Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС
Досліджується регламентація зобов’язань з безпідставного збагачення в Європейському Союзі. Увага приділяється також спробам створення єдиного цивільного кодексу Європи та прийняттю проекту Єдиної системи принципів законодавства, метою якого було, в тому числі, закріпити єдиний підхід до розуміння су...
Збережено в:
| Дата: | 2012 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2012
|
| Назва видання: | Держава і право |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64569 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС / І.О. Трощенко // Держава і право. — 2012. — Вип. 55. — С. 493-499. — Бібліогр.: 11 назв. — укp. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-64569 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-645692025-06-03T16:28:01Z Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС Трощенко, І.О. Міжнародне право і порівняльне правознавство Досліджується регламентація зобов’язань з безпідставного збагачення в Європейському Союзі. Увага приділяється також спробам створення єдиного цивільного кодексу Європи та прийняттю проекту Єдиної системи принципів законодавства, метою якого було, в тому числі, закріпити єдиний підхід до розуміння суті зобов’язань з безпідставного збагачення в ЄС. Колізійні норми, що застосовуються до безпідставного збагачення, також аналізуються в контексті прийняття Регламенту № 864/2007 Європейського Парламенту та Ради про право, що застосовується до недоговірних зобов’язань («Рим ІІ»). Исследуется регламентация обязательств, возникающих вследствие неосновательного обогащения в Европейском Союзе. Внимание уделяется также попыткам создания единого гражданского кодекса Европы и принятию проекта Единой системы принципов законодательства, целью которого было, в том числе, закрепить единое понимание сути обязательств из неосновательного обогащения в ЕС. Коллизионные нормы, применимые к неосновательному обогащению, анализируются в контексте принятия Регламента №864/2007 Европейского Парламента и Совета о праве, применимом к внедоговорным обязательствам («Рим ІІ»). The article deals with the regulation of obligations arising out of unjust enrichment in European Union. Attention is paid to the efforts of creation of single civil code of Europe and adoption of Draft Common Frame of Reference, the aim of which was, inter alia, to establish a unified system of understanding the essence of obligations arising from unjust enrichment in EU. The conflict rules applicable to the unjust enrichment are also analyzed within the scope of adoption of Regulation №864/2007 of European Parliament and Council on the law, applicable to non-contractual obligations (“Rome II”). 2012 Article Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС / І.О. Трощенко // Держава і право. — 2012. — Вип. 55. — С. 493-499. — Бібліогр.: 11 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64569 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Міжнародне право і порівняльне правознавство Міжнародне право і порівняльне правознавство |
| spellingShingle |
Міжнародне право і порівняльне правознавство Міжнародне право і порівняльне правознавство Трощенко, І.О. Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС Держава і право |
| description |
Досліджується регламентація зобов’язань з безпідставного збагачення в Європейському Союзі. Увага приділяється також спробам створення єдиного цивільного кодексу Європи та прийняттю проекту Єдиної системи принципів законодавства, метою якого було, в тому числі, закріпити єдиний підхід до розуміння суті зобов’язань з безпідставного збагачення в ЄС. Колізійні норми, що застосовуються до безпідставного збагачення, також аналізуються в контексті прийняття Регламенту № 864/2007 Європейського Парламенту та Ради про право, що застосовується до недоговірних зобов’язань («Рим ІІ»). |
| format |
Article |
| author |
Трощенко, І.О. |
| author_facet |
Трощенко, І.О. |
| author_sort |
Трощенко, І.О. |
| title |
Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС |
| title_short |
Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС |
| title_full |
Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС |
| title_fullStr |
Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС |
| title_full_unstemmed |
Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС |
| title_sort |
регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права єс |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2012 |
| topic_facet |
Міжнародне право і порівняльне правознавство |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64569 |
| citation_txt |
Регулювання зобов'язань із безпідставного збагачення на сучасному етапі уніфікації міжнародного приватного права ЄС / І.О. Трощенко // Держава і право. — 2012. — Вип. 55. — С. 493-499. — Бібліогр.: 11 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT troŝenkoío regulûvannâzobovâzanʹízbezpídstavnogozbagačennânasučasnomuetapíunífíkacíímížnarodnogoprivatnogopravaês |
| first_indexed |
2025-11-25T00:51:16Z |
| last_indexed |
2025-11-25T00:51:16Z |
| _version_ |
1849721489463443456 |
| fulltext |
© ТРО ЩЕН КО ІРИ НА ОЛЕК САНДРІВНА – АСПІРАНТ КА КА ФЕ Д РИ
МІЖНА РОД НО ГО ПРИ ВАТ НО ГО ПРА ВА ІНСТИ ТУ ТУ МІЖНА РОД НИХ
ВІДНО СИН КИЇВСЬКО ГО НАЦІОНАЛЬ НО ГО УНІВЕР СИ ТЕ ТУ ІМ. Т.
