Національній академії наук України – 95
Розкрито передумови створення НАН України, історія її заснування, коротка історія становлення фундаментальної академічної науки та її розвиток, стан академічної науки в незалежній Україні....
Gespeichert in:
| Datum: | 2013 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
2013
|
| Schriftenreihe: | Наука та наукознавство |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/85988 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Національній академії наук України – 95 / Ю.О. Храмов // Наука та наукознавство. — 2013. — № 4. — С. 3-18. — Бібліогр.: 17 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-85988 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-859882025-02-23T18:19:07Z Національній академії наук України – 95 Национальной академии наук Украины − 95 National Academy of Sciences - 95 Храмов, Ю.О. До ювілеїв Національної академії наук України та Міжнародної асоціації академій наук Розкрито передумови створення НАН України, історія її заснування, коротка історія становлення фундаментальної академічної науки та її розвиток, стан академічної науки в незалежній Україні. This paper reveals the prerequisites of the National Academy of Sciences of Ukraine, the story of its founding, a brief history of the formation of basic academic science and its development, the state of academic research in an independent Ukraine. 2013 Article Національній академії наук України – 95 / Ю.О. Храмов // Наука та наукознавство. — 2013. — № 4. — С. 3-18. — Бібліогр.: 17 назв. — укр. 0374-3896 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/85988 001.32 uk Наука та наукознавство application/pdf Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
До ювілеїв Національної академії наук України та Міжнародної асоціації академій наук До ювілеїв Національної академії наук України та Міжнародної асоціації академій наук |
| spellingShingle |
До ювілеїв Національної академії наук України та Міжнародної асоціації академій наук До ювілеїв Національної академії наук України та Міжнародної асоціації академій наук Храмов, Ю.О. Національній академії наук України – 95 Наука та наукознавство |
| description |
Розкрито передумови створення НАН України, історія її заснування, коротка історія становлення фундаментальної академічної науки та її розвиток, стан академічної науки в незалежній Україні. |
| format |
Article |
| author |
Храмов, Ю.О. |
| author_facet |
Храмов, Ю.О. |
| author_sort |
Храмов, Ю.О. |
| title |
Національній академії наук України – 95 |
| title_short |
Національній академії наук України – 95 |
| title_full |
Національній академії наук України – 95 |
| title_fullStr |
Національній академії наук України – 95 |
| title_full_unstemmed |
Національній академії наук України – 95 |
| title_sort |
національній академії наук україни – 95 |
| publisher |
Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України |
| publishDate |
2013 |
| topic_facet |
До ювілеїв Національної академії наук України та Міжнародної асоціації академій наук |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/85988 |
| citation_txt |
Національній академії наук України – 95 / Ю.О. Храмов // Наука та наукознавство. — 2013. — № 4. — С. 3-18. — Бібліогр.: 17 назв. — укр. |
| series |
Наука та наукознавство |
| work_keys_str_mv |
AT hramovûo nacíonalʹníjakademíínaukukraíni95 AT hramovûo nacionalʹnojakademiinaukukrainy95 AT hramovûo nationalacademyofsciences95 |
| first_indexed |
2025-11-24T08:32:03Z |
| last_indexed |
2025-11-24T08:32:03Z |
| _version_ |
1849659881710157824 |
| fulltext |
Наука та наукознавство, 2013, № 4 3
ДО ЮВІЛЕЇВ НАЦІОНАЛЬНОЇ
АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ
ТА МІЖНАРОДНОЇ АСОЦІАЦІЇ
АКАДЕМІЙ НАУК
УДК 001.32
Ю.О. Храмов
Національній академії наук України – 95
Розкрито передумови створення НАН України, історія її заснування, коротка
історія становлення фундаментальної академічної науки та її розвиток, стан
академічної науки в незалежній Україні.
Ювілейні дати в історії як своєрідні
її рубежі, віхи мають ту характерну осо-
бливість, що примушують нас зазирну-
ти в минуле, оцінити пройдений шлях,
критично осмислити одержане і дати
адекватні відповідні на виклики сьо-
годення, врахувавши уроки минулого.
Отже, копітке, адекватне відтворення
минулого повинно працювати на день
сьогоднішній, щоб історичний досвід у
всій своїй багатогранності, повноті і су-
перечливості, історичні паралелі ста-
ли ніби проблемним полем усвідомлен-
ня сучасності, закликали засвоювати й
враховувати уроки минулого для кра-
щого розуміння того, що і як необхідно
робити сьогодні, аби не шкодувати за-
втра. А історія НАН України повчальна,
багата на події, суперечлива, подекуди
трагічна, проте водночас і героїчна, як
і історія нашої країни в цілому. Фунда-
ментальні результати, одержані вчени-
ми Академії за роки її існування, при-
несли славу українській науці, зробили
її потужним центром наукової думки і
науково-технічного процесу.
У листопаді 2013 р. наукова і куль-
турна громадськість країни відзначи-
ла 95-річчя своєї найвищої і найпо-
важнішої наукової інституції – Наці-
ональної академії науки України, що
стало непересічною подією в її жит-
ті. І ретроспективний погляд на її іс-
торію, нехай стислий і схематичний,
є даниною нашої поваги до історичної
пам’яті і тих, хто, незважаючи на жод-
ні перешкоди, зводив будівлю україн-
ської академічної науки.
А починалося це так.
Як відомо, істотні відмінності іс-
торичного розвитку України у складі
Російської імперії від розвитку євро-
пейських країн не сприяли розбудові
її власної системи вищої освіти і про-
веденню наукових досліджень. Тому
становлення фундаментальної науки в
Україні з її базовими напрямами – ма-
тематикою, фізикою, механікою, хімі-
єю та біологією розпочалося із запіз-
ненням, більш ніж на два століття, по-
рівняно з Західною Європою – тільки в
другій половині ХIХ ст. [1,2]. Це стало
© Ю.О. Храмов, 2013
Ю.О. Храмов
Science and Science of Science, 2013, № 44
можливим завдяки створенню Харків-
ського (1805) [3], Київського (1834) [4]
та Новоросійського в Одесі (1865) [5]
університетів. Їх професори і виклада-
чі поряд з викладанням розпочали зго-
дом на кафедрах і в лабораторіях влас-
не наукову діяльність.
