ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ГЕОМЕТРІЇ ОБМОТКИ ІНДУКТОРА, ЩО ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ НАГРІВУ ВНУТРІШНІХ КІЛЕЦЬ БУКСОВИХ ПІДШИПНИКІВ КОЛІСНИХ ПАР ВАГОНІВ МЕТРОПОЛІТЕНУ

The process of high-frequency induction heating of the inner rings of bushing bearings before disassembly, which is carried out during the repair work of wheel pairs of subway cars, has been investigated. Physical modeling of the heating process was carried out at a frequency of 10 kHz and using an...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2024
Автори: Жаркін, А.Ф., Пазєєв, А.Г., Бондар, О.І.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут електродинаміки Національної академії наук України 2024
Теми:
Онлайн доступ:https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/377
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine

Репозитарії

Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine
id oai:ojs2.prc.new-point.com.ua:article-377
record_format ojs
institution Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine
baseUrl_str
datestamp_date 2025-01-06T12:54:05Z
collection OJS
language Ukrainian
topic геометрія обмотки індуктора
динаміка нагріву
електротермічна установка
індукційний нагрів
локальний перегрів
spellingShingle геометрія обмотки індуктора
динаміка нагріву
електротермічна установка
індукційний нагрів
локальний перегрів
Жаркін, А.Ф.
Пазєєв, А.Г.
Бондар, О.І.
ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ГЕОМЕТРІЇ ОБМОТКИ ІНДУКТОРА, ЩО ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ НАГРІВУ ВНУТРІШНІХ КІЛЕЦЬ БУКСОВИХ ПІДШИПНИКІВ КОЛІСНИХ ПАР ВАГОНІВ МЕТРОПОЛІТЕНУ
topic_facet геометрія обмотки індуктора
динаміка нагріву
електротермічна установка
індукційний нагрів
локальний перегрів
geometry of the inductor winding
heating dynamics
electrothermal installation
induction heating
local overheating
format Article
author Жаркін, А.Ф.
Пазєєв, А.Г.
Бондар, О.І.
author_facet Жаркін, А.Ф.
Пазєєв, А.Г.
Бондар, О.І.
author_sort Жаркін, А.Ф.
title ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ГЕОМЕТРІЇ ОБМОТКИ ІНДУКТОРА, ЩО ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ НАГРІВУ ВНУТРІШНІХ КІЛЕЦЬ БУКСОВИХ ПІДШИПНИКІВ КОЛІСНИХ ПАР ВАГОНІВ МЕТРОПОЛІТЕНУ
title_short ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ГЕОМЕТРІЇ ОБМОТКИ ІНДУКТОРА, ЩО ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ НАГРІВУ ВНУТРІШНІХ КІЛЕЦЬ БУКСОВИХ ПІДШИПНИКІВ КОЛІСНИХ ПАР ВАГОНІВ МЕТРОПОЛІТЕНУ
title_full ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ГЕОМЕТРІЇ ОБМОТКИ ІНДУКТОРА, ЩО ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ НАГРІВУ ВНУТРІШНІХ КІЛЕЦЬ БУКСОВИХ ПІДШИПНИКІВ КОЛІСНИХ ПАР ВАГОНІВ МЕТРОПОЛІТЕНУ
title_fullStr ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ГЕОМЕТРІЇ ОБМОТКИ ІНДУКТОРА, ЩО ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ НАГРІВУ ВНУТРІШНІХ КІЛЕЦЬ БУКСОВИХ ПІДШИПНИКІВ КОЛІСНИХ ПАР ВАГОНІВ МЕТРОПОЛІТЕНУ
title_full_unstemmed ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ГЕОМЕТРІЇ ОБМОТКИ ІНДУКТОРА, ЩО ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ НАГРІВУ ВНУТРІШНІХ КІЛЕЦЬ БУКСОВИХ ПІДШИПНИКІВ КОЛІСНИХ ПАР ВАГОНІВ МЕТРОПОЛІТЕНУ
title_sort визначення оптимальної геометрії обмотки індуктора, що призначений для нагріву внутрішніх кілець буксових підшипників колісних пар вагонів метрополітену
title_alt DESIGN OF THE OPTIMUM GEOMETRY OF THE INDUCTOR WINDING FOR HEATING THE INNER RINGS OF AXLE BEARINGS IN WHEEL PAIRS OF CARRIERS IN THE METRO
description The process of high-frequency induction heating of the inner rings of bushing bearings before disassembly, which is carried out during the repair work of wheel pairs of subway cars, has been investigated. Physical modeling of the heating process was carried out at a frequency of 10 kHz and using an inductor with a three-row winding of 17 turns, the length of which was equal to the length of the ring. It is shown that when varying the heating time and the power transmitted to the part, it is not possible to ensure the selection of an acceptable heating mode for normal disassembly from the point of view of ensuring repeatability of results and preventing local overheating of the part. Calculations were carried out in the COMSOL environment on the finite element model of the process of heating the ring of a bushing bearing with a constant number of turns for different variants of the geometry of the inductor winding, that is, the number of winding rows, the number of turns in a row and their location relative to the inner rings of the bearings. It is shown that the geometric shape of the inductor winding has a significant effect on the distribution of specific heat emissions along the surface of the parts. The optimized geometry of the winding was determined, which ensures the necessary heating dynamics and the absence of local overheating zones of the bearing rings, which allows to reduce the proportion of rejected parts. Ref. 5, fig. 6, table.
publisher Інститут електродинаміки Національної академії наук України
publishDate 2024
url https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/377
