Управління людськими ресурсами та креативність працівників на основі знань: подвійне посередництво обміну знаннями та приховання знань
Introduction. Employee creativity is an essential element that is required for the dynamic work environments. Companies able to foster employee creativity through knowledge based human resource management practices enhance their competitive advantage over companies who stifle employee creativity. Th...
Збережено в:
| Дата: | 2021 |
|---|---|
| Автори: | , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | English |
| Опубліковано: |
Dr. Viktor Koval
2021
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/178 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Economics Ecology Socium |
Репозитарії
Economics Ecology Socium| id |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-178 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics Ecology Socium |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2021-12-23T10:32:12Z |
| collection |
OJS |
| language |
English |
| topic |
управління людськими ресурсами обмін знаннями приховування знань креативність співробітників |
| spellingShingle |
управління людськими ресурсами обмін знаннями приховування знань креативність співробітників Lugar, Caleb Novićević, Rajko Управління людськими ресурсами та креативність працівників на основі знань: подвійне посередництво обміну знаннями та приховання знань |
| topic_facet |
knowledge based human resource management knowledge sharing knowledge hiding employee creativity. управління людськими ресурсами обмін знаннями приховування знань креативність співробітників |
| format |
Article |
| author |
Lugar, Caleb Novićević, Rajko |
| author_facet |
Lugar, Caleb Novićević, Rajko |
| author_sort |
Lugar, Caleb |
| title |
Управління людськими ресурсами та креативність працівників на основі знань: подвійне посередництво обміну знаннями та приховання знань |
| title_short |
Управління людськими ресурсами та креативність працівників на основі знань: подвійне посередництво обміну знаннями та приховання знань |
| title_full |
Управління людськими ресурсами та креативність працівників на основі знань: подвійне посередництво обміну знаннями та приховання знань |
| title_fullStr |
Управління людськими ресурсами та креативність працівників на основі знань: подвійне посередництво обміну знаннями та приховання знань |
| title_full_unstemmed |
Управління людськими ресурсами та креативність працівників на основі знань: подвійне посередництво обміну знаннями та приховання знань |
| title_sort |
управління людськими ресурсами та креативність працівників на основі знань: подвійне посередництво обміну знаннями та приховання знань |
| title_alt |
Knowledge based human resource management and employee creativity: the dual mediation of knowledge sharing and knowledge hiding |
| description |
Introduction. Employee creativity is an essential element that is required for the dynamic work environments. Companies able to foster employee creativity through knowledge based human resource management practices enhance their competitive advantage over companies who stifle employee creativity. The conceptual model in this paper aims to demonstrate that knowledge sharing and knowledge hiding mediate the relationship between knowledge based human resource management practices and employee creativity. The implementation of knowledge based human resource management practices can lead to increased knowledge sharing and decreased knowledge hiding both of which will result in increased employee creativity.
Aim and tasks. The aim of this paper is to build on social exchange theory as the foundational theory for understanding how knowledge based human resource management practices impact employee creativity through the mediators of knowledge sharing and knowledge hiding.
Results. In previous research have studied the relationship between knowledge behaviors and employee creativity while accounting for motivational climate, transformational leadership, goal orientation, and various human resource management practices. Many of these factors have traditionally been exogenous variables to the individual employees working in organizations. While social exchange theory implies a dyadic exchange, it would be relevant to examine the endogenous variants within employees that might contribute to differential reactions to reciprocation. It is substantiated that individuals that have different exchange ideologies react differently to organizational support. The first section includes a literature review of the constructs - knowledge based human resource management, knowledge sharing, knowledge hiding, and employee creativity. The second section provides a model focusing on the impact social exchange theory has on the constructs, including theory-based propositions. In reviewing this model, the paper makes theoretical contributions to the constructs and social exchange theory. The final section provides direction for future research and discussion.
