Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури
Стаття присвячена розгляду системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунального господарства. Розглядається залежність подальшого розвитку галузі від залучення можливостей не державних установ. Надано рекомендації щодо розвитку взаємовідносин між державним та...
Gespeichert in:
| Datum: | 2015 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
2015
|
| Schriftenreihe: | Економічні інновації |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/81837 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури / Н.А. Клєвцєвич // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2015. — Вип. 59. — С. 128-134. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-81837 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-818372025-02-09T09:31:05Z Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури Introduction of checking of activity of private operators system during exploitation by them objects of communal infrastructure Клєвцєвич, Н.А. Стаття присвячена розгляду системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунального господарства. Розглядається залежність подальшого розвитку галузі від залучення можливостей не державних установ. Надано рекомендації щодо розвитку взаємовідносин між державним та приватним секторами у цій галузі. The article is sacred to consideration of the checking of activity of private operators system during exploitation by them objects of communal economy. Dependence of further development of industry is examined on bringing in of possibilities of not public institutions. Recommendations are given in relation to development of mutual relations between state and private sectors in this industry. 2015 Article Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури / Н.А. Клєвцєвич // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2015. — Вип. 59. — С. 128-134. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. XXXX-0066 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/81837 332.8:711.8 (477) uk Економічні інновації application/pdf Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| description |
Стаття присвячена розгляду системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунального господарства. Розглядається залежність подальшого розвитку галузі від залучення можливостей не державних установ. Надано рекомендації щодо розвитку взаємовідносин між державним та приватним секторами у цій галузі. |
| format |
Article |
| author |
Клєвцєвич, Н.А. |
| spellingShingle |
Клєвцєвич, Н.А. Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури Економічні інновації |
| author_facet |
Клєвцєвич, Н.А. |
| author_sort |
Клєвцєвич, Н.А. |
| title |
Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури |
| title_short |
Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури |
| title_full |
Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури |
| title_fullStr |
Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури |
| title_full_unstemmed |
Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури |
| title_sort |
впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури |
| publisher |
Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України |
| publishDate |
2015 |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/81837 |
| citation_txt |
Впровадження системи контролю діяльності приватних операторів при експлуатації ними об’єктів комунальної інфраструктури / Н.А. Клєвцєвич // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2015. — Вип. 59. — С. 128-134. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. |
| series |
Економічні інновації |
| work_keys_str_mv |
AT klêvcêvična vprovadžennâsistemikontrolûdíâlʹnostíprivatnihoperatorívpriekspluatacíínimiobêktívkomunalʹnoíínfrastrukturi AT klêvcêvična introductionofcheckingofactivityofprivateoperatorssystemduringexploitationbythemobjectsofcommunalinfrastructure |
| first_indexed |
2025-11-25T09:37:01Z |
| last_indexed |
2025-11-25T09:37:01Z |
| _version_ |
1849754569663315968 |
| fulltext |
УДК 332.8:711.8 (477)
ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ КОНТРОЛЮ ДІЯЛЬНОСТІ
ПРИВАТНИХ ОПЕРАТОРІВ ПРИ ЕКСПЛУАТАЦІЇ НИМИ
ОБ’ЄКТІВ КОМУНАЛЬНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ
Клєвцєвич Н.А.
Стаття присвячена розгляду системи контролю діяльності приватних
операторів при експлуатації ними об’єктів комунального господарства.
Розглядається залежність подальшого розвитку галузі від залучення
можливостей не державних установ. Надано рекомендації щодо розвитку
взаємовідносин між державним та приватним секторами у цій галузі.
Постановка проблеми та її зв’язок із важливими науковими та
практичними завданнями. В даний час йдуть дискусії про те, як може
існувати і розвиватися сфера комунального господарства нашої країни. На
Заході давно існує і успішно застосовується механізм, який може реально
сприяти реформуванню нашого комунального господарства. Механізм цей
отримав назву державно-приватне партнерство. Але, як свідчить практика
здійснення партнерських відносин у комунальному господарстві в наший
країні, існує ще багато не врегульованих питань. Одним з яких є зокрема і
питання контролю над діяльністю приватних операторів, оскільки при
укладанні відповідних договорів між місцевою владою і підприємцями, ці
питання не знаходять належного відображення. А це є дуже важливим, так
як, такий контроль забезпечить ефективність менеджменту на підприємст-
вах, дозволить мати інформацію про те, як реалізується оператором виро-
бнича та інвестиційна програми. У даному випадку йдеться не тільки про
контроль, що здійснюється уповноваженими державними органами, але і в
обов'язковому порядку громадськістю.
Аналіз досліджень і публікацій з даної проблеми. Суттєвий інте-
рес в дослідженні даної теми мали роботи таких теоретиків та практиків,
як: Велісов В.М., який розглянув політико-правовий аспект партнерства
держави та приватних підприємств [1], Варнавський В.Г., роботи якого
присвячені процесам інституційної адаптації державно-приватного парт-
нерства до умов реальної економіки [2], проблеми законодавчого забезпе-
чення такого партнерства розглянуті Зеленіним Д.Е. [3], підготовленість
вищеозначених процесів в законодавчому плані в житлово-комунальному
комплексі розглядає Дежкіна І. [4]. Разом з цим, вивчення цих робіт пока-
зало, що мають місце немало дискусійних питань, які відображають недо-
статній ступень опрацювання цієї проблеми. Тема, що досліджується, ха-
рактеризується недостатнім науковим опрацюванням. У вітчизняній літе-
ратурі дуже мало праць, які б розглядали механізми державно-приватного
партнерства в житлово-комунальному господарстві, а саме яким має бути
128 Економічні інновації
Випуск № 59
2015
порядок взаємодії двох сторін при залучення приватного сектору до за-
значеної галузі.
Ціллю даної статті є визначення порядку взаємодії органів місцевої
влади та приватних операторів при реалізації проектів в сфері ЖКГ, шля-
хом забезпечення контролю над виконанням учасниками даного процесу
взятих на себе зобов’язань.
Виклад основного матеріалу. Контроль за виконанням домовлено-
стей між місцевою владою і оператором повинен бути покладений на спе-
ціальний уповноважений орган, куди в зазначені терміни повинні надава-
тися звіти про діяльність оператора.
На наш погляд, до складу такого контролюючого органу повинні
увійти фахівці, які, крім високої кваліфікації і знань загальноекономічних,
юридичних моментів, повинні розбиратися в особливостях експлуатації
водопровідно-каналізаційних підприємств, в технічній документації і мати
досвід роботи в даній сфері, тобто бути експертами в даному питанні,
представники громадських організацій. Очолювати такий орган повинна
місцева влада. Таке наше переконання викликане тим, що саме місцеві
органи влади несуть відповідальність перед суспільством за стан даних
об'єктів, і відповідно саме вони, в першу чергу, повинні мати можливість
проконтролювати діяльність оператора, що взяв в управління об'єкт життє-
забезпечення не тільки міста, але і всього регіону. Крім того, вважаємо
доцільним включити в його склад також представників приватного опера-
тора. Це дасть можливість забезпечити об'єктивність оцінок його діяльно-
сті. Через деякий час склад такого органу повинен мінятися. У цьому
випадку поділяємо думку про те, що його склад повинен переглядатися
кожні 4 роки, після чергових виборів місцевих органів влади. Контроль,
здійснюваний вищезазначеним органом, повинен бути заснований на оцінці,
з одного боку, поточного стану підприємства і, з іншого боку, виконання
оператором своїх інвестиційних зобов'язань.
Основним завданням діяльності такого органу ми бачимо забезпе-
чення прозорості роботи оператора, в управлінні якого буде знаходитися
об’єкт комунальної інфраструктури. Важливо прописати функції, порядок
роботи такого органу і звичайно встановити терміни звітності його перед
місцевими органами влади і громадськістю. У функції даного органу, на
наш погляд, повинно входити:
• визначення обґрунтованості зміни тарифів оператором;
• визначення необхідності залучення кредитних або інших джерел
фінансування, і те, яким чином вони вплинуть на діяльність водоканалу в
цілому;
• розгляд пропозицій і доповнень у програму партнерства приватно-
го і суспільного секторів у сфері надання комунальних послуг;
• допомога в правовому і нормативно-методичному забезпеченні
взаємин між представниками влади і підприємцем;
• своєчасне вирішення протиріч, що можуть виникнути, шляхом
узгодження позицій оператора і місцевої влади;
2015 Економічні інновації
Випуск № 59
129
• розробка рекомендацій операторові про першочергові напрями
витрачання інвестиційних ресурсів;
• збір і обробка галузевої фінансової, і статистичної звітності та
іншої інформації;
• організація, в межах компетенції, роботи з населенням, листами і
зверненнями громадян;
• взаємодія із засобами масової інформації, інформування жителів
міста про роботу оператора і виконання ним своїх інвестиційних зобов'язань.
