Економіко-математична модель імпортування вугілля в України

With the advent of new technologies in the metallurgy and the thermal power industry, the demand for coal of coking marks, most of which are not produced in Ukraine or have low consumption characteristics, is greatly increased. This raises the problem of the provision of Ukraine’s economy with coal...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2012
Автори: Stohniy B.S., Kaplin M.I., Bilan T.R.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2012
Теми:
Онлайн доступ:https://systemre.org/index.php/journal/article/view/445
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:System Research in Energy

Репозитарії

System Research in Energy
id oai:www.systemre.org:article-445
record_format ojs
spelling oai:www.systemre.org:article-4452023-06-25T16:25:03Z An economic mathematical model for the import of coal to Ukraine Економіко-математична модель імпортування вугілля в України Stohniy B.S. Kaplin M.I. Bilan T.R. coal products import, economic mathematical model, transportation network, production activity. імпортування вугільної продукції, економіко-математична модель, транспортна мережа, технологічний спосіб. With the advent of new technologies in the metallurgy and the thermal power industry, the demand for coal of coking marks, most of which are not produced in Ukraine or have low consumption characteristics, is greatly increased. This raises the problem of the provision of Ukraine’s economy with coal products of the required quality in the given volume, which can be solved only through their purchases abroad.We propose an economic mathematical model of the income of imported coal to Ukraine with regard for the price indicators of the transport and opportunities of Ukraine’s transport infrastructure. The network model is based on the concept of production activity by Kantorovich and belongs to the class of models of the production type. Estimations for the coal income by means of railway and sea transportation facilities from near and remote countries such as the USA, South African Republic, Australia, and Kazakhstan are done. The conditions of the economic profitability of the coal import from foreign countries, as an alternative to that from the Russian Federation, are discussed. З появою новітніх технологій в металургії та тепловій енергетиці значно зросла потреба у вугіллі коксівних марок, більшість з яких на території України не видобувається або має низькі споживчі характеристики. Тому виникає проблема забезпечення економіки України вугільною продукцією необхідної якості у заданих обсягах, яка може бути вирішена тільки шляхом її закупівлі за кордоном.Запропоновано економіко-математичну модель надходження імпортованого вугілля в Україну з урахуванням цінових показників транспортування та можливостей транспортної інфраструктури країни. Мережну модель імпортування вугілля в Україну побудовано на основі подання вузлів і транспортних магістралей системи постачання вугільної продукції у вигляді технологічних способів Канторовича економіко-математичної моделі виробничого типу. Це дозволило знайти доцільні обсяги закупівлі в країнах-експортерах і шляхи транспортування із врахуванням наявної потреби та обсягів власного видобутку.Виконано оцінки обсягів надходження вугільної продукції в економіку України з країн близького та далекого зарубіжжя залізничним та морським транспортом. Виявлено умови конкурентного з Російською Федерацією імпортування із країн далекого зарубіжжя – США, ПАР, Австралії, Казахстану. General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine 2012-04-26 Article Article application/pdf https://systemre.org/index.php/journal/article/view/445 System Research in Energy; No. 1 (28) (2012): The Problems of General Energy; 29-34 Системні дослідження в енергетиці; № 1 (28) (2012): Проблеми загальної енергетики; 29-34 2786-7102 2786-7633 uk https://systemre.org/index.php/journal/article/view/445/382
institution System Research in Energy
baseUrl_str
datestamp_date 2023-06-25T16:25:03Z
collection OJS
language Ukrainian
topic імпортування вугільної продукції
економіко-математична модель
транспортна мережа
технологічний спосіб.
spellingShingle імпортування вугільної продукції
економіко-математична модель
транспортна мережа
технологічний спосіб.
Stohniy B.S.
Kaplin M.I.
Bilan T.R.
Економіко-математична модель імпортування вугілля в України
topic_facet coal products import
economic mathematical model
transportation network
production activity.
імпортування вугільної продукції
економіко-математична модель
транспортна мережа
технологічний спосіб.
format Article
author Stohniy B.S.
Kaplin M.I.
Bilan T.R.
author_facet Stohniy B.S.
Kaplin M.I.
Bilan T.R.
author_sort Stohniy B.S.
title Економіко-математична модель імпортування вугілля в України
title_short Економіко-математична модель імпортування вугілля в України
title_full Економіко-математична модель імпортування вугілля в України
title_fullStr Економіко-математична модель імпортування вугілля в України
title_full_unstemmed Економіко-математична модель імпортування вугілля в України
title_sort економіко-математична модель імпортування вугілля в україни
title_alt An economic mathematical model for the import of coal to Ukraine
description With the advent of new technologies in the metallurgy and the thermal power industry, the demand for coal of coking marks, most of which are not produced in Ukraine or have low consumption characteristics, is greatly increased. This raises the problem of the provision of Ukraine’s economy with coal products of the required quality in the given volume, which can be solved only through their purchases abroad.We propose an economic mathematical model of the income of imported coal to Ukraine with regard for the price indicators of the transport and opportunities of Ukraine’s transport infrastructure. The network model is based on the concept of production activity by Kantorovich and belongs to the class of models of the production type. Estimations for the coal income by means of railway and sea transportation facilities from near and remote countries such as the USA, South African Republic, Australia, and Kazakhstan are done. The conditions of the economic profitability of the coal import from foreign countries, as an alternative to that from the Russian Federation, are discussed.
publisher General Energy Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine
publishDate 2012
url https://systemre.org/index.php/journal/article/view/445
work_keys_str_mv AT stohniybs aneconomicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine
AT kaplinmi aneconomicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine
AT bilantr aneconomicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine
AT stohniybs ekonomíkomatematičnamodelʹímportuvannâvugíllâvukraíni
AT kaplinmi ekonomíkomatematičnamodelʹímportuvannâvugíllâvukraíni
AT bilantr ekonomíkomatematičnamodelʹímportuvannâvugíllâvukraíni
AT stohniybs economicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine
AT kaplinmi economicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine
AT bilantr economicmathematicalmodelfortheimportofcoaltoukraine
first_indexed 2025-09-24T17:33:27Z
last_indexed 2025-09-24T17:33:27Z
_version_ 1844167528521138176