Conclusions. Creativity is the fuel for the 21st century’s competitive organizations. Researchers and practitioners alike rely on creativity to solve problems and improve products and services around the globe. It is important to deeply understand the antecedents necessary for creativity so that organizations employ systems and process that are conducive for creative production. From the theoretical foundations laid out in this paper, knowledge based human resource management practices will increase employee creativity through increased knowledge sharing and decreased knowledge hiding. |
| publisher |
Dr. Viktor Koval |
| publishDate |
2021 |
| url |
https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/178 |
| work_keys_str_mv |
AT lugarcaleb knowledgebasedhumanresourcemanagementandemployeecreativitythedualmediationofknowledgesharingandknowledgehiding AT novicevicrajko knowledgebasedhumanresourcemanagementandemployeecreativitythedualmediationofknowledgesharingandknowledgehiding AT lugarcaleb upravlínnâlûdsʹkimiresursamitakreativnístʹpracívnikívnaosnovíznanʹpodvíjneposerednictvoobmínuznannâmitaprihovannâznanʹ AT novicevicrajko upravlínnâlûdsʹkimiresursamitakreativnístʹpracívnikívnaosnovíznanʹpodvíjneposerednictvoobmínuznannâmitaprihovannâznanʹ |
| first_indexed |
2025-09-24T17:26:28Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:26:28Z |
| _version_ |
1850410932724826112 |
| spelling |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-1782021-12-23T10:32:12Z Knowledge based human resource management and employee creativity: the dual mediation of knowledge sharing and knowledge hiding Управління людськими ресурсами та креативність працівників на основі знань: подвійне посередництво обміну знаннями та приховання знань Lugar, Caleb Novićević, Rajko knowledge based human resource management, knowledge sharing, knowledge hiding, employee creativity. управління людськими ресурсами, обмін знаннями, приховування знань, креативність співробітників Introduction. Employee creativity is an essential element that is required for the dynamic work environments. Companies able to foster employee creativity through knowledge based human resource management practices enhance their competitive advantage over companies who stifle employee creativity. The conceptual model in this paper aims to demonstrate that knowledge sharing and knowledge hiding mediate the relationship between knowledge based human resource management practices and employee creativity. The implementation of knowledge based human resource management practices can lead to increased knowledge sharing and decreased knowledge hiding both of which will result in increased employee creativity. Aim and tasks. The aim of this paper is to build on social exchange theory as the foundational theory for understanding how knowledge based human resource management practices impact employee creativity through the mediators of knowledge sharing and knowledge hiding. Results. In previous research have studied the relationship between knowledge behaviors and employee creativity while accounting for motivational climate, transformational leadership, goal orientation, and various human resource management practices. Many of these factors have traditionally been exogenous variables to the individual employees working in organizations. While social exchange theory implies a dyadic exchange, it would be relevant to examine the endogenous variants within employees that might contribute to differential reactions to reciprocation. It is substantiated that individuals that have different exchange ideologies react differently to organizational support. The first section includes a literature review of the constructs - knowledge based human resource management, knowledge sharing, knowledge hiding, and employee creativity. The second section provides a model focusing on the impact social exchange theory has on the constructs, including theory-based propositions. In reviewing this model, the paper makes theoretical contributions to the constructs and social exchange theory. The final section provides direction for future research and discussion. Conclusions. Creativity is the fuel for the 21st century’s competitive organizations. Researchers and practitioners alike rely on creativity to solve problems and improve products and services around the globe. It is important to deeply understand the antecedents necessary for creativity so that organizations employ systems and process that are conducive for creative production. From the theoretical foundations laid out in this paper, knowledge based human resource management practices will increase employee creativity through increased knowledge sharing and decreased knowledge hiding. Вступ. Творчість працівників є важливим елементом, який необхідний для динамічного робочого середовища. Компанії, що здатні розвивати креативність співробітників за допомогою методів управління людськими ресурсами, заснованих на знаннях, підвищують свою конкурентну перевагу над компаніями, які придушують креативність співробітників. Концептуальна модель у цій статті має на меті продемонструвати, що обмін знаннями та приховування знань опосередковують взаємозв’язок між практикою управління людськими ресурсами на основі знань та творчістю співробітників. Впровадження практик управління людськими ресурсами, заснованих на знаннях, може призвести до розширення обміну знаннями та зменшення приховування знань, що призведе до підвищення креативності співробітників. Мета і завдання. Метою статті є розвиток теорії соціального обміну як фундаментальної теорії для розуміння того, як практики управління людськими ресурсами, засновані на знаннях, впливають на креативність співробітників через посередників обміну знаннями та приховування знань Результати. В попередніх дослідженнях вивчався взаємозв’язок між поведінкою знань і креативністю співробітників, враховуючи мотиваційний клімат, трансформаційне лідерство, орієнтацію на цілі та різні методи управління людськими ресурсами. Багато з цих чинників традиційно були екзогенними змінними,. хоча теорія соціального обміну передбачає діадичний обмін, тому актуальним є вивчення ендогенних чинників співробітників, які можуть сприяти диференційованим реакціям на взаємність. Виявлено, що персонал, який має різну ідеології обміну, по-різному реагує на організаційну підтримку. У вступі розкрито огляд літератури щодо конструкцій – управління людськими ресурсами на основі знань, обмін знаннями, приховування знань та креативність співробітників. В результатах представлена модель, що зосереджена на впливі теорії соціального обміну на конструкції, включаючи положення, засновані на теорії Розглядаючи цю модель, стаття робить теоретичний внесок у конструкти та теорію соціального обміну. Останній розділ дає напрямки для майбутніх досліджень та обговорень. Висновки. Як дослідники, так і практики покладаються на творчість, щоб вирішувати проблеми та покращувати продукти та послуги по всьому світу. Важливо розуміти передумови, необхідні для творчості, щоб організації використовували системи та процеси, які сприяють творчому виробництву. Виходячи з теоретичних основ, викладених у цій статті, методи управління людськими ресурсами, засновані на знаннях, підвищать креативність співробітників за рахунок розширення обміну знаннями та зменшення приховування знань. Dr. Viktor Koval 2021-12-31 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/178 10.31520/2616-7107/2021.5.4-1 Economics Ecology Socium; Vol. 5 No. 4 (2021): Economics. Ecology. Socium; 1-10 Економіка Екологія Соціум; Том 5 № 4 (2021): Економіка. Екологія. Соціум; 1-10 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2021.5.4 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/178/143 Copyright (c) 2021 Economics. Ecology. Socium |