Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК

Характеризуються інтеграційні процеси у Співдружності незалежних держав взагалі та в Організації Договору колективної безпеки зокрема. Головну увагу приділено вивченню військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДКБ. Зроблено висновок, що налагодження у повному обсязі військово-...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2012
1. Verfasser: Гарат, Р.М.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2012
Schriftenreihe:Держава і право
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/58790
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК / Р.М. Гарат // Держава і право. — 2012. — Вип. 57. — С. 590-595. — Бібліогр.: 11 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-58790
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-587902025-02-23T18:55:59Z Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК Гарат, Р.М. Політичні науки Характеризуються інтеграційні процеси у Співдружності незалежних держав взагалі та в Організації Договору колективної безпеки зокрема. Головну увагу приділено вивченню військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДКБ. Зроблено висновок, що налагодження у повному обсязі військово-економічної та військово-технічної співпраці у перспективі мало за мету створення у форматі організації єдиного оборонно-промислового комплексу, який міг би стати важливою ланкою в інтеграційних зусиллях держав–членів ОДКБ. Исследуются интеграционные процессы в Содружестве независимых государств на примере деятельности Организации Договора коллективной безопасности. Главное внимание акцентируется на изучении военно-экономического и военно-технического сотрудничества в рамках ОДКБ. Сделан вывод, что налаживание военно-экономического и военно-технического сотрудничества в перспективе имело целью создание в формате организации единого оборонно-промышленного комплекса, который мог бы стать важным звеном в интеграционных усилиях государств–членов ОДКБ. In this article an author characterizes the processes of integration in the Commonwealth of Independent States as an example of the Collective Security Treaty Organization. The author focuses on the study of military, economic, and military-technical cooperation within the CSTO. As a result of the analysis the author concludes that the establishment of military, economic, and military-technical cooperation in the future was for the purpose of creating a single organization in the format of the military-industrial complex 2012 Article Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК / Р.М. Гарат // Держава і право. — 2012. — Вип. 57. — С. 590-595. — Бібліогр.: 11 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/58790 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Політичні науки
Політичні науки
spellingShingle Політичні науки
Політичні науки
Гарат, Р.М.
Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК
Держава і право
description Характеризуються інтеграційні процеси у Співдружності незалежних держав взагалі та в Організації Договору колективної безпеки зокрема. Головну увагу приділено вивченню військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДКБ. Зроблено висновок, що налагодження у повному обсязі військово-економічної та військово-технічної співпраці у перспективі мало за мету створення у форматі організації єдиного оборонно-промислового комплексу, який міг би стати важливою ланкою в інтеграційних зусиллях держав–членів ОДКБ.
format Article
author Гарат, Р.М.
author_facet Гарат, Р.М.
author_sort Гарат, Р.М.
title Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК
title_short Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК
title_full Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК
title_fullStr Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК
title_full_unstemmed Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК
title_sort організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках одбк
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2012
topic_facet Політичні науки
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/58790
citation_txt Організація військово-економічної та військово-технічної співпраці у рамках ОДБК / Р.М. Гарат // Держава і право. — 2012. — Вип. 57. — С. 590-595. — Бібліогр.: 11 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT garatrm organízacíâvíjsʹkovoekonomíčnoítavíjsʹkovotehníčnoíspívpracíuramkahodbk
first_indexed 2025-11-24T13:54:09Z
last_indexed 2025-11-24T13:54:09Z
_version_ 1849680146629394432
fulltext Р. М. ГА РАТ ОР­ГАНІЗАЦІЯ­ВІЙСЬКО­ВО-ЕКО­НОМІЧНОЇ­­ ТА­ВІЙСЬКО­ВО-ТЕХНІЧНОЇ­СПІВПРАЦІ­У­РАМ­КАХ­ОДКБ Ха рак те ри зу ють ся інте г раційні про це си у Співдруж ності не за леж них дер жав вза- галі та в Ор ганізації До го во ру ко лек тив ної без пе ки зо к ре ма. Го ло вну ува гу приділе но вив чен ню військо во-еко номічної та військо во-технічної співпраці у рам ках ОДКБ. Зроб- ле но вис но вок, що на ла го д жен ня у по вно му об сязі військо во-еко номічної та військо во- технічної співпраці у пер спек тиві ма ло за ме ту ство рен ня у фор маті ор ганізації єди- но го обо рон но-про мис ло во го ком плек су, який міг би ста ти важ ли вою лан кою в інте г- раційних зу сил лях дер жав–членів ОДКБ. Клю­чові­сло­ва:­СНД, ОДКБ, інте г раційні про це си, ко лек тив на без пе ка, військо во- еко номічна співпра ця, військо во-технічне співробітництво. Ис сле ду ют ся ин те г ра ци он ные про цес сы в Со дру же ст ве не за ви си мых го су дарств на при ме ре де я тель но с ти Ор га ни за ции До го во ра кол лек тив ной бе зо пас но с ти. Глав ное вни ма ние ак цен ти ру ет ся на изу че нии во ен но-эко но ми че с ко го и во ен но-тех ни че с ко го со труд ни че ст ва в рам ках ОДКБ. Сде лан вы вод, что на ла жи ва ние во ен но-эко но ми че с- ко го и во ен но-тех ни че с ко го со труд ни че ст ва в пер спек ти ве име ло це лью со зда ние в фор ма те ор га ни за ции еди но го обо рон но-про мы ш лен но го ком плек са, ко то рый мог бы стать важ ным зве ном в ин те г ра ци он ных уси ли ях го су дарств–чле нов ОДКБ. Клю­че­вые­ сло­ва:­СНГ, ОДКБ, ин те г ра ци он ные про цес сы, кол лек тив ная бе зо пас- ность, во ен но-эко но ми че с кое со труд ни че ст во, во ен но-тех ни че с кое со труд ни че ст во. In this article an author characterizes the processes of integration in the Commonwealth of Independent States as an example of the Collective Security Treaty Organization. The author focuses on the study of military, economic, and military-technical cooperation within the CSTO. As a result of the analysis the author concludes that the establishment of military, economic, and military-technical cooperation in the future was for the purpose of creating a single organization in the format of the military-industrial complex Key­ words:­CIS, CSTO, the processes of integration, collective security, military and economic cooperation, military-technical cooperation. Військо­во-політич­на­ інте­г­рація­ на­ по­ст­ра­дянсь­ко­му­ про­сторі­ ко­лиш­нь­о­го­ СРСР­ –­ це­ якісне­ но­ве­ ге­о­політич­не­ та­ політо­логічне­ яви­ще,­ яке­ вип­ли­ває­ з­ функцій­ по­ст­ра­дянсь­ких­ дер­жав,­ які­ по­сту­по­во­ роз­ши­рю­ють­ся.­ Як­ суб’єкти­ світо­во­го­співто­ва­ри­ст­ва,­які­ви­ник­ли­не­так­дав­но,­во­ни­на­ма­га­ють­ся­ре­алізу­ва­ти­ свої­ зу­сил­ля­що­до­ ство­рен­ня­ та­ роз­вит­ку­ військо­во-політич­но­го­ по­тенціалу­ та­ об’єднан­ня­як­в­інте­ре­сах­влас­ної­без­пе­ки,­так­і­стабільності­у­всьо­му­Євразійсько- му­регіоні.