Отже, у другій половинi XIX ст. роз-
виток науки в Українi, як i в Росiї, був
пов’язаний виключно з вищою шко-
лою, передусiм унiверситетами (першi
спецiалiзованi науковi iнститути в Росiї
та Українi створено тільки на початку
XX ст.). Науковi дослiдження тут вiдi-
гравали другорядну роль, пiдпорядко-
вуючись навчальному процесу, i мали в
основному несистематичний i фрагмен-
тарний характер. Наука розвивалася
завдяки зусиллям окремих учених-оди-
накiв, якi, однак, зробили iстотний вне-
сок у свiтову скарбницю знань.
Наприкінці ХІХ ст. основними цен-
трами наукової думки та проведення нау-
кових дослiджень на території нинішньої
України були: Львiвський, Чернівецький,
Харкiвський, Київський та Новоросiйський
унiверситети, Нiжинський iсторико-
фiлологiчний iнститут, Харкiвський
технологiчний iнститут, Львiвський
i Київський полiтехнiчнi iнститути,
Новоолександрiйський iнститут сiльського
господарства i лiсiвництва та Катеринос-
лавське вище гiрниче училище.
Певну роль вiдiгравали й науковi това-
риства – один з найцiкавiших феноменiв
науки i культури. У першiй половинi XIX
ст. вони являли собою окремi угрупо-
вання дiячiв науки та освiти, що прагну-
ли взаємного спiлкування, обговорен-
ня наукових питань, наукових дискусiй.
Так, у 1873 р. у Львовi засновано Товари-
ство iм. Т. Шевченка, головним чином,
лiтературознавчого напряму. Але, спира-
ючись на досвiд захiдних країн i Росiї, що
вже мали свої академiї або товариства, якi
об’єднували гуманiтарнi й природничi
напрями, у 1892 р. це товариство транс-
формувалося в Наукове товариство ім. Т.
Шевченка (НТШ) у складi трьох секцiй –
фiлологiчної, iсторично-фiлософiчної та
математично-природописно-лiкарської.
У 1907 р. засновано Українське науко-
ве товариство в Києвi зі структурою, схо-
жою на структуру НТШ [6, 7]. Цi два то-
вариства відомий український історик і
громадський діяч М.C. Грушевський на-
віть називав «академiями в мiнiатюрi».
Наявна розгалужена мережа дер-
жавних навчальних установ, а також
самоврядних наукових об’єднань – нау-
кових товариств – стала базою для роз-
витку наукових дослiджень в Українi.
Чимало їх професорiв збагатило того-
часну точну науку вагомими результа-
тами. Це математики і механіки О.М.
Ляпунов, В.А. Стеклов, В.Л. Кирпичов,
В.П. Єрмаков, М.Є. Ващенко-Захар-
ченко, В.М. Лігін, фізики М.О. Умов,
М.Д. Пильчиков, М.П. Авенаріус,
М.М. Шілер, Ф.Н. Шведов, астроном
М.Ф. Хандриков, хіміки М.М. Бекетов,
П.П. Алексєєв, М.А. Бунге, В.О. Плот-
ников, А.В.Думанський, С.М. Рефор-
матський, Л.В. Писаржевський, геологи
К.М. Феофілактов, М.І. Андрусов, біо-
логи О.Я.Данилевський, І.І. Мечников,
І.М.Сєченов, О.М. Сєверцов, В.В. До-
кучаєв, Л.П. Симиренко та ін. У галузі
технічних наук варто згадати В.П. Іжев-
ського, С.П. Тимошенка, К.К. Симін-
ського, Є.О. Патона, Ю.В. Кондратюка,
К.О. Зворикіна та ін.
Розвиток української гуманiтарної
науки з самого свого початку, ще вiд
часiв Кирило-Мефодiївського брат-
ства, був органiчно пов’язаний з нацiо-
нальним рухом, бiльше того, усвiдом-
лювався як його невiд’ємна частина.
Тому не дивно, що на чолi останнього
стояли такi видатнi українськi вченi-гу-
манiтарiї, як М.І. Костомаров, В.Б. Ан-
тонович, М.П.Драгоманов, I.Я. Франко
i М.С.Грушевський. До них необхідно
також додати таких відомих учених з
суспільних і гуманітарних наук, як Д.І.
Багалій, Д.І. Яворницький, В. Хвойка,
Ф.К. Вовк, М.О. Максимович, О.О.По-
тебня, А.Ю. Кримський, Б.Д.Грінченко,
С.О.Єфремов [2]. До того ж актуальнiсть
боротьби за нацiонально-культурну
НАЦІОНАЛЬНІЙ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ – 95
Наука та наукознавство, 2013, № 4 5
спадщину, рiдну мову i власну лiтерату-
ру стимулювала широкий громадський
iнтерес до українознавчих студiй.
Тому можна стверджувати, що вже
на початку XX ст. в Українi iснували
всi умови для створення найвищої
наукової установи – Нацiональної
академiї наук, яка б на якiсно но-
вих засадах, проте за допомогою дер-
жави, об’єднала провiдних учених,
забезпечивши їм успiшну наукову
дiяльнiсть, i органiзувала широку мере-
жу науково-дослiдних iнститутiв i уста-
нов найрiзноманiтнiшого профiлю.
М.С. Грушевський
Ідею створення Української академії
наук (УАН) висунув наприкінці ХIХ ст.
відомий український історик В.Б. Анто-
нович. Активним прихильником її став
його учень М.С. Грушевський. У 1894
р. він був обраний на посаду професора
Львівського університету, а в 1897 р. –
головою Наукового товариства ім. Т.
Шевченка (НТШ). У Львові М.С. Гру-
шевський почав реалізовувати цю ідею
в НТШ, намагаючись перевести його
діяльність на академічні рейки. Вже на-
ступного року він писав: «Наша задача –
прийти з часом до українсько-руської
Академії наук стоїть міцно». У 1904 р.
М.С. Грушевський висловився конкрет-
ніше: «Сьогодні Товариство ім. Т. Шев-
ченка організовано цілком за типом за-
хідноєвропейських академій наук, йому
бракує лише титулу академії» [7].
Переїхавши до Києва, він тут ство-
рив 1907 р. Українське наукове товари-
ство (УНТ) і намагався запровадити в
ньому певні академічні традиції (водно-
час залишаючись головою НТШ) [8]. У
Статуті УНТ було навіть записано, що
воно є об’єднувальним центром, який
стоїть «напередодні реального перетво-
рення по суті у вільну Наукову Акаде-
мію, філіали якої вкриють щільною ме-
режею всю Вкраїну». М.С.Грушевський
вважав її «другою українською академію
наук у мініатюрі» (першою була НТШ).