ШЕВ ЧЕН КА
І.О.ТРОЩЕНКО
РЕГУЛЮВАННЯ ЗОБОВ'ЯЗАНЬ ІЗ БЕЗПІДСТАВНОГО ЗБАГАЧЕННЯ
НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ УНІФІКАЦІЇ МІЖНАРОДНОГО ПРИВАТНОГО
ПРАВА ЄС
Досліджується рег ла мен тація зо бов’язань з безпідстав но го зба га чен ня в Євро
пейсь ко му Со юзі. Ува га приділяється та кож спро бам ство рен ня єди но го цивільно го
ко дек су Євро пи та прий нят тю про ек ту Єди ної си с те ми прин ципів за ко но дав ст ва,
ме тою яко го бу ло, в то му числі, закріпи ти єди ний підхід до ро зуміння суті зо бов’язань
з безпідстав но го зба га чен ня в ЄС. Колізійні нор ми, що за сто со ву ють ся до безпідстав
но го зба га чен ня, та кож аналізу ють ся в кон тексті прий нят тя Рег ла мен ту № 864/2007
Євро пейсь ко го Пар ла мен ту та Ра ди про пра во, що за сто со вується до не до говірних
зо бов’язань («Рим ІІ»).
Ключові слова: безпідстав не зба га чен ня, уніфікація міжна род но го при ват но го
пра ва, євро пейсь ке міжна род не при ват не пра во, не до говірні зо бов’язан ня.
Ис сле ду ет ся рег ла мен та ция обя за тельств, воз ни ка ю щих вслед ст вие не о сно ва
тель но го обо га ще ния в Ев ро пей ском Со ю зе. Вни ма ние уде ля ет ся так же по пыт кам
со зда ния еди но го граж дан ско го ко дек са Ев ро пы и при ня тию про ек та Еди ной си с те мы
прин ци пов за ко но да тель ст ва, це лью ко то ро го бы ло, в том чис ле, за кре пить еди ное
по ни ма ние су ти обя за тельств из не о сно ва тель но го обо га ще ния в ЕС. Кол ли зи он ные
нор мы, при ме ни мые к не о сно ва тель но му обо га ще нию, ана ли зи ру ют ся в кон тек с те при
ня тия Рег ла мен та №864/2007 Ев ро пей ско го Пар ла мен та и Со ве та о пра ве, при ме ни
мом к вне до го вор ным обя за тель ст вам («Рим ІІ»).
Ключевые слова: не о сно ва тель ное обо га ще ние, уни фи ка ция меж ду на род но го
ча ст но го пра ва, ев ро пей ское меж ду на род ное ча ст ное пра во, вне до го вор ные обя за тель
ст ва.
The article deals with the regulation of obligations arising out of unjust enrichment in
European Union. Attention is paid to the efforts of creation of single civil code of Europe and
adoption of Draft Common Frame of Reference, the aim of which was, inter alia, to establish
a unified system of understanding the essence of obligations arising from unjust enrichment
in EU. The conflict rules applicable to the unjust enrichment are also analyzed within the
scope of adoption of Regulation №864/2007 of European Parliament and Council on the law,
applicable to noncontractual obligations (“Rome II”).
Keywords: unjust enrichment, unification of private international law, European private
international law, noncontractual obligations
Інститут зобов’язань із безпідставного збагачення, відомий нині практично
всімрозвиненимправопорядкамконтинентальноїЄвропи,сягаєсвоїмкорінняму
римськеправо.Інститутcondictiosinecausa(лат.condictiosinecausa–отримання
безпідстави)об’єднувавусобівипадкипомилковоїсплатиборгу,якогонеіснує
насправді, передачі позивачем певної грошової суми або речі відповідачу для
досягненняпевноїцілі,якоїдосягнутонебуло.Запозовом,поданиміззазначених
493Юридичні і політичні науки
підстав, відповідач немав права заперечувати проти вилучення у нього такого
майначерезвідсутністьпідставдляйогонабуття1.
