Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України

Розкрито сутність побутового обслуговування як виду бізнес-діяльності суб’єктів господарювання, пов’язаного з наданням послуг, спрямованих на задоволення побутових потреб населення. Дослі- джено особливості ведення бізнесу в сфері побутового обслуговування в умовах постіндустріального розвитку еконо...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2012
Main Authors: Моргулець, О.Б., Гончаренко, О.В.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України 2012
Series:Проблеми науки
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/51108
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України / О.Б. Моргулець, О.В. Гончаренко // Проблеми науки. — 2012. — № 10. — С. 35-40. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-51108
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-511082025-02-09T14:59:38Z Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України Бизнес в сфере бытового обслуживания как вид хозяйствования в современных условиях экономики Украины Business in the field of domestic consumer services as a type of management in the modern terms of economy of Ukraine Моргулець, О.Б. Гончаренко, О.В. Оцінка наукової діяльності Розкрито сутність побутового обслуговування як виду бізнес-діяльності суб’єктів господарювання, пов’язаного з наданням послуг, спрямованих на задоволення побутових потреб населення. Дослі- джено особливості ведення бізнесу в сфері побутового обслуговування в умовах постіндустріального розвитку економіки України. Відображено результати анкетування, за якими виявлено причини відмови населення від придбання побутових послуг та основні чинники, якими керуються споживачі у виборі сервісного підприємства. Визначено позитивні та негативні фактори розвитку підприємств цієї галузі в Україні. Раскрыта сущность бытового обслуживания как вида бизнес-деятельности субъектов хозяйствования, связанная с предоставлением услуг, направленных на удовлетворение бытовых потребностей населения. Исследованы особенности ведения бизнеса в сфере бытового обслуживания в условиях постиндустриального развития экономики Украины. Отражены результаты анкетирования, предметом которого было выявление причин отказа населения от приобретения бытовых услуг и основных факторов, которыми руководствуются потребители при выборе сервисного предприятия. Выявлены позитивные и негативные факторы развития предприятий данной отрасли в Украине. In the article the author reveals the essence of domestic service as a type of business activities of economic entities related to the provision of services aimed at the satisfaction of household needs of the population. Peculiarities of conducting business in the sphere of consumer services in the conditions of postindustrial development of the economy of Ukraine are determined. results of the questionnaire survey, the subject of which was to identify the reasons for the refusal of the population from the acquisition of household services and the main factors, which are guided by consumers when choosing a service enterprise are reflected the. Positive and negative factors of the development of this industry in Ukraine are identified. 2012 Article Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України / О.Б. Моргулець, О.В. Гончаренко // Проблеми науки. — 2012. — № 10. — С. 35-40. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. XXXX-0119 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/51108 338.46 uk Проблеми науки application/pdf Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Оцінка наукової діяльності
Оцінка наукової діяльності
spellingShingle Оцінка наукової діяльності
Оцінка наукової діяльності
Моргулець, О.Б.
Гончаренко, О.В.
Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України
Проблеми науки
description Розкрито сутність побутового обслуговування як виду бізнес-діяльності суб’єктів господарювання, пов’язаного з наданням послуг, спрямованих на задоволення побутових потреб населення. Дослі- джено особливості ведення бізнесу в сфері побутового обслуговування в умовах постіндустріального розвитку економіки України. Відображено результати анкетування, за якими виявлено причини відмови населення від придбання побутових послуг та основні чинники, якими керуються споживачі у виборі сервісного підприємства. Визначено позитивні та негативні фактори розвитку підприємств цієї галузі в Україні.
format Article
author Моргулець, О.Б.
Гончаренко, О.В.
author_facet Моргулець, О.Б.
