СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ

The article analyzes and summarizes the theoretical foundations of modern concepts of marketing management in enterprises, considering the latest management trends. Recent scientific studies on the implementation of marketing management systems in Ukrainian enterprises are reviewed. The necessity of...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2024
Автор: Poita, Iryna
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Zhytomyr Ivan Franko State University 2024
Теми:
Онлайн доступ:http://eui.zu.edu.ua/article/view/317175
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Economics. Management. Innovations

Репозитарії

Economics. Management. Innovations
id oai:ojs.journals.uran.ua:article-317175
record_format ojs
institution Economics. Management. Innovations
baseUrl_str
datestamp_date 2024-12-31T11:30:00Z
collection OJS
language Ukrainian
topic маркетинг
менеджмент
управління
маркетинговий менеджмент
концепції маркетингового менеджменту
ефективність маркетингового управління
spellingShingle маркетинг
менеджмент
управління
маркетинговий менеджмент
концепції маркетингового менеджменту
ефективність маркетингового управління
Poita, Iryna
СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
topic_facet marketing
management
marketing management
concepts of marketing management
effectiveness of marketing management
маркетинг
менеджмент
управління
маркетинговий менеджмент
концепції маркетингового менеджменту
ефективність маркетингового управління
format Article
author Poita, Iryna
author_facet Poita, Iryna
author_sort Poita, Iryna
title СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
title_short СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
title_full СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
title_fullStr СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
title_full_unstemmed СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
title_sort сучасні концепції маркетингового менеджменту
title_alt MODERN CONCEPTS OF MARKETING MANAGEMENT
description The article analyzes and summarizes the theoretical foundations of modern concepts of marketing management in enterprises, considering the latest management trends. Recent scientific studies on the implementation of marketing management systems in Ukrainian enterprises are reviewed. The necessity of understanding the sequence of the marketing management process in modern Ukrainian companies is identified. The article explores current interpretations of the term "marketing management" and separately analyzes the concepts of "marketing" and "management" for a deeper understanding of the essence of "marketing management." It confirms that the marketing management system is the foundation of a company's effective operations, impacting its competitiveness and determining directions for further development. A detailed analysis of modern marketing management concepts is conducted, including "customer orientation," "digital marketing," "content marketing," "omnichannel marketing," "influencer marketing," and "green marketing." The article also identifies contemporary tools and principles for their application in marketing management as methods and means of management within the enterprise. The main elements of the enterprise's marketing management system are examined, and the interconnection between management, marketing, and marketing management functions in the enterprise's business activities is established. It is demonstrated that the application of marketing management today facilitates the realization of internal reserves for enterprise growth and development and simplifies the organizational structure. Furthermore, it confirms that the marketing management system is the foundation for efficient operation, impacting competitiveness, efficiency, and setting the strategic directions for development under current economic conditions.
publisher Zhytomyr Ivan Franko State University
publishDate 2024
url http://eui.zu.edu.ua/article/view/317175
work_keys_str_mv AT poitairyna modernconceptsofmarketingmanagement
AT poitairyna sučasníkoncepcíímarketingovogomenedžmentu
first_indexed 2025-09-24T17:27:10Z
last_indexed 2025-09-24T17:27:10Z
_version_ 1844167133916823552
spelling oai:ojs.journals.uran.ua:article-3171752024-12-31T11:30:00Z MODERN CONCEPTS OF MARKETING MANAGEMENT СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ Poita, Iryna marketing management marketing management concepts of marketing management effectiveness of marketing management маркетинг менеджмент управління маркетинговий менеджмент концепції маркетингового менеджменту ефективність маркетингового управління The article analyzes and summarizes the theoretical foundations of modern concepts of marketing management in enterprises, considering the latest management trends. Recent scientific studies on the implementation of marketing management systems in Ukrainian enterprises are reviewed. The necessity of understanding the sequence of the marketing management process in modern Ukrainian companies is identified. The article explores current interpretations of the term "marketing management" and separately analyzes the concepts of "marketing" and "management" for a deeper understanding of the essence of "marketing management." It confirms that the marketing management system is the foundation of a company's effective operations, impacting its competitiveness and determining directions for further development. A detailed analysis of modern marketing management concepts is conducted, including "customer orientation," "digital marketing," "content marketing," "omnichannel marketing," "influencer marketing," and "green marketing." The article also identifies contemporary tools and principles for their application in marketing management as methods and means of management within the enterprise. The main elements of the enterprise's marketing management system are examined, and the interconnection between management, marketing, and marketing management functions in the enterprise's business activities is established. It is demonstrated that the application of marketing management today facilitates the realization of internal reserves for enterprise growth and development and simplifies the organizational structure. Furthermore, it confirms that the marketing management system is the foundation for efficient operation, impacting competitiveness, efficiency, and setting the strategic directions for development under current economic conditions. У статті проаналізовано та узагальнено теоретичні основи сучасних концепцій маркетингового менеджменту на підприємстві з урахуванням новітніх тенденцій управління. Розглянуто останні наукові дослідження щодо впровадження системи маркетингового менеджменту на українських підприємствах. Виявлено необхідність розуміння послідовності процесу маркетингового менеджменту на сучасних українських підприємствах. Досліджено сучасні трактування поняття маркетингового менеджменту, а також окремо проаналізовано поняття «маркетинг» і «менеджмент» для глибшого розуміння сутності терміну «маркетинговий менеджмент». Підтверджено, що система маркетингового менеджменту є основою ефективної діяльності підприємства, впливає на його конкурентоспроможність і визначає напрямки подальшого розвитку. Проведено детальний аналіз сучасних концепцій маркетингового менеджменту, таких як «орієнтація на споживача», «цифровий маркетинг», «контент-маркетинг», «омніканальний маркетинг», «маркетинг впливу» та «екологічний маркетинг». У статті також визначено сучасні інструменти та принципи їх використання в маркетинговому менеджменті як засоби та методи управління на підприємстві. Досліджено основні елементи системи маркетингового менеджменту підприємства та встановлено взаємозв’язок між функціями управління, маркетингу та маркетингового менеджменту в процесі господарської діяльності підприємства. Доведено, сьогодні що застосування маркетингового менеджменту на підприємстві сприяє реалізації внутрішніх резервів для зростання та розвитку підприємства і спрощує організаційну структуру. Підтверджено, що система маркетингового менеджменту підприємства є основою його ефективного функціонування, впливає на конкурентоспроможність, ефективність і визначає перспективні напрямки його розвитку в сучасних умовах господарювання. Zhytomyr Ivan Franko State University 2024-12-09 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/317175 10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35)-8 Economics. Management. Innovations; No. 2(35) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 123-137 Економіка. Управління. Інновації; № 2(35) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 123-137 2410-3748 10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35) uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/317175/307694 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0