УсучаснійправовійдоктринібільшостікраїнЄвропитасвітузагаломпонят-
тя зобов’язання із безпідставного збагачення суттєвоне змінилося.Традиційно
підбезпідставнимзбагаченнямрозумієтьсянабуттяабозбереженнямайнаоднією
особоюзарахунокіншоїбездостатніхправовихпідстав2.Іншимисловами,було
сформульованопринцип,відповіднодоякогожоднаособанемаєправазбагачу-
ватисязарахунокіншоїособибезнаданняадекватноговідшкодуваннявартості
будь-якого майна, послуг або інших благ, які були отримані або збережені без
належноїправовоїпідстави.
Якщоговоритипроскладзобов’язанняізбезпідставногозбагачення,тослід
зауважити, що в доктрині різних країн світу підходи до визначення елементів
зазначеногозобов’язаннярізняться.Різнятьсяідумкивченихзцьогопитання.
Так,О.С.Іоффевиділяєдвіпідставидлявиникненнязобов’язаннязбезпідстав-
ногозбагачення:по-перше,набуття(збереження)однієюособоюмайназараху-
нокіншої,тобтозбільшенняабозбереженнявпопередньомурозмірімайнаоднієї
сторонизвідповіднимзменшеннямйоговіншоїсторонита,по-друге,відсутність
правовихпідставдлятакогонабуття(збереження)майна3.Такапозиціяреалізо-
вана в сучасному законодавстві більшості країн СНГ, зокрема України та
РосійськоїФедерації.
НадумкуД.В.Новака,вирішуючипитаннящодоправомірностізбагачення,
необхідно«встановити,чилежитьвйогоосновівідповіднийюридичнийфакт,що
породивтакеправовідношення,якепередбачаєперерозподілмайнаміжучасни-
камиобороту,спрямованенареалізаціютієїчиіншоїмети»4.
Втім, у законодавстві країн системи загального права імплементовано
деталізованішийпідхіддовизначенняелементівдосліджуваногозобов’язання.За
загальною практикою для визнання зобов’язання з безпідставного збагачення
необхіднанаявність трьох елементів, а саме: 1) особа, яка отримала вигоду; 2)
особі відомо про отримання такої вигоди; та 3) отримання такої вигоди є
безпідставнимзавідсутностівідповідноговідшкодування.
Ще більше елементів зобов’язання було сформульовано Верховним Судом
штатуПівнічнаДакотаурішенніпосправіШреддерпротиБуххольдца5.Узазна-
ченій справі суд визначив, що для визнання зобов’язання по відшкодуванню
збитків, завданих внаслідок безпідставного збагачення необхідно встановити
наявність п’яти елементів: 1) наявність збагачення однієї особи; 2) збідніння
іншої особи; 3) зв’язок між збагаченням однієї особи та збіднінням іншої; 4)
відсутність підстав для збагачення та збідніння та 5) відсутність специфічного
механізмузахиступраваузаконодавстві.
Детально інститут зобов'язань з безпідставного збагачення регулюється
кодифікованимиактамицивільногоправаНімеччини,ФранціїтаШвейцарії.Акти
цихкраїнєзагальновизнанимиеталонамирозвиткуцивільно-правовоїкодифікації
XIX—XXст.,та,відповідно,даютьможливістьпростежитиеволюціюстановлен-
няірозвиткуінститутузобов’язаньізбезпідставногозбагачення6.Втім,зазначе-
нийінститутбуловрегульованозаконодавчимиактамиіншихєвропейськихдер-
жав.
Підходи до регулювання зобов’язань з безпідставного збагачення, в тому
числіколізійного,взаконодавствіЄвропейськихкраїндоситьсуттєворізнилисяі
питання уніфікації норм національного законодавства завжди було предметом
494 Держава і право • Випуск 55
обговореннявчених-цивілістів.
Першіспробиуніфікаціїприватногоправанаєвропейськомуконтинентібули
здійсненіщевХІХст,колибулозаснованоГаазькуконференціюзміжнародного
приватногоправа,протемасштабніпроцесиуніфікаціїцивільноготаміжнарод-
ногоприватногоправанаєвропейськомуконтинентірозпочалисяіззаснуванням
ЄвропейськогоСоюзу.Основнимрезультатомтогочасноїуніфікаціїміжнародного
приватного права стало прийняття конвенцій, які уніфікували в собі норми,
покликані регламентувати приватноправові відносини з іноземним елементом.