Гончаренко, О.В.
author_sort Моргулець, О.Б.
title Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України
title_short Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України
title_full Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України
title_fullStr Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України
title_full_unstemmed Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України
title_sort бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки україни
publisher Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
publishDate 2012
topic_facet Оцінка наукової діяльності
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/51108
citation_txt Бізнес у сфері побутового обслуговування як вид господарювання в сучасних умовах економіки України / О.Б. Моргулець, О.В. Гончаренко // Проблеми науки. — 2012. — № 10. — С. 35-40. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.
series Проблеми науки
work_keys_str_mv AT morgulecʹob bíznesusferípobutovogoobslugovuvannââkvidgospodarûvannâvsučasnihumovahekonomíkiukraíni
AT gončarenkoov bíznesusferípobutovogoobslugovuvannââkvidgospodarûvannâvsučasnihumovahekonomíkiukraíni
AT morgulecʹob biznesvsferebytovogoobsluživaniâkakvidhozâjstvovaniâvsovremennyhusloviâhékonomikiukrainy
AT gončarenkoov biznesvsferebytovogoobsluživaniâkakvidhozâjstvovaniâvsovremennyhusloviâhékonomikiukrainy
AT morgulecʹob businessinthefieldofdomesticconsumerservicesasatypeofmanagementinthemoderntermsofeconomyofukraine
AT gončarenkoov businessinthefieldofdomesticconsumerservicesasatypeofmanagementinthemoderntermsofeconomyofukraine
first_indexed 2025-11-27T02:50:30Z
last_indexed 2025-11-27T02:50:30Z
_version_ 1849910188227690496
fulltext ОЦІНКА НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ П РО БЛ ЕМ И Н А У К И 1 0/ 20 12 35 УДК 338.46 БІЗНЕС У СФЕРІ ПОБУТОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ЯК ВИД ГОСПОДАРЮВАННЯ В СУЧАСНИХ УМОВАХ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ О.Б. Моргулець, канд. екон. наук, О.В. Гончаренко, Київський національний університет технологій та дизайну Постановка проблеми. На сьогодні український ринок побу- тових послуг виходить на якісно новий рівень. Дедалі більше лю- дей і організацій відмовляються від вирішення побутових про- блем власними силами і звертаються по допомогу до кваліфіко- ваних спеціалістів. Тому сфера побутового обслуговування є при- вабливою і перспективною для ведення бізнесу. Побутове обслуговування населення – це організована діяль- ність суб'єктів бізнесу, пов'язана з наданням побутових послуг, тобто послуг, призначених для задоволення побутових потреб як окремих індивідів, так і груп [1]. До основних видів побутових послуг відносять: виготовлення за індивідуальним замовленням та ремонт взуття, швейних та трикотажних виробів, меблів, ре- монт та технічне обслуговування побутової техніки й транспорт- них засобів, ремонт житла за індивідуальним замовленням, хіміч- ну чистку та фарбування виробів, прання білизни, послуги з до- гляду за тілом, перукарські послуги, фотопослуги, послуги про- катних пунктів, ритуальні послуги тощо. Щоб завоювати місце на українському ринку побутових по- слуг, підприємству необхідно мати конкретні переваги, а для цього йому потрібно слідкувати за мінливою ситуацією на ринку і вивчати потреби споживачів, їхні можливості й мотивацію в прийнятті рішень щодо вибору сервісного підприємства та конк- ретної послуги. Ці завдання вдало вирішують грамотно організо- ваний менеджмент та ефективні бізнес-рішення. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Важливість сфери послуг для національних економік держав вченими було усвідо- млено давно. Окремі питання розглядали такі представники еко- номічної теорії, як А. Смітт, К. Маркс, А. Маршалл та ін. Беручи до уваги досить недавню появу наукового інтересу до сфери по- бутового обслуговування, кількість досліджень на сьогодні незна- чна. На пострадянському просторі ці питання різною мірою до- сліджували Г. Верховодова, В. Воронкова, В. Алексуніна, І. Отвагіна, І. Руделіус, В. Апопій, А. Новосьолов, Ю. Головін, О. Ареф’єва, А. Саак, А. Федулін, В. Багдасарян та ін. На розроб- ку вітчизняної теорії та практики сервісної діяльності вплинули праці таких зарубіжних науковців, як К. Лавлок, Ж. Горовиц, К. Хакскевер, Дж. Берлоу, Д. Майстер, Б. Прайс, Дж. Шоул, Л. Бері, Т. Пітерс та ін. Зважаючи на динамічний розвиток сфе- ри послуг, зокрема побутового обслуговування, виникла нагаль- на потреба в ґрунтовній розробці окресленої проблематики. Мета статті – дослідити особливості бізнесу в сфері побутово- Розкрито сутність побутового обслу- говування як виду бізнес-діяльності суб’єктів господа- рювання, пов’язано- го з наданням по- слуг, спрямованих на задоволення по- бутових потреб населення. Дослі- джено особливості ведення бізнесу в сфері побутового обслуговування в умовах постіндуст- ріального розвитку економіки України. Відображено ре- зультати анкету- вання, за якими ви- явлено причини відмови населення від придбання побу- тових послуг та основні чинники, якими керуються споживачі у виборі сервісного підпри- ємства. Визначено позитивні та нега- тивні фактори роз- витку підприємств цієї галузі в Україні. Ключові слова: біз- нес, послуги, сфера послуг, побутове обслуговування, сервісне підприємс- тво, конкуренція, конкурентні пере- ваги, якість обслу- говування. ОЦІНКА НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ П РО БЛ ЕМ И Н А У К И 1 0/ 20 12 36 го обслуговування, виявити позитивні та негативні фактори розвитку підприємств цієї галузі в Україні. Незважаючи на те, що побутове обслу- говування поєднує в собі виробничу і не- виробничу сферу, ведення бізнесу в цій галузі має свої особливості, досліджуючи які потрібно передовсім враховувати такі фактори, як розмір підприємства, особли- вості поведінки споживачів при виборі послуги та місця її надання, якість нада- них послуг, а також проблеми маркетин- гової комунікації та реклами. Службу побуту було створено в Радян- ському Союзі, за роки свого існування во- на перетворилася на важливу галузь на- родного господарства. Великою популяр- ністю у населення користувалися створе- ні в той період будинки побуту, побутові комбінати, фірми побутових послуг. Про- те більшість з них припинила своє існу- вання в 90-ті роки XX століття. Натомість з'явилась велика кількість нових малих підприємств побутового обслуговування. Функціонування економік провідних країн довело важливість розвитку малого підприємництва для сфери послуг, зокре- ма, галузі побутового обслуговування на- селення, малого підприємництва. В умо- вах новітнього етапу НТР, масового по- ширення інновацій мале підприємництво демонструє мобільність та сприйнятність до новітніх технологій, саме малі та сере- дні фірми займають більшу частку сфери послуг, вони меншою мірою, ніж великі підприємства, обтяжені застарілими тех- нологіями та жорсткими управлінськими схемами. Враховуючи це, доцільно виокремити переваги та недоліки малих підприємств, що функціонують у сфері побутового об- слуговування. До переваг можна віднести: невеликий стартовий капітал для їх створення; шви- дку реакцію на зміни зовнішнього середо- вища; низькі затрати на персонал, матері- али та обслуговування обладнання; мож- ливість задовольняти індивідуальний по- пит; високу керованість підприємством. Недоліками малого підприємства побу- тового обслуговування є: високі ризики та ймовірність банкрутства; невисока рента- бельність; фінансові обмеження; прив'я- заність до місця надання побутових по- слуг. Розвиваючи бізнес у сфері побутового обслуговування, варто враховувати актуа- льні для українського ринку проблеми, такі як: відсутність інституту стандарти- зації та сертифікації послуг; нездорова конкуренція, пов'язана з діяльністю майс- трів, що працюють нелегально; недоско- налість кредитної системи, а саме немож- ливість отримання більшістю підприєм- ців кредитів для розвитку бізнесу; недос- коналість нормативно-правової бази; ви- сока орендна плата. Надаючи послуги побутового характе- ру, необхідно пам’ятати, що вони харак- теризуються непостійністю якості, її мін- ливістю, що значно ускладнює