Аналогічно до НТШ, в УНТ було три
Секції – історична, філологічна і при-
родничо-лікарська та низка спеціальних
комісій. 28 березня 1917 р. на загальних
зборах УНТ за пропозицією М.С. Гру-
шевського було порушено питання
про необхідність вжити реальні дії по
заснуванню Української академії наук
(УАН), а 8 червня 1917 р. на об’єдна-
ному засіданні секцій УНТ обрано Ко-
місію з утворення УАН (М.С. Грушев-
ський, А.М. Лобода, Г.Г. Павлуцький,
В.І. Лучицький, О.С. Грушевський, О.В.
Корчак-Чепурківський та ін., усього 12
осіб). Комісія мала виробити статут май-
бутньої Академії та з’ясувати питання
її фінансування. Проте складна і неви-
значена політична ситуація в Україні,
зокрема в Києві, унеможливила роботу
Комісії. Тільки 3 квітня 1918 р. до Мі-
ністерства освіти Української Народної
Республіки (УНР) від УНТ подано про-
позицію про необхідність її фінансуван-
ня з метою реорганізації в Українську
академію наук. Однак до кінця існуван-
ня Центральної Ради залишалися лічені
дні, і пропозиція товариства не розгля-
далася. Як зазначав часопис «Наше ми-
нуле» (1918, №2), УНТ перше поставило
перед державою питання про створення
УАН, але згаяло час.
Ю.О. Храмов
Science and Science of Science, 2013, № 46
Довести до кінця справу заснування
Академії судилося іншим.
29 квітня в Україні було скасова-
но владу Центральної Ради і розпочав-
ся період Гетьманату на чолі з гетьма-
ном П.П. Скоропадським, що тривав
до 14 грудня 1918 р., коли він відмовив-
ся від влади, яка перейшла до Директо-
рії. На початку травня 1918 р. ідея ство-
рення Академії дістала нове дихання. З
ініціативи міністра освіти і мистецтва
гетьманської України М.П. Василен-
ка при Міністерстві створено Комісію
для вироблення законопроекту про за-
снування Української академії наук
(УАН) у Києві, головою якої призначе-
но видатного вченого-природознавця
В.І. Вернадського з великим досвідом
академічної роботи в Петербурзькій
АН. Від цього й починається власне іс-
торія НАН України, коли було зробле-
но конкретні кроки по її заснуванні.
Вже 18 травня В.І. Вернадський з
Полтави надіслав листа В.П. Василен-
ку, у якому йшлося про конкретні мір-
кування щодо організації УАН, пообі-
цявши підготувати й привезти в Київ
вiдповiдну записку. Зокрема, у лис-
ті В.І. Вернадський надає конкретної
форми своїм попереднім ідеям у галу-
зі організації науки:
«Мені здається, що треба рішуче ста-
ти на новий шлях, на якому стоїть Петро-
градська академія наук, розширивши далi
цю організацію, – писав він. – Академія
наук – не просте товариство, що не має
своїх інститутів (як застаріла щодо органі-
зації Паризька, яка, до речі, теж змінюєть-
ся) – але Академія наук є об’єднання дер-
жавних установ: Бiблiотека, Архів, Геоло-
гічна i, якщо можливо, Географічна кар-
та, національні музеї, інститути для до-
слідних i гуманітарних наук повинні бути
об’єднані достатніми засобами... перш за
все повинно бути створено добре обстав-
лене вiддiлення української мови, літе-
ратури i історії... i тi вiддiли інститутів, які
пов’язанi з практично важливими для дер-
жави інтересами – пов’язанi з вивченням
продуктивних сил країни i економiко-
статистичним її обстеженням» [8].
Ініціативу по створенню УАН на-
магалося перейняти від Міністерства
УНТ. 23 червня 1918 р. відбулися його
загальні збори, на яких озвучено по-
зицію Міністерства освіти і мистецтва
щодо майбутньої академії, – організа-
ція УАН є державною справою і нею
повинно займатися Міністерство, а
не наукове товариство, тобто УАН має
бути державною установою. Присут-
ні на зборах не погодилися з цим і при-
йняли амбіційну постанову, у якій, зо-
крема, зазначалося:
«УНТ вважало, що як стара укра-
їнська наукова установа воно пови-
нне взяти найближчу участь в органі-
зації Академії наук. А між тим справа
організації Комісії і запросини до неї
відбуваються без участі і порозумін-
ня з УНТ, від якого перейнято ініціа-
тиву утворення УАН. Висловлюючи
свій жаль з приводу порушення закон-
них громадських прав Української на-
укової інституції, загальні збори УНТ
від 23 червня сподіваються, що міністр
освіти, який разом з іншим є членом
наукового товариства, в загальній пра-
ці над цією справою прийме до уваги
значіння і ту роль, яку відіграло УНТ
в науковій роботі, що надавало йому
право перетворення в Національну
академію наук» [9].
В основі концепції УНТ з цього пи-
тання лежала модель М.С. Грушевсько-
го, у якій помітна перевага надавалася
розвитку історико-філологічних наук,
що дають змогу вивчати національні осо-
бливості України. При цьому він вихо-
див зі структури деяких західноєвропей-
ських академій, а також структури і прак-
тики керованих ним наукових товариств
– Наукового товариства ім. Шевченка у
Львові та Українського наукового това-
риства в Києві. В обох товариствах було
добре поставлено роботу з українознав-
ства, але зовсім недостатньо розвивалися
природознавство і прикладні науки. Крім
того, М.С. Грушевський вважав, що Ака-
демія наук – це самоврядна громадська
організація, у заснування і функціону-
вання якої не може втручатися держава.
НАЦІОНАЛЬНІЙ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ – 95
Наука та наукознавство, 2013, № 4 7
В.І. Вернадський.
Президент Академії наук у 1918–1921 рр.
Протилежної думки дотримували-
ся М.П. Василенко і В.І. Вернадський. 9
липня 1918 р. у кабiнетi М.П. Василенка
в Мiнiстерствi освiти і мистецтва України
(Бiбiковський бульвар 14; нині – буль-
вар Т. Шевченка, 14), відбулося перше
засідання Комісії по утворенню Україн-
ської академії наук у Києві. На засiданнi
були присутнi: М.П. Василенко, В.І. Вер-
надський, Д.І. Багалiй, М.Ф. Кащен-
ко, Й.Й.Косоногов, Г.Г. Павлуцький,
О.В.Сперанський, С.П.Тимошенко,
Є.К. Тимченко, П.А. Тутковський,
В.Л.Модзалевський.