Зокрема були прийняті: Брюссельська конвенція проюрисдикцію, визнання та
виконаннясудовихрішеньуцивільнихтаторговихсправах(1968р.),Конвенція
про вручення у державах-членах ЄС судових та позасудових документів у
цивільних та комерційних справах (1997р.),Конвенціяпроправо,що застосо-
вуєтьсядодоговірнихзобов’язань(Римськаконвенція1980р.)таін.Нинізміст
кожного із зазначенихдокументівбулоперенесеноувідповіднірегламентиЄС
—Регламент№44/2201від22грудня2000р.проюрисдикцію,визнанняйвико-
наннясудовихрішеньпоцивільнихікомерційнихсправах(«БрюссельІ»),Регла-
мент№1348/2000 від 29 травня 2000р. про врученняна території державЄС
судовихіпозасудовихдокументівуцивільнихікомерційнихсправах,Регламент
593/2008 від 17 червня 2008 р. про право, що застосовується до договірних
зобов’язань(«РимІ»).
Наприкінці ХХ – початку ХХІ ст. було розпочато роботу над уніфікацією
цивільного права державЄС загалом. Ідея уніфікації цивільного законодавства
європейськихдержавбулавтіленавконцепціїстворенняуніфікованогоцивільно-
гокодексуЄвропи.Справедливобудезазначити,щотакаідеяз’явиласяодночасно
зоб’єднаннямєвропейськихдержавусоюз.Питаннящодорозробкицивільного
кодексуЄвропипорушувалосяЄвропейськимпарламентомнеодноразово.У1998
р.буластворенаакадемічнагрупаповивченнюперспективстворенняЄвропейсь-
когоцивільногокодексупідголовуваннямК.фонБара.
Ідеящодоуніфікаціїцивільногоправадержав-членівЄСтакожбулавислов-
ленанаконференціївТампереу1999р.,дебулоприйнятопершуробочупрогра-
музаснуванняпросторубезпекитаюстиції,щомістилаописполітики,практичні
цілі, а також часові рамки їх досягнення7. Окрім іншого, на конференції було
висловленотезупронеобхідність зближенняцивільного законодавствадержав-
членівзметоюзнищенняперешкодукращомуфункціонуванніцивільногоправа
тапроцесу8.
З прагматичних міркувань до створення єдиного загального уніфікованого
цивільного права була розпочата робота над розробкоюуніфікованих законів у
окремихсферахцивільногоправа.
Основна увага приділялася уніфікації договірного права. 11 липня 2001 р.
Європейська комісія видала комюніке щодо напрямів розвитку Європейського
договірногоправа,післячогобулоприйнятоПландійпозближеннюЄвропейсь-
кого договірного права, який було ухвалено у 2003 р. З прийняттямПлану дій
пов’язуютьпочатокроботинаддокументом,відомимзаразякпроектЄдиноїсис-
темипринципівзаконодавства(DraftCommonFrameofReference),якийєрезуль-
татомроботипо створеннюєдиногоуніфікованогоцивільногокодексуЄвропи.
ОскількивосновупроектуЄдиноїсистемипринципівзаконодавстваляглироз-
робкипоуніфікаціїдоговірногоправавЄвропі,документнайдетальнішерегла-
ментує саме цю галузь приватного права Європи, проте в документі досить
495Юридичні і політичні науки
вичерпноописаніосновнінапрямирегламентаціїіншихправовідносин,зокрема
ізобов’язань,щовиникаютьізбезпідставногозбагачення.
