СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
The article analyzes and summarizes the theoretical foundations of modern concepts of marketing management in enterprises, considering the latest management trends. Recent scientific studies on the implementation of marketing management systems in Ukrainian enterprises are reviewed. The necessity of...
Збережено в:
| Дата: | 2024 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Zhytomyr Ivan Franko State University
2024
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | http://eui.zu.edu.ua/article/view/317175 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Economics. Management. Innovations |
Репозитарії
Economics. Management. Innovations| id |
oai:ojs.journals.uran.ua:article-317175 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics. Management. Innovations |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2024-12-31T11:30:00Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
маркетинг менеджмент управління маркетинговий менеджмент концепції маркетингового менеджменту ефективність маркетингового управління |
| spellingShingle |
маркетинг менеджмент управління маркетинговий менеджмент концепції маркетингового менеджменту ефективність маркетингового управління Poita, Iryna СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ |
| topic_facet |
marketing management marketing management concepts of marketing management effectiveness of marketing management маркетинг менеджмент управління маркетинговий менеджмент концепції маркетингового менеджменту ефективність маркетингового управління |
| format |
Article |
| author |
Poita, Iryna |
| author_facet |
Poita, Iryna |
| author_sort |
Poita, Iryna |
| title |
СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ |
| title_short |
СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ |
| title_full |
СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ |
| title_fullStr |
СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ |
| title_full_unstemmed |
СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ |
| title_sort |
сучасні концепції маркетингового менеджменту |
| title_alt |
MODERN CONCEPTS OF MARKETING MANAGEMENT |
| description |
The article analyzes and summarizes the theoretical foundations of modern concepts of marketing management in enterprises, considering the latest management trends. Recent scientific studies on the implementation of marketing management systems in Ukrainian enterprises are reviewed. The necessity of understanding the sequence of the marketing management process in modern Ukrainian companies is identified. The article explores current interpretations of the term "marketing management" and separately analyzes the concepts of "marketing" and "management" for a deeper understanding of the essence of "marketing management." It confirms that the marketing management system is the foundation of a company's effective operations, impacting its competitiveness and determining directions for further development.
A detailed analysis of modern marketing management concepts is conducted, including "customer orientation," "digital marketing," "content marketing," "omnichannel marketing," "influencer marketing," and "green marketing." The article also identifies contemporary tools and principles for their application in marketing management as methods and means of management within the enterprise. The main elements of the enterprise's marketing management system are examined, and the interconnection between management, marketing, and marketing management functions in the enterprise's business activities is established. It is demonstrated that the application of marketing management today facilitates the realization of internal reserves for enterprise growth and development and simplifies the organizational structure. Furthermore, it confirms that the marketing management system is the foundation for efficient operation, impacting competitiveness, efficiency, and setting the strategic directions for development under current economic conditions. |
| publisher |
Zhytomyr Ivan Franko State University |
| publishDate |
2024 |
| url |
http://eui.zu.edu.ua/article/view/317175 |
| work_keys_str_mv |
AT poitairyna modernconceptsofmarketingmanagement AT poitairyna sučasníkoncepcíímarketingovogomenedžmentu |
| first_indexed |
2025-09-24T17:27:10Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:27:10Z |
| _version_ |
1844167133916823552 |
| spelling |
oai:ojs.journals.uran.ua:article-3171752024-12-31T11:30:00Z MODERN CONCEPTS OF MARKETING MANAGEMENT СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ Poita, Iryna marketing management marketing management concepts of marketing management effectiveness of marketing management маркетинг менеджмент управління маркетинговий менеджмент концепції маркетингового менеджменту ефективність маркетингового управління The article analyzes and summarizes the theoretical foundations of modern concepts of marketing management in enterprises, considering the latest management trends. Recent scientific studies on the implementation of marketing management systems in Ukrainian enterprises are reviewed. The necessity of understanding the sequence of the marketing management process in modern Ukrainian companies is identified. The article explores current interpretations of the term "marketing management" and separately analyzes the concepts of "marketing" and "management" for a deeper understanding of the essence of "marketing management." It confirms that the marketing management system is the foundation of a company's effective operations, impacting its competitiveness and determining directions for further development. A detailed analysis of modern marketing management concepts is conducted, including "customer orientation," "digital marketing," "content marketing," "omnichannel marketing," "influencer marketing," and "green marketing." The article also identifies contemporary tools and principles for their application in marketing management as methods and means of management within the enterprise. The main elements of the enterprise's marketing management system are examined, and the interconnection between management, marketing, and marketing management functions in the enterprise's business activities is established. It is demonstrated that the application of marketing management today facilitates the realization of internal reserves for enterprise growth and development and simplifies the organizational structure. Furthermore, it confirms that the marketing management system is the foundation for efficient operation, impacting competitiveness, efficiency, and setting the strategic directions for development under current economic conditions. У статті проаналізовано та узагальнено теоретичні основи сучасних концепцій маркетингового менеджменту на підприємстві з урахуванням новітніх тенденцій управління. Розглянуто останні наукові дослідження щодо впровадження системи маркетингового менеджменту на українських підприємствах. Виявлено необхідність розуміння послідовності процесу маркетингового менеджменту на сучасних українських підприємствах. Досліджено сучасні трактування поняття маркетингового менеджменту, а також окремо проаналізовано поняття «маркетинг» і «менеджмент» для глибшого розуміння сутності терміну «маркетинговий менеджмент». Підтверджено, що система маркетингового менеджменту є основою ефективної діяльності підприємства, впливає на його конкурентоспроможність і визначає напрямки подальшого розвитку. Проведено детальний аналіз сучасних концепцій маркетингового менеджменту, таких як «орієнтація на споживача», «цифровий маркетинг», «контент-маркетинг», «омніканальний маркетинг», «маркетинг впливу» та «екологічний маркетинг». У статті також визначено сучасні інструменти та принципи їх використання в маркетинговому менеджменті як засоби та методи управління на підприємстві. Досліджено основні елементи системи маркетингового менеджменту підприємства та встановлено взаємозв’язок між функціями управління, маркетингу та маркетингового менеджменту в процесі господарської діяльності підприємства. Доведено, сьогодні що застосування маркетингового менеджменту на підприємстві сприяє реалізації внутрішніх резервів для зростання та розвитку підприємства і спрощує організаційну структуру. Підтверджено, що система маркетингового менеджменту підприємства є основою його ефективного функціонування, впливає на конкурентоспроможність, ефективність і визначає перспективні напрямки його розвитку в сучасних умовах господарювання. Zhytomyr Ivan Franko State University 2024-12-09 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/317175 10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35)-8 Economics. Management. Innovations; No. 2(35) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 123-137 Економіка. Управління. Інновації; № 2(35) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 123-137 2410-3748 10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35) uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/317175/307694 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |