Економіко-математична модель імпортування вугілля в України
With the advent of new technologies in the metallurgy and the thermal power industry, the demand for coal of coking marks, most of which are not produced in Ukraine or have low consumption characteristics, is greatly increased. This raises the problem of the provision of Ukraine’s economy with coal...
Збережено в:
| Дата: | 2012 |
|---|---|
| Автори: | , , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine
2012
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://systemre.org/index.php/journal/article/view/445 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | System Research in Energy |
Репозитарії
System Research in Energy| id |
oai:www.systemre.org:article-445 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:www.systemre.org:article-4452023-06-25T16:25:03Z An economic mathematical model for the import of coal to Ukraine Економіко-математична модель імпортування вугілля в України Stohniy B.S. Kaplin M.I. Bilan T.R. coal products import, economic mathematical model, transportation network, production activity. імпортування вугільної продукції, економіко-математична модель, транспортна мережа, технологічний спосіб. With the advent of new technologies in the metallurgy and the thermal power industry, the demand for coal of coking marks, most of which are not produced in Ukraine or have low consumption characteristics, is greatly increased. This raises the problem of the provision of Ukraine’s economy with coal products of the required quality in the given volume, which can be solved only through their purchases abroad.We propose an economic mathematical model of the income of imported coal to Ukraine with regard for the price indicators of the transport and opportunities of Ukraine’s transport infrastructure. The network model is based on the concept of production activity by Kantorovich and belongs to the class of models of the production type. Estimations for the coal income by means of railway and sea transportation facilities from near and remote countries such as the USA, South African Republic, Australia, and Kazakhstan are done. The conditions of the economic profitability of the coal import from foreign countries, as an alternative to that from the Russian Federation, are discussed. З появою новітніх технологій в металургії та тепловій енергетиці значно зросла потреба у вугіллі коксівних марок, більшість з яких на території України не видобувається або має низькі споживчі характеристики. Тому виникає проблема забезпечення економіки України вугільною продукцією необхідної якості у заданих обсягах, яка може бути вирішена тільки шляхом її закупівлі за кордоном.Запропоновано економіко-математичну модель надходження імпортованого вугілля в Україну з урахуванням цінових показників транспортування та можливостей транспортної інфраструктури країни. Мережну модель імпортування вугілля в Україну побудовано на основі подання вузлів і транспортних магістралей системи постачання вугільної продукції у вигляді технологічних способів Канторовича економіко-математичної моделі виробничого типу. Це дозволило знайти доцільні обсяги закупівлі в країнах-експортерах і шляхи транспортування із врахуванням наявної потреби та обсягів власного видобутку.Виконано оцінки обсягів надходження вугільної продукції в економіку України з країн близького та далекого зарубіжжя залізничним та морським транспортом. Виявлено умови конкурентного з Російською Федерацією імпортування із країн далекого зарубіжжя – США, ПАР, Австралії, Казахстану. General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2012-04-26 Article Article application/pdf https://systemre.org/index.php/journal/article/view/445 System Research in Energy; No. 1 (28) (2012): The Problems of General Energy; 29-34 Системні дослідження в енергетиці; № 1 (28) (2012): Проблеми загальної енергетики; 29-34 2786-7102 2786-7633 uk https://systemre.org/index.php/journal/article/view/445/382 |
| institution |
System Research in Energy |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2023-06-25T16:25:03Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
імпортування вугільної продукції економіко-математична модель транспортна мережа технологічний спосіб. |
| spellingShingle |
імпортування вугільної продукції економіко-математична модель транспортна мережа технологічний спосіб. Stohniy B.S. Kaplin M.I. Bilan T.R. Економіко-математична модель імпортування вугілля в України |
| topic_facet |
coal products import economic mathematical model transportation network production activity. імпортування вугільної продукції економіко-математична модель транспортна мережа технологічний спосіб. |
| format |
Article |
| author |
Stohniy B.S. Kaplin M.I. Bilan T.R. |
| author_facet |
Stohniy B.S. Kaplin M.I. Bilan T.R. |
| author_sort |
Stohniy B.S. |
| title |
Економіко-математична модель імпортування вугілля в України |
| title_short |
Економіко-математична модель імпортування вугілля в України |
| title_full |
Економіко-математична модель імпортування вугілля в України |
| title_fullStr |
Економіко-математична модель імпортування вугілля в України |
| title_full_unstemmed |
Економіко-математична модель імпортування вугілля в України |
| title_sort |
економіко-математична модель імпортування вугілля в україни |
| title_alt |
An economic mathematical model for the import of coal to Ukraine |
| description |
With the advent of new technologies in the metallurgy and the thermal power industry, the demand for coal of coking marks, most of which are not produced in Ukraine or have low consumption characteristics, is greatly increased. This raises the problem of the provision of Ukraine’s economy with coal products of the required quality in the given volume, which can be solved only through their purchases abroad.We propose an economic mathematical model of the income of imported coal to Ukraine with regard for the price indicators of the transport and opportunities of Ukraine’s transport infrastructure. The network model is based on the concept of production activity by Kantorovich and belongs to the class of models of the production type. Estimations for the coal income by means of railway and sea transportation facilities from near and remote countries such as the USA, South African Republic, Australia, and Kazakhstan are done. The conditions of the economic profitability of the coal import from foreign countries, as an alternative to that from the Russian Federation, are discussed. |
| publisher |
General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine |
| publishDate |
2012 |
| url |
https://systemre.org/index.php/journal/article/view/445 |
| work_keys_str_mv |
AT stohniybs aneconomicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine AT kaplinmi aneconomicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine AT bilantr aneconomicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine AT stohniybs ekonomíkomatematičnamodelʹímportuvannâvugíllâvukraíni AT kaplinmi ekonomíkomatematičnamodelʹímportuvannâvugíllâvukraíni AT bilantr ekonomíkomatematičnamodelʹímportuvannâvugíllâvukraíni AT stohniybs economicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine AT kaplinmi economicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine AT bilantr economicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine |
| first_indexed |
2025-09-24T17:33:27Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:33:27Z |
| _version_ |
1844167528521138176 |