work_keys_str_mv AT žarkínaf designoftheoptimumgeometryoftheinductorwindingforheatingtheinnerringsofaxlebearingsinwheelpairsofcarriersinthemetro
AT pazêêvag designoftheoptimumgeometryoftheinductorwindingforheatingtheinnerringsofaxlebearingsinwheelpairsofcarriersinthemetro
AT bondaroí designoftheoptimumgeometryoftheinductorwindingforheatingtheinnerringsofaxlebearingsinwheelpairsofcarriersinthemetro
AT žarkínaf viznačennâoptimalʹnoígeometrííobmotkiínduktoraŝopriznačenijdlânagrívuvnutríšníhkílecʹbuksovihpídšipnikívkolísnihparvagonívmetropolítenu
AT pazêêvag viznačennâoptimalʹnoígeometrííobmotkiínduktoraŝopriznačenijdlânagrívuvnutríšníhkílecʹbuksovihpídšipnikívkolísnihparvagonívmetropolítenu
AT bondaroí viznačennâoptimalʹnoígeometrííobmotkiínduktoraŝopriznačenijdlânagrívuvnutríšníhkílecʹbuksovihpídšipnikívkolísnihparvagonívmetropolítenu
first_indexed 2025-09-24T17:31:57Z
last_indexed 2025-09-24T17:31:57Z
_version_ 1850410216499183616
spelling oai:ojs2.prc.new-point.com.ua:article-3772025-01-06T12:54:05Z DESIGN OF THE OPTIMUM GEOMETRY OF THE INDUCTOR WINDING FOR HEATING THE INNER RINGS OF AXLE BEARINGS IN WHEEL PAIRS OF CARRIERS IN THE METRO ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ ГЕОМЕТРІЇ ОБМОТКИ ІНДУКТОРА, ЩО ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ НАГРІВУ ВНУТРІШНІХ КІЛЕЦЬ БУКСОВИХ ПІДШИПНИКІВ КОЛІСНИХ ПАР ВАГОНІВ МЕТРОПОЛІТЕНУ Жаркін, А.Ф. Пазєєв, А.Г. Бондар, О.І. геометрія обмотки індуктора динаміка нагріву електротермічна установка індукційний нагрів локальний перегрів geometry of the inductor winding heating dynamics electrothermal installation induction heating local overheating The process of high-frequency induction heating of the inner rings of bushing bearings before disassembly, which is carried out during the repair work of wheel pairs of subway cars, has been investigated. Physical modeling of the heating process was carried out at a frequency of 10 kHz and using an inductor with a three-row winding of 17 turns, the length of which was equal to the length of the ring. It is shown that when varying the heating time and the power transmitted to the part, it is not possible to ensure the selection of an acceptable heating mode for normal disassembly from the point of view of ensuring repeatability of results and preventing local overheating of the part. Calculations were carried out in the COMSOL environment on the finite element model of the process of heating the ring of a bushing bearing with a constant number of turns for different variants of the geometry of the inductor winding, that is, the number of winding rows, the number of turns in a row and their location relative to the inner rings of the bearings. It is shown that the geometric shape of the inductor winding has a significant effect on the distribution of specific heat emissions along the surface of the parts. The optimized geometry of the winding was determined, which ensures the necessary heating dynamics and the absence of local overheating zones of the bearing rings, which allows to reduce the proportion of rejected parts. Ref. 5, fig. 6, table. Досліджено процес високочастотного індукційного нагріву внутрішніх кілець буксових підшипників перед демонтажем, що проводиться під час ремонтних робіт колісних пар вагонів метрополітену. Проведено фізичне моделювання процесу нагріву при частоті 10 кГц та використанні індуктора з трирядного обмоткою у 17 витків, довжина якої дорівнювала довжині кільця. Показано, що при варіюванні часу нагріву та потужності, що передається в деталь, не вдається забезпечити вибір прийнятного режиму нагріву для нормального демонтажа з точки зору забезпечення повторюваності результатів та недопущення локального перегріву деталі. Проведено розрахунки у середовищі COMSOL на скінченно-елементній моделі процесу нагріву кільця буксового підшипнику при незмінній кількості витків для різних варіантів геометрії обмотки індуктора, тобто кількість рядів обмотки, кількість витків у ряді та їх розташування відносно внутрішніх кілець підшипників. Показано, що геометрична форма обмотки індуктора має суттєвий вплив на розподіл питомих тепловиділень вздовж поверхні деталей. Визначено оптимізовану геометрію обмотки, за якої забезпечується необхідна динаміка нагріву та відсутність зон локального перегріву кілець підшипників, що дозволяє зменшити частку відбракованих деталей. Бібл. 5, рис. 6, таблиця. Інститут електродинаміки Національної академії наук України 2024-11-27 Article Article application/pdf https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/377 10.15407/publishing2024.69.005 Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine; No. 69 (2024): Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine ; 005 Праці Інституту електродинаміки Національної академії наук України; № 69 (2024): Праці Інституту електродинаміки Національної академії наук України; 005 2786-7064 1727-9895 10.15407/publishing2024.69 uk https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/377/348 Авторське право (c) 2024 А.Ф. Жаркін, А.Г. Пазєєв, О.І. Бондар https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0