процедуру їхньої стандартизації. Адже послуги зале- жать від людей, які їх надають, а тому якість послуг змінюється відповідно до здібностей і кваліфікації кожної людини, а також її самопочуття та умов виконан- ня. Непостійність якості – набагато біль- ша проблема на ринку послуг, ніж під час виробництва і реалізації продуктів [2]. Тому за дотриманням якості наданих по- слуг потрібно стежити на всіх рівнях управління. Управління якістю має стати невід’єм- ною частиною процесу надання послуги і повинно включати [3]: ● вимірювання і перевірку ключових видів діяльності, які безпосередньо стосу- ються надання послуги, з метою уникнен- ня небажаних тенденцій і незадоволення споживачів; ● самоконтроль залученого до надання послуги персоналу; ● остаточне оцінювання виробником якості послуги, що надається, при безпо- середній взаємодії зі споживачем з метою визначення перспектив щодо підвищення якості. Той факт, що якість послуг може варі- юватися, підкреслює величезну важли- вість ретельного підбору кадрів, їхньої підготовки і заохочення. Вважається, що найважливішим ресурсом сервісного під- ОЦІНКА НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ П РО БЛ ЕМ И Н А У К И 1 0/ 20 12 37 приємства є його працівники. В ході їх підготовки варто приділяти увагу станда- ртам роботи і правилам поведінки персо- налу при спілкуванні зі споживачем. Не- обхідно розробити системи оцінки, які дозволятимуть клієнтам повідомляти ке- рівництву свою думку про персонал та якість наданої послуги [4]. Оцінка послуги споживачем є мірилом якості наданої послуги. Проте, часто, оці- нюючи послугу, споживач керується ли- ше власною суб’єктивною думкою. До то- го ж вони рідко з власної ініціативи пові- домляють адміністрації підприємства про свою оцінку наданої їм послуги. У разі незадоволення послугами споживачі за- звичай припиняють користуватися ними чи купувати їх. Враження про задоволе- ність споживача, сформоване без конкре- тних відгуків, може призвести до помил- кових висновків. З метою дослідження чинників, якими керуються споживачі у виборі сервісного підприємства, було проведено анкету- вання серед жителів м. Києва та передміс- тя, в якому взяли участь 56 осіб. Респондентам було запропоновано оці- нити кожен чинник в балах від 1 до 5 (1 – зовсім не важливо, 5 – дуже важливо). За- галом, кожна характеристика могла бути оцінена всіма респондентами від 56 до 280 балів. Отримані результати дозволили проранжувати характеристики за ступе- нем важливості для клієнта (табл. 1). Чинник оцінки сервісного підприємства Значення показника Низьке (56-132) Середнє (133-204) Високе (205-280) Швидкість обслуговування 227 Ввічливість персоналу 227 Індивідуальний підхід до кожного клієнта 219 Ціни на послуги 217 Наявність позитивних відгуків 203 Чистота приміщення 199 Відстань до підприємства 185 Відсутність черг 182 Зовнішній вигляд персоналу 170 Час роботи підприємства 170 Інтер’єр приміщення 132 Реклама підприємства 128 Назва підприємства 98 Таблиця 1. Ранжування чинників, якими керуються споживачі при виборі підпри- ємств побутового обслуговування Проаналізувавши результати анкету- вання, виявлено, що найважливішим для сучасного споживача фактором при ви- борі підприємства побутового обслугову- вання є швидкість обслуговування. Не менш важливі ввічливість персоналу, ін- дивідуальний підхід до клієнта та ціна послуги. Цінова політика для підприємства сфери послуг є дуже важливою. Оскільки якість послуг важко оцінити до моменту її придбання, ціна може стати важливим показником очікуваної якості. Деякі захі- дні компанії вимагають від своїх підлег- лих, щоб ті брали за свої послуги неви- правдано високу плату, інакше клієнти можуть поставити під сумнів рівень да- них послуг. Проведене опитування показало, що на ринку побутових послуг м. Києва та пе- редмістя при зміні рівня середнього дохо- ду, який припадає на одного члена роди- ни, відбувається зміна сприйняття очікува- ної якості побутових послуг залежно від ціни. За словами опитаних споживачів із доходом 100–150 дол. США на одного чле- на сім’ї в місяць, високі ціни