Вiдкриваючи засiдання, М.П. Васи-
ленко зазначив, що до цього часу роз-
виток української науки i українське
вiдродження стримувались багатьма пе-
решкодами. Нині виникли сприятливi об-
ставини, i утворення в Києві Української
академiї наук бере на себе Українська Дер-
жава. Таке завдання не здатно вирiшити
самоврядне товариство, i тiльки участь
держави може найшвидше i найповнiше
розв’язати його. Зокрема, вiн сказав:
«Утворення Української Академії
наук має i велике нацiональне значен-
ня, бо ще й досi є багато людей, якi скеп-
тично i з насмiшкою вiдносяться до укра-
їнського руху та вiдродження, не мають
вiри в життєвi сили українського народу,
не вважають можливим розвиток україн-
ської мови i науки. Для тих же, хто вiрить
в життєздатнiсть українського народу...,
утворення Академiї наук має величезну
вагу, являється нацiональною потребою
i черговим питанням» [10, c. 3].
Пiсля М.П. Василенка з програм-
ною промовою виступив В.І. Вернад-
ський, який виклав свiй погляд на за-
вдання i структуру Української академiї
наук. Хоч він i уявляв Академiю наук як
державну установу, проте вважав, що
пiсля заснування вона повинна корис-
туватися повною автономiєю i «бути
поставленою поза всякi впливи на її
внутрiшнє життя од органiв державно-
го урядування, якi можуть мiнятися...
Її статут повинен дати їй широкi спро-
моги на вiльну наукову працю та бути...
гнучким, щоб вона могла йти слiдом за
вимогами життя» [10, c. 8].
17 вересня 1918 р. відбулося останнє
засідання Комісії. Загалом було прове-
дено 23 її засiдання, два вересневi тижнi
стали найбiльш насиченими, оскiльки
засiдання проводилися подекуди щодня.
Комiсiя розробила законопроект про за-
снування УАН у Києвi, проект Статуту i
штатiв Академiї, розрахунок її витрат на
жовтень – грудень 1918 р.Остаточне ре-
дагування цих документiв було доруче-
но В.І. Вернадському, А.Ю. Кримському
i М.І. Туган-Барановському. У результаті
було підготовлено «Пояснюючу записку
до законопроекту про заснування Укра-
їнської академiї наук у Києвi» і 23 вересня
передано мiнiстру народної освiти i мис-
тецтва М.П. Василенку, який надіслав її
до Ради Мiнiстрiв України [11]. У ній ще
раз наголошувалося на значеннi створен-
ня Академiї наук для України i розкрива-
лися причини, що зумовлювали це.
«Коли в Києвi закладається Україн-
ська академiя наук, то це викликається
не самiсiнькими науковими iнтересами,
Ю.О. Храмов
Science and Science of Science, 2013, № 48
– зазначалося в записцi. – З цим
зв’язуються мiркування величезної
нацiональної та державно-економiчної
ваги... Викликає Академiю до життя,
з одного боку, зрiст та поглибшення
нацiональної свiдомостi українського
громадянства, а з другого, необхiднiсть
швидко пiдняти виробливiсть та трудо-
ву мiць українського народу та й вико-
ристати в якнайвищiй мiрi виробливi
сили... Українська нацiональна
самосвiдомiсть давно вже пiдiйшла
до питання про необхiднiсть заклас-
ти Українську академiю наук» [39, c.
3]. «Академiя наук повинна... бути ве-
ликою установою, мiцнiшою для на-
укової працi, нiж осередки наукової
працi, якi вже iснують на Вкраїнi, –
писав М.Василенко. – Тiльки велика
Академiя наук, надiлена усiма знаряд-
дями для наукової роботи XX столiття,
могтиме поробити ту працю, що їй
ставлять часи, якi ми переживаємо»
[11, c. 10].
П.С. Скоропадьский
14 листопада 1918 р. Гетьман П.П.
Скоропадський затвердив закон про
заснування УАН, який було надруко-
вано у «Державному вiснику» [12].
ЗАКОН УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ
ПРО ЗАСНУВАННЯ УКРАЇН-
СЬКОЇ АКАДЕМIЇ НАУК в м. КИЄВI
1. Ухвалити докладенi до цього Ста-
тут та штати Української академiї наук
в м. Києвi та її установ i закон цей пере-
вести в життя з 1 листопада 1918 року.
2. З помiж перелiчених у Статутi нау-
кових установ Академiї, окрiм постiйних
комiсiй, витворюються в бiжучому
роцi: Фiзичний Iнститут, Геодезич-
ний Iнститут, Лабораторiя для спроб
над матерiялами при Iнститутi при-
кладної механiки, Ботанiчний Сад,
Аклiматизацiйний Сад, Демографiчний
Iнститут, Iнститут для виучування еко-
номічної кон’юнктури та народнього
господарства України.
3. Академiї Наук дається доручен-
ня розробити й подати на затвердження
законодатним порядком штати та обра-
хунок словянської кляси при iсторично-
фiлологiчному Вiддiлi Академiї згiдно з
примiткою третьoю §6 Статуту Академiї.
4. Всi іншi установи, якi перелiченi
в Статутi Академiї, закладаються в
виробленiй нею послiдовностi. При
тому їх дiяльнiсть зазначається Стату-
том, що його вона сама затверджує, а
штати подаються од Академiї на затвер-
дження встановленим порядком.
5. Первiсний склад Академiї станов-
лять дванадцятеро академiкiв, що на по-
дання од Мiнiстра Народньої освiти та
Мистецтва, призначає Пан Гетьман, по
чотири на кожен Вiддiл, з посеред та-
ких осiб, яких мiсце їх побуту дає спро-
могу негайно приступити до дiяльности
в Київi. Цi дванадцятеро академикiв
творять Спiльне Зiбрання та Вiддiли
Академiї Наук.
