СТВОРЕННЯ ЛОКАЛЬНИХ ВИН ЯК ОДИН З НАПРЯМІВ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ВИНОРОБНОГО ПІДПРИЄМСТВА

The article proves the practicability of producing wine from local grapes for Ukrainian wineries. Thesubstantiation is based on the construction of five levels of goods and consumer values. The fifth level is awine that has a unique style: its character, temperament, expresses the peculiarities of t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2018
Main Authors: Braiko, M., Solodova, O., Golubyonkova, O., Braiko, А.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Odesa National University of Technology 2018
Online Access://journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1059
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Food Industry Economics

Institution

Food Industry Economics
id oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-1059
record_format ojs
institution Food Industry Economics
baseUrl_str
datestamp_date 2018-11-27T15:42:55Z
collection OJS
language Ukrainian
format Article
author Braiko, M.
Solodova, O.
Golubyonkova, O.
Braiko, А.
spellingShingle Braiko, M.
Solodova, O.
Golubyonkova, O.
Braiko, А.
СТВОРЕННЯ ЛОКАЛЬНИХ ВИН ЯК ОДИН З НАПРЯМІВ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ВИНОРОБНОГО ПІДПРИЄМСТВА
author_facet Braiko, M.
Solodova, O.
Golubyonkova, O.
Braiko, А.
author_sort Braiko, M.
title СТВОРЕННЯ ЛОКАЛЬНИХ ВИН ЯК ОДИН З НАПРЯМІВ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ВИНОРОБНОГО ПІДПРИЄМСТВА
title_short СТВОРЕННЯ ЛОКАЛЬНИХ ВИН ЯК ОДИН З НАПРЯМІВ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ВИНОРОБНОГО ПІДПРИЄМСТВА
title_full СТВОРЕННЯ ЛОКАЛЬНИХ ВИН ЯК ОДИН З НАПРЯМІВ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ВИНОРОБНОГО ПІДПРИЄМСТВА
title_fullStr СТВОРЕННЯ ЛОКАЛЬНИХ ВИН ЯК ОДИН З НАПРЯМІВ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ВИНОРОБНОГО ПІДПРИЄМСТВА
title_full_unstemmed СТВОРЕННЯ ЛОКАЛЬНИХ ВИН ЯК ОДИН З НАПРЯМІВ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ВИНОРОБНОГО ПІДПРИЄМСТВА
title_sort створення локальних вин як один з напрямів формування конкурентних переваг виноробного підприємства
title_alt CREATION OF LOCAL WINES AS A METHOD OF FORMATION OF COMPETITIVE ADVANTAGES OF THE WINERY
СОЗДАНИЕ ЛОКАЛЬНЫХ ВИН КАК ОДНО ИЗ НАПРАВЛЕНИЙ ФОРМИРОВАНИЯ КОНКУРЕНТНЫХ ПРЕИМУЩЕСТВ ВИНОДЕЛЬЧЕСКОГО ПРЕДПРИЯТИЯ
description The article proves the practicability of producing wine from local grapes for Ukrainian wineries. Thesubstantiation is based on the construction of five levels of goods and consumer values. The fifth level is awine that has a unique style: its character, temperament, expresses the peculiarities of the area where it isproduced. It has directed therapeutic properties due to the maximum content of nutrients from certain varieties of grapes and innovative technology. A business model of wine production in the chateau format hasbeen proposed. The mission, goals and strategies for such production have been developed. The mission isthe production of unique wines and the revival of winemaking traditions and wine consumption culture inUkraine. Target audience of consumers and competitive advantages have been determined. It is advisableto determine a competitive strategy for focusing on the manufacture of local wines. The marketing strategy ofgrowth has been proposed - the strategy of developing a new product. Namely - the organization of a fullproduction cycle for the manufacture of dry white table wines from the grapes of the new breeding generation by author's blend schemes. Market research has shown that production of local wines may become acompetitive advantage of Ukrainian winemakers for a rather long period of time. The competitive advantagesof "Chateau", which produce local wines, allow us to work effectively on the national and international markets.