Зобов’язаннямізбезпідставногозбагаченняприсвяченоокрему–сьомукнигу
проекту Єдиної системи принципів законодавства. За загальним правилом,
закріпленимудокументі,особа,якабезпідставноотрималазбагачення,врезуль-
татічогобулозавданозбиткиіншійособі,зобов’язанаповернутиоб’єктзбагачен-
ня іншій особі. Що стосується підстав виникнення зобов’язань внаслідок
безпідставного збагачення, то уГлаві 2 книги 7 визначено,що збагачення виз-
наєтьсябезпідставнимувипадку,якщоособа,щозбагатилася,немалаправана
такезбагаченнявідповіднододоговору,іншогоюридичногофакту,рішеннясуду
абоположеньзаконодавстватаякщоособа,щопонеслазбиткивнаслідоктакого
збагачення,непогодиласядобровільнонавтратутакихблаг.Крімтого,збагачен-
нятакожвважаєтьсябезпідставнимувипадку,якщоособа,щовнаслідокцього
понеслазбитки,надалаблагаіншійособідляцілей,щонебулидосягнутіабоз
очікуваннями,якінесправдилися,особа,якаотрималазбагачення,зналачимогла
знати про такі цілі або очікування іншої особи і розуміла або повинна була б
розуміти,щозаданихобставиноб’єктзбагаченнянеобхіднобудеповернути9.
Слідзвернутиувагунате,щовпроектіЄдиноїсистемипринципівзаконодав-
стваокремаувагаприділяєтьсятлумаченнютермінів«збагачення»та«понесення
збитків»уконтекстізобов’язаньізбезпідставногозбагачення.Зокремавизначе-
но, що особа вважається такою, що отримала збагачення, у випадку, якщо
збільшилосяїїмайноабозменшилисязобов’язання,їйбулонаданопевніпослуги
або здійснено на її користь певні роботи, або вона скористаласямайном іншої
особи.Якщожмайноособизменшилося,вонанадалаіншійособіпевніпослуги,
здійснилана її користьроботи або їїмайном скористалася іншаособа, то така
особа вважається такою, що понесла збитки. Детальну увагу приділено також
такомуелементузобов’язанняізбезпідставногозбагаченняякпричинно-наслідко-
вийзв’язокміжзбагаченнямоднієїособитазбиткамиіншої.
Зобов’язаннящодоповерненняоб’єктазбагаченнясформульованочерезроз-
поділоб’єктівбезпідставногозбагаченнянатакі,щоможутьбутиповернуті,та
такі,щонеможутьбутиповернутіколишньомувласникувпочатковіформі.При
цьомувизначено,щоувипадку,якщооб’єктзбагаченняможебутиповернутийв
натурі,особа,щозбагатилася,зазагальнимправиломповертаєтакийоб’єкт,про-
те,якщотакеповерненняпотребуєнеадекватнихзусильвідособи,щозбагатила-
ся, то вона може повернути грошовий вираз зазначеного об’єкту. Такий саме
порядок застосовується у випадку, якщо особа, що збагатилася, не має змоги
повернутиоб’єктунатурі.Колимовайдепрооб’єктзбагачення,якийнеможе
бутиповернений,тозазагальнимправиломособа,щозбагатилася,повиннаком-
пенсуватийоговартістьособі,щопонеслазбитки.
Проект Єдиної системи принципів законодавства сьогодні не набув сили
офіційногонормативно-правовогоактаЄвропейськогосоюзу,протедієнарівні
рекомендаційнихнорм.У2009р.булоприйнятоостаннійпроектЄдиноїсистеми
принципівзаконодавства.
Усферізобов’язаньзбезпідставногозбагаченнязіноземнимелементомситу-
аціясклаласявизначеніша,хочапроцесуніфікаціїправавційсферітакожважко
назватипростим.Черезвідсутністьконсенсусувробочійгрупіположеннящодо
регламентації недоговірних зобов’язань було виключено зі сфери регулювання
РимськоїКонвенції1980р.
496 Держава і право • Випуск 55
Дотематикиколізійногорегулюваннянедоговірнихзобов’язаньповернулися
лишечерез20роківузв'язкузпідписаннямДоговорупрозаснуванняЄвропейсь-
когоСоюзу.14жовтня1996р.булоприйняторішення,вякомубулосформульо-
ванопріоритетиспівпрацівпитанняхцивільногоправа,середякихбуловизначе-
но,щоРадамає наметі розпочати консультаціїщодоможливості розроблення
конвенціїщодоправа,щозастосовуєтьсядонедоговірнихзобов'язань.
У2003р.булоопублікованопопереднійпроектрегламентуРадищодоправа,
щозастосовуєтьсядонедоговірнихзобов'язаньібулорозпочатопублічнеобгово-
ренняРегламенту.
Регламент«РимІІ»післяобговореннябулосуттєвозмінено,івлітку2003р.
Комісіяподалапропозиціющодойогоухвалення.ПротенацьомуроботанадРег-
ламентомнеприпинилася–дотекстуРегламентувносилисязмінитадоповнення.