­ За­зна­че­на­про­бле­ма­ти­ка­ще­не­по­вною­мірою­знай­ш­ла­своє­відо­б­ра­жен­ня­у­ вітчиз­няній­та­за­рубіжній­історіог­рафії. Вод­но­час­за­ува­жи­мо,­що­де­які­на­пра­цю- ван­ня­у­цьо­му­на­прямі­здійсне­но.­На­сам­пе­ред­це­досліджен­ня­на­уковців,­при­свя- чені­спе­цифіці­роз­вит­ку­інте­г­раційних­про­цесів­на­по­ст­ра­дянсь­ко­му­про­сторі­у­ військо­во-політичній­та­військо­во-еко­номічній­сфе­рах­ і­про­бле­ма­тиці­ко­лек­тив- ної­без­пе­ки­у­СНД1.­ Вітчиз­няні­фахівці­та­кож­приділя­ли­та­про­дов­жу­ють­приділя­ти­знач­ну­ува­гу­ за­галь­ним­ про­бле­мам­ без­пе­ки,­ зо­к­ре­ма­ її­ військо­во-політич­ним­ ас­пек­там2.­ Аналізові­ но­вих­ за­гроз­ міжна­родній­ без­пеці,­ що­ ви­ник­ли­ на­ по­чат­ку­ століття,­ при­свя­че­но­ праці­ ек­с­пертів­ Національ­но­го­ інсти­ту­ту­ стра­тегічних­ досліджень­ (НІСД)­ Л.­ По­ля­ко­ва­ та­М.­ Сун­гу­ровсь­ко­го3.­ Вод­но­час­ за­ува­жи­мо,­ що­ пи­тан­ня­ 590 Держава і право • Випуск 57 військо­во-еко­номічної­ та­ військо­во-технічної­ співпраці­ між­ країна­ми­ СНД­ до­сить­ ча­с­то­ за­ли­шається­ по­за­ ува­гою­ як­ вітчиз­ня­них,­ так­ і­ за­рубіжних­ дослідників.­ Ос­нов­ни­ми­скла­до­ви­ми­військо­вої­співпраці­дер­жав–членів­СНД­є­військо­во- політич­на,­влас­не­військо­ва­та­військо­во-технічна­співпра­ця,­у­ме­жах­якої­мож­на­ виділи­ти­ряд­са­мостійних­ас­пектів­(на­прямів)­співпраці.­ Так,­ ос­нов­ни­ми­ на­пря­ма­ми­ військо­во-політич­ної­ співпраці­ дер­жав–членів­ СНД­є: –­ви­роб­лен­ня­та­про­ве­ден­ня­уз­го­д­же­ної­політи­ки­що­до­ за­без­пе­чен­ня­ко­лек- тив­ної,­регіональ­ної­ та­міжна­род­ної­військо­вої­без­пе­ки.­Про­тидія­те­ро­риз­му­та­ іншим­ ви­я­вам­ ек­с­т­ремізму,­ підтрим­ка­ стра­тегічної­ стабільності,­ ми­ро­твор­чої­ діяль­ності; –­ удо­с­ко­на­лен­ня­ нор­ма­тив­но-пра­во­вої­ ба­зи­ ко­аліційно­го­ військо­во­го­ будівництва,­а­та­кож­будівництва­та­роз­вит­ку­національ­них­зброй­них­сил; –­ стра­тегічне­ пла­ну­ван­ня­ за­сто­су­ван­ня­ національ­них­ зброй­них­ сил,­ у­ то­му­ числі­ прий­нят­тя­ рішень­ про­ розміщен­ня­ військо­вих­ об’єктів,­ зброй­них­ сил­ на­ те­ри­торіях­дер­жав–членів­СНД; –­ за­без­пе­чен­ня­ ви­ко­нан­ня­ міжна­род­них­ угод­ про­ ско­ро­чен­ня­ та­ об­ме­жен­ня­ озб­роєнь; –­ви­роб­лен­ня­та­про­ве­ден­ня­уз­го­д­же­ної­соціаль­ної­політи­ки­що­до­військо­во- служ­бовців,­гро­ма­дян,­звільне­них­у­за­пас­з­військо­вої­служ­би­та­членів­їх­сімей. У­даній­сфері­співпра­цю­ють­і­дер­жа­ви­СНД,­ча­с­ти­на­з­яких­вхо­дить­до­скла­ду­ ОДКБ.­ У­ рам­ках­ військо­во-політич­ної­ співпраці­ відбу­вається­ об­го­во­рен­ня­ та­ уз­го­д­жен­ня­ по­зицій­ із­ за­галь­но­без­пе­ко­вої­ про­бле­ма­ти­ки.­ Зо­к­ре­ма,­ важ­ли­вим­ ре­зуль­та­том­співробітництва­дер­жав–членів­ОДКБ­бу­ло­прий­нят­тя­рішен­ня­про­ ство­рен­ня­ та­ роз­ви­ток­ регіональ­них­ си­с­тем­ без­пе­ки­ (у­ Східноєвро­пейсь­ко­му,­ Кав­казь­ко­му­та­Цен­т­раль­но-Азійсько­му­регіонах),­а­та­кож­си­с­те­ми­ко­лек­тив­ної­ без­пе­ки­ ОДКБ­ вза­галі.­ У­ ході­ ко­аліційно­го­ військо­во­го­ будівництва­ в­ ме­жах­ ОДКБ­ бу­ли­ ство­рені­ об’єднані­ регіональні­ уг­ру­по­ван­ня­ військ­ (сил)­ Зброй­них­ Сил­Росії­та­Біло­русі,­Росії­та­Вірменії,­а­та­кож­Ко­лек­тивні­си­ли­швид­ко­го­ре­а­гу- ван­ня­(КСШР)­Цен­т­раль­но-Азійсько­го­регіону­ко­лек­тив­ної­без­пе­ки.­У­по­даль­шо- му­ в­ да­но­му­регіоні­ та­кож­пе­ред­ба­чається­ ство­рен­ня­Об’єдна­но­го­ уг­ру­по­ван­ня­ військ­(сил). На­по­за­чер­говій­сесії­РКБ­ОДКБ,­яка­відбу­ла­ся­4­лю­то­го­2009­р.,­бу­ло­прий- ня­то­рішен­ня­про­ре­фор­му­ван­ня­КСШР­Цен­т­раль­но-Азійсько­го­регіону­та­ство- рен­ня­Ко­лек­тив­них­сил­опе­ра­тив­но­го­ре­а­гу­ван­ня­(КСОР)­ОДКБ4.