У випадку, якщо в результаті перевірки роботи оператора були вияв-
лені недоліки, то на такий орган повинен бути покладений контроль за їх
усуненням.
Видається, що процедура контролю, здійснювана місцевими органами
влади, повинна включати:
1. визначення плану контрольних заходів;
2. узгодження плану заходів з оператором, в управлінні якого знахо-
диться об'єкт комунальної інфраструктури;
3. визначення прав та обов'язків контролюючого органу;
4. підбиття підсумків проведених контрольних заходів;
5. проведення заходів з усунення порушень (у випадку, якщо такі
були виявлені).
Першим кроком має стати визначення плану контрольних заходів.
Планом контрольних заходів є перелік основних дій, які здійснювати-
муться місцевими органами влади для проведення контролю над роботою
оператора. План повинен містити: найменування об'єкта контролю, вид
контролю, відомості про осіб, що залучаються до проведення контролю,
термін проведення контролю. Останній повинен бути встановлений з ура-
хуванням поставлених завдань, чисельності групи, що здійснює перевір-
ку, а також необхідного часу для оформлення звіту перевірки.
Наступним кроком має бути узгодження плану заходів з оператором
в управлінні якого знаходиться об'єкт комунальної інфраструктури. В
обов'язковому порядку план контрольних заходів повинен бути узгодже-
ний з керівництвом контрольованого об'єкта, і не повинен суперечити
законам та нормативно-правовим актам, що забезпечують роботу підприєм-
ства. Усі заходи плану повинні бути обговорені й підписані всіма сторо-
нами партнерства. Після чого такий план, на наш погляд, повинен бути
затверджений міським головою і стати нормативним документом.
Далі визначаються права та обов'язки контролюючого органу. З на-
шої точки зору, до прав контролюючого органу має входити:
• здійснення контрольних заходів у строгій відповідності з термінами,
вказаними в плані контрольних заходів;
• запрошення і отримання в оператора, що експлуатує об'єкт комуна-
льної інфраструктури, документи та іншу інформацію, необхідну для того,
щоб зробити висновки про роботу підприємства;
• прийняття до розгляду усних і письмових пояснень з питань, що
виникають у ході контрольних заходів від оператора, що експлуатує об'єкт
комунальної інфраструктури;
130 Економічні інновації
Випуск № 59
2015
• проведення огляд уна об'єктах контролю;
• розроблення та внесення на розгляд міському голові пропозиції про
можливі зміни в роботі оператора.
Після того, як вищезгадані питання уточнені й узгоджені зі всіма
зацікавленими сторонами, уточнити необхідно порядок проведення конт-
ролю. Видається, що порядок повинен бути таким – міський голова призна-
чає керівника контролюючого органу, він у свою чергу формує цей орган і
призначає робочу групу, що здійснює контроль, розподіляє сфери відпові-
дальності з питань діяльності оператора між особами, що входять до її
складу; після чого особа, що очолює робочу групу, пред'являє керівникові
об'єкта контролю документ, що підтверджує правомочність здійснення
контролю, знайомить його з планом роботи, представляє керівництву під-
приємства членів робочої групи. У свою чергу оператор, що експлуатує
підприємство, не повинен перешкоджати проведенню контрольних захо-
дів і забезпечити робочу групу всіма необхідними даними. Цей істотний
момент повинен бути прописаний у договорі, що укладається між місце-
вими органами влади й оператором, як і відповідальність оператора за до-
стовірність і повноту всієї наданої інформації.
Четвертий крок – підбиття підсумків проведених контрольних захо-
дів. Висновки, які надасть такий орган, повинні містити, крім прикладів
виявлених порушень (якщо такі є), ще й пропозиції з їх усунення. Для
цього можуть бути використані ресурси всесвітньої мережі Інтернет.