publisher Odesa National University of Technology
publishDate 2018
url //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1059
work_keys_str_mv AT braikom creationoflocalwinesasamethodofformationofcompetitiveadvantagesofthewinery
AT solodovao creationoflocalwinesasamethodofformationofcompetitiveadvantagesofthewinery
AT golubyonkovao creationoflocalwinesasamethodofformationofcompetitiveadvantagesofthewinery
AT braikoa creationoflocalwinesasamethodofformationofcompetitiveadvantagesofthewinery
AT braikom sozdanielokalʹnyhvinkakodnoiznapravlenijformirovaniâkonkurentnyhpreimuŝestvvinodelʹčeskogopredpriâtiâ
AT solodovao sozdanielokalʹnyhvinkakodnoiznapravlenijformirovaniâkonkurentnyhpreimuŝestvvinodelʹčeskogopredpriâtiâ
AT golubyonkovao sozdanielokalʹnyhvinkakodnoiznapravlenijformirovaniâkonkurentnyhpreimuŝestvvinodelʹčeskogopredpriâtiâ
AT braikoa sozdanielokalʹnyhvinkakodnoiznapravlenijformirovaniâkonkurentnyhpreimuŝestvvinodelʹčeskogopredpriâtiâ
AT braikom stvorennâlokalʹnihvinâkodinznaprâmívformuvannâkonkurentnihperevagvinorobnogopídpriêmstva
AT solodovao stvorennâlokalʹnihvinâkodinznaprâmívformuvannâkonkurentnihperevagvinorobnogopídpriêmstva
AT golubyonkovao stvorennâlokalʹnihvinâkodinznaprâmívformuvannâkonkurentnihperevagvinorobnogopídpriêmstva
AT braikoa stvorennâlokalʹnihvinâkodinznaprâmívformuvannâkonkurentnihperevagvinorobnogopídpriêmstva
first_indexed 2025-07-22T19:37:38Z
last_indexed 2025-09-24T17:01:14Z
_version_ 1844167027671957504
spelling oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-10592018-11-27T15:42:55Z CREATION OF LOCAL WINES AS A METHOD OF FORMATION OF COMPETITIVE ADVANTAGES OF THE WINERY СОЗДАНИЕ ЛОКАЛЬНЫХ ВИН КАК ОДНО ИЗ НАПРАВЛЕНИЙ ФОРМИРОВАНИЯ КОНКУРЕНТНЫХ ПРЕИМУЩЕСТВ ВИНОДЕЛЬЧЕСКОГО ПРЕДПРИЯТИЯ СТВОРЕННЯ ЛОКАЛЬНИХ ВИН ЯК ОДИН З НАПРЯМІВ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ВИНОРОБНОГО ПІДПРИЄМСТВА Braiko, M. Solodova, O. Golubyonkova, O. Braiko, А. The article proves the practicability of producing wine from local grapes for Ukrainian wineries. Thesubstantiation is based on the construction of five levels of goods and consumer values. The fifth level is awine that has a unique style: its character, temperament, expresses the peculiarities of the area where it isproduced. It has directed therapeutic properties due to the maximum content of nutrients from certain varieties of grapes and innovative technology. A business model of wine production in the chateau format hasbeen proposed. The mission, goals and strategies for such production have been developed. The mission isthe production of unique wines and the revival of winemaking traditions and wine consumption culture inUkraine. Target audience of consumers and competitive advantages have been determined. It is advisableto determine a competitive strategy for focusing on the manufacture of local wines. The marketing strategy ofgrowth has been proposed - the strategy of developing a new product. Namely - the organization of a fullproduction cycle for the manufacture of dry white table wines from the grapes of the new breeding generation by author's blend schemes. Market research has shown that production of local wines may become acompetitive advantage of Ukrainian winemakers for a rather long period of time. The competitive advantagesof "Chateau", which produce local wines, allow us to work effectively on the national and international markets. Целью исследования является разработка эффективной бизнес-модели виноделия с исполь-зованием принципов маркетинга. Для решения задач используются методы анализа и синтеза, логи-ческого обобщения, аналогии, конкурентного сравнения. В статье обоснована эффективность произ-водства вин из местного винограда для винзаводов Украины. Обоснование базируется на построениипяти уровней товара и потребительских ценностей. Пятый уровень - это вино, которое имеет уни-кальный стиль: свой характер, темперамент, выражает особенности местности, где произведено, иимеет направленые лечебные свойства благодаря максимальному содержанию полезных веществ изопределенных сортов винограда и инновационной технологии. Локальное вино может быть сделаноисключительно из собственного винограда. В работе проанализирован ряд украинских винодельче-ских хозяйств, где производят авторские вина и некоторые ассортиментные позиции, которые можноотнести к локальным винам.На базе канвы бизнес-модели А. Остервальдера, была предложена бизнес-модель виноделияв формате шато. Разработаны миссия, цели и стратегии такого производства. Миссия заключается впроизводстве уникальных вин, возрождении традиций виноделия и культуры потребления вина в Ук-раине. Определены целевая аудитория потребителей и конкурентные преимущества. Целесообраз-ной признано конкурентную стратегию фокусирования на изготовлении локальных вин (local wine).Предложено маркетинговую стратегию роста - стратегия разработки нового товара. А именно - орга-низация полного цикла изготовления столовых сухих белых вин из винограда нового селекционногопоколения по авторским купажным схемам.Рассмотрены основные тенденции в виноделии: на рынке виноматериалов происходят значи-тельные изменения в предложении, а потребители начинают понимать важность качества. Исследо-вания рынка показали, что производство локальных вин может стать конкурентным преимуществомукраинских виноделов течение достаточно длительного периода времени. Конкурентные преимуще-ства "шато", которое производит локальные вина, позволяют эффективно работать на национальноми международном рынках. Метою дослідження є розробка ефективної бізнес-моделі виноробства з використанням прин-ципів маркетингу. Для вирішення завдань використовуються методи аналізу та синтезу, логічного уза-гальнення, аналогії, конкурентного порівняння. Стаття доводить ефективність виробництва вин з міс-цевого винограду для винзаводів України. Обґрунтування базується на побудові п'яти рівнів товарів таспоживчих цінностей. П’ятий рівень – це вино, яке має унікальний стиль: свій характер, темперамент,виражає особливості місцевості, де вироблено, та має спрямовані лікувальні властивості завдяки мак-симальному вмісту корисних речовин з визначених сортів винограду та інноваційній технології. Лока-льне вино може бути зроблено виключно з власного винограду. В роботі проаналізовано ряд українсь-ких виноробних господарств, де виробляють авторські вина і деякі асортиментні позиції, які можна ві-днести до локальних вин.На базі канви бізнес-моделі О. Остервальдера, було запропоновано бізнес-модель виноробст-ва в форматі шато. Розроблено місію, цілі та стратегії такого виробництва. Місія полягає у виробницт-ві унікальних вин, відродженні традицій виноробства та культури споживання вина в Україні. Визначе-но цільову аудиторію споживачів та конкурентні переваги. Доцільною визначено конкурентну стратегіюфокусування на виготовленні локальних вин (local wine). Запропоновано маркетингову стратегію зрос-тання – стратегію розробки нового товару. А саме – організація повного виробничого циклу виготов-лення столових сухих білих вин з винограду нового селекційного покоління за авторськими купажнимисхемами.Розглянуто основні тенденції у виноробстві: на ринку виноматеріалів відбуваються значні змінив пропозиції, а споживачі починають розуміти важливість якості. Дослідження ринку показали, що ви-робництво локальних вин може стати конкурентною перевагою українських виноробів протягом доситьтривалого періоду часу. Конкурентні переваги "шато", які виробляють локальні вина, дозволяють ефе-ктивно працювати на національному та міжнародному ринках. Odesa National University of Technology 2018-10-18 Article Article application/pdf //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1059 10.15673/fie.v10i3.1059 Food Industry Economics; Vol 10 No 3 (2018) Food Industry Economics; Том 10 № 3 (2018) Food Industry Economics; Том 10 № 3 (2018) 2312-847X 2411-4111 10.15673/test uk //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1059/1155 Авторське право (c) 2018 Food Industry Economics