­Пе­ред­ба­ча­ло­ся,­ що­ КСОР­ бу­дуть­ у­ стані­ ви­со­кої­ го­тов­ності­ для­ про­тидії­ військовій­ аг­ресії,­ а­ та­кож­над­зви­чай­ним­си­ту­аціям,­те­ро­риз­му,­ор­ганізо­ваній­зло­чин­ності­ та­нар­ко- трафіку.­Для­цьо­го­до­їх­скла­ду­бу­ло­за­пла­но­ва­но­вклю­чи­ти­з’єднан­ня,­ча­с­ти­ни­та­ підрозділи­ зброй­них­ сил­ (спеціаль­но­го­ при­зна­чен­ня,­ ае­ро­мобільні),­ підрозділи­ ор­ганів­внутрішніх­справ,­ор­ганів­без­пе­ки­та­інших­спец­служб,­а­та­кож­упов­но- ва­же­них­ор­ганів­у­сфері­по­пе­ре­д­жен­ня­та­ліквідації­наслідків­над­зви­чай­них­си­ту- ацій­усіх­дер­жав–членів­ОДКБ.­Ут­во­рен­ня­КСОР­ста­ло­од­ним­із­кроків­на­шля­ху­ ство­рен­ня­і­роз­вит­ку­в­рам­ках­ОДКБ­військо­вої­скла­до­вої­двох­си­с­тем:­си­с­те­ми­ ко­лек­тив­ної­без­пе­ки­та­си­с­те­ми­кри­зо­во­го­ре­а­гу­ван­ня.­По­ряд­із­КСОР­до­ос­танніх­ ма­ли­ увійти­Ко­лек­тивні­ми­ро­творчі­ си­ли,­ сфор­мо­вані­ відповідно­ до­Уго­ди­ про­ ми­ро­твор­чу­діяльність­ОДКБ,­яка­всту­пи­ла­у­си­лу­1­січня­2009­р.5­ На­ ви­ко­нан­ня­ до­сяг­ну­тих­ до­мо­вле­но­с­тей­ у­ рам­ках­ військо­во-політич­ної­ співпраці­ де­які­ об’єкти­ та­ кон­тин­ген­ти­ Зброй­них­Сил­ Російської­Фе­де­рації,­ які­ ма­ють­ важ­ли­ве­ зна­чен­ня­ для­ за­без­пе­чен­ня­ регіональ­ної­ та­ ко­лек­тив­ної­ без­пе­ки­ дер­жав–членів­ОДКБ,­бу­ли­роз­та­шо­вані­на­те­ри­торіях­дер­жав­СНД.­До­найбільш­ 591Юридичні і політичні науки важ­ли­вих­з­них­на­ле­жать:­102-а­військо­ва­ба­за­(у­Вірменії),­радіоло­каційна­станція­ си­с­те­ми­по­пе­ре­д­жен­ня­про­ра­кетні­на­па­ди­(у­Біло­русі),­полігон­та­радіоло­каційна­ станція­(у­Ка­зах­стані),­999-а­авіаційна­ба­за­та­пункт­да­ле­ко­го­зв’яз­ку­Військо­во- Морсь­ко­го­фло­ту­ (у­Кир­гиз­стані),­ 201-а­ військо­ва­ба­за­ та­ станція­оп­ти­ко-еле­кт- рон­но­го­спо­с­те­ре­жен­ня­Космічних­військ­(у­Та­д­жи­ки­с­тані)6. Як­при­клад­успішної­ба­га­то­с­то­рон­ньої­військо­во-політич­ної­співпраці­у­рам- ках­СНД­мож­на­виділи­ти­роз­роб­ку­та­підпи­сан­ня­ря­ду­угод,­се­ред­яких­Уго­да­про­ за­хо­ди­по­кон­тро­лю­міжна­род­ної­пе­ре­дачі­пе­ре­нос­них­зенітних­ра­кет­них­комп- лексів­ти­пу­«Стріла»­та­«Ігла»,­Уго­да­про­соціаль­но-пра­вові­га­рантії­військо­во- служ­бовців,­осіб,­ звільне­них­ з­військо­вої­ служ­би,­ та­членів­ їх­сімей,­уго­да­про­ відзна­чен­ня­ пам’яті­ воїнів,­ які­ за­ги­ну­ли,­ та­ жертв­ війни.­ Однією­ із­ про­блем­ військо­во-політич­ної­співпраці­у­ме­жах­СНД­бу­ла­і­за­ли­шається­не­до­стат­ня­опе- ра­тивність­прий­нят­тя­рішень­що­до­виділен­ня­національ­них­ком­по­нентів­зброй- них­сил­де­я­ких­дер­жав­до­скла­ду­ко­лек­тив­них­сил­ОДКБ,­а­та­кож­на­їх­за­сто­су- ван­ня­за­ме­жа­ми­національ­них­те­ри­торій.­Для­її­по­до­лан­ня­один­із­пунктів­прий- ня­то­го­ дер­жа­ва­ми–чле­на­ми­ ОДКБ­ рішен­ня­ про­ ство­рен­ня­ КСОР­ пе­ред­ба­чає­ не­обхідність­вне­сен­ня­у­національні­за­ко­но­дав­ст­ва­відповідних­змін. Ос­нов­ни­ми­ на­пря­ма­ми­ влас­не­ військо­вої­ співпраці­ дер­жав–членів­ СНД­ є­ такі7: –­без­по­се­реднє­вирішен­ня­за­вдань­будівництва,­роз­вит­ку,­підтрим­ки­боєздат- ності,­бой­о­вої­та­мобілізаційної­го­тов­ності­національ­них­зброй­них­сил; –­ство­рен­ня,­роз­ви­ток­та­підтрим­ка­бой­о­вої­го­тов­ності­(го­тов­ності­до­за­сто­су- ван­ня)­ ко­аліційних­ уг­ру­по­вань,­ спільних­ (об’єдна­них)­ бой­о­вих­ си­с­тем­ уп­рав- ління­та­за­без­пе­чен­ня­їх­дії­й­функціону­ван­ня; –­без­по­се­ред­ня­участь­у­ми­ро­твор­чих­опе­раціях­на­те­ри­торіях­дер­жав–членів­ СНД­та­за­її­ме­жа­ми; –­опе­ра­тив­не­пла­ну­ван­ня­за­сто­су­ван­ня­ко­аліційних­уг­ру­по­вань,­національ­них­ зброй­них­сил­та­ми­ро­твор­чих­кон­тин­гентів­військ; –­за­сто­су­ван­ня­еле­ментів­військо­вої­інфра­с­т­рук­ту­ри,­повітря­но­го­та­вод­но­го­ про­сто­ру­дер­жав–членів­СНД; –­опе­ра­тив­не­об­ла­ш­ту­ван­ня­те­ри­торій­дер­жав–членів­СНД­в­інте­ре­сах­ко­лек- тив­ної­обо­ро­ни; –­усе­с­то­роннє­за­без­пе­чен­ня­діяль­ності­ко­аліційних­уг­ру­по­вань­та­національ- них­зброй­них­сил; –­ уп­равління­ повітря­ним­ ру­хом­ та­ кон­троль­ за­ по­ряд­ком­ ви­ко­ри­с­тан­ня­ повітря­но­го­про­сто­ру; –­про­ве­ден­ня­на­уко­вих­досліджень­та­військо­во-істо­рич­ної­ро­бо­ти; –­обмін­досвідом­про­ве­ден­ня­військо­вих­ре­форм,­за­сто­су­ван­ня­оз­б­роєння­та­ техніки,­ор­ганізації­опе­ра­тив­ної­та­бой­о­вої­підго­тов­ки,­мо­раль­но-пси­хо­логічно­го­ та­інших­видів­за­без­пе­чен­ня; –­фор­му­ван­ня­ду­хов­них­ос­нов­взаємодії­дер­жав­СНД­у­військовій­сфері. Се­ред­за­ходів­військо­вої­співпраці­особ­ли­ве­зна­чен­ня­ма­ло­ство­рен­ня­та­роз- ви­ток­об’єдна­них­(спільних)­си­с­тем­військо­во­го­при­зна­чен­ня,­які­фор­му­ють­єди- ний­ обо­рон­ний­простір­ дер­жав–членів­СНД.­Так,­ на­ су­час­но­му­ етапі­ у­ рам­ках­ СНД­ство­рені­Об’єдна­на­си­с­те­ма­про­ти­повітря­ної­обо­ро­ни­(ОС­ППО­СНД),­си­с- те­ма­ дер­жав­но­го­ розпізна­ван­ня­ «Па­роль»,­ си­с­те­ма­ за­без­пе­чен­ня­ без­пе­ки­ ру­ху­ військо­вої­авіації,­си­с­те­ма­за­кри­то­го­зв’яз­ку­взаємодії­та­де­які­інші,­у­функціону- ванні­яких­бе­руть­участь­від­8­до­10­дер­жав­Співдруж­ності.­Важ­ли­вим­ета­пом­у­ за­без­пе­ченні­ви­со­ко­го­сту­пе­ню­бой­о­вої­го­тов­ності­ОС­ППО­СНД­бу­ла­ор­ганізація­ бой­о­во­го­ чер­гу­ван­ня­ для­ охо­ро­ни­ повітря­но­го­ про­сто­ру­ дер­жав–членів­ СНД.­ 592 Держава і право • Випуск 57 Нині­ на­ стадії­ фор­му­ван­ня­ пе­ре­бу­ва­ють­ спільні­ (об’єднані)­ си­с­те­ми:­ зв’яз­ку­ зброй­них­сил­СНД,­геоінфор­маційна­си­с­те­ма­військо­во­го­при­зна­чен­ня,­об’єдна­на­ си­с­те­ма­кон­тро­лю­та­оцінки­радіаційної,­хімічної­та­біологічної­си­ту­ації.­У­ме­жах­ ОДКБ­ за­пла­но­ва­но­ сфор­му­ва­ти­ три­ регіональні­ си­с­те­ми­ ППО:­ російсько-біло- русь­ку,­російсько-вірменсь­ку­та­си­с­те­му­ППО­Цен­т­раль­но-Азійсько­го­регіону8.­У­ ході­ фор­му­ван­ня­ регіональ­них­ си­с­тем­ ППО­ пе­ред­ба­че­но­ і­ вже­ здійснюється­ пе­рехід­ від­ ко­ор­ди­нації­ за­сто­су­ван­ня­ сил­ та­ ко­ор­ди­нації­ за­сто­су­ван­ня­ сил­ і­ за­собів­ППО­до­уп­равління­ни­ми­з­єди­но­го­ко­манд­но­го­пунк­ту. Ос­танніми­ро­ка­ми­ак­тивізу­ва­ла­ся­співпра­ця­між­дер­жа­ва­ми–чле­на­ми­СНД­і­ для­ вирішен­ня­ за­вдань­ за­без­пе­чен­ня­ діяль­ності­ їх­ національ­них­ зброй­них­ сил.­ Зу­сил­ля­ми­апа­ра­ту­ра­ди­міністрів­обо­ро­ни­дер­жав–членів­СНД­ор­ганізо­ва­но­вза- ємодію­між­інже­нер­ни­ми­служ­ба­ми,­служ­ба­ми­радіаційно­го,­хімічно­го­та­біоло- гічно­го­ за­хи­с­ту,­ військо­ви­ми­ еко­ло­га­ми,­ військо­ви­ми­ ме­ди­ка­ми,­ військо­ви­ми­ пси­хо­ло­га­ми­та­соціоло­га­ми,­військо­ви­ми­юри­с­та­ми,­архівни­ми­служ­ба­ми,­ор­га- ні­заціями­по­ро­боті­з­до­при­зов­ною­мо­лод­дю,­ве­те­рансь­ки­ми­ор­ганізаціями­то­що. З­ме­тою­підтри­ман­ня­бой­о­вої­го­тов­ності­ко­аліційних­уг­ру­по­вань­та­об’єдна- них­ си­с­тем­дер­жав–членів­СНД­про­во­ди­ли­ся­ за­хо­ди­ зі­ спільної­ опе­ра­тив­ної­ та­ бой­о­вої­підго­тов­ки­їхніх­зброй­них­сил.­Ре­гу­ляр­ни­ми­ста­ли­на­вчан­ня­сил­і­за­собів­ ППО­СНД­«Бой­о­ва­співдружність»,­до­яких­приєдна­ла­ся­і­Ук­раїна9,­військові­та­ ко­манд­но-штабні­на­вчан­ня­«Щит­Співдруж­ності»­та­«Кор­дон»,­які­уп­ро­довж­пер- шо­го­де­ся­тиліття­ХХІ­століття­про­во­ди­ли­ся­у­рам­ках­ОДКБ. Ос­нов­ни­ми­ скла­до­ви­ми­ військо­во-технічної­ співпраці­ дер­жав–членів­ СНД­ вза­галі­ та­дер­жав–членів­ОДКБ­зо­к­ре­ма­бу­ли­на­уко­во-технічна­ і­ військо­во-еко- номічна­співпра­ця­та­підго­тов­ка­військо­вих­кадрів.