на послуги не свідчать про високу їхню якість і, навпаки, дуже низькі ціни не свідчать про те, що послуги будуть низької якості. При зрос- танні середнього доходу на одного члена сім’ї зростає відсоток споживачів, які вва- жають, що низькі ціни на послуги свідчать про низьку якість. Так, при доході 350–400 дол. США 66,7% респондентів вважають, що низька ціна на послуги є ознакою низь- кої якості, а 33,3% переконані, що високі ціни на побутові послуги говорять про те, що вони будуть високої якості. Отже, встановлюючи ціни на побутові послуги, потрібно орієнтуватися на рівень доходів споживачів того сегмента ринку, в якому планує працювати підприємство. Ціни на побутові послуги не мають бути занадто високими. Але якщо підприємство зорієнтоване на споживачів з високим рів- нем доходів, то не варто встановлювати дуже низькі ціни, адже споживач може по- ставити під сумнів якість послуг. Необхідно стежити за якістю побутових послуг на всіх етапах її надання і прагну- ти, щоб ця якість була стабільно високою. Адже, як показало опитування, у випадку одержання неякісних послуг лише 17,9% поставляться до цього з розумінням; 64,3% незадоволених споживачів припинять ко- ристуватись послугами підприємства; 46,4% навіть порадять знайомим не корис- туватися послугами такого підприємства; 8,9% будуть скаржитися до служби захисту прав споживачів. Лише 32,1% споживачів поскаржаться керівництву на погане об- слуговування і, як наслідок, керівництво не зможе вчасно відреагувати на проблему. Анкетування показало, що основними причинами обмеження чи відмови від спо- живання побутових послуг є висока ціна або відсутність потреби у придбанні по- бутової послуги. Далі ідуть такі причини, як незадовільна якість послуг та незручне місце розташування підприємства (див. рисунок). За результатами анкетування, висока ціна обмежує або викликає відмову від споживання наступних видів послуг: об- слуговування та ремонт транспортних за- собів (40,5% респондентів); послуги саун (23,8%); індивідуальне пошиття швейних, хутряних та шкіряних виробів (21,4%); ре- монт побутових машин та приладів (19,0%). Послуги, у споживанні яких немає по- треби або які отримують у порядку само- обслуговування чи за рахунок купівлі но- вих речей – це послуги пралень (90,5%); ломбардів (83,3%); пошиття взуття (66,7%); індивідуального пошиття швейних, хутря- них та шкіряних виробів (61,9%); ремонту годинників (59,5%); прокату (57,1%); хіміч- ного чищення та фарбування одягу (52,4%); ремонту швейних, хутряних та шкіряних виробів (45,2%); лазень (42,9%); ремонту та виготовлення меблів (35,7%) тощо. Найчастіше незадовільну якість послуг респонденти відзначають у таких видах послуг: ремонт і обслуговування транспор- тних засобів (23,8%); хімічна чистка та фар- бування одягу (14,3%); ремонт і виготовлен- ня меблів (11,9%); ремонт побутових машин та приладів (9,5%); ремонт взуття (9,5%). Таким чином, розуміння поведінки спо- живачів при виборі підприємств побутово- го обслуговування є вкрай важливим для формування стратегії розвитку сервісного підприємства. Проведене анкетування споживачів побутових послуг показало, що споживання даного виду послуг значною мірою обмежується рівнем доходів спожи- вачів. Важливу роль при виборі підприєм- ства відіграють швидкість обслуговування, ввічливість і щирість обслуговуючого пер- соналу, головним завданням якого має бу- ти не лише задоволення матеріальних по- треб клієнта, а й створення сприятливого іміджу підприємства з метою заохочення клієнтів до постійного обслуговування са- ме цим підприємством. ОЦІНКА НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ П РО БЛ ЕМ И Н А У К И 1 0/ 20 12 38 ОЦІНКА НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ П РО БЛ ЕМ И Н А У К И 1 0/ 20 12 39 Отже, підприємство, яке надає послуги, має впроваджувати практику постійного оцінювання ступеня задоволеності потреб споживачів. Оцінку послуги, яку надає споживач, слід порівнювати зі стандартом та оцінкою підприємства з метою визначен- ня того, чи збігаються ці критерії якості і чи є необхідність вживати заходи