Необхідна наявність якісного сайта, де можуть бути опубліковані звіти, з
якими зможуть ознайомитися всі охочі. Такий звіт, на наш погляд, пови-
нен бути складений за такими напрямками:
• чи виконуються умови укладених домовленостей;
• стан фінансування заходів щодо поліпшення роботи підприємства;
• які результати господарської діяльності за звітний період;
• які зміни в роботі підприємства були проведені за звітний період;
• яким чином зміни вплинули на навколишнє середовище;
• чи задоволені споживачі якістю, регулярністю, обсягами послуг,
що надаються;
• які плани підприємства на наступний період;
• факти порушень у розрізі всіх передбачених планом контролю питань.
Такий звіт має бути підписаний представниками оператора. У випадку,
якщо звіт має неточність з погляду оператора, що експлуатує підприємство,
має бути передбачена можливість операторові викласти свої зауваження.
Така процедура вимагає певного терміну часу і теж повинна бути обумов-
лена в договірних документах, що підписуються обома сторонами.
І наостанок – вживаються заходи з усунення порушень (у випадку,
якщо такі були виявлені). При виявленні фактів порушень до звітів, що
складаються робочою групою, повинні бути залучені документи, що їх
підтверджують. За відсутності порушень з питань, що містить план конт-
рольних заходів, у звіті робочої групи повинно бути відбито, що порушень
не встановлено.
2015 Економічні інновації
Випуск № 59
131
Ще раз наголошуємо, що вказані процедури, а також склад, форму і
регулярність надання інформації необхідно зафіксувати в рамках догово-
рів, що укладаються з підприємцями. У цих же документах доцільно
передбачити санкції приватним операторам за порушення встановленого
порядку надання інформації.
Як відмічено нами вище, на цей же орган повинна бути покладена і
функція контролю за виконання оператором інвестиційних зобов'язань.
Основною метою цього аспекту контролю повинно стати виконання показ-
ників інвестиційного проекту, визначених оператором в партнерстві з
місцевою владою. З цієї точки зору, видається, що до компетенції такого
органу повинно входити:
• систематичне спостереження за всіма процесами реалізації опера-
тором інвестиційного проекту;
• щоквартальне надання міському голові інформації про виконання
оператором узятих на себе інвестиційних зобов'язань;
• виявлення відхилень від задекларованих оператором показників;
• напрям запитів операторові про причини невиконання інвестицій-
них зобов'язань;
• обґрунтування необхідності вживання заходів з усунення виявле-
них відхилень;
• складання звітів про причини невиконання зобов'язань.
Послідовність оцінки діяльності приватного оператора повинна бути
розроблена контролюючим органом і затверджена головою місцевого само-
врядування. Вона повинна бути відкрита для всіх зацікавлених сторін,
включаючи приватного оператора та громадськість, і вказуватися діапазон
значень кожного показника, що рекомендується для здійснення такої оцінки.
У встановлені терміни відомості про виконання оператором зобов'язань
повинні бути представлені контролюючим органом міському голові. На
наш погляд, такі звіти повинні готуватися щоквартально. У випадку, якщо
оператор не виконує взятих на себе зобов'язань, такий орган повинен
з'ясувати причини і виробити спільно з оператором заходи, спрямовані на
виправлення ситуації. Якщо ж після закінчення певного періоду часу з
моменту розробки і затвердження даних заходів обома сторонами парт-
нерства ситуація не міняється, такий орган повинен проінформувати про
це міського голову. Це дасть можливість на підставі даних відомостей
місцевій владі ухвалити рішення про доцільність співпраці з даним опера-
тором надалі.
Контроль виконання оператором інвестиційних зобов'язань припускає
перевірку:
• зносу систем комунальної інфраструктури, %;
• питомої ваги мереж, що потребують заміни за результатами діяль-
ності за звітний період, %;
• заходів проведених по:
- заміні устаткування з вказівкою кількості, од.
- перекладанню мереж водопостачання та водовідведення, км;
132 Економічні інновації
Випуск № 59
2015
• джерел фінансування заходів інвестиційної програми з вказівкою
кількості, у грн.;
• відхилень від кошторису інвестиційних витрат, грн.
• індексу нового будівництва.
