñ.7. Ðîçïîä³ë ê³ëüêîñò³ àñï³ðàíò³â çà íàóêîâèìè íàïðÿìêàìè
876,2 855,9 829,9
888,5
976,9
1210,3
1285,4
1403,0
1548,0
1109,9
922,8
0,0
200,0
400,0
600,0
800,0
1000,0
1200,0
1400,0
1600,0
1800,0
1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001
1 99 1
Всьо го : 1 3 5 96 ос іб
Економ ічні
науки
1 0,6 1 %
Політичні
науки
0 ,0 6%
Право
1 ,5 1%
Психоло гія
0,9 9 %
2001
Всього: 24 256 ос іб
Економ ічн і
науки
18,65%
Психологія
2,33%
Право
5,67%
Пол ітичн і
науки
1,15%
ß.Ñ.ßÖʲÂ
Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2005, ¹ 3 25
Ðèñ.8. Ðîçïîä³ë ìàøèí òà óñòàòêóâàííÿ íàóêîâèõ îðãàí³çàö³é
çà òåðì³íîì åêñïëóàòàö³¿
íàóêîâèõ îðãàí³çàö³é, 30% âàðòîñò³
îñíîâíèõ ôîíä³â íàóêîâèõ îð-
ãàí³çàö³é ñêëàäàëè ìàøèíè òà óñòàò-
êóâàííÿ. Ïðî ¿õ ñòàí òà çíîøåí³ñòü
ìîæíà ñóäèòè ç ðèñ.8.
Ïèòàííÿ îíîâëåííÿ ìàòåð³àëüíî-
òåõí³÷íî¿ áàçè íàóêè ñüîãîäí³ âèõî-
äèòü íà ïåðøèé ïëàí. Ïðî öå ñâ³ä÷àòü
ðåçóëüòàòè îïèòóâàííÿ òèõ íà-
óêîâö³â, ÿê³ ïîêèíóëè Óêðà¿íó ³ ïðà-
öþþòü ó íàóêîâèõ çàêëàäàõ ³íøèõ
äåðæàâ ñâ³òó. Îñíîâíèì ìîòèâîì ¿õ
âè¿çäó çà êîðäîí áóëà â³äñóòí³ñòü â
Óêðà¿í³ ñó÷àñíî¿ íàóêîâî¿ ³íôðàñòðóê-
òóðè.
Äî ïèòàííÿ ïðî ñòðàòåã³þ ðîçâèòêó
íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè
Óêðà¿íè
Ñòðàòåã³÷íèé ïëàí ðîçâèòêó íà-
óêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè Óêðà¿íè
ïîâèíåí âêëþ÷àòè òàê³ ñêëàäîâ³:
• ðîçâèòîê ³íòåëåêòóàëüíîãî ïî-
òåíö³àëó íàö³¿;
• ³íòåãðóâàííÿ ñôåð íàóêè ³ îñâ³-
òè;
• ðîçøèðåííÿ âçàºìîçâ’ÿçê³â íà-
óêîâî-äîñë³äíèöüêî¿ ñôåðè ç ïðîìèñ-
ëîâèìè òà ï³äïðèºìíèöüêèìè ñòðóê-
òóðàìè.
Òàáëèöÿ 2
Îñíîâí³ âèäè íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ä³ÿëüíîñò³
òà îáñÿãè ¿õ ô³íàíñóâàííÿ â Óêðà¿í³
Ïðèì³òêà. Ó äóæêàõ âêàçàíî îïòèìàëüíèé ç òî÷êè çîðó íàóêîçíàâö³â ðîçïîä³ë
ô³íàíñóâàííÿ.
Вид діяльності Функція
Фінансування, у
% від загального
обсягу
Фундаментальні
дослідження
Нові знання 15 (15)
Прикладні дослідження Трансформація нових знань до їх
практичного використання
15 (25)
Розробки ДКР, документація та дослідні взірці
нових машин, матеріалів, технологій
70 (60)
ÍÀÓÊÎÂÎ-ÒÅÕÍÎËÎò×ÍÀ ÑÔÅÐÀ ÓÊÐÀ¯ÍÈ:
ÇÀÃÀËÜÍÎÑÒÀÒÈÑÒÈ×Ͳ ÄÀͲ ÒÀ ÑÏÐÎÁÀ ÏÅÐÅÄÁÀ×ÅÍÍß
Science and Science of Science, 2005, ¹ 326
Äëÿ óñï³øíî¿ ðåàë³çàö³¿ öüîãî ïëà-
íó íåîáõ³äíî ïåðø çà âñå ðåôîðìóâà-
òè ñèñòåìó óïðàâë³ííÿ òà ô³íàíñîâîãî
çàáåçïå÷åííÿ íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ òà
³ííîâàö³éíî¿ ä³ÿëüíîñò³, à òàêîæ, ùî
º íå ìåíø âàæëèâèì, ï³äâèùèòè ïðå-
ñòèæ íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ ä³ÿëüíîñò³ òà
çàëó÷èòè ìîëîäü äî íàóêîâî¿ ðîáîòè.
Îäíèì ç åëåìåíò³â òàêîãî ðåôîð-
ìóâàííÿ ìຠáóòè ÷³òêå âèçíà÷åííÿ
ôóíêö³é òðüîõ îñíîâíèõ âèä³â íà-
óêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ä³ÿëüíîñò³ òà
îïòèìàëüíîãî ¿õ ô³íàíñóâàííÿ
(òàáë.2), â òîìó ÷èñë³ íà êîíêóðñíèõ
çàñàäàõ (òàáë.3).
ßê âèäíî ç òàáë.3, ïðîáëåìà ïî-
ëÿãຠâ òîìó, ùîá çíàéòè ìîæëè-
âîñò³ ñïðÿìóâàòè âèòðàòè, âêàçàí³
â îñòàííüîìó ðÿäêó (öå, çàçâè÷àé,
íå êîíòðîëüîâàí³ íàóêîâîþ ñï³ëüíî-
òîþ âèòðàòè), íà ô³íàíñóâàííÿ íà-
óêîâèõ òà íàóêîâî-òåõí³÷íèõ ïðî-
ãðàì òà ³íøèõ ïðîåêò³â, ÿê³ ïðîõî-
äÿòü êîíêóðñíèé â³äá³ð çà âñòàíîâ-
ëåíèìè ó ñâ³òîâ³é ïðàêòèö³ ïðàâè-
ëàìè.
Ñïðîáà ïåðåäáà÷åííÿ ìàéáóòíüîãî
ÍÒ ñôåðè Óêðà¿íè
Ïåðåäáà÷åííÿ â áóäü-ÿê³é ñôåð³
ä³ÿëüíîñò³ ëþäèíè, à òèì á³ëüøå â
íàóêîâî-òåõíîëîã³÷í³é, º ñïðàâîþ
äîñèòü êîíòðîâåðñ³éíîþ. Àëå òåí-
äåíö³¿ ðîçâèòêó ÍÒ ñôåðè ìîæóòü
áóòè ïåðåäáà÷åí³ íà îñíîâ³ àíàë³çó
äåðæàâíî¿ ïîë³òèêè ùîäî ô³íàíñó-
âàííÿ ÍÒ ñôåðè, éîãî ðîçïîä³ëó (áà-
çîâîãî òà íà êîíêóðñíèõ çàñàäàõ),
çìåíøåííÿ ÷èñëà ãîëîâíèõ ðîçïî-
ðÿäíèê³â êîøò³â, çàëó÷åííÿ ³íîçåì-
íèõ çàìîâëåíü òà ³íâåñòèö³é òîùî.
Òàáë. 4 òà 5, ñêëàäåí³ íà îñíîâ³ äà-
íèõ, íàâåäåíèõ ó âæå öèòîâàí³é íàìè
Види витрат 1998 1999 2000 2001 2002
Базове фінансування наукових установ 45,1 33,5 34,7 39,9 45,9
Державні науково-технічні програми 7,6 3,7 13,1 9,8 3,4
Держзамовлення на науково-технічну
продукцію
9,3 3,9 6,2 3,3 3,7
Інші витрати різними розпорядниками
коштів
38,0 58,9 46,0 47,0 47,0
Òàáëèöÿ 3
Ðîçïîä³ë áþäæåòíîãî ô³íàíñóâàííÿ
íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ä³ÿëüíîñò³ â Óêðà¿í³, %
Òàáëèöÿ 4
Ô³íàíñîâå çàáåçïå÷åííÿ ÍÒ ñôåðè Óêðà¿íè (ïåñèì³ñòè÷íèé ñöåíàð³é)
Джерела фінансування та його розподіл 2003 2004 2005 2006
Держбюджет (% ВВП) 0,34 0,37 0,32 0,29
Внутрішні замовлення (% ВВП) 0,39 0,42 0,44 0,45
Зовнішні замовлення (% ВВП) 0,43 0,49 0,54 0,60
Разом 1,16 1,28 1,30 1,34
Базове фінансування установ 47,0 45,0 43,0 41,0
Державні науково-технічні програми 5,1 5,2 4,5 4,0
Держзамовлення 4,5 5,0 5,5 6,0
ДФФД 0,7 0,6 0,6 0,6
Інші 42,7 44,2 46,4 48,4
Разом 100,0 100,0 100,0 100,0
ß.Ñ.ßÖʲÂ
Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2005, ¹ 3 27
ñòàòò³ [6], õàðàêòåðèçóþòü äâà âàð³àí-
òè (ïåñèì³ñòè÷íèé òà îïòèì³ñòè÷íèé)
ðîçâèòêó ÍÒ ñôåðè Óêðà¿íè.