щодо по- ліпшення якості. Висновки. Ведення бізнесу в сфері побу- тового обслуговування має свої, відмінні від інших сфер діяльності, особливості, про які варто пам'ятати, керуючи сервісним під- приємством або створюючи нове. Велику увагу слід приділяти розміщенню підпри- ємства побутового обслуговування та мож- ливостям ефективної його реклами. Необ- хідно працювати над встановленням висо- ких сервісних стандартів та високої якості обслуговування, оскільки споживач при виборі місця отримання послуги керується своїм минулим досвідом, а саме якістю об- слуговування, швидкістю надання послуг та зручністю місця розташування підпри- ємства. Клієнт вдруге не звернеться до під- приємства, де отримав негативний досвід, і не дасть позитивних рекомендацій іншим. Слід індивідуально підходити до кожного 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 17. Послуги лазень 15. Послуги з обслуговування та ремонту транспортних засобів 13. Послуги прокату 11. Послуги пралень 9. Послуги з ремонту та виготовлення меблів 7. Послуги з ремонту ювелірних виробів 5. Послуги з індивідуального пошиву швейних, хутряних та шкіряних виробів 3. Послуги з пошиву взуття 1. Послуги перукарень % Інше Підприємства далеко розміщені Незручний графік роботи підприємств Незадовільна якість послуг Високі ціни на послуги Користуюсь послугами майстра на дому Не маю потреби в даному виді послуг Не бачу жодних обмежень Рис. Причини відмови від споживання побутових послуг в м. Київ та передмісті ОЦІНКА НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ П РО БЛ ЕМ И Н А У К И 1 0/ 20 12 40 споживача, постійно стежити за змінами по- треб на ринку і швидко на них реагувати. У подальшому мають бути докладніше ви- вчені потреби населення в побутових послу- гах, вдосконалена концепція сервісології як науки, що вивчає потреби населення і спосо- би їхнього задоволення сферою сервісу та розроблена бізнес-модель клієнтоорієнтова- ного побутового підприємства, у центрі якого має бути клієнт та його потреби. Література 1. Апопій В.В. Організація і технологія надання послуг: Навч. посіб. – К.: ВЦ «Академія», 2006. – 312 с. 2. Маркетинг: Підручник / В.Руделіус, О.М. Азарян, Н.О. Бабенко та ін.; Ред.-упор. О.Ш. Сидоренко, Л.С. Манарова. – 4-те вид. – К.: Навч.-метод. центр «Консорціум із удосконалення менеджменту освіти в Україні» (CEUM), 2009. – 648 с. 3. Воронкова В.Г. Маркетинг соціальних послуг: Навч. посіб. – К.: ВД «Професіонал», 2008. – 576 с. 4. Джоббэр Д. Принципы и практика маркетинга: Пер. с англ. Учеб. пособие. – М.: ИД «Вильямс», 2000. – 688 с. Раскрыта сущность бытового обслуживания как вида бизнес-деятельности субъектов хо- зяйствования, связанная с предоставлением услуг, направленных на удовлетворение быто- вых потребностей населения. Исследованы особенности ведения бизнеса в сфере бытового обслуживания в условиях постиндустриального развития экономики Украины. Отражены результаты анкетирования, предметом которого было выявление причин отказа населения от приобретения бытовых услуг и основных факторов, которыми руководствуются потре- бители при выборе сервисного предприятия. Выявлены позитивные и негативные факто- ры развития предприятий данной отрасли в Украине. О.Б. Моргулец, А.В. Гончаренко БИЗНЕС В СФЕРЕ БЫТОВОГО ОБСЛУЖИВАНИЯ КАК ВИД ХОЗЯЙСТВОВАНИЯ В СОВРЕМЕННЫХ УСЛОВИЯХ ЭКОНОМИКИ УКРАИНЫ Всемирный банк стремится сохранить влияние в развивающихся экономиках, предоставляя новые кредиты ВБ собирается предоставить государствам с развивающейся экономикой большее право голоса, а также планирует предложить им новые виды кредитов. Таким обра- зом, организация стремится остаться значимой для стран вроде БРИК (Бразилия, Россия, Индия и Китай), которые не заинтересованы в стороннем финансировании. Кроме того, ВБ готов предоставлять техническую помощь, в том числе развитым странам, "проводящим экономические реформы". На заседании МВФ и ВБ в Токио отметили, что реформа в финансовом секторе все еще не закончилась. При этом также не решена проблема больших бюджетных де- фицитов и внешнего долга в странах с развитой экономикой.