Європейськийпарламент і Рада досягли згодищодо текстуРегламенту лише у
травні 2007 р., в результаті чого 22 червня 2007 р. був підготований спільний
текстРегламенту.ОфіційноцейтекстбулосхваленоРадоюЄвропейськогоСоюзу
28червня2007р.,а10липня2007р.ЄвропейськимПарламентом.Врешті-решт
11липня2007р.булоухваленоРегламентЄСщодоправа,щозастосовуєтьсядо
недоговірнихзобов'язань,якийпочавзастосовуватисяудержавах-членахЄвро-
пейськогоСоюзу11січня2009р.10
Колізійномурегулюваннязобов’язаньізбезпідставногозбагаченняприсвяче-
ност.10Регламенту.УРегламентівтіленопідхід,відповіднодоякоговизначено
основнуколізійнуприв’язкута іншіприв’язки,що застосовуютьсяувипадках,
щонепідпадаютьпідосновнеправилоіздотриманнямпевноїієрархіїїхзастосу-
вання, тобто застосування інших формул прикріплення допускається лише у
випадку,якщоправо,щопідлягаєзастосуванню,неможебутивизначенезадопо-
могоюпопередніхправил.
Такимчином,Регламентзапровадивнаступнийпорядокколізійногорегулю-
ваннязобов’язаньізбезпідставногозбагачення.
Зазагальнимправиломувипадку,якщозобов’язання,щовиникаєізбезпідстав-
ного збагачення, пов’язане з існуючими правовідносинами між сторонами
(наприклад,зобов’язання,щовиниклинапідставідоговоруабовнаслідокзавдан-
няшкоди),тодозобов’язаннязастосовуєтьсяправо,щозастосовуєтьсядотаких
правовідносин.
У випадку, якщо вищезазначеним способом визначити право, що підлягає
застосуванню,неможливо, а сторонимають своє звичайнемісцепроживання в
однійдержавівмомент,колиставсяюридичнийфакт,щопризвівдовиникнення
безпідставногозбагачення,топідлягаєзастосуванняправоспільногомісцяпро-
живаннясторін.
Увипадку, якщо і за зазначеноюформулоюприкріпленнявизначитиправо,
що підлягає застосуванню, неможливо, то застосовується право держави, де
відбулосябезпідставнезбагачення.
Слідтакожзвернутиувагунате,щозаположеннямиРегламентуувипадку,
якщозобставинсправислідує,щоправовідносинимаютьтіснішийзв’язокзпра-
вопорядкоміншоїдержави,ніжтієї,правоякоїпідлягаєзастосуваннювідповідно
довищепереліченихправилвідсилання,топідлягаєзастосуваннюправо,щомає
найтіснішийзв’язокзобставинамисправи11.
Однією з особливостей Регламенту ЄС щодо права, що застосовується до
недоговірнихзобов'язань,єте,щовньомубулозакріпленоправосторінобирати
497Юридичні і політичні науки
право, що буде застосовуватися до правовідносин між ними. Не винятком є і
застосування положень щодо автономії волі сторін відносно зобов’язань, що
виникаютьвнаслідокбезпідставногозбагачення.
Зокремавст.14визначено,щосторонимаютьправообиратиправо,щопідля-
гаєзастосуваннюдонедоговірнихзобов’язань,щовиникаютьміжними,шляхом
укладаннявідповідноїугоди.Такаугодаукладаєтьсяпіслятого,якставсяюри-
дичнийфакт,щопризвівдовиникненнявідповідногозобов’язання.Втім,якщо
сторони займаються комерційною діяльністю, то вибір сторін щодо права, що
будезастосовуватисядоподібнихзобов’язань,можебутивираженийшляхомуго-
ди, укладеної до того, як відбувся відповіднийюридичнийфакт.У будь-якому
випадкувибірправасторонамиповиненбутипрямовираженийабоявновипли-
вализобставинсправитанезачіпатиінтереситретіхосіб.
Правосторінобиратиправо,щопідлягаєзастосуваннюзаРегламентом«Рим
ІІ»,єдещообмеженим.Так,увипадку,якщовсіелементиправовідносинзнахо-
дятьсяводнійабодекількохдержавах,інших,ніжобранасторонами,товцьому
випадку вибір права сторонами не повинен перешкоджати застосуванню поло-
женьправатакоїдержави(абодержав),відякихнедозволяєтьсявідступатишля-
хомукладенняугоди.
З огляду на вищезазначене можна стверджувати, що на сучасному етапі
уніфікаціїміжнародногоприватногоправавЄСтаспробуніфікаціїцивільного
праваЄвропизагалом,регулюваннязобов’язань,щовиникаютьізбезпідставного
збагаченнявЄСвідбуваєтьсяврамкахнаціональногозаконодавстваокремихдер-
жав членів і Регламенту ЄС щодо права, що застосовується до недоговірних
зобов'язань.НезважаючинапроцесстворенняєдиногоцивільногокодексуЄвро-
пи та прийняття проекту Єдиної системи принципів законодавства, де було
закріпленоосновирегламентаціїзобов’язаньізбезпідставногозбагачення,зазна-
ченідокументитакізалишилисянарівнітеоретичнихрозробок.Щожстосується
зобов’язань із безпідставного збагачення з іноземним елементом, то регламен-
таціювційсферібулоуніфікованотазакріпленонарівніРегламентуЄС.Загалом
прийняття Регламенту ЄС щодо права, що застосовується до недоговірних
зобов’язань,сталоважливоюподієювпроцесіуніфікаціїміжнародногоприват-
ногоправаЄС,оскількифактичнозавершилоформуванняуніфікованогоміжна-
родногоприватногоправаЄвропи.
1. Но виц кий И.Б. Римское частное право: Учебник / Под ред. И.Б. Новицкого,
И.А.Перетерского.–М.:Юрист,2004.–С.314.2.Бе ре с то ва І.Інститутбезпідставного
збагачення в країнах континентальноїЄвропи: порівняльно-правовий аналіз //Право
України.–2003.–№11.[Електроннийресурс].–Режимдоступу:http://pravoznavec.com.
ua/period/chapter/2/32/12383. Иоф фе О.С. Обязательственноеправо.–М.:Юрид.лит.,
1975.–872с. 4. Но вак Д.В.Каузаимущественногопредоставленияиеезначениевобя-
зательствахизнеобоснованногообогащения//ВестникВАСРФ.–2003.–№3.–С.174.
5. Schroeder v. Buchholz//North Dacota Supreme Court Opinions. – 2001. - ND 36, 622
N.W.2d202[Електроннийресурс].–Режимдоступу:http://www.ndcourts.gov/court/opin-
ions/20000191.htm6. Цвай герт К.,Кетц Х.Введение в сравнительноеправоведенье в
сферечастногоправа:В2т./Пер.снем.–М.:Междунар.отношения,2000.–Т.2.–512
с. 7. Area of Freedom, Security and Justice:Assessment of the Tampere Programme and
Future Orientations: CommunicationfromtheCommissiontotheCouncilandtheEuropean
Parliament: COM (2004) 4002 final [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ec.
europa.eu/home-affairs/doc_centre/intro/docs/bilan_tampere_en.pdf 8. European Contract
Law:DraftCommonFrameofreference:ReportwithEvidence/HouseofLords.European
498 Держава і право • Випуск 55
UnionCommittee:12thReportofSession2008-2009//ThestationeryOfficeLimited.–2009.
–С.8[Електроннийресурс].–Режимдоступу:http://www.publications.parliament.uk/pa/
ld200809/ldselect/ldeucom/95/95.pdf 9. Bar C. Principles, Definitions andModel Rues of
EuropeanPlifateLaw:DraftcommonFrameofReference/C.Bar,E.Clive,H.Schulte-Nolke.
–Munich:Sellier.EuropeanLawPublishersGmbH,2009.–648c.[Електроннийресурс].
–Режимдоступу:http://ec.europa.eu/justice/contract/files/european-private-law_en.pdf10.
Тро щен ко І.О.РольРегламенту«РимІІ»вуніфікаціїміжнародногоприватногоправаВ
ЄС//Державаіправо.–2011.–№53–С.614-618[Електроннийресурс].–Режимдосту-
пу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/dip/2011_53/09_06.pdf 11. Regulation No
864/2007ontheLawApplicabletoNon-ContractualObligations(RomeII)/OfficialJournal
oftheEuropeanUnion.–2007.–L199/40[Електроннийресурс].–Режимдоступу:http://
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:199:0040:0040:en:PDF
499Юридичні і політичні науки
|