­Роз­вит­ку­ВТС­спри­я­ла­за­без- пе­ченість­їх­армій­знач­ною­кількістю­од­но­тип­них­си­с­тем­оз­б­роєння,­зразків­оз­б- роєння,­ військо­вої­ та­ спеціаль­ної­ техніки­ (ВОСТ),­ об­ме­же­ни­ми­мож­ли­во­с­тя­ми­ для­са­мостійно­го­ви­роб­ництва­більшості­зразків­ВОСТ,­а­та­кож­на­явністю­ко­о­пе- раційних­зв’язків,­які­збе­рег­ли­ся­з­ча­су­існу­ван­ня­Ра­дянсь­ко­го­Со­ю­зу.­ Ос­нов­ни­ми­на­пря­ма­ми­роз­вит­ку­ВТС­бу­ли­і­за­ли­ша­ють­ся­такі10:­ –­роз­роб­ка­та­ре­алізація­спільних­на­уко­во-технічних­та­дослідниць­ких­про- грам­ і­про­ектів­що­до­ ство­рен­ня,­ ви­роб­ництва,­підтрим­ки­у­ стані­ го­тов­ності­ до­ за­сто­су­ван­ня­ та­ утилізації­ си­с­тем­ оз­б­роєння,­ зразків­ ВОСТ­ та­ військо­во- технічно­го­май­на­(ВТМ); –­за­без­пе­чен­ня­ор­ганів­уп­равління­та­військ­ко­аліційних­уг­ру­по­вань­і­націо- наль­них­зброй­них­сил­єди­ни­ми­си­с­те­ма­ми­оз­б­роєння,­зраз­ка­ми­ВОСТ­та­ВТМ; –­підго­тов­ка­спеціалістів­для­зброй­них­сил,­обо­рон­но-про­мис­ло­во­го­та­на­уко- во­го­ком­плексів; –­ство­рен­ня­та­мо­дернізація­об’єктів,­при­зна­че­них­для­розміщен­ня,­ре­мон­ту,­ ек­сплу­а­тації­та­бой­о­во­го­ви­ко­ри­с­тан­ня­або­зни­щен­ня­(утилізації)­ВОСТ; –­ви­роб­ництво,­за­мов­лен­ня,­по­ста­чан­ня­(у­то­му­числі­й­на­ек­с­порт)­та­військо- во-технічне­су­про­во­д­жен­ня­по­ста­чан­ня­про­дукції­військо­во­го­при­зна­чен­ня; –­обмін­військо­во-технічною­інфор­мацією. На­на­шу­ дум­ку,­ при­на­ла­го­д­женні­ військо­во-технічної­ співпраці­ з­ дер­жа­ва- ми–чле­на­ми­СНД­і­особ­ли­во­ОДКБ­Російська­Фе­де­рація­на­ма­гається­за­без­пе­чи­ти­ свої­дов­го­термінові­військо­во-політичні­ інте­ре­си.­Відповідни­ми­уго­да­ми­пе­ред- ба­чається­здійснен­ня­РФ­по­ста­чан­ня­про­дукції­військо­во­го­при­зна­чен­ня­в­інте­ре- сах­національ­них­військо­вих­фор­му­вань,­які­виділя­ють­ся­до­скла­ду­ко­аліційних­ уг­ру­по­вань­в­регіонах­ко­лек­тив­ної­без­пе­ки­ОДКБ,­а­та­кож­підго­тов­ка­спеціалістів­ для­зброй­них­сил­дер­жав–членів­ОДКБ­на­пільго­вих­порівня­но­з­інши­ми­дер­жа- ва­ми­умо­вах,­здійснен­ня­ко­о­пе­рації­при­ство­ренні,­мо­дернізації­та­ек­с­порті­про- 593Юридичні і політичні науки дукції­ військо­во­го­ при­зна­чен­ня.­ Про­бле­мою­ за­без­пе­чен­ня­ ефек­тив­ності­ ВТС­ за­ли­шається­ не­до­три­ман­ня­ ок­ре­ми­ми­ дер­жа­ва­ми–чле­на­ми­СНД­взя­тих­ на­ се­бе­ зо­бов’язань.­Такі­фак­ти­ма­ли­місце­при­ре­алізації­планів­ство­рен­ня­та­роз­вит­ку­ об’єдна­них­си­с­тем­військо­во­го­при­зна­чен­ня,­а­та­кож­об­ла­ш­ту­ванні­національ­них­ зброй­них­сил­та­фор­му­вань,­які­вхо­дять­до­об’єдна­них­уг­ру­по­вань,­од­но­тип­ни­ми­ зраз­ка­ми­ ВОСТ.­ Це­ зу­мов­лю­ва­ло­ся­ на­сам­пер­ед­ об­ме­же­ни­ми­ еко­номічни­ми­ та­ фінан­со­ви­ми­мож­ли­во­с­тя­ми­ря­ду­дер­жав­СНД­та­ОДКБ. Військо­во-еко­номічна­ співпра­ця­ за­ ба­га­ть­ма­ па­ра­ме­т­ра­ми­ пе­ре­ти­на­ла­ся­ з­ військо­во-технічною,­ оскільки­ діяльність­ у­ цих­ сфе­рах­ охоп­лю­ва­ла­ по­вний­ життєвий­ цикл­ зразків­ оз­б­роєння­ та­ військо­вої­ техніки­ (НДР­ –­ ОКР­ –­ ви­роб- ництво–ек­сплу­а­тація–мо­дернізація–утилізація).­У­цьо­му­кон­тексті­на­де­я­ких­ета- пах­ВЕС­та­ВТС­про­сто­не­роздільні.­Вод­но­час,­на­при­клад,­ко­о­пе­рацію­обо­рон- них­ підприємств,­ взаємодію­ у­ сфері­ ви­роб­ництва­ військо­во­го­ оз­б­роєння­ та­ військо­вої­техніки­(ВВТ)­мож­на­відно­си­ти­до­військо­во-еко­номічної­співпраці.­У­ зв’яз­ку­ з­ цим­ з­ ме­тою­ фор­му­ван­ня­ єди­но­го­ тех­но­логічно­го­ та­ військо­во-еко- номічно­го­про­сто­ру­дер­жав,­які­бра­ли­участь­у­спільних­роз­роб­ках,­ви­роб­ництві­ та­ек­сплу­а­тації­про­дукції­військо­во­го­при­зна­чен­ня­(ПВП),­бу­ло­ство­ре­но­Міждер- жав­ну­комісію­з­військо­во-еко­номічної­співпраці­(МКВЕС)­Співдруж­ності­Не­за- леж­них­ Дер­жав­ як­ ро­бо­чий­ ор­ган­ Ра­ди­ глав­ урядів­ СНД.