6. Складенi таким способом Спiльне
зiбрання та три Зiбрання вiддiлiв
Академiї Наук негайно приступа-
ють до обрання з помiж себе Голови-
Президента Академiї, її Неодмiнного
Секретаря та всiх инших виборних осiб,
показаних Статутом, у порядковi, який
зазначено Статутом. Перше Спiльне
Зiбрання Академiї та перше Зiбрання
НАЦІОНАЛЬНІЙ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ – 95
Наука та наукознавство, 2013, № 4 9
Вiддiлiв скликають найстаршi лiтами
академики, i вони ж на тих Зiбраннях го-
ловують i подають на затвердження ви-
браних на них службових осiб Академiї,
згiдно з порядком, показаним у Статутi.
Цi першi Зiбрання скликаються тiльки
для обрання службових осiб.
7. Коли Пан Гетьман затвер-
дить Голову-Презiдента Академiї, її
Неодмiнного Секретаря та інших ви-
борних службових осiб, котрi пока-
зано у Статутi, тодi Спiльне Зiбрання
та Зiбрання Вiддiлiв уважаються
зорганiзованими та й можуть, скли-
каючись тим порядком, що показа-
но в Статутi, приступити до обрання
дальших академикiв та до вирiшення
других справ, якi пiдлягають iхньому
вiданню.
8. Уповноваження обраного таким
способом першого Голови-Презiдента
Академiї та її Неодмiнного Секрета-
ря мають силу аж доти, доки число
академикiв у Спiльному Зiбраннi не до-
сягне 24 академикiв; тодi призначають-
ся новi вибори Голови-Презiдента та
Неодмiнного секретаря, згiдно з Ста-
тутом Академiї, на трьох рiччя. Так
само, першi Голови Вiддiлiв задержу-
ють свої уповноваження доти, доки
число академикiв на Вiддiлах не досяг-
не: на Вiддiлi iсторично-фiлологiчних
наук семерох академикiв; на Вiддiлi
Фiзично-математичних наук десятерох
академикiв i на Вiддiлi соцiяльних наук
семерох академикiв.
9. Надати право Академiї Наук ви-
значати обрахунковим порядком тi
суми, що потрiбнi кожного року на
господарськi та органiзацiйнi трати, та
вносити їх на затвердження встанов-
леним у Статутi порядком, аж доки
Академiя Наук остаточно зорганiзується
i буде спромога ввести господарськi тра-
ти в обрахунок.
В.о. Голови Ради Мiнiстрiв
А. Ржепецький
Мiнiстр Народньої Освiти та Мистецтва
П. Стебницький
Того ж дня було видано наказ гетьмана
по Мiнiстерству народної освiти та мисте-
цтва України №322 про призначення пер-
ших дiйсних членiв (академiкiв) УАН.
Ними стали Д.І. Багалiй, А.Ю. Крим-
ський, М.І. Петров, С.Й. Смаль-Стоцький
(по Вiддiлу iсторично-фiлологiчних наук);
В.І. Вернадський, С.П. Тимошенко,
М.Ф. Кащенко, П.А. Тутковський (по
Вiддiлу фiзично-математичних наук);
М.І. Туган-Барановський, Ф.В. Таранов-
ський, В.А. Косинський, О.І. Левицький
(по Вiддiлу соцiальних наук) [17]. Канди-
датури академiкiв першого складу було
рекомендовано Комiсiєю. Як згадував
А.Ю. Кримський, однiєю з бажаних кан-
дидатур був М.С. Грушевський. Бiльш
того, i члени Комiсiї, i гетьман П.П. Ско-
ропадський хотiли б бачити М.С. Грушев-
ського на посту президента УАН. У спога-
дах П.П. Скоропадський писав:
«Перед тим, як вiдкрити Укра-
їнську Академiю Наук, ми довго
обмiрковували, хто мав бути її головою.
Я був такої думки – та й усi зо мною по-
годжувалися – що це високе i почесне
мiсце належить в Українi тiльки Грушев-
ському. Грушевського я завжди високо
цiнив як найбiльшого нашого iсторика,
поважав за його хоробрiсть, про яку
менi доводилося не раз чути... Думалося
менi, що коли б вiн зайняв мiсце голови
Академiї, то змiг би принести величезну
користь українськiй науцi... Тому я про-
хав позондувати грунт, як би вiн до такої
пропозицiї поставився. Вiдповiдь була
категорично негативна» [12, c. 15–16].
26 листопада 1918 р. було опубліко-
вано «Статут Української Академії наук у
Києві» [13], який складався з 7 розділів. У
першому розділі вказувався статус Ака-
демії, напрямки її діяльності, склад, шта-
ти; у другому – права УАН; у третьому
йшлося про самоврядування Академії; у
четвертому – про права та обов’язки чле-
нів Академії (дійсних, почесних, членів-
кореспондентів); у п’ятому – про Спіль-
не зібрання (загальні збори) і зібрання
відділів; у шостому – про наукові уста-
нови УАН і ті, що мають з нею зв’язки;
у сьомому – про фінансування Академії.
Ю.О. Храмов
Science and Science of Science, 2013, № 410
М.П. Василенко.
Президент Академії наук у 1921–1922 рр.
О.І. Левицький.
Президент Академії наук у1922 р.
НАЦІОНАЛЬНІЙ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ – 95
Наука та наукознавство, 2013, № 4 11
Наступного дня у примiщеннi УНТ
по вул. Велика Пiдвальна, 36 (нинi
– Ярославiв Вал, 36) вiдбулося пер-
ше Спiльне зiбрання УАН. Голову-
вав на ньому найстарiший лiтами
О.І.Левицький, секретарем був най-
молодший – С.П. Тимошенко. Крiм
них, були присутнi В.І. Вернадський,
М.Ф. Кащенко, В.А. Косинський,
А.Ю. Кримський, П.А. Тутковський i
М.І. Туган-Барановський, тобто всьо-
го 8 з 12 академiкiв, призначених на-
казом гетьмана. Через збiг обставин
(не одержали вчасно повiдомлення)
не змогли прибути на засiдання
Д.І.Багалiй, С.Й. Смаль-Стоцький i
Ф.В. Тарановський. В.І. Вернадський
пропонував вiдкласти вибори з огля-
ду на вiдсутнiсть 1/3 академiкiв, але ре-
шта присутнiх була за їх проведення.
Закритим голосуванням одноголосно
обрали головою-президентом Академiї
наук В.І. Вернадського, який запропо-
нував колегам на посаду неодмiнного
секретаря Академії А.Ю. Кримсько-
го. Ця пропозицiя також пройшла од-
ноголосно при закритому голосуваннi.