Отримані показники порівнюються з аналогічними показниками,
відбитими в проекті. Виходячи з цього, визначається позитивна або нега-
тивна динаміка виконання оператором інвестиційних зобов'язань. На
нашу думку, оператор, що експлуатує такий життєво важливий об'єкт,
обов'язково повинен у певні періоди часу надавати місцевій владі звіт про
інвестиційну діяльність. Він повинен містити детальний опис ходу
виконання інвестиційного проекту, а також вказівки причин відхилень
(у випадку, якщо дані обставини мали місце) фактичних показників від
показників, передбачених інвестиційним проектом. Внаслідок того, що
об'єкти водопровідно-каналізаційного господарства мають украй важливе
значення для суспільства, вважаємо за можливе застосування до оператора,
у разі систематичного невиконання ним інвестиційних зобов'язань, най-
жорсткіших заходів. Одним з таких заходів бачимо розірвання місцевою
владою договору в односторонньому порядку. Для цього необхідно, щоб
дана міра знайшла своє відображення в договорі, що підписується опера-
тором і місцевою владою. Контроль за діяльністю підприємницьких струк-
тур, що взяли в експлуатацію об'єкти комунальної інфраструктури, також
може і повинен бути проведений Антимонопольним комітетом, громад-
ськими організаціями.
Для реалізації функцій громадського контролю доцільно створити
наглядовий орган (наприклад орган самоорганізації населення), який об'єднав
би у своєму складі представників громадськості. Основною метою його
роботи має стати недопущення несумлінних операторів до експлуатації
таких життєво важливих об'єктів. Такий орган повинен формуватися і
працювати за чіткими правилами, його діяльність повинна бути відкритою,
прозорою, заснованою на принципах законності, гласності і негайного
повідомлення про виявлені порушення державні органи. Він повинен мати у
своєму розпорядженні повний набір всіх існуючих законів, нормативно-
правових актів, що мають відношення до роботи підприємства, з тим, щоб
мати можливість швидко реагувати в різних ситуаціях. Разом з тим, вва-
жаємо, що представники даного органу повинні бути знайомі зі специфі-
кою роботи підприємств галузі, уміти визначати показники, що характе-
ризують їх роботу. Це необхідно для того, щоб вони могли виявляти тен-
денції розвитку підприємства, порівнюючи досягнуті показники роботи з
їх нормативними значеннями. Йдеться про те, щоб представники даного
громадського органу володіли певним рівнем компетенції.
Крім того, такий контроль, на наш погляд, також як і контроль міс-
цевих органів влади, повинен здійснюватися шляхом відвідування підпри-
ємства, участі в перевірках, що проводяться компетентними державними
органами, шляхом проведення опитування споживачів, інших спостере-
жень за діяльністю оператора, суспільних слухань, розробки доповнень і
змін до нормативно-правових актів, що регулюють діяльність підприємства, і
2015 Економічні інновації
Випуск № 59
133
завершуватися інформуванням громадськості, про те, до яких підсумків
дійшов даний громадський орган у результаті проведеної перевірки діяль-
ності водоканалу.
Висновки. Можемо зробити висновки, що одного лише розуміння
тих колосальних можливостей у вирішенні проблем галузі, які закладені в
державно-приватному партнерстві, недостатньо. Держава повинна ство-
рити необхідні умови для ведення бізнесу, розвитку конкурентного сере-
довища, а також завершити формування нормативно-правової бази, яка б
забезпечила прихід та ефективну роботу приватних підприємств в ЖКГ.
Література:
1. Михеев В.А. Государственно-частное партнерство в реализации
приоритетных национальных проектов: [сб. наук. раб.] / науч. ред. Пиво-
варов и др. – М.: Финпресс, 2007. – 320 с.
2. Варнавский В.Г. Партнерство государства и частного сектора:
формы, проекты, риски / В.Г. Варнавский – М.: Наука, 2005. – 60 с.
3. Зеленин Д.Е. О проблемах законодательного обеспечения
государственно-частного партнёрства. [Электронный ресурс]: Интернет
издание Промышленник России. – Режим доступа к сайту:
http://www.promros.ru/journal/553/1654/
4. Дежкина И., Поташева Г. Оценка эффективности организацион-
ных структур управления / И. Дежкина // Проблемы теории и практики
управления, 2010. – № 5 – С. 80–86.
Abstract
Кlevcevich N.A.
Introduction of checking of activity of private operators system dur-
ing exploitation by them objects of communal infrastructure
The article is sacred to consideration of the checking of activity of private
operators system during exploitation by them objects of communal economy.
Dependence of further development of industry is examined on bringing in of
possibilities of not public institutions. Recommendations are given in relation to
development of mutual relations between state and private sectors in this industry.
134 Економічні інновації
Випуск № 59
2015
http://www.promros.ru/journal/553/1654/
|