­ На­ неї­ по­кла­да­ли­ся­ значні­надії­що­до­спільної­роз­роб­ки­дов­го­терміно­вих­про­грам­і­планів­військо­вої­ співпраці,­удо­с­ко­на­лен­ня­пи­тань­спеціалізації­та­ко­о­пе­рації­в­роз­робці­й­ви­роб- ництві­ВВТ,­спри­ян­ня­у­ство­ренні­спільних­інте­г­ро­ва­них­струк­тур­та­збе­ре­жен­ня­ мобілізаційних­по­туж­но­с­тей,­вирішен­ня­пи­тань­пе­ре­дачі­тех­но­логій­обо­рон­но­го­ ком­плек­су­в­цивільний­сек­тор­еко­номіки­то­що11. Ство­рен­ня­ МКВЕС­ Ор­ганізації­ До­го­во­ру­ про­ ко­лек­тив­ну­ без­пе­ку­ ма­ло­ на­ меті­об’єдна­ти­та­ско­ор­ди­ну­ва­ти­зу­сил­ля­дер­жав–членів­ОДКБ­для­по­даль­шо­го­ по­глиб­лен­ня­та­удо­с­ко­на­лен­ня­співпраці,­роз­вит­ку­інте­г­рації­та­більш­ком­плекс- но­го­ вирішен­ня­ пи­тань­ ВЕС­ та­ ВТС.­ При­ цьо­му­ за­без­пе­чу­ва­ла­ся­ б­ не­обхідна­ спад­коємність­та­послідовність­рішен­ня­прак­тич­них­за­вдань,­пов’яза­них­ із­роз- роб­кою,­ви­роб­ництвом,­по­став­ка­ми,­ек­сплу­а­тацією­та­утилізацією­ВВТ,­а­роз­ви- ток­ міждер­жав­ної­ та­ внутрішньо­дер­жав­ної­ нор­ма­тив­ної­ ба­зи­ для­ цих­ сфер­ співпраці­здійсню­вав­ся­б­на­єди­них­прин­ци­пах. Слід­за­ува­жи­ти,­що­МКВЕС­ОДКБ,­ви­хо­дя­чи­із­спе­цифічності­функцій,­виз- на­че­них­По­ло­жен­ням­про­комісію,­а­та­кож­ха­рак­те­ром­повідо­млень,­які­на­ле­жать­ до­роз­ря­ду­конфіденційних­ і­ сто­су­ють­ся­пи­тань­внутрішньої­політи­ки­дер­жав– членів­ор­ганізації­що­до­будівництва­національ­них­зброй­них­сил,­за­без­пе­чен­ня­їх­ ВВТ,­а­та­кож­роз­вит­ку­їх­військо­во-про­мис­ло­вих­ком­плексів­та­на­уко­во-технічно- го­по­тенціалу,­є­єди­ним­ро­бо­чим­ор­га­ном­ана­логічно­го­ви­ду­в­ОДКБ. Що­до­пер­спек­тив­діяль­ності­МКВЕС,­ то­мож­на­ виділи­ти­ її­ важ­ливість­при­ вирішенні­ за­вдань,­ пов’яза­них­ із­ роз­вит­ком­ ОПК,­ про­мис­ло­вості,­ ство­рен­ням­ но­вих­ро­бо­чих­місць,­зовнішньо­е­ко­номічною­співпра­цею.­При­чо­му­це­сто­сується­ як­ок­ре­мих­дер­жав–членів­ОДКБ,­так­й­Ор­ганізації­До­го­во­ру­про­ко­лек­тив­ну­без- пе­ку­ вза­галі.­ На­сам­пе­ред­ пе­ред­ба­ча­ло­ся­ підго­ту­ва­ти­ про­по­зиції­ та­ ви­ро­би­ти­ ре­ко­мен­дації­що­до­вре­гу­лю­ван­ня­спірних­пи­тань­при­ко­о­пе­ра­тив­них­по­ста­чан­нях­ підприємства­ми­ дер­жав–членів­ ОДКБ­ си­ро­ви­ни,­ ма­теріалів­ та­ ком­плек­ту­ю­чих­ еле­ментів­ для­ ви­роб­ництва­ ПВП,­ офор­ми­ти­ про­по­зиції­ що­до­ збе­ре­жен­ня­ спеціалізації­ підприємств­ обо­рон­но­го­ ком­плек­су­ дер­жав,­ які­ вхо­дять­ до­ Ор­ганізації­До­го­во­ру­про­ко­лек­тив­ну­без­пе­ку,­та­на­крес­ли­ти­підхо­ди­до­роз­роб­ки­ Єди­ної­ дов­го­терміно­вої­ про­гра­ми­ військо­во-еко­номічної­ співпраці­ до­ 2015­ р.­ Відповідно­до­цьо­го,­на­на­шу­дум­ку,­на­ла­го­д­жен­ня­у­по­вно­му­об­сязі­військо­во- 594 Держава і право • Випуск 57 еко­номічної­співпраці­ма­ло­на­меті­у­пер­спек­тиві­ство­рен­ня­у­фор­маті­ор­ганізації­ єди­но­го­обо­рон­но-про­мис­ло­во­го­ком­плек­су,­який­міг­би­ста­ти­важ­ли­вою­лан­кою­ в­інте­г­раційних­зу­сил­лях­дер­жав–членів­ОДКБ. У­цьо­му­кон­тексті­за­ува­жи­мо,­що­військо­во-еко­номічна­та­військо­во-технічна­ співпра­ця­є­важ­ли­вим­еле­мен­том­військо­вої­скла­до­вої­діяль­ності­без­по­се­ред­ньо­ й­ОДКБ.­На­на­шу­дум­ку,­цілком­оче­вид­но,­що­без­на­леж­но­го­за­без­пе­чен­ня­зброй- них­сил­со­юз­них­дер­жав­не­мож­на­го­во­ри­ти­про­адек­ват­не­ви­ко­нан­ня­за­вдань,­які­ по­ста­ли­пе­ред­но­вою­ор­ганізацією­що­до­за­хи­с­ту­на­ко­лек­тивній­ос­нові­не­за­леж- ності,­те­ри­торіаль­ної­цілісності­та­су­ве­реніте­ту­дер­жав-членів. От­же,­співпра­ця­у­військовій­сфері­у­ме­жах­СНД,­не­зва­жа­ю­чи­на­певні­труд- нощі­ та­ порівня­но­ з­ інши­ми­ сфе­ра­ми­ суспільно­го­ жит­тя,­ про­во­дить­ся­ до­сить­ успішно.­ Більше­ то­го,­ у­ пер­спек­тиві­ пе­ред­ба­чається­ по­си­лю­ва­ти­ співпра­цю,­ ке­ру­ю­чись­зовнішньо­політич­ни­ми­інте­ре­са­ми­своїх­дер­жав:­у­рам­ках­СНД­–­на­ дво­с­то­ронній­ос­нові,­у­рам­ках­ОДКБ­–­на­ба­га­то­с­то­ронній­ос­нові.