Цього ж дня вiдбулися засiдання II та
III Вiддiлiв УАН. Головою II Вiддiлу об-
рали М.Ф. Кащенка, III – М.І. Туган-
Барановського. 30 листопада Наказом
гетьмана затверджено обрання голови-
президента УАН В.І.Вернадського.
Так у листопаді 1918 р. було орга-
нізовано Українську академiю наук у
Києвi, що, безумовно, стало винятко-
вою i важливою подiєю в iсторiї куль-
тури i науки України [14].
За статутом в УАН намiчалося
створити 45 структур: 15 iнститутiв,
14 постiйних комiсiй, 6 музеїв, 2
кабiнети, 2 лабораторiї, ботaнiчний та
аклiматизацiйний сади, астрономiчну
обсерваторiю, бiологiчну станцiю, дру-
карню та бiблiотеку. Ми не випадково
не називаємо у структурi Академiї ка-
федри («катедри»), про якi тривалий час
писали майже всi дослiдники її iсторiї.
Цей термiн можна зустрiти в багатьох
документах з iсторiї Академiї, але вiн не
означає реальнi академiчнi структурнi
утворення. Термiном «катедри» тодi ви-
значали галузь науки, спецiальнiсть, по
якiй обиралися академiки. 8 грудня від-
булося перше засiдання I Вiддiлу, на
якому його головою обрано Д.І.Багалiя.
10 грудня наказом гетьмана затвердже-
но його обрання.
Однак упродовж тривалого часу
справжня дата заснування Академії
(листопад 1918 р.) офіційною історіогра-
фією ігнору валася. Було вигадано нову
дату – 12 лютого 1918 р. (у час тимчасо-
вого встановлення в Києві радянської
влади), яка, за версією ра дянських ідео-
логів, нібито започаткувала фактич не іс-
нування Академії. Спотворення дати за-
снування Академії почалося наприкін-
ці 20-х років, коли в листопаді 1928 р.
мали відзначити 10-річний ювілей Ака-
демії. Од нак святкування не відбулося,
не побачив світ і ювілейний збірник. 31
січня 1929 р. на засіданні Комісії Політ-
бюро ЦК КП(б)У вирішено святкуван-
ня 10-річчя Академії провести в липні
1929 р. Згодом за початок відліку діяль-
ності Академії, як вже зазнача лося, ста-
ла правити дата 12 лютого 1919 р. Саме
на неї орієнтувалися всі подальші юві леї
Академії – 25-річчя, 50-річчя, 60-річчя.
І тільки в незалежній і суверенній дер-
жаві Україна Академія наук відносить
своє засну вання вже до листопада 1918
р. Тривалий час замовчувалися факти
президенства в Академії В.П. Василен-
ка (липень 1921 – лютий 1922) і О.І. Ле-
вицького (березень – травень 1922) [17].
За роки своєї діяльності Академія
досяг ла значних успіхів у багатьох галузях
су часної науки. Зроблено чимало від-
криттів і винаходів, започатковано нові
наукові і технічні напрями, висунуто
багато теорій і концепцій, сформова-
но всесвітньовідомі наукові школи, по-
будовано унікальне об ладнання і прила-
ди. Створений потужний творчий кадро-
вий потенціал Академії та матеріально-
технічна база давали можли вість проводи-
ти наукові дослідження й роз робки в ши-
рокому тематичному спектрі [2, 15–17].
Ю.О. Храмов
Science and Science of Science, 2013, № 412
В історії НАН України можна ви-
ділити кілька етапів, зумовлених
суспільно-політичними факторами:
Передісторія НАН України (друга половина
XIX ст. – початок XX ст.).
Заснування Української академії наук та її
організаційне оформлення (1918–1926).
Становлення фундаментальної академічної
науки (1927–1941).
АН УРСР та Велика Вітчизняна війна (1941–
1945).
Післявоєнне десятиріччя в історії АН УРСР
(1945–1955).
Період «відлиги» в історії АН УРСР (1956–
1965).
Період активного розвитку АН УРСР (1966–
1991).
Академія наук у незалежній Україні (1992–
2013).
Динамічного розвитку дістали переду-
сім природничі, математичні і технічні га-
лузі знання [2, 15, 16]. Соціогуманітарні ж
науки не могли повною мірою розкрити
свій потенціал, оскільки деформувалися
ідеологічним тиском і нав’язуванням ко-
муністичної ідеології, декларативна від-
даність якій часто ставала основним кри-
терієм при оцінці роботи окремих учених
і наукових колективів. Численні дослід-
ники з яскравим самостійним мислен-
ням за сталінських часів зазнавали репре-
сій (і часто гинули у в’язницях та таборах
примусової праці), утисків та пересліду-
вань, позбавлялися можливості працюва-
ти за фахом. Та й у пізніші, хрущовсько-
брежнєвські часи, окремі громадяни та-
кож потрапляли за свої думки у в’язниці,
табори та психічні лікарні.
Попри це радянські керівники розу-
міли значення науки для гідного міс-
ця держави у світі і перспектив її роз-
витку та забезпечували їй стабільне фі-
нансування, яке дорівнювало 3–5 % ва-
лового внутрішнього продукту (ВВП)
(нині в Україні фінансування науки з
бюджету становить 0,3–0,5 % ВВП).
Тому, попри всі негаразди, вітчизняна
В.І. Липський.
Президент Академії в 1922–1928 рр.
Д.К. Заболотний.
Президент Академії в 1928–1929 рр.
НАЦІОНАЛЬНІЙ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ – 95
Наука та наукознавство, 2013, № 4 13
наука, особливо впродовж 50–70-х рр.,
уславилася видатними досягненнями в
галузі математики, механіки, кібернети-
ки, фізики, хімії, біології, літакобудуван-
ня, електрозварювання, матеріалознав-
ства тощо. Тут сформувалися й успішно
функціонували всесвітньовідомі наукові
школи Л.В. Писаржевського, О.О. Бого-
мольця, О.В.Палладіна, М.М. Стражес-
ка, В.П.Філатова, М.М. Боголюбова, хар-
ківські школи теоретичної фізики та кріо-
геники, київські – металознавча, матеріа-
лознавча, електрозварювання та ін. [2].
Певні досягнення мали й окремі гу-
манітарні науки, наприклад археологія
та лінгвістика, у яких ідеологічний пре-
синг був менший, ніж у тих сферах, які
проголошувалися цариною ідеології.