Âèñíîâêè î÷åâèäí³. ßêùî íå çà-
ïðîâàäèòè îïòèì³ñòè÷íèé âàð³àíò
ô³íàíñóâàííÿ ÍÒ ñôåðè ³, ùî íàé-
âàæëèâ³øå, éîãî êîíêóðåíòíèé ðîç-
Джерела фінансування та його розподіл 2003 2004 2005 2006
Держбюджет (% ВВП) 0,49 0,80 1,30 1,70
Внутрішні замовлення (% ВВП) 0,40 0,55 0,75 0,90
Зовнішні замовлення (% ВВП) 0,45 0,51 0,60 0,65
Разом 1,34 1,86 2,65 3,25
Базове фінансування установ 47,0 45,0 43,0 40,0
Державні науково-технічні програми 8,4 33,0 40,0 45,0
Держзамовлення 4,0 5,0 6,0 7,0
ДФФД 0,7 3,0 4,5 6,0
Інші 39,9 14,0 6,5 2,0
Разом 100,0 100,0 100,0 100,0
Òàáëèöÿ 5
Ô³íàíñîâå çàáåçïå÷åííÿ ÍÒ ñôåðè Óêðà¿íè (îïòèì³ñòè÷íèé ñöåíàð³é)
ïîä³ë, òî ìîæëèâ³ñòü ïåðåõîäó åêî-
íîì³êè Óêðà¿íè íà ³ííîâàö³éíèé
øëÿõ ðîçâèòêó ñòຠìàëîéìîâ³ðíîþ;
ÍÒ ñôåðà Óêðà¿íè ³ äàë³ çàáåçïå÷ó-
âàòèìå ³íø³ âèñîêîòåõíîëîã³÷í³
êðà¿íè âèñîêîêâàë³ô³êîâàíèìè êàäðà-
ìè òà íîâèìè ³äåÿìè ³ ðîçðîáêàìè.
1. Ïîñëàííÿ Ïðåçèäåíòà Óêðà¿íè äî Âåðõîâíî¿ Ðàäè Óêðà¿íè “Ïðî âíóòð³øíº ³
çîâí³øíº ñòàíîâèùå Óêðà¿íè ó 2002 ðîö³”. — Ê.: ²íôîðì-âèäàâ. öåíòð Äåðæêîìñòàòó
Óêðà¿íè, 2003. — 478 ñ.
2. Ïðî ï³äñóìêè ðîáîòè ̳í³ñòåðñòâà îñâ³òè ³ íàóêè â ñôåð³ íàóêîâî¿, íàóêîâî-òåõí³÷-
íî¿ òà ³ííîâàö³éíî¿ ä³ÿëüíîñò³ çà 2000 ð³ê. — Ê.: Óêð²ÍÒŲ, 2001. — 40 ñ.
3. Ãðèíüîâ Á.Â., Ãóñåâ Â.À. ×òî æå áóäåò ñ íàøåé íàóêîé? // Ïðîáëåìû íàóêè. — 2004.
— ¹ 1. — Ñ. 2—9.
4. http://www,zn,kiev,ua
5. http://www,nas,gov,ua/knk
6. Ïåðñïåêòèâè ïðèâåäåííÿ ô³íàíñóâàííÿ íàóêè ó â³äïîâ³äí³ñòü ³ç çàêîíîäàâñòâîì òà
ïîòðåáàìè ³ííîâàö³éíî¿ ìîäåë³ ðîçâèòêó åêîíîì³êè / Á.À.Ìàë³öüêèé, ².Î.Áóëê³í, Î.Ñ.Ïî-
ïîâè÷, Ò.Â.Øîêóí // Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî. — 2003. — ¹ 4. — Ñ. 29—40.
ß.Ñ.ßöêèâ
Íàó÷íî-òåõíîëîãè÷åñêàÿ ñôåðà Óêðàèíû: îáùåñòàòèñòè÷åñêèå äàííûå è
ïîïûòêà ïðåäâèäåíèÿ
Ðàññìàòðèâàåòñÿ ñîñòîÿíèå íàó÷íî-òåõíîëîãè÷åñêîé ñôåðû Óêðàèíû (ôóíêöèè,
ôèíàíñèðîâàíèå, êàäðîâûé ïîòåíöèàë, ìàòåðèàëüíî-òåõíè÷åñêàÿ áàçà), ïðåäëàãà-
åòñÿ ñòðàòåãèÿ åå ðàçâèòèÿ è ñäåëàíà ïîïûòêà ïðåäâèäåíèÿ åå áóäóùåãî.
ÍÀÓÊÎÂÎ-ÒÅÕÍÎËÎò×ÍÀ ÑÔÅÐÀ ÓÊÐÀ¯ÍÈ:
ÇÀÃÀËÜÍÎÑÒÀÒÈÑÒÈ×Ͳ ÄÀͲ ÒÀ ÑÏÐÎÁÀ ÏÅÐÅÄÁÀ×ÅÍÍß
|