­Вра­хо­ву­ю­чи­ політичні­ та­ еко­номічні­ інте­ре­си­ Ук­раїни,­ пріори­те­том­ на­шої­ політи­ки­ що­до­ країн­СНД,­зо­к­ре­ма­Росії,­має­ста­ти­роз­ви­ток­дво­с­то­рон­нь­о­го­з­РФ­та­ба­га­то­с­то- рон­нь­о­го­з­інши­ми­країна­ми­СНД­військо­во-технічно­го­співробітництва.­Військо- ве­співробітництво­ба­жа­но­підтри­му­ва­ти­в­ме­жах­угод,­що­бу­ли­ук­ла­дені­раніше,­ роз­ви­ва­ю­чи­їх,­у­разі­по­тре­би,­в­інте­ре­сах­зміцнен­ня­воєнної­без­пе­ки­Ук­раїни.­ 1. Фе ду ло ва Н. Г.­Про­бле­мы­бе­зо­пас­но­с­ти­и­во­ен­но­го­со­труд­ни­че­ст­ва­в­рам­ках­СНГ­ //­Оте­че­ст­вен­ная­ис­то­рия.­–­2000.­–­№­5.­–­С.­40–49;­Ха ки мов В.­Кол­лек­тив­ная­бе­зо­пас- ность­в­СНГ­//­Меж­ду­на­род­ная­жизнь.­–­2001.­–­№­3.­–­С.­15–26;­Яков лев В. Л.­Во­ен­ные­ ас­пек­ты­ми­ро­твор­че­ст­ва­стран­СНГ­//­Меж­ду­на­род­ная­жизнь.­–­2002.­–­№­1.­–­С.­13–26.­ 2.­ Бо д рук О.­ Нові­ ри­си­ ста­ро­го­ світу:­ військо­во-політич­на­ інте­г­рація­ євро­пейсь­ких­ країн­//­Стра­тегічна­па­но­ра­ма.­–­2000.­–­№­1-2.­–­С.­39-49.­3.­По ля ков Л., Сун гу ровсь- кий М.­ Євро­пейсь­ка­ без­пе­ка:­ нові­ за­гро­зи­ –­ старі­ відповіді?­ //­Національ­на­ без­пе­ка­ і­ обо­ро­на.­–­2001.­–­№­9.­–­С.­14-26.­4.­Об ито гах­сов­ме­ст­но­го­за­се­да­ния­Со­ве­та­ми­ни­с- т­ров­ино­ст­ран­ных­дел,­Со­ве­та­ми­ни­с­т­ров­обо­ро­ны­и­Ко­ми­те­та­се­к­ре­та­рей­со­ве­тов­бе­зо- пас­но­с­ти­Ор­га­ни­за­ции­До­го­во­ра­о­кол­лек­тив­ной­бе­зо­пас­но­с­ти­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­ Ре­жим­ до­сту­пу:­ http://www.dkb.gov.ru/session_eighties/azd.htm.­ 5.­Со гла ше ние о­ ми­ро- твор­че­с­кой­де­я­тель­но­с­ти­Ор­га­ни­за­ции­До­го­во­ра­о­кол­лек­тив­ной­бе­зо­пас­но­с­ти­[Еле­к­т- рон­ний­ ре­сурс].­ –­ Ре­жим­ до­сту­пу:­ http://www.businesspravo.ru/Docum/Docum­ Show_ DocumID_152203.html;­Се к ре та ри ат­Ор­га­ни­за­ции­Объ­е­ди­нен­ных­На­ций­ за­ре­ги­с­т­ри- ро­вал­Со­гла­ше­ние­о­ми­ро­твор­че­с­кой­де­я­тель­но­с­ти­Ор­га­ни­за­ции­До­го­во­ра­о­кол­лек­тив- ной­бе­зо­пас­но­с­ти­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http://www.dkb.gov.ru/­f/czd. htm.­6.­Ци бу ляк А. Г.­Цен­т­раль­но-азійський­й­півден­но-кав­казь­кий­век­то­ри­військо­во- політич­ної­без­пе­ки­Російської­Фе­де­рації­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http:// www.­ nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Gileya/2011_SV/Gileyasp/P16_doc.pdf.­ 7.­Кон цеп ция­ Про­грам­мы­во­ен­но-тех­ни­че­с­ко­го­со­труд­ни­че­ст­ва­го­су­дарств­–­уча­ст­ни­ков­Со­дру­же­ст­ва­ Не­за­ви­си­мых­Го­су­дарств­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http://www.cis.minsk. by/­webnpa/text.aspx?RN=n99700049#%D0%BA%D0%BE%D0%­BD%D1%86.­8.­Стра- ны СНГ­ со­зда­ют­ три­ ре­ги­о­наль­ные­ си­с­те­мы­ ПВО­ [Еле­к­трон­ний­ ре­сурс].­ –­ Ре­жим­ до­сту­пу:­ http://www.meta.kz/331965-strany-sng-sozdajut-tri-regionalnye-sistemy-pvo.html.­ 9.­Під сум ки засідан­ня­Ра­ди­міністрів­ обо­ро­ни­дер­жав–учас­ниць­Співдруж­ності­Не­за- леж­них­Дер­жав­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http://­www.mfa.gov.ua/russia/ ua/news/­detail/24802.htm.­10.­Кон цеп ция­Про­грам­мы­во­ен­но-тех­ни­че­с­ко­го­со­труд­ни­че- ст­ва­ го­су­дарств­ –­ уча­ст­ни­ков­ Со­дру­же­ст­ва­ Не­за­ви­си­мых­ Го­су­дарств­ [Еле­к­трон­ний­ ре­сурс].­ –­ Ре­жим­ до­сту­пу:­ http://www.cis.minsk.by/webnpa/­ text. aspx?RN=n99700049#%D0%BA%­D0%BE%D0%BD%D1%86.­11.­По­ло­же­ние­о­Меж­го- су­дар­ст­вен­ной­ ко­мис­сии­ по­ во­ен­но-эко­но­ми­че­с­ко­му­ со­труд­ни­че­ст­ву­ Ор­га­ни­за­ции­ До­го­во­ра­о­кол­лек­тив­ной­бе­зо­пас­но­с­ти­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http:// www.mamf.ru/mkves/doc/index_azf.php. 595Юридичні і політичні науки