Але навіть в таких заідеологізованих га-
лузях, як філософія, історія, економіч-
на наука, відбувалися малопомітні, при-
ховані процеси продуктивного самороз-
витку. Це об’єктивно сприяло подоланню
старої догматики на рівні свідомості спо-
чатку провідних інтелектуалів, а потім і пе-
ресічної більшості фахівців, готувало укра-
їнських гуманітаріїв і суспільствознавців до
роботи в нових умовах, при відсутності іде-
ологічних гальм.
Так, упродовж 70–80-х рр. поступово
визрівали вітчизняні соціологія і куль-
турологія, дослідження в галузі світо-
вої економіки і міжнародних відносин
тощо, які принесли реальні наукові ре-
зультати вже в 90-х рр. [2, 15, 16].
Наприкінці 80-х і особливо в 90-х
роках ситуація в науках соціально-
гуманітарного профілю принципово
змінилася. Ідеологічний тиск спочатку
зменшився, а потім, принаймні на дер-
жавному рівні, майже зник. Інша річ, що
з’явилися деякі національно акцентова-
ні громадські діячі, які проголосили себе
новими ідеологами.
Водночас фінансування науки ка-
тастрофічно скоротилося. Життє-
вий рівень більшості вчених досяг
принизливо-жалюгідного рівня і, на від-
міну від 60–80-х рр., його вже ніхто і не
порівнює зі стандартами життя вчених
і викладачів вищої школи в розвинутих
О.О. Богомолець.
Президент АН УРСР у 1930–1946 рр.
О.В. Палладін.
Президент АН УРСР у 1946–1962 рр.
Ю.О. Храмов
Science and Science of Science, 2013, № 414
і навіть не дуже розвинутих країнах сві-
ту. Коштів, що виділялись на Академію,
ледве вистачало на мізерні зарплати. Ні
про яке фінансування масштабних нау-
кових проектів, які передбачають прове-
дення експериментів на сучасному устат-
куванні, не йдеться. Обладнання біль-
шості лабораторій безнадійно застаріло
і досягти помітних результатів з його до-
помогою практично неможливо. Тому не
дивно, що спочатку 90-х років спостері-
гається масовий відтік вітчизняного ін-
телекту за кордон. Особливо це стосу-
ється молодих здібних і енергійних фа-
хівців, які не бачать для себе перспектив
у вітчизняних наукових установах, що за-
непадають на очах. З іншого боку, енер-
гійна, амбітна, здібна, здатна до творчої
діяльності молодь відвертається від на-
уки і шукає інших засобів забезпечення
собі рівня життя, відповідного до стан-
дартів рекламних роликів. А це призво-
дить до того, що наука не відтворюєть-
ся на рівні спадкоємності поколінь, і цілі
наукові напрями, які колись плідно роз-
роблялися і розвивалися, залишилися не
забезпеченими молодими, дієздатними в
творчо-дослідницькому відношенні ка-
драми; розпадаються і наукові школи.
На жаль, у верхніх ешелонах влади
тривалий час охоче сприймалися дема-
гогічні заяви горе-реформаторів моне-
таристської орієнтації про те, що все, у
тому числі й наукова та освітня сфери,
має жити за ринковими законами і ги-
нути, якщо не здатне вижити за умов
ринку. Але кожному, хто хоч якось
причетний до наукового життя, добре
відомо, що фундаментальна наука і по-
справжньому глибока освіта не можуть
розвиватися на ринкових засадах і по-
требують фінансової підтримки.
У нинішньому світі, де передові кра-
їни Заходу і Далекого Сходу вийшли на
рівень інформаційного суспільства, роз-
виток науково-технічної сфери є вирі-
шальним фактором для визначення по-
дальшої долі будь-якої країни. Глобалі-
зація визначає жорсткі правила гри на
світовій арені. Шанси на гідне життя ма-
ють лише ті країни, де на найвищому рів-
ні знаходяться інформаційно-науково-
технічна сфера, освіта, охорона здоров’я,
тобто та сфера життя, яка опинилася у
нас у найзанедбанішому стані.
Нині незалежній Україні ясно, що
розрахунки на краще майбутнє, які за-
сновувалися на її нібито багатих при-
родних ресурсах, можливостях розвитку
сільського господарства і створеному в
радянський час потужному індустріаль-
ному потенціалі, не виправдались. Якою
мірою можливо і чи можливо в прин-
ципі зламати існуючі в Україні тенден-
ції? Якщо розраховувати на перспективу
(хоч би на життя одного покоління), до-
цільно розглянути можливість подолан-
ня системної кризи, приділивши пер-
шочергову увагу (передусім надавши до-
статнє фінансування), соціальній сфері,
інакше кажучи, зробивши інвестування
в людину. Цей шлях повинен передба-
чати передусім підтримку з боку держави
вітчизняної науки, вирішальною мірою
зосередженою в основному в НАН Укра-
їни. Без забезпечення гідного рівня жит-
тя вчених та інженерів та умов для їх про-
дуктивної праці неможливо сподівати-
ся на подолання кризи, яка має не тіль-
ки економічну, а й системну, соціокуль-
турну природу.
Досвід повоєнних Німеччини, Япо-
нії та багатьох інших країн, яким пощас-
тило ефективно подолати кризу і в ліче-
ні роки піднятися на вершини досягнень
сучасної цивілізації, свідчить про можли-
вість успішного поєднання високої еко-
номічної ефективності і соціальної орієн-
тації в економічному розвитку. Вкладан-
ня в охорону здоров’я, освіту і підвищен-
ня кваліфікації, науку ведуть до економіч-
ного піднесення країни і зростання її кон-
курентоспроможності на міжнародній
арені. А останнє не можливе без роботи
потужних науково-дослідних колективів,
які існують у системі Національної акаде-
мії наук. Саме людина з її знаннями, досві-
дом, ідейно-ціннісними мотиваціями віді-
грає вирішальну роль в процесі економічно-
го та будь-якого іншого суспільного життя.
НАЦІОНАЛЬНІЙ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ – 95
Наука та наукознавство, 2013, № 4 15
Б.Є. Патон.
Президент НАН України (з 1962 р.)
Отже, найбільше надбання кожної на-
ції – її соціальний капітал, який вклю-
чає природжені здібності людини, рівень
її освіти, професійну кваліфікацію, стан
здоров’я тощо.
Але при всіх негативних тенденціях
останніх років стан справ у зазначених сфе-
рах України виглядає не зовсім безнадій-
ним. У суспільстві, зокрема в НАН Украї-
ни та інших науково-дослідних інститутах
і вищих навчальних закладах, зберігаються
ще значний запас раніше нагромаджено-
го науково-освітньо-культурного потен-
ціалу та орієнтація багатьох людей на цін-
ності професійної відповідальності та осві-
ченості. Масова комп’ютеризація проде-
монструвала можливість поєднання наяв-
них у нашому суспільстві знань і професій-
них навичок з останніми інформаційними
досягненнями.
Потужним підґрунтям можливого під-
несення країни є наш людський капітал в
його традиційній, укоріненій у глибинах
східнохристиянської ментальності формі,
з ціннісною орієнтацією на працю заради
самореалізації та здобуття поваги й автори-
тету. Тому Україна не має і принципово не
може мати жодних підвалин для подолан-
ня кризи, крім людського потенціалу. Але
останній, особливо в науковій сфері, зокре-
ма в системі НАН України, на наших очах з
надзвичайною швидкістю зазнає ерозії.
На 1 січня 2013 р. в НАН Украї-
ни діяло 169 науково-дослідних ін-
ститутів і прирівнених до них науко-
вих установ та 46 організацій дослідно-
виробничої бази (дослідні підприєм-
ства, конструкторсько-технологічні ор-
ганізації, обчислювальні центри), а та-
кож низка національних закладів, зо-
крема Національна бібліотека Украї-
ни ім. В.І. Вернадського, Національний
науковий центр «Харківський фізико-
технічний інститут», Національний бо-
танічний сад ім. М.М. Гришка, Націо-
нальний науково-природничий музей,
Львівська національна наукова бібліо-
тека України ім. В. Стефаника. Загаль-
на чисельність працюючих в Академії
становила 40609 чоловік, у тому числі в
наукових установах – 37426; наукових
працівників – 19337, у тому числі докто-
рів наук – 2564, кандидатів наук – 7956.
Персональний склад Академії на 14 лис-
топада 2013 р. налічував 199 дійсних чле-
нів, 364 членів-кореспондентів і 108 іно-
земних членів [17].
Відтак основні зусилля влади мають
бути спрямованими передусім саме на
підтримку і розвиток науково-освітньо-
культурно-медичної сфери, сфери якос-
ті життя. Необхідно відновити якість
життя людини при орієнтації не на “на-
вздогін” розвинутих країн Заходу послі-
довним проходженням тих фаз, які ті до-
лали впродовж багатьох десятиліть (що
неможливо), а на адаптацію сучасних
технологічних і соціальних здобутків до
властивостей і вже наявних якостей на-
шої людини. Але без потужного науко-
вого забезпечення, без скоординова-
ної праці співробітників НАН України
та інших науково-дослідних установ це
здійснити неможливо.
Ю.О. Храмов
Science and Science of Science, 2013, № 416
НАЦІОНАЛЬНІЙ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ – 95
Наука та наукознавство, 2013, № 4 17
Ю.О. Храмов
Science and Science of Science, 2013, № 418
1. Павленко Ю.В., Руда С.П., Хорошева С.А., Храмов Ю.О. Природознавство в Україні до почат-
ку ХХ ст. – К.: Академперіодика, 2001.
2. Кульчицький С., Павленко Ю., Руда С., Храмов Ю. Історія Національної академії наук Украї-
ни в суспільно-політичному контексті. 1918–1998. – К.: Фенікс, 2000.
3. Багалей Д.И. Опыт истории Харьковского университета / Д.И. Багалей. – Харьков, 1893–
1904. – 2 т.
4. Розвиток науки в Київському унiверситетi за сто рокiв. – К.: Вид-во Київ. ун-ту, 1935.
5. Маркевич А.И. Двадцатипятилетие Императорского Новороссийского университета. Исто-
рические записки и академические списки / А.И. Маркевич.– Одесса, 1890.
6. Онопрієнко В.І. Академія наук України і Наукове товариство ім. Шевченка як центри украї-
нознавства / В.І. Онопрієнко // Вісник АН України. – 1993. – № 12. – С. 51–59.
7. Грушевський М.С. Львовское ученое общество имени Шевченко и его вклад в изучение Юж-
ной Руси // Журнал Министерства народного просвещения. – 1904. – Ч. 352. –Март.
7. Онопрієнко В.І., Реєнт О.П., Щербань Т.О. Українське наукове товариство: 1907–1921 роки.
– К., 1998.
9. Інститут рукописів Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського. – Ф. 10. – Спр.
32919. – Арк. 1.
10. Збiрник праць комiсiї для вироблення законопроекту про заснування Української Академiї
наук у Києвi. – Київ, 1919.
11. Пояснююча записка до законопроекту про заснування Української академiї наук у Києвi. –
К., 1918.
12. Скоропадський П. Спомини / П. Скоропадський. – К.: Україна, 1992.
13. Статут Української академії наук у Києві. – К., 1919.
14. Храмов Ю., Руда С., Павленко Ю., Кучмаренко В. Рання історія Академії наук України
(1918–1921). – К.: Манускрипт, 1993.
15. Національна академія наук України (1918–2008). – К.: КММ, 2008.
16. Національна академія наук України. 1918–2013. Хронологія. – К.: Фенікс, 2013.
17. Національна академія наук України. 1918–2013. Персональний склад. – К.: Фенікс, 2013.
Одержано 26.12.2013
Ю.О. Храмов
Національній академії наук України – 95
Розкрито передумови створена НАН України, історія її заснування, коротка іс-
торія становлення фундаментальної академічної науки та її розвиток, стан акаде-
мічної науки в незалежній Україні.
Ось чому всіляка підтримка Націо-
нальної академії наук України є не тільки
і не стільки справою честі і гідності нашої
держави, а передусім необхідною переду-
мовою самої можливості подолання су-
часної системної кризи та передумовою
подальшого розвитку України.
Тому стратегічним напрямком дер-
жавної політики має стати констата-
ція першочерговості розвитку науки,
освіти і медицини, визначення їх як
пріоритетних, високоінтелектуаль-
них і науковомістких галузей еконо-
міки. Без мобілізації наукових сил
держави, здебільшого зосереджених
в установах Національної академії
наук, здійснити такий прорив не-
можливо. За таких умов НАН Укра-
їни має відіграти вирішальну роль у
забезпеченні виходу нашої держави
на рівень розвинутих країн інформа-
ційного суспільства.
|